miercuri, 26 octombrie 2022

Alexandru Bochiş-Borşanu - Borșa - tezaur folcloric peren

 




Borșa - tezaur folcloric peren

Col. (r) Alexandru Bochiş-Borşanu

26 Octombrie 2022

 

A venit soția de la biserică. Eu la calculator, cu muzica în surdină, aproape nu realizam ce cântă, fiind concentrat la un joc. Soția zice: cântecul ăsta îl cânta și bunica mea. Am fost cu ea la câmp și cânta așa frumos, cântec vechi, doină, Crești pădure și te-ndeasă. Ăsta ce cântă la tine acum pe You Tube.

 

Abia atunci îmi dau seama ce cântă Gheorghe Mureșan, deosebit de melodios și melancolic. Și gândul îmi zboară la Borșa sus pă deal în Pădurice cu mama la sapă. Urcam dealul pe la Ploibast pă drum în sus de tot, lângă pășunea ciumăfăienilor, unde aveam patru jugăre de pământ, de obicei semănate cu cucuruz, că altceva nu prea creștea, eventual floare de soare. Uneori mama mă lua cu dumneaei la sapă. Mai mult ca să aduc apă rece de la Ciurgăuaș, că sapa, vă spun drept, nu prea mă îndemna. Chiar dumneaei zicea: „nu prea îți umblă mâna pe sapă copile! O să trebuiască să te duci să-ți faci o meserie” Dar nu mă sancționa, dimpotrivă mă recompensa cu câte un cântec sau cu o istorioară de când a fost la slujit în Regat, ca să cumpere pământ, să fim înstăriți; se plângea cât de greu o ducem fără „braț de muncă”, adică bărbat, – tata decedase în toamna anului 1945. Aveam pământ dar nu avea cine să-l lucreze.

 

Acolo sus la Pădurice mi-a cântat mama multe cântece patriotice, dar și doine de jele, printre care și Crești pădure și te-ndeasă. O cânta cu patos, din suflet, chiar dramatic. Dar și versurile o ajutau: „Creşti pădure şi te-ndeasă/  numai loc de casă-mi lasă,/ loc de casă și-o cărare... Codrului i-ai dat cărare/ mie dor și supărare”. Timbrul vocii doinit, melodios, putea să-ți smulgă lacrimi dacă erai mai sensibil. Am învățat și eu melodia. O știa și soră-mea Silvia, tot de la mama, dar ea știa multe cântece, în special învățate la cor. Acolo era în concurență cu vara sa Maria Bochiș a Diacului.

 

Și alte neamuri cântau, chiar dacă nu au fost la oraș și nu aveau radio, în schimb aveau talent. Cine dintre voi, acum vreo 60 de ani, și mai bine, nu a auzit de Podoaba!?  Podoaba lui Gubău din Tău!  Jumătate din sat, nu cred că-i știau numele de familie. Fetelor sale le numeau după poreclă: Valeria Podoabii sau Rachița Podoabii. Voi știți cine era? Să vă ajut. Era bunicul doamnei profesoare Rachița Chișu, și vorba lui badea Gyuri, să scria, Bochiș Gheorghe, fiul lui Bochiș Ioan de pe Hagău, zis Gubău. Unchiu Gheoghe Bochiș era un bard local; cânta la petreceri, cânta în crâșmă, era o podoabă vocală pentru anturaj. Dar și Valeria, fiica sa mai mare era talentată. Fusese și ea o perioadă de câțiva ani la București la slujit. Dacă îți cânta romanța „Bătrâni” a lui Octavian Goga, care începea cu întrebarea: „De ce m-ați dat de lângă voi/ De ce m-ați dat de-acasă/ Să fi rămas fecior la plug,/ Să fi rămas la coasă.// Acum eu nu mai rătăceam/ Pe-atâtea căi răzlețe”, era imposibil să nu-ți curgă un șir de lacrimi pe obraz. Mai ales cei ce părăsise satul, ca mine.

 

Pare că mă laud, că familia mea ar fi altfel decât erau alți borșeni. Nici vorba, la Borșa multă lume știa să cânte, aveau talent și chiar cultură muzicală. Mentorii culturali erau învățătorul și preotul, care păstrau tezaurul folcloric și creștinismul în comună. Corul Căminului cultural sau Corul din „Podul bisericii” contribuiau la educarea muzicală a borșenilor.

 

Ați fost vreodată la lucru câmpului pe lângă o stână de oi? Sincer, vă întreb: nu ați oprit lucru, ca să ascultați fluierul baciului ce cânta oilor să pască? Eu am fost. Trilurile fluierului fermecat oprea și zborul păsărilor.  Dacă nu știi cânta din fluier, atunci nu ești baci la oi! Erau și muzicanți autodidacți care cântau la instrumente. Banda lui Sandica Păraschi, el la ceteră, primaș, cu fratele lui Aurel contraș și Șoani țâganu´ gurdunaș, care au cântat multor generații de borșeni. După cetera lor jucau borșenii în șură la Petrea Chertului sau la Lică din Tău! La ceteră cânta și Trăianu Boanchi, deseori la joc în cămin. Mai erau cântăreți la clanetă, adică la clarinet, care doineau duios ori cântau de joc. Am mai apucat pe badea Petre, un singuratic, ce locuia într-o căsuță cu paie pe ulița Cerăii în sus, spre a dealul Cocului. Cânta doine de jele.

 

Știu că mulți dintre strămoși cântau în hotar, la muncă. Doinele românilor se auzeau pe dealul Cerăii, în Bărcăria sau sub Holomburi, dar și la crâșmă lui Broscoi sau a lui Mitru lui Drâscalău, lângă târg. Oamenii nu erau băutori, vicioși, frecventau cârciumile ca un mod de socializare, de alungare a stressului sau vreo aniversare, un aldămaș după o tranzacție sau chiar de epatare, a tinerilor. Apoi, aproape de miezul nopții de Duminecă, treceau pă drum cântând, se retrăgeau la casele lor. Mama îi cunoștea după glas. Auzi, fain horește ăsta a Pordicului, nici Petrea Bădocani nu o zice rău, dar ăsta a Bălului cântă fals – tineri ce treceau pe lângă casa noastră horind. Erau bărbați puternici, buni de lucru, dar și de petrecere.

 

Era, și cred că mai este, în gena borșanului darul de a cânta; el cântă de bucurie sau de necaz, la nuntă, la botez, la Paști sau de Crăicun, și, ori de câte ori i s-a ivit ocazia. Cântecul îl menține a fi el însăși, tare, optimist sau își plânge amarul.

 

Cântăreții de azi își au seva în trecutul cultural al borșenilor; ei sunt culegători de folclor, de foarte multe ori, păstrând vechea linie melodică. Unele cântece de azi au fost „modernizate”, nu mai sunt horile de altă dată, dar seva le-a rămas.

 

Încep să cânt „De ce m-ați dat de lângă voi”- soția nu zice nimic, ascultă. Ușor, ușor, lacrimile încep să curgă pe obrazul bătut de vânturi și de ploi, rătăcind pe-acele căi răzlețe, dar nu le șterg ....

 

Așa am ajuns să trec în al VIII-lea deceniu. Cântecul lungește viața.

 

Sandu Bochiș a Rachiței

Borșa Cluj - Ulița Mare










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu