vineri, 8 februarie 2019

„Limba Română este numele corect al limbii noastre” Dr. Ioan C. POPA




„Limba Română este numele corect al limbii noastre”

Dr. Ioan C. POPA în dialog cu  E.S. domnul MIRCEA SNEGUR, primul Președinte al Republicii Moldova

 Domnul Mircea Snegur, primul președinte al Republicii Moldova (1990 – 1996), s-a născut la 17 ianuarie 1940, într-o familie cu străvechi rădăcini țărănești basarabene din satul Trifănești, județul Soroca. Când avea nouă ani, într-o noapte din vara anului 1949, una dintre bunicele sale, în lipsa bunicului de acasă, a fost luată de trupele NKVD și trimisă cu eșaloanele de basarabeni deportate în Gulagul siberian, în cadrul operațiunii „Jug” (Sud), aprobată de Stalin. Smulsă brutal și fără nicio vină din gospodăria sa, femeia a murit după câteva săptămâni, iar această traumă a lăsat urme adânci și în sufletul viitorului președinte.  În timpul în care s-a aflat la conducerea republicii s-au înfăptuit pași decisivi spre desprinderea de colosul sovietic și afirmarea sa ca stat independent: mai întâi a fost adoptarea Declarației de suveranitate (23 iunie 1990), care, ca și în cazul republicilor baltice, nu mai prevedea dezvoltarea Moldovei în componența URSS; a urmat renunțarea la sintagma „sovietică socialistă” din denumirea RSSM, care a devenit Republica Moldova (23 mai 1991); în sfârșit, la 27 august 1991, a fost adoptată Declarația de independență. De numele președintelui Mircea Snegur se leagă luarea unor măsuri îndrăznețe, într-o perioadă marcată de entuziasm, dar complicată și plină de neprevăzut, aceea a trecerii de la un regim toatlitar neîndurător la unul animat de suflul libertății și al redobândirii demnității naționale: restabilirea simbolurilor identitare – imn, stemă, tricolor, limbă în grafia latină; deschiderea spre Vest – Snegur a fost primul reședinte moldovean invitat oficial în SUA și primit la Casa Albă (1995); a fost implicat profund în inițiativele și acțiunile privind regăsirea fraților cu frații, al căror simbol l-au reprezentat manifestările prilejuite de Podul de flori de la Prut (începutul anului 1990), un pod de revenire la adevăr, demnitate și fraternitate, cum va consemna mai târziu în Memoriile sale. În aceleași Memorii (Labirintul Destinului, vol. IV, 2013), Mircea Snegur consacra cel mai mare spațiu prezentării relațiilor moldo-române la începutul anilor 1990, sub titlul „Regăsirea fraților”. Acei primi ani au reprezentat, potrivit autorului, o „perioadă istorică importantă a renașterii neamului nostru”, iar realizările de atunci „au stat la baza deschiderii și apropierii dintre frați aparținând unuia și aceluiași spațiu spiritual comun, descendenți ai aceluiași neam, purtători ai acelorași tradiții”.  Toate aceste schimbări, derulate într-un ritm alert, nu au fost pe placul cercurilor conducătoare de la Moscova, care au trecut la măsuri de retorsiune, Mircea Snegur fiind inclus în categoria acelor lideri din republicile unionale  pe care, în ultimii ani ai mandatului său în fruntea URSS, Mihail Gorbaciov îi numea aventurieri și naționaliști. Un conflict violent și pustiitor, montat de Moscova sub „firma” separatiștilor rusofoni din Transnistria, a însângerat malurile Nistrului în prima parte a anului 1992, antrenând practic Republica Moldova într-un război direct cu Federația Rusă. Un război nedrept, declanșat de fosta metropolă, disproporționat în raport cu un stat mic și fără armată națională. Republica Moldova a supraviețuit, dar urmările tragice ale acelui conflict provocat de Rusia se resimt dureros și în prezent. Astăzi, Mircea Snegur aparține istoriei Moldovei. La finele anului 2018, anul Centenarului făuririi României Mari, Domnia Sa a avut amabilitatea să ne acorde interviul pe care îl publicăm în continuare.
 
***
Domnule Președinte, Dvs. sunteți bine cunoscut și stimat în România, mai ales din anii aceia fierbinți 1988-1991, când s-a desenat noul destin al Republicii Moldova. Între timp, v-ați învrednicit să vă scrieți Memoriile, apărute în șase volume sub titlul  Labirintul Destinului, un adevărat document viu despre primii ani de existență și afirmare a Republicii Moldova după desprinderea din componența URSS și proclamarea sa ca republică independentă. Privind în urmă, cum vedeți năzuințele din acei ani și drumul parcurs până astăzi?

R: Libertatea în gândire şi acţiuni, căpătată datorită proclamării Independenţei şi desprinderii de imperiul sovietic, ne-a permis să purcedem la edificarea statului Republica Moldova. Astăzi ne mândrim că avem un stat democratic, bazat pe drept, cu economie liberă de piaţă, recunoscut de comunitatea mondială şi devenit membru plenipotenţiar practic al tuturor organizaţiilor internaţionale (politice, economico-financiare, culturale şi de securitate). Ţara noastră păşeşte ferm pe calea integrării europene, realizând pas cu pas Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană. Dovadă a succeselor pe această dimensiune este şi faptul că cetăţenii moldoveni călătoresc în Europa fără vize. Din punctul meu de vedere, reuşitele înregistrate de Republica Moldova într-o perioadă relativ scurtă a existenţei sale sunt evidente, ele contribuind la propăşirea în continuare a societăţii. La capitolul “restanţe” (pe care le conştientizăm) se resimte, mai ales, mersul greoi al reformelor în unele ramuri ale economiei, fapt ce are impact negativ asupra aspectului social şi nivelului de trai al populaţiei. Sunt probleme care treptat se soluţionează, dar tempourile în domeniul dat urmează a fi accelerate. Există dovezi clare că actuala guvernare deja îşi canalizează eforturile în această direcţie.

Într-o ședință a Parlamentului, pe vremea când erați președinte al republicii, Dumneavoastră ați declarat: „A vorbi românește nu e o crimă anticonstituțională. A vorbi românește nu este o rușine. A spune: „Eu vorbesc românește!” este un fel de a te mândri că faci parte dintr-un popor mare...”. 

R: Pentru mine personal n-a existat niciodată problema identităţii vorbirii pe ambele maluri ale Prutului. Mai mult, de mic copil am însuşit scrisul în grafia latină a limbii române (profesoară fiindu-mi mama mea, o simplă ţărancă). În anii studenţiei, corespondenţa cu cei de acasă o făceam anume în această grafie (neafişând, bineînţeles, acest aspect). Ulterior, peste mulţi ani (1989), am avut onoarea, dar şi responsabilitatea, de a contribui nemijlocit la încetăţenirea limbii noastre materne române (deşi, aflaţi încă în condiţiile totalitarismului sovietic, în legile respective s-a scris “moldovenească”) în viaţa de toate zilele a societăţii. Şi cum lucrul trebuia dus până la capăt, în anul 1995, în calitatea mea de Preşedinte al Republicii Moldova, după consultări aprofundate cu savanţii de profil (filologi de marcă), am înaintat Parlamentului un mesaj cu genericul “Limba Română este numele corect al limbii noastre”, insistând asupra modificării respective în Constituţie. Oponenţii din Legislativ (care alcătuiau majoritatea absolută) au respins acea iniţiativă, dar Limba Română a continuat să fie studiată în instituţiile de învăţământ, în conformitate cu cerinţele unui Decret prezidenţial. Această situaţie se menţine până în prezent. Chiar dacă în textul Declaraţiei de Independenţă este stipulată sintagma “Limba Română” ceea ce, conform unei decizii a Curţii Constituţionale, prevalează asupra celei fixate în Constituţie, legislatorii moldoveni tergiversează introducerea modificărilor. Ei bine, până la urmă adevărul ştiinţific va triumfa. Rămân în continuare cu satisfacţia că generaţia în creştere studiază Limba Română. Dar şi fidel dezideratelor enunţate în conţinutul întrebării.

 – S-a vorbit și se vorbește încă, mai ales în contextul Centenarului făuririi României Mari, despre faptul că începutul anilor 90 ar fi reprezentat o ocazie favorabilă reunificării. Ce ne puteți spune despre acea perioadă?

R: La această temă mi-am expus punctul de vedere de nenumărate ori, inclusiv (pe larg) în cărţile de memorii “Labirintul Destinului”, la care faceţi trimitere şi dumneavoastră. Astăzi pot doar să reiterez că, la începutul anilor 90 ai secolului trecut, societatea din stânga Prutului nu era pregătită pentru realizarea idealului măreţ al reunificării. Din mai multe considerente. În primul rând, reieşind din faptul că timp de aproape jumătate de secol ne-am aflat sub influenţa (presiunea chiar) unei ideologii sovietice totalitariste, care şi-a pus amprenta asupta conştiinţei oamenilor. În al doilea rând, în anii puterii sovietice s-a schimbat (mai mult forţat) structura populaţiei, astfel încât, la acea etapă, alolingvii alcătuiau 35 la sută, ei împotrivindu-se mişcării de renaştere naţională şi, mai cu seamă, reunirii cu România. Clasa politică a tânărului stat Republica Moldova era conştientă de existenţa acestor factori, de aceea problema în cauză n-a fost înaintată în mod oficial pe ordinea de zi. Orice încercare în contextul dat ar fi compromis din start ideea reunificării.  Iată de ce, am iniţiat realizarea măsurilor concrete de integrare culturală şi economică (pe multiple planuri) în condiţiile existenţei reale a două state româneşti. Integrare care, după mine, la începuturi s-a încununat de succes. În acea bază relaţiile moldoromâne se dezvoltă şi în continuare, Republica Moldova bucurându-se de susţinerea ţării-soră România pe toate dimensiunile, inclusiv pe cea a integrării europene.

Desigur, Republica Moldova de astăzi nu este în întregime aceeași cu Basarabia care s-a unit cu România în 1918. Cei care au decis dărâmarea României Mari, în 1940, au avut grijă să complice lucrurile, modificând vechile hotare moldovenești, acordând Ucrainei teritoriile din sudul și nordul provinciei, iar RSS Moldovenești alipindu-i o parte a regiunii transnistrene. Pe parcursul a aproape cinci decenii de ocupație sovietică s-a schimbat sensibil și echilibrul demografic. Totuși, este o minune că românii basarabeni au rămas majoritari, că nu și-au pierdut limba și obiceiurile seculare. 

R: Ciopârţirea Basarabiei s-a produs ca rezultat al politicii staliniste de dispersare a autohtonilor, de rupere a lor de la origini. Pe de altă parte, cum spuneam mai sus, voit s-a organizat un proces facilitat de migraţie pe plaiul nostru a persoanelor de origine rusă şi a altor rusofoni pentru a “cimenta” pe acest teritoriu orânduirea comunistă sovietică. A urmat perioada de “altoire”  băştinaşilor a mentalităţii străine, pentru a ni se schimba felul nostru de a fi. Desigur, în asemenea condiţii, a fost foarte greu să ne păstrăm identitatea, tradiţiile, obiceiurile, credinţa. Dar, cei devotaţi datinei (majoritatea) au rezistat. Mai mult chiar, acasă aceştia au continuat săşi educe urmaşii în spiritul conştientizării apartenenţei unui neam valoros, cu o istorie milenară încărcată de demnitate şi verticalitate. Anume datorită acestor eforturi, autohtonii au fost pregătiţi pentru mişcarea de renaştere şi eliberare naţională, pe care au susţinut-o fără ezitare. Ne bucurăm că am reuşit să revenim deplin la tot ce-i al nostru, la ce ne este dat de Dumnezeu.



Sursa: Rotonda Valaha - Anul IV, nr. 12  ●  Ianuarie – Martie 2019







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu