Morminte văruite
Sf. Tihon de Zadornsk
De este
cineva bogat şi de neam ales, dacă e robit de păcat, e mai nemernic decât toţi
ticăloşii. Vezi un măr frumos pe dinafară, însă pe dinăuntru putregăit şi urât
mirositor. Asemenea sunt şi mulţi dintre oameni: pe dinafară se mândresc şi se
laudă cu nobleţea lor, dar înlăuntru, în sufletele lor, sunt putrezi şi plini
de duhoare; pe dinafară îi stăpânesc pe alţii, poruncind unora dintre ei, iar
lăuntric slujesc cu sufletul patimilor şi poftelor lor şi, de fapt, sunt robi
acestora, fiind cu mult mai prejos chiar decât slugile lor. Căci mai bine este
să slujeşti omului decât poftelor tale şi păcatului, întrucât omul este făptura
lui Dumnezeu, iar păcatul este lucrarea diavolului. Aşa sunt cei care se numesc
stăpâni, însă îngăduie să domnească asupra lor mânia, răutatea, mamona, iubirea
de argint, mândria, nedreptatea, invidia, desfrânarea, necurăţia, lăcomia
pântecului şi alţi tirani scârbavnici. De aceea zice Sfântul Ioan Gură de Aur:
„De este cineva bogat şi de neam ales, dacă e robit de păcat, e mai nemernic
decât toţi ticăloşii” (Omilia a noua la întâia Epistolă către Corinteni).
Întocmai se aseamănă cu mărul cel frumos pe dinafară şi putregăit pe dinăuntru
toţi acei creştini care pe dinafară se arată buni, iar înlăuntrul lor sunt
plini de ură, de răutate şi de toată duhoarea şi stricăciunea, lucru care este
o vădită făţărnicie şi viclenie.
(Sfântul
Tihon din Zadonsk, De este cineva bogat
şi de neam ales, dacă e robit de păcat, e mai nemernic decât toţi ticăloşii
DIFICULTĂȚILE ÎNVĂȚĂTURII
Sfantul Nicolae Velimirovici
UŞOR LUCRU
ESTE SĂ ÎNVEŢI UN ANIMAL, LESNE ESTE SĂ
ÎNVEŢI PE UN NEÎNVĂŢAT, DAR ANEVOIE ESTE
SĂ-L ÎNVEŢI PE CEL CE, NEÎNVĂŢAT FIIND, S-A FĂCUT ALTORA ÎNVĂŢĂTOR.
SUFLETUL – MAI DE PREȚ
DECÂT TRUPUL
Sfantul Nicolae Velimirovici
Timpul este pasărea care te
împodobeşte cu penele sale pestriţe, dar care va şi veni să smulgă cele ale
sale. Dacă te vei lega cu sufletul prea mult de pene, timpul va smulge împreuna
cu penele şi sufletul. O, cât de urâtă va fi atunci goliciunea ta!
MIOPIA
Sfantul Ioan din Kronstadt
Sa încercam
sa ne tamaduim de miopia sufletului si sa nu ne preocupam doar de cele
vremelnice, pamântesti; sa cautam a deslusi cu ochii mintii ce ne asteapta
mâine – viata cea fara de sfârsit – si sa ne înaltam inimile spre patria cea de
sus. Este, într-adevar, o miopie fara seaman a sufletului nostru nemuritor a
privi numai la prezent, la cele vazute, perceptibile prin simturi si care
convin doar unor senzatii trupesti, si a nu privi înspre veacul viitor, la
„Cele ce ochiul n-a vazut si urechea n-a auzit si la inima omului nu s-au suit”
– bunatati – pe care Preabunul si Preaînteleptul Dumnezeu le-a gatit celor ce-L
iubesc pe El (1 Corinteni 2, 9). Ne dam seama oare de ce ne-a lipsit miopia,
careia ne-am dat de bunavoie? Ne-am lipit ca mustele de dulcetile pamântesti si
nu mai vrem în ruptul capului sa ne dezlipim de ele! Fericit cel ce
dispretuieste dulcetile lumii acesteia! Fericirea aceluia nu va avea sfârsit!
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 224-225
LINIȘTE!
- Sf.Paisie Aghiorâtul -
Liniște! Nu vorbi mai mult decât e
nevoie, nu te contrazice cu nimeni, nu supăra pe nimeni prin ce spui.Fugi de
prilejurile de a cădea în păcate, pe cât poţi, fugi de agitaţia, zgomotul şi
zarva lumii! Linişteşte-te! Nu te risipi, vrând să faci prea multe, nu îţi
pierde pacea sau timpul cu nimicuri. Fă atât cât e nevoie. Lumea aceasta ne
stoarce de putere, ne consumă cu toate problemele ei, şi de multe ori uităm că
nu trăim o mie de ani, uităm că rugăciunea sau relaţia noastră cu Dumnezeu e
cea mai importantă! Avem nevoie de linişte, trebuie să învățăm să mai oprim
radio-ul, tv-ul, telefonul,şi să petrecem o clipă de aur nu doar cu noi înșine
dar mai ales cu Hristos! În linişte, Dumnezeu îţi vorbeşte prin conştiinţa ta,
ia aminte la ce îţi spune și cu siguranță n-o să-ți pară rău!"
Mulțumiri!
Mulțumesc
cordial tuturor prietenilor și neprietenilor mei, care au binevoit să-mi
adreseze urări de bine și de sănătate cu prilejul zilei mele onomastice, care
au avut doar intenția s-o facă dar au uitat, cât și Dumneavoastră tuturor celor
care citiți aceste rânduri și vă rog să primiți și din partea mea aceleași urări
de bine.
La mulți ani
cu sănătate, pace și bucurii!
RASUFLAREA
Sfantul Ioan din Kronstadt
Asa cum
traieste trupul respirând aer, tot asa traieste si sufletul, respirând milele
lui Dumnezeu. Asa cum un tata si o mama considera drept ceva obisnuit, firesc,
necesar sa-si hraneasca copiii cu o bucata de pâine sau cu un peste – hrana cea
mai obisnuita – si nu le da în loc de pâine piatra si în loc de peste sarpe,
desi dupa fire sunt rai si vicleni, cu atât mai mult Tatal nostru cel ceresc,
Bunatatea întruchipata, „va da cele bune celor care cer de la El” (Matei 7,
11).
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 398
STRESSUL
Arhiepiscopul Iustinian Chira
Stressul se
creeaza din grija exagerata. Din grija si iar din grija. Toate relele vin din
aceasta exagerata grija… La eforturile celui ce conduce, la eforturile tatalui,
copii n-au dreptul sa fie nepasatori. Când tata se lupta, de da de ceasul
mortii pentru traiul lor, ei n-au dreptul sa fie nepasatori. Si ei trebuie sa
contribuie, dar nu în mod exagerat, adica sa-i spuna tatalui: „Da-te deoparte
si lasa-ma pe mine”. Asa facem noi, copiii, Îl înlaturam, Îl dam deoparte pe
Dumnezeu si spunem: „Lasa ca rezolvam noi problemele”.
Arhiepiscopul Iustinian Chira,
Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 157.
INTUNERICUL SI LUMINA
Sfantul Tihon din Zadonsk
Vezi ca sunt
doua lucruri care ti se înfatiseaza mereu înaintea ochilor, unul dupa altul:
întunericul – în timpul noptii, si lumina – în timpul zilei; si ca din firea
noastra cu totii ne ferim de bezna (caci nimeni nu voieste sa stea în
întuneric) si cautam lumina. Asemenea si înaintea ochilor nostri duhovnicesti
trebuie pururea sa se afle doua lucruri: pacatul – bezna sufleteasca, si
Dumnezeu – Lumina cea vesnica. Si precum ne îndepartam de întunericul cel
vazut, îndreptându-ne spre lumina simtita, asa ni se cuvine sa ne întoarcem
catre Luminator din negura pacatoseniei, pe El cautându-L si luminându-ne.
Precum cei care se îndeparteaza de lumina cea fireasca, de vreme ce se afla în
bezna, se împiedica, nu deslusesc nimic si se tem de toate, asemenea si cei ce
se înstraineaza de Dumnezeu, Lumina cea pururea-fiitoare, sunt cuprinsi de
întunericul cel sufletesc si, împiedicându-se, cad dintr-un pacat în altul si
asa ajung sa se prapadeasca, daca nu-si vin întru simtire, dupa cum zice
Scriptura: „Caci iata, cei ce se departeaza de Tine vor pieri” (Psalmul 72,
26). Din pricina întunecimii sufletesti, acestia vor fi „aruncati” în vesnicul
„întuneric cel mai dinafara, unde va fi plângerea si scrâsnirea dintilor”
(Matei 25, 30). Iar cei ce cauta pe Dumnezeu si se tin de El, facându-se fii ai
luminii si ai zilei, vor mosteni lumina cea vesnica si vor vedea atunci „fata
catre fata” acea Lumina pe care acum o întrezaresc doar prin credinta (1
Corinteni 13, 12) „si ca soarele vor straluci în Împaratia Tatalui lor” (Matei
13, 43). Cugetarea aceasta te învata sa te departezi de pacat asa precum te
feresti de întuneric si cu toata inima ta sa cauti pe Dumnezeu, adevarata si
duhovniceasca Lumina, pâna când ne mai este cu putinta sa cautam si sa gasim,
dupa cum ne povatuieste Prorocul: „Cautati pe Domnul si va întariti; cautati
fata Lui pururea” (Psalmul 104, 4).
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 120
Sursa: Pr. ALEXANDRU STANCIULESCU BARDA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu