Dan Puric, „Marele Mut” (aşa
l-au numit chinezii) a cărui expresivitate uluitoare înnobilează străvechea
artă a pantomimei, este un vorbitor extrem de nuanţat, pe suportul unei gândiri
surprinzătoare şi complexe. De aceea, mai mult decât orice consideraţie din
afară, pe Dan Puric îl definesc cel mai bine propriile fapte şi propriile
vorbe.
Această formidabilă locomotivă de
imagine a României n-are probleme cu atingerea performanţei, ci cu obţinerea
diurnei. Din fericire pentru noi - şi din nefericire pentru trepăduşii
pseudoculturii - Dan Puric este (încă) tânăr, puternic şi extraordinar de
motivat în ceea ce face. Luptă singur pentru promovarea “brandului România”,
deşi nu e luat în considerare de proiectele MCC.
„Capitalismul de
grotă nu are nevoie de cultură”
Un interviu cu Dan Puric, dacă
eşti acordat pe frecvenţa lui de emisie, devine, în mod fatal şi fericit, o
tulburătoare maieutică despre adevărurile fundamentale ale lumii în care trăim,
văzute de pe scândura scenei pe care trudeşte. “Când faci un bine pentru
ţară - spune el - nimeni nu-l recunoaşte. Este ca într-o caricatură dintr-un
ziar franţuzesc: o mamă scapă copilul din braţe într-un râu. Un tânăr, care se
afla pe acolo, îşi riscă viaţa, sare în râu şi salvează copilul. Vine mama
copilului şi, în loc să-i mulţumească salvatorului, îl întreabă: <Dar basca
unde este?>. Ei bine, asta mi se întâmplă mie de 20 de ani, cu autorităţile
din România: mă întreabă de bască. Şi-mi dau diurna după ce mă întorc din
străinătate. Ba îmi mai şi scot ochii că mi-au făcut o favoare, lăsându-mă să
plec, să joc la Teatrul Regal din Anglia”.
V-aţi raportat vreodată la
dimensiunea economică a actului de creaţie artistică pe care îl comiteţi?
Înainte de toate, trebuie făcută
o trecere în revistă a schimbării de context istoric. Este evident că, după
1989, teatrul, arta în general, a funcţionat conform statutului impus de
ghetoul neocomunist: ca o instituţie de supravieţuire. Elementul de viaţă era
nul. În acest sens, trebuie să ne gândim la două etape: până în 1989 şi după
1989. Până în 1989, destinul profesionalismului şi al valorii era cel al
monopolului ideologic. Puterea politică fiind monocefală, confisca valorile,
pentru a se legitima prin ele, le instrumenta în scopuri ideologice,
propagandistice, pe ideea de naţionalism comunist sau de comunism pur şi
simplu.
Naţionalismul comunist nu e
cumva o aberaţie, o struţo-cămilă? Căci, se ştie, comunismul este în esenţă
cosmopolit, internaţionalist, iar naţionalismul ţine mai mult de doctrinele de
dreapta...
Cei care au inventat comunismul
l-au făcut iniţial internaţionalist. Pe parcurs li s-a stricat jucăria şi s-a
ajuns la naţionalismul de tip comunist, care este diferit de naţionalismul
creştin-ortodox sau cel de tip masonic.
Adică la un naţionalism “de
partid şi de stat”...
Exact. Aici, condiţia artistului
era una de lagăr. El era folosit pentru a preamări, pentru a lăuda. Doar zona
de divertisment era ceva mai liberă, dar şi aceea era cenzurată. Asta nu
înseamnă că, în aceste condiţii, nu s-au produs opere de artă, chiar în zonele
de cenzură. În clipa în care, în 1989, s-a spart zidul şi am intrat în
neocomunism, iar “eşalonul doi” a devenit mafie, forţă economică, n-a mai fost
nevoie de propagandă prin sectorul artistic. Valoarea a fost lăsată de
izbelişte, nu mai prezenta nici un interes, căci capitalismul de grotă nu are
nevoie de cultură.
“Haimanalele
politice n-au avut nevoie de legitimarea prin artă”
S-a întâmplat atunci un
contrafenomen care ţine de antropologia culturală: tot ce a fost pseudo-cultură
înainte de 1989, tot ce a fost de proastă calitate (“Cântarea României” de
exemplu, dar nu în totalitatea ei, căci s-au petrecut acolo şi lucruri bune), a
ieşit la vedere, s-a cristalizat şi a creat o piaţă. O piaţă falsă, o piaţă a
nonvalorii.
A amatorismului?
Nu, nu a amatorismului, pe care
nu e bine să-l jignim, căci el reprezintă o fază a dezvoltării artistice. Şi eu
vin din zona aceea. Aici e vorba de o piaţă a nonculturii.
Caracterizaţi în câteva
cuvinte noncultura.
Promiscuitate, pornografie,
kitsch.
Ce s-a întâmplat cu valorile
culturale? Cum au supravieţuit?
Cum spuneam, oamenii noştri
politici – haimanalele politice, de fapt – n-au mai avut nevoie de legitimarea
prin artă. În aceste condiţii, marii artişti, dezamăgiţi şi deprimaţi, s-au retras
în instituţii bugetare, cu economii de tip primitiv, în care toată lumea este
egală. În zona de subzistenţă economică, mai exact. Iar în zonele performante,
de televiziune să zicem, au apărut oameni de calitate îndoielnică din toate
punctele de vadere.
România e vinovată în
totalitate de ce i se întâmplă pe acest spaţiu al culturii?
Nu putem să aruncăm această vină
numai pe spatele României, pentru că procesul de mitocănizare e internaţional.
“Familia Bundy”, sitcomurile, toate cultivă instinctele gregare. Mitocanul
internaţional şi-a dat mâna cu mitocanul naţional. Mai există şi o problemă de
antropologie culturală: nivelul cultural al unei ţări are legătură cu gusturile
conducătorilor politici şi ale liderilor economici. Ei bine, aceşti lideri, cei
din ’90 încoace, vor manele, de fapt cultură de tip manea. Să nu se înţeleagă
că aş avea ceva cu maneliştii, căci nu existenţa acestui tip de noncultură este
problema, ci frecvenţa şi întinderea apariţiei lor la televizor, în zona
divertismentului de proastă calitate, a băşcăliei, care a luat locul umorului.
“După 20 ani de
imbecilizare, calitatea este respinsă”
Care este, de fapt, diferenţa
dintre băşcălie şi umor?
Înainte de ’89, un Toma Caragiu
sau un Amza Pellea practicau umorul, care este o valoare a inteligenţei. Ca
orice act artistic –vorba lui Heidegger - umorul te trezeşte din rutină. La noi
el a fost o armă de apărare şi de rezistenţă. Umorul are dimensiuni sacre, spre
deosebire de băşcălie, care desacralizează totul. Băşcălia este de tip ateu,
neantizant, ea îşi bate joc de orice fel de valori şi repere. Acest sistem
demolant al valorilor, care aparţine omului mic, a ieşit în faţă. Şi atunci a
început să se creeze pe bandă rulantă doar acest gen de divertisment, invocând
ratingul. Ceea ce este un fals, atâta timp cât excluzi alternativa.
Telenovelele fac parte din
categoria incriminată?
Telenovelele sunt specifice lumii
a treia. Ele sunt nocive chiar şi pentru actori. Eu nu-mi acuz colegii, Doamne
fereşte, pentru că săracii nu mai au unde să-şi practice meseria. Acceptă
aşadar să joace în telenovele, amestecându-se cu amatorii. E ca şi când un
neurochirurg ar avea mâna dreaptă un brancardier, care mai e şi murdar pe mână.
Imediat se face infecţie. Prin analogie, aşa ajungi să vezi un actor
profesionist înconjurat de doi-trei amatori. Şi ştiţi ce se întâmplă?
Profesionistului îi scad reflexele, are loc o contaminare inversă şi toţi
actorii par amatori. Revenind la noncultură în sensul larg, efectele ei sunt
dezastruoase în timp pentru consumatori. Hrana aceasta surogat devine din ce în
ce mai agresivă şi aproape o chestiune de şantaj. După 20 ani de imbecilizare,
dacă oferi calitate, ea este respinsă, căci între timp s-a creat dependenţa.
Vorba lui Socrate: piaţa este plină de lucruri de care n-am nevoie. Acum
consumatorii au false necesităţi, false determinări.
“Au făcut din
cultură un fel de rezervaţie”
Spuneaţi ceva de alternative.
Unele televiziuni au programe culturale.
Este doar o mimare a
alternativei. Şi când spun asta mă gândesc la TVR Cultural sau TVR
Internaţional care sunt nişte catastrofe. Ei, săracii, nu înţeleg că actul de
cultură este un organism plin de vitalitate şi nu ştiu să lucreze cu aşa ceva.
Au făcut din cultură un fel de rezervaţie, un muzeu. Cultura înseamnă coeficient
de putere naţională. Să ne uităm puţin la ţările civilizate. Şi acolo este o
luptă acerbă între structurile de market şi cele culturale. Şi totuşi, cu
excepţia unor canale super-elitiste cum este Mezzo, ei reuşesc să-şi
managerieze inteligent potenţialul cultural, performanţele culturale, pe care
le “injectează” în programele şi emisiunile Tv, alături de alte emisiuni, unde
cultura funcţionează mai bine decât izolată. La noi programele culturale sunt
îngheţate şi convenţionale...
Ca la un parastas...
Chiar aşa. Şi-atunci, omul de
cultură, artistul, care este viu, n-are unde să se ducă: la muzeu nu vrea, în
partea cealaltă nu-l primeşte nimeni.
V-aţi confruntat cu această
situaţie?
Bineînţeles. Eu am filmat la BBC,
la RTL, în Anglia, în Franţa, peste tot, cu spectacole de pantomimă. În România
nu am apucat să intru în nci o televiziune. Nu m-a primit nimeni, nici chiar în
Televiziunea Română. Şi n-o spun ca să mă plâng, vă răspund la întrebare.
Poate n-aţi insistat destul...
Ba da. M-am înscris inclusiv la
concursul de scenarii. Dar, vedeţi dumneavoastră, ei mă consideră tot
out-sider, n-am fost ales. Au pus tot murdăriile lor ieftine, care le
ilustrează perfect natura inferioară. Pentru că oamenii superiori sunt
responsabili. De exemplu, dacă un om ajunge director al unui teatru naţional,
sau al unei televiziuni naţionale, el este responsabil faţă de naţiunea
respectivă. Şi toată strategia sa managerială trebuie să ţină seama de această
exigenţă majoră, a interesului naţional.
“Există două
culoare de jogging către cimitir”
Ce strategie culturală ar
trebui aplicată în România?
O politică a certitudinii. Eu nu
fac exerciţii socratice asupra mamei mele. Pe de altă parte, cum să faci
exerciţiu de democraţie în valorile naţionale, punând-o pe Mădălina Manole
alături de Noica sau Eminescu? Henry Coandă a spus că avem atât de multe genii
că putem da cu împrumut. Este o certitudine. Iar certitudinile încep cu
conştiinţa. Am fost debusolat pe vremuri, când un secretar literar de la Iaşi
mi-a spus că Eminescu a fost şi poet. “Cum ŞI poet?” – l-am întrebat eu,
indignat. “Păi da, mă, că a fost mai întâi o conştiinţă”. O afirmaţie care face
cât toată istoria literaturii a lui George Călinescu.
Ce perspective avem să ieşim
din situaţia în care suntem acum?
Ştiţi ce coeficient de
inteligenţă şi de talent are poporul ăsta? Vă rog să mă credeţi, pentru că
vorbesc în cunoştinţă de cauză, în două săptămâni Televiziunea Română poate
deveni, în materie de divertisment, cea mai performantă din lume. Ceea ce,
evident, nu se va întâmpla, din cauza acestei dictaturi a nonvalorii.
Dar vine o generaţie foarte bine
înarmată genetic împotriva acestor rechini, care le va pune mari probleme peste
10-15 ani. Asta este, în cultură depunerile sunt lente. Mai ales că acum avem o
şcoală de teatru distrusă, o ciupercărie de academii de teatru din care actorii
ies fără pregătire şi fără perspective... În momentul de faţă există două
culoare de jogging către cimitir: pensionarii, care sunt morţi de vii, şi
tinerii, care sunt deja pensionari.
Există alternativa emigrării…
Da. Şi asta este, de fapt, criza
tineretului de la noi: din zece inşi nouă pleacă afară. Iar problema este că ei
nu pleacă din cauza banilor, ci din cauza imposibilităţii de a se manifesta.
Această criză a potenţialului care n-are unde să se manifeste, a fost creată de
nonvalorile iresponsabile din România, care nici măcar nu-şi pun problema ce
face tineretul după ce termină şcoala. Iar reacţia acestuia de a pleca, este
corolarul replicii vulpii din “Micul prinţ”: “Dacă vrei să fim prieteni,
îmblânzeşte-mă, educă-mă. Dacă m-ai educat, eşti responsabil”.
Deci, încă o dată, există o
soluţie de supravieţuire?
Noi, ca popor, pentru a
supravieţui, trebuie să ne retragem în munţi - în cultură. Altfel ne calcă
gorilele cu Jeep-ul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu