CONȘTIINȚA - o poveste, plictiseală sau
IZBĂVIRE?
Democrația avea șanse mari de împlinire în
1989 când ambele blocuri puneau mare accent pe educație și se putea ajunge
departe, însă din comoditate și lenevie s-au apucat de distracții, distrugând tot ce au construit precedesorii
ca legi și mecanisme de echilibru al civilizației și acum din neștiință și
plictiseală au ajuns să se amenințe nuclear. L-am ales pe Yuval Harari să ne
explice fenomenul plictiselii pentru că el l-a trăit cel mai bine ca om
însingurat și dezamăgit de soartă; zic asta pentru că anunță în fiecare
interviu - ce noroc a avut cu inventarea internetului găsindu-și soțul??? (I
found my husband) și s-a însurat, altfel ar fi fost și azi nefericit. Deci, el
ne spune că plictiseala este starea care ne apropie de senzația de pace, calm,
liniște etc., un fel de echilibru, o stare de zero absolut. Nimic rău, nimic
bun nu se întâmplă în acest moment. E extraordinar. Pentru că nu înțelegem ce
se întâmplă cu noi în acel moment, pentru că nu-l pricepem, în loc de liniște
și calm dintr-o dată tensiunea îți crește, te neliniștești, începi să
improvizezi și dai de necaz. Această stare, Harari o numește zona absolută a
conștiinței. Deci, nu uitați că ne naștem conștiință și ca să funcționăm,
învățăm lumea în care am intrat. De ce ne plictisim? Ce se întâmplă în acel
moment?
Într-o poveste nu te poți plictisi
întrucât e interesantă, proaspătă. În special povestea banului. Banul e cea mai
mare poveste din lume. Toți credem în bancnote și monede, tot pământul crede.
Dacă vrei să cumperi ceva din Japonia sau China, persoana care-l deține, îți dă
produsul în schimbul bancnotelor de hârtie. E o hârtie de o sută de dolari. Nu
poți s-o mănânci, nu poți să te încălzești cu ea, însă datorită poveștii ei
deținătoare de putere, poți cumpăra orice de pe pământ. Lucru pe care nu-l poți
folosi cu o altă specie. De exemplu, să-i arăți unui câine suta spunându-i că
poate cumpăra câteva oi cu ea ca să renunțe la os. Te halește imediat.
Deci într-o poveste bună nu te poți
plictisi pentru că e interesantă, mereu proaspătă. Normal, nimic nu se repetă,
întotdeauna ceva nou se întâmplă în jur și atunci de ce ne plictisim? Aici vine
povestea digitală despre înregistrarea analogă a sunetelor și imaginilor din
lucrările noastre. Când înregistrezi în analog, înregistrezi și lucruri de care
nu ești conștient pe moment că ele sunt prezente. Deasemeni cu filmul, imagini
pe celuloid. Sunt anumite frecvențe de sunet și lumină care nu sunt percepute
de conștientul nostru însă fără să realizăm, ele participă la starea noastră de
bine. De aceea, în Egiptul antic medicii faraonilor foloseau camere de
tratament prin vibrații și sunete produse de ape și vânt. Animalele percep o
bandă mai largă a spectrului de sunet și lumină. Noi nu reușim acest lucru
pentru că nu ne-am antrenat în acest câmp. De exemplu, câinii văd/simt
mirosurile amprentelor lăsate în urma vânatului prin schimbarea frecvenței
luminii afectată de evaporarea mirosului lăsat de urmă. Întregul univers vibrează, sâsâitul pe fundalul
sunetului sau așa-zișii purici de pe ecranul televizorului când nu are semnal
este vibrația universului. Vibrația atomilor și electronilor în continuă
mișcare. Dacă vibrația ar înceta, totul s-ar preface în fum. Tehnologia
digitală nu e spectrul infinit al vibrației, este un perete ales care ne
servește interesul pentru a reda muzica și imaginile din spectrul nostru. E un
fel de decor al unor clădiri de pe scena unei piese de teatru, e doar fațada nu
întreaga clădire în spațiu. E un fel de a pretinde că tu ești Hamlet sau Ofelia
pe scena shakespeariană, deși nu sunteți adevărații eroi din epoca trăită. Deci, era digitală ne-a introdus într-un
spațiu restrâns și ne-a izolat de larghețea posibilității de evoluție liberă a
conștiinței. Suntem într-o cușcă în care ni se trasează viitorul. Animale de
Circ. Nu râdeti, că e serios. Întotdeauna oportuniștii începând în istoria
cunoscută de la Nefertiti încoace ne-au izolat ca să ne exploateze în
beneficiul lor (vezi istoria). Noi, ca specie suntem izolați și în spectrul
numit timp. În zona noastră care diferă de cea a mai multor ființe trăim în
iluzia optică, lucru neperceptibil de păsări și o gamă largă de insecte. Specia
umană pentru unele din insecte e aproape nemișcată. Sunt anumite specii care
trăiesc viața noastră de o sută de ani doar într-o singură zi și ne percep ca
statui împietrite. De ce am spus toate astea? Ca să vă aduc să înțelegeți și să
explic fenomenul de plictiseală pe care eu îl consider momentul în care poți
aluneca imediat în locul de unde te-ai născut ca suflet și conștiință. Ați
trecut vreodată prin momentul leșinului când totul se întunecă dintr-o dată și
dacă nu e cineva lângă tine să te ia la palme să te readucă la realitate te
scurgi în origine, mori. Sufletul se retrage repede de unde a venit. E același
fenomen care se întâmplă când te naști și te lovește doctorul peste funduleț ca
să te salveze, să te ridice din adânc. Plictiseala e momentul alunecării și
atunci ca un sistem de protecție te aruncă în sus și faci prostii. Te apuci de
năzdrăvenii.
Când intri în casă, imaginea cunoscută
dinainte o suprapui cu cea pe care o găsești și zici că nimic nu-i nou și cazi
în plictiseală. O soție inventivă decorează întotdeauna casa cu flori
proaspete, vii și chiar în ghivece ca în fiecare zi să fie totul proaspăt. Noi
am observa diferența când plantele au crescut, culorile s-au schimbat, lumina e
alta, însă noi ca primitivi în evoluția conștiinței nu le vedem. Normal nimic
nu se repetă în viață. Întotdeauna ceva nou se întâmplă în jur. Atunci de ce ne
plictisim? Ce nu observăm sau de ce nu observăm? Yuval ne spune că suntem precum calculatorul.
Suntem programați de mici și suntem dotați cu simțăminte, emoții și instincte.
Pe acestea le exploatăm și înțelegem viața. Eu adaug la părerea lui Yuval că
plictiseala poate fi produsă de programul nostru original care ne-a adus în
această lume. Din cauză că proiectăm în afară ce știm, ce am învățat în această
viață despre lume și nu percepem prospețimea vieții din jur sub influență
ecologică. Deci, ne plictisim întrucât nu percepem schimbările de fiecare zi
din jur. Nu sesizăm aceste noutăți aduse de timp și vremuri. Pentru a sesiza
aceste schimbări avem nevoie de aducerea conștiinței la o formă mai avansată,
un fel de definiție înaltă a percepției. Poate că acesta e motivul pentru care
suntem aici pe pământ. Să ne avansăm conștiința, să o ridicăm la rangul divin.
Doar prin conștiință poți deveni la rang de Dumnezeu, nu prin ciomag cum o
propagă cei de azi care conduc omenirea și ne aduc la războaie.
Ben
Todică
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu