VASUL OLARULUI
- Parintele Paisie Olaru
Sa te lasi în mâna Domnului, ca
lutul în mâna olarului. Olarul, când vrea sa faca o oala mai de pret, o da de
doua-trei ori prin foc, o caleste si o ciupeste pâna se face dupa placerea lui.
Parintele Paisie Olaru, Parintele
Paisie duhovnicul, traducere de editie ingrijita de Arhimandrit Ioanichie
Balan, Ed. Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, Iasi, 1993, p. 94
APA FILTRATA
- Sfantul Ioan din Kronstadt
Postul învedereaza sau descopera
cum nu se poate mai bine neputintele, slabiciunile, scaderile sufletului,
pacatele si patimile sale, întocmai cum o apa statuta, tulbure, când începe sa
fie filtrata îsi scoate la iveala impuritatile si gânganiile care misuna prin
ea.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 283.
FACLIA INIMII
- Fericitul Trifon Turkestanov
Furtunile vietii nu-i sunt spre
îngrozire celui ce-i straluceste-n inima faclia pe care focul Tau a aprins-o.
Împrejur e întuneric si vreme mohorâta, e vuiet de vijelie si spaima cumplita.
Iar în sufletul lui e lumina si pace: Hristos e acolo! Si inima cânta: Aliluia!
Fericitul
Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute,
traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de
Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate”, p. 128
LUCRURILE STRALUCITOARE
- Sfantul Ioan din Kronstadt
Noi iubim tot ceea ce straluceste pe
pamânt: aurul, argintul,
pietrele pretioase, cristalele,
vesmintele de matase… De ce oare nu
iubim slava viitoare la care Dumnezeu
ne cheama? De ce nu nazuim sa
devenim stralucitori ca soarele?
„Atunci cei drepti vor straluci ca
soarele în Împaratia Tatalui lor”
(Matei 13, 43). Aceasta pentru ca
natura sufletului nostru s-a
pervertit prin pacat, iar noi suntem
legati de pamânt si nu de cer, de
lucrurile stricacioase mai degraba
decât de cele nestricacioase; pentru
ca iubim slava trecatoare,
stricacioasa si înselatoare a acestui
pamânt. De ce exista în noi o
astfel de dragoste pentru tot ceea ce
straluceste? Pentru ca sufletul
nostru a fost creat pentru lumina
cerului si pentru ca el a fost, la
origine, cu totul lumina, cu totul
stralucitor, lumina este deci
înnascuta în noi, sensul si nevoia de
lumina sunt înnascute în noi.
Îndreapta-ti aceasta nazuinta catre
lumina Cerului!
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
intru Hristos, traducere de
diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea
Domnului, Sibiu, 1995, p. 112
RUGACIUNEA INIMII
- Arhiepiscopul Iustinian Chira
„Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui
Dumnezeu, miluieste-ma pe
mine pacatosul”. Aceasta puternica
rugaciune o poate rosti si
calatorul si muncitorul de pe ogor,
din fabrica sau din mina; si
copilul si tânarul si batrânul. Prin
aceasta rugaciune noi putem
curata vazduhul duhovnicesc.
Arhiepiscopul Iustinian Chira,
Cuvintele Parintelui - un ghid al
frumusetii launtrice, Ed. Mega,
Cluj-Napoca, 2009, p. 114
CLOSCA SI PUII
- Sfantul Nicolae Velimirovici
Asa cum closca se îngrijeste sa-si
adune puii si-i hraneste
si-i încalzeste, tot astfel si
Mântuitorul îi aduna pe cei credinciosi
sub dreapta Sa. Hristos a vrut sa
adune pe fiii israelitilor si cu
dragoste sa-i încalzeasca si sa-i
hraneasca, însa ei s-au lepadat de
El. Prin urmare, în acest sens,
„closca” Îl semnifica pe Hristos, iar
„puii” sunt simbol al ucenicilor Sai
credinciosi.
Sfantul Nicolae Velimirovici,
Simboluri si semne, traducere de
Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2009, p. 48
OMUL SUFERIND
- Sfantul Tihon din Zadonsk
Vezi, iarasi, un om plin de rani si de
puroaie rau mirositoare. Întoarce ochii tai spre sufletul pacatos, care
raspândeste o duhoare cu mult mai mare decât a trupului celui împutit. Precum
sunt ranile si puroaiele pentru trup, asa sunt pentru suflet pacatele si
nelegiuirile. Asculta ce graieste Prorocul: „Faradelegile mele au covârsit
capul meu, ca o sarcina grea s-au îngreuiat peste mine; împutitu-s-au si au
putrezit ranile mele din pricina nebuniei mele” (Psalmul 37, 4-5). Putoarea
trupului e nesuferita pentru noi; duhoarea sufletului e nesuferita pentru
Dumnezeu. Noi ne scârbim si fugim de putoarea cea trupeasca; din pricina
duhorii sufletesti se scârbeste si se departeaza Duhul lui Dumnezeu. Aceasta
iarasi te povatuieste sa te feresti de pacat. Iar daca simti ca sufletul s-a
molipsit de lepra pacatuirii, chiar de „stai departe”, sa-ti ridici glasul
catre Iisus, Fiul lui Dumnezeu, Izgonitorul tuturor bolilor sufletesti si
trupesti, asa cum au facut cândva leprosii, dar nu numai cu gura, ci si cu inima,
si sa te rogi: „Iisuse, Învatatorule, miluieste-ma!” (Luca 17, 12-13). Asa, Cel
Ce i-a curatit pe acei leprosi va curati si lepra sufletului tau, caci El este
milostiv si asculta glasurile noastre, ale sarmanilor. De aceea a si venit în
lume, ca sa ne izbaveasca pe noi de pacatele noastre. Nici o lepra a pacatului
nu poate fi atât de mare încât preaînteleptul si atotputernicul nostru
Tamaduitor sa nu voiasca sau sa nu poata a o curati cu milostivire.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p.
MICROBUL
- Sfantul Ioan din Kronstadt
Dupa cum partea materiala a
fiintei noastre se poate dezvolta atât timp cât primeste o hrana
corespunzatoare, iar daca în mâncare, în bautura sau în aerul pe care îl
respira nimereste o otrava sau un microb, trupul se îmbolnaveste si poate chiar
sa si moara daca nu primeste la timp ajutor, tot asa si în fiinta noastra
spirituala totul poate decurge bine pâna când apare diavolul. Sufletul se
îmbolnaveste, cuprins parca de paralizie, are nevoie de un grabnic ajutor de la
Doctorul ceresc, Dumnezeul duhurilor, ajutor care nu poate fi obtinut decât
prin rugaciunea credintei. Trebuie sa ne pazim cât putem mai mult, pentru ca
prin duhul si prin faptele noastre sa nu ne dam duhurilor rele, celor de sub
cer. Pentru ca ele sa nu fie suflare a sufletului nostru, luând locul lui
Dumnezeu, pentru ca raul din care este alcatuita natura lor sa nu devina
propria noastra natura. De altfel, trebuie sa ne aducem mereu aminte ca ele
sunt mai mult în noi decât în lume, dar ca Dumnezeu are asupra lor deplina
autoritate si le îngaduie sa lucreze în lume pentru dezmeticirea si îndreptarea
oamenilor, în limitele adevarului, bunatatii si întelepciunii Sale. Sunt însa
oameni care îl au pe diavolul în îmbracaminte, în mâncare si în bautura, dupa
cum crestinii adevarati se îmbraca întru Hristos si se hranesc cu Trupul si cu
Sângele Lui. Pretutindeni în lume exista o dualitate a contrariilor: unul
împotriva altuia; sufletul se lupta cu trupul, binele cu raul. Satana îsi are
slugile si ajutoarele sale pentru a-si raspândi domnia în lume. Domnul îi are
pe Îngeri, pe care îi da fiecarui crestin drept paznic si drept calauza spre
fericita Împaratie a lui Hristos.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 86-87.
Sursa: ALEXANDRU STANCIULESCU BARDA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu