Un cărturar român în panteonul universal
Lucrarea Vasilicăi Grigoraș, Evoluția
ideilor filosofice la Dimitrie Cantemir, intră în amplitudinea imperativului
cunoașterii valorilor naționale, prin care cultura românească a fost pusă pe
harta lumii.
Dimitrie Cantemir (1673-1723), „rege între
filosofi și filosof între regi”, cărturar, filosof, etnograf, geograf, istoric,
muzicolog, scriitor și om politic, primul român intrat în conștiința
universalității, este o astfel de personalitate de anvergură, primul nostru
spirit enciclopedic, prin multitudinea preocupărilor, prin realizări concrete,
într-o operă ce poartă amprenta geniului.
Cele patru capitole ale lucrării – Rege
între filosofi și filosof între regi, Concepția lui Dimitrie Cantemir despre
existență, Principalele trăsături ale gnoseologiei lui Cantemir, Modelul uman
și problematica omului în concepția cantemiriană – sunt coloanele dorice pe
care Vasilica Grigoraș le înalță, urmărind să lumineze, în primul capitol,
personalitatea omului, ca om al timpului său, apoi, în celelalte trei,
personalitatea operei.
Dominanta personalității lui Dimitrie
Cantemir este cea de filosof, capacitatea de a reflecta contemplativ asupra
problemelor existențiale, a cunoașterii – gnoseologie și ontologie, asupra
complexului determinism al lumii, în fizica și, mai ales, metafizica ei,
evidențiindu-se în lucrări precum: Divanul sau Gâlceava înțeleptului cu lumea
sau Giudețul sufletului cu trupul, „a tinereții mele întâi născută roadă”, cum
spunea Dimitrie Cantemir, Sacrosanctae scientiae indepingibilis imago (Imaginea
științei sacre), Compendiolum universae logices institutionis (Compendiul
sistemului logicii generale), Incrementa atque decrementa aulae othomaticae
(1714-1716).
Toate celelalte lucrări, Istoria
ieroglifică (1703-1705), Descriptio Moldaviae (1714-1716), Hronicul vechimii a
romano-moldo-vlahilor (1719-1722), Sistemul sau întocmirea religiei mahomedane
(1722), Cartea științei muzicii, includ această dominantă reflexivă, lumea, așa
cum o vedea Dimitrie Cantemir, ordonându-se din punctul de vedere al rațiunii.
Aceste merite recunoscute în epocă, întrucât opera – scrisă în limbile latină,
turcă, rusă, română, mai ales cea scrisă în latină – ajunsese să intre în
circuitul valorilor europene, fac ca la propunerea filosofului Gottfried
Wilhelm von Leibnitz, Dimitrie Cantemir să fie primit, în 1714, ca membru
deplin al Academiei din Berlin, drept „unul din cei mai de seamă învățați din
lume”, cum îl prezenta Leibnitz. Așa intră în istorie și în cultura lumii
primul academician pe care G. Călinescu îl fixa, pentru totdeauna, într-un
portret istoriografic: „…un erudit de faimă europeană, voievod moldovean,
academician berlinez, prinț moscovit, un Lorenzo de Medici al nostru”.
Cutezanța intelectuală, pe care o numea
Zoe Dumitrescu-Bușulenga, este caracteristica acestei personalități
uimitoare, care se relevă prin multitudinea și profunzimea preocupărilor.
Creând, pentru limba română, terminologia filosofică, Dimitrie Cantemir pune
lumea într-un sistem coerent de înțelegere, care are la bază rațiunea –
puterea de a judeca și descifra natura, dar și capacitatea de a gândi
consecutiv și cauzal, de a urmări o finalitate. Ideea că lumea are un sens, că
istoria urmează/urmărește un sens, pledează pentru actualitatea unui gânditor
care continuă să impresioneze, dându-ne motive de mândrie națională. Singura
umbră în acest portret luminos al unui om care reprezenta, prin anticipare,
spiritul luminilor din secolul al XVIII-lea care se deschidea, al
iluminismului, pare a fi inabilitatea politică. Integrându-l în orizontul culturii
românești, lumina pe care a revărsat-o continuă să-i trimită razele, lăsând în
fundal umbrele.
Notă:
1 Vasilica Grigoraș, Evoluția ideilor
filosofice la Dimitrie Cantemir, Editura Leviathan, București, 2022.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu