Portretul real al lui Iuliu „Tom”
Maniu, „spionul patriotic”. Caracterizarea necruțătoare pe care i-a făcut-o
Patriarhul Miron Cristea
De Andrei Nicolae
A făcut
puțină vâlvă în spațiul românesc seria de interviuri (contributors și pressone)
acordate de istoricul britanic Dennis Deletant, în care acesta recunoaște
deschis faptul că Iuliu Maniu, fost lider țărănist în perioada interbelică, a
fost agent al serviciilor secrete britanice.
Adminisiunea,
chit că făcută cu precizarea comică - „agent patriotic” - este un pas înainte:
recunoașterea cercetărilor făcute de istorici români în trecutul recent, față
de negarea vehementă a acestui statut, de până acum. Într-un interviu acordat
ActiveNews în 2015, istoricul Alex Mihai Stoenescu devoala și numele de cod al
politicianului român: „Tom”.
A se insista
că Iuliu „Tom” Maniu a fost un politician providențial, care a acceptat să
colaboreze cu Guvernul altui stat, doar „din dragoste” de România, așa cum
insinuează jurnaliștii de mai sus, reprezintă o mistificare a faptelor.
Maniu nu a
colaborat cu serviciile secrete britanice din constrângere, iar acest se
înscrie într-o serie mai lungă de acțiuni anti-românești și anti-democratice pe
care fostul lider ardelean le-a întreprins pentru acapararea puterii în
România.
Grație
volumului II al Istoriei Loviturilor de Stat din România(Editura Rao, 2010),
semnat de Alex Mihai Stoenescu, trecem în revistă acțiunile politice, mai puțin
cunoscute ale lui „Tom”, unele dintre ele cu efecte catastrofale pentru statul
român, consecințe pe care le resimțim și astăzi.
În ordine
cronologică, începem cu declarațiile făcute Iuliu Maniu în Parlamentul de la
Budapesta și acțiunile sale înainte de Marea Unire, așa cum au fost ele
receptate de către marele Nicolae Iorga. Credem că aceste fragmente nu mai au
nevoie de alte comentarii:
„ De
exemplu, marele istoric găsea că declarația lui luliu Maniu față de Ungaria:
„suntem cu toată curățenia sufletului nostru fii credincioși ai acestei
țări", nu era deloc patriotică. Ba, dimpotrivă, luliu Maniu se declara în
ședința din 28 iulie 1906 a Parlamentului de la Budapesta patriot maghiar,
ripostînd la invectivele care i se aduceau pentru că este etnic român:
„Invectivele acestea — cer scuze pentru expresiunea (sic) — se îndreaptă în
contra noastră totdeauna cu gîndul rezervat ca noi nu suntem fii așa de
credincioși și de buni ai acestei patrii, după cum s-ar putea pretinde de la
noi din punct de vedere etic și omenesc. Dați-mi voie să declar ca impresia
aceasta a d-voastră nu are nici o bază reală. Niciodată nu veți putea arăta
vreun exemplu din istorie în care să dovediți că noi ne-am fi aliat o singură
dată cu dușmanii țării"
Acest răspuns venea la acuzația că românii
sunt dușmanii „patriei" ungare, ca urmare a participării unor delegații
transilvănene la festivitățile de la București, organizate cu ocazia
sărbătoririi a 40 de ani de domnie ai lui Carol I. Și, pentru a nu exista nici
un dubiu, luliu Maniu subliniază în aceeași cuvîntare: „Baza. patriotismului
nostru e că trecutul nostru e legat de această țară întocmai ca și viitorul
nostru... Susținerea Ungariei și în general a Monarhiei austro-ungare este o
necesitate politică și internațională, atît pentru români, cit și pentru
maghiari. Conștiința acestei necesități și sinceritatea sentimentelor este
punctul de mînecare al activității noastre politice", în sfîrșit, luliu
Maniu își va încheia funestul discurs cu următoarele cuvinte: „Trecutul nostru
e legat de țara aceasta întocmai ca și sentimentele noastre, aspi-rațiunile
noastre de viitor vrem să le realizăm aici, în Ungaria, cercînd baze sigure în
țara aceasta pentru dezvoltarea noastră culturală și economică". Este
important de precizat că aceste declarații au fost cercetate de lorga în arhiva
Parlamentului de la Budapesta, în original în limba maghiară, și că au fost
publicate în ziarul românesc Unirea din Blaj. De altfel, în acest ziar, care
aparținea catolicilor și greco-catolicilor din localitate, chiar sub nasul
deputatului budapestan luliu Maniu, un profesor pe nume Alesiu Viciu scria
următoarele: „La alte popoare, o nulitate ca Eminescu ar fi murit ignorat și
uitat" și înfiera „cultul rușinos al lui Eminescu".
Șocul
acestor realități transilvănene pe care nu le-am cunoscut — și asupra cărora nu
insist, cu dorința de a nu-mi pierde obiectivitatea auctorială —, ar fi putut
fi atenuat dacă am afla că, în acea perioadă dificilă și sub regimul de teroare
austro-ungar, intelectualii noștri au fost nevoiți să facă unele compromisuri
pentru a salva vieți, instituții românești și idei aflate în pericol de a fi
oprimate.
Altfel spus,
este posibil ca luliu Maniu să fi avut o „schemă" pentru a-i păcăli pe
asupritori? Realitatea istorică arată că nu. în totală contradicție cu
declarațiile abominabile la adresa Iui Eminescu din ziarul canonicilor blăjeni,
preotul ardelean Ilie Miron Cristea (viitorul Patriarh) își dădea doctoratul la
Budapesta, în inima Ungariei, cu o superbă teză: „Opera poetică a Iui Mihai
Eminescu", pe care o publica în limba maghiară. Tot la Budapesta, Octavian
Goga și I. Tăzlăoanu scoteau publicația Luceafărul, „spunînd îndrăzneț ce simte
și vrea un neam întreg". Ion Agîrbiceanu milita pe față pentru națiunea
română, iar preotul greco-catolic Augustin Bunea, chiar din Blaj, făcea
declarații categorice împotriva proiectului legii care intenționa să interzică
folosirea limbii române: „Cereți-ne sîngele, cereți-ne averea și le dăm, dar,
cînd ne cereți sufletul, atunci avem și noi cuvînt. Poporul român își are
religia sa, limba sa și cultura și literatura sa, are poeți celebri, cunoscuți
în Europa întreagă și traduși în limba maghiară. [...] Proiectul limbii este un
adevărat atentat contra existenței poporului român și a Bisericilor sale".
Episcopul Vasile Hossu, care poate că risca mai mult decît oricare alt român,
protesta public: „Susțin cu toată liniștea — și voi primi cu durere
contra-afirmația documentală — că, de o mie de ani de cînd locuiesc pe țărmii
acestor patru rîuri românii și maghiarii, alături unii de alții, n-a fost o
singură mișcare, niciun moment cînd poporul românesc ca atare să fi dat dovadă
de sentimente iredentiste", în aceste probleme fundamentale, deputatul
budapestan luliu Maniu, care era de așteptat să reprezinte interesele
românilor, avea o voce foarte slabă sau tăcea, nefiind practic implicat în
lupta pentru păstrarea identității naționale și culturale, rezumîndu-se la
comentariul juridic sau ocolind pur și simplu subiectul.
Concluzia
istoricului Nicolae lorga, ca urmare a cercetărilor făcute pentru a descoperi
contribuția lui luliu Maniu la lupta românilor transilvăneni, este că
activitatea sa politică în slujba românismului este nulă”.
Iuliu Maniu
a introdus și promovat regionalismului ardelean ca politică de partid în
România Mare.
Scrie Alex
M. Stoenescu: „Încă din primele luni
care au urmat Marii Uniri, în interiorul Partidului National Român au existat
fracțiuni care s-au strîns în jurul celor trei lideri: Alexandru Vaida-Voevod
(ajuns prim-ministru înaintea lui Maniu), Octavian Goga și luliu Maniu.
înțelegerile mai vechi pe care conducerea Partidului Național Român le avea cu
Partidul Național Liberal implicau fuziunea după realizarea unității naționale,
Brătienii considerînd că partidul pe care l-au sprijinit și finanțat mai multe
decenii în Transilvania nu își mai are rostul în arhitectura României Mari.
Vaida-Voevod și Goga erau adepții acestui proiect; Maniu s-a razgîndit pe drum.
El a pornit o bătălie tenace pentru supraviețuirea partidului transilvănean,
care ar fi putut ocupa locul rămas liber prin dispariția lentă și tristă a
Partidului Conservator, o altă bătălie pentru a-și asigura supremația în acest
partid și apoi o bătălie clasică împotriva adversarului parlamentar.
Pe plan
intern, de partid, Alexandru Vaida-Voevod i-o luase înainte, fiind deja numit
prim-ministru și primul președinte al Camerei Deputaților României Mari. În
fața pericolului de a fi marginalizat, luliu Maniu va specula dificultățile
inerente integrării Transilvaniei și va miza pe sentimentul regionalist al
adepților săi pentru a putea rămîne în jocul politic, devenind mult mai activ
și căutînd să realizeze o fuziune cu un partid mai slab, pe care să-l poată
domina”.
„După 1903,
gruparea tînără a mișcării naționaliste din Transilvania adoptă activismul,
care presupunea participarea la alegeri și reprezentarea românilor în
Parlamentul de la Budapesta. „La congresul de la Sibiu al partidului, în 1905,
s-a decis abandonarea pasivismului. Alți fruntași români pătrunseseră între
timp, ca deputați, în Parlamentul de la Budapesta: Teodor Mihali, luliu Maniu,
Alexandru Vaida-Voevod". Această nouă orientare, numită impropriu
activism, se afla în opoziție cu doctrina luptei pentru unitate națională, care
presupunea sacrificii, riscuri și martiraj, dar și legitimitate istorică, în
plus, „activismul", pentru a se putea adapta compromisului instituțional
și prezenței în parlamentul ungar, devenise regionalist, căutînd o iluzorie
independență a Transilvaniei și arătîndu-se pe alocuri ostil reîntregirii.
luliu Maniu va adopta o poziție ambiguă, fiind discipol și protejat al
naționalistului Gh. Pop de Băsești, dar adept rigid al compromisului cu
ocupantul. Alegînd ca atitudine principiile dreptului, el se va posta departe
de mișcarea pentru unitatea națională, preferind să interpreteze evoluțiile
politice exclusiv din unghi juridic, unghi care în marile momente ale istoriei
devine fad, inoperant, chiar ridicol, în momentul în care Maniu s-a decis să
interpreteze un rol în mișcarea naționalistă, el a ales regionalismul”.
Sub
conducerea lui Iuliu Maniu, PNȚ a făcut o alianță politică cu Partidul Comunist
din România, (PCdR) formațiune interzisă de lege pentru activitățile sale
anti-românești. În 1929, PNȚ-ul, aflat la Guvernare, trimite o echipă de
specialiști în URSS pentru un schimb de experiență.
Alex Mihai
Stoenescu: „La alegerile locale din 1926, partidul lui luliu Maniu acceptă
pentru prima dată alianța electorală cu Partidul Comunist din România, agentură
sovietică infiltrată în rîndurile Blocului Muncitoresc-Țărănesc. Fenomenul se
va repeta de mai multe ori pînă la 1944, cînd PNȚ și PCR s-au aliat pentru
răsturnarea lui Ion Antonescu, dar aceste colaborări, care ni se par nouă
astăzi ciudate și care în 1931 au adus pentru prima dată deputați comuniști în
Parlament, nu au fost decît un simptom al orientării generale de stingă a
partidului, în sfîrșit, după lungi pertractări, „Congresul Partidului Național,
desfășurat la 10 octombrie 1926 în sala Transilvania din București a aprobat
«cu aclamații» fuziunea, principiile generale, programul și statutul Partidului
Național Țărănesc".
„Relativ la
adeziunea „maselor" la Partidul Țărănesc al lui Ion Mihalache, topit în
interiorul PNȚ, afirmația se sprijinea pe înțelegerile cu Partidul Social
Democrat și pe pactul secret încheiat cu Partidul Comunist din România,
agentura sovietică interzisă prin lege. Baza înțelegerii secrete dintre PNȚ și
Partidul Comunist din România viza o alianță între țărani și muncitori prin
intermediul a două formațiuni politice și, nu în ultimul rînd, legalizarea PCR:
„De aceea, printre participanții cei mai activi la adunarea din 18 martie s-au
aflat militanți de seamă ai Partidului Comunist Român, precum Gheorghe M.
Vasilescu, Nicolae Popescu-Doreanu, David Avramescu, Imre Aladar. De asemenea,
la adunare au fost prezenți Ilie Moscovici, Constantin Titel Petrescu, loan
Flueraș și alți conducători ai Partidului Social-Democrat". La adunare a
luat cuvîntul și celebrul Gheorghe Cristescu—Plăpumaru, cel dinții prim
secretar al Partidului Comunist din România”.
Mai mult, pe
22 aprilie 1928, PNȚ convoacă o Adunare Națională la Alba Iulia(FOTO JOS), care
se erija într-un „Parlament al Transilvaniei”, deși acolo se fluturau numeroase
steaguri roșii ale bolșevicilor. „Luptătorii neapăratei revoluții, adecă ai
prefacerii totale a României în Stat pentru țerani, oricari țerani, și anume nu
pentru că sunt români, ci numai pentru că sunt țerani, se aruncară deci în
Camere, ca pe vremuri, asupra dușmanului: strigătele, injuriile, urnele
răsturnate — și, de partea cealaltă, excluderile —, pentru a încheia cu o
retragere eroică din Parlament, anunțînd că, în fața acestuia, în curînd un
adevărat Parlament își va începe ședințele, «Adunarea Națională» a lor”, scria
Nicolae Iorga.
Iuliu Maniu
instrumentează prima campanie împotriva României în presa străină, apelând la
serviciile lordului Rothermere, propagandist în slujba Ungariei și notoriu
simpatizant nazist.Scopul campaniei era demonizarea Guvernului român pentru a
putea forța înlocuirea acestuia cu PNȚ
Alex M. Stoenescu:
„Prima
mișcare a liderului PNȚ a fost lansarea unei campanii internaționale de presă
care să împiedice obținerea de către România a unui împrumut menit să asigure
stabilizarea monetară. Cum partidul nu avea fonduri pentru a susține o astfel
de campanie, Maniu a apelat la serviciile lordului Rothermere, magnat al
presei, dar și finanțator și aprig luptător în campania de nerecunoaștere a
Tratatului de la Trianon, al alipirii Transilvaniei la România, iredentist
cunoscut și extremist antiromânesc. Rezultatul imediat a atins însă două
scenarii: Slăbirea guvernului țării prin adîncirea crizei monetare și
economice, dar și lansarea unui program de sensibilizare a opiniei publice
internaționale asupra „nedreptății" făcute Ungariei prin „cedarea"
Transilvaniei la România. luliu Maniu este răspunzător direct pentru primul
scenariu și indirect pentru al doilea. Constatînd că nu poate obține chemarea
la guvernare pe căi legale, PNȚ declanșază o campanie de agitații politice,
întruniri și mișcări de stradă în care acuză guvernarea liberală de tiranie și
îndeamnă la nesupunere civică. Cetățenii României sunt îndemnați să refuze de a
mai plăti impozitele, iar tinerilor li se cere să nu se mai prezinte la
încorporare. Bineînțeles că aceste îndemnuri aveau un caracter penal”.
Lovitura de
stat din 1930 prin care Carol al II-lea revine, ilegal pe tron. Carol al II-lea
îl are ca aliați pe Maniu și același Lord Rohermere.
Maniu a
încercat încă din 1928 să-l readucă pe Tron pe Carol al II-lea, cel care era la
vremea respectivă un civil acuzat de dezetare și lașitate. PNȚ organizează în
acest scop o serie de agitații și manifestări, între care Adunarea Națională de
la Alba Iulia și Marșul asupra Bucureștilor. Acțiunile instituțiilor de forță
au zădărnicit planul care urmărea ca „revoluția țărănistă” să fie încununată cu
revenirea lui Carol pe Tron.
Instaurarea
Regenței după moartea Regelui Ferdinand îi va da ocazia lui Maniu să reia
planul de readucere a lui Carol, cu ajutorul aceluiași Lord Rothermere.
Alex Mihai
Stoenescu: „Între Carol Caraiman și lordul Rothermere a intervenit o înțelegere
privind o revizuire a condițiilor în care Transilvania a revenit la România, în
schimbul sprijinului pentru ocuparea Tronului României. Imediat, concernul de
presă al lordului Rothermere, din care făceau parte ziare importante, ca Daily
Mail, a declanșat o campanie de presă în vederea revizuirii granițelor
Ungariei, în plus, au fost tipărite în Ungaria 20 000 de manifeste, conținînd
Proclamația pentru țară a lui Carol Caraiman. La punctul 16, Carol cerea:
„Rezolvarea chestiunilor pendinte cu foștii inamici printr-o bună înțelegere
mutuală care să ni-i facă prieteni și să garanteze astfel o pace spre folosul
nostru, al Europii și al civilizației". La 10 ani de la Marea Unire și la
8 ani de la semnarea Tratatului de pace de la Trianon, „chestiunile pendinte"
erau rezolvate juridic și ca subiect de drept internațional, și nimeni, în
afara extremiștilor unguri, nu mai punea problema revizuirii acestor acte
majore. Relațiile dintre cele două state naționale, România și Ungaria, se
desfășurau normal prin legături politice, diplomatice și economice fără
restricții. Textul a fost, fără îndoială, prețul plătit lordului Rothermere
pentru sprijinul acordat. Deși au fost negate vehement aceste înțelegeri,
întrevederea ministrului plenipotențiar al Ungariei în Anglia cu un înalt
funcționar al Foreign Office, desfășurată la 7 mai 1928, aduce lumină asupra
cazului: ministrul ungar a confirmat legătura dintre Carol și lordul Rothermere
cu scopul unei intervenții în România, Carol puțind „fi un atu prețios pentru
Ungaria”.
„Tot ceea ce
se construise din 1866 pentru credibilitatea instituției monarhice în România
și pentru stabilitatea instituțiilor statului democratic s-a prăbușit atunci.
Apăruse un voevod de Alba-Iulia, ca o recunoaștere a existenței separate a
Transilvaniei, Bugetul statului susținea bănci particulare, iar înzestrarea
Armatei s-a făcut după principiul afacerii, fără nici un interes pentru nevoile
de apărare ale țării, în sfîrșit, regimul instituit prin lovitura de stat din
1930 va conduce inevitabil la dictatura regală, la pierderea integrității
teritoriale și la instalarea dictaturii militare, țara trezindu-se în fața
celui de-al doilea război mondial fără rezervă politică și dezorganizată
militar, subordonată total pe plan extern intereselor altor state. Manevrînd
șantajul legitimității, Carol al II-lea va slăbi pînă la pieire sistemul
democratic, regimul parlamentar, monarhia și politica externă ale țării. luliu
Maniu este principalul responsabil politic pentru această catastrofă și primul
vinovat dintr-un șir lung de vinovați. Legenda democratismului său și a lipsei
de recunoștință arătate lui de Carol al II-lea mai bîntuie și astăzi lumea
politică românească. Faptele însă îl acuză fără apel”, se arată în volumul II
al Istoriei Loviturilor de Stat în România.
Nemulțumirile
exagerate și folosite politic de către Maniu și PNȚ s-au întors împotriva
României în 1940.
„Ce este mai
grav s-a întîmplat în timpul negocierilor Ungariei cu Italia și Germania pentru
Dictatul de la Viena din 1940, cînd baza argumentației sale a fost
„nemulțumirea și nefericirea populației transilvănene", exprimate în
repetate rînduri prin „vocea sa cea mai autorizată" — Partidul Național
Țărănesc”, scrie Alex Mihai Stoenescu în lucrarea citată.
Afacerea
Skoda: Maniu a pus la dispoziția lui Bruno Szekely, spion aflat sub
supravegherea serviciilor românești, informații strategice despre apărarea
națională. Comisionul încasat de liderii țărăniști : 116 000 USD în 1928, la
valoarea de azi peste 1,7 milioane de USD
„Iuliu Maniu
se lăudase înainte de numirea sa ca prim-ministru că are în buzunar
împrumuturi, contracte, investiții, într-adevăr, imediat ce s-a constituit
guvernul PNȚ, la 10 noiembrie 1928, lui Bruno Selezky, reprezentantul uzinelor
Skoda în România și spion aflat sub urmărirea serviciilor de informații
românești, i s-a încredințat întocmirea unui studiu privind modernizarea
armanentului românesc, comandă prin care i s-a dat accesul la informațiile
strategice ale statului, în luna mai 1929, în condițiile falsificării
informațiilor asupra altor oferte și îndepărtării de către autoritățile
guvernamentale național-țărăniste a competitorilor veniți pe piața românească,
Bruno Selezky era sigur de cîștigarea contractului. „La scurt timp după
aceasta, are loc o ședință a oficialităților române, avînd același scop — al
înzestrării Armatei române — ; printre participanți se numărau primul ministru
luliu Maniu, ministrul apărării naționale, generalul Cihoschi, precum și o
serie de ofițeri superiori de specialitate. Cu acest prilej s-a luat hotărîrea
de a comanda la uzinele Skoda o parte a muniției și armamentului
necesar"347. Cercetarea judecătorească făcută după izbucnirea scandalului
a demonstrat ca afacerea era perfectată cu liderii național-țărăniști încă din
cursul anului 1928. A fost stabilită și suma precisă a comisioanelor
-19.219.335 de lei (aprox. 116.000 USD la valoarea din 1928)”, a scris
Stoenescu.
Guvernarea
PNȚ a anulat, în mare măsură, politica economică națională „Prin noi înșine” a
lui Brătianu, subordonând-o străinilor.
„Ceea ce s-a
întîmplat în primii doi ani de guvernare național-țărănistă, prin cedarea
multor active și proprietăți, precum și a unor monopoluri de stat către firme
străine, căutînd să anuleze măsurile naționaliste luate de Ionel I.C. Brătianu,
a venit să confirme această ipoteză. Semnarea la 2 februarie 1929 a
contractului de împrumut mult așteptat s-a făcut prin garantarea cu veniturile
Regiei Monopolurilor Statului, cu terenurile petrolifere, cu societatea de
telefoane și alte valori românești, la care se adăuga acceptarea angajării pe
banii statului român a unor consilieri sau experți străini în instituțiile
garante, pe care aceștia, de fapt, le controlau”, notează istoricul.
„Fundamental
în înțelegerea mișcării politice care l-a adus pe fostul prinț Carol pe Tronul
României este condiționarea recunoașterii României Mari de satisfacerea unor
interese economice al Marilor Puteri occidentale, situație pe care Ionel I.C.
Brătianu a refuzat-o brutal. „Naționalizarea" valorilor românești și
„gonirea" capitalului neromânesc au declanșat ofensiva forțelor care s-au
considerat trădate de România, prin tentativa acesteia de a se constitui în
putere politică, economică și militară regională independentă, visul dinastiei
Brătianu. Ionel relua în termeni avansați și mult mai duri doctrina tatălui
său: prin noi înșine, al cărui înțeles real era controlul românesc al economiei
românești”, a scris Stoenescu.
PNȚ și Maniu
au fost finanțați masiv de băncile străine, iar o mare parte din conducerea PNȚ
era membră în conducerile acestora, deși aceste instituții finanțau și
irendentismul maghiar.
A fost deja
probat cu documente incontestabile că, în efortul de răsturnare a guvernului
liberal din 1928, Partidul Național Țărănesc a contractat împrumuturi imense pe
numele liderilor săi. Principala sursă a fondurilor a fost banca Marmorosch
Blank — un fel de Caritas sau Bancorex avânt la lettre — care a primit ordin de
la organizațiile oculte din Occident, ce sprijineau urcarea lui Carol Caraiman
pe Tron, să ofere liderilor PNȚ credite fără limită, dar și fără acoperire.
Aici se află secretul ordinului dat de Carol al II-lea, ca Bugetul țării să
acopere deficitul băncii Blank, și tot aici originea unei celebre reacții a
ministrului de Finanțe: „Cu cît ne-ați cumpărat?" După cucerirea puterii,
Partidul Național Țărănesc a militat consecvent pentru pătrunderea capitalului
străin în România, punînd însă drept garanție mai multe monopoluri deținute de
stat. Mai interesant însă este fenomenul — cu care noi astăzi suntem deja
familiarizați — al prezenței liderilor PNȚ în consiliile de administrație ale
unor bănci și societăți capitaliste pătrunse pe piața românească sub guvernarea
țărănistă. Să nominalizăm cîteva personalități ale acestei practici:
„Emil
Hațieganu — membru al consiliului de administrație la Banca Agrara din Cluj, la
societățile Turul, Arboria, Iris, Băile Borsec și președinte al societății
Dermata;
Mihai
Popovici — membru al consiliului de administrație la Banca de Credit Român, la
societățile Titan Nădrag, Astra, Petroșani, Crisciatic, vicepreședinte al
Băncii Ardelene din Cluj si președinte al societății Casa Noastră din Satu
Mare;
Zaharia
Boilă — membru în consiliul de administrație al Băncii Agrare din Cluj;
Ionel Popp —
membru în consiliul de administrație al Băncii Marmorosch-Blank, al Băncii
Românești și al societății Discom, precum și președinte al societății Ady
Valentin
Porutiu — vicepreședinte al societății Industria sîrmei, președinte al Băncii
Centrale pentru Industrie și Comerț din Cluj, membru în consiliu de
administrație al societății Cuprum;
Ionel Comșa
— director general al Băncii Centrale pentru Industrie și Comerț, președinte al
societății Industria sîrmei și al societății Cuprum, membru în consiliu de
administrație al societăților Britania, Petroșani și SRD.
„Cercetarea
mai îndeaproape a originii capitalului societăților incluse în tabel
demonstrează, totodată, faptul mai puțin știut că în realitate capitalul
«național» transilvănean se între pătrund e a intim cu capitalul neromânesc —
străin sau aparținînd burgheziei naționalităților conlocuitoare. Astfel, Banca
Ardeleană din Cluj era controlată de capitaliști maghiari; Banca Timișoarei și
societate comercială pe acțiuni — de Banca anglo-un-gară din Budapesta; Dermata
făcea parte din concernul Cluj Shoes Ltd., care avea sediul central la Londra
și așa mai departe. Se poate deduce însă că relațiile fruntașilor politici ai
aripii ardelene cu capitalul străin erau mult mai largi, dacă se are în vedere
participarea lor în consiliile de administrație ale unor societăți mari,
caBritania, Agricola-Fonciera, Reșița etc”. Fenomenul nu ar fi fost atît de
grav, dacă sub acoperirea acestor firme maghiaro-britanice nu se desfășurau
activități antinaționale cu consecințe care se vor dovedi funeste pentru
integritatea teritorială a României”, argumentează istoricul.
Semnarea
Concordatului între statul român și Vatican, un act care acorda cultului
catolic privilegii ce intrau în contradicție cu legislația românească. Mai
mult, anula autonomia Bisericii Unite, transformând-o într-o anexă a Bisericii
Romano Catolice.
În anul
1929, Parlamentul controlat de luliu Maniu a votat un tratat cu Vaticanul,
document cu valoare de înțelegere între state, care a rămas cunoscut cu numele
de concordat. El a fost aspru criticat de Biserica Ortodoxă Română și de
majoritatea oamenilor politici români, pentru că acorda cultului catolic
privilegii care veneau în contradicție cu legile statului național unitar
român.
Rămîne încă
fără explicație semnarea de către guvernul național-țărănist a Concordatului cu
România, unde, la Art. XVI se preciza că „programul de studii se va fixa de
către autoritatea bisericească competentă", iar „studiul limbii și
istoriei naționale se va face în măsura în care nu va împiedica studiile
religioase și va fi compatibil cu caracterul acestor școli". Așadar,
privilegii pe care Biserica romano-catolică nu le avea nici în Italia, unde
religia de stat era catolică! în al doilea rînd, declarația oficială de
recunoaștere de către Cetatea Vaticanului a României Mari, în integritatea sa
teritorială, suverană și independentă, ca stat național unitar, a fost trecută
într-o anexă, și nu în corpul Concordatului. Această anexă a fost furată din
sediul Ministerului Afacerilor Externe ale României și nu va mai fi găsită
niciodată. Speculînd gravele erori ale guvernului național-țărănist, Biserica
romano-catolică va declara în numeroase documente oficiale că episcopatele
maghiare din Transilvania se află pe un „teritoriu vremelnic ocupat de România".
Cu excepția acuzelor aduse de comuniști după 1947, nici pînă astăzi nu avem o
explicație pentru atitudinea lui luliu Maniu în acest subiect. Să nu uităm nici
amănuntul că refuzul lui Maniu de a participa la ceremoniile încoronării lui
Ferdinand ca rege al României Mari au coincis cu ordinul primit de
greco-catolici de Ia papă de a nu păși în Biserica Reîntregirii, fapt confirmat
lui lorga de episcopul luliu Hossu.
în al
treilea rînd, „Biserica romano-catolică a obținut prin Concordat averi imense,
pe care nu le-a avut nici în Austro-Ungaria catolică. Zeci de mii de hectare de
pămînt, sute de imobile și alte proprietăți intrau în așa-numitul «patrimoniu
sacru» al bisericii romano-catolice, necesar pentru întreținerea instituțiilor
ei, a episcopilor și a personalului bisericesc", se arată în lucrarea
menționată mai sus.
Un alt
amănunt semnificativ, pe care azi îl considerăm profund nedemocratic, este
modul în care Maniu controla obiediența parlamentarilor săi. Înainte de a intra
în Parlament, aceștia îi înmânau liderului țărănist demisiile în alb, astfel
încât acesta să fie sigur că aceștia nu vor ieși din cuvântul său.
Deși mai
sunt multe de spus, încheiem cu portretul pe care Patriarhul Miron Cristea,
ardelean ca și Maniu, i-l făcea fruntașului țărănist. Cităm din același volum:
„Cea mai
semnificativă, în acest sens, este întîlnirea Patriarhului Miron Cristea,
membru al Regenței, cu luliu Maniu: „îl chem la mine singur, îl dojenesc. «Cine
ești tu? Ce-ai făcut pentru Românism, în raport cu Averescu, lorga, Brătianu
Ionel etc.? Erai ofițer austriac, luptai contra aliaților României; pe cînd
Averescu s-a luptat cu demnitate pentru dezrobirea noastră. Ce economie
națională veți salva voi, care ați trăit cu 2 — 3 franci în buzunar?» (Voiam
să-i spui că-i un calic, plin de datorii. Dacă nu știu niciodată să trăiască în
situație bănească aranjată, cum vor putea aduce la bunăstare o țară întreagă).
A priceput el. L-am umilit cum trebuie, arătînd că în timpul războiului a depus
armele morale ale chestiei românești. Vaida era «bolnav» într-un sanatoriu din
Elveția. Goldiș scria articole ungurești de sociologie teoretică în «Aradi
Hirlap», ca să-l iee sub scutul lor în cursul războiului. Dr.Vlad spunea în
adunarea județului Hunedoara (Deva) «că numai gunoiul a dezertat în România:
Moța, Dr. Lucaciu, Goga etc.», ca să scape de frontul unguresc. «Numai Dr.
Valeriu Braniște, omul meu de încredere de la Lugoj, cînd eram episcop la
Caransebeș, a rămas demn pe teren. A și terminat-o la Seghedin, în temniță,
unde aproape orbise. Cehii Massarik, Kramer, erau judecați la moarte. Voi ați
depus armele. Deci, fiți mai modești!”
Sursa: Prof. VALENTINA LUPU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu