Mircea Dorin Istrate
M O D E L E
ANTOLOGIE CUPRINZÂND
PROZĂ ŞI POEZII
CU DEDICAŢIE
UNELE DIN
ELE AU FOST
PUBLICATE, ÎN TIMP, ÎN ZIARE
ŞI REVISTE CA:
,,Dor de Dor’’, ,,Dacia Nemuritoare’’, ,,Dacia Magazin’’, ,,Vitralii’’,
,,Cuvântul Liber’’
,,Astra Blăjeană’’, ,,Agora’’, ,,Apărarea Mureşeană’’, ,,Claviaturi’’, ,, Tezaur’’etc.
Motto:
’’Ca prin lumea mincinoasă să
răzbesc cu fapte bune
Şi curat în faţa sorţii
să stau vrednic ca un sfânt,
V-am luat să-mi fiţi modele, cuiburi de înţelepciune,
Măreţind în nemurirea unei tainiţe de gând.’’
Mircea
Dorin Istrate
MIRCEA
ISTRATE - LECŢIA DE PROTOISTORIE
- Legendele Olimpului românesc -
Într-un soi de proze poetice foarte
originale, Mircea Istrate ne
introduce în Istoria neamului nostru de la origini, trecând prin rugul
veacurilor şi al mileniilor, toate figurile luminoase şi toate evenimentele
cruciale, dându-le sens într-o formulă stilistică atrăgătoare, neasemuită cu
nici o alta.
Timpul şi Istoria – două
repere fundamentale ale omenirii, fără de care, trecutul nu ar mai avea nici
prezent, nici viitor. A fi român şi a nu agrea istoria poporului tău, este
aproape o nelegiuire care se transformă în vină morală.
Nu avem dreptul să uităm nici unul
din marile evenimente care au schimbat istoria românilor de-a lungul
mileniilor.
Ceea ce face autorul Mircea Istrate
este tocmai reiterarea acestui drept şi
a acestei sfinte datorii de a
menţine treaz sentimentul patriotic legat de istoria neamului nostru,
într-o suită de evocări concludente, absolut trebuincioase pentru educarea tinerelor generaţii dar şi a celor care se fac că
uită pe ce meleag s-au născut, ce limbă au gângurit încă de la vremea când nu
ştiau desluşi alfabetul şi din ce strămoşi se trag de au ajuns la civilizaţia
şi cultura de astăzi.
Am primit totul de-a gata de la
înaintaşi. Dar oare suntem vrednici de acest „totul de-a gata?”
Istorisirile acestui autor
prestigios sunt smulse parcă din Marea Carte a Lumii de care nu putem fi
izolaţi, pentru că nu am trăit în cosmos, ci legaţi geografic, istoric şi
spiritual de toate popoarele lumii. Nimic nu trebuie să ne fie indiferent,
pentru că, dacă am căuta mai adânc şi am cerceta izvoarele, am găsi rădăcini,
acolo unde nu ne-am aştepta.
Seminţia română, numită de
autor „Nemuritorii lumii” – este şi ea un centru de Univers, un buric
al pământului şi noi, am avut şansa de a ne naşte aici. De aceea trebuie să
cinstim aceste locuri sfinte şi pe cei care le-au locuit cu mult înaintea
noastră şi de la care le-am primit, aşa cum am menţionat, fără nici un merit
din partea noastră. De aceea, datoria este cu atât mai mare, de a ne învrednici să le cinstim, ori măcar să nu le luăm în derâdere. A-ţi
necinsti locul de baştină şi trecutul lui, este echivalent cu a-ţi ponegri mama
care te-a născut, tatăl care te-a crescut şi fraţii care ţi-au fost alături
încă din copilărie. Leagănul prunciei, vatra strămoşească fac parte din
dasein-ul fiinţei.
Aceste eseuri lirice despre istorie
şi despre actualitate, sunt cu totul deosebite
pentru că dau sens şi substanţă unor teme majore pe care, avem obiceiul de cele
mai multe ori a le neglija. Autorul de faţă a găsit modalitatea de a le face
cunoscute, nu într-un mod ştiinţific, arid, încărcat de date şi înghesuit de evenimente, dar de a le
repovesti ca pe un fel de legende ale Olimpului românesc. Fiecare ţară are
muntele său de sfinţenie pe care sunt depozitate tezaurele istoriei neamului şi
limbii respective. Numai urcând acest munte cu pietate şi cu demnitatea
cuvenită, vom putea să ne simţim cu adevărat români vrednici.
Kogaion-ul –
muntele sacru al dacilor, unde locuia însuşi Zamolxis a suscitat din totdeauna interesul istoricilor şi al
filozofilor, fiind şi un spaţiu de iniţiere antică. Citim în Enciclopedia
liberă câteva informaţii despre Zamolxis şi Kogaion-ul:
"Muntele care se
ascunde privirilor" nu se vrea o formulare metaforicã, ci o realitate a
cãrei acceptare şi întelegere îl ancoreazã într-un spţiu geografic determinat
în contextul unor legi fizice. Este vorba de Muntele Gugu (2.291 m) din Masivul
Tarcu-Godeanu, semn de hotar, convergent, pentru cele trei provincii istorice:
Banatul, Ardealul şi Oltenia, care constituiau arealul spiritualitãtii şi
politicului geto-dacilor, dar şi a ceea ce avea sã fie Dacia Felix, dupã
cucerirea de către imperiu. Personajul Zalmoxis (denumire datã de Herodot
(484-425 î.e.n.) în "Istorii") sau Zamolxis (dupã Strabon (63
î.e.n.-19 e.n.) în "Geografia") pare a se regãsi sub aceastã denumire
de-a lungul secolelor în formele de manifestare spiritualã la geto-daci, precum
şi la traci, cu un specific aparte pentru teritoriile nord-dunãrene, prin
personaje cu rol de mari preoţi, care s-au identificat cu zeul suprem al cãrui
nume l-au împrumutat. Herodot, pãrintele istoriei, îl plaseazã pe unul din
aceşti Zalmoxis ca şi contemporan cu Pitagora, iar pentru a-i da o dimensiune
perenã, adaugã: "...mi se pare, însã, cã el a trãit cu mulţi ani înainte
de Pitagora" (Istorii. IV.96)”.
Mircea Istrate afirmă în chip
poetic despre originea şi etnogeneza poporului nostru: „Suntem margine de timp,
încolţiţi aici în huma statorniciei noastre la poalele Carpaţilor, prelinşi
de-o parte şi de alta până dincolo de Dunăre şi mare şi încă mult mai departe
spre soare-răsare şi soare-apune, tot înmulţiţi în ţandăra zării.
Suntem din totdeauna stăpânii acestor mirifice şi roditoare meleaguri
peste care, în vremi bătrâne, au trecut mulţime de noroade în drumul lor de
pribegie spre alte zări. Noi am rămas aici nesmulşi din glia străbună, mereu
iertători şi încrezători în steaua noastră norocoasă.
Ne este veche şi nobilă seminţia ca şi moşia pe care El, Divinul, ne-a
dat-o s-o stăpânim şi să o păstrăm mereu întreagă în rotundul ei. Ca să nu
uităm de această poruncă am pus la hotarele conştiinţei noastre troiţe
veghetoare, Tărtăria, Sarmizegetusa, Tape, Blidaru, şi încă multe altele care ,
la cumpănă de vremi să aprindă candela speranţelor noastre, pentru a aduna şi
uni împrăştiata turmă a neamului, risipită de furtunoase şi înşelătoare vremi”.
Frumoase cuvinte. Vrednice de un scriitor îndrăgostit de glia lui
strămoşească. Cât priveşte întrebarea „De unde venim?”, autorul are următoarea explicaţie, la fel de lirică: „De nicăieri şi de niciunde.
Noi suntem şi ne-am ştiut mereu aici din cumpăna vremilor, iar pe cei de
dinaintea noastră i-am ştiut mereu de moşi. N-am venit pe vreo scurtătură din
neguroase şi îndepărtate locuri ca mai toţi cei din jur. Pe noi ne-a pus
Măritul aici, ca veşnică sămânţă, care să se înmiască în huma roditoare a
acestor locuri, pe cărarea mereu suitoare a neopritului timp”.
El îi
numeşte pe Decebal, Bogdan, Mircea, Ştefan, Mihai şi atâţia alţii care s-au
însfinţit pe altarul nemuririi, “Hristoşii
noştri cei dragi”, care au ştiut să aprindă mereu candela conştiinţei
noastre.
Iar la întrebarea „Încotro mergem” – acelaşi autor, afirmă cu tărie: „Mergem de la-nceputuri pe sortitul drum al pătimirilor noastre, plătind
mereu ortul cerut pentru a rămâne aici în veşnicia mincinoaselor vremi”.
Cum să nu fii sensibilizat de
asemenea cuvinte mişcătoare? Cum să nu înveţi a iubi Istoria şi Neamul dacă
cineva te învaţă în acest plăcut mod?
În eseul „Trecători prin vreme ”, Mircea Istrate spune despre „Cei
învechiţi în timp”: „A fost cândva o vreme mare
şi glorioasă, îmbrăcată în aura strălucitoare a nemuririi, când, dragostea de
neam şi ţară nu se învăţa, ci se primea o dată cu laptele supt de la mamă, când
nu măreţia vorbelor, ci faptele venite din ’’cuget şi simţiri’’ erau cele care
îngloriau un nume veşnicindu-l spre aducere aminte în veci de veci. Ea,
dragostea de neam şi ţară a fost miraculosul leac vindecător şi iertător a
toate păcatele făcute în scurtimea unei vieţi trecătoare. Că e aşa o ştim
scormonind cu gândul în legendele şi poveştile noastre nemuritoare ale căror
începuturi se pierd în negura timpului, ele fiind din vremea când pe aici
aceste molcome dealuri erau munţi semeţi, iar lacurile erau mări mângâiate de
vânturile istoriei. Pe atunci, în acest rai străbun dar adevărat, noi am fost
Adamii şi Evele locului, iar acest cuibar mereu născător de neamuri, ne-a
înmulţit ca spicul grâului în culcuşul unor vremi calde şi liniştite ale
istoriei”.
Cu alte cuvinte, nu trebuia să vină cineva din afară să ne înveţe cine
suntem, ci învăţam prin laptele supt al mamei. Iar ca întemeietori de fruntarii
nu au fost alţii decât ciobanii noştri mioritici care „au bătut stâlpi de ţară
prin locurile în care i-a odihnit vremea şi vremurile, ei fiind născători de
neamuri noi, împământenite şi înmulţite prin acele alte meleaguri. Aşa ne-am
lăţit mereu în timp moşia noastră străbună, înstelându-ne urma cu fapte mari şi
bune şi nu prădând şi jefuind sudoarea muncii altora, aşa cum au făcut-o alţii
care ne-au urmat”.
Purtat pe aripa inspiraţiei,
Mircea Istrate se întoarce câteva milenii în timp şi adastă la originea
neamului, cu toată încărcătura de basm, legendă, poveste şi realitate, din care
desprinde fapte şi oameni hotărâţi de Măritul a schimba faţa omenirii, până la
a se închega în mod miraculos, un neam de oameni dârzi, viteji, harnici şi
drepţi în faţa nelegiuirilor altor popoare: “Aşa
ne-am trecut prin clepsidra timpului neam după neam, crescând odată cu munţii
şi cu codrii, îndestulaţi cu de toate câte ne-a pus Domnul în cuibarul
vieţuirii noastre, având un singur gând, să nu ne micim moşia străbună, să
urmăm legile încifrate la Tărtăria de Hristoşii noştri cei vechi, de ultimul
nostru Moise, marele şi înţelepul Zamolxis”.
În evocarea lor aproape poetică,
autorul foloseşte şi termeni specifici
şi sintagme potrivite pentru
scrierile istorice şi chiar unele arhaisme:
prăpăstenie, ne micim, zornăit de spade, muma care te-a născut,
înlăurata armată a Romei, armia duşmană, însfinţită icoană, brumătit, arămit, vatra
vieţuirii, stârpe, îngloriind, vatra, neamul, moşia, micnicia, ş.a. – termeni
mai puţin uzitaţi în literatura actuală dar care au rostul şi parfumul lor în scrierile cu substrat istoric.
Lecturarea
acestor micro eseuri lirice este foarte necesară pentru a trezi spiritul
patriotic, amorţit de multe decenii şi a-l sădi în sânul şi conştiinţa copiilor
şi nepoţilor care în tăvălugul tranziţiei au deprins a neglija istoria,
tradiţia, datinile strămoşeşti, sfârşind prin a nu mai şti cine sunt cu
adevărat, ceea ce este, pentru factorii educaţionali, Biserică, Şcoală,
Familie, învăţători, educatori, profesori, părinţi – impardonabil.
Scrierile ultimelor decenii nici nu mai amintesc nimic despre istorie,
nici despre etnogeneza poporului român, s-au scos din manuale date şi
evenimente esenţiale şi totul a devenit cât se poate de confuz până şi pentru
oamenii maturi. Dar copiii de azi sunt cât se poate de derutaţi şi nu mai ştiu
care este adevărul.
Autorul merge până-ntr-acolo încât îi denumeşte
pe stră-stră-moşii nostri, Feţi-Frumoşii, „care s-au luptat de-adevăratelea cu zmeii şi balaurii aşa cum îi ştim
noi din poveştile care ne-au vrăjit copilăria”.
Mircea Istrate ne oferă pentru o
mai bună autentificare şi reperele geografice necesare: “Urma trecerii lor prin vreme o găsim pe valea Dârjovului la Bugiuleşti,
la Racoviţa, unde ne-au lăsat primele bucăţi de piatră cioplită şi aşchii de os
folosite atunci la vânătoare. Mai apoi, când neamurile s-au adunat în ginţi,
după ce au descoperit focul, arcul cu săgeţi, roata olarului, când au
domesticit primele animale şi s-au apucat de a face agricultură, ei s-au aşezat
pentru totdeauna pe aceste frumoase şi roditoare dealuri şi câmpii,
înmulţindu-se în timp.
Căpătând curaj şi putere şi-au tot lăţit moşia însemnând-o pentru
veşnicie cu vetrele lor de statornicie, cu vasele decorate de mâinile lor
dibace, iar mai târziu, când au deprins şi arta prelucrării metalelor, au rămas
să umple cu istorie neîntreruptă aceste locuri. În mii de ani torşi din caierul
vremii, străbunii ne-au lăsat în boabe de timp frumosul muncii lor la Boian, la
Criş, la Turdaş, la Hamangia, dar mai ales la Cucuteni, iar acum peste 6000 de
ani, înaintea tuturor şi-au încifrat gândurile în semne doar de ei ştiute
lăsate moştenire viitorimii la Tărtăria”.
Formarea poporului
român şi a limbii române decurge astfel, în
descrierea lui Mircea Istrate, ca şi capitolele unui basm românesc, unde
cobori, pe fir de poveste, să afli ce s-a mai întâmplat cu locurile şi cu
oamenii: “Tot urcând şi coborând cu
turmele lor nenumărate dealuri şi munţi, în scurgerea vremii au ajuns până la
capătul lumii lor de-atunci, punând stâlpi de neam şi ţară prin acele locuri de
unde nu s-au mai întors rămânând veşniciţi în urmaşii lor prin frânturi de
limbă, port, obiceiuri, datini, care ne uimesc şi astăzi prin asemănarea cu ale
noastre”. Aflăm astfel despre cei mai vechi locuitori ai acestor pământuri:
“Dar cum s-au numit vechii locuitori ai
acestor pământuri cauprinse la de la Marea Mediterană la sud, la Marea Baltică
şi Scandinavia la nord, spre est până la Marea Caspică şi Munţii Urali, iar
spre vest până spre Carpaţii Păduroşi. Primele izvoare scrise îi numeau
PELASGI. Grecii i-au numit, mai ales pe cei de la nord de Dunăre, HIPERBOREENI,
iar italienii DACI. Băştinaşii, strămoşii noştri, îşi ziceau TRACI, DACI, GEŢI,
MOESI, CARPI şi încă aproape alte 100 de nume de neamuri după cum, şi unde erau
aşezaţi [ardelenii-APULI, moldovenii-CARPI, dobrogenii – SCIŢI, oltenii – BURI,
oşeni – AGATÂRŞI, maramureşenii – COSTOBOCI , etc, etc.] , toţi împreună
considerându-se ca făcând parte din acelaşi mare popor şi o singură naţiune”.
Şi despre spiritualitatea şi religia vechilor noştri ne învaţă Mircea
Istrate, dar mai ales, despre învăţăturile morale care le-au transmis
poporului. Zamolxis, “întâiul şi cel mai
mare zeu al lor de-atunci” – este numit de autor: “Hristosul nostru cel dintâi ne-a învăţat la rându-i să fim drepţi şi
cinstiţi, viteji, neînfricaţi, să nu ne temem de moarte, să facem totul cu
iubire fiindcă numai aşa sufletul nostru se va nemuri pentru veşnicie. Când a
plecat de la noi să se alăture zeilor din ceruri, ZAMOLXIS s-a risipit în ape,
în pămânnt, în aer, dându-le putere din puterile lui cele nesfârşite , ca de
aici cel slab şi temător să-şi ia cu încredere tărie pentru braţ, inimă şi
minte, atunci când el şi ţara aceasta va fi în mare nevoie”. Autorul trece
prin istorie cu măiestrie, ajunge la Darius,
regele perşilor care a râvnit bogăţiile pământului nostru, apoi Alexandru cel Mare, dar şi regele
macedonean Lisimah care au fost
dovediţi de vitejii geţi ce şi-au apărat hotarele. Burebista – cel care a întocmit hotarele Daciei Mari. Şi în
sfârşit, Decebal care a apărat şi el
cu preţul vieţii tărâmul încredinţat: “Zeii
l-au ales atunci pe DECEBAL ca el să
rămână jertfelnicul acestui neam îngloriat în piatra Columnei, pentru a veşnici
urmaşilor istoria unei măreţe clipe de curaj şi bărbăţie, care să trezească
peste veacuri mândria că prin vâna noastră slabă mai curge încă sângele
nemuritorilor noştri strâmoşi daci”. O trecere în revistă necesară pentru a
nu uita nimic.
Istoria lui Decebal este
descrisă în capitolul “Neamul nostru”, Cei învechiţi în timp,
partea a IV-a. Nu în zadar, poporul nostru a fost recunoscut în acele
timpuri drept: “fala şi gloria lui.În
capitolul “Înstelaţii Columnei” – autorul descrie robia dacă, după cucerirea
ei de către romani. “Cohorte de sclavi au
lua drumul Romei şi odată cu ele mult râvnitul aur al dacilor, comoara lor cea
dătătoare de putere, dar şi stârnitoare de dorinţi şi lăcomoase vise. 123 de
zile Roma a organizat cele mai mari serbări din câte s-au văzut , ofrandă adusă
zeilor drept mulţumire că aurul, grânele şi sclavii Daciei au mai salvat odată
marele, gloriosul şi îngâmfatul lor imperiu, a cărui visterie şi hambare erau
de-acum de prea mult timp goale. Pentru a-şi îngloria faima şi a-şi veşnici
victoria în faţa lumii, împăratul Traian a pus să fie ridicată în mijlocul
Romei măreaţa şi strălucitoarea Columnă, care îi poartă numele. În carnea ei
s-au veşnicit în slavă nu atât victoria zornăitoarei sale armate, cât mai ales
faptele de neasemuită vitejie ale înstelaţilor noştri strămoşi. Nu ei, romanii,
ci vredniciţii daci au rămas în marmura Columnei pentru a arăta lumii, fără
putinţă de tăgadă, cine au fost adevăraţii eroi şi de ce merită ei a fi
cinstiţi din neam în neam, veac după veac până la sfârşitul vremurilor. Chiar
şi numai pentru atât, Columna ar trebui să fie pentru noi toţii Mecca inimilor
noastre, piatra sfântă a neamului românesc.Fiecare din noi ar trebui să o vedem
măcar odată, să o atingem, să o mângâiem ca ea să ne înfioreze, să ne
întărească, să ne înalţe, şi aşa, măcar pentru o clipită, să-i simţim vii pe
aceia care atunci, la marginea vieţii lor, în veşnicita clipă de sfârşit şi-au
pus în palma sorţii viaţa şi sufletul lor nemuritor, alături de gândul cel
curat că odată vatra, neamul şi ţara vor fi iarăşi ce-au fost, libere, mari şi
înfloritoare”.
Nu o dată, autorul îl pune pe
cititor în faţa unei întrebări esenţiale, legate de istoria însângerată a
daco-romanilor: “Oare voi cum aţi hotărî astăzi dacă aţi fi să alegeţi?”
Căutând temeiul şi rostul
lucrurilor fireşti, autorul meditează îndelung asupra soartei învinşilor care
s-au aflat, la un moment dat în faţa năvălitorilor şi au fost trecuţi prin foc
şi sabie, iar eroiii învingători pe drumul urcător al gloriei, au lăsat multe
victime şi apoi au relatat evenimentele
din punctul de vedere al cuceritorilor, ca fiind fapte de vitejie. Gloria este
scrisă întotdeauna cu sânge. În secvenţa “Eroi şi criminali. Seminţe de rai” –
tocmai aceste realităţi le scoate în evidenţă autorul.
Meditaţiile
acestui autor despre istoria neamului său sunt realiste, aproape didactice,
impregnate de exemple şi inserţii lirice ale unui adevărat poet al Cuvântului
care ştie pentru ce trebuie să lupte şi să cheme şi pe alţii la înălţare
spirituală.
Sub titlul “Icoane
de suflet” – autorul evocă figura luminoasă a domnitorului Mircea cel Bătrân, vrednicul apărător de neam şi de ţară, înţeleptul Mircea,
cel care a ridicat multe şi frumoase biserici şi mănăstiri precum Cozia,
Brădet, Târgovişte, Tismana.
E interesant că autorul
acestor scrieri îi asemuie pe domnitorii viteji ca pe icoanele sfinte. “Pe el însă îl vom purta mereu în gând ca
icoană miruită făcătoare de minuni, mai ales atunci când gândul, mâna şi fapta
s-au adunate toate la un loc întru binele neamului său”.
Şi tot sub genericul “Icoane
de suflet” – autorul îl evocă şi pe Ştefan cel Mare şi Sfânt, în cuvinte glorioase aşa cum merită cel
mai mare domnitor moldovean care a fost “baci” Ţării Moldovei vreme de 47 de
ani. Pe el îl numeşte Mircea Istrate “Nemuritorul”
– pentru că a intrat în ceata sfinţilor nemuritori.
În aceiaşi termini elogioşi
este zugrăvit şi Mihai Viteazul cel
care a săvârşit “Unirea tuturor românilor
sub un singur sceptru”.
O altă personalitate
istorică luminoasă este Avram Iancu,
o altă icoană de suflet, “Avrămuţ, fără de care Ardealui ar fi
searbăd şi fără speranţă. Că el, nemuritul nostru cel drag şi-a tras tăria din
tăria moşilor şi strămoşilor săi scoborâtori până în timpurile cele vechi,
bătrâne şi-ngloriate. Şi bine-ai făcut Doamne că l-ai pus pe el, cel cu suflet
mare, bun şi răbdător să stea în vâltoarea unor vremi nenorocoase, pentru a ne
încerca tăria şi credinţa câtă ne-a rămas atunci”. Nu putea fi uitat din galeria figurilor de
domni, Alexandru Iona Cuza, “cel simţitor la durerile semenilor săi”, care
“a trecut numaidecât la înfăptuirea unor
reforme radicale care vor pune bazele statului nou, modern”.Acest nou
volum al cunoscutului şi apreciatului poet Mircea Dorin Istrate, vine cu
argumente noi să demonstreze harul nativ al autorului, deschiderea lui către
istorie, către oameni şi societate, dar şi către frumosul dimprejurul nostru şi
cel din noi, pe care nu trebuie să-l lăsăm, atât cât ne stă în putinţă, pradă buruienilor veacului.
Ajun de Crăciun 23.dec.2013
CEZARINA ADAMESCU,
MODELE DE
URMAT.
~*~
Nu mai avem modele de oameni
buni, curaţi,
Să spună adevărul, să-mi fie
luminaţi,
Să dibuie minciuna, s-o facă
cunoscută,
Cuvântul să şi-l ţină ca taina
ceea mută.
Să nu-i îndoaie viaţa, să fie
veşnic treji,
În lupte fie-n faţă cum sunt
doar cei viteji,
Nimica nu-i oprească, nimic
nu-i ţină-n loc
Când neamul lor şi ţara îmi
stau în nenoroc.
Să-i doară soarta celui ce-i
slab ori prea mărunt
Şi pentru el răstoarne şi
cerul cel temut,
Un pas ’napoi nu deie chiar
viaţa de-i sortită
Acolo să şi-o gate pe veci,
neîmplinită.
Aşa aş vrea, Mărite, să fie
cel pe care
Să-l ţin icoană-n suflet, la
fel ca fiecare,
Cu el aş fi alături chiar de
ar fi să mor
Ca neamul şi cu ţara să-mi
aibe-un viitor.
Ne dă, Mărite Doamne, doar unul ce-i în stare
Să pună ţara asta pe dreapta
ei cărare,
Ne spele cât făcut-am puzderii
de păcate
Ca de acum încolo să măreţim
în fapte.
Să fie din aceia pe care noi
îi vrem,
De moarte n-aibă frică şi
viaţa nu şi-o tem,
Ca să trezească ţara din lunga
amorţeală
Şi soarta să-i preschimbe în
glorie şi-n fală.
Mai cred, Mărite Doamne, că nu
ne laşi la greu
Şi-o să ne scoţi la maluri,
cum ai făcut mereu,
Că suntem buni la suflet şi
oameni de ispravă
Şi poţi cu noi a face minuni,
spre a Ta slavă.
~*~
Mircea Dorin Istrate
COMENTARII:
Mari
personalități între care Scriitoarea Cezarina Adamescu și D-na Mihaela Roscu
scriu admirativ și analitic despre opera poetică a Poetului Mircea Istrate,
poetul plaiurilor românești.
Acest
poet unic în folosirea estetică a graiului ardelenesc a cuprins frumusețea
exhaustivă a României într-o istorie epică plină de lirism. Drept replică
Poetul. autorul se apleacă asupra
propriei creații și subliniază esența
tematicii poeziilor sale.
Adaugă
și suportul unui interviu susținut tot pe tema
poeziei sale plină de atașament față de tot ce este românesc .
Pe parcursul anilor am întâlnit multe poezii
de ale Domniei Sale, dar este necesar să aprofundăm și materialul de față. Va
fi o datorie împlinită pentru harul și strădania poetului Mircea Dorin Istrate.
Ne
dorim lectură plăcută,
Cu stimă,
Melania Rusu Caragioiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu