două volume, 2014 și
2015, de Ion N. Oprea, revista Sămănătorul din Tismana-Gorj și redactorul ei
șef N.N. Tomoniu cred că-s bune să fie studiate la școală, scriitorul Vasile
Filip, poetul, Iași, că ar trebui reeditate nu pe cont propriu, traduse și
răspândite în lume să fim cunoscuți, drept continuatori, pentru că sunt operă susține comentatorul
profesor Gheorghe Clapa de la Bârlad
La editura
PIM, Iași, 2014, 349 de pagini, cu o vastă bibliografie, a fost tipărit volumul
“Dacii la ei acasă” de Ion N. Oprea, pe coperta căruia (IV) autorul reluând din
ce a scris “În loc de prefață” se explică succint: “Dacii la noi acasă, nu e o
carte exhaustivă, nu-i un studiu istoric, nu face interpretări de natură să
promoveze nici măcar ipoteze istorice, dar este o carte care, adunând și
prezentând informațiile, devine un dicționar al promovării ineditului păstrat
nu doar în cărți și arhive, ci în oboseala arheologilor, a jurnaliștilor, a
oamenilor bine informați…”
“A doua carte,
Ion N. Oprea – „Dacii la ei acasă”, urmând conceptul de tip antologic descris
mai sus - pare să fie un şablon inedit pentru volumele sale - autorul atinge
punctul sensibil al societăţii noastre actuale putrede, abordând tema
patrimoniului nostru istoric, lingvistic, arheologic şi imobiliar, pe cale de
distrugere irecuperabilă în viitor. Ne facem un motiv de mândrie în a-i aloca
un articol separat, scria și promitea conducătorul revistei Sămănătorul de la
Tismana, Gorj, redactorul șef N.N. Tomoniu, la 16 septembrie 2015, fără a se opri aici.
“Până atunci,
deja colaboratorii noştri care au abordat subiectul în „Sămănătorul” saltă cu
mândrie capul pentru că iată, se instalează şi se îngroaşă rândurile erudiţilor
care lasă în urma lor, prin sacrificii materiale proprii, adevărate manuale de
istorie şi de patrimoniu cultural românesc. Vai vouă pseudo-profesioniştilor
din cultură şi educaţie, vremea când veţi fi arătaţi cu degetul pentru anti-românismul
vostru se apropie! Vai vouă dascălilor care la comanda marionetelor politice de
la cârma inspectoratelor şcolare, acceptaţi prin „obligativitatea” intonării
imnului naţional să ridicaţi odă în fiecare dimineaţă de cursuri împăratului
roman Traian, jefuitorul aurului dacic! Câte petiţii aţi făcut pentru a intona
alt marş patriotic în şcolile noastre?
Vremea
apocalipsei personalului didactic din şcoli, începe! Elevii vă vor întreba de
ce aţi scos istoria neamului nostru din manuale, vă vor pune întrebări de ce
Eminescu, poetul nostru naţional, e cadavrul din debaraua lui H.R. Patapievici,
de ce pentru cărţulii de tipul „De ce iubim femeile”, preferatul băsescului
„Cărtărăscu” a fost propus pentru Premiul Nobel de către grangurii dintr-un
minister al culturii condus de maghiari mai bine de un deceniu. Vai vouă !
Urmează încă o etapă în dezvoltarea omenirii la fel ca acelea care au urmat
după stăpânirea focului sau după inventarea roţii ! Reţeaua Internet va
revoluţiona civilizaţia umană iar voi veţi deveni inutili când elevii vă vor
întreba la şcoală: „De ce să citim Cărtăreşti, Patapievici şi Pleşi în loc să
citim despre studiile lui Virgil Ene care ne spune despre Eminescu, că a fost
şi om de ştiinţă, şi astrofizician, care cu o imaginaţie halucinantă a elaborat
peste 50 de anticipaţii ştiinţifice bazate pe eseurile lui Albert Einstein?”
Cum ar putea
fi adevărurile istorice scrise în volumele lui Ion N. Oprea incluse într-un
învăţământ cu legea educaţiei modificată de 26 de ori? Sau ca producţia de
carte şi de reviste locale pe teme culturale, să fie inclusă în proiectele de
finanţare ale AFCN - Administraţia Fondului Cultural Naţional, când în
parlament se dau legi aberante pentru
taxarea producţiei de carte?
Lumea
mileniului al III-lea se schimbă iar dacă o ţară nu-şi schimbă ţintele
educative, instructive şi culturale în funcţie de noua revoluţie a informaţiei
- ce permite tehnic ca orice cunoştinţă să o poţi accesa din buzunarul cu
celularul sau din mapa cu tableta - aceea ţară va rămâne înţepenită la nivelul
celor două decenii scurse din acest mileniu.
Citim recent
că sistemul finlandez de educaţie, considerat cel mai bun din lume şi depăşit
doar de ţări precum China şi Singapore la rezultatele testelor PISA, se
pregăteşte de reformă. Copiilor finlandezi nu le vor mai fi predate în şcoli
materii, în sensul clasic, cum sunt geografia sau biologia. În schimb,
profesorii vor trece la predarea în baza unor subiecte şi teme de interes, ceea
ce presupune o abordare interdisciplinară.
Vai vouă ce
călcaţi istoria dacilor în picioare şi o ascundeţi prin şcoli de ochii tinerimii,
pentru că veţi pieri!
A venit timpul
când în pauza mare a şcolii, elevii să facă grup în jurul unei tablete şi să
citească despre războaiele geto-dacice din cărţile lui Ion N. Oprea sau ale
altora care, împreună, au citit mii de cărţi privind originea poporului
român!”, scrie, spre încheiere, Nicu N. Tomoniu, directorul revistei
Sămănătorul, trimestrial literar și de patrimoniu cultural, Tismana,Gorj, din
16 septembrie 2015, satisfăcut de lectură și încurajând-o.
Pe aceeași
temă, dar în 2015, la aceeași editură, 316 pagini, a apărut cartea “Dacii și
noi. Comentarii” la lucrarea “Adevărata obârșie a poporului roman”, de Valeriu
D. Popovici-Ursu, care începe cu “Cuvânt de început” de Ion N. Oprea, autor, pe
care îl reproducem:
„Cuvânt de început”
Dificilă şi
pretenţioasă tema susţinută de prof. Valeriu D. Popovici-Ursu, dar în faţa
argumentelor de bună cuviinţă, atent căutate şi oferite cititorului nu numai
român, dornic să se introducă şi să se informeze despre adevărată obârşie a
poporului român, atât de controversată, nesocotită şi chiar combătută de unii,
interesul pentru noile informaţii se impune şi, personal, continui a rămâne la
ele.
Textul care
urmează, cum am procedat şi am explicat şi la volumul „Dacii la ei acasă”,
2014, nu-i un studiu istoric, nu încerc nici ipoteze istorice atribuindu-mi
cunoaşterea lor, dar adunând informaţiile chem la adâncirea lor, să ne găsim
drumul adevărat.
Ca şi
profesorul Popovici sunt adeptul cercetării, al colocviului ştiinţific nu al
respingerii a ceea ce ni se pare netemeinicie. De la abecedar ne-au venit
adevărurile.
În faţa unei
cărţi, cu un autor care le ştie pe toate, dar aruncă cu metafore de genul
„ignorantul, maniacul, clinic autoiluzionatul” de Densuşianu, autorul Daciei
preistorice de unde recuperăm Dacia, România de azi, „exaltatul botanist român”
Ovidiu Bujor, membru al Academiei Române, „un visător la Zalmolxe”, „deranjatul
mintal” care insistă că în Pakistan 80 de milioane de oameni vorbesc limba română,
„aberaţii şi rătăcitorii dacopaţi” în ruinele de la Sarmizegetusa, „ocultiştii
şi escrocii” care pretind că au descifrat nişte tăbliţe suspecte,
„fantasmagorii oculte” ale editurilor Orfeu din Bucureşti sau Obiectiv din
Craiova, acel „escroc intelectual” Freud, autor care este Dan Alexe, Humanitas,
2015, rămâi tot la căutatul argumetelor prin citare, spre exemplificare.
Cum se explică obtuzitatea şi
reaua voinţă a istoricilor oficiali faţă de epoca dacică – şi după cum se vede
nu numai a lor ci şi a lingviştilor altfel nu se explică de ce un autor, care
ştie de toate, cum se crede Dan Alexe şi
cei care i se alătură, nu găsesc dacic în vocabularul românesc de astăzi
decât cuvântul mămăligă şi alte vreo două-trei tot atât de semnificative ca să
demonstreze că dacii n-au avut nici alfabet dar mi-te cultură..., se întreabă
revista Lohanul de la Huşi, iunie 2015, iar prin ea Daniel Roxin – Bucureşti,
pe care îl vom mai întîlni în susţinerea a ceea ce numim noi dacismul,
dacomania – Dan Alexe.
Epoca dacică e
mai puţin studiată la toate nivelele, pentru că este una dificilă, nu prea
există izvoare, răspunde Vasile Boroneanţ, arheolog, fost director al Muzeului
de istorie al Municipiului Bucureşti, care ştie şi ceea ce ştim cu toţii –
„peste tot, oamenii din popor spun că se trag din daci”.
V-aţi ocupat
de editarea Daciei Preistorice a lui Nicolae Densuşianu, împreună cu soţul
dvs., istoricul Manole Neagoe, o carte controversată, nu aţi avut reacţii
negative, este întrebată Victorela Neagoe, cercetătoare la Institutul de
lingvistică Iorgu Iordan-Al. Rosetti, care precizează, „chiar dacă
interpretările lui Densuşianu sunt în
mare măsură fanteziste, materialul strâns şi redat de el este uriaş şi
valoros”.
Astăzi nu se
prea apropie cercetătorii de domeniul substratului dacic al limbii române
pentru că a o face trebuie să ştii foarte multe – indo-europeană, slava veche,
latina, istoria limbii, o mulţime de alte lucruri, să citeşti şi să aprofundezi
tot ce s-a scris în domeniu, susţine doamna Neagoe, iar pe tineri mai ales nu-i
interesează.
Ca cel care a
fost multă vreme aproape de domeniul dacologiei, întrebat cum a privit
domeniul, ca închis, stagnant, dacă subiectul supără, Dan Romalo, autorul
cărţii „Cronica getă apocrifa pe plăci de plumb”, răspunde tot printr-o
întrebare: „De ce oare, atunci când au apărut plăcile de plumb, care au şanse
să fie un element de noutate pentru istorici, ele au fost refuzate ca
neoriginale, fără să se admită o
cântărire a elementelor logice care pledau pro şi contra? Ai elemente noi,
pe care poţi să faci comparaţii, analize, căutări de antecedente şi ramuri
comune, şi le refuzi. De ce?”
Adevărul e că
există nişte interese, explicate dealtfel, că până şi academicianul Alexandru Vulpe, directorul
Institutului de Arheologie, fără argumente, într-un cotidian susţinea că
plăcile sunt nişte falsuri ordinare, părere grav criticată, în majoritate.
Despre un anumit complex
identitar nu numai în cercetarea specifică vorbesc în discuţia pornită nu numai
cei amintiţi aici, ci şi Ion Ghinoiu, cercetător la Institutul de Etnografie şi
Folclor “Constantin Brăiloiu” şi Dan Alexe în Dacopatia… sa care se referă la o
gamă a complexelor de inferioritate, dar şi despre un anumit tupeu dacic, zic
eu, în atingerea ţelurilor, p. 282-292.
Ce înseamnă respingerea
dacismului, lucru pe care îl face şi Dan Alexa, cu publicarea rătăcirilor sale
la Humanitas, o explică Dumitru Manolache, jurnalist de investigaţii la
cotidianul Gardianul, - anumite structuri interesate vizează reducerea treptată
a interesului dedicate epocii vechi a istoriei noastre, ştergerea din memoria
colectivă, anularea elementelor identitare esenţiale ale neamului, distrugerea
României adevărate, care este chiar Dacia, cu limba, tradiţiile, creştinismul
orthodox, biserica deci, morala, şcoala, familia…
Globalizare-globalizare,
dar nu prin topire identitară, spunem noi, cei care promovând şi susţinând noua
opinie istorică, credem în tradiţiile şi continuitatea noastră străbună.
Epoca dacică – o spun nu doar cei
etichetaţi a fi protocronişti, dacomani
sau altfel discreditaţi – deranjează cel mai mult pentru că de acolo ne tragem,
acolo ni-i originea şi dreptul identitar. Suntem români şi fără trecut nu putem
gândi viitorul, pe care îl vrem glorios, cum ni l-a lăsat Decebal, Basarab I,
Ştefan cel Mare, Mihai Viteazul…
De aceea,
trebuie să crească interesul pentru educaţia şcolară şi cetăţenească în direcţia
creşterii răspunderii şi respectului faţă de ce este patrimoniu istoric,
cultural şi natural al teritoriului nostru, cu cetăţile dacice care trebuie mai
bine conservate, spune Valentina Cetean, inginer geolog, director executiv al
Asociaţiei “Greenet”, luptătoare împotriva a ceea ce se constată - o stare
generală de indiferenţă a autorităţilor statului”.
Ion N. Oprea
Și în
completare un prim articol din „Dacii și noi. Comentarii”, 2015, ca expicație a
demersului autorului și acțiunii sale de a se fi oprit asupra operei
profesorului Valeriu D. Popovici-Ursu pe care o comentează, fie și numai în
parte, spre cunoașterea cititorilor, citind cartea lui Valeriu D.
Popovici-Ursu, cunoști de unde venim, ne cunoaștem pe noi românii, crede Ion N.
Oprea.
Adevărata obârşie a
poporului român,
de Valeriu D.
Popovici-Ursu,
cu o altă
istoriografie decât cea oficială.
Adevărata
obârşie a poporului român, aşa se intitulează cartea semnată de Valeriu D.
Popovici- Ursu, editura Gedo, Cluj, 2012.
„Domnul
Valeriu D. Popovici-Ursu este adeptul unei teorii, privind originile poporului
român, care este departe de poziţia oficială a istoriografiei române, teorie
care de 150 de ani este susţinătoarea doctrinei care preconiza formarea poporului român în urma intensului
proces de romanizare petrecut în Dacia după cucerirea romană.
Acesta a fost
şi primul imbold pentru a prezenta publicului românesc şi un alt punct de vedere decât cel oficial”, scrie
şi motivează lucrarea Editura, în Cuvântul pe care-l postează înaintea celui de
început al autorului.
De la
capitolul 1, unde se află textul cuprinzând Cuvântul de început, aparţinând
naratorului, la capitolul 11, Cuvântul de încheiere, cartea prezintă puncte de
vedere care pentru mulţimea de cititori face cunoscute mulţimea cercetătorilor
şi colaboratorilor în domeniu.
Prezentarea
cărţii, filă cu filă, dar în rezumat, este problema pe care mi-am propus în
următoarele materiale. Nu întâmplător. După cum bine cunosc cititorii, la 1
iulie 2014, revista Luceafărul a publicat articolul intitulat „La noi acasă, în
Dacia, la Oradea-România: Cel de-al XV-lea Congres Internaţional de Dacologie
„G. Coşbuc- 2014”. O manifestare bine primită la fiecare ediţie. Nu ne îndoim,
şi anul acesta. Organizatorii şi
participanţii, sute şi sute, mulţi enciclopedişti, din ţară şi străinătate sunt
dintre acei care promovează păreri şi idei care răspund celor ale cărţii asupra
căreia ne-am propus să discutăm. Articolele noastre, cu alte cuvinte, se constituie
într-o pregătire a celor interesaţi de valoarea altui punct de vedere decât cel
oficial cu privire la obârşia românilor. Nu de la Traian şi Decebal, nu de la
Burebista, ci cu multe milenii în urmă, scrierile vechi şi arheologia fiindu-ne
cuvântătorii, aducătorii de argumente nu numai materiale, ci şi spirituale.
Un capitol al
cărţii, 9, se intitulează „Reacţii ale scriitorilor români privitor la teza
românizării Daciei”. De aici vom porni cu demersul propus. Cunoscând
scriitorii, mai vechi sau mai noi, de diferite profesii şi preocupări, dar toţi
interesaţi de a şti cine au fost geto-dacii, vom înţelege de ce este necesar să
cunoaştem conţinutul adevăratei istoriografii, a celei neoficiale care are
argumente superioare celei promovate de autorităţi, încremenite în proiect, cum
zicea cineva cu priză la public în vremea începutului democraţiei noastre
originare.
Deci, care sunt scriitorii cu
reacţii opozante celei oficiale, referitoare la teza romanizării Daciei?
În Dacia preistorică, Nicolae
Densuşianu, după studii temeinice, bazate pe vechi documente ale scriitorilor
antici şi pe descoperirile arheologice, relevă adevărul istoric privind
originea şi limba poporului român cu argumente care au fost date pe seama
fanteziei lui.
În revista
Dacia Magazin nr. 54 din iulie 2008, scriitorul Silviu N. Dragomir, într-un
articol „Actualitatea ideilor scriitorului Ioan
Al. Brătescu-Voineşti” privind „Originea neamului românesc şi a limbii
noastre”, constată creşterea activităţii formatorilor de opinie care se străduiesc
să reducă „impactul dăunător” al „părerilor oficioase”, susţinute de
„majoritatea istoricilor funcţionari”. Sunt citate, reluate şi redate, în cartea de care ne ocupăm, părerile unor
„scriitori români de avangardă”, cu altă opinie. Este citat stolnicul
Constantin Cantacuzino care în Istoria
Ţării Româneşti (1660) afirma: „Iar dachii prea veche a lor limbă osebită
având, cum o lăsară şi o lepădară aşa de tot şi luară a romanilor, aceasta nici
că se poate socoti, nici crede”. Este citat şi enciclopedistul Dimitrie
Cantemir care, referindu-se la „cuvintele neaoşe venite din substrat”, susţinea
convins, la 1710, că ele provin „Din limba noastră cea dăcească”, el
considerând că „limba moldovenească ar fi o continuare firească a limbii
geto-dacilor autohtoni”.
Este amintit
însuşi Petru Maior, unul dintre cei patru protagonişti ai Şcolii Ardelene care,
la 1812, în Istoria pentru începutul românilor în Dacia, scrie: „Aceia iaste
adeverit, precum văzum de asupra că nu limba lătinească cea proastă s-au făcut
din limba lătinească cea corectă, totuşi de vom vrea a grăi oblu, limba
românească e mama limbii ceii lătineşti”.
Punând
problema moştenirii romane, este amintit şi istoricul şi arheologul Vasile
Pârvan care la 1925 se pronunţa: „Nimeni nu a putut demonstra convingător acest
proces de romanizare atât de rapidă”. Iar marele istoric Nicolae Iorga
concluziona: „Nu mai credem în românizările minunate prin legionari de 60 de
ani, căsătoriţi cu femei barbare, care - cu tenacitatea conservativă a femeilor
– mai curând i-ar fi putut deznaţionaliza ele pe ocupanţi”.
În acelaşi articol intitulat „Limba dacilor era
de tip latin evoluată separat”, în capitolul 6, scriitorul Silviu Dragomir reda
pasagii din cartea scriitorului I. Al. Brătescu-Voineşti „Originea neamului
românesc şi a limbii noastre”, pe care Valeriu D. Popovici-Ursu le reia: „N-a
pierit nicio limbă a dacilor, pentru că
ei n-au avut o altă limbă proprie, care să fie înlocuită prin limba romanilor
şi n-au avut o astfel de limbă pentru simplul motiv că dacii vorbeau latineşte.
Limba dacilor
n-a pierit. Ea a devenit în Italia întâi
limba romanilor, care era o formă literară a limbii Daciei, iar mai târziu
limba italiană; aceeaşi limbă a dacilor,
dusă în Franţa a ajuns întâi limba galilor, iar cu timpul limba
franceză; în Spania ea a devenit întâi limba ibericilor, iar cu timpul limba
spaniolă, iar aici (la noi) a devenit cu vremea, limba noastră românească.
Pe cuprinsul
de pământ în care locuiesc astăzi românii, trăia odinioară un neam de oameni
numiţi (de alţii nu de noi românii) hiperboreeni, pelasgi, traci, sciţi, daci.
Am văzut că Herodot spune că, deşi arătaţi sub nume diverse, erau toţi de
acelaşi neam. Aici s-a întemeiat cu timpul Împărăţia Dacilor, iar când au
devenit prea numeroşi au început să emigreze… În Italia au ajuns în contact cu
civilizaţiile vechi, cu cea egipteană, cu cea feniciană, cu cea cretană şi
elenă, şi cu vremea au întemeiat Imperiul Roman. Fraţii lor, rămaşi la Răsărit,
au continuat să ducă o viaţă simplă de păstori şi agricultori. Asta nu înseamnă
că erau barbari. Despre moravurile lor vorbesc primii istorici greci în termeni
foarte elogioşi. Erau oameni viteji, monoteişti.
Credeau în
nemurirea sufletului, credeau în existenţa unui cârmuitor al lumii, care
supraveghează purtarea oamenilor şi care după moarte îi răsplăteşte sau îi
pedepseşte, după faptele săvârşite în timpul vieţii, erau cum se zice, creştini
înainte de Hristos.
Recunoscând fără nicio ezitare
latinitatea neamului şi limbii noastre, sunt încredinţat că această latinitate
nu se datorează oştilor sau coloniştilor romani, ci descendenţei noastre din
neamul geto-dacilor, care vorbeau latineşte. Tot acestei descendenţe trebuie
atribuită şi latinitatea tuturor popoarelor neolatine.
Întemeiat pe
această credinţă, mă simt îndreptăţit să afirm categoric că noi nu suntem aici
de 2000 de ani, ci din vremuri geologice… Noi suntem aici de 15.000, de 20.000
de ani.
Neamul nostru…
e unul din cele mai vechi neamuri din Europa. Fraţi de un neam cu noi, plecaţi
spre Apus, au întemeiat civilizaţii cu care se mândreşte omenirea, iar noi, cei
rămaşi aici, am slujit drept parapet de
care s-au lovit năvălirile tuturor barbarilor.
Această credinţă
mă face să pot subordona fără greutate ori ce fel de interese triumfului
adevărului. Repet, sunt gata să renunţ
la o credinţă care îmi este foarte dragă, dar numai înaintea unor probe
zdrobitoare că nu am dreptate…De mult
m-am încredinţat că cercetarea şi stabilirea adevărului e cea mai nobilă
îndeletnicire omenească, ba ceva mai mult, urmărirea descoperirii adevărului,
curiozitatea ştiinţifică este cea mai caracteristică, cea mai specifică
însuşire prin care omul se deosebeşte de toate celelalte vieţuitoare… nu e
nicio scădere din partea unui om de ştiinţă să-şi revizuiască cunoştinţele şi
să revină asupra unor afirmaţii, când s-a încredinţat că sunt greşite.
Dimpotrivă un
învăţat care, pentru triumful adevărului e gata să recunoască netemeinicia unei
doctrine pe care a susţinut-o cu pasiune în ajun, dă dovada unei rare nobleţi şi a unei superiorităţi sufleteşti”…
Nu s-au
identificat încă acele probe zdrobitoare care să-l facă să renunţe el sau
urmaşii la credinţa pe care o avea, meritul lui I.Al. Brătescu-Voineşti este cu
atât mai mare cu cât cele afirmate mai sus, deşi scrise înaintea marilor
descoperiri arheologice, mai ales în ultimii ani, o seamă de alţi autori îi
susţin ideile. Dintre aceştia, cartea scrisă de Valeriu D. Popovici-Ursu îi
pune în prim plan pe:
Iosif Constantin Drăgan, cu
Istoria românilor, Editura Europa Nova, Bucureşti, 1999,
Mogyoria-Maggyarorszâg, Ungaria şi
Istoria magyorilor, Ed. E.N. Buc., 1998, Noi tracii: Istoria milenară a
neamului românesc, Ed. Scr. Rom. Craiova, 1976, Mileniul Imperial al Daciei,
Ed. Şt. – E., Buc., 1986, Imperiul romano-trac. Ed. E.N., Buc., 2000, cât şi
foarte multe articole publicate în diverse reviste.
Paul Lazăr Tonciulescu, cu
Impactul Romei asupra Daciei, Ed. Miracol, Bucureşti, 1997, Romania paradisul
regăsit, Ed. Obiectiv, Craiova, 2003, Secretele Terrei- Istoria începe în
Carpaţi, Ed. Obiectiv, Craiova, 2000.
Nicolae Miulescu, cu lucrarea Da
Ksa – Ţara zeilor, Ed. Obiectiv, Craiova, 2005.
Prof. univ. dr. Augustin Deac, cu
Istoria adevărului istoric, în două volume, Pagini din istoria adevărată a
Bulgariei, Din istoria Ucrainei – Ţara de margine.
Preot Dumitru Bălaşa, cu Basmul romanizării – Dacii,
întemeietorii Romei, Fund.Artelor Dor, Craiova, 1998.
Conf. univ. dr. G. D. Iscru, cu Traco-Geto-Dacii
Naţiunea Matcă din spaţiul carpato-danubiano-balcanic, Ed. a III-a CEL, Nicolae
Bălcescu, Bucureşti, 2003.
Gabriel Gheorghe,
iniţiatorul Societăţii
Cultural-Ştiinţifice GETICA, autor al cărţilor Studii de cultură şi civilizaţie
românească, în două volume.
Dr. Napoleon Săvescu, cu lucrarea
Noi nu suntem urmaşii Romei.
Îi mai amintim: Viorica Enăchiuc,
Silviu Dragomir, prof. Tudor Diaconu, prof. Timotei Ursu, Vladimir Brilinsky,
Eugen Delleea, dr. Lucian Iosif Cueşdean, Maria Crişan, Aurora Peţan, arh. Silvia
Păun, Mioara Căluşiţă-Alecu, Dan Ion Predoiu, Vicu Merlan ş.a.
Prof. Ana Dumitrescu
1Publicat în revista Luceafărul din
29 iulie 2014.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu