ALESSANDRA
George Anca – Petre M.
Iancu – Mihai Șora – Vanda Decca – Magda Botez – Alexandra Iancu – Andrius
Beinorius – Liliana Popa – Sorana Georgescu-Gorjan – Ștefan Dimitriu – Vișan
Dragoș – Alessendra Penetta – Costel Drejoi – Andre Cruchaga – Nicolae Grigore Mărășeanu
– Elena Armenescu – Paul Spirescu – Mihaela Borzea – Silvia Andrucovici
George Anca
Teatrul lui Puși Dinulescu
Plăcile avatarice s-au îmbiat,
prioritar prin teatre de provincie, jocului-rejocului de tânăr de-a
dramaturgia, la care, renunțând, cum că nu știa să scrie, și-a definitivat, in
spe, vreo 6-7. Ștampila criticului: „comedia desfrâului”. „Pusi Dinulescu are cateva procedee comice
fara gres: parodia limbajului subcultural din mahalaua bucuresteana moderna
care, desi s-a mutat la Snagov, a ramas o mahala morala si psihica... Pusi
Dinulescu este un fonograf care inregistreaza cu voluptate ostila limbajul
bucurestean sumar, mai mult sau mai putin argotic... Dominanta discursului
dramatic al lui Pusi Dinulescu este insolenta, mai pe romaneste spus obraznicia
care se poate urmari pe toate palierele textului, de la limbaj la caractere. Nu
numai tinerii sunt obraznici, ci si cei mai varstnici. Si asta pentru ca
insolenta este o valoare in care autorul crede din toate puterile si o practica...
Ce ne ofera Pusi Dinulescu sunt cu adevarat comedii ale desfraului. ” (Mircea
Ghitulescu) . Altcineva:
Cand nu
suntem spectatori ai pieselor sale, fie si daca rememoram succesul pe care l-a
avut spectacolul TV ''Bani de dus, bani de-ntors", in regia lui Alexandru
Tocilescu, cu Gheorghe Dinica, Sebastian Papaiani si Carmen Tanase, si tot
merita citit.
Nu așa își povestește dramaturgul,
piesă de piesă, rob spectatorului.
Bani de dus, bani de-ntors. Un
american de origine română, fugit din țară în timpul Comunismului, Manole,
petrece o vacanță la Vama Veche, alături de foarte tânăra lui iubită, șoferul
lui și vechi tovarăși de nebunii din tinerețe: arhitecta Irina și sculptorul
Gică, amândoi prezenți și cu partenerii lor de viață.
Dar iubita lui e cam rea de muscă, șoferul
e un poltron, iar vechii prieteni sunt niște nefericiți în căsniciile lor. Pune
capac o prostituată rusoaică. Un final cu totul neașteptat împietrește deodată
această lume, parcă prea activă și prea fără Dumnezeu.
Nunta lui Puiu. Tase a fost ceva
cândva pe la Securitate sau prin armată sau milițian, dar pe urmă a devenit
meseriaș. N-a făcut niciodată studii, de aceea vorbește din când în când neaoș,
adică fără acord, ca și alții din familie: mai ales Veta și Puiu. Veta e
nevasta de a doua a lui Tase și cu 12 ani mai tânără, fostă bucătăreasă.Lae,
băiatul mai mare, a făcut liceul și a ocupat tot felul de posturi mărunte: a
fost pedagog, funcționar la o adminitrație financiară etc. Acum e cam tot așa
ceva. Marieta, nevastă-sa, a făcut chiar doi ani de facultate, după care s-a
lăsat, de aceea e o tipă destul de prețioasă și oricum e mai citită decât
ceilalți. E însă, în fapt, ceea ce se poate numi o târfă păguboasă și cu
suflet. Michi, fata lui Lae din prima căsătorie, dorește cu înverșunare să
emigreze, mai ales că mama ei bună se află-n Canada și fostul iubit în SUA.
Puiu n-a terminat liceul, până în 1989
a fost șofer și mic bișnițar, acum are o firmă mică și destul de fantomatică.
Este un „two-timing man ”, cum spun
americanii, adică trăiește cu două tipe deodată. E șmecher, întreprinzător, dar
de talie mică.
Nașul îi
este superior și ca studii, are un liceu, poate chiar o facultate la f.f. Nașa
e contabilă, femeie ciudată, trece cu siguranță de la o stare la alta. Suferă
că nu are copii, se pare că nu poate face, îl ține cu greu în strună pe soț,
care e incredibil de crai.
Lili, secretara lui Puiu, e o
pasionată și o necăjită, viața îi dă mereu cu șutul în gură, dar u e fată rea
și în condiții propice ar putea înlori. Și ea știe asta.
AMANTA MORTULUI sau Noua și adevărata
casă cu țoape tragicomedie în două părți
cu zece cântece 1979-2009. Într-un bloc din București, o femeie (Georgeta) este
măritată cu o brută, fost bătăuș la Securitate, ajuns colonel, iar după
Revoluția din 1989, cu Contrarevoluția ei cu tot, exportator, om cu stare.
Femeia are un amant (Sandu), care
locuiește în același bloc cu ei, dar și un fost amant (Matei), care o iubește
încă și o somează să se întoarcă la el, amenințând-o chiar cu toporul. Nevasta
lui îl urmărește însă și vine și ea și o amenință pe Georgeta că dacă nu-i dă
bani, o spune bărbatului de amant. Mai umblă și cu moșmondeli de farmece, pe
care i le aruncă sub un fotoliu, la un moment dat, când ea lipsește din cameră.
În această lume idilică apare nepoata
Georgetei, Viorica. Ea se pregătește să dea examen la facultatea de teatru. Cum vine, mătușă-sa
îi ia toți banii, soțul ei îi face curte, apoi și amantul. Dar momentul în care
pică ea coincide și cu găsirea în lift a batistei femeii de către soț care o
anchetează ca la Securitate, află ceva și hotărăște să se pună la pândă, ca să
verifice relație ei cu Sandu, dar să încerce în același timp și ceva la
nepoată, care s-ar putea lăsa descoperită, dacă nu măcar să-i dea în gât pe cei
doi! De aceea înscenează o plecare urgentă și intempestivă din oraș.
În lipsa lui, lucrurile se întâmplă
cam după cum a prevăzut tipul, numai că la întoarcere, vrând s-o seducă pe
nepoată, e sechestrat în camera acesteia, tot acolo unde fusese sechetrat mai
înainte și Sandu, care încercase același lucru. Cei doi se iau la bătaie pe
întuneric, lovindu-se orbește unul pe altul.
Viorica fuge să-i de dreumul mătușii,
care fusese și ea drogată și sechestrată de Sandu în garsoniera lui, ceea ce
soțul nu știa.
În casa rămasă goală, unde nu se mai
aud nici cei doi sechestrați, pătrunde cu o falc-/n cer și cu una în pământ,
agitându-și toporul Matei, urmat de nevastă. El strigă după soțul Georgetei,
care, venind, îl luase din drum și îi trăsese un scurt, dar eficient toc de
bătaie, ca la ei la Secu.
Se întoarce și nepoata, cu mătușa.
Profitând de prezența vecinilor, le propune să asiste la deschiderea ușii, în
spatele căreia sunt sechestrați cei doi nemernici, care au atentat la onoarea
ei. Niciunul însă nu mai mișcă , după cum se constată la prima vedere.
Dar Sandu își revine, spre bucuria
Georgetei, însă Emilia, mărturisind c-a fost amanta exportatorului (soțul
Georgetei) îl acuză pe Sandu că l-a ucis. Sandu e înnebunit de frică, cere
Georgetei să cumpere tăcerea celor trei martori: Viorica, Emilia, Matei. Apoi
vrea să tranșeze cadavrul lui Onel, dar se răzgândește: îi vine ideea să-l
arunce pe fereastră și-l roagă pe Matei să-l ajute. În toată zăpăceala, Emilia
își cere drepturile de amantă, vrea jumătate din averea mortului. Georgeta
ezită. Emilia pleacă urmată de Sandu, apoi de Matei.
Rămasă singură cu Viorica, Georgeta
își mărturisește deciziile, bănuiala că Sandu nu o mai iubește, nu-i decât omul
interesului. Totuși, acum, fiind bogată, ar fugi cu el în Patagonia. Viorica îi
cere însă, dacă tot s-a-mbogățit, să-i dea înapoi banii cu care a venit, că
vrea să plece acasă și nu mai are cu ce. Îi răspunde repede că numai ea a adus
în casă toate nenorocirile și precis e dracul gol! I se-aruncă apoi în brațe,
își cere iertare, când intră, deodată, Matei, cu totul răvășit, că
nevastă-sa s-a încuiat cu Sandu la ei în
apartament!
Se-ntorc și cei doi. Sandu îi cere
Georgetei să facă hârtiile, că Emilia primește cât i-a propus. Dar Georgeta
sare la Sandu, se ia apoi la bătaie cu Emilia, când... se stinge deodată
lumina!
Apare, din camera Vioricăi, Onel, plin
de sânge, care-a făcut scurtcircuit cu o șurubelniță, ca să-și facă o apariție
mai spectaculoasă. Matei aleargă iar la tablou și acum sunt toți iar la lumină!
Onel le spune că a auzit tot sau
aproape tot. Și e mâhnit. Și întristat. Da cel mai mult, mărturisește, îi e
frică să nu bea, ca să n-o omoare pe Georgeta în bătaia pe care oricum trebuie
să i-o tragă. Matei sare c-o ia la el, dar Georgeta îl vrea tot pe Sandu,
Viorica își cere mereu banii cu care a venit, iar Emilia vrea să rămână în
locul Georgetei. Ce face în această situație Onel, ce face cu onoarea lui și ce fac ceilalți?
Dar mai ales, ce vrea Dumnezeu cu ei?
Citiți piesa și veți afla!
PESCĂRUȘUL LUI
HAMLET – parodie în trei acte, în versuri și proză – 2004.
Toată acțiunea se petrece la Snagov,
în zilele noastre, la vila familiei Gândilă. Gândileștii s-au îmbogățit după
1989, dar nici înainte n-au dus-o prea rău, prin comerț exterior, prin oleacă
de securitate, sub acoperire comercială. Acum au o firmă înfloritoare în
industria bocancilor.
Decor unic. Ziua și noaptea, într-un
colț al terasei grădinii. Eventual, o piscină. Câteva umbrele în culori vesele
exprimă un exotic dorit, dar rezultă un kitsch. Pe terasă, într-un cui, un
pescăruș împăiat.
SĂRU MÂNA, TANTI! sau Pe pragul
despărțirii, piesă în două părți cu 14 cântece. SENVICI CU INFINIT sau Al
treilea cort – teleplay – 2006 – 2010.
Aceste șase piese de mai sus au fost
publicate în volumul Puși Dinulescu, Teatru, Minerva, 2010. Mai recentă,
CAPCANA IUBIRII a fost regizată de autor într-un spectacol-lectură.
Petre M. Iancu
Mihai Șora, rezitența, împăcarea
E
lamuritoare biografia lui Mihai Sora, cand nu e clar daca stim despre ce
vorbim, evocand "reperele romanilor", pe #rezistentii de la coada
Girafei si discreditarea
cleptocrata
ori resentimentara a celor vrednici.
L-am zarit
pe filosoful Mihai Sora sfidand provocarile jandarmilor gazari si batausi ai
regimului Dragnea. L-am intalnit la coada Girafei din piata Victoriei la 10
august 2018. Un an mai tarziu am avut privilegiul de a-l vedea, simbol viu al
reconcilierii romanilor din est si vest, de acasa si din diaspora, emotionat la
culme de intalnirea si impacarea cu fiul sau emigrat pe care-l pierduse din
vedere.
Filosoful
Mihai Sora e mai mult decat un simplu erudit. Reprezinta specia celor care,
desi continua sa-si petreaca partea leului din timp gandind si scriind, nu
dispretuiesc nici fapta, actul civic, protestul, ori de cate ori libertatea si
democratia sunt in pericol, iar statul de drept e amenintat sa fie demolat.
M-am
intrebat oare ce inseamna, intr-o tara condusa de analfabeti mentinandu-se la
putere prin propaganda, un ganditor pentru care adevarul, dreptatea si
claritatea morala nu alcatuiesc o carte cu sapte peceti? Dar unul care nu e
doar un invatat de mare clasa si acasa, si oriunde in lume, ci si un respectat
si redutabil luptator pentru libertatea neamului sau?
De cand se
stie, Mihai Sora s-a plasat de partea buna a istoriei. Desi student al lui
Mircea Eliade, Mihai Sora s-a impotrivit si a rezistat extraordinar, impreuna
cu prima lui sotie, Mariana, studenta lui Nae Ionescu, ispitelor iscate de
cantecele de sirena indemnand elita romaneasca sa se rinocerizeze. In Franta
celui de-Al II-lea Razboi Mondial, fiul unui preot ortodox a facut singura
optiune moral onorabila: s-a raliat Rezistentei. Concomitent a scris si a
publicat de timpuriu, in occident.
Revenit dupa
razboi pentru scurt timp in Romania, spre a-si revedea parintii, s-a vazut
impiedicat sa paraseasca tara de catre regimul comunist. A devenit un editor
genial. In anii 70 am auzit carturari marxisti, dar descuiati, ca Alexandru
Ivasiuc, vorbind cu extraordinara admiratie de libertatea, deschiderea,
capacitatea discursiva si dialogica a gandirii tomiste a filosofului Mihai
Sora.
In acelasi
deceniu a inceput si o progresiva insingurare a ganditorului roman. Primul sau
fiu, Andrei, a ales sa emigreze, urmat fiind, in Occident, de sora lui, Sanda,
de mama lor, Mariana si de mezinul Tom, devenit muzicolog si compozitor la
Munchen.
La finele
erei Ceausescu, Mihai Sora s-a ridicat, in ciuda varstei sale, in apararea lui
Mircea Dinescu, protestand, impreuna cu alti carturari, impotriva tratamentului
inuman aplicat poetului-disident de catre regimul comunist. Apoi, impreuna cu
inca un ministru, s-a vazut izolat in cabinetul Petre Roman ca sustinator al
lustratiei revendicate de punctul opt al Proclamatiei de la Timisoara si
refuzate de postcomunismul iliescist.
A parasit
rapid guvernul postdecembrist in semn de protest impotriva mineriadei din 13-15
iunie 90. Membru al Grupului pentru Dialog Social, a scris un mare numar de
articole, a acordat si continua sa acorde o sumedenie de interviuri, intre
altele si postului Deutsche Welle, a participat si participa la filmari, a dat
si da conferinte. In ciuda senectutii sale, e prezent de ani de zile,
indiferent daca e frumos, ori arsita, ori ger naprasnic, la protestele menite
sa impiedice lichidarea, de catre regimul Dragnea, a independentei justitiei si
a statului de drept romanesc.
Tocmai aceasta
angajare, facand din ceea ce a fost un reper intelectual si moral un exemplu
civic si un simbol politic, scoate din sarite de multi ani oligarhia,
securismul cleptocratic dambovitean si pe lacheii lor. De-a lungul anilor am
devenit martorul unor atacuri dintre cele mai imunde la adresa filosofului. S-a
sugerat, mincinos, complicitatea lui cu regimul Anei Pauker. I s-a pus in carca
un fals ramolisment si imaginara dementa a unui ins chipurile manevrat,
manipulat si profitabil utilizat de mai tanara lui sotie, mascand abil
presupusa stare de leguma a sotului ei.
Recent, o
jurnalista pe nume Sidonia Bogdan si-a permis sa afirme fara jena ca omul ar fi
pasamite "instrumentalizat" si a sugerat "exploatarea" lui
"civica" de catre sotia sa, Luiza Palanciuc Sora.
A sustinut,
ca si cum ar fi o evidenta, minciuna denigratoare potrivit careia Mihai Sora
"nu mai e capabil sa scrie doua propozitii singur din cauza varstei, vrea
altcineva. Tocmai in asta consta exploatarea". Si ca si cum batranetea
i-ar fi luat dreptul de a se manifesta, in limitele legii, cum vrea, jurnalista
a mai sustinut, delirant, ca "dreptul la demnitate a oricarui om" ar
insemna "in primul rand, sa ii accepti si sa respecti limitele (lui)
biologice", ceea ce a adaugat calomniei o discriminare de varsta.
Solicitata public sa-si ceara scuze, a facut-o cu totul neconvingator.
Ca, la 102
ani, venerabilul autor continua sa le stea in gat nu doar penalilor cu
propensiuni totalitare si slugilor lor ideologice, ci si unor jurnalisti
veleitari, tine de o imprejurare evidenta. Autoritatea seniorului cetatii, o
figura de prora nu doar intelectuala, ci si civica, politica si morala,
constituie, cat timp nu e demolata, o pavaza in calea agendelor si imposturii
formatorilor de opinie inregimentati, ori rau pregatiti, care se dau
competenti, politic independenti si etic rectilinii. Si mai e ceva.
Mihai Sora e
dovada vie ca in orice imprejurari istorice si in ciuda oricaror erori
personale, romanul poate, daca vrea, sa-si traiasca viata integral in adevar,
ratacirea morala nefiind o fatalitate.
Wanda Decca
CuVint
pentru Uniunea Scriitorilor din România. Nu este suficient sa pierzi un
părinte. Dar este de necrezut, revoltător si sint total dezamagita de presa
Romană, de Uniunea Scriitorilor, care nu au publicat nimic si nu au elogiat
poetul, prozatorul, jurnalistul, ecologistul si filozoful, de doua ori nominat
pentru Premiul Nobel in Literatura, cu peste 50 de carti scrise si publicate
plus premium societatii poeților Francezi anul trecut. Durerea pierederii este
cu atita mai mare cind Președintele Uniunii Scriitorilor, domnul Nicolae
Manolescu, scriind Dicționarul Literaturii Romane a decis să-l excludă pe TG
Maiorescu din literatura Romană. Este oare un caz de anisemitism? Sau pur si
simplu o eroare? TGM s-a născut intr-o familie de evrei Unguri si Germani in
Resitza. A fost un Holocauster survivor. Nu a practicat niciodată nici o
religie, bă dimpotrivă, le-a celebrat pe toate ca un tot unitar. Opera lui,
poezii, proza, Ecosofia sint piedestalul pe care s-a înălțat. Opera lui este
mărturie a crezului lui. Nineni nu are dreptul de a diminua opera Sau conceptul
artistic al unui mare poet al României. Cer sa i se facă dreptate, măcar acum
cind el nu mai este!
Același
mesaj este adresat județului Caras Severin, orașului Reșița, căruia i sa trimis
placa memoriala acum un an si in timpul vieții trebuia pusă in fata casei unde
sa născut, si ca prin minune nimic nu s-a făcut pună acum... aștept cu
nerăbdare răspunsuri!
Magda Botez
Chat Conversation End
Richard si Lilica in
comunismul salbatic
Richard si
Lilica (sotia lui) erau rude indepartate.Eram cu totii infiorator de
saraci,pentruca tot ce traisem era saracie lucie,credeam ca este normal si eram
un copil fericit ,durduliu ,cam nebun si vesel.
Cei doi
unchi (si matusa) inepartati,veneau in “vizita” fara sa anunte spre disperarea
(in special) a protectorilor mei Max si Regina.
Ei bombaneau
fara incetare cand aparea cuplul bizar,doi batrani ,tinandu-se de mana.
Ii vedem de
departe de la balcon si racneam
-Vine Lilica
,vine Lilica,vine nebuna de Lilica.
Mama ma
admonesta ,tata tragea un racnet si nimic altceva,Max si Regina se repezeu in
oras ca sa gasesca ceva numit VIM,era un praf pentru curatat baia closetul etc.
Dupa
flacurile initiale
-O cafeluta
,o dulceata ,un pahar cu apa rece…
-Seviti
,seviti ,serviti...si ei seveau apoi Lilica intreba de sub voalul palariei mov
-Da’
visinata aveti?
-Nu aveam
-Da;palinca
aveti
-Nu aveam
-Da ce aveti
draga ,se infuria doamna cu palarie voaleta si pana .iar harnasamentul de pe
capul ei se cutremura vartos.
-Nu te
enerva Lilica draga ca sti ce patesti
-Richard,tipa
ea autoritar,tu ai vrut sa vii la astia.
Astia eram
noi.
Tata i
general se infruria si pleca ex abrupto.
Mama ramanea
pe pozitii si incerca fara succes sa o potoleasca pe Lilica.
Am uitat cu
care dinte ei era legatura de rudenie..dar nu are importanta..
-Lilica
anunta mama,ti-am pregatit baia (aveam o singura baie/apartament)
iar Richard
si Lilica veneau sa faca baie cam o data la doua saptamani.
Nu o sa
facem risipa ,spunea barbatul umil,facem amandoi baie in aceeasi apa.
-Nu este
nevoie...apa nu costa ,sau costa putin intervenea mama.
Infine
cuplul se retragea la baie.
Este
inadmisibil bodoganea Max cu un copil in casa si o singura baie sa vina avesti
oameni complet nesimtiti sa murdareasca baia.
Nu curata
niciodata dupa ei,vai de capul meu…
Max curata
baia ore intregi ajutat de o Regina acra.
In fine,cele
doua persoane ieseu victorioase din baie iar Lilica incepea tirada care mie -mi
palcea grozav…
-Richard vom
muri in curand
-Da mama
-Si eu
trebuie sa -ti marturisec cu cine te-am inselat
-Nu e nevoie
puiule,mi-ai mai spus
-ba este
racnea agresva cucoana care de data aceasta nu mai purta palarie...is usca
parul ...lung impletit intr-o coada feciorelnica,ea fiind smochinita putenic
,cu ochi mici iscoditori si rai…
-Bine
draga,daca vrei tu puiule
-Richard te
anunt ca te-am inselat cu popa…
-Care ,ala
tanar sau ala batran..?
-Amandoi
draga
-Richard ma
ierti ?
-Da
draga,hai sa plecam acasa
-Pana nu spun
tot nu plecam
-si povestea
o tinea asa pana cand se insera.
-Lilica o sa
cadem iar pe ghata ...ca data trecuta.
Acesta era
semnalul de plecare.
-Sa mai
poftiti pe la noi...spunea mama
-De ca sa
mai pofteasca??pufnea Regina,Max se
repezea sa frece cada.
Din baie se
auzea ...daca s-ar spala mai des….dar atata murdarie n-am vazut,conditii
nehigienice cu un copil in casa...
Alexandra Iancu
Sporturi practicate invers
Ropote de
aplauze lovesc urechile pleoştite ale spectatorilor absenți. Prezența fizică
răspunde aparenței de a fi în public. Publicul țese o alee de strigăte pentru
campioni. Campionii păşesc temători pe strigătele nimănui. Nimeni din public
nu-şi revendică strigătul ce iese din el. Aerul vibrează într-o energie
artificială produsă de circuitul uman. Becurile în serie aşezate în tribune
sunt controlate de umbra unui întrerupător. Un bec stricat anunță eşecul
ceremoniei. Campionii urcă pe un podium întunecat. Imnul răstoarnă legile
fizicii. Din suflet curge o lumină reală. Realul şopteşte emoții. Emoțiile
rememorează efortul depus.
Lei Vo
Se practică
pe o podea de sare. Sarea vindecă rănile sportivilor. Sportivii îşi scaldă
oboseala în sare. Cu apa din lacrimi îşi curăță timpul. Timpul trece peste
palmele lor îmbătrânite. Palmele îşi înşiră viața pe minge. Mingea e proiecția
unei vieți pline de sare. Scorul final învinge regretul.
Iac Ca
Apa murmură
tristețea brațelor. Brațele se învârt într-un cerc incomplet. Cercul e cadoul
unui compas îmbătrânit. Compasul injectează în piele putere. Puterea zămisleşte
în apă picioruşe. Picioruşele apei cară ambarcațiunea. "Pilotul"
încurajează cursa. Impulsul picioarelor stă în mâinile pilotului.
Bal Fot
Sport în
paşi de dans pe o muzică a picioarelor. Pianul de gazon cântă pe fugă. Arbitul
dă startul întrecerii în cânt. Glasul sportivilor acompaniază antrenamentul
paşilor. Paşii descoperă muzica unui pian veştezit. Clapele pianului zgârie
adrenalina. Petrecerea miroase a pian încins.
Nis Te
Mingea
compusă din mălai creează prin lovire un bulz de mămăligă. Sportivii aleargă
după bucățelele de brânză. Aerul respiră fumul bulzului copt la grătar. Jocul
de-a bucătarii îşi caută cheful. Medalia atârnă în dragostea din farfurie.
Ket Basc
Jocul
aprinde un foc în sală. Prin foc țopăie paianjeni uriaşi. Paianjenii tricotează
pânza perfectă a coşului victorios. Coşul dansează hora bucuriei. Hora salvează
bucuria din foc. Sudoarea efortului stinge focul. Efortul îmbracă haina unui
zâmbet sfidător.
Ma Scrim
Cavalerul
pedestraş păşeşte spre arma din munți. Planşeta încurcă drumul cavalerului.
Drumul devinde un rebus al mişcărilor. Mintea controlează spectacolul armei.
Arma se transformă-n Excalibur. Piatra îi lipeşte tuşa de minutul dr aur.
Trupul devine legendă.
Ti E Na Ta
Ecoul
corpului răsună în paharul uriaş cu suc de portocale. Portocalele împrăştie
entuziasmul în suc. Sportivii scurg sucul acru din portocală. Sucul se dizolvă
în apa efortului. Efortul scurge viteza din brațele sportivilor. Viteza
îndulceşte sucul şi i-l arată portocalei. Portocala suflă praful de pe
amintiri. Amintirile miros a sārbătoare.
Din
întuneric cade un Obicei Zburdalnic Neidentificat. Obiceiul loveşte fruntea
triumfătoare a sportivilor. Impactul loviturii sugrumă amnezia trecutului.
Prezentul lămureşte clipa câştigului. Momentul zburdă printre spectatorii
mirați. Mirarea echivalează cu o lungā tăcere. Tăcerea îşi acoperă urechile
mulțumită. Satisfacția este sora antrenamentului de mâine. Dimineața răsare un
soare; mare!
Alexandra Iancu
Audrius Beinorius
Kažko
nesuprantu: visų lietuvių žvilgsnis dabar nukreiptas į Kiniją, kur krepšinio
fiesta tuoj prasidės, ten kaupiasi daug religingų (krepšinio denominacijos
prasme) lietuvių. Be to, nuolat gausėja verslininkų, seimūnų, politikų,
mokslininkų delegacijų į Kiniją, atidaromos verslo atstovybės ir t.t. Taigi,
tarsi daugėja žvalgybinių grėsmių nac Lietuvos saugumui.... ?! Visos, be
išimties, valstybinės institucijos ir verslo struktūros nuolat kreipiasi į VU
Azijos institutą ir VU Konfucijaus institutą tiesiog maldaudamos parengtų
specialistų pagalbos - vertėjų, komentatorių, kultūros, istorijos žinovų.
Tačiau
grėsmes mūsų nacionaliniam saugumui kelia tik būtent šios, vietinių mokslininkų
ugdomos ir ideologiškai jų prižiūrimos, LT akademinės
institucijos.
O krepšininkų, politikų ar verslininkų vizitai niekaip nėra siejami su
politiniais ir demokratiniais Tibeto, Taivanio ar Honkongo klausimais - ir NO
PROBLEM!? Neradau nei vieno strp mūsų "politiškai jautrioje" žiniasklaidoje
apie šiuos klausimus krepšinio čempionato kontekste su pasiūlymu - būkime
politiškai nuoseklus ir boikotuokime čempionatą!
Prostitucija,
gerbiamieji, tai yra juoda ir manipuliatyvi (sakyčiau, primityviausia) politinė
prostitucija, su atpirkimo ožio paieška kuklioje sinologinėje akademinėje LT
terpėje. GĖDA !!!!!!
I don't
understand something: all lithuanian look is now focused on China, where the
basketball fiesta is about to start, there is a lot of Lithuanian (in the sense
of basketball). In addition, there is a constantly growing number of
researchers, politicians, politicians, scientists, scientists from China, OPEN
BUSINESS REPRESENTATIVES, etc. So, it seems that there is a number of people,
without exception, public authorities and business structures constantly apply
to the national security of Lithuania....?! All, without exception, public
institutions and business structures are constantly looking for The Asian
Institute and are simply trying to prepare professional aid - translation,
comments, culture, history knowledge.
However, the
threat to our national security is only these, local scientists are being
threatened by this, local scientists and ideal control, lt academic
Institutions.
And there is no problem in our " Political-sensitive " media about
these issues with political and Democratic Tibetan, taivanio or Hong Kong - and
no problem!? I haven't found any of our " Political-sensitive " media
about these issues in a strong way - let's take a look at these issues in our
" Political-sensitive " Media. Let's support the championship!
Crime,
respect, this is black and self-Art (I'd say, the most primitive) political
sex, with a search for a search of a poor sinologinėje in the academy of lt
media. Shame!!!!!!
Liliana Popa -
Georgescu-Gorjan - Sorana-Constantza
după amiaza de ieri
în lumina amețitoare a după amiezei
la întîlnirea dintre priviri
arde apropierea
și depărtarea
pe rugul verii
în scîntei
taina oprită pe buza păcatului
roșie, nedescătușată
îmi picură în palme
tăceri locuite de mine
scrumul zilei alb
linia orizontului albă
asfințitul, surîs alb
fuioare de fum
27 august 2019
Ștefan Dimitriu
Consultaţie
Nu, domnule doctor,
nu m-am smintit,
sunt un pic obosit,
sunt un pic ameţit;
e drept, uşa
mi se clătina la intrare,
ca uneori
luminile toamnei,
pe trotuare,
şi mi se părea că un foc
mă cuprinde de jos,
şi că peretele e
din cale-afară de fioros.
Ştiu c-am pierdut ceva,
ştiu c-am întârziat undeva,
dar nu mai ştiu ce
şi nu mai ştiu unde –
clanţa poate că ştie ceva,
dar mi-ascunde.
Uite, vă jur
pe colţul acesta de cretă
că, mic fiind,
am purtat pantaloni scurţi
şi beretă,
că i-am tras de mustăţi
– cum să-mi iert? –
pe bunici,
şi că-n definitiv
nu ştiu pentru ce sunt aici.
Să-i mai spun?
Mi se pare absurd.
Doctorul psihiatru
mă priveşte din jilţ,
ca la teatru,
c-un început de zâmbet
şi de sfială
şi c-un fel de ne-ncredere
profesională.
Mâinile lui pipăie fişa mea
goală, pustie
şi tocul ezită,
ezită să scrie.
– Spune-mi,
mă-ntreabă,
nu dormi, ai dureri?
Cum stai cu pulsul?
Mai ai reflexe?
Îi întorc spatele
ca la ziua de ieri:
- Zexe!-i spun.
Idiotule!
Zexe!
Vişan Dragoș
Jandarmul Chiț - Chiț
din neguri se-ntoarce
.
Nu va urma cine știe ce (nu știu
mulți)
acasă televizor
la serviciu demisie
ce să mă ferece - frece!
.
Sunt liber să cred
teatrul de păpuși
pe care-l voi regiza
vă displace total
se plătește cu sânge
murdar și curat
.
Până la disoluția
creierului în apa cea neagră
a sufletului alungat
din trupul meu încă din viață
NU mai E deloc MULT
.
Sunt micul șobolan
jandarmul Chiț - Chiț
te privesc cititorule
în oase de păpuși
te voi calcina
și pe tine
cu dinții
mei mici
dar fierbinți
Alessandra PENNETTA
FRAGMENT (LXXV)
[Toamnă]
Mute frunzele
şi vântul
Palidă lumina, palide
cortegiul
şi cărarea, jur-împrejurul lor se
ivesc
tăcuți arborii
Umedă-i inima, iar ramurile-s
în reculegere
Traducere din limba italiană:
Costel Drejoi (George Nina Elian)
FRAMMENTO (LXXV)
[Autunno]
Mute le foglie
e il vento
Pallida la luce, pallido
il corteo
e il sentiero, gli si fanno intorno
gli alberi in silenzio
Umido è il cuore e i rami son
in raccoglimento
André Cruchaga
EN LA OSCURIDAD DE LAS ACERAS
En la oscuridad de las aceras
recitábamos versos de Verlaine
de Rimbaud y aquel poema de Neruda La
carta en el camino
otras veces era Kafka o Borges o
James Joyce o Bécquer o Vallejo
Éramos los amantes de la noche y ahí
buscábamos las espigas
del cielo y el fuego que nos vertía
su flama en la herida
En la pureza obscena que compartíamos
el sexo mordiendo
los ojos con su hambre de águila
Hace ya tiempos de eso cuando el país
no estaba perdido
entre la niebla ni lo había
acorralado la violencia
El tiempo siempre nos devuelve la luz
(como el mar a sus muertos
dicen) ahora miro tu rosa en mi
páramo tu rosa de extendidos galopes tu rosa núbil de pájaro extendido tu rosa
de aguacero
donde corría la desnudez de un largo
itinerario
Entre tantas impurezas el seso y el
sexo tal lo dice Josefina Plá
A la luz de los faroles de aquellas
calles Yerma o la Casada infiel
El sobresalto del vientre en ascuas
las manos crecidas
en el instante de animal entre la
maleza
En la oscuridad diáfana de los
sonidos la tormenta y su boca
de imaginarios la bella lujuria que
apura su barbarie de sudor.
Del libro: Metáfora del
desequilibrio”, 2019
In the darkness of the sidewalks
In the darkness of the sidewalks we
were saying verses of verlaine
From Rimbaud and that poem by neruda
the letter on the way
Other times it was kafka or borges or
James Joyce or bécquer or vallejo
We were the lovers of the night and
there we were looking for the spikes
From Heaven and fire that poured us
his flame in the wound
In the obscene purity we shared the
sex biting
The eyes with his eagle hunger
It's already times of that when the
country was not lost
Between the fog nor had it cornered
the violence
Time always gives us the light (like
the sea to their dead
They say) now I look at your rose in
my moor your rose of extended lopes your rose nubile of bird extended your rose
of rain
Where the nakedness of a long
itinerary ran
Among so many impurities the brain and
sex such says josefina plá
In the light of the lanterns of those
barren streets or the unfaithful married
The shock of the belly in embers the
hands flood
In the instant of animal between the
weeds
In the diaphanous darkness of the
sounds the storm and his mouth
Of imaginary the beautiful lust that
hurries its barbarism of sweat.
Nicolae Grigore
Marasanu
CHIPUL DIN APĂ
M-am aplecat să beau din fluviu
şi mi-am văzut chipul în adânc.
M-am speriat, crezând că sunt
înecatul,
şi m-am refugiat pe promontoriu.
Şi iar m-am aplecat să beau din
fluviu
că lunga sete mă mistuia.
Şi iar mi-am văzut chipul în marea
oglindă a apei,
şi m-am temut că sunt fiara
adâncului.
Aveam trup de peşte, cap de
leviathan,
în loc de braţe aripi înotătoare
aveam,
şi râdeam, râdeam că alergam după
propriu-mi chip
şi nu-l ajungeam,
încât am început să mă tem şi am
întrebat:
- Cine eşti?
Dar când am vrut să privesc chipul
din apă
nu era nimeni; atunci mai mult m-am
temut,
crezând că este chiar Leviathanul,
şi iar am întrebat:
- Cine eşti?
Şi chipul din adânc, arătându-se în
oglinda apei,
a făcut semn să m-apropii,
de parcă să-mi vorbească ar fi vrut.
Şi iar m-am temut, că n-o să-nţeleg
limba în care vorbea.
Dar El, care-mi cunoştea spaimele,
de parcă din mine vorbea, mi-a zis:
Zaarie, Zaarie, nu te teme,
totul se-ntâmplă-n cunoaştere!
Limba-n care vorbi-vom e limba din
Amnios,
întru-tot de-nţeles!
Vreau să te văd, i-am răspuns.
Şi el a zis: Nu mă privi şi nu mă
atinge!
Sunt chipul memoriei din adânc.
Unde eşti?, am mai întrebat.
Iar el mi-a răspuns:
Sunt aici!
Unde, aici !?
Aici, peste tot!
Atunci am privit în toate zările,
dar nu l-am văzut pe cel ce-mi
vorbea,
decât învolburarea chitului ce mă
înghiţi
şi mă lepădă ca pe Iona, pe mal...
Elena Armenescu
Pe plaiul meu
Sărbătoresc și onorez zilnic
Graiul poporului meu
Stând de vorbă cu Dumnezeu,
Fie cerul senin sau furtună,
Rostind rugăciunea,
În limba română...
Invoc Supremul,
De șapte ori în fiecare zi,
Adică de șapte ori câte șapte,
(așa cum scrie în sfânta carte)
În fiecare săptămână,
În limba română,
Îndreptând brațele în sus,
Preamăresc (de șapte ori)
Asemeni lui Iisus,
Ordinea cosmică,
Răsăritul, vremea bună,
În limba română.
Dezmierd,
Ademenind lumină,
Gingășia copiilor,
Preamăresc verdele -albastru
Freamatul minunilor,
Alint ca un sihastru,
Vântul, puii lăstunilor.
Alin în șoaptă durerea,
Alung ispita, laud tăcerea
Îndepărtez câte un oftat,
În limba voievodală, clară,
A învățătorului din sat,
Iar o dată cu asfințitul,
Pe înserat, încet, încet,
Îmi chem (prin cântec) iubitul,
Și vă destăinui un secret:
Pe plaiul meu,
Vecin cu infinitul,
Peste dragoste este stăpână,
Tot limba română...
Paul Spirescu
Motiv biblic
E ceas de mântuire: lumina e în toi.
Femei incestuoase dansează prin
altare.
Le cresc tulpini de arbori din
omoplații goi
și flori în loc de mâini și de
picioare.
Fac dragoste-între ele bolborosind,
apoi
se-împleticesc, se-înclină, cad în
genunchi și mor.
Le cresc tulpini de arbori din
omoplații goi
se stafidește timpul, plângând, pe
sânii lor.
Eu tot privesc la ele și nu știu ce
se-întâmplă
și bat cu fruntea-n ceruri și
mă-înfior și strig.
Sfânta Scriptură îmi cade pioasă
lângă tâmplă
și eu sunt vinovatul de tot ce-a
fost. E frig..
Mihaela Borzea
TRECERE
Pe altar de curaj, îndrăznesc să fiu
laș,
Trupul gol să-mi chircesc sub
genunchii plăpânzi,
Pe ascuns să adorm la mormânt de
ostaș,
Fără mâini, să hrănesc pui de fluturi
flămânzi.
Îndrăznesc să dansez când vocalele
pier,
Huiduite la porți de boieri ciopârțiți,
Să fărâm în condei rămășițe de cer,
Să le scutur de praf peste brazii
ciuntiți.
Îndrăznesc să aud pelicani cum se duc
Prin tomnatice ploi sfredelind
depărtări,
Cum se frânge în cuib tânguirea de
cuc
Și cum urlă în ceas lupii tristei
plecări.
Îndrăznesc să ating cioburi reci de
pământ,
Să-mi răsară din tălpi ghiocei
îmbătați
Cu lichiorul amar din cuvântul
Cuvânt,
Cu parfum risipit pe la cruci de
soldați.
Îndrăznesc să alerg într-un teatru
etern,
Să fiu simplu actor în cămașă de in,
Paradisul să-l trec prin vâltori de
infern,
Iar pe scena de lut, la final, să
mă-nclin.
Silvia Andrucovici
Lecții de levitat
Azi mă duce gândul la golumbii tăi.
Niste hulubi gri mov, culoarea
prafului stropit de ploaie ușoară,
Cu gât frumos gulerat, ochișori vii..
Ei vin pe pervaz.
Nu le arunci firimituri,
Doar stai privindu-i.
Dimineața, după rugă,
O ceașcă de ceai,
Apoi ritualul columbilor.
Păsările sunt blânde
Sau le-ai îmblânzit chiar tu.
Ți-s dragi și le alinti,
Columbi, hulubi, ba chiar golumbi,
(Îmi explici, că pe Ciprian
Porumbescu
îl chema Golumbovski).
Apoi urmează visele,
Povestite pe grabă, să nu fugă pe
geana dimineții.
Pentru tine același, mereu:
desprindere, levitare, zbor.
Încercăm împreună cheițe esoterice,
psihanalitice..
Ziua curge în perfecțiunea ei,
Masa de lucru, foaia albă,
Un scaun cu o blană de oaie
autohtonă,
(Tu zici că succesul vine după ce
mult timp
Ai stat legat cu lanțul de masa de
scris!)
Fructe dulci în bucătărie,
Uneori un telefon sparge liniștea de
jad.
Golumbii vin în toate diminețile
Afară aerul e plin de zbor.
Nu știu, ei te aripează
Sau tu îi binecuvîntezi!
Înveți în fiecare noapte un zbor nou,
Levitezi spre tavanul camerei,
Apoi afară, deasupra satului și a
copilăriei,
Zbori peste peisaje marine, peste
coline,
Peșteri și stânci..
Atât de mult zbor,
Încât cred ca hulubii sunt
instructorii tăi nocturni,
Iar dimineața vin să mai stea ca
prietenii, împreună.
Într-o toamnă cu nor,
Cer și suflet zugrăvite asemenea,
Spui rămas bun.
Golumbii tăi sunt aici toți.
Gata, lecția de zbor s-a terminat!
E ultimul lor popas pe pervaz.
Tu zbori cu aripi nevăzute sus de
tot...
Iar golumbii pleacă să învețe pe
altul deprinderea de pământ.
Trei ani cât să fie? treizecișiceva
de luni
De când nu mai vin golumbii...
Dar câte zile, câte ore goale fără
uguitul lor?
Și câte clipe fără zbor?
Oare Shivanadha guruji plângea uneori
după soția sa arsă pe rug?
E voie să plâng?
Oh, voi hulubi-îngeri păzitori ai
zborului,
Spuneți-mi, e voie?
Azi a venit aici, de niciunde
primul golumb.
I-am furat chipul
Și am meșterit o pasăre.
E mare, e doar aripi, doar aer.
Peste oasele tale subțiri va sta,
Căutând mereu ucenici de zbor.
Mă auziți, voi oameni negri?
Oameni cu chip și suflet de granit,
Mă auziți? Golumbul meu te-nvață să
zbori!
Și chiar dacă lecția voastră e lecția
cârtiței
Și a urâtului,
Eu tot îmi voi desface aripile!
Marilena Tiugan
pentru căutare
dar ce culoare-i asta
de ce mă duci în eroare toamnă
înainte de şapte ani
aş fi recunoscut-o dintr-o privire
mama a fost cea care
mă aruncase într-un râu de culori
să învăţ a înota în fluviul
ce va trece prin inimă
în cascade cu zgomotul unei planete
îmi plăceau pădurea şi frunzele
uscate foşnitoare sub picior
nu înţelegeam prea bine că nu mai era
vară
mă amuzam văzând oamenii
ca pe jucăriile mele din ghindă
care puteau să nască alte păduri
tata deplângea nucul din mijlocul
grădinii
incendiat într-o noapte de un fulger
aşa am aflat cât de repede pot fi
ucişi copacii
am aflat ce e moartea omorându-mă cu
zile
în căutări prin ape tulburi
am învăţat să visez visând
am învăţat să rămân în viaţă trăind
merită popasul măcar de patru ori pe
an
în duminica fiecărui anotimp
pentru a surprinde
orice culoare
oprită pe retină să-ți umple perna
visului tău
în continuare să trăieşti timp de ani
şi ani
grădinarul fluviului
ce să fac eu cu atâta albastru
ce să fac eu cu atâta apă
ce să fac eu cu atâtea corăbii
acum
Jorj Maria
*
tăcutul meu tată
nu mai fac nimic
mă hrănesc și dorm
sap o groapă adâncă
pe câmpia putredă
suntem aproape
să nu te sperie
cei șaptezeci de ani ai mei
uite
îmi trag sufletul
și stau de vorbă cu tine
am găsit cuvintele
care se strecoară
prin umezeala asta
prin oglinda opusă zidului
de umbre
fac gesturi cu mâinele arse
o femeie face aceleași gesturi
cu mâinile
fără urmă de chip se retrage
într-o singură pată
un geam nevăzut
se înălță ca un spânzurat
o insinuare din care gâlgâie
tăcerea
tăcutul meu tată
nu mai fac nimic
mă hrănesc și dorm
fac gesturi cu mâinile arse
sunt fiica ta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu