Suveranitate.
Reindustrializare. Colaborare pașnică
Dan Culcer, Franţa
06
Iulie 2025
Ce măsuri politice și administrative ar trebui să ia
un partid politic suveranist din România pentru a amorsa un proces de
reindustrializare a României? Rămânerea în cadrul Uniunii Europene blochează
sau încurajează acest proces de reindustrializare? Cu sau fără folosirea
monedei comune, Euro? Există o bază politică și sociologică, demografică și
morală pentru a construi o uniune a țărilor mici și mijlocii, cu excluderea
țărilor mari și imperiilor, pentru o federație a țărilor europene care să cuprindă
România, Ungaria, Slovacia, Croația, Cehia, Slovenia, Serbia, Muntenegru,
Albania, Grecia, Cipru, Turcia, Georgia, Armenia prin care împreună să se opună
expansionismului imperial bancar și
industrial euro-occidental, rus sau american și să colaboreze liber
pentru a lupta contra noului colonialism. Avem un astfel de partid suveranist?
Aceasta este întrebarea.
Propuneri
Pentru a iniția o reindustrializare a României și a
restabili controlul național asupra economiei, un partid suveranist ar putea
lua în considerare următoarele măsuri:
- Reformarea politicilor fiscale și de investiții
Stimulente fiscale: Oferirea de stimulente fiscale
substanțiale pentru industriile cheie (de exemplu, energie, industria grea,
producție de bunuri strategice) ar putea încuraja investitorii locali și
străini să deschidă sau să relocheze fabrici în România.
Fonduri naționale pentru investiții: Crearea unui fond
suveran național pentru finanțarea unor proiecte mari de infrastructură
industrială. Acesta ar putea atrage capital din diaspora românească, oferind
dobânzi competitive și securizate de stat.
Achiziții publice prioritare: Încurajarea unei
politici de achiziții publice orientate către companiile românești sau
producătorii locali, mai ales în sectoarele de infrastructură și energie.
- Politici de formare profesională și educație tehnică
Investiții în educație tehnică și vocațională:
Parteneriate între guvern și sectorul privat pentru a pregăti forță de muncă în
industriile manufacturiere, energetice și IT.
Centru de excelență în cercetare și dezvoltare:
Dezvoltarea unui ecosistem pentru inovație tehnologică, în colaborare cu
universități și companii private, care să sprijine crearea de soluții și
produse noi, axate pe industria grea, energie regenerabilă și digitalizare.
- Consolidarea capacității de producție în sectoarele
strategice
Resurse naturale: Prioritizarea exploatării resurselor
naturale naționale, cum ar fi mineralele rare, gazele naturale și resursele
forestiere, cu scopul de a sprijini o bază industrială locală.
Industria energetică: Încurajarea independenței
energetice prin investiții în surse de energie regenerabilă, dar și prin
relansarea energiei nucleare și hidroenergetice.
- Limitarea monopolurilor străine
Controlul capitalului străin în sectoare esențiale:
Limitarea procentajului deținut de investitorii străini în companiile din
sectoarele strategice și încurajarea capitalului național să dețină
majoritatea.
Parteneriate strategice: În locul privatizărilor,
România ar putea implementa parteneriate de tip public-privat, în care statul
deține o poziție majoritară.
- Rolul Uniunii Europene în Procesul de
Reindustrializare
Pro și contra UE: Rămânerea în cadrul Uniunii Europene
poate aduce atât avantaje, cât și constrângeri. Politicile UE susțin
digitalizarea și tranziția verde, care ar putea sprijini anumite inițiative de
reindustrializare. Totuși, politicile stricte privind competiția și piața
liberă pot limita subvențiile și susținerea statului pentru anumite sectoare.
Dacă România rămâne în UE, va trebui să respecte reglementările europene
privind ajutorul de stat, ceea ce poate limita intervenția directă a statului
în industrii.
Moneda comună (Euro): Adoptarea Euro poate aduce
beneficii prin stabilitate și acces mai ușor la capital european, dar ar putea
reduce competitivitatea exporturilor românești. România poate continua
reindustrializarea și fără adoptarea Euro, păstrând flexibilitatea monetară
prin politica Băncii Naționale.
- Formarea unei Federații de State Mici și Mijlocii în
Europa de Est
Argumente pro: O uniune a țărilor mici și mijlocii ar
putea crea o platformă comună de negociere în fața marilor puteri și ar putea
susține o politică economică și de securitate unitară. O astfel de federație ar
putea sprijini reindustrializarea prin politici comune de investiții, standarde
de producție și politici de mediu, creând o piață comună mai favorabilă țărilor
cu economii emergente.
Provocări: Realizarea unei astfel de uniuni ar
necesita o coordonare politică puternică și o viziune comună, care să fie
acceptată de toate statele implicate. Diferențele culturale, istorice și
interesele specifice fiecărei țări pot reprezenta un obstacol.
Rezistență față de imperialism și colonialism:
Cooperarea între statele mici și mijlocii ar putea asigura o poziție unitară
față de presiunile externe, fie că vin din partea Rusiei, Statelor Unite sau a
altor entități economice dominante, promovând politici economice suverane și
controlul asupra propriilor resurse.
Concluzii
Un proces de reindustrializare și dezvoltare a unei
economii suverane este un obiectiv ambițios, dar realizabil. Rămânerea în
cadrul UE poate fi o alegere strategică, iar colaborarea între statele mici și
mijlocii poate crea o putere economică și politică unificată, capabilă să își
susțină interesele proprii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu