duminică, 16 octombrie 2022

Daniel Siegfriedsohn - „Odesa în flăcări”

 




„Odesa în flăcări”

Daniel Siegfriedsohn

16 Octombrie 2022

 

„Odesa în flăcări”, capodopera cinematografică româno-italiană din anul 1942 cu marea soprană româncă Maria Cebotari originară din Basarabia în rolul principal.

 

Filmul care arată ororile bolşevice și drama românilor din Basarabia după răpirea ei pe 28 iunie 1940 și în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial a fost distinsă cu Marele Premiu al Festivalului de Film de la Veneţia în anul 1942. „Odesa în flăcări”, cunoscut şi sub numele „Cătuşe roşii”, a fost realizat de regizorul italian Carmino Gallone iar scenariul este semnat de dramaturgul Nicolae Kiriţescu. Cel care a avut însă ideea realizării acestei pelicule (a cărei producție a și finanțat-o) este un personaj mai puțin cunoscut: Ion Cantacuzino.

 

Pelicula, care prezintă şi ororile comise de trupele N.K.V.D. a fost interzisă și distrusă de autorităţile comuniste. Timp de decenii, producţia a fost considerată pierdută definitiv în România. În anul 2005 însă, filmul a fost descoperit întâmplător în arhiva studiourilor „Cinecita” din Roma.

 

În coproducţia româno-italiană Maria Cebotari joacă rolul Mariei Teodorescu, o cântăreaţă căreia comisarii sovietici i-au luat ostatic copilul pentru a o obliga să servească interesele puterii sovietice. Deportată la Odesa, aceasta trăieşte bucuria eliberării odată cu intrarea trupelor române în oraşul de pe ţărmul Mării Negre. Scenele cele mai dramatice sunt legate de deportare şi de desprinderea de cămin. Filmul e important pentru că vorbeşte despre un subiect mai puţin discutat. E în italiană, cu mulţi actori italieni, fiind subtitrat în română. Maria Cebotari vorbeşte în italiană, dar cântă două piese populare româneşti.

 

Filmul este o pagină vibrantă de istorie, arătând lumii, în anul 1942, la Festivalul de la Veneţia - unde, de altfel, a câştigat Marele Premiu - ce înseamnă ocupaţia bolşevică şi teroarea stalinistă. Timp de mai bine de o jumătate de secol, despre acest film nu s-a pomenit nimic. Nici nu putea fi vorba să se dea în vileag drama Basarabiei şi a nordului Bucovinei.

 

„Odessa în flăcări” e un film care te ține cu răsuflarea tăiată, contextul e tulburător: Chișinăul e invadat de armatele ruso-ukrainene și Maria Teodorescu, o cântăreață de operă, devine prizonieră în propriul oraș după ce fiul ei ajunge într-un lăgăr al Odessei (din Ucraina de azi). Marea dramă este, de fapt, lupta Mariei pentru a-și recupera fiul, o poveste care e atât de reală încât ajunge să te macine, ca spectator, și să te facă să zici mulțumesc că ai ajuns să vezi doar un film și nu să traiești acele vremuri.

 

Maria Teodorescu învață mult prea dur și mult prea brusc ce inseamna compromisul, atât ca femeie cât și ca artist. Obligată fiind să rămână în Chișinău, este forțată de Michel Smirnoff, general al armatei sovietice, să cânte doar piese aprobate de el, în fața unui public acceptat tot de el. Acceptarea și supunerea Mariei este cu atât mai intens trăita cu cât ea merge mai departe având convingerea că într-o zi îl va găsi pe Nico, fiul ei pierdut.

 

Momentul definitoriu al filmului, în care este mai mult decât evidentă drama ce se petrece în sufletul femeii, este acela în care, invitată fiind să le cânte unor copii, află ca și fiul ei se afla în sala respectiva și îl caută din priviri cu o disperare pe care numai o mamă o poate simți. Realizând ca fiul ei, totuși, nu e acolo, se resemnează pentru moment însă nu renunță la luptă. E hotărâtă să câștige bătălia, în ciuda faptului că pare să fie o învinsă de fiecare dată când se zărește un licăr de speranță.

 

Coloana sonoră a filmului constă, în mare parte, în arii din „La Boeme”, opera lui Giacomo Puccini, iar asemanarea Mariei cu Mimi nu e deloc întâmplătoare. Obligată să își sacrifice dragostea pentru a salva viața fiului ei, eroina noastră e de acord să fugă cu cel care a încătușat-o în oraș, generalul Smirnoff, călcându-și mândria de femeie și lăsându-și corpul prada dorințelor unui bărbat pe care îl disprețuiește. „O noapte trece repede”, îi spune bătrâna doamnă căreia Maria i se confesa și care încearca să-i ofere din înțelepciunea unei bătrâneți greu încercate.

 

„Odessa în flăcări”, fără a fi un film Hollywoodian, ne oferă și un final fericit, ca un fel de lecție de viață: nimic nu e imposibil dacă îți dorești să se întâmple și lupți pentru asta. Generalul e ucis de femeia care îl iubește, la fel de malefică ca și el, iar Maria își regăsește fiul în catacombele Odessei, într-un deznodământ răsplătit de o muzică divină ce se aude în difuzoare. Este un film al cinematografiei mondiale care plasează în timp un important moment al isoriei românilor, e un film de neratat dacă aveți vreodată ocazia să-l identificați pe la vreun cinematograf (sau cinematecă).

 

Fuseseră descoperite uriaşe gropi comune în care zăceau mii de morţi, ţărani români împuşcaţi de N.K.V.D. Peste acest îngrozitor măcel, care a făcut la vremea lui obiectul unei anchete a Crucii Roşii Internaţionale şi a stârnit un val de proteste împotriva atrocităţilor sovietice, s-a aşternut o tăcere deplină după 1944. Şi în timp ce Moscova a recunoscut, prin glasul lui Gorbaciov, că N.K.V.D.-ul a fost asasinul celor 10.000 de ofiţeri polonezi în pădurea Katyn, despre oribilul genocid basarabean încă nu se pomeneşte nimic. Se descoperă pagini de istorie ascunse, groaznicul masacru suferit de basarabeni din partea trupelor sovietice, pentru singura vină că erau români.

 

Maria Cebotari, muză pentru Richard Strauss.

 

Festivalul de Film Istoric de la Râşnov din anul 2010 a omagiat personalitatea artistică a sopranei şi actriţei Mariei Cebotari (1910-1949). Pentru a marca un secol de la naşterea sa, pe lângă difuzarea filmului „Odesa în flăcări”, organizatorii de la Râşnov au programat un concert cu lucrări din repertoriul artistei pe marile scene ale lumii. În cadrul festivalului a fost proiectat documentarul „Aria” de Vlad Druck, după scenariul lui Dumitru Olărescu, despre viaţa şi opera Mariei Cebotari.

 

Soprana Maria Cebotari, care a trăit numai 39 de ani, a fost una dintre cele mai mari soliste de operă. S-a născut pe 10 februarie 1910 la Chişinău într-o familie modestă. A studiat la Şcoala Normală de Fete „Florica Niţă” şi la Capela Metropolitană din Chişinău, condusă de Mihail Berezovschi, după care a urmat Conservatorul „Unirea” din Chişinău (1924-1929) cu Maria Zlatov, Gavriil Atanasiu şi Anastasia Dicescu (canto), Mihail Berezovschi (armonie), Clara Fainstein (pian) şi Grigore Gâdei (teorie). După terminarea studiilor la conservatorul din oraşul său natal, a fost angajată ca actriţă la Teatrul de Artă din Moscova. În 1929 a plecat la Berlin, unde a luat lecţii de canto.

 

A debutat în anul 1931 în rolul lui Mimi din opera „Boema” de Giacomo Puccini la opera din Dresda, Germania. Aici a rămas ca solistă până în anul 1943. La numai 24 de ani, Mariei Cebotari i se conferă titlul de „Kammersängerin”, cel mai înalt titlu onorific existent în Germania. În perioada 1935-1943 a dat reprezentaţii şi pe scena Operei de Stat din Berlin. Ulterior a fost angajată ca solistă permanentă a Operei de Stat din Viena, unde a rămas până la moartea sa, în anul 1949.

 

Foarte apreciate au fost reprezentaţiile sale în operele lui Wolfgang Amadeus Mozart şi Richard Strauss, acesta din urmă a şi scris pentru ea opera „Salomeea” pe care a interpretat-o inegalabil. A luat parte la festivalurile muzicale din Salzburg la invitaţiile lui Bruno Walter şi Herbert von Karajan, obţinând mult succes în rolul contesei din opera „Nunta lui Figaro” de Mozart.

 

De asemenea, Maria Cebotari a cântat sub bagheta unor mari dirijori ca Fritz Bush, Arthuro Toscanini, Clemens Krauss, Karl Böhm, Wilhelm Furtwängler. Pe lângă spectacole de teatru, actriţa a fost distribuită în opt filme turnate în Germania sau Austria, în care a jucat alături de soţul ei, Gustav Diessl.

 

Aranjament grafic - I.M.










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu