A consemnat, Dorina Stoica.- 16 nov 2015
Volumul
intitulat ,,Solzii negri ai timpului alb” poartă iscălitura poetei Mihaela Oancea și a apărut la
București, la Editura „Destine” (2015). O carte în alb și negru de la un capăt
până la celălalt, în care predomină albul, deloc întâmplător, spre a ilustra
laitmotivul (timp alb) al tuturor
poemelor cuprinse în ea.
Este o poezie postmodernistă, nu chiar la
îndemâna oricui, plină nu numai de neologisme, ci și de referiri la mitologia
greacă ori nordică, de filosofie și simbolistică esoterică. Cu ample conotații,
dificil de decriptat, poezia Mihaelei
Oancea nu seamănă cu nimic din ce am citit până acum, nu imită pe nimeni și
încadrarea într-un anumit curent este aleatorie.
Poezia
este, fără doar și poate, de sorginte divină. Referindu-mă la cea din volumul „Solzii
negri ai timpului alb”, voi porni de la simbolistica acestui concept de
timp alb, putând afirma că avem de-a
face cu o poezie profund spirituală și filosofică. Timpul alb este acea stare
de iubire absolută, starea edenică pierdută de protopărinții noștri odată cu
alungarea din Rai, un timp ce poate fi redobândit prin despătimire, prin
lepădarea de „solzii negri”, eu aș spune prin curățarea de păcatele omului
contemporan. Stă în puterea oricui de a accesa Timpul alb și a redobândi
puritatea edenică!
În toate
poemele cuprinse în acest volum nu vom găsi nicio urmă de revoltă, nici
tulburare și nici tristețe, doar raportare la un timp al începuturilor ca și
cum sufletul poetei deja ar exista în acea lume de mult timp trecută, dar
revesibilă.
Simbioza
dintre suflet și natură este căutată, dar și aflată cu precădere în zonele
înalte (la propriu), în munți, unde poienile sunt colorate de bujori sălbatici,
acolo unde lăcașurile de cult, pe care poeta doar ne lasă a le bănui („Dezamăgire în ecouri de strană”), sunt
porți deschise spre alte univesuri.
Lumea
poeziei Mihaelei Oancea este o lume
neobișnuită, iar limbajul poetic este intelectual, metaforic, surprinzător și
inedit.
O ilustrare
a universului poetic ne-o oferă grafica executată de binecunoscutul artist
plastic Mihai Cătrună ce se pare că
a pătruns înțelesurile subtile ale versurilor poetei.
Din pricina păcatelor, a negativismului, omul contemporan a ,,pierdut vederea celui de-al treilea ochi”,
nemaiavând acces la acea zonă a existenței unde totul se află sub stăpânirea
luminii.
Poezia Mihaelei Oancea este tocmai acel filon
de lumină albă ce brăzdează timpul acoperit de solzii murdăriei și ai
întinăciunii. Asocierea aceasta oximoronică alb-negru ne poate duce cu gândul
la modelul istoric ce indică originea palestiniană a lui la Iisus Hristos, om
și Dumnezeu în același timp...
Poeta Mihaela Oancea este un fin observator
al lumii înconjurătoare călătorind prin timp, ajungând de fiecare dată la
începuturi, acolo unde puritatea trăirilor sale lirice se simte acasă. Ea
privește răsăritul, apusul, soarele, marea și munții descoperindu-le,
descoperindu-se și descompunându-se în elementele primordiale. În „Proces de vindecare” „soarele, fruct dat în pârg”, „face
snorkeling,” ori „se furișează
într-un hamac,” pentru siestă căutând frumusețea și bunătatea, pentru a se
încărca de puterea vindecătoare a iubirii, dându-ne în cele din urmă lecția de
viață a iertării, cheie a vindecării și a armoniei cosmice: ,,Spre seară, tolănit pe nisip,/ surâde,/
știind că orice vindecare/ e o lecție de viață/”
Mihaela
Oancea
este fericita găsitoare a sufletului ce este mai mult decât geamăn, e siamez!
În „Destine siameze”, „Ne-am întâlnit privirile/ dincolo de oglinda
cea veche/ ce păstra amintiri/”, călătoria în timp ajunge la începuturi, pe
la ,,carâmbul timpului”, „când soarele naviga în piroagă de jăratic”.
Despre desăvârșire și spirite alese în „Ortoexistență”
poeta ne spune, „Cresc mereu păduri de
existețe efemere,/ dar puțini arbori cu rădăcinile în sus.”
De
formație filolog, este conștientă de puterea cuvintelor, dar și a celui care le
mânuiește spre a le face ascultătoare , limpezi, cu putere de vibrație, sau ,,pești zburători/ care să-noate în răcoroasa
mare de alb,”. Pentru a desăvârși însă o creație este necesară și
inspirația, pe care o numește “bună
dispoziție”. “Într-o dimineață
oarecare, buna dispoziție le-nflorise în
miez,/ țopăiau precum popcornul,/ și-atunci am aflat că erau hotărâte /
să gândească nu la ce sunt,/ ci la ce pot să devină./”.
În „Călătorie”
ne dezvăluie că ,,Omul, pașaport cosmic/
pentru eternitate”, nu se înțelege pe deplin, iar lumina ajunsese ,,a se curba în jurul lui,/ în așteptarea
galaxiilor dolodora de ferestre-/(…)către infinitele hoinăreli onirice/
zugrăvie-n Zenit.”
Pornind de la
ideea unor filosofi antici sau contemporani (Nick Bostrom, de la
Universitatea Oxford), potrivit cărora tot ce credem noi că e real şi stă la
temelia lumii noastre este, de fapt, o iluzie abil creată de o inteligenţă de
nenumărate ori superioară nouă, în ,,Muguri
de vise” poeta spune că ,,realitatea
nu-i altceva decât/ ce-i permitem să
fie”.
Numele zeului Thanatos (zeul morții), arareori pomenit cu
teamă în mitologia greacă, apare în poezia Mihaelei Oancea nu ca o entitate
înfricoșătoare, ci ca un zeu al transformării
dintr-o formă de
existență în alta. Această ipostază a lui Thanatos am întâlnit-o în Luceafărul
lui Mihai Eminescu (,,Căci toți se nasc
spre a muri/ Și mor spre a se naște”), iar
în poezia Mihaelei Oancea, “Iar
zeul Thanatos, scăpat din captivitate,/ se dezlănțuie. / (…) Dau pagina /(…)
acolo vreau să-nvăț/ din nou/ să rodesc.”( ,,Dau pagina”). Și dacă va rodi,
poeta o va face, fără doar și poate, în mitologicul oraș Alfheim, acolo unde
locuiesc geniile și spiritele luminoase, orașul care îi primește doar pe cei
drepți - („Intuiție”).
Viața este asemenea curbei lui Gauss, ascendentă firesc
până la apogeu, dar accidental bulversată de întâmplări catastrofice cum ar fi
pierderea facultăților mintale, când omul cade în starea aceea ce nu este nici
viață, nici moarte, ci somn: „S-a
prăbușit nevolnic, sugrumat/ de o bizară stare de rău/ În tinerețe îi fusese
atât de bine,/ încât și uitase definiția tristeții” - („Incident pe curba lui Gauss”)
După ce am lecturat volumul acestei tinere poete,
oprindu-mă asupra unora dintre poeme, în mod special, și revenind tot la ele
după lectura altora, pot afirma că am în față o poezie de o profunzime
remarcabilă, ce denotă vastă cultură generală, vocabular poetic elevat și un
simț artistic mai rar întâlnit.
Trebuie să mărturisesc nu a fost o lectură ușoară și nu
mi-a fost revelată ideea din poemul citit decât la a doua sau a treia lectură.
Poeta Mihaela Oancea nu ne prezită niște trăiri sau experiențe de viață așa cum
facem cei mai mulți dintre poeți, ci niște concepte filosofico-esoterice bazate
pe studiu și lecturi atent alese.
Și, cum Poeta este un arbore tânăr, îi doresc să crească,
iar rădăcinile să-i fie cu fiecare volum tot mai înfipte în cer, ba chiar să
cuprindă tot cerul cu ele, până acolo unde timpul este imaculat și fără solzi
negri...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu