TEOLOGIA NUMERELOR
IMPARE
George Anca – Felix
Sima – Cristi Neacșu – Rainer Maria Rilke – Șerban Foarță – Adelina Fleva –
Octavian Soviani – Moș Nelutzu G – Corina Doșoveanu – Vișan Dragoș – Ioan
Potolea – George Nina Elian – Adrian Bucurescu – Th. Capidan – Valentin Nicolae
Berca – Dumitru Ungureanu – Irina Macedonski – Gregory Rateau – Nu Mai Pun
Botul – Katya Kelara
George Anca
Puși Dinulescu și
Dumitru Drăghicescu
Scenometrie (cf. cartea noastră
Scenometrie Teatrux), termen poate eufonic cu psihometria practicată în proza
lui Puși Dinulescu, are de a face pre/para teatral cu
scena/scenariul-reprezentare-spectacol a operei scrise, aici. L-am practicat
tacit cinci ani la colocviile publice cu Puși, îmbinând convorbirile literare
cu teatrul de poezie, de exemplu. Și includerea în cartea de scenometrie a
piesei imposibile Astă-seară se joacă Noica făcea caz de întâlnirile cu
filosoful. Astăzi se joacă Puși. Adică, precum în piesa pușiană de-o viață,
Adevărata casă cu țoape etc.: adevărata scenometrie.
O lectură mediată, implicit
anticritică, în clasic, presează, aproape, crestomația înscenabilă, oricum
deșirarea deslușirii misterelor acestei opere unice, unic marginalizată.
Cititorul nu e mituit cu niscai coerențe de clasă, nici barat cu ifose de
cancelarie, și fie să reacționeze la scenometrie, vreo noutate oarecare, pe o
operă de recunoscut cu orice șpil. Numele suprem al cititorului, în sanscrită,
este sahridaya, cititorul cunoscător, colaborator al autorului. Cum și doctrina
lacunei, la Poe, Wagner, Baudelaire, lăsată cititorului să o umple, tot pe
acolo bate.
Scenometria se aplică aici pentru
prima oară în hermeneutica literară, anume asupra operei lui Puși Dinulescu.
Nici Roland Barthes, nici alamkara sanscrită, nici dodiile sistematizate de
Marian Popa nu vor eșapa cenzura sau critica ideologică aici. Lăsăm esența lui
Puși la vedere, ca pe scenă, cine ajungem. Doar vorbim din studenție, un film,
o bere, Robert Calul, hai la teatru. Să nu plângem că tot nu ne lasă ăl râs
cinic-hercinic. Că involuție, că ratare, out. Râs ultra-tehnic, barthesian.
Rasa-dhvani / sentiment-sugestie? Vidush, ghiduș: să iasă toți brahmanii și
turnătorii din sală.
Abia am prescenometrizat porțiuni
dialogate din Robert Calul, ca pentru a prinde un fir (rupt anume din pornire,
poate a se înnoda fie și întâmplător în sensibilitatea receptorului) – nu se
poate povesti nimic din Puși, ci lua sculptural-muzical-dramaturgic ca atare
fiecare rând și Urmuz etc. - , a sugera dintru început dialogismul epic al
pușianismului, ce nu se putea, măcar și la 60 de ani, a nu se ecloza în piese
întru Caragiale-Mazilu. Romanul, miraj al prozatorului român în anii 60, este,
totuși, Robert Calul, îsumându-se, augural, pe mitul dublului, operei avenire,
astfel un roman-fluviu printre deșerturi și libații.
Poveste cu Monica din Linda Belinda se
face, reflex, roman, Galaxia Burlacilor.
Măcar Romanul Sfintei Mogoșoaia este scenometrie curată, mateină, încartiruind,
grupuri-grupuri, Dulcinee-Rusoaice, misterele paracomuniste bucureștene,
aluzionate în arhipelagul povestirilor, și cu farfuria zburătoare
ursind-repreromanticizând-ridendo Îngerul contabil, și iar povestiri, până la
Etna dramaturgică indusă ca de Caragiale, de nu la concurență, ia pun'te tu cu
mine, că mă iubești.
Tirada maximă e autorul-personaj, Puși
în persoană, căruia, citind cartea lui Grigore Traian Pop, i-a venit în minte
comedia Neisprăvitul, de Fonvizin. Dar nu mă tem de acest cuvânt, spune el,
pentru că neisprăvit înseamnă viu, iar isprăvit înseamnă mort. Și-mi convine.
Acum, cu miștoul, care nu rareori mă caracterizează, am să amintesc și faptul
că, la vremea lui, și Hasdeu a fost derizionat cu porecla de Omul-Fragment.
Că-și permite să citeze din răspunsul
lui Hasdeu – unde? - în Galaxia burlacilor, deși roman, zice, adică nu ce?
Hasdeu: Orice porțiune a infinitului este un fragment. Un fragment este o rază
a soarelui, un fragment și soarele însuși, un fragment este întreaga sistemă
solară. De ce să nu fiu și eu un biet fragment. Fiecare fragment, însă, are o
misiune pe care o îndeplinește în sfera totalității. Unquote.
Și mai: Dubito ergo cogito, cogito
ergo sum, nu-i așa domnule Desartes? Dar te-ntreb pe dumneata de ce criticii,
de ce chiar un biograf care mi-e prieten, de ce chiar femeile, uneori, mă iau
drept un neisprăvit? De ce? Numai pentru că nu sunt un cerc închis. Nu,
domnule, eu nu sunt închis, eu nu sunt isprăvit, eu sunt ca infinitul, un
Neisprvit! Așa să știți voi! (Puși Dinulescu)
Și în Poveste și în Galaxie și în Burlacul,
mai (re) citează o notiță de la cursul lui Vianu:
Cursul 6.
Sf.Augustin: <Geniul
poetic are un caracter malefic>.
Jakob Burckhardt: Die Kultur
der Renaissance in Italien.
Volksgeist (De aici o
săgeată spre Burckhardt).
Hegel Filozofia istoriei (De
aici o săgeată spre Volksgeist).
Weltgeist luând cunoştinţă
de sine devine Kultur.
Istoria omenirii – istoria
conştiinţei de libertate.
Peste atâția nemți, Sf. Augustin. Cum
scenometria nu se bordează la literatură, nici la știință, nici la spirit, să
facem caz, la această citare, de Noua cetate a lui Dumnezeu, de Dumitru
Drăghicescu, Paris, 1929. Traducerea mea din franceză este încă inedită, așa
că, se citesc aici unele paragrafe pentru prima oară, repatriate lingvistic,
după 85 de ani. Cum Cetatea lui Dumnezeu de Augustin este Roma, și Noua Cetate
a lui Dumnezeu de Dumitru Drăghicescu este Societatea Națiunilor, așa și
Einstein este Dumnezeu în Îngerul contabil.
Dumitru
Drăghicescu:
Pentru că știința timpului său este
încă la debuturile ei, și prin urmare insignifiantă, ea nu satisface deloc
aspirațiile sale. Dorințele sunt în fapt infinite. Faust concepe efectiv că un
dumnezeu locuiește în el; prin elanurile sale spre infinit, pe care le-a
moștenit de la educația sa religioasă, aspirațiile sale se prelungesc la
infinit și nimic din ce este bornat nu-l mai mulțumește. De aici această
inchietudine impacientă și această nemulțumire obstinată, această revoltă
contra oricărei limite care-l face, cum am văzut, să blesteme toată existența
și să ia realitatea în oroare. Și de aceea eroul lui Goethe se dedă magiei, și
aceasta este exact anticiparea științei ce va veni. Mefistofel este cea mai
fericită și perfectă incarnare a științei timpului nostru.
Ceea ce Faust cere de la magia lui
Mefistofel, burghezia cere de la știință și aceasta îi oferă sau îl lasă să
spere. Aspirațiile burgheziei secolului nostru sunt exact cele ale lui Faust.
Ca și el, burghezia noastră ar vrea să se bucure „fără ca vreodată să fie un
moment satisfăcut”. Ca și Faust, burghezia zilelor noastre aruncă această
sfidare Mefistofelului ei care este știința:
„Dacă vreodată mă întind liniștit pe
un pat de lene, fie-mi îndată sfârșitul. Dacă, flatându-mă, tu mă poți abuza
până la punctul în care eu să mă complac în mine însumi, dacă tu poți să mă
înșeli prin juisanță... Dacă eu spun clipitei care trece: Așteaptă, ești așa
frumoasă... atunci eu consimt bucuros să pier și că mi-e timpul revolut.”
Și, fără îndoială, burghezia cere
Mefistofelului ei, adică științei „mâncări care nu satură, un loc la care nu se
câștigă niciodată”. Bref, ceea ce cere ea științei este să se bucure indefinit,
fără sațietate posibilă, căci ea își dorește și crede în capacitatea sa infinită
de a se bucura (1).
(1) „Mereu
am dorit să-mi astâmpăr dorurile, apoi am râvnit iar... Că omul dresat pe acest
pământ priveşte în jurul lui... că în acest mers înainte el găseşte noroc şi
nenoroc, fără ca vreodată să fie o singură clipă satisfăcut.” (Faust, partea a
doua.)
Dar pentru că Mefistofel, simbolul
științei și magiei sale, poartă ca semn distinctiv inevitabilele coarne de țap,
el marchează bine prin aceasta că puterea sa nu poate procura decât plăcerile
lumii mici, și mai precis cele ale simţurilor, ale senzualității. În el, ca în
știința noastră, este materia care și-a aservit spiritul și inteligența.
Într-o societate în care astfel este
starea de suflet și astfel aspirațiile, viața morală nu putea fi altfel decât
ne-a descris-o Proudhon. Epoca noastră este cea a lui Mefistofel; el îl
înlocuiește pe Dumnezeu. Burghezia juisantă vrea, întocmai ca Faust, să
introducă infinitul în satisfacerea nevoilor sale finite și aceasta dă
senzualității sale caracterul nepotolit, terminându-se prin dezgust și prin
detracarea simțurilor, prin viciu sau prin nebunie. Goethe a văzut atât de bine
aceasta, punându-i în gură lui Mefistofel aceste cuvinte profunde apropo de om
și adresându-le Domnului Dumnezeu: „Micul Dumnezeu al lumii... El ar fi trăit
mai bine dacă tu nu-i dădeai reflexul luminii celeste; el a numit-o rațiune și
n-o uzează decât pentru a fi mai bestial decât toate bestiile.”
În 1914, scadența păru, un moment,
ajunsă la termen pentru burgheziile naționale; timpul păru un moment revolut
pentru Faust burghez. Știința mefistofelică a timpului nostru a procurat
Faustului său burghez aceeași trezire catastrofică, din care el n-a fost tras,
întocmai sufletului celuilalt Faust, decât printr-o minune a indulgenței
divine. Știința și Mefistofel pot, pe drept, spune despre noi: „Nicio plăcere
nu-l potolește, nicio fericire nu-i ajunge... Și iată că ultimul moment,
mediocru și vid, nenorocitul dorește să-l rețină.” (Faust, partea a doua).
Dacă Satan simbolizează corupția moravurilor,
recunoaștem că el și-a îndeplinit o misiune necesară căci, dacă este adevărat
că bobul de grâu nu germinează înainte de a se descompune, progresul moral și
științific nu este posibil dacă vechile moravuri, ca și vechile legi și toată
organizarea socială și ideologică a popoarelor, nu se descompun de asemenea.
Mefistofel este agentul cel mai activ al progresului uman, Goethe a pus în el o
profundă intuiție când l-a făcut să spună că el este:
„O parte a acestei forțe care
totdeauna vrea răul și totdeauna creează binele.”
Pentru a arăta că aici este unul din
adevărurile cele mai esențiale, Goethe a făcut către Domnul Dumnezeu
reflexiunea următoare:
„Activitatea omului se domoli prea
ușor, el s-a complăcut repede în odihna absolută; de aceea eu îi alătur
binevoitor acest companion care să-l îmboldească și stimuleze și, în diavol ce
este, trebuie să muncească.”
Cert, odihna în care se complăcea
adesea burghezia bogată nu este compatibilă cu progresul. Și, pe de altă parte,
pentru a schimba moravurile, trebuie mai întâi a le determina descompunerea.
Omul trebuie să plonjeze mai profund în animalitate pentru ca, asemeni lui
Anteu, să prindă noi forțe și să se reidice mai sus apoi, deasupra
animalității. Iată de ce Satan creează totdeauna binele, tocmai voind totdeauna
răul. (Până aici, Dumitru Drăghicescu, pe subiect mult colocviat cu Dinulescu)
Felix Sima
SECVENȚE
Mai ai timp să te bucuri de ceva?
Mai ai timp să te întristezi?
Abia ai timp să fii maşină de
executat…
Tobele bubuie pe toate lungimile de
undă,
Smoala clocoteşte în fresca din
dreapta Pridvorului,
Joagărele au intrat în păduri, unde
şi noi trăim
Şi ne temem că ne vor despica inimile
şi trunchiurile pe din două!
De ce să ne mai temem când,
La urma urmei,
Acesta ne va fi şi viitorul şi sfârşitul
În timpul scurt ce trece, ne petrece,
Ne cerne şi ne discerne,
Ne bântuie, ne mântuie…
Până atunci…să mai citim…
Să cântărim…să mai iubim…
Să ameţim… să fiţi… să fim…
Să mai jucăm…
Să luăm…să dăm...
Pe drumul fumului
mă duc -
Nimic n-aduc,
nimic n-apuc...
Spre Slava Cerului
mă duc,
ca un miros de tei
sau nuc,
Cu mine singur
ca un cuc...
Pe drumul fumului
mă duc...
Primește-mă în Cer,
Christoase,
să dorm pe patul tău
de oase...
Să fie sufletul primit
În osuarul infinit...
Când trece, spre munte,
un cal arămiu,
Pe calul acela, cândva, vreau să fiu,
El are, în frunte, un corn cu o stea
Prin
care tot cerul, când vrea, îl şi bea
Acela e calul istoriei vechi,
Tot fluierul lumii îi sună-n urechi,
El are, în frunte, un corn cu o stea,
Cu care tot cerul, când vrea, îl şi
bea...
Aştept să-l revăd pe acel Basarab,
Din Argeş el vine, pe-un cal, cel mai
dalb,
La noi, la Posada, se-opreşte din
drum,
Din ţancul pădurii - scântei ies şi
fum...
Şi flamuri de luptă atârnă-n copaci
Şi capul de lup rămas de la daci
Şi Negrul de Vodă opreşte în drum...
Desişul pădurii e tulbure... fum
Aştept să-l revăd... în pădurea de
aur
Pe Negru de Vodă ce poartă tezaur...
Din stîncă el iese, cu ceată
prelungă,
Frunzişul pădurii îi zăngăne-n pungă
Ciobanii - arcaşii, plăieşii din
iarbă:
Călare pe stâncă şi suduie-n barbă
Că-n viforul iernii cojoace îmbracă
În loc să rămâie ... la soba săracă,
La prunci şi la fete. Să fiarbă o
ţuică
În ciobul de oală, la taică... la
muică...
În gerul năprasnic, în zloata
de-afară,
Ei stâncă aruncă şi paltini doboară,
Săgeţi înroşite... săgeţi otrăvite...
În coifuri înfipte... în piepturi
oprite...
Cu neodihnă... şi cu putere...
În ţarina noastră... la Întemeiere...
Sunt brazii, spre
iarnă, mai drepţi şi mai
verzi,
Cu ei, către Munte, nicicând nu te
pierzi…
Când prinzi o cărare, o urmă de
lup...
Şi urci de la deal către muntele –
stup
Am arcul pe umăr, săgeţile-n el
Şi capul e bine-nvelit cu un miel…
Aştept să-l revăd pe Matei Basarab…
Din Arnota vine… pe-un cal, cel mai
dalb…
Căruţele-n urmă – cu mere de toamnă
Sunt pentru a lui şi a Ţărilor
Doamnă,
Le urcă-n blândeţe, le-aşază în pod
Să dea câte unul, pe zi, la un plod
Ce uită de noapte, de viaţă, de
moarte,
Citind şi scriind la frumoasa lui
carte –
În candelă arde lumină de său,
Trăieşte-ntr-un brad mai înalt Duhul
său…
Sunt brazii, spre iarnă, mai drepţi
şi mai verzi,
Sub ei, sub Capela, nicicând nu te
pierzi
Când prinzi o cărare, o urmă de lupi…
Cobori de la munte…. la dealul cu
stupi…
dormi în neputuinţă
Bade Simioane
ca un vreasc uscat în
soba cu olane
nu se rupe pragul
paşilor sub tine
nu se rupe foaia
slovelor de bine
dormi în neputinţă
Bade Simioane
gândurile tale
toate-s pe bastoane
şi se coace miezul
mărului creţesc
dacă eu şi astăzi
încă te iubesc
buchisind psaltirea
lustruind o strană
tu cu fruntea rece
cazi peste icoană
într-un secol lung şi
cu biserici rupte
ţâţele de mamă
zilnic au fost supte
trage-ţi pieptul alb şi
trage-ţi o lulea
lumea pleacă-n lună
nu plecăm cu ea
dormi în neputinţă
Bade Simioane
sus pe cer s-au copt şi
prunele arjane
oricât ai întinde
mâna către gură
nu găseşti sub iarbă
nicio-mbucătură
eu te port în suflet
te hrănesc cu mine
bade Simioane-n
noaptea care vine,
Filigran de carte veche
Filigran de carte veche
La o moară de hârtie
Cu călugăr ce citeşte
Şi călugăr care scrie
aplecaţi pe-o coală albă -
ngălbenind de timp adusă
unde slova cea de taină
din vechimi rămâne spusă
parcă-ar fi în zaiafeturi
în rădvan ducând fiinţa
pe un drum de ţară verde
colbuindu-şi suferinţa ...
A fost scris în tencuiala
dalbei noastre de chilii
să urmăm un fir cu Oltul
ce loveşte-n temelii
ne mai bate câte-un clopot
semn că moartea mai trăieşte
Duhul Sfânt mai varsă lacrimi
lemnul crucii putrezeşte ...
Suntem iar în zi de Faceri!
Cine dealul o să-l urce?
Fi-vom iar în zi de Patimi?
Suntem iar la o răscruce!
pentru noi din vreme-n vreme
îndeobşte către seară
ne mai cade-o stea în palmă -
fie Steaua cea polară!
Din orice cuvânt - iese
o scânteie!
Din orice scânteie - iese un foc!
Eu -
stau în același loc.
Focul aduce, după el, o altă viață!
Viața aduce o altă ceață...
În viețile acestea - creșteam noi...
Ca niște iepuri pierduți prin trifoi...
Trifoiul îl duceam, pe vremuri, la
vite -
Fiindcă ele erau suflete sfințite.
Cu vitele ne hrăneam de copii
Și
scriam și recitam, din bancă,
poezii.
Poeziile erau hrana noastră
Și libertatea către o zare albastră
Despre care se tot vorbea
Dar niciodată, nimeni nu o zărea...
Eu, întotdeauna vreau să vă scriu
Despre poezia locului, dintr-un
sicriu...
ȘI VREAU SĂ VĂ SPUN DESPRE POEȚI
CĂ EI SUNT ÎNTOTDEAUNA APOSTOLI - DREPȚI !
Cristi Neacsu
N-am să ard, n-am să ics, n-am să doi
(Catedrala)
[Trilogia metaforei - Partea I]
i) Rătăcitor, condorul
Timpul nu dă rest în secunde fictive
Când catedrala-i refuză metaforele
victualii
Cu întrebări oarbe în oarbele,
dalbele, portocale-vitralii;
Și mute-i sunt răspunsurile fără
adjective
Când verbele-i aspresc la temelie
sarabande de falii,
Cu flame arse, icsuri grotești și doi
fără joi, pe sub dalii.
Cu trufie-n păcate i-am jurat metaforei
:
Eu nu intru-n catedrala ta albă fără
verbele mov
În cingătoarea-mi pumnalelor ics nici
la spartul amforei,
Fiindcă nu pot să mor fără viptul
fruptelor din alcov
Plutindu-mă-n zeamă de mure pe blană
de vulpe
Nici dacă mi-ai dărui toată
catedrala, iubind fără culpe.
Și ce hohoteau verbele-n icsuri
grotești
Sub boltele străvechilor marote
imaginându-mă sanctuar
Gata să ard pieziș în candele cu
ne-doi, joi (trufii lumești);
Și ce hain, ecoul arcadelor,
mârșavului obituar
Într-un ison mortuar m-ademenea să-i
sar punțile rupte
Pe frântele, albele mărgăritare
frânte, fără mied, în frupte.
Rătăcitor, condorul mă zbura-n zale
cruciate
De-a lungul, de-a latul, de jur
împrejurul comorii albe
Ce-nlănțuită ardea-n icsul de joi
fără doi (portocalele salbe
Îi adiau vaierele metaforizând
secundele-mi furate),
Să mă lupt cu străjerii (ce ghes),
verbelor să le trec hăul
Sorbind pocalului otrava, albind
movul în crini, și tot răul.
Te voi plânge de n-oi invada
catedrala să-ți ating murii,
Ca o lămâie mă vei strepezi de nu
albesc portocala, urii,
Și n-am să ard, n-am să ics, n-am să
doi,
Dacă nevorbele verbelor oarbe se nasc
între noi.
Te voi plânge, dar, o mie de ani fără
metafore-secunde,
Ca o lămâie mă vei strepezi de nu
albesc movele, unde,
Și n-am să ard, n-am să ics, n-am să
doi,
Dacă-n vitraliile fără culori nu mai
există un joi.
(Te voi plânge, te voi plânge,
Șuiera condorul mov în zale cruciate
Peste răul din tăul punților
sfărâmate ;
Te voi plânge, te voi plânge,
Șuiera ecoul mutelor, oarbelor verbe,
Pe sânul metaforei, cu crinii fără
jerbe)
ii) Comoara din catedrală
Am găsit alba metaforă, ascunsă
într-o portocală
Mi-o spovedea verbul, sub o cupolă de
catedrală
Atât de timidă că dalb ardeau obrajii
fără de vini,
Ea doar în alb mă iubise, albul c-o
mie de lumini.
Era joi, eu îi muşcasem piersicii
carnea din pulpe
Albindu-ne zeama de mure, pe-o blană
de vulpe
Strivisem verbul parșiv în fraga
buzelor ce se vor
Și l-am privit mirați, verbul cânta
într-un condor.
Minunându-ne, el inghețase în apele
de trandafir
Smulse inimilor grena și eu eram gata
să îi respir
Toate aromele brocartului orb în
eșarfe de catifea,
Zeiței decriptându-i albul mov,
intrigile, în cafea.
Și m-a hărăzit adierea-n magia
condorului, albul
Vers pe albastrul inimii unde-o
lănțuise codalbul,
Și-n dreapta-mi frigea inelul și-n
stânga ardea joi,
Fiindcă eu jurasem că n-o să mai zbor
despre noi.
Am venerat-o cu temenele-n genunchi,
pe vitralii,
I-am mângâiat spinii, cu toți crinii,
pod peste falii
Voiam să-i are verbului margaretele,
un alter ego
Gata să-mi resoarbă melancoliile mov,
ca un lego.
Am adormit verbele zălude, pe felii
de portocală,
Pe una albele, pe alta movele-n
frunzulițe de cală
Adăstând să le țină vii, parfumate,
cât să le adore,
Cât sa am metafore, joi, despre noi,
la aceleași ore.
Portocala și-a arcuit ecoul într-a
verbului armură,
El mi-o răspica otrăvit, pocal cu
rime din cianură
Sorbit-am lângă podul de margarete,
pe sub crini,
În poemul dalb din catedrala
metaforei fără spini.
Și-am săltat spada să năpăstuiesc
zalele cruciate,
Pe el voiam să-l descânt (pe ea,
albă, în libertate)
Când lacrima metaforei-portocală m-a
stins ; joi…
Tu, tu.. mi-ai jurat că nu arzi, că
nu ics, că nu doi.
iii) Infernul
Fulgerase condorul, aprinsele mânii
tăiau verbe oarbe
De-a lungul, de-a latul, de jur
împrejurul comorii albe,
În salbe, mărgăritarele-crini
resădisera joi punțile,
În bolte, ecourile-și plecaseră
capetele, cu frunțile
Adumbrite lovind de genunchi
otrăvitele, vitraliile,
Cum săreau așchiile, câtă mânie,
precum mitraliile,
Cum urlau diavolii nevorbelor
reverberate
Aspacardin, în transa melancoliilor
cifrate !
Fulgerase condorul, aprinsele patimi
tăiau verbe goale
De-a lungul, de-a latul, de jur
împrejurul orei catedrale,
Mai mult inexistentă, mai mult într-o
portocală,
Desferecându-se, metafora-prințesă,
albă, goală,
Cu îmblânzitele verbe în poală,
Aproape vii, aproape catedrală..
Marchize mov, tu mi-ai jurat, într-o
joi..
”N-am să ard, n-am să ics, n-am să
doi !”
Jurâmântul l-ai încălcat, năvălind în
catedrală
Când timpul n-avea rest secundele
fără culpe,
Ai frânt verbele și m-ai desprins din
portocală,
Orgolios, visându-mi murii pe blană
de vulpe.
Ferice de tine, m-ai cuprins, pe
albele pante..
Acum, hai, leapădă armura, aruncă
zalele cruciate,
Strivește-mă cu mândria, dar.. știi
stihul lui Dante ?
Îl știi ? Lasciate ogni speranza, voi
ch'entrate !
Şerban Foarţă
Rainer Maria Rilke
PORTRET LĂUNTRIC
(poem francez)
Nu-aducerile-aminte,-n mine,
te mai păstrează încă vie;
nici nu-mi mai aparţii, azi, mie
graţie dorinţelor depline.
Ceea ce-aduce-mi-te-aproape
e molcomul şi cald meandru
al unui sânge,-al meu, – ce, tandru,
te poartă-n felul unei ape.
Eu nu am, ca să te dezmierd,
nevoie să-mi apari anume;
destul e c-am venit pe lume
ca nu cu totul să te pierd.
[Trad Ş. F.]
Adelina Fleva
bat clopotele și tu nu știi că nu mai
am răbdare
în noaptea asta pietrele șomează
și-i iz de sărăcie 'n mine ca-ntr-un
crâng
persistă în sânge un frig de boboteză
și un microb de gripă mult nătâng
tac clopote dar nu ca'n gâtul unei
vrăbii
și pare a fi un semn Dumnezeiesc
bat clopote zăpada asta se așterne
în carnea trupului ce urlă a pustiire
ca un caftan de gală arăbesc
bat clopote împrejurul unei ape
iar eu pe orizontul morții călăresc
bat clopote și raiul meu devine
festin cu iz de ceapă chiaburesc
Octavian Soviany
Lângă ocheanul verde al firizii
Care dădea spre marea cu calmari
Noi Sofro ne jucam de-a atlantizii
/Un joc posomorât de oameni mari/
Şi se făcea /ca-n viaţa noastră primă
Trăită sub portice de mărgean/
Că tu eşti a atlanţilor regină
Iar eu al curţii tale magician
Ce îmbrăcat în fracul său albastru
Şi răsucind inel de malachit
Îţi meşterea păpuşi de alabastru
Nespus de pricepute la ghicit
Căci după cum ieşeau dintre coloane
Cu braţul sau piciorul ridicat
Urmau să vină şapte ani de foame
Sau şapte ani de trai îmbelşugat
Şi uneori la ruga ta sprinţară
Făcându-şi sub gambetă ochii mici
Îl invita la sfat târziu de seară
Pe-al curţii plini de snoave
măscărici
Ca-n finele acela calm de eră
Pe drângul lui să îngânăm tustrei
Că universul nu-i decât o sferă
Iar Atlantida este centrul ei
Mos Nelutzu G
Corabia
De trist
corabia lăsată de tata
pe apa Sâmbetei am pus-o
şi-a curs-o, a curs-o, a curs-o...
De la far printr-un nor mi s-a spus
c-a fost văzută-n fiord, în nord,
curând în Marea Duminicii rătăcind
şi de-acolo de-atunci, nici un rând.
S-a zvonit că sub vânt,
sub furtuni, sub ce-o fi ce-o fi fost
fără rost, de-a valul, de-a harta
în americi, antile sau indii,
prin doric în Σπάρτα
de unde-ntârzii, zi după zi,
când apusul lâncezea pe chindii,
încărcată în docuri de doruri,
de-i luau pânzele apă
iar catargele, catargele
abia de mai puteau
să ţină pescăruşi îngreunaţi de nori.
Să ne revedem sănătoşi şi veseli!
Delincvent
Sunt cel care trece
în casă de melc
pe pervazul ferestrei de hrean
temător şi viclean.
Bat nuci în pereţi,
cu ciurul car speranţe. Găleţi.
De sub tălpi tai crăci,
cu doine plâng în biserici.
Sunt cel cu rană de mine –
puşcăriaş cu vechime
în celulă pe viaţă,
clipe înşir pe aţă.
Mă pipăi mă ştiu,
nisip în pustiu
amintire congenitală
dintr-o viaţă opulent ilegală.
Corina Dașoveanu
în metrii ăștia calzi
cât ține memoria
străzii,
s-au aglomerat
numere de identitate. de fapt e o parcare ilegală de existențe, nu vine nicio
firmă de ridicări să mi le ia din conștiință, probabil dincolo de ea ar fi loc
pentru alt cimitir de mașini, mai sănătos clinic, aproape clasic.
mă așez cât
mai în marginea placentei ( bordura mea de retragere), îmi strâng pe lângă
țigară și schița fricii genunchii la gură, trebuie să fac loc imaginilor să
treacă, e prea cald pentru curaj.
pieton de
fier, un indicator de sens unic mă întreabă dacă mai stau mult în poziție de fetus
la vârsta la care alții votează demult, pentru că discernământul e o chestie de
gust hotărât.
- n-am.
pleacă!
tac doar cu
dumnezeu,
aseară am
încercat să mă mișc, mi s-a părut că din brațul stâng începuse o muzică. de
fapt își uitase o mașină radioul pornit, nu îmi aduc aminte acum dacă eram prin
undele lui sau nu, mă întreb doar ce e cu durerea asta din mână.
cine a adus
planeta asta atât de aproape?
îi număr
numele zilelor, am un eu printre ele. când începe timpul acela cu litere
puține, îmi lipesc de asfalt desenul care mi-l imită pe a fi. pe dedesubt sunt
conducte prin care trec verbe de apă, de sânge sau verbe electrice.
în ziua
aceea, mereu a patra, devin o dragoste saprofită, am nevoie de hrană, în toți
atomii îmi intră electric persoana a doua, singular, de apă, de sânge.
vine însă
întotdeauna mâine cu multe litere, care închide conductele în metrii ăștia
calzi. mă aștept cu genunchii la gură în propria mea adresă probabilă.
nu vreau
decât hrană din verbe
și să nu mai doară
muzica.
Vişan Dragoş
Rana artei
.
-De-aș putea să iau o rană cât mai
mare din platou?
-Desigur... Hai mai aproape. Din
aceea vrei! Sunt sigur.
-Dar ia spune-mi, Kevin, de când ești
vârcolac hip-hop?
-Din vara anului trecut. De când
arsese Notres Dame.
-Aud că vrei să ai vânzări serioase
cu "secta" Terorii!...
-Altceva nu merită prea banalii
bolovani ce o resping.
-Ce rană fioroasă te încinge și
imediat te-ngheață?
-Arta morții. O văd dorită de tineri.
O propag direct.
-Unde?
-În casă, la studioul de
înregistrări, pe câmp.
-Și în mintea mea, azi dată peste
cap.
-Hi-hop de banalizat poezia mea.
Compun cântece.
Ioan Potolea
La mine e 11.
Leeds.
La voi e unu.
Noaptea.
Târgu Mureș.
A plouat aici.
La voi nu stiu cum e.
Dar cred că sunteți departe
și multe drumuri se înnoadă
unul de altul până acolo
și până si ultimii consumatori
de la j'ai bistrot au plecat...
si fetele au făcut monetarul
La mine trece cate-o mașină in
răstimpuri
Ii aud motorul
si fâșaitul pneurilor
trec chiar pe sub fereastră
un sunet brut net curat
voi însă aveti inconsistenta
spectrală
a siluetelor din camerele
termodinamice
ale granicerilor de la fâșie ...
acele siluete fantomatice clandestine
e ceva clandestin in voi
simt asta de aici din Leeds.
George Nina Elian
DESPRE
ele nasc
în dureri
noi ne-mbătăm
de bucurie
noi vomităm
şi-apoi adormim lângă gard
ele plâng
ele ne nasc
noi plângem speriați de ce va să fie
ele râd de fricile noastre
ele mor
noi ne-mbătăm de tristețe
noi murim
ele plâng
din zi în zi
absurdul e şi mai coerent încă
(pentru că da: noi suntem oul
ele - găina)
şi ce linişte implacabilă,
Doamne,
în Paradis!
Lunca subli
Adrian Bucurescu
Lunca sublimă
Să te duci noaptea cu caii pe luncă -
asta mai zic și eu noapte!
Să vezi cum pe ape stele se-aruncă
în crivatul murelor coapte.
Și-n cătunul cu salcâmi de opale
să mai știi că doarme o fată
visându-te mai la stâna din vale
lângă foc cu pândarii roată.
Zău că-ți mai crește pieptul de băiat
hoinărind în nopțile rare
care se leagă dacă te-ai îmbăiat
în aiasmă la apus de Soare.
Mai te-nduri să lași așa podobită
lunca în parfumuri și safir?
Mai degrabă rămâi în iarba urzită
ca un măr
ca un păr
ca un fir...
MEGLENOROMÂNII
“Dacă pentru
cunoaşterea trecutului Aromânilor avem câteva date istorice, pe baza cărora ne
putem face o idee despre locuinţele şi rostul lor de mai târziu, despre
Meglenoromâni nu avem nimic. În cazul acesta, singurul izvor din care se poate
şti ceva privitor la originea lor, şi la epoca coborârii şi aşezării lor
într’un ţinut situat la apus de munţii Rodope, este limba lor. În privinţa
aceasta, Meglenoromânii ar fi mai în drept decât toţi ceilalţi Români să spună:
“limba noastră reprezintă istoria noastră”.”
…
„Limba pe
care o vorbesc Meglenoromânii este românească. Originea ei comună cu limba
română se dovedeşte nu numai din identitatea elementului constitutiv, cât mai
ales din schimbările ce a suferit acest element. Unele din aceste schimbări ale
dialectului meglenit reprezintă fazele cele mai vechi prin care a trecut graiul
tuturor Românilor până când s’a constituit într’o limbă proprie, deosebită de
limba celorlalte neamuri cu care Românii au venit în atingere. Despre aceste
faze ne dau mărturie, în primul rând, tratarea elementului latin care, atât ca
înţeles cât şi ca formă, a suferit prefacerile proprii limbii româneşti; în al
doilea rând, elementele străine.
Printre
acestea, locul dintâiu îl ocupă elemental albanez care a pătruns în limbă odată
cu elementul latin. Avem o întreagă serie de cuvinte albaneze în graiul
Megleniţilor care se regăseşte şi în dialectele dacoromân, aromân şi
istroromân. După elementul albanez vin puţinele cuvinte de origine bizantină.
Acestea se găsesc numai în dialectele române şi cele mai multe lipsind din
celelalte limbi balcanice, mai ales din limba bulgară, prin care ar fi putut
pătrunde în graiul meglenit. În fine, mai vine un număr de cuvinte de origine
paleoslavă, care se găsesc şi în dialectele dacoromân şi aromân, foarte puţine
în dialectul istroromân, după aceea un număr şi mai mare de elemente
bulgăreşti, care lipseşte în celelalte dialecte şi se întâlneşte numai în
dialectul dacoromân.
Existenţa
acestor elemente străine în graiul Megleniţilor ne dau putinţa să mai facem
următoarele două constatări: întâiu, că, după formarea limbii române, graiul
Megleniţilor a continuat multă vreme să fie acelaş cu graiul celorlalţi Români;
al doilea, că după despărţirea dialectului aromân, graiul Megleniţilor a mai
continuat câtăva vreme să stea în legătură cu limba Românilor din care era să
iasă Dacoromânii.
Numai mai
târziu, când s’a despărţit cu desăvârşire de restul limbii române, el a evoluat
pe un drum cu totul deosebit de acela pe care au evoluat celelalte dialecte.
Din acest
moment, graiul Meglenoromânilor, expus la invazia elementelor slave, a fost
supus la prefaceri, care i-au schimbat întrucâtva fizionomia, deosebindu-l de
graiul celorlalte regiuni locuite de Români. Din această cauză, limba lor nu
poate fi înţeleasă deopotrivă de Aromâni ca şi de Dacoromâni, fără un studiu
prealabil. În privinţa aceasta, identitatea mai mare sau mai mică a lexicului
cu acela din celelalte dialecte nu joacă aproape nici un rol, faţă de
transformările stabile ce a suferit graiul meglenit, de la despărţire, şi pe
baza cărora un mare procent de cuvinte au primit o pronunţare cu totul
deosebită. Din cauza acestor transformări, unele provenite de la sine, altele,
cele mai multe, sub influenţe străine, graiul meglenit nu ni se înfăţişează
numai ca un idiom cu mici diferenţieri faţă de limba unei regiuni învecinate,
ci ca un dialect propiu.”
MEGLENOROMÂNII
I
ISTORIA ŞI GRAIUL LOR
DE
TH. CAPIDAN
Profesor la Universitatea din Cluj
CULTURA NAŢIONALĂ
BUCUREŞTI, 1925
http://www.romaniamagnifica.ro/?do=Dorul&optiune=Balcanii
Cu respect,
Valentin-Nicolae Bercă
"România
Magnifică" - www.romaniamagnifica.ro - un proiect cultural pentru unitatea
şi bogăţia spirituală a Românilor de pretutindeni, militând pentru reafirmarea
valorilor spiritualităţii poporului român, unit prin limbă, tradiţii şi
credinţă creştină, mereu mândru de istoria sa multimilenară în spaţiul carpato-danubiano-pontic.
Dumitru Ungureanu
Marele Vishnu
O gripă
rebelă şi încăpăţânată ca dragostea oltenească m-a împiedicat să ajung şi anul
acesta, în aprilie, la concertul lui John McLaughlin de la Sala Palatului, în
Bucureşti. Am scris „şi”, pentru că şi în 1993 i-am ratat concertul în ultima
clipă, după ce ră(tă)cisem umblând o zi întreagă în zig-zag după cai morţi prin
redacţii de ziare ale deja îmbuibatei tranziţii. L-am văzut însă în 2008. A
fost cea mai frumoasă noapte din viaţa mea, nu doar de ascultător. Aş spune că
după acea noapte şi după acel concert nu-mi mai trebuia nimic; de parcă te poţi
împotrivi nesimţitului de „frate porc”, conform sintagmei filosofului!
Nu ştiu prin
ce minune, muzica lui John McLaughlin a însemnat o revelaţie pentru mine
începând chiar cu prima audiţie, în toamna lui 1973, la Biblioteca Americană,
nu demult deschisă. Tot ce ascultasem până atunci în materie de pop, rock sau
blues s-a estompat sub eşarfa de mătase fluturată în chip de sunete
învăluitoare prin difuzoarele invizibile, dar performante, din mica sală de
concerte a Bibliotecii. Lumina se difuza lăptos, caldă şi clară totodată,
scaunele şi mocheta miroseau a parfum de bună calitate, cum rar găseai prin
sălile obişnuite, publicul stătea civilizat şi nu fluiera la scurta disertaţie
a prezentatorului (Valeriu Sela, dacă nu greşesc). De doi ani eram elev la
liceul energetic bucureştean, frecventasem destule instituţii de cultură şi de
spectacol, dar aşa ceva nu întâlnisem şi nu adulmecasem. Nu aduc vreun elogiu
americanilor; încerc numai să-mi descifrez amintirile, conştient că unicul
adevăr din toată povestea rămâne muzica trupei lui McLaughlin. Se chema
Mahavishnu Orchestra şi reunea cinci instrumentişti într-o formulă care, fără
pic de îndoială, e printre cele mai reuşite ale genului jazz-rock (fuziune de
recentă, atunci, explozie): Billy Cobham, tobe; Rick Laird, bas; Jan Hammer,
claviaturi; Jerry Goodman, vioară şi John McLaughlin, chitări. Două discuri de
studio şi unul în concert figurează în cataloage cu această componenţă. Câteva
înregistrări video, din păcate nerestaurate la standardele contemporane, fac
deliciul secret al enoriaşilor vetusteţii, păcătoşi înrăiţi ai sunetului
analog. Suferind schimbări de personal chiar în acei ani de vis, când totul era
posibil şi părea frumos, Mahavishnu Orchestra a mai înregistrat alte cinci
albume. Magia nu s-a repetat, deşi orchestra funcţiona. Interpretarea se
păstrează la cota de sus, dar impresia de maiestuozitate o anulează pe cea de
intensitate, conferind întregului o tentă indigestă de grandomanie. Numele
Mahavishnu (ales de John McLaughlin în conformitate cu preceptele unei
paradigme culturale ce n-a însemnat o chestie de modă pentru el, cum s-a
dovedit a fi pentru atâţia alţii) devenise, la finele deceniului opt, argument
pentru rejectarea muzicii, e drept, cam stufoase, încărcate de
pre(ten)ţiozităţi ca o sindrofie de snobi. (Nu cred că din cauza asta va fi
renunţat McLaughlin la supranume; probabil că simţise ridicolul posturii.)
The Inner
Mounting Flame (august 1971), Birds of Fire (martie 1973) şi Between
Nothingness & Eternity (noiembrie 1973) – iată cele trei titluri
obligatorii în discoteca oricărui rocker cu veleităţi, şi nu numai. Le-am
înregistrat pe bandă magnetică şi pe casete audio; le-am cumpărat în format
vinil şi CD; le-am ascultat piratate de cine mai ştie cine, în variatele tipuri
de fişiere ce abundă pe internet. Aş da un jaf la bancă, dacă mâine s-ar
reedita ca blue-ray audio, iar eu n-aş avea bani să le comand la furnizor. Ca
şi cărţile de referinţă ale vreunui autor de seamă, cele trei discuri pot creşte
un muzician sau îl pot determina să renunţe, dacă e lucid şi se autocunoaşte.
Aici rezidă importanţa muzicii Mahavishnu Orchestra: îţi deschide porţile
neştiute ale minţii şi îţi arată cine eşti. Procesul nu e simplu de parcurs; de
consemnat în fraze descriptive nici atât. E ca intuiţia, ca revelaţia, ca
iluminarea evlavioasă. E mistică pură şi ablaţiune metafizică. E naştere
spirituală şi botez hermeneutic. E sacrificiu, autodafé şi transfigurare
cosmogonică. De fiecare dată când ascult vreunul dintre discuri am sentimentul
că acced într-o altă lume, altă realitate, altă dimensiune. Sinonime,
substantivele se hrănesc din esenţa numită şi substanţă universală. Dar ce
săracă e definiţia aceasta raportată la ceea ce simt când ascult muzica! Şi nu
am deloc porniri disruptive de provenienţă psihică; însă în clipele audiţiei le
trăiesc de parcă eu însumi aş fi (în) fluxul unei descărcări electrice,
strălucind în propria mea jerbă de lumini.
Mă opresc
aici cu înşiruirea de metafore. Ca şi discurile de jazz-rock ale lui Miles
Davis, cele semnate Mahavishnu Orchestra vorbesc îndestul ascultătorului prin
ceea ce conţin. Am exagerat metaforic dintr-o nevoie conştientă de mărturisire
ce nu se putea resemna la propoziţii neutre. Este privilegiul muzicii de
calitate şi al muzicienilor desemnaţi de Marele Spirit Universal: să nu te lase
indiferent şi rece!
Irina Macedonski
Compasiunea
este totul. Se spune că slăbești de la iubire – „câtă lume ar vrea să iubească
și să slăbească”, mi-a spus o tipă pe stradă ieri după-amiază. M-a prins când
mâncam un covrig – „mâncam” e impropriu spus, îl devoram că nu mai puteam de
foame. O gustare „interzisă” pentru ea. Abia am putut să-i răspund, că tocmai
îmbucasem bine partea cu cel mai mult susan.
I-am zis
spontan că secretul e în compasiune, să avem compasiune chiar dacă lipsește
iubirea. Să te iubești, să îți oferi blândețe, să fie atât de autentic
sentimentul încât să simți acea căldură în permanență în corp, în stomac, în
inimă. Să-ți devii propria sursă de iubire.
Și așa unul dintre
efecte e să slăbești. Când stomacul simte căldură, înțelegere, armonie internă,
atunci nu mai cere de mâncare din disperare. Pe de altă parte, e frig în tine,
lipsește iubirea pe care o aștepți din exterior, stomacului îi este foame, așa
reacționează corpul când lipsește ceva esențial. E „comportamentul” său
primordial, ca o reacție ancestrală care nu știe prea multă carte.
Evident că
discuțiile s-au purtat într-un mod mult mai lejer, de rădeam amândouă în timp
ce înaintam la vale pe stradă și vântul cald de august ne împingea pletele pe
spate. Ea intră la Zara cu gura până la urechi, eu zâmbesc mai departe și
comand o limonadă de la colț.
Până la
urmă, o înțelegere ca asta apare când nu te aștepți, pe un bulevard la
întâmplare, în timp ce îți masează dumnezeiește capul un stilist, absolut
gratuit, când aștepți tramvaiul, când se oprește un pic curentul, se face
liniște și scoți căpșorul din rutină.
Să-ți devii
propria sursă de iubire. & repeat. Când iar simți rece înăuntru, repeat
again.
Grégory Rateau
After
revision of the text and long hours of civil proposals and discussions a little
more lively, I finally received the final cover of my solar novel about
Lebanon. So I can breathe a little while waiting for its release planned at the
editions Maurice Nadeau for January / February of next year. A book does not
evaluate its cover but I am nevertheless very proud of this object still
inanimate and that I will present you in due time and the light heart. We do
things right or we don't do them at all. The world is changing, of course, but
let's still be a little demanding not to let our precious legacy lose. See you
in Tripoli if you want it, on the border with Syria, for "the second
return" 2020, promise of the beautiful future days away from the parisian
polemics around the chroniclers and their imaginary or autobiographical hijinx,
bands Announcements fnac between two jt, to focus together on the new or
fantasmées perceptions of an elsewhere lived or idealized, on the new
encounters and on our desire for discoveries at a good distance from our
Christmas tree where we don't always decide to Our readings 😉. The dream period so to take finally
or again risks.
Nu Mai Pun Botul
A devenit
deja traditie lipsa de imagine sau mai corect ar fi sa spunem imaginea
distorsionata a Romaniei in lume. A intrat in cotidian reactia strainilor
atunci cand pun piciorul in Romania. Si plecand de la aceste doua exemple
intrate in banalul cotidian stau si ma intreb pentru ce mananca banii o armata
de ambasadori relaxati si autosuficienti? Pentru ca primarul unui oras European
sa profite de lipsa de fermitate si reactie a ambasadorului Romaniei in
Germania? Ambele intebari sunt retorice, pentru orice elev de liceu ar sti sa
spuna ca :
1. Daca
Romaniei ca tara sau poporului roman ca entitate nationala le sunt stirbite
interesele sau le sunt aduse ofense, ambasadorul trebuie sa fie varful de lance
al unui raspuns demn si proportional cu ofensa adusa.
2.
Ambasadorul Romaniei indiferent de tara in care reprezinta interesele nationale,
este cel care initiaza si gestioneaza in mod direct un continuum de activtati
care sa promoveze in mod eficient imaginea Romaniei si interesele ei.
Dar cum
nimic din toatea astea nu se intampla, ba maii mult ambasadorul Romaniei in
Germania protejeaza confortul psihic al Primarului din Leipzig, ii sugeram
acestuia sa solicite introducerea pe statul de plata al administratiei orasului
Leipzig a unui onorariu consecinta a activitatii sale pro-rasiste, demersul de
a evidentia prezenta turistilor romani in urbea amintita inscriindu-se in
traditia istorica de a imparti lumea pe criteria de rasa. Si ultima intrebare
care nu este retorica: cine l-a selectat, acceptat si numit pe ambassador de ce
nu isi asuma ori lipsa de pozitie ori rusinea lipsei de pozitie? Si chiar vrem
un raspuns!
Katya Kelaro
Teologia numerelor impare
Cine era, de
fapt, Irod? Adam cel învechit, cu inima împietrită. Salomeea, Eva cea
îmbătrânită care, ascultând șarpele ce viețuia în gura mamei sale, oferă pe
talgerul morții pe Înaintemergătorul Domnului. Capul, acest cufăr al
virtuților, de unde vine comanda nevoinței, stinsu-s-a lumina ochilor lui, a
ferestrelor de unde priveghea ca deșertul să înverzească prin pocăință,
pecetuit-a fost cu lacătul morții gura, peștera binecuvântătoare a vestirii
cerurilor.
Prin dansul
Salomeei, prin mișcările de rut ale trupului, chemarea lui a inundat rațiunea,
dominând instinctul, pornirea pătimașă spre pornirea ucigașă. Înțeles-a ceva
omenirea din pomul ce l-a gustat în rai? Din pomul ce dădea roade în rai și era
și fruct și floare și verdeață, și dulceață și umbră, și casă și tihnă, de ce
omul și-a însușit doar durerea și viermele morții l-a cuibărit în inima lui?
Salomeea-senzualitatea
nudă, amăgitoare și persuasivă, momeala păcatului cu carnație de trandafir dar
mirosind a hoit nu a lujer îngeresc, tinerețea impulsivă, plecând urechea la
sfatul potrivnicului înțelepciunii, care a dat pe cele statornice pe cele
trecătoare și veșnicia a vândut-o pe nimic. Zeiță cu suflet trădător, idol al
cărui piedestal a fost sfărâmat de confruntarea ultimă cu dreptatea, a mijlocit
moartea unui om drept, a unei tinereți pline de vigoare, voință și caracter, a
unei idei aprige, e fumul răumirositor care a înăbușit flacăra gândului pur,
mizeria care, nereușind să biruie Bunul și smerenia, s-a prefăcut în ultimul
dans al șarpelui din femeie, unduirile pântecului în dans amintind de unduirile
șarpelui din rai la ademenirea Evei. Salomeea a plecat urechea la gândul de
răzbunare al mamei sale, pecetluind drumul spre rai al zorilor binecuvântătoare
ce au fost în Ioan Botezătorul, urzeala răului pentru a aastupa gura
adevărului, planul umanului mușcând din viclenie pentru a birui înțelepciunea.
Acum Eva cea tânără în trup dar fără minte avea ajutor nu în șarpe, ci căderea
îi venea prin înfricoșătorul și demonicul sfat al mamei sale, care îi alesese
hainele cele mai moarate, vălurile cele mai transparente, Irodiada făcuse din
Salomeea nu un ideal, ca mamele creștine, ci un mijloc, a împins-o în arenă
învățând-o cum să devină hienă în piele de căprioară sub ochii de lup ai lui
Irod, sfâșiind hainele pustiniciei desăvârșite cu care era încins și
înveșmântat Ioan.
Irod a pus
la bătaie toate farmecele fiicei sale pentru ca bătăile inimii lui Ioan cel
înțelept și botezător întru pocăință să își afle sfârșitul. Irodiada a
învățat-o să danseze dansul pierzării, din valurile languroase ivindu-se
șarpele posesiei, mai tare ca vinul ori celelalte plăceri. Ei , Irod vrea să îi
dea orice până la jumătate din împărăție, ei, dar nu mamei, ascunzându-se în
acest detaliu cutele unui matricid după fratricid, ascunzând intenția de a o
pune în locul Irodiadei. Desfrâul absolut. Pentru a-l legifera trebuia să moară
farul incomod și profetic al dreptului care nu putea fi cumpărat, nici înșelat,
nici oprit, căci adevărul lui Dumnezeu luminează și strigă la fel de puternic
și din lanțuri. Sigiliul cu care se semna căderea trebuia să fie călimara
sfințitoare a sângelui unui sfânt, capul celui mai sfânt dintre oameni.
Irodiada a
târguit tâlcuirea luminii adevărului, tăinduindu-l și tăindu-l, Irod a dat
jumătate din moștenirea împărăției, lăsând totuși o jumătate, dar Irodiada a
aruncat în arenă bunul său cel mai de preț, împărăția sa întreaga: pe Salomeea,
fiica sa. L-a depășit pe Irod în dărnicia cu care a slujit răul: s-a folosit de
fiica sa pentru ca nelegiuirea-crima și desfrâul-să triumfe. Triumful iadului
pe pământ. Iar glasul de foc al îngerului născut printre oameni, luminat de
dinainte de a vedea lumea, cel care s-a bucurat de vederea lui Dumnezeu
nenăscut încă fiind, de lumina care venea după dânsul, aceluia nu mâna i-au
tăiat, nici limba ca lui Maxim Mărturisitorul, nu l-au lapidat cu pietre ca pe
marele mucenic Ștefan, au luat sabia și au retezat capul soliei adevăratului
împărat, cuprins în întreg universul, cu tot cu porțile cerului și toate de
dincolo de el.
Dacă Eva a
căzut din neștiință, Irodiada cu bunăștiință a împins lucrurile pentru putere,
e maturitatea răusfătuitoare și mieroasă care, sub atributul familiarului
împinge în prăpastie nu doar capul dreptului, ci și pe cel al fiicei. În timp
ce Salomeea dănțuia pentru capul Sf.Ioan Botezătorul, în iad demonii dănțuiesc
pentru moartea ei veșnică și acolo ospăț irodiac. La sfârșitul verii, când se
coc strugurii liturgici, când anul a adus jertfă prin rod preaplinul și din
grâul cules ia chip chipul pâinii, Ioan învățătorul celor ce s-au nevoit în
amarul pustiei pentru a dobândi dulceața mântuirii, cel de al cărui cuvânt se
rușinau și dobitoacele, fost-a lăsat fără chip de o mică Evă fără rațiune și
neștiutoare, mânată de la spate prin sfori transparente, invizibile, de Eva cu
suflet de mașteră, de Eva cea matură și urzitoare care se aciuase în Irodiada.
Apocalipsa Vechiului Testament. Eva cea îmbătrânitoare, cu chip de om și suflet
de diavol, care coboară până acolo încât rodul pântecelui său îl vinde pentru a
mușca din mărul putred al plăcerii și răzbunării, și nu din cel al rușinii și
al înțelepciunii. La fel a dansat și Eva în jurul mărului după ce a mușcat și
fără remușcare nu a mai existat cale de întoarcere. Alungați au fost pentru că
nu a existat pocăință, ci justificare. Metanoia nu e posibilă minților
întunecate, nici inimilor împietrite. Fruntea de crin a celui ce a binevestit
pocăința și care curățise apele pământului la botezul Cuvântului întrupat
simțind pe Duhul și Treimea deoființă, cel care era oglinda Cuvântului
întrupat, Ioan, fusese decapitat.
Împăratul
gândurilor, creierul, e cenușiu, are haine cernite, de pustnic, chiar și în cel
mai sălbatic om. Rațiunea are anatomic și fiziologic culoarea pocăinței, iar
creierul are circumvoluțiuni asemeni valurilor unei piei de animal, unui miel
brumăriu, lâna duhovnicească a conștiinței. Cum e creierul? Împodobit cu harta
înstelată a sinapselor, are multe ținuturi-ținutul văzului, pământul gândirii,
muntele memoriei, văile gândirii creative, aria văzului celor văzute și
înaintevederea și înțelegerea celor nevăzute. Și creierul mare are un
înaintemergător, creierul mic sau cerebelul și are un pom al vieții cum fost-a
în rai mărul sădit. Trunchiul cerebral e pomul vieții din ființa noastră, din
raiul nostru interior, iar coloana vertebrală e un alt axis mundi la
întrepătrunderea dintre somatic și vegetativ.
Creierul a
fost pus pe talger după placul vremurilor și de câte ori conștiința nu a fost
decapitată și n-am închis ochii lăsând viciul să își poarte biciul de panteră
peste voința din om?
Cât de
frumos și-a purtat sfânta Ana copilița, pe fecioara Maria, o Înțelepciune ninsă
ocrotind Puritatea ce avea să nască Mântuirea lumii.
Cât de
întristător și-a purtat Irodiada fiica spre desfrâul încununat cu o crimă,
luând o jumătate din împărăția deșertăciunii și mutilând chipul Adevărului și
desfigurând chipul propriului suflet. Irodiada își devorează fiica luându-i
sufletul, Irodiada, devărată de gelozie, invidie, sete de răzbunare, își
devorează în chip nevăzut fiica tăindu-i nu capul, ci rațiunea, libertatea de a
gândi. Hotărăște ea pentru Salomeea, fiica fiind soma, corpul supus dar condus
din afară, nu de rațiune, nici de inimă, ci de demon. Demonul mamei e mai
puternic decât al fiicei, le înșeală pe amândouă, orbindu-le ochii cu diamante,
smulge din inima lor diamantul milei, al iertării, al bucuriei și
buneiviețuiri. Curtea lui Irod arată precum o grădină părăsită, raiul
neîngrijit de unde adevărul e alungat, unde domnește întunericul iubitor de
nelegiuire, niciuna nefiind nefăcută. Adam cel îmbătrânit e decăzut și
nevolnic, împărat inconștient și iresponsabil care pentru plăcerea de moment
își vinde jumătate din împărăție, fără milă fără de supuși, amintind de
cuvintele Sfântului Vasile cel Mare: ,,orice conducător poate conduce, dar doar
un împărat poate muri pentru supușii săi.” Irod, conducătorul ilogic în
decizii, care matematic și nu afectiv desparte împărăția sa în două, cum avea
să facă și cu trupul lui Ioan, al cărui cap avea să fie împărțit precum
împărăția Galileii. E împăratul saltimbanc, fricos și intrigant, fără putere și
fără pocăință, și-ar fi putut lua cuvântul înapoi rușinându-se în fața
oaspeților, dar salvând adevărul. S-a rușinat de oameni, dar nu și de Dumnezeu.
Ipostasul masculin, pierdut prin îmbuibarea ochilor cu deliciul formelor
dezgolite, goale de caracter, de inteligență, căci Salomeea e trupul frumos
fără minte, iar Irodiada e bătrânețea lipsită de suflet care ucide ultimul
strop de frumusețe din venele ei, e omul care n-a avut decât frumusețe fizică
și sosindu-i apusul a vrut să corupă ultima clipire de dumnezeire în jurul său,
îl ucide prin mâinile fiicei pe Ioan care e frumusețea morală, dreptatea prin
excelență, spiritul demn care poate fi ucis dar nu înfrânt, lanțul prin care se
scufundă și Irod, și Salomeea și ea însăși. Omul care n-a trăit decât pentru
el, și după el, potopul. Egoismul prin excelență. Apogeul egoismului infernal,
mascat sub chipul maternității denaturate, mutilante, trunchiul care umbrește
proprii lăstari. Crima e posibilă acolo unde rațiunea și bunacuviință n-au loc
la ospățul de seară al omului cu sine însuși. Irodiada, regină peste vânt,
puterea diabolică a femeii mature din văile întunecate ale minții, având
creierul nu lumină, ci un buchet de șerpi și caracatițe și meduze și păinajeni,
femeia stăpânită de demon care ajunge vremelnic să stăpânească lumea,
legiuitoarea desfrâului, cea care deființează școala, lipsindu-și fiica de
caracterul moral al educației din familia care nu mai e familie, judecătoarea
care ucide adevărul, măsluind cărțile, jurații și împrejurările, urzind,
complotând, murdărind evenimentele, actanții și martorii, dând sentința.
Irodiada e gura care a rostit încă o dată pentru omenire o sentință de moarte
pentru cel mai drept dintre drepții născuți din om, își folosește inteligența
pentru a atinge scopul diavolului. Ea nu mai e ea, nu-și mai aparține, ci e un
avatar morganic și morganatic al răului. E calfa, iar Salomeea, ucenica
minciunii în școala unde premiul e un talger pe care stă răpus și strigător și
neînvins trimisul oamenilor și al îngerilor. Prin Ioan Botezătorul, îngerii au
plâns și alinat căderea lui Lucifer, prin Ioan Botezătorul oamenii și-au plecat
capul pentru a li se spăla din păcate prin botezul cu apă, de dinaintea
botezului cu Sfântul Duh.
Dacă prin
cordonul ombilical al Fecioarei, omenirea s-a ridicat spre cer, prin Nașterea
lui Hristos, vălul Irodiadei s-a preschimbat în lanțurile proorocului Ioan și
cordonul ombilical al lumii de dinainte de pătimire și înviere, al lumii
învehite, zbârcite de păcat, spre iad.Salomeea, liană agățătoare crescută
printre șerpi s-a crezut pe sine șarpe și s-a comportat ca atare. Irodiada e
iedera care a sufocat stejarul adevărului și pocăinței. O iederă cu brațe
șerpionice, iar sabia n-a trecut prin inima ei de mamă decăzută și pământ sterp
de nepocăință, cu inima crăpată de seceta urii, n-a tresărit văzându-și fiica
dansatoare și curtezană și roabă, lipsită de decență. E opusul fecioarei cu
suflet de mamă, și al mamei adevărate cu trup de fecioară.
Irod e
chipul fiului risipitor dar nepocăit, care a dat jumătate din împărăție pentru
un dans al păcatului, a dat tot pământul, doar cerul nu l-a dat, fiul celui
care vânase pruncii pentru a-L ucide pe Mesia, cel care a văzut steaua, a avut
în inima lui o tresărire. Irod îl ucisese pe fratele său Filip, adică pe fiul
nerisipitor, pe fratele care moștenise împărăția. Pentru o clipă luminile din
el s-au aprins, dar s-au stins repede, și-a făcut din păcat un prieten,
neștiind că păcatul îl dușmănea pentru grăuntele de rușine pe care-l dobândise
ascultându-l pe Ioan, dar pe care îl câștigase acum la moartea lui. Ioan ar fi
fost venirea în sine, drumul spre casă, spre templu, spre rugăciune, Irod nu
are înțelepciunea lui Solomon, îi lipsește pocăința, e filosoful acoperit de
onoruri care pierde tot din cauza orgoliului și egoismului său. Egoul a fost
mai mare decât pocăința. Dansul e balansul nostru între cele două lumi,
unduirea trupului și înclinarea conștiinței după vremi și nu sub dreapta
învățătură. Irod e filosoful, ioan e proorocul. Nichifor Crainic avea dreptate
când spunea..calea umanului e sfântul, nu geniul. Ospățul fără de taină al lui
Irod, banchetul a sfârșit în crimă, acolo unde era orice doar Dumnezeu nu era
printre oaspeți, și nefiind Dumnezeu, se perindau toate trăirile lumii:
dorința, indivia, lăcomia. Una singură lipsea: iubirea. Pentru că iubirea
adevărată nu e posesie, nu e dorință. Ea umblă desculță după adevăr, ca altar
și jertfă devenind euharistie.
Capul lui Ioan a fost tăiat de ziua nașterii lui
Irod, iar biserica sublim spune..Slăvita tăiere a Înaintemergătorului a fost
rânduială dumnezeiască pentru ca să propovăduiască și celor din iad venirea
Mântuitorului. Înaintemergător a fost pe pământ, înaintemergător a fost și în
iad, pentru ca omul să fie exemplu nu doar între cei căzuți, ci și îngerilor
care se chinuiau în iad, munciți de patimile mândriei nevindecătoare a celor
nefăcuți din carne. Ioan a cutremurat lumea făcută și nefăcută, dar era om și
nu putea învia de la sine, cu toată marea lui nevoință, și puritate și
rugăciune, avea să îl aștepte în iad ca să cunoască învierea, Ioan –dreptatea
în lanțuri, firea omenească angelică la rădăcină, metanoicee, al cărui cap a căzut
la pământ precum o căpățână de varză, a avut moartea dată celor dovediți de
neadevăr, el, care se hrănise doar cu adevăr toată viața. Ioan e lutul care a
sfidat legile gravitaționale ale păcatului, dovedind că natura umană merita să
fie salvată, limba sa, chiar și tăiată de paloșul călăului avea să scânteieze
raze de lumină din Logos, pentru că Logosul nu poate fi învins.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu