NĂDEJDEA PHOENIXULUI, volumul 3 de Pavel
Rătundeanu-Ferchete
CARDINALITATEA RE-NAŞTERII: Iisus-Patria-Limba Română-Eminescu
În
aceeaşi notă imnică, Pavel Rătundeanu-Ferghete ne aduce în faţă volumul al treilea al unui ciclu generos intitulat
NĂDEJDEA PHOENIXULUI. Titlul trimite, desigur, spre regenerare, spre reluarea
ciclului vieţii, dar şi spre “nădejde”, spre speranţă, sintagma din titlu
sugerând şi o relativitate a simbolului renaşterii, pasărea phoenix, care, înţelegem, se află sub o oarecare incertitudine
din moment ce are o “nădejde”. Speculaţia noastră este sustenabilă în cuprinsul
cărţii – o antologie de texte ale autorului, risipite prin multe părţi în
mediul virtual, pagini facebook, mai ales, cu reluări ori repostări pe site-uri
ori bloguri ale unor administratori ce au intuit originalitatea textelor - în care regăsim multe accente referitoare
la societatea românească actuală, ce se clatină sub influenţe nefaste venite
dinspre multe surse, cu o diluţie a valorilor fundamentale – limba, istoria,
credinţa, cu deosebire, alături de respectul pentru marile personalităţi ale
culturii, de la cele clasice, să spunem, la cele contemporane. Acuzele
autorului la adresa acestei societăţi decadente sunt învelite ca spre vindecare
şi revigorare de exemple şi modele, de virtuţi şi întâmplări, toate
încadrându-se în spiritul celebrei păsări ce renaşte din propria-i cenuţă.
Pavel Rătundeanu-Ferghete recurge la legendă legendarizând el însuşi oamenii şi
faptele pe care le aduce în prim plan spre a-şi susţine teza posibilei re-naşteri
a spaţiului românesc. Aşa, Hristos,
Eminescu, Limba română, Patria, Dumnezeu-Savaot fie că sunt sau nu acceptate
deja ca simboluri supreme, legende ori mituri, devin – redevin – în textele
sale alte legende, alte mituri, printr-o supradimensionare de bun simţ, în
niciun caz, gratuită, nici sforăitoare. Sintagmele sale se aştern cu forţă în
pagină având o sustenabilitate internă ce greu poate fi respinsă lecturându-le
în cheie patriotică şi creştin-naţională, aici neinterferând decât echilibrul
ancestral al satului românesc din care autorul se revendică cu toată energia, limba şi credinţa fiind alţi piloni ai aceluiaşi eşafodaj ideatic: “Patrie a
limbii Eminescu-Hristos, al Patriei, în luminos al Limbii române”, parcă strigă
autorul ca-ntr-un refren al egoului şi alter-egoului său. Scrisul său pare acordat
acestui cadru vibrant:
(...) că eu scriu parcă
aş zbura
pe Arcă în miresme
parfumate şi-n culori de nelinişte,
de pasiune, cu înțelepciune-rugăciune,
şi dragoste de poveste,
că scriu cum ştiu pe
cont propriu,
în frenezia şi-n nebunia
mea să scriu
poezia dreptului de a fi
dodoloață cu România,
mare conştiință,
în lumina
reflectoarelor,
în rostul lor, al
românilor de popor,
prin ce şi cum muncim
bine cum ştim,
cu pragmatism maxim, cu
altruism de basm,
durabil şi util (...) CĂ
TRĂIM
Avem
aici o ars poetica, dramatică spunere
despre sine, conţinând două din traiectele pe care se desfăşoară scrierea
autorului din acest volum, Patria şi Eminescu, a treia coordonată fiind Iisus; între aceasta şi celelalte două, Eminescu şi Patria, intervine o suprapunere ideatică. Rezultă, astfel, un
amestec de divin, identitate naţională şi de simbol suprem al acesteia, de mare
efect artistic şi spiritual: Iisus-Patria-Limba
Română-Eminescu. Ordinea aceasta este oarecum aleatorie, autorul recurgând la sintagme în care cele patru coordonate ale
crezului său poetic şi naţional - cardinale repere - sunt grupate diferit, dar
fără să aducă vreun prejudiciu uneia sau celorlalte în felul acesta. Mai mult,
ele sunt coerente, credibile şi asimilabile stilistic foarte bine. Nu este, la
fel, nicio sforţare înspre un naţionalism declamativ, acoperit doar de vorbe
fără fond pentru că Pavel Ferghete are o cultură vastă, şi are ştiinţa sau arta,
sau destoinicia poetică de a-şi folosi fondul de informaţii culturale - literare,
teologice, istorice, economice, politice - într-un mod inedit, nemaiîntâlnit în
literatura română până la el. Desigur, putem trimite spre poeţii începutului de
veac XIX, dar ei nu aveau anvergura unui orizont multicultural aşa cum îl are
Pavel Ferghete; stilistic, însă, el se apropie şi de Anton Pann, şi de Costache
Negruzzi, la o mai atentă analiză, paralela ar merge spre mai mulţi autori ce
au apărut în “Dacia Literară” a lui Kogălniceanu şi Alecsandri, dar îl amintim
în context şi pe Dimitrie Cantemir, prin acea anvergură şi “pohtă”, cum ar zice
Mihai Pătraşcu-Viteazul. de a folosi vocabularul neoş, istoria locală şi de a
face referinţe la personalităţi exemplare ale vremii în care fiinţează:
Ah! Rămân eu îndatorat
pe mine însumi senin şi
stăpân,
în Patria Inimă română,
iubire Eminescu, cu
îndemână,
în propriu-mi destin,
corolă de lumină pe cont propriu,
cu albină-regină,
fără mândrie şi orgoliu,
în grădină (...)
Sau:
Din cauza luminiței
non-stop hip-top,
tot la capătul
tunelului,
deşi nu strigăm Hop!
până nu sărim părăul,
cu răul neputând trece
nici părăul
şi bivolița
lovind cu piciorul şiştarul plin cu lapte,
fără a ne trage nouă,
una zdravănă, cu piciorul,
nouă, ca vinovați
în postura de votanți,
stându-i în spate, crudă
realitate,
lipsiți,
ca electorat, de voință şi responsabilitate!
(DIN CAUZĂ CĂ VINOVAȚII
NI-S LAŞI, STAU ÎN SPATE)
În
alte locuri găsim ingenue amestecuri de mit şi actualitate, un melanj greu de
alcătuit, care să devină şi convingător în ciuda unei lungimi fizice clare a
textului:
(...) că-n August de bun
augur, cu bun simț şi cu bun gust, artist,
cu Untold, de joi,
c-am bătut Clujul, după
noi, potopul,
ca mutu’ pentru a merge
ca la sapă/ca la grapă,
mai mult decât s-a arat,
să meargă, ca untu’,
vorba lui George Coşbuc,
şi-n lung şi-n lat,
cu viața
vânturat, o luptă dreaptă,
deci te luptă şi te-ai
luptat, în trântă cu zmăul,
te-ai dat de a dura cu
aventura,
cu dragoste şi drag,
am bătut stradă cu
stradă, în plin de tineret şi serenadă
cu orfandă de odă-baladă
Păunescu şi-n Parlament
de corvodă pentru buna
socialistă de slavă ispravă
în bucovă, manifest
pentru sănătatea pământului
drept iubire la fericire
etcaetera
cu Ioan Alexandru cu
Biblia
şi pe la Casa Albă, ca o
dacică felix-zamolxis,
salbă înşiră-te
mărgăritar, cu drept de veşnică pomenire
şi înviere pentru
veşnicire,
ba-n lung ba-n lat, că
pământul în pace e ba lung, ba lat,
prin Eminescu cel bărbat
Patrie Limba română,
cum mai zicea Coşbuc
aiesta, entuziasmat
(CA TUDOR ARGHEZI, PE
CUVÂNT DE CUVÂNT)
Afirmat
cu rădăcini în satul românesc, descălecând cu aer voievodal din ancestralitatea
spaţiului românesc, după cum singur se reclamă, textele lui Rătundeanu-Ferghete
merg şi spre filonul popular, de unde iau vigoare şi cantabilitate de cântec-descântec,
stilistica sa mergând spre un amestec de arhaisme cu neologisme de unde, un
pitoresc inedit, specific doar lui. Este ca un început de lume, în care vocabularele,
cel vechi şi cel nou, îşi dau mâna să... se re-nască reciproc. Este un globalism
lingvistic - ca să mergem spre o paralelă de actualitate - ca o ploaie de vară
strecurată printre crengile bătrânilor arbori seculari, ca să ne încadrăm şi în
panteismul interferat, discret, dar benefic, în alte texte:
(...) că pițiguş,
îs pițiguş, şi lumea-mi zice jucăuş
de „răpăguş”,
ca fițingău
sub grumazii ceterii-mesie a iubirii
şi natură în natura
firii,
că era bătrâneşte,
româneşte,
omeneşte,
greu de pornit,
dar, apoi, între muieri
sfătoase, guralive, fâțoase,
cocoşit, de baba cloanță
tocit, spovedit, încolțit
şi-n zarva satului cu
bârfa neruşinată vorovit, comunicat şi sub rochia muierii murkuut, nănăşit,
adunat bărbat şi
cununat,
la prostii învățat
ca Stan Pățitu (...)
(CA TUDOR ARGHEZI, PE
CUVÂNT DE CUVÂNT)
Din
acelaşi filon popular, iată şi ludicul, aliteraţia şi interferenţa spaţiului natural
cu cel supranatural:
(...) Cine ce ştii, cine
crezi că ştii ce are omul anțe-panțe,
în mațe,
pe mațe pestrițe,
care mai bine sparte,
decât bucate stricate,
că nu-i omul prost
destul,
cum vezi, dacă nu-i şi
fudul,
fiecare naş avându-şi
aparte, parte de nănaş şi ac
pentru cojocul lui
pe altarul
soarelui-grădină a Maicii Domnului (...)
(CHIAR DACĂ EŞTI LUMEA
REA - INIMA REA DIN CALEA MEA)
Aliteraţia
este un procedeu stilistic de care autorul nostru se slujeşte cu mare plăcere
obţinând efecte armonice deosebite, dar, dincolo de eufonia lor, avem şi
imagini surprinzătoare, ca-n poemul cu un titlu lung şi, parţial, la fel de
fonologic: ÎNTRU RĂSĂRIT DE SOARE ŞI BINECUVÂNTARE, CANDIDAT CU DREPT LA FERICIRE:
HRISTOS A ÎNVIAT ÎNTRU PACE VOUĂ!
(...) Petru nu era la
Piatra pe piatră, la Piatra,
că el fără să joace
teatru,
e fără modru, mândru
de-al nostru
ca cerul albastru
şi ca pământul cu undă
verde,
imensă tablă de şah a
pământului,
cu esență
de Maica Domnului,
şi excelență,
conştiință, fir întins cu sens,
îmi spunea Sânt Petru
dictându-mi şi mie, vers cu vers,
pentru a scrie boem, poem cu poem,
omenesc în distincție
şi-nadins, cu bună dispoziție,
în omenesca ecuație
s-avem chimie
şi alchimie dumnezăiasca
soluție
fără deficient inteligent, în eficient,
pentru a fi toți
pentru unu şi unu pentru toți
frați
între frați pentru frați:
luminați,
înflăcarați
şi resposabilizați,
în Carpați
de pace şi pâine,
liturghie-n spice trasă
în mâine (...)
În
acelaşi ton incantatoric, iată un extras dintr-un poem – şi nu este singurul –
care are reverberaţii şi de rugăciune, şi de psalm, şi de cântec doinit:
(...) Cu ochii minții
îmi scot cuvintele, întrupate-n Domn Savaot -
Dumnezeu-cuvânt în toate
şi tot,
cu binele lucrurile să
bucure, să meargă,
să decurgă strună,
când spinii fruntea-ți
încunună,
lumina la lumină, lin să
lumine din lumină
întru sfânt răsărit de
soare în grădină cu albină
ca un plin de viață
cu senin în destin să însenine,
cu pace şi pâine,
liturghie-n spice trasă-n mâine,
ca desecretizare a
tainei născută
din
născătoare-binecuvântare
sub tei cu duh de
porumbei pătrunşi în floral
cu înălțimi
de inimi,
de minte, munte cu înălțimi
şi profunzimi,
din cerul care s-a
deschis paradis către culmi
pentru proscrişi albatroşi,
pentru oameni cu ținută, pentru pământeni
luminaţi şi îmbrăcaţi,
de artă responsabilizaţi (...)
(ÎNTRU SFÂNT)
Autorul
are şi nişte leitmotive foarte clare, pe care le reia neostoit, unele
repetându-le ca-n vechi psaltire, ca în mantre orientale, ca în formulele
alchimiştilor, ca în rugile magilor:
(...) şi bucate, care
sunt îmbelşugate,
Patrie Limba română,
ca să nu se mai gate,
pe la sapă, scoase ca
din apă ori de la horă ieşită,
fiecare aparte către viitor mântuitor de verticală
Patrie Limba Română
cu gramatică şi
matematică, cu îndemână
sau peste mână învățând
strălucitor (...)
Atingerea
simbolurilor sale, alese cu grijă şi impuse cu forţă elegiacă, îi provoacă
stări intempestive, dar prolifice poeticeşte. Unul dintre aceste maxime
simboluri este Eminescu, despre a cărei ultragiere cât de mică atrage astfel de
atitudini:
(...) că netrebnici,
nemernici, de corupți trimbulind tâlhăresc
statuii Eminescu brațul,
mâna, inima-maxima (...)
Pavel
Rătundeanu-Ferghete trece rapid de la o stare la alta dovedind un registru
afectiv poetic remarcabil. Iată, aci, o incantaţie psalmică, un amestec de religios
şi laic cu valenţe de descântec dintr-o inedită magie albă, în care coexistă
mit, eres, literatură, personaje cât se poate de omeneşti, şi Dumnezeu. Se
naşte din această efervescenţă o ubicuitate a poetului care ne molipseşte şi pe
noi, cititorii, încât dispar graniţele temporale, spaţiale, cele de ego şi de
alteritate:
(...) românii
au speranță
care nu moare întru răsărit de soare
de binecuvântare de Românie
profundă,
de omenie şi mare prin
viața simetrie,
cu dialectic şi mişcare
de primenire,
bine pentru mai multă
lume, căruia-i dărui să dăinui,
că tu eşti o cunună, un
absolut al omului-om
în luptă pentru o viață
mai bună,
cu iubirea, coloană a
infinitului,
în lumina zilei dintâi,
lumină din grădina edenică
de început omenesc,
cu simțire
de vreme bună/de ploi,
cu după noi potopul, în
renume,
„pace şi război Tolstoi”,
spectaculos şi de senin destin,
de Hristos şi
extraordinar feminin
de ce omul e,
că unde dragoste e,
Dumnezeu e la temperatură
în sensul bun de
aventură (...)
(CHIAR ŞI LENEA SĂ SE
ELIMINE)
În
sensul acestei ubicuităţi, în acelaşi poem, dar nu este singurul exemplu ce
poate fi dat, autorul foloseşte ca-n orice litanie-descântec, iarăşi,
aliteraţia – remarcată şi în alte cazuri - care nu este deloc forţată, falsă
ori fără încărcătură semnificantă:
(...) monumental
universal,
îmi dărui din propriu-ți
genial şi magistral
de cer senin prin destin
cu prea-plin de divin
de prescură şi vin,
şi de discret concret de
poet,
că eminent mă
responsabilizați
şi
perceptibil-impecabil-irepetabil,
că mi s-arată iară şi
iară soarele,
să-mi îmulțească
zilele cu binele,
că ce se seamănă se
seceră, se adună în rai să se pună,
că mă încântați
cu viitor de dragoste şi dor,
la curți
de dragoste şi dor cu aspect sănătos,
cunoscător, născător de
prosper
şi cu super-caracter
(...)
Ritm
şi melos de rugăciune, cu armonii de vers popular, peste care se suprapune un
suprarealism duios, cu rădăcini în natura primordială preluată după măiestre
prelucrări ale unor poeţi pe care-i divinizează, altfel, precum Eminescu ori
Coşbuc:
(...) dar de ce n-aş
sta, în groapa cu leii,
blând, coboi în jos
luceafăr, stea, logostea, păstor blând,
alunecând, pe o rază, în
banca mea, în casă şi în gând,
cu fie pâinea cât de
rea,
tot mai bună în țara
mea alături de mândra,
Vica mea bună/rea,
în luna de miere, în
cireşar cu primenire,
ca cel care e prezent
peste tot candidând, la fericire (...)
Maestru
al leit motivelor, cum afirmam, Pavel Rătundeanu-Ferghete are o plajă largă a
lor, şi le foloseşte de-a lungul poemelor sale cu o constanţă de ritm cardiac: Luceafărul, Limba română, Iisus, Nichita,
Ion Alexandru, Dacia Felix, Zamolxis, România profundă s. a. toate dau osatură şi identitate întregii cărţi, aşa
cum ADN-ul nu poate depune mărturie decât despre o singură persoană. Aşadar,
poemele lui Ferghete au o origine pe care o afişează nestingherit şi o declamă
însutit, dar nu pentru a reproduce pur şi simplu opera celor citaţi ci pentru a
construi alte orizonturi poetice cu acest „material”. Ferghete nu produce
impietăţi preluând părţi din opera celor pe care-i respectă pentru că nu-şi însuşeşte acele
părţi, nu plagiază, ci re-crează într-un registru personal “lumea poetică” deja
existentă. Ferghete face rugăciuni poetice, descântece şi incantaţii din
vorbele fiecăruia, ghicindu-i lungimea de undă a sufletului, produce un fel de vindecare/relansare
a fiecăruia vorbind despre oricare altul, aşa cum un vraci alungă spiritele
răului cu zicerile, obişnuinţele şi lucrurile celui bântuit sau vlăguit:
(...) Domn Savaot,
în impecabil cu standard
de leopard,
măr de lângă pângă...
gard,
dar de ce n-aş sta, în
groapa cu leii,
blând, coboi în jos
luceafăr, stea, logostea, păstor blând,
alunecând, pe o rază, în
banca mea, în casă şi în gând,
cu fie pâinea cât de
rea,
tot mai bună în țara
mea alături de mândra,
Vica mea bună/rea,
în luna de miere, în
cireşar cu primenire,
ca cel care e prezent
peste tot candidând la fericire (...)
(CU PRO-RECITARE...)
Rimele
sale sunt la nivelul intim al versului alb, atingând pragul unui dadaism
primar, de inspiraţie la fel de folclorică, aruncând etosul într-un
suprarealism în care se amestecă şi naturalul, şi supranaturalul, peste care se
aşează omul cu idelurile sale mereu ciuntite, mereu neajunse la pragul cel mai
înalt, de aici, şi acea “nădejde” în re-naştere din titlul volumului:
(…)
după
cum vezi, deşi-n credința ta mă crezi
şi, deşi mic, tu mare mă
vezi,
golaş printre clăcaşi
pălmaşi, că sunt în ceea ce sunt în de-acasă iubire de omenire,
în pace cu unire, cu
întregire,
Cu râtul de mătasă pe
care calul meu şi mioara mea
nu-l paşte în culori de
nelinişte, ci-l lasă,
să-mi facă viața
cum nu fu mai tihnită şi mai frumoasă,
de pe orizontală pe
verticală „încalte”
direcționate
cu înălțime şi profunzime (...)
(CU DREPTUL DE A CANDIDA
LA FERICIRE)
Sau, tot în acelaşi poem, avem:
(...) în belşug de
mirabilă sămânță de națională conştiință
şi de mană cerească,
pâine de-o ființă trasă,
viitor de nesecat viu
izvor în mâine,
îndestulătoare hrană
pentru a sări peste
pricaz, peste pârleaz, din iarnă,
în veşnică primăvară
întru răsărit de soare
de România profundă şi
mare
fără asemănare sub
soare, în doriri de bine
şi pace-n liturghie de
haznă-n spice,
că sărim peste
propria-ne umbră din viața sumbră,
sărim din necaz,
sărim harnici şi buni
praznici, cu haz sărim
la comoară rară (...)
Aceeaşi
savoare şi candoare de o înaltă conştiinţă a valorii vorbelor puse în ritmul
zicerilor sale cu răzbatere spre poeme existenţialiste, o regăsim şi când se
foloseşte de neologisme, chiar dacă referinţa este la valori spirituale larg şi
indubitabil recunoscute, de la Eminescu la Dumnezeu, sau de la Arghezi şi Zamolxis
la Domn Savaot şi Patrie-Limba Română. Iată un exemplu din multele care se mai
pot extrage, în care termeni precum simetrie
ori igienică, stimuli sau spirulină se
leagă firesc şi curgător de iubea, spirit
liber, curăţică, artă:
(...) că Luiza mă
aprecia şi nu,
dar aflați
despre ce-i vorba din cap până-n picioare,
că mă iubea bucurându-se
spirit liber cu adevăr
ținându-mi
piept, de fapt, cu plin divin şi senin
de caracter
ca să mă purifice ca țărancă
curățică, igienică
şi disciplinată cu mulți
stimuli şi multă spirulină, cu artă,
perspicace, după cum
vorbea lumea cu energie,
cu porția
de plăcere în simetrie (...)
(CU SOLUȚIA
DE A NE BUCURA DE ROMÂNIA)
Alteori,
sedat de neajunsurile care-i macină sinele răzbătând dinspre exterior, acolo
unde se află “România profundă”, poetul nostru de expresie
antonpannisto-suprarealistă devine de un retoric tragic, cu accente de
protestatar într-o piaţă publică contemporană – recurs, iarăşi, la nevoia
primenirii, a re-naşterii sociale, de această dată:
(...) De ce din România
lui Bacovia,
nu piere invidia?
De ce poetul e atât de
amărât ne mai
făcându-i nimeni pe
plac?
De ce se amărăşte cel
care osteneşte,
cel care munceşte? (...)
(DACĂ)
Stăpânind
versul de inspiraţie folclorică, Pavel Rătundeanu-Ferghete ne face şi dovada
unei adevărate măiestri în a valorifica acest fond scriind o baladă cultă de o
rară frumuseţe, din care redăm doar un fragment:
(...) Ca o floare a
Soarelui,
om în rază luminat,
sunt dus-întors către
Soare,
ca să beu câte-o
pălincă,
o limbă străină,
înhămând ziua luminoasă
la Părăul Mărului,
pe Valea Osoiului,
cu mere pădurețe,
cu naturalețe
de frumusețe,
ori pe Dos, la Nadă,
trestie gânditoare,
cu tandrețe,
cu faptul împlinit,
cântecului celui mai
iubit,
cu unealta lovită
de Ciont-Domn Savaot,
şi zdrobită,
în minunat de muncă
cinstită,
pană mândră în clopul
cui cinstea,
o poate purta,
nemurit în zâmbet
de fluierul-caval național
(...)
(DE CE M-AI ADMIRA
DESCIFRÂNDU-MĂ?)
Îndrăzneşte
chiar o frumoasă şi inedită imagine-metaforă a unei femei pe care o admiră
pentru frumuseţea ei spirituală, anume un adjectiv derivat din masculinul
defectiv de gen, Hristos, anume hristoasă,
mai exact, frumoasă-hristoasă, în
poemul CÂND CLOPOTEŞTE. Metafora nu constituie nicidecum un sacrilegiu, mai
degrabă este o teofanie, acea “apariţie materială a divinităţii”, aici Hristos,
metafora neavând şi conotaţia sacrificiului, ci răsare exploziv între versurile
celălalte ca o ofrandă de admiraţie, o comparaţie implicită a persoanei cu
exemplul de puritate şi rectitudine morală care este Hristos. Femininul hristoasă, cu particula mai în faţă, formând sintagma cu grad de
comparaţie mai hristoasă, apare şi în
primul poem, A FI OM, în care, precedată de adjectivul cu grad de comparaţie, mai frumoasă, se referă la “verdea
şcoală de acasă”. Aici, în cazul acestui
grad de comparaţie, mai hristoasă, o
eventuală acuzaţie de sacrilegiu la adresa Domnului Iisus ar părea şi mai
întemeiată, dacă pornim de la accepţiunea dogmei, care proclamă Hristul ca
fiind fără egal, Unic, Irepetabil, deci nu admite ceva mai decât El. Pavel Ferghete nu este, însă, un ipocrit şi nici un
profanator de creştinism, el este un euforic ponderat, un expandant spiritual
care se înfruptă din prea-plinul culturii naţionale şi al ortodoxiei pentru a
le apăra şi a le proclama valori incontestabile. Este, dacă, vreţi, un apologet
original, nici religios, nici laic ci un amestec fericit, în care iubirea de
Patrie şi Poporul din care provine, le uneşte, am zice, indestructibil. Pavel Rătundeanu-Ferghete
ar putea fi oricând un mucenic, un martir dacă vreo vreme şi vreo vicisitudine
oarbă ar lovi în el şi i-ar cere să se lepede de Neam, de Credinţă, de Eminescu
şi de Limba română. Pavel Rătundeanu-Ferghete poate deveni, din această
perspectivă - pentru că nu s-ar dezice de ele, de niciuna - un model. Dar, până
la acest scenariu terifiant, Pavel Rătundeanu-Ferghete este un model moral,
care înglobează în el şi-n scrierea lui
coordonate ancestrale identitare, pe care, din păcate, le-am cam pierdut. Convingător în demersul său
poetic, el se slujeşte de repere fumdamentale, fondatoare de neam şi ţară, ca
să folosim arsenalul său stilistic, afirmând atât de curajos, şi iarăşi nu-l
putem acuza de ultraj ori misticism – Eminescu-Iisus.
Apoi, avem, mai frumoasă, mai hristoasă şi Frumoasă-hristoasă, apariţii stilistice solide ce merită mai mult
decât remarcate în contextul cărţii acesteia care abundă, altfel, în metafore
şi la adresa altor persoane care l-au impresionat, spiritualiceşte, pe autor,
dar şi la adresa celor care, la polul celălalt, l-au oripilat sau i-au creat,
oarecum, un sentiment de repulsie, de respingere:
(...) Sictir! În tot şi
peste tot îndoială -
spini şi flori de
trandafir, fără şcoală de iubire
de pe orizontală pe
verticală - comori sângerând iubiri
pe fruntea fiului lui
Dragomir (...)
(DEŞI LUMEA REA, CHIAR
DE-A MEA)
Sau, în aceeaşi ordine a acuzării
directe, cu su biect şi predicat, în DEŞI, scrie:
(...) Că nu mai e un
proscris în paradisul ce-l merită,
ca plată pentru propria
artă,
care-i la modă şi parlamentarii
trag chiulul, trag mâța de coadă,
ca să nu stea la
strâmtoare, în închisoare,
la răcoare,
să moară capra
vecinului! (...)
Pavel
Ferghete este, de altfel, un impulsiv, el scrie la primul imbold ce-l afectează
părând a nu stărui asupra versului prea mult, însă, credem că este doar o
impresie, deoarece sunt poeme care au o rezonanţă intimă profundă, o stare a
lor care este numai a lor, şi care vine din fondul identitar spiritual al
autorului, pe care şi l-a croit într-un fel inconfundabil, principalele sale
caracteristici fiind năvalnicul stilistic şi trăirea clipei suprapuse peste un
simţ al marilor repere culturale româneşti, Istoria,
Credinţa, Eminescu,, toate întreţesute în spaţiul satului şi al limbii
române, pentru acestea două din urmă, autorul nutrind sentimente dintre cele
mai stabile şi mai intens reflectate în opera sa. Unitară şi din această
perspectivă, cartea sa de poeme - multe de o lungime ce poate părea inutilă,
dar nu este aşa tocmai din cauza unor astfel de apariţii inedite stilistice, la
fel, nici când este repetitiv în epitete sau metafore, nu este supărător, ci trebuie
să vedem în asta doar dorinţa de a-şi consolida opera - aşa cum în muzică,
spuneam mai sus, avem refrenul - cartea, aşadar, se întregeşte de la o pagină
la alta ca un fluviu ce-şi adună apele afluente cu mult drag, ca-ntr-o tandră
îmbrăţişare maternă - ceea ce sporeşte calitatea ei per ansamblu.
Pavel
Rătundeanu-Ferghete este un autor pe care nu-l poţi plagia, pentru că are un
stil atât de propriu - rezultat al unor alchimii spirituale largi, cu volte
peste cultura populară naţională, peste cea cultă, cu scufundări apolinice în
poezie şi-n baladă, cu dionisiace plutiri peste şi întru istoria neamului său,
cu smerite apropieri de Dumnezeu şi apostoli, de Iisus şi Împărăţia Lui
cerească – un stil scriitoricesc armonic precum un descântec, flexibil şi învăluitor
ca un cântec auzit peste dealuri, dar puternic ca un tulnic ce cheamă la luptă, ori ca o toacă ce
vesteşte liturghiile.
Încheiem, consemnând trei foarte
scurte extrase din carte, care au, fiecare, în parte, o consistenţă poetică
indiscutabilă, îndrăznim noi să afirmăm:
(…) că de doru' tău, am să mor şi n-am să pot
mai mult... (...)
(OMENIREA-N VECI SĂ NU
MAI PIARĂ)
(...) cu dragoste, că
unde dragoste e, Dumnezeu e (...)
(PACE ÎN SPICE PE PLAI
ROMÂNESC)
Şi, în sfârşit, acest poem într-un
vers, intitulat DOAR DUMNEZEU:
“Doar Dumnezeu poate
spune inimii mele ce să facă.”
Dan
Şalapa
COMENTARII
Felicitari lui Dan Salapa, pentru rabdarea si interesul cu care s-a aplecat asupra unui volum de versuri precum cel al confratelui Pavel Ratundeanu Ferghete - un copac uitat de Dumnezeu in mijlocul campiei, peste care cuvintele curg precum o ploaie mocaneasca, lunga, rece, marunta, resimtita pana la os.
Fara indoiala, Pavel este unic, este stufos, este irepetabil si irecuperabil, este poezia insasi mustind de peste tot din jurul nostru. Asa, rastignit pe ramurile copacului genealogic al Neamului, nu-l poti priva de mangaierea stropilor marunti si reci ai cuvintelor, carora li s-a inrobit cu draga inima. PL
FELICITĂRI DOMNULUI PAVEL FERGHETE PENTRU VERSUL CU MIROS DE PĂMÂNT SACRU ROMÂNESC ȘI PENTRU IUBREA DE LIMBA ROMÂNĂ ȘI DE ROMÂNISM
DAR ȘI PRIETENULUI NOSTRU BEN TODICĂ, TOT UN MARE PATRIOT, PENTRU CĂ ÎI FACE CUNOSCUȚI PE ROMÂNI, ȘI PENTRU CĂ NE DĂRUIEȘTE IUBIREA DE LIMBA ROMÂNĂ
DOMNULE BEN TODICĂ, PUTEȚI SĂ ÎI ANUNȚAȚI PE ROMÂNII PATRIOȚI (NUMAI PE ROMÂNII PATRIOȚI) CĂ POT SĂ ÎMI TRIMITĂ CĂRȚILE LOR CĂCI DORESC SĂ-I FAC CUNOSCUȚI.
VĂ ÎMBRĂȚIȘEZ PE TOȚI ROMÂNII DIN AUSTRALIA CU DRAGOSTE. PE FRATELE IOAN MICLĂU, PE DL GEORGE ROCA PE DL PROFESOR IONIȚĂ, DE LA CARE AȘTEPT VEȘTI BUNE. SĂ ÎMI TRIMITĂ LURĂRILE DÂNSULUI CA SĂ SCRIU DESPRE ELE.
CU PRRIETENIE ȘTEFAN
Doamnă
preşedinte nici de data asta nu vi poezia mea pe plac pentru a scrie şi
dumneavoastră şi poetul stelist, de la Steaua, Adrian Popescu, Ion Cristofor, Pavel
Azap..., care pare-se c-ar fi opriți să scrie ceva legat de opera mea, aşa cum
e patrie limba română. Mulțumesc şi Dumnezeu să vă dea sănătate. De ce aveți
greață față de cum scriu neaoş românesc? PRF
Stimate Prietene Pavel Rătundeanu Ferghete,
FELICITĂRI și deplina mea recunoștință pentru eforturile tale patriotice, cu adâncă simțire de Neam, Limbă și Credință Ortodox Românească.
Cu drag și frăție
Ioan Miclău Gepianu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu