Bârlădeanca de la Cluj
„Obsesia pentru adevăr
a filosofilor ar trebui înlocuită cu speranța într-un viitor
mai bun al omenirii.”
Vasilica
Grigoraș: În
primii ani ai venirii mele în Vaslui, ca profesor de științe umaniste, am
cunoscut o parte dintre colegii de la Bârlad. Adevărați profesioniști, cu o
cultură solidă și oameni de omenie. Am cunoscut și elevi ai școlii bârlădene cu
ocazia concursurilor școlare, apoi, în anul 1983 mergând cu grupul de olimpici
ai județului Vaslui la Olimpiada națională de filosofie și economie, la Baia
Mare. M-au impresionat în modul cel mai plăcut acei copii minunați, studioși,
politicoși, cu simțul umorului și reale disponibilități de comunicare. În
următorii ani, fiind bibliotecar la Biblioteca Județeană „Nicolae Milescu
Spătarul” am participat la o serie de activități culturale, literare,
artistice, spirituale bârlădene. Învățământul de calitate, tradiția și mediul
intelectual reprezentate de școli de prestigiu, Biblioteca Municipală „Stroe
Belloescu”, Teatrul „Victor Ion Popa”, Muzeul „Vasile Pârvan”, Societatea
culturală „Academia Bârlădeană”…, au constituit pilonii de rezistență ai
formării generațiilor de copii și tineri. Dintre aceștia face parte și poeta,
eseista, scriitoarea, jurnalista…, Daniela Gîfu. Ce ne puteți spune
despre Bârlad, orașul copilăriei și adolescenței?
Daniela Gîfu: Da, sunt originară din Bârlad şi această mândrie locală am purtat-o mereu cu mine, mândrie pe care am mai divulgat-o în urmă cu câțiva ani Prietenului nostru, jurnalistul și scriitorul George Roca. Am venit pe lume un secol și jumătate mai târziu, după Alexandru Ioan Cuza, primul domnitor al Principatelor Unite, Moldova şi Țara Românească. Bârladul (Baaadul de altădată) a fost vatra multor personalități dragi atât copiilor, cât și adulților cu spirit viu. Mă gândesc la poeta Elena Farago care a scris îndrăgita poezie „Gândăcelul”. Sau la Nicolae Tonitza, pictorul inegalabilelor portrete de copii. Sau la lingvistul Alexandru Philippide care dispreţuia formele fără fond. Sau la dramaturgul Victor Ion Popa, al cărui nume îl poartă şi Teatrul din urbe, autorul piesei „Tache, Ianke şi Cadâr”. Sau la savantul fizician Ştefan Procopiu, a cărui biografie m-a urmărit în anii adolescenţei, dar care a avut neşansa să se nască în România, motiv pentru care premiul Nobel l-a pierdut în favoarea fizicianului Niels Bohr pentru formula magnetonului. Şi, special l-am lăsat la urmă, pe fostul om politic al epocii comuniste, Gheorghe Gheorghiu Dej, figură extrem de contrariantă, care, se pare, că de pe patul de moarte, în martie 1965, convocându-i pe membrii Biroului Politic, l-a desemnat drept succesor pe Gheorghe Apostol şi nu pe Nicolae Ceauşescu, cel din urmă nici nu votase. Întrebarea mă supune la un efort cel puțin responsabil… Se adună în mintea mea aproape toate întâmplările din trecut, mă refer la trecutul meu în acest spațiu binecuvântat. Mă voi opri la una tare dragă mie. Să fi avut vreo 13 ani. Eram la teatru. Şi se juca piesa „Rămâne pe joi” în regia lui Cristian Nacu. În distribuţie se afla – pe atunci era atât de chipeş! – actorul (Dumnezeu să-l ierte!) George Alexandru. Juca personajul care se chema Liviu Diaconescu. Ştiu că făcea parte din trupa Teatrului de Stat „Victor Ion Popa” din Bârlad. La una dintre replicile interogative pe care le avea, eu, fascinată de acel bărbat tânăr, am strigat DA cu voce tare şi sala a izbucnit în râs!!! Dar copilăria pălește în fața adolescenței pe care am trăit-o! Dincolo de inocență, bun simț, reținere, în lăuntrul meu își croiau drum ambiția, consecvența, responsabilitatea. Amintirea bunicii mele din partea mamei, a cărei prezență o simt mai ales atunci când timpul e îmbrăcat în haine de sărbătoare, m-a stimulat să progresez, mereu. De parcă ar dori să-mi risipească bucuria de a trăi altundeva decât pe prispa casei ei modeste, unde scrijelisem pentru prima oară tabla înmulțirii. Satul bunicii, Bălăbănești, aflat la 16 km de Bârlad, rămâne simbolul paradisului pe care fiecare și-l închipuie opusul vieții pământene ezitante. Să revin. Am avut un trecut bogat, mai ales spiritual.
V.G.: Citind interviul pe care l-ați
acordat poetului, scriitorului, eseistului, jurnalistului, animatorului
cultural, George Roca și eseul „Scrisul mă fericește”, publicat în Antologia
„Taina scrisului” (București, ANAMAROL, 2019) m-am trezit în fața unui portret
fascinant al unei tinere inteligente și ambițioase care s-a construit pe sine
treptat, prin muncă și perseverență, în varii domenii ale cunoașterii umane.
Curiozitatea debordantă, setea de știință și învățătură, seriozitatea
omniprezentă și dăruirea v-au ajutat să adunați un portofoliu bogat: absolventă
de fizică, specialistă în comunicare, doctor în filosofie și doctor în
informatică… Un adevărat diamant uman. Vă propun să discutăm, pe rând, fațetele
personalității Danielei Gîfu.
Așadar, Daniela Gîfu – omul de știință, cercetătorul…
D.G.: Mda, cum precizam, sunt o femeie
curioasă, abilă, asemenea unui „argint viu”,… cred că sunt câteva atuuri
necesare ca să reușești. Studiile postdoctorale m-au ajutat să revin în mediul
academic, devenind pe rând cercetător ştiinţific la cele mai prestigioase
instituții academice din țara noastră și cadru didactic asociat la mai multe
facultăți ale Universității ieșene. Sunt pietrele de temelie pe care am mizat
și pe care le păstrez cu recunoștință… Într-o zi, sacrificiul pe care-l făcusem
a început să se materializeze. Da, după o activitate de mai bine de 10 ani la
Universitatea Populară din Cluj-Napoca, unde predasem cursuri de operare pe
calculator, de grafică pe calculator şi de formatori, timp în care studiam
permanent, finalizând un masterat în comunicare şi relaţii publice şi un
doctorat în filosofie-comunicare, am obţinut o bursă postdoctorală la UAIC (o
cotutelă între Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei şi Facultatea
de Informatică) de 30 de luni. Cred că a fost cea mai revigorantă perioadă din
viaţa mea. Deşi era un domeniu nou, prelucrarea limbajului natural (în engleză,
NLP – Natural Language Processing), noua realitate m-a ambiţionat
peste măsură. Îmi demonstram mie însămi, în primul rând, că cercetarea, chiar
dacă nu în biofizică, așa cum îmi dorisem, este ceea ce mi se potriveşte cel
mai mult. După finalizarea studiilor postdoctorale am obţinut un post de
cercetător ştiinţific III (echivalent poziţiei de lector) la Facultatea de
Informatică a Universității ieșene, devenită a doua mea casă profesională. Aici
mi se oferiseră condițiile să mă dezvolt și să-mi construiesc cariera după care
tânjisem. Și cum cercetarea este în simbioză, cel puțin în cazul meu, cu
activitatea didactică, am pus bazele propriului curs, fiind titulara cursului
de „Semantica şi pragmatica limbajului natural” (în cadrul masteratului de
Lingvistică computațională), elemente din acesta fiind folosite și la Tehnici
de Ingineria Limbajului Natural. De altfel, atât de mult m-am ataşat de
colectivul de aici, încât am decis să mai fac un doctorat în informatică,
finalizat în anul 2016.
V.G.: Intelectualul cu preocupări în
filosofie și știința comunicării…
D.G.: Un început îndrăzneț, privind peste
Carpați. Poziția de referent la Casa de Cultură a muncipiului Cluj-Napoca mi-a
deschis câteva ferestre de unde puteam privi cu îndrăzneală. Începutul carierei
mele… Am profitat de comunicarea pe Internet, în cel mai „ortodox” mod, drum
care mi-a alimentat ambiția. Dialogul pe care l-am purtat cu oameni deosebiți,
acum PRIETENI pe viață!, mi-a insuflat suficient carburant spiritual ca să
îndrăznesc. Parcursul pe care mi-l pregăteam își avea seva în această
instituție privită cu prea puțină socotință de mulți dintre noi. Ei bine, aici
în instituția gândită de Carol al II-lea cu diferite funcțiuni, după bunul plac
al autorității publice locale, am cunoscut minți strălucite care se bucurau de
o audiență selectă, deși seniorială. Este și motivul pentru care acum, când
merg la Cluj, resimt un tip de emoție aparte. Îmi lipsește filosofia acelor ani
care a însemnat, mai mult decât oricând, schimbări importante în modul de a
privi viața, în special reflectate în discurs. Mi-a călăuzit preumblarea
perspectiva pragmatistă a lui Rorty despre solidaritate și diferență culturală
(și implicațiile acesteia asupra modului în care concepem azi politicile
culturale pentru integrarea comunităților etnice, într-un oraș multicultural
cum este Clujul). Încadrată, așadar, în așa numitul neo-pragmatism, m-am
„abandonat” analizei limbajului, în 2010 susținându-mi teza de doctorat
în filosofie la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, teză care a fost
primită ca deschizătoare de drumuri, filosofia mână-n mână cu informatica. Era
o temă centrată pe violența simbolică în discursul electoral, analizată cu
metode computaționale. Invitată să urmez studiile postdoctorale la aceeași
Universitate, de data aceasta la Facultatea de Informatică, am cunoscut o nouă
lume, cea a prelucrării limbajului natural. Și cum eram preocupată de analiza
discursului public, începând cu anul 2011 am început o minunată colaborare cu
prof. univ. dr. Dan Stoica la două catedre: Jurnalism (Facultatea de Litere) şi
Comunicare şi Relaţii Publice (Facultatea de Filosofie şi Ştiinţe
Social-Politice). În semestrul al II-lea al aceluiaşi an universitar, împreună
cu prof. univ. dr. Mihai Dinu Gheorghiu am colaborat în cadrul masteratului de
Relaţii umane şi comunicare organizat la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe
ale educaţiei și tot așa. În fața studenților, am respins ideea că există o
singură descriere a lumii. Obsesia pentru adevăr a filosofilor ar trebui
înlocuită cu speranța într-un viitor mai bun al omenirii.
V.G.: Jurnalistul experimentând atât presă
scrisă, cât și radio, tv…
D.G.: Pentru mine jurnalismul nu e o
profesie, ci o pasiune. Este și motivul pentru care am investit în el mai mult
de pe margini. Dar, îmi aduc aminte de vremurile când urmam cursurile studiilor
aprofundate în Biofizică la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
(UAIC). Atunci am făcut mai multe reportaje pe teme culturale la o televiziune
locală din urbe. A fost un moment de cotitură în viața mea, înțelegând
fascinanta lume jurnalistică pe care aveam să o cultiv permanent. Începând cu
anul 2002, aflată deja la Cluj-Napoca, lucrând într-o instituție de cultură în
care se întâlneau remarcabile personalități clujene, am început să mă implic în
presa scrisă. Începând cu publicațiile clujene – „Curierul Primăriei”, „Cetatea
culturală”, „Orașul” etc. dar și cele online, aflate în plin avânt, condeiul
meu începea să prindă consistență. În paralel, din dorința de a-mi pune bazele
teoretice ale comunicării de masă, am urmat și cursurile masteratului de Comunicare
și Relații publice, organizat de SNSPA, București, și ale școlii doctorale în
Filosofie și Științe Social-Politice, în cadrul UAIC, finalizată cu teza
„Discursul presei scrise și Violența simbolică. Analiza unei campanii
electorale”. Din 2011, aveam să fiu redactor șef adjunct și, la scurtă vreme,
redactor șef la revista „Destine literare” din Montreal. De altfel, sub
oblăduirea unor scriitori și jurnaliști prețuiți în țară și în afara ei – îi
voi aminti în ordine alfabetică – Virgil Bulat, Alexandru Cetățeanu, Virgil
Cisteianu, Dan Culcer, Dan Ionescu, Lucian Hetco, Corneliu Leu, Marcel
Mureșeanu, George Roca, Victor Roșca, Artur Silvestri și mulți alții) am
început să fiu prezentă și în presa de limba română din Canada, SUA, Franța,
Germania, Australia ș.a.m.d. Din anul 2013, când am devenit parte din familia
Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România (UZPR), condeiul meu jurnalistic
a fost primit cu deschidere și validat, de trei ani fiind și redactor șef al
Revistei UZPR. În egală măsură, ca cercetător științific la Facultatea de
Informatică, în cadrul UAIC și la Institutul de Informatică Teoretică, Academia
Română – filiala Iași, am o activitate extrem de bogată în colectivele de
redacție ale multor reviste de prestigiu din domeniul prelucrării limbajului
natural / inteligență artificială din USA, Australia, India etc. Ceea ce pot
spune, activitatea jurnalistică este o provocare continuă. Este normal ca un
jurnalist bun, adevărat, să se „descurce” la fel de bine în toate domeniile
presei. Se pare că am reușit să le îmbin inspirat. Cel puțin asta afirmă despre
mine jurnaliști mult mai vechi și mai experimentați. Sigur, față de acești
maeștri ai artei jurnalistice, eu mă consider încă o novice, dar constat cu
satisfacție că evoluez în fiecare zi.
V.G.: Scriitorul, poetul, eseistul…
D.G.: În urmă cu mulți ani, m-am întâlnit
cu doi amici de condei, îndoiți de faptul că și-au rătăcit neașteptat
inspirația în timpul trecerii lor. Impresia pe care mi-o lăsaseră cu privire la
nesiguranța lor, apreciați de-a lungul vremii de un public pestriț, dar
constant, e că implorau o falsă empatie. În acea perioadă eu învățam să
supraviețuiesc, făcând uz de emoția resimțită într-o lume complet străină.
Inspirația, ca proces divin, include promisiunea prezenței vii a imaginilor și
figurilor de stil aflate sub semnul contemplării native și a neviciatei relații
emoție – cuvânt. Forțată de mâna vanității, inspirația este împinsă mai
departe, în faza de expirație care, fiind un proces pasiv, exclude prezența
metaforei. Cele două stări se succed într-o manieră instinctivă, adesea
irațională. Ești atât năucit, cât și înfricoșat de faptul că starea de epuizare
emoțională acuză purtătorul de crize motivaționale. E asemenea asteniei de
primăvară care poate fi combătută cu variate infuzii din amestecuri de ierburi
robuste și aromate. Ceea ce apărea ca dislocare a imaginației ne pare acum clar
ca expresia unei pasagere pustiiri spirituale. Imaginația dislocată se
reconstituie într-un alt fel de coerență alinătoare. De aceea, trebuie reluate
temele marilor clasici care au experimentat deșteptarea și menținerea
spirituală. Este și motivul pentru care refuz să mai privesc la cele care mi-au
mâhnit pasul și mi-au slăbit cugetul. Un prieten drag mie mi-a tot spus că vede
în scrisul meu (ba chiar și în felul în care mă exprim de multe ori în
conversații) un talent literar autentic. Spusele lui – pentru că am încredere
în judecata sa – m-au ambiționat. Am început prin a scrie un jurnal, în care am
notat, între 1 ianuarie și 31 decembrie a anului în care împlineam 33 de ani,
„vârsta Hristică”, într-o formă trecută prin judecata mea legată de
învățăturile creștine, observații din cursul fiecărei zile. Așa s-a născut
prima mea carte, 33. Jurnal de inițiere spirituală,
binecuvântată de mitropolitiul Bartolomeu Anania, care a fost lansată în
Catedrala Ortodoxă din Târgu-Mureș și s-a bucurat de succes. Asta m-a încurajat
și am continuat. Am scris o nouă carte de eseuri, temele fiind legate de pilde
biblice, după care am îndrăznit să scriu poezie. Am deja trei volume de poezie
care, după părerea mea, dar și a criticilor, „desenează sentimente şi stări cu
linii clare” (Ștefan Mitroi). Cred că acum pot îndrăzni să mă consider și
scriitoare.
V.G.: Raționalitate și sensibilitate. La
prima vedere un cumul de contrarii. Știința presupune rigoare, logică
imbatabilă, poezia înseamnă trăire, transmite stări, emoții. Cum se împacă una
cu cealaltă?
D.G.: Doar la prima vedere pentru că, așa
cum spunea matematicianul și poetul (sau invers…) Ion Barbu (pe numele său
adevărat Dan Barbilian), referindu-se la geometrie și poezie: „Oricât ar părea
de contradictorii aceşti doi termeni la prima vedere, există undeva, în
domeniul înalt al geometriei, un loc luminos unde se întâlneşte cu poezia.” Eu
consider că raționalitatea și sensibilitatea, știința și poezia sau, dacă
vreți, realismul și romantismul, sunt forme ale cunoașterii care se completează
și se întrețin reciproc. Astfel, continuând de la „punctul luminos”, invocat de
Ion Barbu, pot spune că prin raționalitate și știință putem descoperi legile
fizice ale mișcării fotonilor, cuantele de lumină. În același timp însă,
sensibilitatea ne face să ne bucurăm intens la apariția, pe cer, a miracolului
curcubeului spectral al luminii albe. Un alt exemplu, de data aceasta din
cultura universală este Johann Wolfgang von Goethe, un mare poet și, în același
timp, un ilustru gânditor, filozof și om de știință. Referindu-se la
satisfactia pe care o oferă cunoașterea filosofică, Goethe spunea: „Acum pentru
prima dată mi se pare să-mi surâdă o teorie”. Să amintesc și cunoscutul roman
„Rațiune și simțire” al scriitoarei engleze Jane Austen (1811) în care autoarea
analizează în profunzime aceste stări, trăiri, prin intermediul personajelor pe
care le creează. Cred că gândind și acționând cu raționalitate, realist, putem
să ne construim starea de echilibru și siguranță care „protejează”
sensibilitatea noastră și ne permite să ne bucurăm de frumusețea zilei. Pe de
altă parte, sensibilitatea, emoțiile plăcute, bucuria vieții, ne oferă hrana
pentru regenerarea sufletească, atât de necesară ca să putem gândi și acționa
rațional, realist, eficient. La aceasta se adaugă și facultatea sensibilității
de a-ți deschide dimensiuni ale existenței pe care rațiunea doar le bănuiește,
dar la care nu poate accede. Poetul persan mistic Jalalluddin Rumi ilustrează
diferențele dintre rațiune și simțire printr-o grăitoare pildă în versuri. În
poezia „Zugravii din Râm și cei din China”, povestește cum, odată ca niciodată,
un sultan, dorind să-și împodobească palatul, a chemat la el pictori vestiți
din China și pictori renumiți din Roma. Fiecare colectiv de pictori se lăuda că
este cel mai bun. Acceptând să-i testeze, sultanul le-a distribuit spre
împodobire două săli alăturate ale palatului (săli din acelea, despărțite după
moda orientală doar de draperii și nu de ziduri și uși). Pictorii chinezi au
solicitat pigmenți scumpi din care să prepare măiestrite culori. Pictorii
romani au solicitat doar unelte de șlefuit. Zilele au trecut și pictorii
chinezi l-au anunțat pe sultan că au terminat de pictat sala lor. La foarte
puțină vreme și zugravii romani au anunțat că și-au terminat munca. Iată că
veni și ziua minunată a verdictului sultanului asupra echipei câștigătoare.
Sultanul vizită întăi sala chinezilor. A fost vrăjit de pictura acestora… totul
părea viu. Apoi, trecu în sala romanilor. Pentru asta a dat la o parte cortina
care despărțea cele două săli. Și ce credeți ? Toată pictura chinezilor se
reflecta pe un perete șlefuit de romani precum oglinda. Dar în reflexia
oglinzii, toată pictura chinezească părea și mai frumoasă! Morala lui Rumi este
înălțătoare: „Gândirea amuțește ori face să mă-nșel. / Mi-e inima cu Domnul sau
inima-i chiar El. /A inimii oglindă în veci o să arate / imaginile pure-n
adâncu-i reflectate. / Acei ce-o șlefuiră scăpat-au de culoare. / Divina
frumusețe-o privesc fără-ncetare.” Cred că avem de-a face, în acest context, cu
un adevărat dualism.
V.G.: Sunteți o persoană cu multă
adrenalină. De unde vine satisfacția cea mai mare?
D.G.: Am să răspund cu vorbele lui George
Enescu, de la „odihna din muncă prin muncă”. Continui să trăiesc în numele
adevărului, trăindu-l în metafore simple care mă țin pe un piedestal din ce în
ce mai șubred.
V.G.: Vă considerați în continuare un
explorator în ale vieții, profesiei, ori v-ați stabilit ținta și vă concentrați
cu toate forțele spre a o atinge? Dacă da, care este aceasta și prin ce
mijloace, pârghii veți accede la rezultatele dorite?
D.G.: Cum spuneam, sunt curioasă precum cei
mici… Da, continui să explorez. Pot spune că domeniul inteligenței artificiale,
căruia m-am dedicat de 10 ani încoace, este inepuizabil. Deși pentru unii pare
de domeniul fantasticului, domeniul este regăsit și în mitologia greacă, când,
de exemplu, se vorbește despre creațiile mecanice ale zeului Hefaistos. Un alt
exemplu, pe înțelesul majorității, este monstrul doctorului Frankenstein care
face referire la ideea de inteligență artificială creată de om. Ideea construcției
unei minți artificiale, pe care o întâlneam în anii ’40, nu doar a prins
contur, ci a atins apogeul în zilele noastre. Este și motivul rămânerii mele
profesionale în acest domeniu. Fiecare țintă atinsă trezește în mine nevoia de
mai mult… Consecvența, ambiția, sacrificiul sunt mijloacele pe care personal am
mizat. Cel puțin, acestea mi-au adus cunoaștere și profunzime. Și aici există
un exemplu mitologic. La nordici, zeul suprem Odin, pentru a afla secretul
fiecărei rune (deopotrivă literă și semn magic cu valențe creatoare) a trebuit
să stea nouă zile spânzurat de un picior de Arborele Lumii, în piept având
înfiptă o lance, fără mâncare și fără băutură. Mai mult, a trebuit să-și scoată
un ochi și să-l ofere ca ofrandă.
V.G.: Cu un asemenea CV extrem de
bogat, care oferă mari oportunități de realizare în alte țări, nu ați fost
tentată să emigrați? Nu ați avut oferte, ori, în ciuda acestora, ați decis să
rămâneți în țară? Cum explicați/argumentați această decizie?
D.G.: Am mai spus-o: străinătatea, cu atât
mai mult în acest context în care mă aflu, e pentru mine doar experiență
turistică, științifică și literară. Nu m-am născut și format în România ca să
slujesc o altă țară. Probabil sună prea patriotic, dar chiar îmi iubesc
rădăcinile. Pe oriunde am fost, în deja multe țări aparținătoare altor 3
continente, nu am uitat să promovez și să fac cunoscută originea mea și
Universitatea care mi-a dat aripi.
V.G.: În România generației mele și mult
după, știam că, dacă urmăm o facultate, avem o profesie/meserie, ne
perfecționăm în domeniul respectiv și lucrăm până la pensie în acea sferă de
activitate. Prin tot ceea ce ați realizat, prezentați o cu totul altă
perspectivă a instrucției și formării tinerilor. Ce le puteți împărtăși,
recomanda în acest sens?
D.G.: „Timpul nu a mai avut răbdare”, cum
spunea Marin Preda. Cu alte cuvinte, vremurile s-au schimbat. Le sugerez
tinerilor ca, atunci când își aleg facultatea pe care doresc să o urmeze, să se
asigure că specializarea, calificarea pe care o vor dobândi la absolvire, să
fie una utilă, căutată pe piața muncii, cel puțin pentru un orizont de timp
previzibil. Știu că acest lucru nu este întotdeauna ușor, orientările din
mediul economic fiind într-o continuă evoluție. Pe de altă parte, noțiunile care
au fost predate în facultăți evoluează rapid, capătă noi valențe, chiar pe
durata de timp în care o persoană este în puterea activității și împlinirii
profesionale. Și pentru că eu „vin” din tehnologia informației, apreciez că
aceasta constituie o expresie a adaptării tehnologiilor la arhitectura și
organigramele funcționale ale societății viitorului care au și început a fi
construite, pentru că „viitorul începe azi”. Le recomand tinerilor, absolvenți
de facultate și nu numai, să aplice conceptul de învățare pe tot parcursul
vieții, așa numitul „Life Long Learning” pe care eu l-am utilizat încă de la
sfârșitul anilor ’90, fiind deja la Cluj. Cu alte cuvinte, să se perfecționeze
continuu în domeniile lor de activitate sau în cele complementare, conexe. Este
bine însă ca ei să se orienteze spre specializări cu un pronunțat caracter
aplicativ, acestea fiind de interes pentru angajatori. De multe ori, la
interviurile de angajare, întrebarea „ce știi să faci?” este adresată
prioritar. Ca obiectiv al formării profesionale, în meseria aleasă firește, se
află modelul specializării largi, în care știi „câte puțin din fiecare”,
dintr-un evantai larg de probleme, sau specializarea de tip „nișă” sau „lamă”,
în care știi „din ce în ce mai mult despre din ce în ce mai puțin”. În
condițiile diviziunii muncii, orientate spre creșterea eficienței și
performanței economice, al doilea model poate fi considerat unul care oferă
sustenabilitate unei cariere profesionale. Făcând legătura cu tehnologia, de
care depindem atât de mult cu toții, modelul de dezvoltare profesională și
socială, pe care l-am expus anterior, este similar modelului „amplificare
(putere) – banda spectrală”, folosit în fizică, în tehnologia informației și a
comunicațiilor. Astfel, se poate transmite informația utilizând un spectru larg
de frecvențe, dar cu o amplificare (putere) redusă sau, aceeași informație
poate fi transmisă cu putere mare, dar într-o bandă îngustă, într-o „nișă”
spectrală. Iată cât de fin se leagă, se întrepătrund lucrurile, cum se corelează
tehnologia cu dezvoltarea profesională, cu modelele evoluției sociale.
V.G.: Sunteți un bun exemplu de schimbare a mentalității în ceea ce privește flexibilitatea pe piața muncii, un model de succes și demn de urmat de tineri. Cum vedeți acest aspect în societatea românească actuală? Au avut loc schimbări, se constată o adaptare la noile cerințe?
D.G.: Pregătirea mea în filosofie, prin
teza de doctorat pe care am susținut-o, mi-a înlesnit înțelegerea conceptelor
din diverse sfere de activitate, fapt care mi-a facilitat abordarea flexibilă a
diferitelor domenii profesionale. Flexibilitatea pe piața muncii poate fi
privită ca un mod sau o soluție prin care mediul de afaceri se adaptează
constant la schimbările și provocările economice și sociale. Mentalitățile
angajatorilor și angajaților evoluează și se modifică în consecință.
Schimbările din societate, progresul acesteia influențează relațiile de
producție și forțele de producție. Din punctul de vedere al relațiilor de
producție, dezvoltarea culturii antreprenoriale a cetățenilor reprezintă o
modalitate de adaptare individuală la noile cerințe ale mediului de afaceri.
Înființarea propriei firme, a deveni din angajat – angajator, fiind propriul
tău șef, este o oportunitate din ce în ce mai atractivă pentru tineri, fie că
sunt, sau nu, absolvenți ai învățământului superior. Avem în România firme
înființate de tineri, cu profilul de activitate în tehnologia informației, de
exemplu, care au deja succes și o poziție bună pe piață. Fondurile europene și
naționale accesibile prin programe de finanțare, de tip start-up de exemplu,
pot fi o bună soluție pentru susținerea finanțării acestor firme dinamice,
stimulându-le capacitatea de inovare. Tendința dezvoltării antreprenoriale va
conduce la dezvoltarea clasei de mijloc în România, beneficiară a unui nivel
bun al calității vieții. Din punct de vedere al forțelor de producție,
schimbarea și adaptarea majoră a mentalității angajatului, în cadrul procesului
muncii, și-au găsit o expresie importantă chiar în cursul pandemiei COVID-19,
prin așa numitul „lucru de acasă” (în engl. „teleworking”), desigur în sferele
de activitate unde acest lucru este posibil. Activitatea în regim online s-a
dovedit în multe cazuri eficientă, contribuind și la menținerea stării de
sănătate a angajaților. Tehnologia informației și a comunicațiilor își face din
plin datoria de a susține economia bazată pe cunoaștere. Cred că putem propune,
în contextul actual, o nouă sintagmă, mai cuprinzătoare, și anume „economia
bazată pe sănătate și cunoaștere”!
V.G.: Familia, școala și biserica
sunt cei trei „actori” care trebuie să colaboreze cu dibăcie în educația
copiilor; care este rolul și contribuția statului în procesul
instructiv-educativ din România?
D.G.: Constituția României stipulează clar
ce îndatorire are statul în privința educației. Iar această îndatorire este nu
doar importantă, ci, o responsabilitate esențială. O bună lege a educației
trebuie să corespundă nevoilor concrete ale României și să aibă consensul
tuturor partidelor, pentru a nu fi schimbată de fiecare dată când ajunge la
putere un alt partid. De departe cea mai bună lege a învățământului românesc
este cea elaborată la sfârșitul secolului al XIX-lea de Spiru Haret care ar
trebui luată drept model pentru o bună lege corespunzătoare actualului moment
de dezvoltare a societății românești. Ținându-se cont de ceea ce Spiru Haret
susținea – și avea perfectă dreptate – că „sistemul școlar al unei țări trebuie
să fie oglinda fidelă a trebuințelor, aspirațiunilor și caracterului național
al poporului care o locuiește”.
V.G.: Ce calități trebuie să aibă cineva
pentru a reuși în viață?
D.G.: Deloc puține, iar media online nu se
lasă mai prejos în a le descrie… Ați avut curiozitatea de a căuta pe Google?
Pagini întregi de sugestii cu „Cele n aptitudini / calități pe
care orice om de succes trebuie să le aibă” vi se vor afișa, gata să te instruiască.
Nu trebuie decât să te uiți în oglindă și să vezi câte ai. Cu siguranță,
trebuie să fii serios, cultivat, creativ, ambițios, neobosit, onest cu tine
însuți, să-ți cunoști bine meseria, să-ți propui țeluri importante, să te
gândești mereu și la ceilalți, la binele comun. Știu că unii – și nu puțini –
reușesc în viață și prin necinste, prefăcătorie, minciună, falsitate,
fățărnicie, micime sufletească. Dar „realizările” acestora sunt artificiale și
adevărul iese până la urmă la iveală, iar de acești oameni sperjuri până la
urmă nu-și va mai aminti nimeni. Chiar dacă vor acumula bogății materiale.
V.G.: Vă rog, precizați câteva idei,
concluzii despre societatea românească desprinse în urma cercetărilor
sociologice realizate! Unde ne aflăm, ce ar trebui să mai facem?
D.G.: Dialectica ne învață că societatea
omenească evoluează constant, iar acumulările cantitative conduc la salturi
calitative. În 1989, pentru societatea românească s-au încheiat câteva decenii
de dictaturi succesive, care au constituit un obstacol în calea evoluției și
manifestării dinamismului autentic al societăți civile. După 1990, societatea
românească s-a înscris pe drumul dificil al revenirii la democrație iar, în
economie, sectorul privat a început să își dovedească eficiența. Din punct de
vedere geopolitic, al alianțelor și al parteneriatelor, România se află într-o
poziție extrem de ofertantă. Eu cred că este bine să facem în continuare
eforturi pentru ca scara normală a valorilor, bazată pe moralitate, toleranță,
educație, competență, și performanță, să se manifeste la toate nivelurile
societății românești. În acest fel, forța de muncă foarte bine pregatită,
inteligența românească vor putea rezolva majoritatea obiectivelor pe care
societatea noastră își va propune să le realizeze pe parcursul timpului, făcând
față provocărilor viitorului.
V.G.: Cum vă considerați: optimistă,
realistă ori pesimistă? E nevoie de schimbare a viziunii și a modului de a
acționa? Dacă da, care ar fi primii pași?
D.G.: Sunt foarte realistă. Văd și apreciez
lucrurile bune, le văd și le critic pe cele necorespunzătoare. Modul de a
acționa trebuie să corespundă unei asemenea viziuni. Și trebuie acționat
cinstit, legal, hotărât, urmărind binele țării și al semenilor, nimic altceva.
Primii pași? Să eradicăm minciuna, falsitatea, prefăcătoria, urmărirea
interesului personal, al interesului de partid, să nu ne ploconim în fața
intereselor, a poruncilor sau „sfaturilor” venite din străinătate și dăunătoare
nației române și, implicit, a fiecăruia dintre noi.
V.G.: Ce calificativ ați da școlii
românești de ieri? Dar celei de azi?
D.G.: „Viitorul unei naţiuni este hotărât
de modul în care aceasta îşi pregăteşte tineretul”, spunea umanistul olandez
Erasmus din Rotterdam. Noi, românii, îl avem pe Spiru Haret, părintele
învățământului românesc modern, pe care l-a creat fără să dispună de resurse
bugetare remarcabile, fiind animat însă de patriotism și de o pasiune
deosebită. Spiru Haret a înfiinţat 1305 școli în zonele rurale, cu 2230
de posturi și 2660 săli de clasă. Pe savantul român Spiru Haret noi trebuie să
îl considerăm de referință, când se pune problema realizării unei reforme a
învățământului românesc. În această perspectivă istorică și dialectică, școala
românească este parte integrantă a vremurilor de ieri și de azi, trebuind să se
adapteze acestora. Există similitudini importante între școala românească de
ieri și de azi. Astfel, ieri și azi ne dezvăluie olimpici remarcabili care sunt
doriți de marile universități ale lumii. Ieri și azi, practica meditațiilor
este încă o soluție pentru realizarea unei pregătiri superioare a elevilor, în
vederea admiterii la universitățile bine cotate din țara noastră și nu numai.
Într-un eventual demers de acordare a unui calificativ școlii românești de ieri
și de azi, trebuie să avem în vedere că școala este nemijlocit influențată de
contextul economic, social, politic, în care aceasta funcționează. Cel puțin la
nivelul unei medii statistice, acest context influențează direct calitatea
orelor de curs, motivația dascălilor și nivelul de promovabilitate al elevilor
la examene. Cred că putem considera calificativul acordat școlii noastre ca
fiind determinat de cel acordat societății românești.
V.G.: De ce aceste diferențe?
D.G.: Într-un anume fel, răspund prin
continuarea răspunsului de la întrebarea precedentă. Înainte învățământul
beneficia, din partea statului, de o relativă susținere și stabilitate
economică fiind, în schimb, controlat din punct de vedere politic și ideologic.
Astăzi acest control a îmbrăcat alte haine, resursele financiare alocate
învățământului sunt adesea insuficiente. Înainte de 1990, era încurajată
raportarea promovabilității de 100%, pe ansamblul învățământului, în timp ce
astăzi ne alarmăm, pe bună dreptate, de ratele scăzute ale promovabilității,
subiectele fiind din ce în ce mai ușoare. În ciuda acestor probleme ale
învățământului, aflat într-o prelungită tranziție, trebuie recunoscut că elevii
care doresc cu adevărat să învețe se vor evidenția, căci, într-o bună măsură,
instruirea proprie devine cea mai validă formă de succes. Mai ales acum, când
Internet-ul oferă posibilitatea accesului rapid la un volum imens de
informație. E drept, trebuie să știi să filtrezi sursele de informare. Consider
benefică încurajarea orientării și pregătirii practice a viitorilor absolvenți
ai diferitelor forme de învățământ, deoarece doar Școala îi pregătește pe
tineri în mod concret pentru profesiunea viitoare. În fond, „O privire în cărți
și două în viață, vor da spiritului forma adevărată. (Goethe).
V.G.: Cum vedeți școala în perspectivă – în
evoluție, ori involuție? Ce ar trebui făcut pentru a spori gradul de eficiență?
Cum poate fi oprit abandonul școlar?
D.G.: O adaptare la standardele europene,
nu asta ne-am dorit? Aici, mi-ați atins o coardă sensibilă. Școala românească
de altădată, căreia i-am trecut și eu pragul, trebuia să rămână de neatins. Dar
se pare că avem nevoie de mase de manevră, nu de o școală de înțelepți… Școala
noastră este de multă vreme într-un proces de involuție. Programele nu urmăresc
pregătirea unor intelectuali care să posede cunoștințe solide, cu adevărat
folositoare în sensul de a cultiva în elevi un spirit civic, cu iubire de țară
și calități morale superioare. Vedeți, în acest sens, lipsa oricărui recurs la
textele scriitorilor latini sau greci, texte care au format caractere
patriotice în veacurile trecute. Avem din ce în ce mai puține cadre didactice
de calitate și pasionați de profesia de dascăl. Statul nu-i prețuiește pe dascăli,
nu le creează condiții bune pentru a desfășura o activitate de succes, nu-i
răsplătește nici salarial, nici moral, pe măsura importanței muncii lor.
Conducătorii de azi nu înțeleg marele adevăr haretian: „Cum arată astăzi
școala, așa va rămâne țara”. Oprirea abandonului școlar este o problemă foarte
importantă, dar și foarte greu de realizat. Și oricum de lungă durată. Cred că
ar trebui, pe de o parte, să se ia o serie de măsuri care să demonstreze
concret și foarte convingător că cei cu școală sunt mai prețuiți, din toate
punctele de vedere, decât cei fără. Pe de altă parte, ar trebui să existe școli
de toate gradele, pentru ca și cei care nu au capacitatea intelectuală de a
urma școli mai pretențioase, să poată învăța undeva, pentru a ajunge, printr-o
formă de școlarizare, să-și însușească o meserie utilă în societate. Și nu e
vorba doar de școli de meserii, ci și de școli mai puțin pretențioase chiar și
decât acestea.
V.G.: O altă problemă extrem de importantă
pentru România este faptul că inteligența românească a luat drumul emigrării,
din varii motive. Este o pierdere incomensurabilă pentru țară, neam, economie,
cultură… Exportăm inteligență și nu câștigăm nimic, din start este o „afacere
proastă” și extrem de neispirat gestionată. Ce ar trebui să facă factorii de
decizie pentru a determina revenirea acestora în țară?
D.G.: Cred că majoritatea celor care
emigrează nu o fac luând în considerare doar câștigurile mai bune de afară.
Motivul principal este, cred eu, că la noi nu au condiții bune pentru a
desfășura o activitate cu adevărat creativă, cu rezultate pe măsură, nu au
echipamente tehnice de ultimă generație, sprijin material, înțelegere,
susținere, o recunoaștere pe măsură a rezultatelor lor bune. De multe ori, șefi
obtuzi, nepricepuți dar plini de sine îi umilesc. Cei care studiază în
străinătate, cu rezultate bune și foarte bune și care vor să se întoarcă în
țară, să aplice cunoștințele în folosul țării originare, sunt primiți, de cele
mai multe ori, cu ostilitate. Cei mediocri, aflați în funcții de decizie, nu îi
vor aici pentru că le-ar deveni concurenți redutabili. Rezolvarea constă în
crearea unui alt climat, de susținere, prin toate mijloacele, a performanței.
V.G.: De ce vă este cel mai dor din Moldova
(Bârlad, Iași)? Ce este acolo deosebit și nu ați regăsit la Cluj?
D.G.: Moldova are pentru mine, și e normal
să fie așa!, un farmec aparte. Este un tărâm care mustește de tihnă…
Timpul pare că își încetinește curgerea, ritmul activităților zilnice
devine mai domol, oferindu-ți răgaz să auzi cum crește iarba sau cum cântă
păsările… Moldovenii au ceva din vigoarea sufletească a oamenilor din vechime.
Se bucură, se ceartă, dansează, se luptă… Pun suflet în tot ceea ce întreprind!
Uneori, am impresia că sunt suflete cu o pojghiță mai fină ca
pergamentul de carne. Este un lucru bun, dar în lumea dură de azi, acest dar se
poate transforma într-un viciu. Suferința trăită intens dă naștere unei
furii zgomotoase! Noroc că trece repede, aducând după o perioadă tulbure,
din nou, acalmia. Ceva din liniștea codrilor seculari în care colindau zimbrii,
mai vibrează în sufletul moldoveanului. De aici și filonul poetic
inepuizabil și vitalitatea ce răsună din muzica populară cântată de taraf,
fanfară, orchestră!
V.G.: Ce are Clujul în plus față de Iași?
Ce v-a atras, ce v-a determinat să decideți a fi ardeleancă adoptată de Cluj?
D.G.: Clujul are un climat și un civism
aparte care, chiar dacă nu e perfect, este, totuși, mult superior celor din
alte orașe. Și apoi, eu fiind în primul rând om de știință și cadru
universitar, nu pot să nu fiu atrasă de faptul că UBB-ul este singura
universitate din România aflată în Top 1000 al celor mai bine cotate
universități din lume. Candidând la funcția de primar îmi doresc ca, în timpul
mandatului meu, colaborarea între mediul universitar și cel antreprenorial
clujean să devină mai consistentă, mai vizibilă. Vreau să încurajez crearea de
parteneriate între acestea, pentru realizarea de proiecte și obținerea de
finanțări care să conducă la creșterea nivelului calității vieții, culturii și
educației în municipiul Cluj-Napoca.
V.G.: Din întreaga evoluție de până acum,
este limpede determinarea dvs. de a merge întotdeauna la esența lucrurilor; ați
avut nenumărate împliniri. Ați avut și neîmpliniri? Poate, și dezamăgiri… Ce ne
puteți mărturisi în acest sens?
D.G.: Neîmplinirile, dezamăgirile… au fost acel imbold de a continua cu și mai multă dârzenie. E o zicală la noi, pe cât de lipsit de eleganță, pe atât de adevărată. Și uite așa, din șut în șut, putem face pași importanți mai în față. Preferabil, mai înspre bine.
V.G.: Realizările obținute vă aduc bucurie,
vă relaxează, vă încântă, vă încarcă sufletul… Cu atât de multe preocupări,
implicări, mai aveți timp personal, privat? Ce hobby aveți?
D.G.: Am foarte puțin timp doar pentru
tihna mea. Îmi place să ascult muzică, să vizitez locuri deosebite. Când mă duc
în străinătate, la conferințe și alte evenimente științifice, încerc să iau
contact cu cât mai multe din valorile acelei civilizații, valori artistice și
istorice. Vizitez muzee, expoziții, biserici, cartiere vechi, cu aer
traditional și încerc să le imortalizez cu sufletul și cu camera foto. Când am
două-trei zile libere mă duc să văd sau să revăd o mânăstire, un castel, o
cetate, un oraș istoric cum e, de pildă, Sighișoara. Iar șofatul mă relaxează
inimaginabil. Nu în ultimul rând, îmi face plăcere să-mi întâlnesc prieteni și
să vorbim „câte-n lună și în stele”.
V.G.: Ce vă supără, deranjează,
întristează?
D.G.: Cândva răspundeam că mă supără
minciuna, laşitatea şi snobismul. Odată cu trecerea anilor, am învățat să trec
peste ele, dar nu și peste autosuficiență. Autosuficiența este un fel de negare
tacită a utilității personale în folosul altora sau a utilității altora în
folosul personal. Sună a comportament național, așa-i? De asemenea, mă supără
faptul că avem atât de puțini oameni politici de valoare și de mare anvergură.
Mă întristează faptul că majoritatea celor cinstiți, bine intenționați și bine
pregătiți, care ar putea face multe pentru țară, refuză să se implice, iar cei
care totuși o fac sunt atât de puțini încât fie sunt izolați, fie cad pradă
jocurilor politice.
V.G.: Ați avut momente în care ați simțit
nevoia să vă reinventați? Cum ați conștientizat acest lucru? Dacă, da, care au
fost primii pași?
D.G.: Drumul meu profesional mi-a oferit șansa de a învăța și lucra în multe domenii de activitate pe care le consider complementare: fizica, filosofia, informatica, activitatea didactică, cercetarea științifică, literatura, jurnalismul. Eu consider că aceasta reprezintă o fericită conlucrare între domeniile real și uman vizibilă atât în dezvoltarea personală, cât și în perfecționarea profesională. Astfel că da, am simțit nevoia să mă reinventez permanent. Rezultatul este cel la care asistați! Nu a fost greu să conștientizez acest lucru, să fac primii pași, deoarece am început prin a învăța și a mă specializa în fizică. Un domeniu care m-a ajutat să înțeleg și să descriu realitatea și în care este necesară, pe lângă matematică și informatică, multă imaginație și observarea atentă a fenomenelor, evenimentelor care se petrec în jurul nostru. Apoi am simțit imboldul de a descrie minunata realitate, în care trăim cu toții, și într-un alt mod, apropiat sufletului. Și am făcut-o în eseuri și în metafore. Așa am început să am preocupări literare și jurnalistice care încă se diversifică. Într-adevăr, atât știința, cât și poezia, sunt forme ale cunoașterii în care îmi regăsesc inspirația și motivația.
V.G.: La pregătirea dvs., cu un potențial
intelectual excepțional, cu o activitate profesională prodigioasă, cu o
implicare merituoasă în sfera științifică, jurnalistică și de comunicare,
literară, culturală, curiozitatea mă îndeamnă să vă întreb: Ce v-a determinat
să intrați în politică?
D.G.: Fiind un om de acțiune, am simțit
nevoia să fac mai mult pentru orașul meu adoptiv, și, cine știe, poate mai
târziu, pentru țara mea. Am conștientizat, însă, faptul că activitatea mea
științifică, oricât de bogată ar fi, nu e suficientă pentru acest deziderat.
Cred că, având un rol politic, aș putea realiza mai multe în acest sens.
V.G.: Ce v-a motivat și când v-ați decis?
De ce PRM?
D.G.: Sunt femeie curajoasă și nu am găsit
în niciunul dintre partidele contemporane determinarea, responsabilitatea față
de destinul tinerei generații, a populației descumpănite și dezamăgite la cote
îngrijorătoare vizavi de politicienii îndrăgostiți de funcții, avantaje și
câștiguri personale. Da! PRM, oricât ar fi dorit unii să îl distrugă, nu a
pierit! Partidul România Mare a renăscut, asemenea păsării Phoenix, încât chiar
și afilierea mea la programul acestei formațiuni politice dovedește schimbarea
radicală a profilului și programului său. Prin sigla sa, tinerii trebuie să
recunoască un Partid Revoluționar Modern, o formațiune care crede în valorile
românești și luptă cu îndrăzneală pentru păstrarea identității culturale. Un
partid modern, dar autentic românesc, european totodată, care luptă pentru
demnitatea vorbitorilor de limbă română, cu nimic mai prejos de idealurile
fondatorului acestui Partid, poetul Corneliu Vadim Tudor. Sunt, la rândul meu,
poetă și nu am niciun fel de sentiment de inferioritate în fața celor care se
cred elitiști, manifestând o discutabilă morgă intelectuală, drapată în
ideologii politice și curente culturale de import.
V.G.: Care este motto-ul dvs. în viață?
Care este sloganul politic în această campanie electorală? Care ar trebui să
fie limbajul politic în fața electoratului, care ar trebui să fie atitudinea
vis-à-vis de oponenții politici?
D.G.: „Totul este trist în lume…”, o
extindere a versului lui Eminescu din poezia „Floare albastră”, pe care l-am
schimbat în timp cu „Să te odihnești de muncă prin muncă” de la Enescu. Cred că
îmi vine mai bine, privind experiențele de până acum, mai mult sau mai puțin
înălțătoare. În privința atitudinii față de opozanții politicii, cred într-o
dezbatere rațională, politicoasă și în căutarea unei soluții armonioase!
Limbajul politic trebuie să fie corect, pe înțelesul omului simplu, dar cu
toate acestea decent și elegant prin simplitate.
V.G.: Creionați, vă rog portretul
politicianului zilelor noastre! Care ar trebui să fie cuvântul,
fapta și crezul politicianului când e vorba de soarta omului, țării și
poporului?
D.G.: Eu consider că în politică există
trei categorii de persoane: oameni de stat, oameni politici și politicieni:
1. Oameni de stat sunt cei care, în întreaga lor activitate,
se gândesc numai la binele țării și al poporului, un bine gândit și pentru
imediat, dar mai ales pe termen lung. Ei nu fac nimic pentru ei înșiși.
Asemenea personaje nu cred că există azi în politica românească. 2. Oamenii
politici se gândesc atât la propria lor carieră cât și la binele țării
și al poporului, pe termen scurt și mediu (mai rar pe termen lung). Asemenea
personaje sunt extrem de puține, azi, în politica românească. 3. Politicieni sunt
cei care mimează interesul pentru țară și popor, dar, în realitate, sunt
interesați doar de binele propriu. Vor să facă avere din politică. În realitate,
țara și poporul nu-i interesează. Asemenea oameni avem cu nemiluita în România.
Un adevărat om de stat sau om politic trebuie să-și stimeze adversarul politic,
să-i recunoască cinstit meritele, nu să-l împroaște cu noroi, cu invective tot
timpul pentru a arăta că acela nu are niciodată dreptate, că numai el știe ce e
bine și cum trebuie acționat. Crezul omului de stat și al omului politic
trebuie să fie întotdeauna: „Totul pentru țară, nimic pentru mine”.
Politicianul, în schimb, nu are niciun crez pentru țară și popor.
V.G.: Mai are România asemenea
oameni?
D.G.: Categoric, DA!, dar sunt cufundați în
masa votanților. Partidele politice le duc lipsa dar nici nu reușesc să-i
capaciteze.
V.G.: Ce proiecte de viitor aveți?
Cu ce veniți nou, deosebit față de ceilalți candidați? De ce are nevoie Clujul
acum?
D.G.: Proiectele mele sunt acum proiectele
clujenilor care știu că merită mai mult. Toate acestea se împletesc armonios cu
nevoile fiecărui concetățean. Principala mea preocupare este reducerea poluării
care este cu adevărat o problemă care cere imperios rezolvare. Se spune că
într-o încăpere fără ferestre aerul curat este declarat nesănătos. Este exact
ce se întâmplă astăzi în municipiul Cluj-Napoca. Vreau să deschid ferestrele,
la propriu și la figurat, acesta este angajamentul meu în acest moment. Nu
insist asupra poluării politice, care este „pandemică”. Dar municipiul
Cluj-Napoca este – la propriu – unul dintre cele mai poluate orașe din România.
Culmea, există o soluție chiar la noi acasă. E vorba de o tehnologie românească
de purificare și oxigenare a aerului care zace de ani de zile în așteptare, în
timp ce România plătește penalități usturătoare la Uniunea Europeană pentru
nivelul inacceptabil de poluare. Voi face tot posibilul să implementez această
tehnologie, ca și pe cea a transformării gunoaielor în sursă de energie, cu sau
fără sprijinul celor care ar trebui să fie direct interesați. De
asemenea, mă gândesc la demararea demersurilor pentru utilzarea, implementarea
BIM (Modelarea Informatică a Construcțiilor) la nivelul administrației
publice locale prin procese inteligente bazate pe modele 3D care oferă
profesioniștilor din construcții și instalațiile aferente perspective și
instrumente pentru a planifica, proiecta, construi și gestiona mai eficient
clădirile și infrastructura. Extrapolând, Clujul acum are nevoie de un climat
curat.
V.G.: Modul de a ne comporta și reacționa
la ceea ce se întâmplă în societate depinde de educație, de gradul de cultură,
de modul de a gândi/raționa. Există o expresie latină, ale cărei rădăcini se
regăsesc în textul Asinaria de Plaut (195 Î. Ch), „homo homini lupus est”, omul
este lup pentru om; Acum, parcă este mai actuală ca niciodată. Privind evoluția
a ceea ce se întâmplă în țară, dar și plan mondial, credeți că într-acolo ne
îndreptăm? Dacă da, ce-ar trebui făcut pentru schimbarea mentalului colectiv și
a atitudinii sociale și civice.
D.G.: Trebuie să avem înțelepciunea să alegem, să numim în funcții decizionale oameni cinstiți, dedicați interesului țării. Cei care se dovedesc a nu fi așa, trebuie înlăturați fără întârziere. Cei care ne conduc trebuie să fie mândri de țara lor, să-i apere interesele de azi și de mâine, să nu cedeze nimic din suveranitatea națională de dragul globalizării și al așa numitei „corectitudini politice” care s-au dovedit nefaste, care ne îngenunchează și ne pun în situația de aserviți ai unor forțe străine care doresc doar să exploateze din altă parte.
V.G.: Se vorbește de frățietate
transpartinică a formațiunilor politice din România. Ce părere aveți: există
aceasta? Dacă da, în ce constă?
D.G.: Frățietatea transpartinică este la
noi întotdeauna de conjunctură. Ea se rupe imediat ce interesele de moment ale
politicienilor hrăpăreți nu mai coincid. O colaborare serioasă a două sau mai
multe partide trebuie să se bazeze pe slujirea cinstită și neabătută a
interesului național.
V.G.: Cum vedeți România în context
european? Dan Puric spunea (parafrazez): România trebuie să spiritualizeze
Europa, iar Europa să civilizeze România. Sunteți de acord? Care este opinia
dvs. în acest sens?
D.G.: Românii au origini sănătoase din
punct de vedere religios, acea „frică de Dumnezeu” a însemnat și salvarea
granițelor, atât cât a fost cu putință de-a lungul vremii. Alăturarea noastră
la Europa civilizată înseamnă realizarea năzuințelor dintotdeauna ale poporului
nostru. Armonia, cooperarea, bunăstarea, în pofida experienţei amărâtoare pe
care țara noastră a avut-o câteva decenii în Europa, creează prilejul de
reafirmare a nației noastre. Evoluția istorică și religioasă a Europei
dezvăluie deosebiri, din multe puncte de vedere, între Estul și Vestul
continentului. Geografia, la rândul ei, are un rol important în apariția și
întreținerea acestor deosebiri. Un exemplu în acest sens este arcul Carpatic.
Am putea spune că în România există multă, spiritualitate, „har” și talent
însă, poate, mai puțin „sistem”. Prin „sistem” putem înțelege, în acest
context, mod de organizare, civilizație, eficiență, performanță. În Occident
există organizare și eficiență a sistemului însă, poate, mai puțină
spiritualitate și har. În ambele situații lucrurile sunt nuanțate, iar o astfel
de analiză și comparație, trebuie să fie complexă, să ia în considerare
multitudinea aspectelor implicate. O posibilitate reală ar fi ca Occidentul să
preia spiritualitate și har de tip românesc, iar România să preia eficiență și
organizarea sistemului de tip Occidental. E un nou tip de negociere, s-o numim
„civilizare”, realizată în ambele sensuri, pentru interesul ambelor părți.
Analiza poate fi extinsă și în profunzimea planurilor religioase, privind
Ortodoxia și Catolicismul. Prin realizarea integrării, a sintezei
spiritualității și harului românesc, cu sistemul, „civilizația” de tip
occidental, Europa poate câștiga enorm și își poate redobândi rolul de lider
mondial, pe multiple planuri. Iar acest lucru se poate realiza, geopolitic,
începând din „creuzetul” Europei Răsăritene și Centrale.
V.G.: Prin tradiție, în decursul istoriei,
românii au jucat hora și sârba; se pare că de la o vreme dansează foarte bine
doar tangou – într-un ritm lent, un pas înainte, doi pași înapoi? Credeți că România
viitorului va fi salvată de români?
D.G.: Hmm…. Întrebare capcană căreia îi voi
răspunde la fel. Îi vom face români și pe cei care nu sunt. Trebuie să credem
că soarta României depinde de fiecare cetățean în parte. Că până la urmă se vor
ridica din rândurile noastre personalități care să se situeze la înălțimea
momentului și a cerințelor necesare îndreptării României pe drumul cel bun.
Realismul meu devine, în acest caz, optimism.
V.G.: Sunteți o persoană plină de
inițiativă, ambițioasă, tenace, toate aceastea includ și spiritul de faiplay?
Acceptați că sunt și alții mai buni decât dvs.?
D.G.: Dacă nu aș fi așa și dacă nu ar fi
alții mai buni ca subsemnata, nu aș intra în nicio competiție… Da, sunt mulți
oameni mai buni, mai experimentați, mai pricepuți. Totdeauna, când întâlnesc
asemenea oameni mă bucur că pot schimba idei cu aceștia. Asta mă face să cred
cu și mai multă tărie într-un viitor mai bun pentru România. Și mă străduiesc
să învăț de la ei. Cred că viața este – sau ar trebui să fie – un permanent
proces de învățare, de perfecționare.
V.G.: A fost un privilegiu și o bucurie
această convorbire. Sincere felicitări, calde mulțumiri și mult suces în
împlinirea tuturor proiectelor! Să aveți împliniri personale și să fiți de un
real folos Clujului și societății românești!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu