Întâlnirea cu un
artist complex, de talia lui Dan Puric, este mai mult decât un regal. Este ca o
pătrundere într-un basm, în care binele învinge, întotdeauna, răul.
Sau ca o privire în oglindă
a sufletului nostru românesc, care se vede aşa cum ne văd îngerii şi nu
răsfrângerile, ca sa-l parafrazez pe Apollinaire.
Ne-am întâlnit cu
puţin înainte de începerea spectacolului Suflet
românesc, care urma să fie prezentat pe scena Pavillion de L'Entrepôt, din Montréal.
Din momentul în care a intrat, aerul a devenit destins şi distins. Pesemne,
oamenii care au idealuri măreţe şi ochi inocenţi ştiu să fie calzi şi
prietenoşi.
I-am dat, întâi de
toate, cărţile sale la semnat.
Dan Puric: Prima mea carte am scris-o acum 7
ani, când biata mama mea trăgea să moară. Dacă cineva mi-ar fi spus, acum 8
ani, că voi publica nişte cărţi, nici nu m-aş fi gândit. Le-am scris dintr-o
nevoie, dintr-o disperare, dintr-o durere, dintr-o dorinţa de-a repara….Nu sunt
scriitor.
Cristina Mihai: Vă voi contrazice puţin. Am citit
toate povestirile, cum ar fi Puiul, Iarbă
şi aş spune că deja aţi început să aveţi o alură de scriitor.
D.P.: Da? Dar n-aţi citit-o pe cea cu
Dulci… Lăsaţi că v-o trimit prin poştă.
Se pare că am început ca pantomim şi s-ar putea s-o termin ca scriitor.
Râde cu poftă.
D.P.: Mi-a zis mie unul, un moldovean, “
Mai baiete, matale eşti genial, da’ mătăluţă mai şi vorbeşti, nu? “. Eh, uite
că mai şi scriu...
Îi mărturisesc că,
fiind pe fugă, va trebui să trecem rapid prin câteva teme mari.
D.P.: Ah, nu vă faceţi probleme, că pe
fugă se spun marile probleme.
Atmosfera se
degajează.
Mă leg de rezistenţa
anticomunistă de la noi, prea puţin cunoscută de către marele public şi, încă,
prea puţin studiată de către specialişti.
“Comoara trecutului nostru, comoară martirică,
nu e a unor mandatari, ci a poporului român”.
C.M.: După ’90, trecutul nostru a fost
atacat, sub masca curăţirii lui de intruziunile comunismului şi, când colo,
ne-am trezit că sunt puşi la zid Mihai Viteazu, Ştefan cel Mare…
D.P.: Constantin Brâncoveanu …
C.M.: Dar nu s-au apucat să ne zică prea
multe despre rezistenţă anticomunistă…
D.P.: Acuma s-au ridicat împotriva lor,
prin legea dată de Parlament şi semnată de preşedinte. Oportunişti, laşi şi
inconştienţi. Este o lege antiromânească (legea nr 217/2015, n.r.). Ştiţi,
există un blestem dacic, anume: să nu te atingi de comoara care ţi s-a dat.
Comoara trecutului nostru, comoară martirică, nu e a unor mandatari, ci a
poporului român. Este o lege provocatoare şi plină de ură, cu acuzaţii total
aiurea , total aiurea de antisemitism...Este o lege provocatoare. Cui prodest?
Vor să bage frica în poporul român şi copilaşii aceştia să crească într-un fel
complexat, să aibă o culpă în spate.
Nuuu, vinovaţi sunt cei care au adus comunismul
în ţară şi după aceea vorbim de efecte. Dacă vii la mine în casă şi faci
prăpăd, normal că eu mă apăr cu tot ce pot, iar tu mă acuzi că m-am apărat?
Despre asta este vorba…Şi, în final, Parlamentul României a votat impotriva
României, în frunte cu preşedintele!
Am să vă spun o povestioară, cică unul s-a dus
la doctor cu băieţelul , pentru că-l
durea capul. Şi, când au ajuns la spital, pesemne văzând totul în alb, copilul
s-a speriat şi a zis:” Gata, nu mă mai doare nimic”. “Dar totuşi, a insistat
doctorul, unde te-a durut?” “Păi, spune cel mic, o dată în sufragerie şi o dată
în dormitor”. Aşa sunt şi eu: m-a durut o dată capul la Parlament şi o dată la
Presedinţie. Dar acum…gata! “
C.M.: Nu vă mai doare…
D. P.: Nuuu….
Zâmbim… albastru.
C.M.: Revin la rezistenţa aceasta
anticomunistă, pe care dumneavoastră aţi adus-o în faţa conştiinţelor noastre.
Aţi repus-o pe tapet. Aţi vorbit despre bărbaţii de atunci , dar şi despre
femeile martire din inchisori.
“Scopul este ca fetele
din ziua de azi să nu mai aibă modele”
D.P.: Eu mă gândeam şi la cele care au
rămas acasă. Ele tot martire sunt! Vă
daţi seama! Ele au aşteptat fără să aibă nicio perspectivă. Mi-au spus mie cei
care au rezistat şi au reuşit să scape din puşcării: “Domnu’ Dan, pe noi ne-au
bătut, ne-au schingiuit, dar ele? Ele nu ştiau unde suntem…” E îngrozitor! Li
s-a distrus viaţa… Au aşteptat, nu au mai făcut copii sau Securitatea a făcut
ceva şi mai îngrozitor: le-a spus că au murit, după un an se măritau, la
presiunea familiei şi apoi, după un alt an, de exemplu, apăreau logodnicii lor.
Aşa a fost cazul surorii lui Valeriu Gafencu, care l-a aşteptat pe Ion Ianolide
18 ani, după care Securitatea i-a spus că a murit, iar ea, la voinţa familiei,
a trebuit să se mărite. După un an, el a ieşit. S-au văzut faţă în faţă şi ea
era deja căsătorită… Cu asta se ocupa Securitatea din România şi se ocupă în
continuare…. Cu distrugerea familiei…
Câtă vreme avem Can-Can Tv şi alte emisiuni şi reviste de acest gen,
asta se întâmplă… Scopul este ca fetele
din ziua de azi să nu mai aibă modele. Ei nu vor să se afle despre femeia
româncă, ci despre prostituate. Ei vor să le transforme pe fetele de astăzi în
Madonna, în ceva marginal…Nu să prezinte mama, femeia de caracter, femeia autentică.
C.M.: Femeia a fost cea mai lovită în ultimii ani.
De la anumite bancuri ordinare şi vulgare de tip” averea României sunt fetele,
că sunt ….de vânzare” până la aceste personaje băgate cu obstinaţie pe gât.
D.P.: Păi, femeia ţine neamul. Mama este
cea care îl ţine!
C.M.: Dar vedeţi, sunt unii care găsesc
şi aici o pricină de poticnire vis-a-vis de noi, ca popor. Adică, spun că,
oricum, noi românii avem o mentalitate de tip feminin, de genul” Descoperă-mă!”
şi că ar fi ceva rău în asta. Chipurile, nu am fi destul de virili.
D.P.: Cei care zic aşa, sunt intelectuali
de tip dilematic. Cei de la revista Dilema
s-au născut în şpagat. Ei ne fac că nu suntem virili, pentru că ei sunt
impotenţi. Pentru ei, ciobanul din Mioriţa este fatalist. Ei n-au aflat că
tristeţea şi sila lui erau determinate de durerea că ai lui voiau să-l omoare.
Şi, la toate acestea, se adaugă şi o resemnare dacică şi, nu în ultima
instanţă, o aşteptare cristică. Aşteptarea
ca ceilalţi doi să se îndrepte …El zice” şi de-o fi să mor”… Cristos a
spus în Joia Mare “unul dintre voi mă va trăda”. N-a zis “TU!”… Păcatul lui
Iuda, cel mai mare, a fost acela că nu a avut încredere că Hristos îl mai poate
ierta.
Gândesc şi eu cu voce
tare.
C.M.: E foarte greu să mai crezi că mai
poţi fi iertat, mai ales după cele întâmplate, după ce păcătuieşti astfel.
D.P.: Dar Isus este Atoateiertător şi
Atoateştiutor! L-a iertat şi pe
apostolul Petru. Când l-a întâlnit, nu i-a spus: “Măi ticălosule, de ce m-ai
trădat?”, ci l-a întrebat , de trei ori, “Mă iubeşti tu Petre?”, deşi Petru se
lepădase de trei ori de El. Petru s-a
întristat şi i-a zis” Tu toate le ştii…”
C.M.: Isus a văzut nu numai în interiorul
lui Petru, dar şi viitorul lui, potenţialul său. Ce se întâmplă însă, cu bărbaţii din România?
Mulţi par neinteresaţi în a apăra femeia, familia, neamul, pământul…
D.P.: S-au mitocănizat, mare parte dintre
ei.
Ȋi remarc tristeţea.
“Se urmăreşte să se schimbe profilul moral al românului”
D.P.: Sunt o populaţie de mall. Eforturile
care se fac astăzi şi de peste douăzeci
de ani încoace, sunt ca să se schimbe profilul moral al românului. Se încearcă
să ni se taie rădăcinile, să ni se spună că suntem veniţi din neant, să fim
descurajaţi. Au fost istorici care au scris despre demitizarea şi
desacralizarea istoriei. Ei au confundat, voit, fetişizarea comunistă cu
mitizarea. Există o anumită sacralitate a istoriei.
Să vă spun, bunica mea era o legendă… Şi mama
la fel… Nu era un CNP.
Subiectul este unul
care îl trăieşte adânc pe maestru. La fel ca tot ce ţine de demnitatea noastră
rănită.
D.P.: Un manual de strategie chinezească
spune astfel: dacă vrei să cucereşti un popor, fără armată, taie-i rădăcinile
şi privirea spre cer. Adică să-i retezi trecutul, rădăcinile, credinţa şi nădejdea.
Asta se face cu poporul român, de peste 20 de ani. Este un proces de reeducare,
de tip Piteşti, în care fetele sunt îndemnate să se prostitueze şi bărbaţii să
le consume. Şi aşa, orice legătură spirituală, orice taină a iubirii este
călcată în picioare. Poporul român este un popor eminamente creştin. Noi, aşa
ne-am născut… Dorul este o intraductibilă. Este o iubire nemărginită, o
intraductibilă, pe care cei de la Bruxelles n-o pot înţelege…
C.M.: Dar tocmai acesta tăiere,
deconectare de rădăcini şi de cer, o consider mult mai diabolică, mai parşivă
decât vechiul divide et impera .
D.P.: Da , desigur! Divide et impera se pe baza pe conflict. Cum s-a întâmplat în
Siria. Oamenii aceia disperaţi au plecat de –acolo şi au fost direcţionaţi, cei
mai mulţi, spre Germania. Se numeşte bombă etnică. Am auzit că vor să-i aducă
şi pe la noi (interviul a avut loc în 20 septembire 2015, înaintea deciziilor
UE referitoare la cotele obligatorii de preluare a refugiaţilor, n.r.). Dar
staţi să vă spun o poveste, cum că ai noştri au geniu şi când fac prostii. Am
auzit că unii dintre ţiganii noştri au început să se deghizeze în sirieni şi să
plece în Suedia, da’ pe bani.
C.M.: Nu ducem lipsă de genii, deşi e mai
bine să fie în ceva constructiv. Şi, legat de talent şi inteligenţă, cum se
face că din toată lumea teatrului românesc de astăzi, numai dumneavoastră aţi
avut curajul să ieşiţi la rampă, nu cu un rol de divertisment , ci ca să
apăraţi noţiunea de popor, de ţară, de valori naţionale , de valori creştine…
D.P.: Pentru că sunt un Puric, ha, ha, ha…
Îmi spun păsul legat
şi de limbajul vulgar şi redus la câteva cuvinte, limbaj pe care îl auzim la
televiziuni, în filmele româneşti, în teatrul contemporan, chiar şi în presa
scrisă.
“Oriunde în lume,
românii pot duce dragostea cristică”
C.M.: Cum şi de unde aţi
răsărit, aşa , ca să ne încântaţi şi cu o limbă română autentică?
D.P.: E meritul bunului Dumnezeu.
Giovanni Papini avea o lucrare în care zicea; ” Dă-mi Doamne un castel cu
infirmi, ca să-ţi mulţumesc zilnic că nu sunt ca ei.” Se referea la infirmităţile
sufleteşti, nu la oamenii cu necazuri fizice.Nu, Doamne fereşte! Îi mulţumesc
lui Dumnezeu că sunt aşa şi că nu fac parte din majoritatea dresată, care intră
în ţarcul actual de gândire. Se zice că pe vremea împăratului Teodosie, Simion
Stâlpnicul l-ar fi întrebat pe Dumnezeu
cine ar fi fost mai desărvâşit decât el. Şi Domnul l-a îndreptat spre clovnul
Pandur. Acuma nu vreau să mă ridic pe mine, nu, nuu, Doamne fereşte! E vorba de
ideea că Dumnezeu scoate, ridică oameni de unde nu te aştepţi…
Dar, vedeţi, încărcătura aceasta creştină e
atât de puternică în neamul nostru, că ea răsare unde nu te gândeşti. Să vă
spun o istorioară adevărată. Eram în vara asta în Toscana şi acolo, la un mic
restaurant, am dat de patroana italiancă, o femeie mai solidă, cu voce groasă,
ca din filmele vechi din Peninsulă, şi încă de-o doamnă, aşa, ca o lumină. M-a
recunoscut. Era o româncă de-a noastră.
Am rămas impresionat eu de povestea ei. Fusese angajata italiencei, acuma avea propria ei gospodărie,
cu de toate, în nordul Moldovei, dar venea 5 luni pe an ca să lucreze la
italiancă, pentru că această femeie, patroana,
nu mai avea pe nimeni. Îi murise soţul, tatăl, îi murise şi câinelé, şi
a noastră, românca, nu o putea lăsa
singură. O luase şi la ea, în Bucovina şi, peste toate, se întreţesuse o
legătură de adevărată prietenie, de surori de suflet. 5 luni stăteau împreună
în Italia, alte câteva în România, pentru că a noastră zicea” Mi-e milă de ea,
că nu mai are pe nimeni. Nu pot s-o las singură!”.
Şi acum întreb şi eu : cine este mai mare, cel
care serveşte sau cel care este servit? Vă daţi seama, şi-a asumat-o ca pe o
soră! Nimeni nu mi-a vorbit atât de
frumos despre Bucovina, cum a făcut-o italianca respectivă. I-au plăcut
mânăstirile, oamenii, locurile… vedeţi, asta puteţi duce şi dumneavoastră aici,
în Canada, sau oriunde în lume, dragostea aceasta cristică.
Dau din cap a
încuviinţare.
C.M.: Credinţa practică, aceea care se
vede, nu numai cea pe care o porţi în sân.
“Ei ne dau
civilizaţie, noi le dăm spiritualitate”
C.M.: Povestea aceasta mă duce cu gândul
la rolul nostru în lume, aşa, ca popor. L-am simţit şi eu cumva, chiar înainte
de a afla că Eminescu ne vedea rostul printre alţii şi faţă de alţii, ca fiind
tămăduitor şi civilizator. Dar, îndrăznesc să întreb, nu poate părea puţin
arogant sau prea îndrăzneţ, să ne gândim că noi, ca naţiune, putem avea un rol
civilizator în lume? E mai normal, poate, să-i considerăm pe nemţi, pe
francezi, pe englezi, ca fiind civilizatori.
D.P.: Ei ne dau civilizaţie, e drept.
Uite, blocuri, şosele, aparatură de înaltă performanţă şi noi le dăm spiritualitate.
C.M.: Troc.
Schiţez un zâmbet.
D.P.: Gandhi, când a fost în vizită în
Occident, le-a zis: “De la voi n-am nevoie decât decât de Isus Cristos!”. Dar
vedeţi că acuma l-au scos din Consituţia Uniunii Europene.
C.M.: E luptă mare, ştiu…
D.P.: Nu e luptă, că ei nu ştiu să lupte!
E zbatere, zvârcolire…
“Pune cărămidă
creştină în sufletul fiecărui român şi aşteaptă că vine Dumnezeu cu mortaru’ “
C.M.: Dar zvârcolirile lor şi ale noastre,
că suntem atacaţi din toate părţile, nu ar trebui să ne ajute să facem o
mişcare de tipul Şcolii Ardelene? Adică o mişcare de renaştere naţională, având
ca stâlpi de bază credinţa şi cultura? Dumneavoastră, care sunteţi un om foarte
iubit de către marele public, împreună cu alţii, aţi putea începe o astfel de
mişcare.
D.P.: Ah, nu, că oculta abia aşteaptă să
ne organizăm, ca să ne dezorganizeze. Am fost, în urmă cu vreo 10 ani, la părintele Arsenie Papacioc şi i-am adresat
şi eu întrebarea , pe care o aveau şi alţii, aceea de-a face o societate
civilă, ca să ne revenim. Şi machedonul, cu privirea lui de acvilă, mi-a
răspuns” Mă, de ce vorbeşti limbi străine cu mine? Tu să faci ceea ce ai făcut
şi până acum, adică să pui cărămidă creştină în sufletul fiecărui român şi
aşteaptă că vine Dumnezeu cu mortaru’”.
Insist.
C.M.: Înţeleg poziţia lui faţă de o organizaţie
civilă, dar mă refeream la ceva mai mult.
D.P.: La români nu prind ideologiile.
Lasă că se adună ei. La români le trebuie un suflu, o stare de spirit şi se
refac. Şcoala Ardeleană a avut vremea ei. Dacă spui Şcoală Ardeleană, Şcoală
Românească, atunci sunt împotrivă şi distrug tot. Dacă eu, că sunt un singur
om, sunt atacat în fel şi chip… M-au făcut de toate: de la legionar la mason şi
mai rămâne să mă facă homosexual şi pedofil. Ei cu asta se ocupă. Te insultă,
ca să te complexeze. Şi asteaptă ca să le răspunzi la fel. Dar eu nu o fac. Isus nu a făcut nicio
şcoală. A redat un suflu şi pe acesta s-a refăcut o lume întreagă.
Nu mă las, totuşi, de
ideea unei posibile reînnoiri, de data aceasta, referitoare la teatru şi la
întreaga noastră cultură actuală. De
exemplu, de ce nu, un teatru creştin?
D.P.: A apărut ! Staţi de vorbă cu
curentul Şi spectacolul din seara aceasta, Suflet românesc, se termină în
cruce.Teatrul creştin nu e teatru religios. Acela este de tip ilustrativ. De
exemplu: Naşterea Mântuitorului, Fuga în
Egipt şi alte scene bilbice. Teatrul creştin te duce uşor, uşor, spre
taină. Atât cât să-l scoţi pe puştanul de 18 ani de la calculator. Şi –apoi, îl
laşi în seama lui Dumnezeu. Şi apostolul Pavel i-a luat pe atenieni cu “e foarte bine ce faceţi, dar… “, şi de-acolo
i-a îndrumat spre Cristos.
Să ştiţi că şi celelate spectacole ale mele, Don
Quijote, Visul, sunt tot creştine.
“În clipa în care ne
vom cunoaşte poporul român în adâncime, ne vom reîndragosti de el şi vom
renaşte!”
C.M.: Creştinism înseamnă dragoste în
forma ei cea mai pură , dar care poate fi pusă în vase diferite. Adică în cel
al iubirii familiei, al ţării, între oameni ... Oare mai avem în noi această
iubire ca să ne revenim? Să renaştem?
D.P.: Cea mai frumoasă definiţie a
iubirii este cea dată de o fetiţă, care spunea că dragoste este atunci când
bunicuţei i-au căzut ochelarii, iar bunicul, deşi e bolnav de reumatism, s-a
aplecat că să –i ia. E jertfă!
În clipa în care ne vom cunoaşte poporul român
în adâncime, ne vom reîndragosti de el şi vom renaşte! Dragostea repară totul,
dragostea iartă, dragostea îndură! Isus ne-a dat şi un amendament de urgenţă,
în Joia Mare,” să vă iubiţi aşa cum v-am iubit Eu”.
“Eu am credinţa că
acest popor va fi izbăvit şi va avea forţa ca să-i ajute şi pe alţii.”
C.M.: Printre atâtea negativisme, printre
atâtea pietre, printre atâţia care văd numai răul, cum ar arăta viitorul nostru
ca naţiune, ca ţară? Pentru cei de acasă şi pentru cei risipiţi peste tot în
lume?
D.P.: Sunt două exiluri. Dumneavoastră
aici şi în ţară mai este unul, pentu că există enclave de popor românesc în
mijlocul unei populaţii terminate, turmentate, înnebunite, îndobitocite de
securitatea autohtonă şi de oculta internaţională. .. Dar, omul în genunchi în
faţa lui Dumnezeu este cu mult mai mare în faţa lumii, spunea părintele Arsenie
Boca.
Atâta vreme cât ne vom păstra poziţia
sufletească faţă de Dumnezeu şi vom mărturisi public acest lucru, nimic nu i se
poate întâmpla poporului român.
Eu am credinţa, nu părerea, că nu sunt
părerolog, că acest popor va fi izbăvit şi va avea forţa ca să ajute şi alte
popoare. Toate acestea, în contextul în care la noi sunt munţi de curăţenie şi
de inocenţă sufletească.
Istoria e oribilă. Hristos a coborât la noi, nu
ca să se întovărăşească cu noi, ci ca să ne înalţe. Aşa că, lăsaţi-i să ne
insulte. Noi să nu-l insultăm pe Dumnezeu! Aduceţi-vă aminte că cei din anii’40, ‘50’60, au transformat
închisorile în mânăstiri!
Discuţia noastră s-a
apropiat de final. Înainte de-a îi ura succes pe scenă, am tras cu ochiul în
cabină, să văd ce “arme” are acest cavaler al luminii.
Drept paloş, nişte
pantofi de dans. Drept poţiune magică, o butelie cu apă plată. Drept platoşă, o
privire de primăvară. Drept conştiinţă, o taină, bine potrivită în palmele
Mântuitorului.
După spectacol, aveam
să aflu reţeta de dinaintea fiecărei reprezentaţii. Uimirea e un cuvânt prea
convenţional în faţa acestei formule de-a răpi aplauzele. Şi inimile.
“Ṭin post negru în ziua în care am întâlnirea cu publicul. Altfel, nu
pot să-mi pun sufletul pe tavă”,
mărturisea, cu simplitate, maestrul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu