sâmbătă, 25 ianuarie 2025

GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU - CUMINȚENIA PĂMÂNTULUI STRĂMOȘESC (partea I-a)

 



CUMINȚENIA PĂMÂNTULUI STRĂMOȘESC

(partea I-a)

 

      „Fiecare lăcaș dumnezeiesc are ascunși

            în pământul geto-dacic unii sfinți.”

           (Părintele IOANICHIE BĂLAN)

 

VATRA a fost pentru dacoromâni locul unde arde

 focul nestins al amintirilor, locul unde se coace pâinea

 și se încheie socotelile zilelor ca să se tocmească

 planurile viitoare, locul unde jarul luminează și încălzește CASA,

 locul unde se spun poveștile și se-nfiripă DOINELE și BALADELE,

 locul sfânt unde se adună duhurile STRĂBUNILOR

 să stea de povață cu strănepoții.” (Dumitru Almaș)

 

 

   După ce Bunul Dumnezeu – Părintele tuturor celor create a făcut lumea cu Cosmosul ei, cu Familia Omului–rege și Femeia zămislitoare de prunci, într-o clipă de meditație a hărăzit ca fiecare seminție să aibe VATRA sa, a cărei configurație să fie specifică caracterului acelei seminții–AUTOHTONIA,în care se întrepătrund comuniunea cu Dumnezeu, cu Moșii și Strămoșii, armonia cu natura, cu Cosmosul, identitate de limbă, de cultură, de religie și de neam.

   Expresia, des folosită, precum că  ” NOI GETO-DACII SUNTEM AICI DE LA ÎNCEPUTUL LUMII!” este confirmată de Certificatul de naștere al cercetărilor arheologice mai noi și recente care atestă viețuirea umană cu peste 2 milioane de ani   î. Hr. în sacrul areal din Valea lui Grăunceanu din județul Vâlcea, la care se adaugă cele din apropierea acestei zone: La Pietriș, Valea Roșcăi, Dealul Mijlociu sau Fântâna lui Mitilan, fiind tot mai des reluate tezele propuse de Constantin S. Nicolăescu-Plopșor, unul dintre pionerii arheologiei din țara noastră, care argumenta că pe teritoriul României a existat o prezența umană veche de peste două milioane de ani.

   În acest sens a mărturisit și scriitorul și omul politic francez Auguste de Gerando, căsătorit cu contesa Emma Teleki, stabilit pentru o vreme la Păulești-Satu Mare în lucrarea sa La Transylvanie et ses habitants – Transilvania și locuitorii săi, precum că: „VALAHII sînt în Transilvania cei mai vechi locuitori ai pământului.”

   „Autohtonia e una din forțele cari, de-a lungul istoriei, i-a ținut pe români; celelalte fiind: religia, ideea de neam și credința în dreptatea metafizică a lumii. Mai mult decât toate popoarele DACOROMÂNIEI au avut intuiția autohtoniei. Până și regimul juridic al proprietății, în trecutul principatelor române, arată grija sacră pe care o aveau strămoșii noștri de a păstra acest substrat al sufletului și sănătății lor, care e pământul, și care trebuia ferit de înstrăinări.” (Vasile Băncilă, Opere, vol. X, Ed. Istros – Brăila, 2015, p. 225)

   Așa cum creștinul ortodox valah prin Taina Sfântului Botez primește energia necreată a Duhului Sfânt în inimă, făcându-se trup cu pruncul, la fel locuitorii Vetrei străbune din Zorii stăpânirii Gliei lor fac trup cu pământul lor, astfel că țărâna sacră le-a devenit alt cer al sinelui.

   „VATRA a fost pentru dacoromâni locul unde arde focul nestins al amintirilor, locul unde se coace pâinea și se încheie socotelile zilelor ca să se tocmească planurile viitoare, locul unde jarul luminează și încălzește CASA, locul unde se spun poveștile și se-nfiripă DOINELE și BALADELE, locul sfânt unde se adună duhurile STRĂBUNILOR să stea de povață cu strănepoții.” (Dumitru Almaș, Popasuri la vetrele istoriei românești, Ed. Didactică și Pedagogică, București – 1981)

   Prin structura țăranului dacoromân s-a păstrat încă vie mentalitatea familiei patriarhale, astfel că SATUL cu veșmântul miracolului, cu unitatea legăturii prin sânge și prin înrudire devine o CETATE de spirit, neizolându-se de cosmos. Așezarea geografică s-a circumscris unui SPAȚIU sacru, rezultând cosmicismul nostru prin națiunea armonioasă, mistică, geometrică peste care s-a așezat în chip congenital creștinismul hristic prelungind orizontul cosmic în transcendent.

   Pământul și Cerul au cântat GLIA străbună pritocind făptuirile poporului credincios și dârz care, de milenii a muncit, a trudit, a creat și s-a înfrățit și cu cel de jos și cu cel de sus, ocrotindu-le și apărându-le prin focul vetrei calde, sacre și primitoare, bogate și frumoase.

   Unitatea geto-daco-română e, în foarte mare parte, un DAR al pământului nostru, un mare Dar al transhumanței, unde s-au viforât Doinele, au înflorit Legendele, s-a încununat Martiriul!

   Nemuritorul Voievod liric Mihail Eminescu și-a iubit cu înflăcărare Patria și poporul, cântându-le cu geniu și patimă, slavă și suferință, doinire și glorie ca-n vremurile de auroră legendare.

   „Viață în vecie, glorii, bucurie,/ Arme cu tărie, suflet românesc./ Vis de vitejie, fală și mândrie,/ Dulce Românie, asta ți-o doresc!”

   Varietatea și complexitatea reliefului regal al DACIEI fiind unic în lume: țărm de mare, lunci, șes, deal, munte, podiș, a înrâurit și locuitorii ei care au împrumutat din însușirile frățești ale pământului carpato-danubiano-pontic.

   Această VATRĂ strămoșească și-a alcătuit personalitatea din îmbinarea formelor de relief ca niște elemente componente ale unui ORGANISM viu, formând o UNITATE perfectă, întreținând permanent o UNITATE etnică, o UNITATE organică, o FIINȚĂ cu poporul,o identitate între om și pământ, istorie și geografie, artă și cultură, biserică și spiritualitate, continuitate și dăinuire.

   Totodată VATRA străbună cu pământul ei milenar pelasgo-geto-dacic binecuvântat de PĂRINTELE ceresc – Atotcreatorul Cosmosului, în perioada matriarhatului, a marilor profeți și sibyle, a „Belanginelor”, a demnității CAVALERULUI Trac, a monoteismului zamolxian precreștin s-a încununat de salba ilustrelor Cetăți-Dave, precum: ACIDAVA, ADAMCLISI, AEGYSSUS, APULON, ARCIDAVA, ARGEDAVA, BUGIULEȘTI, BURIDAVA, CALLATIS, CAPIDAVA, CARSIDAVA, CUMIDAVA, DOKIDAVA, DEVA, HISTRIA, MARODAVA, NETINDAVA, PETRODAVA, RAMIDAVA, SACIDAVA, SANGIDAVA, SARMIZEGETUSA, TAMASIDAVA, ZARGIDAVA, ZIRIDAVA, ZUSIDAVA. (Dicționar de Istorie Veche a României, Ed. științifică și enciclopedică, București-1976)  

   Apoi, după ce mântuitorul HRISTOS a însămânțat Evanghelia IUBIRII prin dreapta credință hristico-apostolică a strămoșilor, respectiv prin munca lor ziditoare și creatoare, a pogorât CERUL asupra VETREI,rânduind neîncetata rugăciune, binefacere, har și înțelepciune în „Țările” – Vetre de omenie spirituală, ori VETRE de sihăstrie dacoromână, prin cei mai aleși FII și FIICE spirituali și duhovnicești care și-au făcut CALE – VIAȚĂ și ADEVĂR înspre Cer întru urcușul lor serafic.

   „Pământul țării noastre, mărturisea prin scris marele monah cărturar și scriitor bisericesc Arhimandritul Ioanichie Bălan – Părintele „Patericului românesc”, a fost stropit cu sângele atâtor sfinți martiri și eroi naționali, atâtor cuvioși părinți din mănăstiri și sihăstrie.” (Mi-e Dor de Cer – Viața Părintelui Ioanichie Bălan – Ed. Mănăstirea Sihăstria, 2010)

   Râvna seculară, milenară a înaintașilor noștri spirituali mireni ori monahi a lucrat totul din dragoste: din dragoste pentru Dumnezeu, ca să fie pururea slăviți, din dragoste pentru eroi, martiri și sfinți, ca să fie cinstiți ca niște FII ai lui Dumnezeu, și din dragoste pentru oamenii aflați în comuniune cu Dumnezeu, ca să se bucure VATRA străbună împreună cu Cetele cerești.

     „Tot ce vedem astăzi în mănăstirile noastre, marea bogăție a țării noastre de faimă mondială, este OPERA călugărilor și părinților noștri purtători de CUVÂNT viu.” (ibid., p. 357) 

   Unul dintre marii filosofi creștini național-universali, poate cel mai prolific scriitor ortodox VASILE Băncilă, a făcut radiografia străbună, așezând geografic Neamul în icoana veșniciei lui.

   „DUNĂREA e fundația spațiului dacoromânilor, fundamental, TALPA cosmică a lui.Munții CARPAȚI sunt ACOLADA acestui spațiu.RÂURILE sunt POEMELE lui.CÂMPIILE sunt plămânii lui. DEALURILE sunt gratule sau zâmbetele lui.

 Nicăieri pe lume nu mai e un SPAȚIU atât de organizat și care să semene cu o FIINȚĂ: el respiră, parcă. El parcă are și un EU propriu.

   De accea ființa DACIEI s-a impus, chiar din antichitate, chiar din preistorie. Statul lui Burebista și Decebal avea ARIA Daciei – fiindcă aceasta se impunea de la sine și autoriza geografia.” (Vasile Băncilă, Opere, vol. X, Ed. Istros-Brăila, 2015, p. 406)

   RÂURILE – Poemele VETREI străbune care au curs prin unduirea profetico-melodioasă a neîntrecutului ORFEU, alături de susurul liric al marelui HOMER au purtat veșnicia dăinuirii noastre: DANUBIUS-Dunărea, TIBISCUS-Timiș, TIAMACUS-Timok, RABON-Jiu, ALUTUS-Olt, ORDESSOS-Argeș, NAPARIS-Ialomița, MOUSAIOS-Buzău, HYPANIS-Bug, BORISTENE-Nipru, TYRAS-Nistru, PYRETUS-Prut, TIARANTOS-Siret, MARIS-Mureș, SAMUS-Someș, TISIA-Tisa, CRISIAS-Criș (Dicționar de Istorie Veche a României, op. cit.)

   Acolada VETREI străbune – Munții CARPAȚI s-a urzit în firele de brocart ale trecutului legendar, în Doinele și Legendele noastre care se povestesc pre sine ca într-o Liturghie cosmică.

   „Lanțul carpatic, ce se întinde între munții Dornei-nord și cei ai Vrancei-sud, constituie partea cea mai frumoasă a CARPAȚILOR răsăriteni. Acest complex montan, de un farmec deosebit, se prezintă sub forma unui uriaș AMFITEATRU, cu partea cea mai înaltă sprijinită pe înălțimile apusene ale lanțului carpatin, coborând în trepte paralele de munți, coline și dealuri către Valea Siretului, cu perspectivă spre răsărit.” (Constantin Mătasă, Prin Moldova de sub Munte, Ed. Uniunii de Cultură Fizică și Sport, București-1965)

   Un Pisc al spiritualității și al duhovniciei românești, Arhimandritul scriitor bisericesc Ioanichie Bălan ne fearmecă cu taina cerului sfinților pogorâtă diafan peste aura mirifică a Muntelui sacru.

   „Pe vârful MUNTELUI. Minunate priveliști. Frumoase sunt zidirile lui Dumnezeu! Privesc de jur împrejur și nu știu la ce să mă uit întâi și ce să admir mai mult. La bătrânul CEAHLĂU care se pierde sub zare și se înalță impunător spre cer cu spinarea sa albă de zăpadă și cu vârful său ascuțit, sau spre celelalte creste de munți pline de păduri de fag sau brad care mă înconjoară ca niște valuri cenușii și uriașe de mare înfuriată.” (Mi-e Dor de Cer, op. cit., p. 316-317)

   În această VATRĂ dacică  strămilenară și străcivilizată a odrăslit OMENIA cu nota sa de valoare regală specifică neamului pelasgo-dacoromân, care se datorește în primul rând acestor revărsări mirifice de areal ca una dintre cele mai splendide și minunate OPERE ale Naturii: „pe de o parte, spre nord, pe valea pârâului Neagra se ridică unul dintre cele mai mari povârnișuri ale CEAHLĂULUI, care are două vârfuri ce depășesc 1900 m, munții Tarcăului și Hășmașul Mare cu cei patru feciori ai săi: Oltul, Mureșul, Bicazul și Trotușul.” (Tașca-fremătând în sprânceana Ceahlăului – File de monografie, Ed. Cetatea Doamnei, Piatra-Neamț, 2012)

   „CARPAȚII au fost, sunt și vor fi COLOANA VERTEBRALĂ A ISTORIEI ROMÂNEȘTI, precum sunt OSUL de rezistență al geografiei românești.” (Dumitru Almaș, op. cit.)

   „Aici, în tainițele CARPAȚILOR, pe sub poalele codrilor ocrotitori, fruntașii cneji îmbrăcați în zeghe și încălțați cu opinci, părinții voivozilor de mâine, adună, sub povața lor pâlcurile de păstori risipite pe depărtările plaiurilor, și încetul cu încetul urzesc și ei câte-un început de ȚĂRIȘOARĂ, la locuri mai cu îndemânare, pe deschizătura vreunei ape mai mari așezând RÂNDUIALĂ între oameni, ALTAR aceleiași credinți, și STRĂJI pe la porțile munților.” (A. Vlahuță, Din Trecutul nostru, Ed. „Cartea Românească”, București-2011)

   Cercetările rezervate „culturii carpice”, demonstrează că numele Munților CARPAȚI, provine de la tribul Carpilor, „cei mai temuți și mai înverșunați dușmani ai romanilor”, (după Strabon, Ptolomeu, V. Pârvan, C. Matasă, Călăuza județului Neamț, Ed.Cartea Românească, Buc.1929)

   Muntele CEAHLĂU, considerat de marele geograf get Strabon, KOGAIONON-UL, profetului Zamolxe și-al Marelui Preot-Rege Deceneu, admirat de mulți printre care și prințul Dimitrie Cantemir, Gheorghe Asachi, Mihail Eminescu, ne fascinează cu Legenda prințesei DOCHIA.

   În crunta încleștare a năvălitorilor romani peste Regatul pașnic al nemuritorilor viteji daci, la asediul fascinantei Cetăți Sarmisegetuza, Decebal a ieșit printr-un tunel ocrotitor în spatele încercuirilor vrăjmașilor, înspre munții camarazii săi, îndemnându-și fiica să se refugieze în sânul – Altarul sacru al stâncilor Ceahlăului.

   „-Mai bine rămân pentru totdeauna cu voi, să mă fac una cu stânca rece, dar numai să scap de rușinea sclaviei, ceru DOCHIA. Tu, Zamolxes, zeul cerului și al fulgerului, primește-mă ca o mică pietricică la temelia altarului tău și nu-mi va părea rău niciodată că am pierdut viața!” (Legendele muntelui Ceahlău, antologie alcătuită de D. Dieaconu, Ed. Cetatea Doamnei, Piatra-Neamț, 2007)

   „CARPAȚII Orientali au reprezentat întotdeauna loc de pustnicie duhovnicească, adăpost pentru haiduci, scut în fața năvălirilor barbare, graniță împrejmuită de sfințenia altarelor din pustietatea lor sau de peșterile-paraclis ale schimnicilor rugători.” (Anton Covasan/ Niculai Țepeș-Nica, Răstignirea Carpaților, Ed. Capriccio, 2012)

   Atâta timp cât va sălășlui Mântuitorul HRISTOS, Maica Sa, MARIA-VLAHERNA-CARPATINA, Strămoșii, Eroii și Sfinții în inimile și casele noastre NIMENI NU NE VA SCOATE DIN CARPAȚI!

   Printre turnurile acestor semețe piscuri carpatine Cerul își pogoară fruntea din seninul nemărginirii lui grăind cu mirific glas despre Neamul trăitor și zămislitor de istorie, a cărui cultură prelinsă din preistorie s-a mișcat în acest areal sacru carpato-danubiano-pontic după cadența blândă a turmelor de mioare, însuflețind sufletul mioritic deopotrivă cu arta, poezia, filosofia, teologia și cosmosul într-o perfectă și perpetuă comuniune cu natura.

   Desigur că în tainele mirifice ale CARPAȚILOR Daciei Mari de unde au purces și Fecioara MARIA-Maica Domnului, Ioan Botezătorul cu Maica sa Elisabeta, implicit Mântuitorul, apoi Apostolii Săi din ramura tracopalestiniană, a sălășluit și ecoul atâtor încleștări războinice, buciumul atâtor biruințe, cornul de retragere al vitejilor în codru pentru a izbi din nou vrăjmașii.

    S-au întețit sufletele eroilor însoțite de aurele martirilor, chiotul și năvala haiducilor reformatori ai dreptății sociale, toaca schiturilor ori dangătul clopotelor cu chemarea la vecernie sau liturghie a mănăstirilor, suspinarea și rugile arzânde ale schimnicilor, lăcașul, misterul multor povești de dragoste împlinite ori neîmplinite, știute și neștiute cum a fost și cel al marelui prozator francez Jules Verne care, s-a aprins și a suferit pentru „Sirena” sa din Carpați – Luiza Teutsch din Homorod, reflectată în romanul care a fascinat lumea Castelul din Carpați. (Simion Săveanu, Pe Urmele lui Jules Verne în România, Ed. Albatros, București – 1980)

   Neamul nostru milenar AICI s-a zămislit, AICI a trăit, AICI s-a înveșnicit, AICI s-a adăpostit în „Țările” din poala largă a poienilor, din sânul adânc al codrilor Carpați, având sceptrul SUZERANITĂȚII, blazonul SUVERANITĂȚII conștiinței de sine fiindcă erau de AICI, de TOTDEAUNA, stăpâni ai acestui PĂMÂNT, frați cu iarba verde de ACASĂ, cu BRAZII, FAGII, STEJARII ori SALCÂMII din Zorii Facerii lumii.

   Geografia Daciei seamănă ca unitate simetrică, armonic structurată cu un FAGURE de MIERE. Prin structura alveolară caracterizată de depresiunile intramontane, găvane, adăposturi interioare s-au ctitorit acea minunată salbă de „țări”: Țara Oașului, Maramureșului, Crișurilor, Banatului, Hațegului, Făgărașului, Bârsei, Oltului, Loviștei, Vrancei, Câmpulungurilor, Dornelor...

   Moșii și Strămoșii noștri sunt PANTHEONUL de aur al Neamului nemuritor geto-dac, marele TEZAUR al Bisericii lui HRISTOS în duhul și cumințenia pământul strămoșesc care a dăinuit sub aura înțelepților sacerdoți și flamura neînfricaților regi, regine, împărați, câneji ori voievozi!

   „Pentru ce se luptau Ștefan cel Mare, Mircea cel Bătrân, Vlad Țepeș, Matei Basarab și toți marii noștri voievozi? Sau pentru ce și-a dat viața ca martir Sfântul Constantin Brâncoveanu cu cei patru copii ai lui? Pentru ce? Pentru ca să facă țara lor mai mare? Niciodată! Pentru ca să apere ORTODOXIA aici unde au fost moșii și strămoșii noștri! Ca să rămânem ortodocși legați de Hristos și de cruce și de cer!” (Mi-e dor de Cer, op. cit., p. 541)

   Pământul PATRIEI s-a întruchipat ca un fel de orânduire sacră, firească, într-o VATRĂ ondulatorie încadrată perfect și armonios înspre toate zările, conturând piscurile semețe într-o feerică plutire a Cosmosului, netezind legendele trecutului vegheate ager de LUPUL carpatic.

                                       LUPUL CARPATIC

   „Eu și ortacii înfruntam vijelia codrului carpatic/ Romanii în graiul lor barbar îmi ziseră: „lup singuratic”./ Zile și nopți de veghere am stat înarmați la hotare,/ Unde Alitul străvechi se pogoară din munți în vâltoare.// Decebal Craiul ne-a pus să oprim oștirea romană,/ Sub loviri de balistă să stăm neclintiți, ca o stană.// Vulturul s-a săturat de stârvuri dușmane și-n vale/ Crunte curg apele-n spume și vuiet adânc dau în cale./ Lupii s-adună în haite și urlă a jale la lună/ Buciumul luptelor noastre din creste în creste răsună.” (Zorica Lațcu –Maica Teodosia, Poezii, cuvânt înainte de Arhim. Teofil Părăian, Ed. Sofia, București – 2000)

   24 Ianuarie 2025 + Unirea din 1859 a Principatelor Române

   Tuturor Fiilor Cumințeniei pământului străbun întru realizarea UNITĂȚII noastre!

                 GHEORGHE  CONSTANTIN  NISTOROIU

 

 

 

 










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu