,,LIMBA
NOASTRĂ CEA ROMÂNĂ”,
Serialul Nr. 12,
de Melania Rusu Caragioiu,
Redactor șef cultural STARPRESS,
Canada
Note de lector la : Antologia ,,TALANTUL SCRIITORULUI ROMÂN
DE PRETUTINDENI”. Autor Ligya Diaconescu, Ed. ,,Olimpias”, Galați, 2019
Cu bucurie, fiind în
Canada, mi-a sosit prin bunăvoința
Domnișoarei Doctor Andrada- Victoria Diaconescu, Antologia ,, Talantul Scriitorului Romnân de
Pretutindeni”. Domnia sa, în timpul liber, lucrează sub mâna mamei, scriitoarea, poeta, Directoarea Festivitâții noastre dragi ,, ,,Limba Noastră
cea Română”, Doamna Ligya Diaconescu.
Domnișoara Doctor Andrada lucrează pentru probleme de secretariat, pentru Revista STARPRESS România, Canada, USA. Este un volum mare de muncă, lucrându-se în
același timp cu multe zeci de autori-creatori, tipografie, prezență la lansări de carte= Antologii.
Participă la multe Simpozioane însoțind-o pe Doamna Ligia Diaconescu și la zilele de înmânare sau de primire a unor
premii Adaug, felicitând-o și pe
Donișoara Doctor Andrada pentru distincțiile primite.
Întrucât Doamna Ligya Diaconescu este și pictor de icoane și mult
donator pentru mănăstiri, din timp se mai alocă și vizitării mănăstirilor și
participării la unele serbări religioase care au loc în incinta lăcașurilor sfinte
și mai nou și la lucrările desfășurate de un cenaclu de arte, pictură, fondat
de curând tot de Doamna Ligya Diaconeu.
Este deci necesar un mare cuantum de energie tinerească, dar Domnișoara Andrada sacrifică această energie și timp
pentru aceste cauze sociale, notorii.
După ce am mulțumit pentru faptul de a mă găsi în posesia acestei
Antologii, mă gândesc la noi, românii de pretutindeni. Conjunctura urmărilor
celui de al doilea război mondial asupra României a avut și încă are urmări de o
mare diversitate și trăire istorică.
În genele noastre iliro-
traco - getice există poezia vieții, o mare mobilitate spirituală și dragostea
de glie și a tot ce ține de aceasta, credință, limbă , neam, tradiție . NIci un român nu a plecat, părăsind glia
sfântă, uitând de locul în care s-a
născut. Dorind și reușind să se întoarcă, aducând în bagajul său influența altor culturi, fonduri spre a-și construi
un cuib arătos, mapa bine garnisită cu diplome
și calificări și o viziune mai spiritualizată despre viață. Această viziune este aceea pe care a luat-o cu
sine plecând de acasă , dar a îmbunătățit-o cu acel rafinament al speculațiilor
de toată natura , speculații- flashuri de inteligență, în sensul bun al
cuvântului și care îl ajută pe un individ de a trăi mai ușor, de a munci mai rațional
și mai eficient și de fapt, tot ce ne dorim și tot ce știm în acest sens.
Niciodată nu au sosit atât
de ,,dense” în pagină, Antologiile,
precum aceasta de față, foarte mulți scriitori dorind să prindă un loc, dat
faptul că se stabilise de la început un
anumit număr de pagini. S-a recurs la varianta micșorării literei de tipar și
iată-ne ajunși a ne vedea prezenți, noi, cei admiși ( se știu criteriile), în această ,,carte a
valorosului nostru talant”.
Și m-am întrebat de ce,
oare ? Răspunsul nu trebuia așteptat, fiindcă
fiecare scriitor are o inspirație, un duh propriu, o conversație proprie cu muzele, iar
talantul, precum cel biblic, presupune ce facem noi cu acest imens dar, cum în
primim, cum îl ținem, cum îl creștem ca pe un lăstar și cum din rămurelele lui împărtășim și altora. Iată de ce este atât de important
să vedem în această antologie - ad hoc -
ce amprentă a pus fiecare pe comoara, pe talantul său.
Toțì autorii din această Antologie sunt cunoscuți în lumea literelor, fiecare fiind stăpânul propriului său Pegas, cu
panașul respectiv. Dar cum ar fi un mare
păcat de a nu lărgi aria cunoașterii talantului
fiecăruia din cei incluși și în
acest volum și de data aceasta, am scris cu multă aplecare câteva
rânduri esnțiale din care se
desprinde doar talantul din acest moment,
nu îngropat, ci foarte grăitor,
al fiecărui autor, doar unul din mulțimea de talanți ale celor de față.
La lecturarea acelor mici rânduri, scrise de
mine, talantul cuprins în articolul scriitoruli respectiv, răsare cu irizația
lui stelară. Și pentrucă nu sunt atât de
multe exemplare din Antologia aceasta , câți doritori sunt de a o cunoaște, această
scurtă penelare a mea incită
pe cei cărora le-a fost semnalată această prezentare , de a căuta din
nou opera scriitorului ales, spre a completa mica mea informație, citind, iar mult, din autorul respectiv, dorind să mai afle alt și alt
talant.
Materialul de față este pentru mine foarte necesar în ocaziile
de lansare a Antologiilor- culegeri magistrale, care rămân valabile întotdeauna de aci înainte
și sunt mereu binevenite.
Mi-a
venit ideea , de data aceasta să încep întâi
prezentarea creațiilor scriitorilor prozatori. Proza fiind o gândire poetică mai
amănunțită și mai la îndemâna noastră decât poezia, în sensul că este mai
curgătoare, mai explicită și mult mai încărcată de noțiuni culturalizatoare,
autorul inserând multe divagații , care ne îmbogățesc în același timp și cunoștințele.
Vorbind
eu mult, aci, spre lauda scrierilor în proză, vă rog să vă amintiți și despre genialitatea poeziei și
de sentimentele adânci care ne învăluie citind o poezie.
Faptul că am început
cu prezentarea celei de a doua părți a
Antologiei, ,,PROZA”, este pentru mine mai practic și am să vă mărturisesc, de ce…
În viață am învătat mereu, uneori din ceeace
experimentam, alteori din cele auzite sau citite Și legat de cazul de față am aplicat zicala ,, Rezolvă mai întâi partea
dificilă a unei probleme”. Profesorul meu de la
disciplina ,,Organizarea muncii”, Dr. Ioan Martin , pentru noi ,, Moș Martin”, repeta acest sfat la începutul fiecărui
curs. Și avea de ce, fiindcă organizarea
muncii este cheia succesului, rezultatul
muncii efectuate. Repeta mereu
argumentele, multe, între care energia
fizică și psihică a individului, din primele ore ale zilei.
Vă rog să nu credeți că
plăcerea mea de a citi întâi creațiile în proză, înseamnă că le consider mai
dificile, ci faptul că sunt mult mai
dense decât poeziile și sunt pagini întregi, încheiate, care, toate, cer citire
migăloasă și îndelungată spre stbilirea exactă a talantului respectiv. Dar
mulțumesc prozatorilor din acesastă Antologie pentru uiversalitatea și ineditul
subiectelor alese , sau inspirației
reușite de moment, pe care dânșii au avut-o.
AL.
FLORIN ȚENE, Cluj-Napoca,România
,,Spiritul național în
publicistica și proza eminesciană”
În partea a doua a Antologiei găsim prezența prin care ne
onorează, Domnului Al. Florin Țene Președintele Asociației Liga Scriitorilor Români. Domnia
sa, cunoscut eminescolog ne introduce în
sintagma naționalismului eminescian,
și a naționalismului în viziunea generală.
În articol
sunt enumerate și analizate sub acest aspect
ceațiile eminesciene :Fragment dramatic ,,Mira”, ,,Alexandru Lăpușneanu”, ,,Alexandru Vodă”, drama ,,Emmi”,
tabloul dramatic ,,Mureșianu”, romanul
neterminat ,,Geniu pustiu”. Creații în genuri literare diverse, cu tentă de naționalism în creațiile antume și
în cele postume, publicate ulterior de Titu Maiorescu. Însuși poetul Mihai Eminescu, spune despre
naționalism : ,,Fiecare literatură
națională formează focarul spiritual național, unde concură toate razele din toate direcțiunile vieții spirituale,
ea arată nivelul vieții publice
spirituale”. Tot despre naționalism, de
data aceasta citez din creația autorului
Al . Florin Țene : ,, … a fi naționalist înseamnă să iubești tot ce a dat
mai bun poporul în sânul căruia te-ai născut, valorile lui realizate de-a
lungul sutelor de ani, cel care protejează națiunea din care faci parte”. Acest spirit național a ținut vie conștiința
poporului român prin toate vitregiile vieții pe care le-a întâmpinat și ne plecăm
adânc în fața celor care au avut
de suferit pedepse și prejudicii nemeritate , pentru această mare calitate a
omului.
MARIANA POPA, Brașov, România.
,,Muntele Montserrat”
Autoarea, scriitoarea,
poeta, Mariana Popa este cunoscută și pentru
pasiunea de a călători în toată
lumea. Spre cunoaștere și spre
delectarea nostră, noi citim cu nesaț
aceste impresii de călătorie, Cu o râvnă de profesor
cercetător și cu un creion de stenograf a imortalizat pentru noi peisaje de vis, peisaje inaccesibile
celor ce își pierd curajul de a se sacrifica îndurând dificultățile drumului, sau preferând locuri comune pentru relaxare sau documentare pe viu. Domnia sa,
de multe ori reținându-și respirația de oboseală sau de emoție a străbătut
căile terrei. În aceste memorii de călătorie ni se face cunoscut un
pelerinaj la Mănăstirea Monserat din Catalonia –Spania, mănăstire situată pe munte la altitudinea de 760m, construită
pe locurile unor lăcașe de cult foarte vechi. Tot ce ne relarează dânsa este
uimitor începând de la peisajul compus din colonade de rocă, maiestuoase, până
la întâlnirea pioasă cu Madona Neagră,- Moreneta, cu globul pământesc într-o
mână și Pruncul Iisus în brațe.
Printre nenumăratele vestigii , podoabe în mănăstiriea Monserat mai sunt adăpostite și
tablouri de EL Greco, Dali și Picasso.
Frumusețea și gingășia articolului ne fac să ne reculegem după momentele
acestei lecturi.
CRISTINA
MARINA MURGEA., Montreal, Canada,
,,Mimul”,
(fragment)
Poetă
și prozatoare prin excelență, autoarea
Cristina Marina Murgea se bucură de
toate facilitățile scrisului, reușind să creeze poezii în paradox,
pozii lirice de suflu lung și să mențină o linie distinctă între profesia sa de notar șI vocația de poet și scriitor. Discretă până și în natura eroilor săi creați imaginar, găsește cheia de a scrie cu multă originalitate. Pentru faptul că am avut fericirea
să cunosc din scrierile sale, prefațându-i trei cărți, pot afirma că aceste
atribute inoculate poeziei sale sunt valabile și pentru paginile de proză, romanul ,, Mimul”, din
care ne prezintă în materialul de față un fragment. Constatăm o mare
stăpânire a dialogului și multă subtilitate.
Apreciem și CV-ul dânsei realizat în versuri sugestive.
MIHAI ȘTIRBU, Iași, România
,Comoara verii”
Autorul ne aduce spre delectare
un fragment din romanul său ,,Comoara verii” . Citind acest fragment ajungem la
concluzia că romanul se apropie atât de problemele sociale căt și de psihologia
copilului. Subiectul n-l prezintă unul
din copiii familiei de boieri, având un defect de vorbire, În jurul acestor două tematici se desfășoară,
intuim noi, acest roman cu amintiri
presărate precum cristalele rare și lucitoare , de întâmlări inedite în
țesătura romanului. Se pare că romanul
se adresează și adulților și copiilor școlari, mai
mari. Citirea cărții ne va
confirma sau nu, ceeace ne-a sugerat
acest fragment,
LIVIA CIUPERCĂ, Iași,
România
,,Destin”
Istoricul și criticul
literar, Livia Ciupercă ne onorează cu prezența sa prin intermediul acestei Antologii
printr-un număr de patru eseuri suscitându-ne participarea afectivă
diferit pentru fiecare din acestea.
Primul eseu ,,Destin” este o alegorie, în
fraze- adevărate versuri- diafane de o mare subtilitate și finețe, O salcie în
bătaia intemperiilor vitrege . Este sufletul plin de speranță la întâia zi cu o
rază de soare. Al doilea eseu ,,Dor și vis” face o paralelă filozofic
argumentată a neputinței de a înfrăți prin
argumentele și posibilitățile noastre aceste două minunate și înzestrate membre ale lumii : aripatele și omul, aripa și mâna. Mâna omului exprimă
tot ce intelectul său îi
sugerează. Al treilea eseu ,,Despre chibzuință, cu dragoste” , prinde sensul hermeneutic al
dragostei de aproapele. Spre o mai bună înțelegere de către cititorul care
trebuie subtil convertit, se recurge și la o mică pildă Al patrulea eseu ,,Capcanele prieteniei” este
un eseu psihologic al luptei
contrariilor, un ,,du-te, vino,” al replicilor cu tâlc. E vorba de mici
diferende care pot suda sau anula o prietenie.
Citim cu nesaț aceste
frumoase eseuri înălțătoare și
tămăduitoare scrise în grai molcom,
ponderat, adecuat celor trimise spre noi.
MAGDALENA ALBU, Popești-Leordeni, Ilfov,
România,
,,Elena
Cernei-perfecțiunea artei lirice”
De curând se promovează în
muzică, fațeta viziunii muzicale în raport cu alte arte și
discipline, ceva mult evoluat față de ceeace era cândva în critica muzicală, pe plan european. Pentru mine este al treilea
caz întâlnit. Profesorul universitar, matematician, Dr. Valentin Boju, al cărui purtător de cuvânt la ,,Clubul de Aur”- Montreal, mă
găsesc, lansând în acest mod teoria sa asupra muzicii, Domnia sa se bucură de deținerea unei distincții din partea Coroanei britanice Regale și a unei
distincții din partea Președinției
actuale a României. Profesorul Andrei
Seleanu din Montreal a scris o carte
referitoare la Filozofia muzicii într-o viziune nouă. Acum, iată am bucuria de a mă întâlni cu Doamna profesoară
Magdalena Albu care abordează aceeași
problemă de filozofie , dar ca notă aparte, a
filozofiei sentimentului muzical dându-ne ca exemplu factic, arta vestitei artiste Elena Cernei. Autoarea
articolului spune despre ilustra cântăreață : ,,Arta de a reda sunetele de
pe portativ cu ajutorul vocei este harul divin al celui care cântă, Citez din
textul autoarei : ,, A încerca să definești o personalitate profundă și
clocotitoare, precum cea a Elenei Cernei,
e totuna cred, cu a te apleca în taină și în liniște ca să deslușești
misterul piramidelor străvechi ” Pentrucă
această magnifică creatoare de operă a adus interpretării lirice mondiale, o conotație
desăvârșită, pe care o redă cu o sensibilitate și cu o inteligență deosebite
în retorta variabilei dominante, denumite generic de noi ,, Timp”.
RODICA CALOTA, Tg.Jiu, România,
,,Scenariu-Domnul Tudor”
Scritoarea și poeta Calota Rodica ne surprinde
de data aceasta prin abordarea și metrizarea genului dramatic : piesa de teatru ,,de scurt metraj”, spune dânsa , ,,Scenariu,-Domnul Tudor”, piesă scrisă în
patru tablouri. Talentul autoarei
acordat aceastei piese de teatru consistă
în faptul că reușește să ne facă să-l vedem, parcă, aievea pe Domnul Tudor și
personajele, dintre care cei marcanți : Tudor Vladimirescu, Gheorghe Lazăr , căpitanii lui Tudor, cei trei țărani condamnați la moarte doar pentru
aderarea la ideile lui Tudor Vladimirescu,
și de cealatiă parte a baricadei, trădătorul Ipsilanti.Datorită stilului
adecuat, al autoarei-dramaturg vizualizăm
imaginar și extinderea răscoalei din 1821 și consemnăm și obiectivele răscoalei
ca într-o carte de istorie pe larg alcătuită și scrisă, sau ca într-un film, viu, plin de patriotism. Parcă îl vedem pe Tudor
Vladimireascu în fruntea a 2000 de oșteni călare și a celor 6ooo de oșteni pedeștri, în drumul spre București , sau îl vedem în București, în fruntea celor 16.ooo de oșteni adunați. Ni
se spune, în ,,piesă, documentat istoric, că DomnulTudor era hotărât s-i dea jos pe cei care oprimau
poporul : cârmuitorii și clerul. Avem toată admirația față de
condeiul de dramaturg al autoarei Rodica Calota.
TEONA SCOPOS, Iași,
România
,,Destine”
Autoarea scriitoare,
poetă, medic, Teona Scopos ne
impresionează prin tot ce scrie. În aceste memorii. Sub titlul de ,,Destine”
oglindește aspecte din viața unui medic generalist care și-a însușit sau a avut
întotdeauna în suflet ,,Jurământul lui ESculap”. În rândurile acestor memorii
scurte autoarea se apleacă asupra destinelor unor persoane pe care, cu intuiția
medicului și a scriitorului le-a
cunoscut bine, fiind pacienții dânsei.
Despre cazul lor, acest medic relatează cu toată compasiunea sa, dar și cu
admirația sa, minunându-se de tăria sufletească a acestor suferinzi sau captivi
pe viață. de urmarea nenorocirilor pe care le-au întâlnit în existența lor, marcându-le
viitorul, fără putință de salvare, de îndreptare. Acest medic –femeie - îi înțelege și cu inima strânsă de durere
pentru suferința lor îi indeamnă spre resemnare, spre activități, spre echilibru
sufletesc – medicament terapeutic cunoscut drept salutar în însănătoșire,
alături de medicația primită. Domnia sa intuiește că suferinzii au nevoie întâi
de toate de îmbărbătare, într-un stil adecuat psihologiei fiecărui bolnav. Chiar și cititorul este convertit, în urma
acestei lecturi, la mult adânca sensibilizare, milă, înțelegere și la un sentiment de admirație pentru bolnavii
care și-au găsit tăria de caracter de a rezista sub acel destin.
ION I.PĂRĂIANU, Tetoiu-Vâlcea,România
,,O poveste adevărată”
Vâlcean, cu darul
credinței, scriitorul Ion I. Părăianu
este unul din bunii povestitori. În calitate de profesor de limbă și literatură
română, Domnia sa folosește tot ce știința și cultura unui filolog i-a brodat
în suflet și se apleacă asupra mediului din care a plecat și în
care a revenit. Se bucură împreună cu cei din jur de binele lor, ia parte la durerile și năzuințele lor, iar pe noi ne
impresionează profund, de tot ce li se întâmplă. ,,Povestea adevărată”
publicată în volumul de față are drept temă, respectul românului de a da
urmași, copii vrednici pentru creșterea neamului nostru românesc. Copiii sunt cei care poartă faima și numele familiei,
apără glia străbună, pun umărul la ridicarea societății. Autorul subliniază
aceste adevăruri în mod artistic, sub forma unei narațiuni plină de noblețea
sufletului său.
ELENA
BUICA (BUNI), Toronto, Canada,
,,Ce
e iubirea ?”
,,Ce
e iubirea?” , este subiectul acestui eseu, care ne redă iubirea ca pe un sentiment
gingaș și misterios, care se furișează în inima noastră fără să anunțe, fără să
ceară voie, călătorind fie pe săgețile lui Eros, fie pe valențele atracției
chimice… Iubirea are atât de multe definiții – spune autoarea - cât de mulți sunt cei care se încumetă s-o
îmbrace în cuvinte. Autoarea exprimă astfel viziunea proprie, interogativ: ,, Cum ar fi dacă, numai pentru o zi iubirea ar stăpâni peste
toate inimile, iar oamenii s-ar îmbrățișa și ar cânta: ,,Toți pe lume frați noi suntem !”. ( Eu pot să adaug, eu am trăit un asemenea moment
sublim , mondial, atunci când a sosit vestea
terminării celui de al boilea război mondial. În acel moment totul și
inimile și rațiunea se opreșc, fără a putea gândi nici la trecut , nici la
viitor.
NICOLAE
DINA, Alexandria, Teleorman,România
,,Un
florilegiu dedicat vieții și credinței”
,,Un
florilegiu dedicat vieții și credinței””, este titlul pentru tema viziunii aleasă de criticul literar Nicolae
Dina, asupra poemelor poetului, deasemenea critic literar, editor, scriitor,
autor, Gheorghe A. Stroia, la volumul de poezii ,,Restul la 30 de arginți” După
tematica aleasă de poet, poeziile sunt grupate în acest volum în trei
cicluri : ,,Restul la 30 de arginți”,
,, E-atâta pace…” și ..Grădina cu suspine”
Criticul
literar Nicolae Dina ne plimbă în aceste trei cicluri prin minunățiile
realizate de poetul Gheorghe A. Stroia constatând faptul că întregul volum
,,Restul la 30 de arginți” –citez- ,,rotunjește o operă lirică însumând câteva
zeci de volume cuprinzând reflecții personale despre destinul, existența,
trăirea, gândurile care i-au bucurat ori i-au întristat viața”. Primul ciclu din
volum având același titlu are o marcantă
tentă religioasă. Al dfoilea ciclu intitulat ,,E-atâta pace…” redă iubirea
pentru glia străbună și a tot ce oferă această glie, material și spiritual. Al
treilea ciclu ,,Grădina cu suspine” constituie un omagiu duios de liniștire și tristă împăcare cu soarta nemiloasă care a
curmat viețile celor dragi. Criticul Nicolae Dina spune în încheiere despre
volumul ,,Restul la 30 de arginți”, autor Gheorghe A. Stroia: ,,Complementaritatea
esteticii tradiționaliste (tematică,
prozodie) și a celei postmoderniste (limbajul prozaic, relatarea directă,…
biografismul, amestecul de stiluri) dă farmec versurilor… pentrucă imaginarul
său artistic relevează faptul că…iubirea
este sensul și sărbătoarea vieții…”
ALINA SORINELA DIDU,
Craiova, România,
,,Amintiri”
( are la bază o poveste reală de viață)
Eroina acestei povestiri ,
Fetița Simina , devenită realizata
Doamna Simina, într-un moment acordat amintirilor prefiră cu tristețe durerosul moment al primului eșec dureros,
întâmpinat în copilărie. Tăria convingerii în capacitatea proprie și sprijinul
peste puteri al mamei au fost cele care au ajutat-o să realizeze ceeace dorea
din tot sufletul său de copil, să învețe carte, spre a reuși prin rezutatul meritelor sale, să se salte din starea mizeră de existență.
Cu o înțelegere de nedescris și stpânind psihologia
copilului, autoarea descrie zbuciumul copilei, frângerea de inimă a mamei și
prăpastia imaginară în care au fost aruncate, atunci când copila eminentă a
fost respinsă de a-și continua studiile pentru faptul că nu dispunea nici de un
minimum de stare materială, spre a
continua școala, deși fusese o elevă premiantă. Impedimentul, azi, ni se pare hilar,
un sac de cartofi și un sac de fasole, cerute de regulamentul stabilit de
directorul școlii. Eu care am trăit mizeria anilor de război 1940-1945,
criza și foametea care s-au ținut lanț
până în 1960 și pe urmă anii de așa zisă ,,plată a datoriilor”, înțeleg imposibilitatea
ca o familie fără mijloace materiale să nu dispună de această plată, un sac de
fasole și unul de cartofi, sau alegoric,
echivalentul în vreme de criză a unor plăți în cuantumul costului
acestor saci de produse. Lovitura refuzului directorului de a accepta la studii un copil eminent, dar sărac, a fost
atât de copleșitor descris și atât de
exact înțeles, trăit și redat cu o atât de mare subtilitate și sensibilitate de către autoarea Alina Sorinela Didu, încât ne aduce
și nouă lacrimi în suflet.
VASILE SZOLGA, București,
România
,,Darul vorbirii” , ,,Bogdan”, ,,Ceasul”
Scriitorul Vasile Szolga ne prezintă trei eseuri din
creația sa. ,,Darul vorbirii” o satiră subtilă la adresa femeii –Evă, mereu nemulțumită și cicălitoare , dar de o
gingășie feminină atractivă și pentru Adam cel pur și indiferent, ,,Bogdan”, o
succintă poveste a unui tânăr fiu din
mamă țigancă și un tată român. Bogdan,
prin inteligența lui și prin forța lui de muncă reușește ca din starea de mică slugă să ajungă să învețe carte, să devină parașutist,
student și în final licențiat. Al treilea eseu ,, Ceasul” o alegorie a mersului vieții însoțit de un ceas miraculos
care mergea invers. Între meșterul
ceasornicar și ceas se stabilise o relație nonsimbiotică, direct antagonică.
Meșterul se ambiționa să-l facă să funcționeze normal, iar ceasul se încăpățina
să funcționeze mereu în sens invers. O frumoasă alegorie a zicătoarei despre cursul vieții : ,, un pas înainte
și doi înapoi”
În aceste trei proze
scurte autorul Vasile Szolga
uimește prin perspicacitatea unui
dialog nevorbit, ci introvertit, exteriorizat doar prin scene și situații emotive și
surpinzătoare, transmițându-ne mai mult decât cele scrise. Ne produce o mare
mobilitate de spirit și o lectură care
incită la fuga printre rânduri, spre a ne împărtăși cu o grabă plăcută din
ineditul descrierilor.
TERESIA
BOLCHIS TĂTARU,Augsburg, Germania,
,,Penelul
cădea, cădea…”
Doamna
,,autozisă”: ..Apostrof”, cunoscută prin
acest pseudonim drept atenționată a tot și de toate, trăiește în orașul primelor incunabule, Augsburg, în
atmosfera plină de efluviile unei vechi culturi și a artei scrisului. Atmosfera aceasta propice combinată
cu spiritul dacic al profesorului din sinea sa, au clădit prin scrierile sale o
înaltă bibliotecă. Din cărțile acelei
binefaceri cultural- literare personale. Domnia sa a ales pentru Antologia
,,Talantul scriitorului…” un fragment plin de finețea adolescentină. Din
Romanul,,Măriuca” apărut în 2005 ni se prezintă un fragment. Eroina, Măriuca,
eleva adolescentă visătoate, purtând visul său delicat și tineresc de iubire, autoarea
ni-l prezintă psihologic în patru etape
mai picturale decât creația penelului multicolor. Ingenios, redat de autoarea
Teresia Bolchiș Tătaru în Fragmentul de roman ,, Penelul cădea, cădea”
măiestrit sugerat : ,,penelul cădea în iarbă”, ,,penelul cădea în tulbure”, penelul cădea în
culoare”, ,,penelul cădea în albastrul
de sideral”. Trăim și noi alegoria acestor sintagme, urmărind finețea
sentimentului de iubire incipientă, al
adolescenței. Aici, vedem clar, este vorba nu de un singur talant din partea autoarei, ci de descoperirea mai
multora…
LUCIA
ELENA LOCUSTEANU, Cluj-Napoca, România.
,,O
ciocolată”
În
povestirea scriitoarei Lucia Elena Locusteanu ne întâlnim cu o întâmplare
adevărată, din amintirile autoarei. Acțiunea se petrece în timpul celui de al doilea război
mondial, care a trecut și peste mine și
poate de aceea vreau să insist asupra aspectului semnalat de autoare cu mult
talent. În timp ce sufletele negre și
crude aruncau din avion obiecte sclipitoare sau atractive care ucideau copii
naivi care le culegeau, printre beligeranții nemți se mai aflau și oameni cu suflet bun și
curat, victime ale legilor de război de la care nu se puteau sustrage fără
pedeapsa capitală.
Faptul reliefat aci este umanitatea unui soldat
german tanchist care mergea către frontul
de Est. Micuța eroină a acestei povestiri
este observată la poarta casei de către tanchistul respectiv și acesta oferă copilei o
ciocolată. Mama fetiței este revoltată, speriată, dar tanchistul rupe o bucată
din ciocolata respinsă, o mănâncă și demonstrează buna sa intenție, restituind
fetiței batonul de ciocolată. Această povestire
al cărui subiect omenos se
petrece în condițiile de război crâncen, denotă faptul că pe pământ întotdeauna
au trăit oameni buni și oameni răi. Povestirea subliniază cu multă căldură
scena de umanism, învăluindu-ne în duioșia momentului.
VASILICA MITREA, Constanța, România
,,Dor de Basarabia”.
Autoarea Vasilica Mitrea
evocă lauda și iubirea Limbii Române din
sufletul fiecărui român dar alege ca simbol poezia – cântec – imn, ,,Limba noastră” scrisă de Alexei Mateevici.
În fiecare an autoarea și un grup de români de ,,dincoace de Prut” merg să
sărbătorească Limba Română la Căușeni, la românii de ,,dincolo de Prut”, într-o mare sărbătoare începând cu omagierea iubitului
Alexei Mateevici, la ceremonia din fața statuii și continuând în sala festivă de la Consiliul Raional Căușeni.
Articolul este plin de evocarea frumuseții
limbii române, de dorința de unire a Basarabiei cu Țara mamă și de evocarea trecutului glorios al poporului
român.
IULIANA
CIUBUC, Bușteni, România
,,Fiți
optimiști !”
Scriitoarea,
poetă Iuliana Ciubuc a realizat, aci, pentru cititori o piesă de teatru, o
fabulă în versuri și în același timp, un…tratament
medical împotriva stressului. Este de la sine înțeles că
este o mare artă de a le îmbina pe toate. Este teoria paharului gol pe jumătate
și în cealaltă jumătate plin cu apă. Problema spațiului plin și a spțiului gol este dezbătută cu mult talent de autoare,
deschizându-ni-se calea spre a fi
optimiști și de a uita problemele apăsătoare generatoare de stress.
Admirăm ușurința autoarei de a conduce
acest dialog dificil al ,,paharului pe jumătate gol.
TUDOSIA LAZĂR, Bucești,
Ivești, Galați, România
,,Când
dragostea îți joacă feste”
Eroina
acestei schițe este femeia mereu ocupată
de grijile vieții, iar dacă are șansa de a conduce o companie, aci de vestimentație feminină, atunci înțelegem că
poate fi total absorbită. Dar în relațiile de
muncă poți întâlni persoane care îți suscită interesul afectiv. Acesta este subiectul pe care autoarea îl descrie cu o mare undă de
finețe. Un sentiment născut, infiltrat
fără voie față de un alt bărbt decât soțul.
Probitatea eroinei o oprește de a da curs desfășurării gândurilor sale
admirative, ascunse. Schița se încheie pentru noi cu un suspans incitant lăsându-ne
sub impresia că am voi să știm urmarea acțiunii. Ideea de a ne stârni
interesul este magistral tratată, iar jocul între fidelitate și dincolo de
mormânt și atracția divină spre ființa care i-a mișcat gândurile, apare doar ca o penelare incitantă pentru
imaginația noastră.
OLIMPIA SAVA, Galați Romania.
,,Iada cea fițoasă”, ,,Mândrie de cocoș”, ,,Coțofana”
Scriitoarea poetă, Olimpia Sava ne uimește prin talentul său de a
versifica, frazele lungi din povestire,
o maniertă de a scrie pentru copii și chiar pentru adulți foarte iubită de
aceștia. Este un stil care semnalează
ideea dar în același timp o rotunjește creindu-ne o atracție în ceeace privește
gustul pentru lecturile sale. ,,Iada cea fițoasă” este o fabulă care sancționează frivolitatea femeii care are
drept principala calitate doar frumusețea, și atractivitatea, în final reușind
de a-și distruge restul de viață după aplatizarea frumuseții trecătoare. ,,Mândrie de cocoș”, este tot o fabulă. Subiectul- alegoric, un cocoș plin de
îndoielî că puiii frumoși ar fi copiii lui. Un întreg concern de păsări își
spun părerea în acest sens. ,,Coțofana” este tot o fabulă, o alegorie care
detestă pe cei care fură meritele celuilalt.
Spre dezamăgirea noastră nici în viață, nici autoarea nu a găsit soluția de a se pune capăt acestei racile. Talantul poetic
psihologic al autoarei ne solicită mult
admirația.
NADIA URIAN, Cristeștii
Ciceiului, Bistrița Năsăud, România
,,Facerea de bine”
Scriitoarea Nadia Urian trăind într-un mediu curat, rural ne descrie într-o schiță o întâmplare privind
adopția unei copile. Copila are 12 ani,
dar vitregiile vieții au învățat-o instinctiv modul de viețuire securitar și neschimbat.
Fetița avea déjà principiile ei de visță, modul ei de existență, pe care le păstra cu multă determinare.
Familia din care provenea era o familie
la care crescuse de mică. De la acea
familie, mai precis de la acea ,,mâtușa”
i s-a inoculat modul de viață și de
gândire. Autoarea descrie cu mult
talent modul plin de istețime a acestor două ființe , fetița și mătușa
care știu să exploateze cu inteligență maximă situațiile cele mai diferite,
chiar cu prețul șantajului, sau a minciunii. Este de admirat modul în care
autoarea într-un iscusit dialog ne face să înțelegem reaua credință a celor
două personaje care în mediul lor de viață sunt pozitive, iar în condițiilșe
schimbătii acestui mediu, chiar în bine, devin personaje negative. Schița este
atât de bine scrisă încât pare caz autentic
MELANIA RUSU CARAGIOIU,
Montreal, Canada,
,,Scrisoare de… suflet”
Longevitatea este un dar, dar în același timp este și o mare de
încercări prin care trece persoana în cauză, autoarea. Din 1974 puiblicista, poeta , scriitoarea Melania Rusu
Caragioiu scrie mereu. În ,, Scrisoarea
de… suflet”, epistola modernă de față – mesaj electronic – autoarea trimite
prietenei sale doar facsimilele răspunsului despre premiul internațional al Revistei ,,La Pologne”,
manuscrisul care a adus acel premiu rămânând ca o dovadă a acestei premieri, la redacția revistei.
Este un premiu internațional de la o revistă dintr-o țară socialistă, în acele
timpuri, pusă la index, pentru lejerități care nu plăceau comunismului imperios
român, orientat ideologic rusofil.
SECȚIUNEA POEZIE
Secțiunea ,,POEZIE” din
acest volum ,,Antologia Talantul…”, ne
aduce în fața ochilor și în suflet un tot, un florilegiu de sentimente, ca un buchet de flori. Dar cum florile au multe
culori și multe înfățișări, tot astfel
sunt și poeziile noastre pe care vă
rugăm să le lecturați cu aceeași pasiune precum ați lecturat și paginile de proză, mai ales că unii sautori
excelează atât în poezie cât și în
proză.
Vom trece acum la găsirea
talantului :
MELANIA RUSU CARAGIOIU,
Montreal, Canada.
Pentrucă eu am povestit o întâmplare din viața mea,
folosind pentru acel subiect și versul și relatarea în proză, iată că îmi
găsesc aci continuarea povestirii prin balada închinată bunicului meu ,, Mos Porfir
Siniteanu- poreclit Americanu”, despre care déjà am povestit. Din baladă
reiese dragostea de vatra străbună a
acestui român, care a renunțat împreună cu familia lui la ademenirea de
a părăsi pământul străbun. Această învățătură îmi folosește și mie ca nepoată
de a păstra în țară apartamentul meu și bucățelele de pământ moștenite.
LAURIAN LODOABĂ, Lugoj, România
Intr-un fluid de poezie interiorizată,
impresionantă de ,, vorbind cu mine însumi”, poetul Laurian Lodoabă prinde o clipă de
exteriorizare cu mânie, referitor la cei care
ocupând locuri în scaune tihnite au făcut cel mai mare rău țării noastre. Scriitorul utilizează și un procedeu
inedit, acela de a scrie în terține cugetări cu tentă filozofică. Un talent desfășurat pe mai multe arpegii
TEONA SCOPOS, Iași, România,
Poeta Teona Scopos ne
trimite atenționarea mesajului revigorării pe care ni-l dă ca exemplu natura, natura celestă. Cântând anotimpul primăverii Domnia sa îi închină și o poezie mistică în biacrostih plină de
evlavie și credință străbună: Sfânta Înviere a Domnului Iisus Christos
NICOLETA DRĂGAN- BUCȘĂ, Brașov, România,
Poeta Nicoleta Drăgan -
Bucșă ne face să simțim aproape palpabil
prezentul poetic al existenței noastre, ne plimbă poetic prin ,,umbra lutului”. Citim în continuare în versuri, cum printr-un
adevărat tablou colorat poeta prefiră o privire înfășurtă în elegia ancestrală a despărțirii
biblice a pământului de ape. Citim poezii
pline de inedit.
CAMELIA FLORESCU,București, România,
Așa precum ne-a
obișnuit, poeta Camelia Florescu ne
cântă și ne încântă prin dualitatea sentimentului iubirii, iubirea de
divinitate atotstăpânitoare și iiubirea șfâșietoare de alianță sau de
despărțire dintre două ființe care își
împart iubirea. Respirăm un puternic sentiment al iubirii.
OVIDIU ȚUȚUIANU,
Bucuirești, România,
Poetul Ovidiu Țuțuianu
închină numeroase poezii culturii hinduse cuceridu-ne prin erudiția și
exactitatea imaginilor prinse poetic, De
o mare varietate de genuri literare, poetul
inserează în acest periplu poeric din ,,Antologia Tantul…” și Legenda Mănăstirii
Nămăiești. Talentul său cuprinde și mânuirea acelei creionări-intrigi, necesare
și în realizarea fabulelor.
MARIANA BELU -CAPȘA, Râmnicu Vâlcea, România,
Un frumos tablou vivant ne este prezentat de poeta Marinela Belu-Capșa,
Oferim flori unei săbătorite, urcăm pe stânci colțuroase după vestita ,,floare
a reginei-floarea de colț”, ne închimăm în locurile sfinte, visăm la dorul
fostei iubiri, ne apărăm sufletul de glonțul verbal prea direct și ucigaș de
vise și după seara de închinăciune ne reculegem în divinul sunet al viorii lui
Paganini. Minunate stări de supraviețuire
spirituală pe un fond de viață pe care reușim să ni-l așternem plăcut
MIRIAM NADIA DĂBĂU, Paris,
Franța,
Poeziile de iubire ale poetei
Miriam Nadia Dăbău, ne poartă prin sferele alizeene ale iubirii, cu nori de
floare și parfum , cu norișori întunecați, certați cu soarele, sau cu tăcerea fără
murmur și cu iubirea mai pură decât cuvintele aprinse. Ceeace face darul mai
uimitor al acestui grupaj de poezii este poezia ,,NOSTALGIE” compusă din
haikuri și toate convergând spre tematica poeziei, nostalgia…verii…
ZINAIDA
AMBROCI, Chișinău, Republica Moldova,
Zinaida Ambroci cunoscută
poetă a versurilor optimiste și a
iubirii nu va fi părtinită de mine, dânsa fiind poeta căreia i-am scris două prefețe
la două din cărțile Domniei sale, Poeta - autoare Zinaida Ambroci este și poeta
florilor, a egalității femeii cu bărbatul, a conviețuirii părtașă a
unui Adam și a unei Eve care pornesc pe același drum de fior, de cuib
înfloritor. În acel cuib ca într-un creuzet se țes meditații, se țes minunate
amintirti de familie.
ANA GHIAUR, Timișoara,
România,
Între filozofie stelară,
certitudinea iubirii și universul pământesc înflorit, o vedem pe poeta Ana
Ghiaur. Dânsa pledează pentru un
optimism care nu ar trebui luat ființei umamne, bucuria de a vorbi cu fiecare
fir de gândire, fir de frumos, în încrederea pentru ziua de mâine
CONSTANTIN IORDAN; Constanța,
România,
Poetul Constantin Iordan ne prezintă poezia existențială a zilelor
noastre, cu speranțe, frumos, dar și revoltă, în poeme pline de adevăr social. Ne uimește și printr-o cascadă de catrene- epigrame, sfichiuind
tot ce este dăunător păcii, bunăstării, iubirii și înpotriva
bunei înțelegeri între oameni.
ECATERINA
CHIFU, Râmnicul Sărat, România,
Metrizînd
poezia lină de patriotism românesc, poeta Ecaterina Chifu ne încântă prin
slăvirea vetrei scumpe a țării noastre. Dar Domnia sa
pătrunde și mai adânc în istoria a tot ce ne leagă de trecutul și de
prezentul nostru realizând pentru ,,Antologia Talantul…”, trei poezii în acrostih ,, România”, ,,Basarabia”, ,,Bucovina”. Tara mamă și ,,cele două
copile” pe care și le dorește, iar,
strânse la pieptul său.
MIOARA OPRIȘAN,
Însurăței,Brăila, România,
După o introducere
printr-un poem religios închinat iubirii
și ascultării ucenicilor față de
Divinitatea Fiului lui Dumnezeu, Iisus Christos, descoperit în postura sa divină
și de pământean. în poezia: ,,Pe calea către Emasus”, poeta Mioara Oprișan face o trecere spre înfrățirea omului cu
cerul. În poezia :,,Albastra mea minune”, ne aduce parcă, convertiți în
,,omul cel frumos”, în chipul lui de om cu suflet minunat. O frumoasă pledoarie
spre acea pocăință care are drept țel, o viață fericită pe pământ și în ceruri.
GABRIELA AMZULESCU-
ZIDARU; Drăgășani, România,
Poeta Gabriela Amzulescu-Zidaru, a ales pentru ,,.Antologia
Talantul…” din poeziile sale foarte motivate. Ideea principală a acestor poezii
este dragostea de România, dar și șfichiuirea celor care i-au adus multe și
grele prejudicii țării noastre. Continuând generație de generație această
spoliere a devenit permanentă. Aceste
poezii sunt poezii manifest și în același
timp un îndemn la remediere și schimbări salutare în viața noastră românească
economică și socială.
ȘTEFANIA PETROV, București,
România,
Într-un grupaj bine încheiat
poeta Ștefania Petrov ne poartă, uneori
mistic, pe calea viselor, pe calea dărniciei
acestei sfere-pământ, sub cer, darnică în toate, cu noi și dădătoare de vise
atunci când într-o clipă de reverie ne apropiem gândirea de filozofia fenomenelor. Poeta
dorește ca să găsim peste tot doar unda
fericirii, a bunăstării. Între aceste poeme găsim și fabula ,, Roua și lacrima”
frumos condusă, argumentată poetic și încheiată cu cea mai mare concordie între aceste două subtlie forme
de picături de suflet terestru și uman. Poezia ,,Crezul gereierilor” este o
poezie de excepție, de o mare realizare artistică.
GEANINA IOVĂNESCU, Arad, România,
Într-un
lung și frumos poem din stanțe, poeta Geanina Iovănescu vorbește cu sine însăși
dar foarte eclocvent, de fapt, cu noi. Aceste stanțe create de dânsa se deschid spre noi precum
petalele unui trandafir care ne oferă ca o peliculă de film , petală după petală,
pline de imagini virtuale. Ajungem încet
și cu atenție la staminele florii și aici găsim versuri ca pe o scânteie care
ne invită spre umanismul universal și spre o carte a ,,făgăduinței”. Acest
periplu de stanțe pare a fi un fragment dintr-o creație amplă.
GEORGETA
-LAURA GHEORGHE, Brăila, România,
Acest
grupaj al poetei Georgeta-Laura Gheorghe, este creat precum o frescă închinată
lui Mihai Eminescui, Grupajul începe cu o tonalitate evlavioasă, continuă apoi cu o rugăciune închinată
Fecioarei Maria, poezie-rugăciune, care se găsește în volumul
Mihai Eminescu, redactat de Titu Maiorescu, 1901. Poeta continuă acest grupaj cu poemele ,, Poetul de sub tei” și ,,Poetul
sensibil”. Ne bucurăm aci de o frumoasă creație
sub influența eminesciană.
VICTOR MANOLE, Întorsura Buzăulu, România.
Poetul Victor Manole ne
redă în acest grupaj de poezie imaginea foarte grăitoare- tabloul unei familii care
și-a năruit fericirea datorită pasului greșit al femeii. Dar acea femeie este o mamă,
căreia, chiar dacă a provocat durerea despărțirii familiei, fiul ei tebuie să îi dea iertarea. Această
mamă fiind în vârstă, i-o cere fiului, în ultima și suprema plecare... Mama care i-a dat viață il mploră. În întreg grupajul de poezie, poetul
reușește să imprime acel sentiment de tristețe, regret, resemnare și o ultima
fărâmă de înțelegere umană pentru fapta
reprobabilă comisă. Rareori se pot întâlni poezii ,,în lant” , care urmează un
drum logic, ascendent, uman, caritabil, încununându-l cu darul uitării și al iertării, fir foarte bine
și sugestiv conturat.
FLORICA CÂNDEA, Arad,
România,
Poeziile Poetei Florica
Cândea sunt alese pentru acest grupaj
precum perlele într-un șirag, sclipitoare în nditatea lor de vers alb și
diafan. Acest grupaj s-ar putea denumi ,,stări” de spirit în stări de timp și
stări de sentimente îmbrăcate într-o mare claritate.
MARIA CHIRTOACĂ, Câmpulung, Argeș, România,
Intr-o ordine a
frumoaselor sentimente evocate, poeta Florica Cândea slăveste plaiul și limba strămășească, tradiția, vatra cu
sugeratul prichici,
prin elemente atât de bine conturate încât le-a dat o adevărată personalitate.
În acest mare lăcaș de iubire de patrie se desfășoară și o mare de sentimente
de iubire, de calm uman, îmbrăcate în
grai poetic, visător, către frumosul
cadru al existenței, în care noi
citim printre versuri și gândul spre persoana iubită. Tonul poeziilor din grupaj dă o imagine multicoloră, luminoasă îmbrăcată în
luciul unei unduiri de ,,mătase” curgătoare.
CARINA
A. IENĂȘEL, Lipova, România,
Cu o mare finețe
psihologică și un talent pe măsură. poeta Carina Ienășel induce în noi curgerea
echilibrată a timpului în imagini deosebite aferente momentelor poetice. Corolarul
acestor imagini ar putea fi concretizat
în versurile pline de persuazivitate: ,,te voi convinge să-mi zâmbești chiar
dacă / nu sunt de față când te vei trezi…”
EMIL MUREȘAN, Turda, România,
Intâlnim de data aceasta
un poet care afirmă cu vehemență, în versuri ,,unele acomodate” ideea de cădere morală a clasei conducătoare
din țara noastră. Sunt folosite epitete
care îi incriminează pe cei fără conștiință, dar și pe indivizii care acceptă
cu umilință spolierea și asistă la
decăderea continuă a economiei, vieții sociale și culturale.
În acest context de totală
și justificată revoltă este uimitor cum cea mai mare parte a versurilor prind o rimă cantabilă și o
muzicalitate. În acest grupaj, poeziile au o mare notă de satiră, revoltă,
dezaprobare. Poetul ne uimește prin curajul său revoluționar în condițiile în
care niște legi strâmbe ne obligă la supunere și tăcere.
TITINA
NICA ȚENE, Cluj-Napoca, România,
Poetă
bine cunoscută, omniprezentă în lumea poeziei, Doamna Titina Nica Țene
este creatoare de frumos și în ,,Antologia
Talantul…”. Cu mult talent și
discernământ strecoară în poeziile din acest volum trei sintagme: Ideea existenței noastre pe
pământ, alături de dorința bine îndreptățită de a nu părăsi această lume prea
devreme, putând fi mereu folositori; ideea familiei consolidate prin iubire și
înțelegere reciprocă, etalon social de progres și fericire terestră; ideea de a fi mereu cu gândul la
perfecționarea vieții noastre spre a putea găsi cărarea care printr-o viață aleasă pământească duce spre cerul lui Dumnezeu, așa cum ne
învață și ne îndeamnă datina religiei
noastre ortodoxe.
Poezia Poetei Titina Nica Țene este o minunată
poezie a adevărului, a sufletului curat
și generos care ne călăuzește discret la
urmarea căii de bunătate, împăcare, generozitate, pace, cărări care duc
la fericirea de aici și la cea veșnică, în ceruri, aproape de Dumnezeu.
LIGYA
DIACONESCU, Rm. Vâlcea, România & Toronto, Canada,
Prezentă
alături de noi, scriitorii din ,,Antologia Talantul…”, Doamna Ligya Diaconescu,
Directoarea, antologatoarea și redactora acestui volum de creații în poezie și proză, ne poartă pe aripile unei poezii de iubire, specifică
inimii visătoare omenești, fie pentru
noi oamenii de rând , fie pentru Luceafărul poeziei românești, Mihai Eminescu.
Ca un bun cunoscător și discipol eminescian , poeta Ligya Diaconescu ne plimbă cu multă gingășie prin poezia plină de iubire romantică a geniului eminescian, penelând în cadența și armonia eminesciană versuri
evocând nostalgia plopilor fără soț, bucolica seară pe deai, și trăirea
duioasă și maiestuoasă din ,,Luceafărul”.
În grupajul de față își găsește loc și o poezie cu tentă
religioasă închinată Maicii Domnului,
frizând, rugăciunea lui Eminescu către Sfânta Fecioară Maria , sau creionând cu migală o aluzie în versuri,
la plaiul eminescian al copilăriei Marelui Poet, precum un gând poetic
îmbinând dorul de unire, a
provinciilor române, temă prezentă în publicistica lui Eminescu. TemaUnirii este prezentată
nouă, subtil, de către poetă, îmbrăcând-o în contextul Centenarului Unirii 1918-2018.
Imagini: un arc eminescian peste timp, înscris cu finețe și meticulozitate în poezia poetei
Ligya Diaconescu
MELANIA RUSU CARAGIOIU,
Montreal, Canada & Timișoara, România
În acest volum : ,,Antologia,
Talantul…”, autoarea Melania Rusu Caragioiu
alege din creația sa o pagină de baladă, întâmplare
petecută aievea în familia sa. Mobilul acelei balade este dragostea de
glie.Bunicul său, un țăran ardelean,
dârz, din Zona României plină de iobagi, învecinată cu Pusta Panonică, sub stăpânire austro-ungară, se decide să plece, prin 1907, pentru o perioadă scurtă în America de Nord, pentru a da familiei sale
un minim de bani pentru existență. El este captivat de viața nouă și ademenit să emigreze din România. În sufletul lui se dă lupta
între dorința înstrăinării și dragostea de glie. În cele din urmă este biruitoare
dragostea de locul unde s-a născut, deși fiind asuprit și trăind în crunta sărăcie. Poeta îmbracă haina povestitorului
și într-o baladă prinde schițat, secvențe
de existență , sentimente și aspectele satului și a oamenilor impilați de jugul monarhiei străine. Tentațiile de a
părăsi țara unt mari, mai ales la dorința fiilor și ficelor curioși și doritori
de un trai mai bun, dar soața-maica bătrână, îi zice acea picătură de
adevăr decisivă pentru horărârea lui de
a nu pleca definitiv : ,, Să-mi stric eu rostul meu, din sat ?!!!” : Frază-(vers), care pentru noi vorbește ca o sută de argumente,
primul fiind acela de a nu se deslipi de acel loc niciodată, decât
prin moarte, oricâte suferințe ar mai fi de îndurat sub stăpânirea
străină. Poeta Melania Rusu Caragioiu
mărturisește prin faptul că nu si-a ,,înstrăinat
casa și pământul din România, respectul pentru acel crez al familiei sale, de a nu se deslipi de glie
oricât de aurită ar fi altă parte a lumii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu