miercuri, 29 ianuarie 2025

Grid Modorcea - Isihasmul enescian

 



Isihasmul enescian

Grid Modorcea, Dr. în arte

29 Ianuarie 2025

 

Nu credeam s-o trăiesc și pe asta, să ajung cel mai în vârstă critic, martor nemijlocit, care am participat la Festivalul „George Enescu” de la origini până în prezent, așa cum am spus în cuvântul meu de la Conferința de presă care a anunțat ediția a XXVII-a a Festivalului, conferință necesară ce a avut loc la Salonul „Le Diplomate” al Ateneului Român.

 

A fost o frumoasă sărbătoare, bine organizată, cu invitați de marcă la pupitru, precum dirijorul Cristian Măcelaru, directorul artistic al Festivalului, Natalia Intotero, noul ministru al culturii, Cristina Uruc, manager „ARTEXIM”, organizatorul Festivalului, Nicușor Dan, primarul general al Capitalei,  Răzvan Dincă, președintele Radiodifuziunii,  Carla Tompea, director TVR, partenerii care susțin financiar Festivalul, precum Rompetrol, B.R.D., Toyota, și o mare de fotografi, ziariști, critici muzicali și melomani. Aproape că nu mai cunoșteam pe nimeni, cei din generația mea s-au dus, ultimul fiind dragul meu concurent în ale cercetării muzicologice, Viorel Cosma.

 

Am primit zeci de informații despre cum se va desfășura Festivalul în perioada 24 august - 21 septembrie a.c. Am aflat dete despre programul Festivalului, multe cifre, câte orchestre sunt invitate, câți soliști, câți muzicieni, peste 4.000 din întreaga lume, ample forțe naționale și internaționale care vor face să nu uităm această ediție a Festivalului,  de care vor să fie mândri oamenii noi care îl sprijină, de la Natalia Intotero la Nicușor Dan, cam îmbătrânit, marcat de luptele politice imposibil de controlat, mai ales acum când el bate toba că va candida la alegerile prezidențiale din mai. Fiecare dintre cei de la tribună a evocat cum sprijină firma pe care o reprezintă desfășurarea în condiții optime a Festivalului. Să nu uităm că este o ediție jubiliară, fiindcă pe 4 mai celebrăm 70 de ani de la moartea marelui compozitor.

 

Toate bune și frumoase, le-am spus organizatorilor, i-am felicitat din inimă pentru efortul lor și pentru entuziasm, dar ce facem cu Enescu, l-ați cam uitat pe marele artist George Enescu, nu prea l-ați evocat, fiindcă de aceea se face acest festival, pentru Enescu, nu e un pretext pentru noi, pentru dvs, cei de la cârma lui, care sunteți vremelnici. Peste patru ani, alții vor sta pe aceste scaune și vor bate pasul pe loc, privind cunoașterea muzicii lui George Enescu. Fiindcă, de când particip eu la Festival, de când era comunist, dedicat muzicii sovietice, de când concertul pentru două viori de Bach era interzis, adică de la înființare, nu s-a înaintat de fel în cunoașterea muzicii lui Enescu. De ce? Fiindcă participanții nu o înțeleg. Soliști ca Murray Perahia nici nu s-au apropiat de ea. Am dedicat Festivalului singura lui istorie, care a devenit un document prețios. La una dintre edițiile trecute, când președintele Festivalului era Ioan Holender, acesta a spus că festivalul ar trebui să aibă loc fără muzica lui Enescu, și ar avea mare succes, fiindcă e un compozitor neînțeles și nul la capitolul muzică vocală, declarație mitomană, în stilul să moară capra vecinului, cu care cam semăna. Să spui așa ceva despre Enescu, care a compus cea mai valoroasă operă din secolul al XX-lea, „Oedipe”! Și Holender era solist la opera din Viena, fiind contrazis de marii soliști vocali din Franța și Germania, care au interpretat „Oedipe” și alte roluri. Sumele enorme care se investeau în Festival, intrau în buzunarul lui, prin intermediul fiului său, care avea o firmă ce se ocupa de transportul orchestrelor străine. Holender a făcut din Festival o remorcă a găștii lui de muzicieni trecuți din Austria și Germania.

 

Nu merg mai departe cu dezvăluirile, deși din greșelile trecutului trebuie să învățăm, dar acum am încredere deplină în maestrul Cristian Măcelaru, pe care l-am audiat de la New York, în concertele date cu Chicago Symphony și Philadelphia Orchestra, cea mai rafinată orchestră americană, care a lansat un nou sunet, s-a apropiat de sunetul primordial, precum Gheorghe Zamfir. Cristian Măcelaru a fost un copil precoce, un copil-minune, ca și Enescu, i-a mers pe urme, fiindcă s-a impus de mic ca violonist, iar soarta l-a dus de tânăr în America, iar la 19 ani dirija la „Carnegie Hall”, celebra sală newyorkeză unde a concertat și George Enescu. Tânărul Enescu s-a impus ca violonist la Viena și Paris, dar Măcelaru a cunoscut gloria în America, precum Brâncuși. Și nu e departe cred să auzim că e și un virtuos compozitor, fiindcă are toate datele enesciene.

 

El știe că George Enescu a fost un mistic, care spunea în Amintirile sale: „Sunt un mistic. Cred cu ardoare în Dumnezeu”.  Când a copilărit la Zvoriștea, la bunicul său, care era preotul bisericii, Jorjac a trăit într-o atmosferă isihastă, fiindcă bunicul său era athonit. Toată zona de nord a Moldovei era athonită, fiindcă domnitorii moldavi au fost sponsorii principali ai mănăstirilor de la Athos. Am studiat viața și muzica lui Enescu chiar în locurile lui natale, făcând la TVR, unde am lucrat o vreme ca realizator, filmul „George Enescu - Alesul lui Dumnezeu” (1996), singurul film cu actori dedicat lui Enescu, o docudrama, mult elogiat de Ion Voicu și Iosif Sava, de care actuala directoare a TVR, Tompea, nici nu a auzit.  Șansa a fost că am putut ajunge și la Sfântul Munte, grație patriarhului Teoctist, unde am stat mai mult timp și am putut scrie cartea „Un păcătos la Athos” (2005). Dar însuși Enescu mărturisește că Sonata a doua pentru vioară și pian în Fa Minor a auzit-o prima oară în biserica din Zvoriștea, când era copil, notele i-au rămas intacte în geniala sa memorie muzicală, iar mai târziu a compus această sonată isihastă născută atunci, în copilăria sa. Străinii nu știu asta. Ei caută asocieri cu folclorul românesc și cu impresioniștii, Debussy și Ravel, cu care Enescu a fost coleg la Paris, asta vânează ei în simfonii. Iar pentru mulți muzica lui Enescu se reduce la cele două Rapsodii.  Am rugat să ridice mâna cine a ascultat, din onoratul juriu, și alte lucrări, în afară de cele două Rapsodii. Nothing. E foarte frumos că Nicușor Dan, Natalia Intotero sau doamna Cristina Uruc, nume care îmi amintește de Legenda lui Gilgamesh, fac eforturi organizatorice să se desfășoare în bune condiții Festivalul, dar e prea puțin, ei trebuie să-i sprijine și pe cei care ajută la înțelegerea muzicii enesciente. Dacă Enescu nu e aprofundat, se va ajunge la vorba obraznică a lui Holender, să se facă Festivalul Enescu fără Enescu!!

 

Festivalul are o secțiune de conferințe cu muzicieni străini, dedicate înțelegerii muzicii lui Enescu. Dar i-am propus de mult organizatorului acestor conferințe, compozitorul Dan Dediu, că se bate apa-n piuă, se fac cele mai savante speculații, dacă nu se caută la rădăcină, dacă nu se știe ce este isihasmul, dacă nu se spune că muzica lui Enescu este mistică, de natură isihastă, fiindcă el a fost un fundamentalist ortodox. De ce se ocolește acest mare adevăr? De ce ne ferim, când se știe că Enescu respecta toate religiile și era întruchiparea Modestiei, cum este și Cristian Măcelaru. Cum ajungea Enescu la magnifica lui viziune din finalul operei Oedipe, dacă nu gândea ca un muzician ishast? Ascultați finalul acestei opere, să aflați care este Utopia lui Enescu!

 

M-am oferit să fac o prelegere despre Isihasmul enescian, mai ales acum, când festivalul are un director potrivit, maestrul Cristian Măcelaru (n. 1980, Timișoara și, de la 17 ani stabilit în S.U.A.), care înțelege isihasmul enescian. Și am constatat că dirijorii americani, care au fost prezenți la Festival, precum John Axelrod, îl înțeleg mai bine pe Enescu decât cei români. Fiindcă mulți dintre ei nici nu-l iubesc. L-am auzit pe maestrul Cristian Măcelaru cum a interpretat Simfonia a III-a cu cor a lui George Enescu și cunoaște perfect partea ei isihastă. E un remarcabil muzician, el nu e afacerist ca Holender, am totală încredere în bagheta lui, sunt convins că această ediție va deschide calea către Ediția isihastă a Festivalului „George Enescu”, o ediție a viitorului, care trebuie să aibă loc nu la Sala Palatului, nepotrivită pentru orchestrele mari, ci în Templul Muzicii, o mare promisiune a primarilor Capitalei și a primilor miniștri, idee de care  actualii culturnici par să nu aibă habar, dar ideea acestui Templu, pe care îl merită poporul român, a fost propusă de Zubin Mehta, marele prieten al Festivalului enescian.

 

Cristian Măcelaru să fie convins că Enescu este Marele Necunoscut al muzicii mondiale, fiindcă el a compus o muzică mistică, isihastă, greu de înțeles fără o vocație metafizică, dovadă că este considerat al doilea Mozart al lumii, cum îl numea Pablo Casals, fiindcă nu există piesă de-a lui în care să nu întâlnim părți sau elemente de neliniște sau mistuire isihastă. Numai așa muzicienii lumii îl vor respecta pe măsura esenței lui sonore („sunetul primordial”), când Festivalul le va impune să includă în programele lor și muzică enesciană isihastă, unică în lume. Enescu a ocolit populismul. De originalitatea muzicii sale era convins foarte tare Zubin Mehta, pe care l-am cunoscut  bine. I-am luat și un interviu. Visul meu a fost și este să se audă Oratoriul „George Enescu” în Templul Muzicii. Ce ecou! Ce victorie a glasului românesc! Mehta a fost o vreme președintele Festivalului și în acest spirit mistic a propus să se construiască Templul Muzicii, care a fost bine plănuit, s-a realizat și proiectul arhitectonic, după marile temple muzicale ale Japoniei, idee abandonată însă pe criterii politice, s-au înfruptat patrihoții de la putere de fondurile alocate culturii, uitând că Festivalul Enescu, implicit acest Templu al viitorului, înseamnă identitatea României. Nu ei, profitorii vremelnici de la putere, asigură identitatea României, ci muzica lui Enescu, Festivalul închinat ei.

 

Aranjament grafic - I.M.










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu