miercuri, 21 iulie 2021

Alexandru Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ.....! (22/O7/2021)-(31/07/2021)

 



NASTEREA FARA DURERI

Arhimandritul Sofronie Saharov

 

 

            Cât de importanta este petrecerea – sa nu spun exercitiul – în rugaciune ne-o arata experienta. Cred ca este îngaduit sa fac o parabola cu viata noastra fireasca, sa aduc câteva exemple cunoscute noua din viata cotidiana. Sportivii, pregatindu-se pentru concursurile viitoare, vreme îndelungata repeta aceleasi numere, pentru ca, în momentul întrecerii, toate miscarile deja asimilate sa le execute repede, cu siguranta si parca mecanic. De cantitatea exercitiilor va depinde si calitatea executiei.

 

             Voi povesti acum o întâmplare ce s-a petrecut într-un cerc de persoane binecunoscute mie. Într-unul din orasele europene, doi frati s-au casatorit aproape concomitent. Una din fete era doctor în medicina, inteligenta deosebita si un caracter foarte puternic. Cealalta era foarte frumoasa, vioaie, inteligenta, dar nu prea instruita. Cân d pentru amândoua s-a apropiat timpul sa nasca, s-au hotarât sa experimenteze teoria ce aparuse nu de multa vreme, a „nasterii fara dureri”. Cea dintâi, doctor în medicina, a priceput rapid mecanismul acestui act si dupa doua-trei lectii de gimnastica, a renuntat la exercitii, încrezatoare ca a înteles totul si la momentul potrivit va pune în practica cunostintele dobândite. Cealalta avea cunostinte primitive de anatomie si despre corpul uman, dar nu era dispusa sa se ocupe de partea teoretica a problemei, si cu asiduitate a început sa repete întregul complex de miscari ale corpului, pe care însusindu-le în mod corespunzator s-a dus la operatia ce o astepta. Si ce credeti dumneavoastra? Prima, în momentul nasterii, de cum au început durerile, a uitat toate teoriile sale si a nascut cu mare greutate si în dureri (vezi Facere 3, 16). A doua însa, a nascut fara dureri si aproape fa ra efort . Asa va fi si cu noi. A întelege „mecanismul” rugaciunii mintii este un lucru usor pentru omul contemporan cultivat. Urmeaza sa se roage doua-trei saptamâni, cu o oarecare osârdie, sa citeasca câteva carti; si la toate acestea va putea si el sa adauge ceva. Dar în ceasul mortii, când întreaga noastra faptura este supusa unei ruperi violente, când creierul îsi pierde luciditatea si inima încearca fie dureri puternice, fie slabiciune, atunci toate cunostintele noastre teoretice dispar si rugaciunea noastra poate sa se piarda.

 

            Este necesar sa ne rugam cu anii. Sa citim putin si numai ceea ce se gaseste în atingere cu rugaciunea. Prin practicarea ei îndelungata rugaciunea devine o natura a fiintei noastre, o reactie fireasca la orice fenomen în sfera duhovniceasca, fie lumina sau întuneric, aparitie a sfintilor îngeri sau ale puterilor demonice, fie bucurie sau întrist are, într-un cuvânt, în toata vremea si în toate situatiile. Cu o astfel de rugaciune nasterea noastra pentru lumea de Sus poate cu adevarat sa devina „o nastere fara dureri”.

 

Arhimandritul Sofronie Saharov, Despre rugaciune, traducere de Pr. Teoctist Caia, Ed. Publistar, Bucuresti, 2006, p. 134-135

 

 

DUHUL SFANT

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

 

              Duhul este atât de subtil, încât poate patrunde prin orice creatura, materiala sau spirituala, prin toate „duhurile” rationale si prin toate sufletele nerationale, prin corpurile ceresti, prin pamânt, prin toata materia organica si anorganica, fara sa întâmpine vreun obstacol, fiind totdeauna mai presus de ele si dându-le viata, ca Duh al lui Dumnezeu, sau penetrând cu usurinta orice materie, fara a-i da viata, precum muntii, pietrele, peretii, ca si cum n-ar întâlni nimic în cale. Prezenta lui Dumnezeu se vadeste chiar daca faci abstractie de orice alta realitate de natura spirituala sau materiala. De aceea pot spune oricând ca sunt cu Dumnezeu, închipuindu-mi ca sunt numai eu cu El. „Ca Tu cu mine esti”, spune psalmistul (Psalmul 22, 4). „Eu sunt cu tine”, îi spune Domnul Apostolului Pavel (Faptele Apostolilor 18, 10).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 403

 

 

AMURGUL

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

          Amurgul este ca o sarbatoare permanenta, o reminiscenta a întâlnirii lui Dumnezeu cu Adam. Oricare dintre noi, simte în amurg ceva, ca o mângâiere, ca o adiere care pluteste în atmosfera, care tulbura, te misca, te face mai gânditor, mai întelept, mai bun.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 9-10

 

 


PAGUBA SI CAPITAL

Parintele Arsenie Boca

 

 

Preotia Bisericii urmareste ca nici unul din fiii Tatalui sa nu se învrajbeasca în sine însusi, sau sa se rupa din obste si din duhul dragostei lui Hristos. Caci El e Cel ce uneste obstea laolalta, deci nimeni nu se mântuieste razletindu-se de Biserica, oricât ar crede ca într-însul salasluieste Duhul lui Hristos.

 

Preotii au grija de-a îndupleca pe oameni în vremea rânduita întoarcerii, ca sa nu cada din milostivire sub strivirea dreptatii. Lor li s-a dat marele dar sa ierte în numele lui Dumnezeu. Mare, covârsitor de mare dar! Oare de ce nu-l pricep oamenii?

 

Multa paguba face un preot în averea de pacate a oamenilor, stergându-le cu darul datoriile agonisite diavolului, capitalizate în om.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 134-135.

 

  

PRIVILEGIUL ADEVARAT

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

La vârsta batrânetii, odata cu pregatirea pentru plecarea sa din lume si cu apropierea de sfârsitul vietii, omul dobândeste privilegiul de a cunoaste mai multe despre viata viitoare decât a putut s-o faca în toate celelalte etape ale vietii si de a se distinge într-un mod care nu mai poate fi întâlnit la nici o alta faptura dintre cele create. Vârsta senectutii dezvaluie chipul fapturii morale si duhovnicesti.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 23

 

 

MARETIA FAPTURII

Sfantul Sofronie Saharov

 

 

Priviti maretul tablou pe care Dumnezeu ni-l dezvaluie în facerea cosmosului, în facerea omului dupa al Sau chip si asemanare. Ceea ce cautam noi nu se margineste la marunta noastra viata de zi cu zi; este vorba de a fi cu Dumnezeu si de a agonisi înlauntrul nostru viata în toata deplinatatea sa, si cosmica, si dumnezeiasca.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Din viata si din duh, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2011, p. 13



MECANISMUL

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

                 Un om suparacios si fara minte, dorind sa faca sa functioneze un obiect sau un aparat oarecare si nefiind în stare sa-l foloseasca din nepricepere, vazându-se deci în imposibilitatea de a-l utiliza, asa cum ar fi dorit, de cele mai multe ori se înfurie, îsi iese din fire, arunca acel obiect sau îl distruge, ca si când ar fi o fiinta vie si s-ar opune intentiilor sale. Se întâmpla ca ceva sa nu mearga, sau sa se întepeneasca, sau sa se rupa, sau sa functioneze altfel decât se astepta, sau sa nu i se potriveasca locul, si omului i se pare ca totul se ridica împotriva lui si este gata mai-mai sa înceapa sa plânga de ciuda. Dar daca în locul nepriceputului vine un mester, totul intra în normal. De ce? Fiindca mesterul se apuca de treaba cu cap, rational, cu pricepere si cu suflet. Catre ce ma îndreapta aceste reflectii, care privesc lucruri atât de obisnuite, modul nostru de a ne purta cu obiectele? Catre constatarea ca pretutindeni mintea, sau mai exact spus, spiritul rational al omului, domneste asupra materiei. Nimic nu se poate face de la sine, fara contributia mintii, nici macar o singura miscare mecanica corecta. Nici un obiect nu se poate adapta de la sine scopului pentru care a fost creat, deoarece scopul respectiv nu poate fi atins decât urmând anumite reguli, sau prin modalitati determinate, cunoscute, iar acestea sunt produsul mintii, al inteligentei. Iata câteva exemple din univers. De unde provine acea ordine extraordinara care domina materia neînsufletita si lumea animalelor necuvântatoare? De unde vine acea frumusete fara seaman, acea minunata transformare a materiei amorfe, lipsite de viata, în ceva plin de armonie si de viata? De unde vine acea adaptare perfecta a unor elemente lipsite de viata la mii si mii de scopuri, dintre cele mai di verse, într-un mod atât de rational si de simplu, stiut fiind ca prin ele însele acele elemente n-ar putea sa-si „propuna” un scop si nici sa-l atinga? Cine este nevazutul stapân al tuturor acestor forme ale materiei? Ce Minte îsi vadeste preaminunata-I întelepciune în materia neînsufletita si în multimea vietuitoarelor necuvântatoare? Cine este Artistul si Sculptorul perpetuu, Cel ce îsi realizeaza opera în mod nevazut înaintea ochilor nostri? Tu esti Unul, Doamne, Facatorul a toate! Ochii inimii mele Te vad în fiecare linie a spatiului. Tu le-ai facut si le faci pe toate, împreuna cu Fiul Tau si cu Duhul Tau cel Sfânt. Inima mea Te saruta, oriunde Te-ai afla, si ma închin Tie, Te laud, si Te cânt.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 128-129

 

 

LUMINA LIMPEDE

Cuviosul Bonifatie de la Teofania

 

 

               Trebuie sa ne straduim sa vedem ce ne arata Duhul Sfânt. Lumina lui Dumnezeu arata limpede tot ce se afla în casa noastra – dar ca sa vedem ceea ce e în ea trebuie sa deschidem ochii si sa ne uitam cu luare-aminte, cercetând cele ce se afla în ea. Altfel, oricât de limpede ne-ar arata lumina de zi a lui Dumnezeu cele ce se afla în casa noastra, nu vom sti ce este în ea daca nu o vom cerceta.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 49-50

 

 

 

PARASIREA CUIBULUI

Parintele Rafail Noica

 

 

              Originea îti este cuibul, ca al pasarilor. Pasarea se naste într-un cuib; pâna-i cresc aripile si îsi ia zborul, creste în cuibul acela, dar dupa aceea, de multe ori, nu se mai întoarce în acel cuib niciodata. Omul, în orice caz, îsi face aripi duhovnicesti catre fiinta lui, catre vesnicia lui si zboara acolo, în vesnicie.

 

Parintele Rafail Noica, Celalalt Noica, Ed. Anastasia, Galati, 2002, p. 37

 

 


KILOMETRAJUL INIMII

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

             „Cautati mai întâi Împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate acestea se vor adauga voua” (Matei 6, 33). Cum, în ce chip sa cautam mai întâi Împaratia lui Dumnezeu? Iata cum. Sa presupunem ca vrei sa faci un drum undeva, pentru o treaba oarecare, mergând pe jos, cu un vehicul sau pe apa; roaga-te lui Dumnezeu sa-ti calauzeasca mai întâi caile inimii si dupa aceea pe cele ale calatoriei pe care vrei sa o faci, sa te îndrepteze mai întâi pe caile vietii, potrivit poruncilor Sale. Trebuie sa doresti aceasta din toata inima si sa te rogi de mai multe ori în acest sens lui Dumnezeu. Cunoscându-ti dorinta sincera si stradania de a-I respecta poruncile, Domnul îti va îndrepta, putin câte putin, toate caile tale.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 257

 

 

ARHITECTURA SI MUZICA

Compozitorul Arvo Part

 

              Cred ca toata savârsirea omeneasca este ca un lego. Totul poate fi sustinut de componente mici care au aceeasi materie-sursa. Când patrundem înlauntrul materiei – piatra, sticla sau o bucata de lemn – cu un microscop electronic, cu cât mergem mai adânc, marind de o suta, de o mie, de un milion de ori, cu atât mai interesanta devine imaginea. Vedem peisaje minunate si uimitoare. Daca marim si mai mult, mai aproape de adâncimi, apar lucruri de necrezut. Apoi în fata noastra se iveste deodata o imagine comuna absolut uniforma. Este imaginea atomului, care este comun tuturor lucrurilor. Nu conteaza care este materia. Poate fi piatra sau altceva. Suntem la granita. Aici nu este diferenta între arhitectura si muzica.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii și puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 91

 

 

INTELEPCIUNEA ANIMALELOR

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

         Cel care supune observatiei un animal anume poate, desigur, sa determine care sunt limitele stiintei si întelepciunii aceluia? Întelepciunea si priceperea animalelor au un caracter particular: fiecare animal are întelepciunea corespunzatoare lui; întelepciunea unui animal nu se înrudeste câtusi de putin cu întelepciunea altui animal dintr-o alta clasa si nu au acelasi fundament, pentru ca nu au ca temei ratiunea, ci firea animalului. Multe animale pot convietui vreme de secole în aceleasi locuri, dar niciodata un animal nu va trage vreun folos de pe urma întelepciunii si stiintei altui animal; se poate ca maimuta sa-l vada pe castor vreme de secole construind, dar niciodata nu va ajunge sa-i imite mestesugul; nici câinele, nici pasarea o alta pasare si nici vreun animal mai mult sau mai putin dezvoltat nu va ajunge sa imite stiinta altui animal. Prin urmare, sufletul animalelor nu se bucura nici de cea mai mica asemanare cu cel al omului; pentru ca animalul nu lucreaza cu stiinta, nici nu e constient de finalitatea lucrarii sale; pe când omul lucreaza liber, ca o fiinta ce e înzestrata cu suflet rational, având constiinta scopului si finalitatii sale.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 62-62.



POTIRUL

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

            Iata paharul Înfricosatului Tau Sânge, plin de lumina si de viata. Daruieste-ne pricepere si luminare, ca sa ne apropiem de el cu dragoste si cu sfintenia credintei, si sa ne fie nu spre osânda, ci spre iertarea pacatelor.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 208

 

 

AVARUL

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

         Avarul pune mare pret pe lucruri; pe oameni, cei care au nevoie de lucruri, nu-i pretuieste; îi pare rau de obiecte, nu-i pare rau de oameni, desi omul este fiinta nepretuita. Pe sine se iubeste, pe altul nu. Tot ceea ce pretuieste el este pâna la urma gunoi, apa care curge si nu se mai întoarce. Domnul este pentru toti oamenii izvor nesecat; El a pus totul la picioarele omului, lumea întreaga.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 218.

 

 

 

RASCRUCE

Parintele Paisie Olaru

 

 

         Când suntem la o rascruce în viata, sa facem doua lucruri: sa ne rugam si sa întrebam. Eu mai degraba ma ratacesc în orase decât în padure!

 

Parintele Paisie Olaru, Parintele Paisie duhovnicul, traducere de editie ingrijita de Arhimandrit Ioanichie Balan, Ed. Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, Iasi, 1993, p. 72

 



VASUL INCHIS

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

             Vezi ca un vas, chiar gol fiind, nu poate primi nimic în sine atâta timp cât nu este deschis. Asemenea si inima omului, chiar de se va izbavi de desertaciunea acestei lumi, dar va ramâne ferecata prin cruzime, nepasare si deznadejde, nu va putea lasa cuvântul Domnului sa intre în ea. De aceea ne graieste asa Hristos, Cuvântul Ipostatic al lui Dumnezeu: „Iata, Eu stau la usa si bat; de va auzi cineva glasul Meu si va deschide usa, voi intra la el si voi cina cu el si el cu Mine” (Apocalipsa 3, 20). Dumnezeiescul si preadulcele Sau glas mereu bate la usile inimilor noastre prin cuvântul Sau cel sfânt, însa nu fiecare îl aude, întrucât nu oricine are deschise urechile duhovnicesti, despre care El zice: „Cine are urechi de auzit, sa auda!” (Matei 13, 9). Trebuie sa-si deschida inima cel ce voieste sa primeasca în ea cuvântul lui Dumnezeu si sa rodeasca din acesta; si precum pamântul cel crapat de uscaciune asteapta ploaia pentru a face rodul sau, asemenea i se cuvine inimii noastre sa-si deschida gura si sa însetoseze de cuvântul Domnului, adica sa aiba neostoita nazuinta si vrere de a auzi cuvântul lui Dumnezeu, nu dintr-o oarecare alta pricina, ci pentru aceea ca sufletul sa dobândeasca zidirea cea duhovniceasca.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 124

 

 

SLUJIREA INTREGII ZIDIRI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

          Întreaga creatura – soarele, luna, stelele, pamântul, apa, aerul, focul, plantele, pasarile, pestii, vietuitoarele patrupede, insectele – slujeste lui Dumnezeu prin calitatile si însusirile date lor de la Dumnezeu; vita de vie aduce roade, marul asijderea, si asa mai departe. Cu atât mai mult omul trebuie sa slujeasca lui Dumnezeu prin calitatile ce i-au fost date ca fiinta rationala, libera, sensibila; slujirea lui trebuie sa porneasca din minte si din inima, sa fie de bunavoie, nesilita, desi se face si cu o constrângere de sine sau a altora. În slujirea lui Dumnezeu e viata si fericirea creaturii. Iar smochinul neroditor se taie si se arunca în foc. Când nu slujesc lui Dumnezeu, puterile si însusirile omului iau o directie pervertita, mincinoasa, catastrofala pentru el (desfrânare, betie, erezie, pornire spre scandal), dar atunci când sluj esc lui Dumnezeu directia lor este dreapta, armonioasa, pasnica, roditoare, mântuitoare, luminatoare.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Liturghia: Cerul pe pamant, traducere de Boris Buzila, Ed. Deisis, Sibiu, 1996, p. 215




OCHII SENINI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

               Când Domnul priveste cu milostivire la fiii pamântului cu ochii naturii, cu „ochii” unui timp senin, limpede, deschis, ne simtim cu totii în largul nostru, usori si veseli. Când atmosfera este curata, aerul ne patrunde binefacator în suflete si în trupuri; când atmosfera devine rece, umeda, apasatoare, simtim ceva ca o povara, pe suflet si pe trup, multi ne îmbolnavim, pe multi ne rapune aleanul si urâtul. Este modul prin care natura influenteaza puternic si irezistibil starea oamenilor. Si este interesant de observat ca cine este legat mai putin de poftele si desfatarile vietii, cine nu s-a facut rob pântecelui, cine este mai cumpatat la mâncare si la bautura, fata de acela natura pare sa se arate mai binevoitoare, nu-l apasa sau o face într-o mai mica masura decât în cazul celor deveniti sclavii firii si trupului. O , cât de limpede ni se arata ca adevarata noastra viata este în Domnul, nu în cele materiale; cât de clar vedem ca Domnul „lucreaza toate în toti” (1 Corinteni 12, 6). În atmosfera El este respiratia noastra; în mâncare, ne satura, în bautura, ne ogoieste setea; El ne îmbraca, ne adaposteste, ne încalzeste si ne linisteste; ne aduce liniste si în somn; Îl regasim în cuvântul curat, învatatoresc, întelept si ziditor, în dragostea unora fata de altii. Doamne, Stapâne, Facatorul si Binefacatorul nostru! Da-ne ca în fiecare clipa a vietii noastre sa ne amintim de Tine, ca prin Tine „traim si ne miscam si suntem” (Faptele Apostolilor 17, 28), ca viata ne-a fost data de Tine, respiratia, totul! Dar sa tinem minte, daca în toate cele de care am vorbit pâna acum nu vom tine seama de poruncile si rânduielile lasate de la Dumnezeu, El ne va fi si pedeapsa noastra. Pedepsi-ne-va cu atmosfera, cu mâncarea, cu bautura, nu ne vom mai satura, nu ne vom mai astâmpara setea, ne va face sa ne scârbim de mâncare si de bautura sau sa ne îmbolnavim de ele. Asa cum se întâmpla când cuiva nu-i mai prieste mâncarea, când i se uraste de îmbracaminte si de casa, când nu-si mai gaseste linistea nici în somn, când vorbele lui nu mai au nici o legatura între ele, când are parte de dragoste nestatornica, chinuitoare si pârjolitoare. Se vadeste ca pedepsele ne vin chiar din pornirile noastre pacatoase. „Prin ceea ce pacatuieste cineva, prin aceea se pedepseste” (Întelepciunea lui Solomon 11, 16).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 117-118

 

 

MORMINTELE

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

             În ziua când se vor deschide mormintele mortilor, când va glasui trâmbita tunator, când lumea va fi cuprinsa de cutremur si groaza mare, când toti îngerii se vor pogorî la porunca Ta ca sa-i desparta pe buni de rai, când se vor arata nori de foc si-i vor purta pe Sfinti, în ziua aceea sa se arate si asupra mea îndurarile Tale, sa stau de-a dreapta Ta, Bunule Doamne, si sa fiu miluit!

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 179.

 

 

I N T R E G

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

            Dupa cum în cea mai mica particula din Trupul si Sângele lui Hristos se afla Hristos întreg, asemenea în fiecare gând si cuvânt bun sta Hristos întreg.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 492.



TRISTETEA

Sfantul Ioan Casian

 

 

         Deci vom putea goni din noi aceasta patima ucigatoare numai daca, sustinuti de speranta celor viitoare si de contemplarea fericirii fagaduite, vom pastra mintea noastra stapânita de o necontenita meditatie spirituala. Într-adevar, toate felurile de tristeti, fie cea izvorâta dintr-o mânie ante­rioara, sau din pierderea unui câstig, ori din vreo paguba suferita sau prici­nuita de vreo jignire, de vreo tulburare fara noima a mintii, sau cele care ne împing la o disperare de moarte, vor putea fi biruite, când având privirea îndreptata spre lucrurile vesnice, care vor veni, vom ramâne mereu voiosi si neclintiti. Atunci nici nu vom fi doborâti de nenorocirile prezente, si nici înflacarati de izbânzile avute, privindu-le pe toate ca pe niste lucruri pieritoare si nefolositoare.

 

Sfantul Ioan Casian, Scrieri alese, traducere de prof. Vasile Cojocaru si prof. Nicolae Chitescu, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1990, cap. Despre tristete, p. 225

 

 

 

RUGACIUNEA

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

              Rugaciunea are darul de a face sa picure în suflet neîncetatul izvor al bucuriei. Sufletul din care nu se înalta spre Cer glas de rugaciune este asemenea unei case pustii, plina de paienjenis, locuita numai de pasarile întunericului. Un suflet care nu se stie ruga, nu va sti ce-i fericirea, chiar de ar avea toate bogatiile pamântului. Rugaciunea adevarata este truda sfânta.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 112-113.

 

 

CLIPA SI VESNICIA

Compozitorul Arvo Part

 

 

           Timpul si atemporalul sunt legate. Clipa si vesnicia se lupta în noi. De aici izvorasc toate contradictiile noastre, încapatânarea, îngustimea mintii noastre, credinta si osteneala noastra.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 63



P A T R I A

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

             Iubește-ti patria pamânteasca si pe parintele ei. Ea te-a educat, te-a instruit, te-a facut sa însemni ceva printre oameni, ti-a dat respectul ce ti se cuvine, îti da de toate. Dar trebuie sa-ti iubesti cu deosebire patria cereasca, pe Parintele veacului ce va sa vina; acea patrie este, de buna seama, mult mai scumpa si mai vrednica de cinstire decât aceasta, fiindca este sfânta si dreapta, de neclintit, vesnica, nestricacioasa, fara seaman de frumoasa si datatoare de fericire, fiindca ti-a dat si îti da infinit mai multe înlesniri si bunatati decât patria pamânteasca; fiindca Parintele acelei patrii nu este un om muritor, supus patimilor, ci Dumnezeu Cel mai înainte de veci, Atoatefacatorul. El te-a facut fiu al lui Dumnezeu, mostenitor al lui Dumnezeu si împreuna-mostenitor cu Hristos, fiindca Tatal ceresc te face partas tuturor bunatatilor Împaratiei Sale: „Cele ce ochiul n-a vazut si urechea n-a auzit si la inima omului nu s-au suit” (1 Corinteni 2, 9). Aceasta patrie ti-a fost juruita cu nepretuitul Sânge al Fiului lui Dumnezeu. Dar pentru a fi cetatean al acelei patrii trebuie sa-i respecti si sa-i iubesti legile, asa cum esti obligat sa respecti si cum respecti de fapt legile patriei pamântesti, fiindca fara aceasta nu te vei putea face cetatean al acelei neasemuite patrii. Iubeste Biserica, aceasta scoala de educatie duhovniceasca; ea ne pregateste sa fim madulare si cetateni ai acelei patrii.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 297-298

 

AVEREA STRAINA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

              Vezi ca un om ce are o avere straina, pe care-o tine la el, nu se mândreste cu aceasta, nu se numeste bogat pe sine si nu se lauda cu ea. Asemenea se cuvine sa facem si noi cu darurile Domnului pe care le avem: sa nu le socotim ca fiind ale noastre, ci ca si cum ar fi straine; sa nu ne preamarim prin ele, ci sa ne slujim de ele spre slava lui Dumnezeu si spre folosul nostru si al aproapelui, caci toate de la El ne vin si tocmai pentru aceasta ne sunt încredintate. Sa ne fie bogatia, mintea, întelepciunea si toate celelalte daruri spre ajutorare noua si aproapelui si nu spre magulirea noastra, ci spre slava si lauda Unuia Aceluia de la Care purced acestea, caci asa cum El din mila Sa ni le-a dat noua, asemenea poate si sa le ia de la noi, de vreme ce sunt ale Lui. Abia atunci vom cunoaste cu adevarat cât suntem de saraci, milogi, schilozi, goi si neavând nimic al nostru, afara numai de pacat.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 116

 

 

FRACTIUNEA DE SECUNDA

Sfantul Sofronie Saharov

 

 

           Întreaga noastra viata pamânteasca, de la nastere si pâna la cea din urma suflare a noastra, va arata la sfârsit ca un singur act concentrat. Continutul si calitatea ei se vor vedea într-o fractiune de secunda. Sa ne imaginam un pahar din cel mai limpede cristal, plin cu apa. O singura privire ne va spune daca apa e curata sau nu. Tot asa va fi si cu noi atunci când vom fi trecut întru alt tarâm. Cel mai trecator reflex al inimii sau mintii noastre îsi va lasa urma asupra sumei totale a vietii noastre.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Rugaciunea – experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 93





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu