CALEA MARTIRIULUI-SUIŞUL MISTIC AL ÎNVIERII
„Fericiţi veţi
fi voi când vă vor ocărâ şi vă vor prigoni şi vor zice
tot cuvântul rău
împotriva voastră, minţind din pricina Mea.
Bucuraţi-vă şi
vă veseliţi, că plata voastră multă este în ceruri,
că aşa au
prigonit pe proorocii cei dinainte de voi.”
(Dumnezeu-Omul-IISUS HRISTOS)
În acest îndemn al Fericirilor, Mântuitorul nostru-Logosul dumnezeiesc-Întrupat ne cuprinde în
sensul devenirii credinciosului autentic: ca asumare renăscută-libertatea, ca atitudine creştină-ortodoxia, ca misiune creativă-misticismul, ca mărturisire permanentă-adevărul, ca vocaţie continuă-jertfa, ca biruinţă finală-învierea, ca prietenie divină-Hristos, ca sacră îndumnezeire-eroismul-martiriul-sfinţenia, toate
întru Neam, întru Dumnezeu şi Creaţia Sa.
Creştinul
ortodox, trăitor primeşte durerea ca pe o suferinţă îngăduită de Dumnezeu prin
milă, spre folosul omului sau al naţiunii, tămăduindu-l şi fericindu-l: „Orice
suferinţă pe care o îndură un om sau un neam nu-i nimic altceva decât leacul
vindecător pe care Mila cea veşnică îl dă din belşug oamenilor şi neamurilor
pentru a le scăpa de la veşnica pierzanie.” (Sf. Ier. Nicolae
Velimirovici, Dicţionarul Vieţii Veşnice.
Trad. din lb. sârbă de Monahia Domnica Ţalea. Ed. Egumeniţa, Galaţi-2014, p.
468)
Ştim de la
Mântuitorul nostru Iisus Hristos că numai Adevărul dumnezeiesc îi redă omului
Libertatea, autoritatea supremă care-i conferă coroana regalităţii sale, adică demnitatea
naţionalist-creştină.
„Eu
sunt Calea, Adevărul şi Viaţa!”, spune Domnul Vieţii. Prin această
mărturisire divină înţelegându-se astfel: „Eu
sunt Calea!”, cunoaşterea
evanghlică sau dreapta credinţă,
ortodoxia. „Eu sunt Adevărul!”,
afirmându-se ca, Singurul Dumnezeu adevărat, iar „Eu sunt Viaţa!”, înţelegându-se ca Viaţa vieţii-Sfinţenia şi
Viaţa veşnică a celor care se mântuiesc, mărturisindu-L pe Dumnezeu prin
credinţă, suferinţă, jertfă şi iubire.
Fără „Calea”, adică fără dreapta credinţă
ortodoxă nu cunoaştem Adevărul revelat,
iar fără Adevăr nu putem trăi viaţa
în plenitudinea ei hristică.
Întărindu-Şi
această mărturisire Mântuitorul Hristos ne ancorează, privilegiului Său
dumnezeiesc, adaugând: „Spuneţi Adevărul şi veţi fi liberi!”
Aşadar, mărturisirea
Adevărului şi întru Adevăr, implică libertatea şi nemijlocit jertfa, adică
suferinţa în deplinătatea ei mistică şi divină.
Pricina durerii
poate fi provocată din interior, prin păcat, durerea firii care, duce la alterarea armoniei ontologice: bio-psiho-moral-religios
sau din afară, prin semenii decăzuţi moral-religios sub forma denigrării, prin
duşmani ca uneltele urii, ale prigoanei şi torturii sau prin îngăduinţa lui
Dumnezeu, ca urmare a întăririi şi a desăvârşirii creştinului întru virtuţile morale.
Durerea celor
drepţi provocată de cei răi prin mistificare, teroare ori tortură se transformă
prin credinţă puternică, nelimitată în suferinţă acceptată cu bucurie ca pe o
virtute creştină, ascetică în care sufletul se înalţă spre cerul său mistic.
Suferinţa a
devenit în Tradiţia ortodoxă, Testamentul de înnoire, de împlinire, de
desăvârşire pentru creştinii care se raportează la viaţa întru Hristos, întru
Patimile şi Învierea sa: „Prin suferinţă ne amintim de Dumnezeu, ne
raportăm la El şi este mărită astfel marea harismă a rugăciunii, dacă desigur
întâmpinăm suferinţa cu seriozitatea cerută şi în atmosfera pe care o descrie
Tradiţia ortodoxă.” (Mitropolit Hierotheos Vlachos, Psihoterapia Ortodoxă Continuare şi
dezbateri. Vol. II. Trad.din lb. greacă de prof. Ion Diaconescu şi prof.
Nicolae Ionescu. Ed. Sofia, Bucureşti-2001, p. 146)
La suferinţa
mistică participă deopotrivă, Dumnezeu, Sfinţii, împreună pătimire, compătimire
şi pătimitorul conştient că este ancorat în transcendent.
În cadrul
durerii, pătimitorul liber cugetător
sau creştinul de Duminica, rămâne
singur şi neputincios, la cheremul propriu şi la sadismul torţionarului.
Ceilalţi semeni
care nu trăiesc prin credinţă durerea, nu ating suferinţa mistic, intrând în
vârtejul trăirilor angoasei tulburătoare, dereglându-şi profund funcţiile
fundamentale ale psihicului, abandonând destinul, intrând astfel în deznădejde,
în depresie, în braţele traumei căutând salvarea doar în sinucidere.
Durerea celor
fără credinţă nu capătă înţelegere, ci cârtire, se amplifică atingând culmea
neputinţei şi chiar infirmitatea sufletului.
Viaţa
omului este ţesută pe un petic de cer, brodat cu mireasmă de ţărână, cu
înălţări şi frângeri, cu surâsuri şi lacrimi, cu mângâieri şi întristări, cu
dorinţe şi dezamăgiri, cu bucurii şi dureri, cu biruinţe şi înfrângeri, cu azur
şi cu sânge.
De aceea
dreptmăritorul creştin alege durerea înfiind-o ca suferinţă: „Suferinţa
trebuie să ne fie o lecţie, adică o învăţătură, o experienţă, o încercare, să
fie un motiv şi un îndemn la îndreptare, la gândire, la bună purtare, la căinţa
şi la îmbunătăţirea sufletească.” (Profesor Teodor M. Popescu, Meditaţii Teologice.Vol. II. Ed. Sfintei
Arhiepiscopii a Bucureştilor- 2003, p. 213)
Suferinţa fiind
din plămada lui Hristos, îl conduce pe creştin la întărirea credinţei, la buna
înţelegere, la smerenie, la sinceritate, la preţuirea celorlalţi, la
compătimirea duşmanilor, la îndelunga răbdare, la iertare, la dragoste, la
înţelepciune, la jertfă. Mântuitorul îşi previne Ucenicii despre taina
suferinţei, despre suferinţa Sa şi a Aleşilor Săi: „În lume necazuri veţi avea; dar
îndrăzniţi. Eu am biruit lumea.” (Ioan
16, 33)
Toţi Apostolii
Domnului au pătimit, dar mai presus de toţi, marele Pavel, care face din suferinţă
un îndemn: „... prin multe suferinţe trebuie să intrăm în Împărăţia lui Dumnezeu.”
(Faptele Apostolilor 14, 22)
Creştinul
autentic acceptă suferinţa căutându-şi pricina atât în sine cât şi în naţia sa
fără cârtire, ca pe o virtute mulţumind lui Dumnezeu şi Neamului, precum Fiul lui Dumnezeu Cel răstignit pe Cruce, pentru răscumpărarea omenirii: „Părinte,
iartă-le lor, că nu ştiu ce fac!” (Luca, 23, 34)
Suferinţa, adevărul,
curajul, răbdarea, jertfa, demnitatea, mărturisirea, dragostea sunt lăsate
moştenire de Iisus Hristos creştinului trăitor, mărturisitor şi împlinitor al
Evangheliei şi al Liturghiei: „Ci în toate înfăţişându-ne pe noi înşine ca
slujitori ai lui Dumnezeu, în multă răbdare, în necazuri, în nevoi, în
strâmtorări, în bătăi, în temniţă, în tulburări, în osteneli, în privegheri, în
posturi; în curăţie, în cunoştinţă, în îndelungă-răbdare, în bunătate, în Duhul
Sfânt, în dragoste nefăţarnică; în cuvântul adevărului, în puterea lui
Dumnezeu, prin armele dreptăţii, cele de-a dreapta şi cele de-a stânga, prin
slavă şi necinste, prin defăimare şi laudă; ca nişte amăgitori, deşi iubitori
de adevăr.” (II Corinteni 6, 4-8)
Toţi sfinţii şi
cei bineplăcuţi Atotcreatorului în frunte cu Maica Domnului, ponegriţi şi
învinuiţi pe nedrept de fărădelegi atribuite şi închipuite de cei răi şi-au
încredinţat voia lui Dumnezeu: „Nedreptatea este un mare păcat. Toate
păcatele au circumstanţe atenuante, nedreptatea însă nu are; atrage urgia lui
Dumnezeu.” Cuviosul Paisie Aghioritul, Cuvinte Duhovniceşti. Vol. I Cu Durere Şi Dragoste Pentru Omul
Contemporan. Trad. din lb. greacă de Ieroschim. Ştefan Nuţescu. Schitul Lacu-Sf. Munte Athos. Ed. Evanghelismos,
Bucureşti-2003, p. 83)
O pildă a
jertfei supreme ca urmare a celei dumnezeieşti, absolute a lui Iisus Hristos a
dat-o marele şi neegalabilul Apostol Pavel şi după el apoi, toţi mucenicii, tuturor
timpurilor după cum singur a dat mărturie: „
Căci pururea noi cei vii suntem daţi spre moarte pentru Iisus, ca şi viaţa lui
Iisus să se arate în trupul nostru cel muritor.” (II Corinteni 4, 11)
Ca model de bărbăţie al slujirii divine
în suferinţe şi în prigoniri este surprins tot marele Pavel în cuvântarea
mitropolitului Ioan Maximovici: „Cine a fost mai bărbătos în această
privinţă decât Sfântul Apostol Pavel? Pe el nu l-au putut opri din calea
împlinirii voii lui Dumnezeu nici ascuţişul săbiilor, nici strălucirea
suliţelor, nici pietrele aruncate în el, nici valurile mării, nici răzvrătirile
norodului, nici furtunile cumplite, nici căile primejdioase şi neumblate. În
împlinirea voii lui Dumnezeu nici o piedică nu i-a putut sta în cale: nici
temniţele înfricoşătoare, nici bătăile cu vergile, nici frica de înecul în
mare, nici mulţimea celorlalte nenorociri, nici aşteptarea zilnică a morţii.” (Sfântul
Ioan Maximovici-Mitropolit de Tobolsk şi Siberia, Iliotropion sau Acordul
Dintre Voia Omului Şi Voia Lui Dumnezeu. Trad. de Cristea Florentina. Ed.
Egumeniţa, Galaţi-2012, p. 303)
Suferinţa este
apoteoza curajului, sublimul dreptei credinţe şi mirul iubirii.
Sfântul Apostol
Pavel, împlinătorul Suferinţei lui Iisus, preia bucuros o parte din Patimile
Domnului său: „Mă bucur de suferinţele mele pentru voi şi împlinesc în trupul meu
lipsurile necazurilor lui Hristos.” (Coloseni I, 24)
Sfântul
Teofilact al Bulgariei tâlcuieşte astfel cuvântul lui Pavel: „în
chip inegalabil, şi Hristos era dator să sufere, dar a şi murit, şi nu a ajuns
să împlinească toată datoria lui de patimi; eu, Pavel această datorie a lui
Hristos o împlinesc şi sufăr patimile acelea, pe care Hristos era dator să le
sufere prin cuvântul vostru şi pentru întreaga Biserică a creştinilor.”
(C.f. Mitropolit Hierotheos Vlachos, op. cit., p. 145)
Aşadar, Domnul
Vieţii institue prin Ucenicul Său Pavel, Testamentul
martiriului hristico-apostolic pentru toţi urmaşii întru Patimi, Cruce şi
Înviere.
Suferinţa care
bucură simte binecuvântarea Celui de Sus: „... ca să se arate în el lucrările lui
Dumnezeu.” (Ioan 9, 3)
Suferinţa ca
bucurie înseamnă purtarea cu demnitate a crucii: Iisuse, Fiul lui Dumnezeu,
pomeneşte-mă întru Împărăţia Ta!
Suferinţa cea mare este
moartea, iar cea divină este jertfa supremă care trece prin moarte la viaţă.
Când privim la Patimile Domnului Iisus vedem şi Învierea Sa, căci în Patimile
Sale, în sfânta Sa Suferinţă se află şi bucuria Învierii: Crucii Tale ne închinăm,
Hristoase şi Sfântă Învierea Ta o lăudăm şi o mărim...
Suferinţa şi
Crucea ca jertfă sunt însemnele Binelui, Prieteniei şi ale Biruinţei: „Prietenia
nu este niciodată mai puternică decât atunci când suntem în suferinţă. Hristos,
Dumnezeul nostru, a suferit; vom suferi şi noi şi vom deveni prietenii lui
Dumnezeu. Suferinţa, ca să mă exprim metaforic, este prietenia cu Dumnezeu.”
(Pr. Dimitrie Dudko, Îmi strig credinţa
cu timp şi fără timp. Suferinţele unui preot ortodox în Rusia sovietică. Trad.
de Raluca Cerghizan şi lector Diana Mistreanu. Ed. Ecclesiast, Sibiu-2010, p.
244)
Suferinţa
acceptată creştineşte cu bucurie chiar, atinge vârful ei mistic, adică jertfa,
consfiinţită ca martiriu: „Puteţi
să beţi paharul pe care îl beau Eu sau să vă botezaţi cu botezul cu care Mă
botez Eu?” (Marcu 10, 38)
Mântuitorul are
în vedere cupa suferinţei, potirul jertfei, iar botezul fiind cel al sângelui,
adică martiriul.
Martiriul având caracter profetico-eshatologic nu este sinonim cu sacrificiul.
Martiriul este jertfa creştină
consubstanţială cu credinţa şi dragostea întru Dumnezeu şi Neam.
Martiriul fiind de valoare
mistico-creştină, harică şi hristică îndeplineşte funcţia cultică şi catehetică.
Sacrificiul
fiind în afara creştinismului, nu acceptă suferinţa ca împlinire, precum
martiriul care, se defineşte prin jertfă, bucurându-se, haric, înălţându-se.
Sacrificiul este
nebunesc, cavaleresc, patriotic şi religios, dar fiind fără esenţă harică, ca
dar al Duhului Sfânt, neeshatologic şi nemântuitor deci, rămâne doar o faptă
deosebită şi uneori chiar eroică.
Martiriul este actul final al nemuririi
creştinului trăitor.
Unicitatea martiriului o dă sensul său pur
teologic, iar principala sa caracteristă
este iubirea de Adevăr: „Adevărul afirmat de martiri are caracter
revelat. Martirii trăiesc cu toată fiinţa lor Revelaţia Sacră. Naşterea
Domnului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos a dus Revelaţia Sacră pe cele
mai înalte culmi. Adevărul echivalează cu absoluta transcendenţă a misterului.
Chinurile, interogatoriile, tentaţiile de care au parte credincioşii, cele mai
devastatoare ispite cu care se luptă şi pe care le înving, sunt semne ale
Adevărului mai presus de situaţii, oameni, locuri sau timpuri. Adevărul
revelat, înţeles cu mintea (inteligibil), dar mai ales cu sufletul (trăit),
înseamnă iubire contemplativă eternă şi atotcuprinzătoare, în raport cu care
ameninţările şi violenţele torţionarilor nu mai au nici o putere.”
(Prof. Univ. Dr. Mihail Diaconescu, Teologia
ortodoxă şi arta cuvântului. Introducere în teoria literaturii. II. Genul epic.
Genul liric. Doxologia, Iaşi-2013, p. 183)
Persecuţiile antice au fost politice,
culturale şi religioase. Până la Iisus Hristos-Mântuitorul nostru, doar
persecuţiile religioase cu caracter mesianic sunt persecuţii profetice şi sunt
incluse şi ca fapte martirice precreştine.
Celelalte
persecuţii sunt de tip sacrificial şi socratic (conştiinţa demnităţii).
În martiriu se împlineşte conştiinţa
creştină a jertfei, fiind deplin consimţită, consfinţită şi transcendentă întru
dragostea de Dumnezeu şi de Neam.
În martiriu sunt consubstanţiale religiosul (teologul), mistica (spiritualul înduhovnicit) şi conştiinţa morală.
În martiriu fiinţând mistica jertfei
hristic-creştine: a conştiinţei de sine, a conştiinţei naţionale şi a
conştiinţei divine, persecuţiile au
doar caracter religios şi sunt întodeauna nedrepte.
În martiriu sunt vizate de persecuţii,
deopotrivă Obiectul şi subiectul: Dumnezeu şi omul (creştinul)
adorator al Proniatorului său.
În actele
sacrificiale persecuţiile sunt aţintite asupra omului, grupului, etniei, de
cele mai multe ori sunt politice şi indiferent dacă sunt sau nu îndreptăţite,
în general nu sunt acceptate.
Marie-Francoise
Baslez, aplecându-se asupra Persecuţiilor
din Antichitate le alătură istoriei martiriului, nedisociindu-le, ci
înglobându-le. De aceea se întreabă dacă: „un persecutat este el întotdeauna şi un un
martir? Întrebarea corectă ar fi fost: un persecutat religios (creştin)
este întotdeauna şi un martir? Nefiind pusă corect întrebarea, răspunsul este
pe măsura întrebării: Este, cel puţin în ochii alor săi, conform
ecuaţiei lui Tertulian, adică dacă se revine la sensul prim al termenului, care
înseamnă <<martor>>,
brutalizarea şi moartea violentă aduc întotdeauna o mărturie despre ideologia
sau religia pe care le revendică şi pentru comunitatea căreia îi aparţine
subiectul. Dar identificarea martiriului se produce printr-o definiţie subiectivă
şi nu din logica istorică: este reprezentarea pe care şi-o face un grup despre
moartea unuia dintre ai săi sau reprezentarea pe care şi-o face el însuşi
despre propria-i moarte. Astfel încât, dată fiind natura specială a statului
antic, este dificil să distingi între o persecuţie ideologică sau religioasă şi
o represiune politică, valoarea spirituală sau etică dată unei execuţii putând
să nu depindă decât de reprezentările pe care le elaborează persecutaţii.”
(Marie-Francoise Baslez, Persecuţiile în
Antichitate Victime. Eroi. Martiri. Trad. de Valentin Mihăescu. Ed.
Artemis, Bucureşti-2009, p. 9)
Termenul lui
Tertulian <<martor>>, nu
se referă la semnificaţia de martir, ci la cel de mărturisitor, martor al faptelor, cel care dă mărturie despre
faptele săvârşite.
Ca atare se
impune o corectare la afirmaţiile lui Marie-Francoise Baslez:
-Nimeni din anturajul
martirului nu-i revendică actul
sfânt, ci evidenţa propriei sale jertfe;
-logica istorică scrisă de învingători după procesele verbale ale
securităţii (poliţiei politice) ar însuma un Dicţionar în <<X>>
volume cu un şir nesfârşit de „Bandiţi”;
-martiriul nu este o reprezentare a unui
grup, o punere în scenă de actori figuranţi, o peliculă de memorial al durerii..., ci criteriul suprem al pătimirii şi al
jertfei prin bucuria că a fost ales, favorizat, privilegiat divin pentru împlinirea
Neamului său;
-martirul nu-şi reprezintă propria
moarte şi nu-şi elaborează persecuţia, ci pur şi simplu îşi prezintă logodna
morţii ca pe „cea mai dragă dintre nunţi”.
Toate actele
martirice sunt expresia persecuţiilor politico-religioase.
Apoteoza
sacrificiului sunt Eroii.
Aura martiriului sunt Eroii, Mucenicii, Mărturisitorii şi Sfinţii.
Calea martiriului este Crucea răstignirii de bună voie.
Calea
martiriului este suişul mistic, duhovnicesc al Învierii.
Aripile mistice ale martiriului
sunt Crucea şi Iertarea.
Întotdeauna
martirii îşi iartă persecutorii, cerându-I şi lui Dumnezeu la fel.
Devotamentul, fedelitatea, tăria dreptei credinţe,
dăruirea necondiţionată, suferinţa, jertfa, manifestate mistic şi ascetic se
împlinesc în creştinul trăitor ca o expresie neîntreruptă a martiriului
conştiinţei sale.
Tocmai de aceea,
credinţa ortodoxă, nădejdea, morala şi dragostea sunt virtuţiile supreme şi
comune tuturor martirilor.
Suişul mistic înalţă suferinţa şi jertfa
creştinului pe altarul sublim al Crucii, acolo unde se oficiază Liturghia
sofianică a Învierii.
În taina jertfei
sălăşluieşte Iubirea, iar în sânul
ei înfloreşte Frumosul în chip
dogmatic, nu estetic. Aşadar, Iubirea
şi Frumosul impun o coexistenţă
ontologică ipostatică. Iubirea conferă
sfinţenia, iar Frumosul dezvăluie
aura care-l înveşmântă pe martir în căldura şi lumina jertfei sale hristice.
Se pare că Frumosul este totuşi înaintemergătorul Iubirii.
Frumosul provoacă în sufletul curat
cunoaşterea Adevărului, îi aşterne calea credinţei, netezindu-i suişul sublim
spre Adevărul revelat în piscul căruia sălăşluieşte Iubirea. Rânduiala divină îndeamă omul spre cunoaştere oferindu-i
chemarea Frumosului. Prin urmare,
între Frumos şi Iubire se ţese o legătură de admiraţie, dialectică de întreţinere
şi stârnire admirabilă. Numai unde este Frumosul
sălăşluieşte Iubirea.
Frumosul şi Iubirea înveşmântează Cuvântul
în aura Luminii, înnobileză Cântarea în arpegii de psalm, întronizând Armonia cosmică în sferele serafice ale Liturghiei
dumnezeieşti-Jertfa sublimă, care îi adună pe cei Frumoşi, pe cei Aleşi în
jurul lui Hristos-Frumosul şi Iubirea absolută.
Iubirea dragostei dumnezeieşti
generează astfel transfigurarea spiritualului sub chipul autentic al Frumosului.
În Zorii
Creaţiei sensul fundamental al Frumosului
împrumută chipul celui creat, care era de fapt condiţia naturală,
ontologică a omului.
În omul curat, trăitor,
în omul creator, în mucenic şi în sfânt, ţâşneşte Frumosul din adevărul
sufletului în fiecare gest, reflectându-se, implicându-se, dăruindu-se celor
din jur care-l simt, care-l percep.
Omul cel bine
plăcut lui Dumnezeu este cel tainic, al inimii, al adevărului, al jertfei, cel
în care se întrepătrund egal şi sublim, Frumosul
şi Iubirea.
Calea dreptei credinţe, ortodoxia este bună
de urmat, este necesară, dar fără suferinţa Golgotei, fără piscul Crucii nu se
poate atinge suişul mistic al Învierii.
Suişul Crucii
conferă deplin eliberarea de lumesc, conturează regăsirea drumului împlinirilor
noastre atribuindu-ne cunoaşterea Adevărului în întreaga sa viziune în care se
circumscrie: HRISTOS CEL RĂSTIGNIT ŞI
ÎNVIAT.
„Pentru
a-L cunoaşte pe Hristos, în primul rând este nevoie să cunoaştem <<puterea
Învierii Lui şi a morţii Lui>> (Filipeni 3, 10) Cum? Trăidu-le ca fiind ale noastre. Fiindcă
omul devine creştin trăindu-l pe Hristos. Altă cale nu există. Tot ceea ce este
a lui Hristos, prin trăire se transformă în al său, astfel se face creştin,
astfel ajunge să-L cunoască pe Hristos...Vei cunoaşte dragostea lui Hristos,
dacă o vei trăi; vei cunoaşte adevărul lui Hristos dacă îl vei trăi; astfel şi
dreptatea lui Hristos, şi smerenia lui Hristos, şi pătimirea lui Hristos, şi
moartea lui Hristos, şi învierea lui Hristos le vei cunoaşte dacă le trăieşti.”
(Sfântul Iustin Popovici, Calea
Cunoaşterii lui Dumnezeu. Trad. din lb. sârbă de Monahia Domnica Ţalea. Ed.
Egumeniţa, Galaţi-2014, p. 356)
În Imnografia ortodoxă întâlnim dincolo de inspiraţia
divină a frumosului, slava şi binefacerile Mântuitorului. Astfel, în Mineiul
lunii Iulie: „Prin Patima Fiului L-am cunoscut pe Făcătorul de bine.” (Can.
I, al Născătoarei, oda VI), ori în Triod: „Răstignindu-Te pe Cruce, ai luminat toate
plinirile lumii.” (Săptămâna II, Vineri: oda V, stih. II) sau în
Penticostar: „Pe lemn fiind pironit, m-ai pironit întru dragostea Ta.”
(Săptămâna a V-a a Samarinencii. Joi: Tripesneţe, oda V, stih. I)
Prin Patimile
Domnului nostru Iisus Hristos s-a deschis poarta spre mântuire a celor ce o
doresc. În faţa sublimului Jertfei dumnezeieşti, Crucea s-a închinat, împlinind
Suferinţa, nimicind patimile, călcând astfel osânda morţii peste care a înfipt
spre veşnicie nepătimirea Învierii.
Prin această
Aură dumnezeiască a Învierii, panorama suferinţelor şi sublimul jertfei martirice
intră în viziunea Crucii, prin împreuna participare a lui Hristos la suferinţa,
jertfa şi slava creştinului: „Hristos i-a făcut pe oameni deopotrivă în
cinste cu îngerii..., căci prin sângele jertfei Sale El a împăcat cele cereşti
cu cele pământeşti, a surpat puterile vrăjmaşe care umpleau văzduhul dintre cer
şi pământ şi a arătat unirea fiinţelor pământeşti cu cele cereşti, adică
împărtăşirea lor din aceleaşi dumnezeieşti daruri. Şi împărtăşirea aceasta are
chip de Praznic, căci firea omenească poate, împreună cu puterile de sus, întru
bucurie, cu una şi aceeaşi voie, slava lui Dumnezeu a o glăsui.”
(Sfântul Maxim Mărturisitorul, P.G. XC, 878 B. Cf. Filocalia lui Paisie Velicicovschi,
Bibl. Acad. III, p. 414; Cf. Filocalia, trad. D. Stăniloae, vol.II, Sibiu-1948,
p. 257)
Crucea
desfiinţează zapisul osândirii, celei
vechi înălţând Imnul Învierii.
Înfiindu-se
Crucii, lumea creştină îşi schimbă firea, înnoind-o, înfrumuseţând-o,
îndumnezeind-o, împlinindu-se ca o comunitate a Frumosului şi a Iubirii în Trupul cel de taină al Domnului
Hristos.
Parafrazându-l pe marele Dostoievski
am putea spune că: Frumosul va mântui lumea prin Iubirea Sa.
În sânul
Suferinţei aflăm ruga care, vine din bucurie, iar aceasta din mângâierea
Crucii: „Crucea pare chemată să-şi împlinească funcţia ei providenţială,
ilustrând printr-o lecţie pe viu, printr-o pildă exemplară, asprele, exigentele
condiţii ale răscumpărării fiecărui suflet în parte.” (Arhim. Benedict
Ghiuş, Taina Răscumpărării în Imnografia
Ortodoxă. Ed. I.B.M. al B.O.R., Bucureşti-1998, p. 145)
Suferinţa în rugă şi bucurie în trăirea Crucii devine coparticipare la Patimile
Mântuitorului. La patimile noastre Hristos
devine copătimitor, iar martirii coparticipă
astfel, la Patimile Lui, acceptând cu bucurie Suferinţa, Crucea, Jertfa, dar şi
Învierea.
Acest suiş
mistic, această culme a teologiei implică participarea martirului (ar trebui şi
a fiecărui creştin) la Patimile, Crucea, Moartea şi Învierea Domnului nostru
Hristos. Suferinţa mistică este o nouă revelare a Mântuitorului în cel care o
acceptă. Aşadar, suferinţa dă naştere la o nouă existenţă, cea mistică, punând
lângă Jertfa lui Hristos, prinosul jertfei martirice.
Jertfa este nobleţea divină a sufletului
creştinului pătimitor.
Adevărul,
Dreptatea, Libertatea, Iubirea consfinţesc nobleţea Jertfei dumnezeieşti: „Gândiţi-vă
la Hristos. Ce a păstrat Hristos pentru El Însuşi? Nimic. A dat totul. S-a
jertfit şi se jertfeşte mereu pentru noi toţi. Ne dă dragostea Sa şi ia
păcatele noastre.” (Cuviosul Paisie Aghiorâtul, Cuvinte Duhovniceşti. Vol. V. Patimi şi Virtuţi.Trad. din lb.
greacă de Ieroschim. Ştefan Nuţescu.
Schitul Lacu-Sf. Munte Athos. Ed. Evanghelismos, Bucureşti-2007, p. 249)
Întru această Suferinţă, Pătimire, Cruce şi
Înviere stau destinele tuturor Mucenicilor, Mărturisitorilor şi Sfinţilor lui
Dumnezeu, deasupra urii iudaice.
Această ură
talmudică s-a pecetluit şi s-a pus ca piatră a răzbunării rabino-sioniste mai
înverşunat ca oriunde peste Mormântul milenar al neamului nostru. Au uitat însă
cei răi, saducheii şi fariseii de minunea celei de a „Treia
zi.”
Dacoromânul creştin-ortodox
are de trăit şi de apărat cu preţul vieţii sale moştenirea a două mari Moşii:
Glia străbună şi Cerul Înaintaşilor săi. Altfel spus: identitatea naţională
(naţionalismul-creştin) şi cea spirituală (Ortodoxia-Biserica lui Hristos): „Pe
plan socio-istoric, erodarea identităţii de sine transformă ţările în teritorii
şi popoarele în populaţii, iar persoanele în simpli indivizi (eventual buni de
aservit, de manipulat propagandistic, de dispreţuit). În numeroase cazuri,
agresarea identităţii spirituale duce la reacţii de apărare active şi
consecvente. Este bine cunoscut faptul că, de-a lungul istoriei lor religioase,
românii au dat şiruri lungi de martiri proveniţi din toate straturile
societăţii, care au preferat să moară decât să se dezică de valorile
Ortodoxiei. E bine cunoscut şi faptul că, după cel de-al doilea război mondial,
împotriva modelului social şi politic pe care Kominternul a dorit să-l impună
în România, cei mai activi potrivnici ai structurilor politice şi
administrative aduse de ocupanţii străini au preferat să lupte, cu arma în
mână, în munţi şi în alte regiuni, decât să se supună. Mulţi din ei şi-au dat
viaţa pentru apărarea identităţii noastre naţionale.” (Prof. Univ. Dr.
Mihail Diaconescu, Teologia ortodoxă şi
arta cuvântului. Introducere în teoria literaturii. III. Genul dramatic. Receptarea
operei literare. Doxologia, Iaşi-2013, p. 276)
În Zilele
Patimilor Sale, părăsit, neajutorat, năpăstuit, zdrobit şi nefericit,
Mântuitorul a trăit cea mai cumplită umilire şi suferinţă din întreaga omenire:
„Niciodată
un om n-a fost mai greu lovit pentru binele ce făcea, mai duşmăneşte tratat,
mai crunt batjocorit, jignit, huiduit, torturat, profanat, ca Iisus Hristos. Nu
numai cei care-L răstigneau urlau şi blestemau, nu doar un popor se desfăta la
privirea durerilor Lui fizice şi morale, ci o lume întreagă, de atunci şi până
astăzi, a găsit în osânda şi în moartea Lui o plăcere, o satisfacţie, un
sentiment ca de dreptate şi de putere a ei împotriva
<<blasfematorului>> şi <<înşelătorului Aceluia>>, cum
îl numeau cu ipocrizie cei ce L-au dat spre chinuire şi moarte.”
(Profesor Teodor M. Popescu, Meditaţii
Teologice.Vol. I. Ed. Sfintei Arhiepiscopii a Bucureştilor-1997, p. 28)
Suferinţa
suferinţelor lui Iisus Hristos n-a fost cauzată atât de Patimile Sale,
pregătite dincolo de orice închipuire de iudeo-farisei,
ci de Urmarea Suferinţei Crucii Lui mistico-
milenare susţinută de Autoritatea
eclesiastică prin prezentarea
greşită, prin distorsiunea faptului istoric de necontestat, prin afirmaţia
gratuită, cu aplomb, cu chimvale până la saturaţie a melodiei favorite a
clerului creştin, cum că: <<Iisus a fost evreu>>.
Clerul creştin a
făcut deliberat din această afirmaţie o constantă, dar şi o psihoză. Toate
izvoarele contemporane, toate sursele istorice confirmă până în secolul al
XVIII-lea, că Iisus Hristos a fost
cunoscut ca <<Iudean>> (as a Judean) şi Însuşi Iisus s-a
referit la Sine ca un Iudean (as a „Judean”) şi nu ca
<<evreu>> (and not as a „Jew”)
(vezi Noul Testament, în ediţiile: Wiclif
sau Wickliff (1380), Tyndale (1525), Coverdale (1535), Geneva (1540-1557),
Rheims (1582), King James (1604-1611). Palestina,
veche denumire biblică a Provinciei pelasgo-trace din Orientul Mijlociu, în
timpul vieţii pământene a lui Iisus se numea Iudaea. Mult mai târziu în epoca modernă va apare şi cuvântul evreu (Jew): „Este un fapt de necontestat că
cuvântul „Jew” (evreu) nu a existat până în anul 1775. Înainte de
1775 cuvântul „Jew” nu a
existat în nici o limbă. Cuvântul „Jew”
a fost introdus în engleză pentru prima
dată în secolul al 18-lea când Sheridan
l-a folosit la piesa sa „The Rivals” (Rivalii),
II, I, „She shall have a skin like a
mummy, and the beard like a Jew” (Ea
trebuie să aibă o piele ca o mumie şi o barbă ca un „Jew” (evreu)... La Iisus se referă pentru prima dată ca „aşa
zis evreu” (socalled Jew) în Noul Testament în secolul al XVIII-lea în
traducerea ediţiei din secolul al 14-lea, când a fost pentru prima dată tradus
Noul Testament în limba engleză. Istoria cuvântului Jew în
limba engleză nu lasă nici o îndoială că Jew-ul din secolul al 18-lea este
contractarea şi coruperea cuvântului latin
Iudaeus găsit în ediţia „Vulgară” în limba latină a Sf. Ieronim. Asupra acestui lucru nu este îndoială...
<<Jew>>, singura lui
implicaţie, deducţie şi aluzie a fost cel de „Judean”. Acest aşa-zis <<înţeles secundar>> al cuvântului „Jew” nu are
nici o relaţie cu înţelesul original al cuvântului „Jew”. Este o greşită şi tendenţioasă prezentare...
Înţelesul secundar al cuvintelor adesea devin înţelesul acceptat în general,
care la origine aveau un cu totul alt înţeles... Acceptarea în general astăzi,
aproape fără excepţie, al <<înţelesului secundar>> al cuvântului „Jew”
este fabricat din patru teorii, care
constau în afirmarea că un aşa-zis sau autoproclamat „Jew”- (evreu) este:
1. O
persoană care astăzi practică religia aşa-zisă „Iudaică”
(Judaism).
2. O
persoană care pretinde c-ar aparţine unui grup rasial asociat cu semiţii din
antichitate.
3. O
persoană care este descendentă directă a naţiunii antice care a trăit în
Palestina în perioada istoriei biblice.
4. O
persoană binecuvântată de Dumnezeu cu deosebite caracteristici culturale care
au fost refuzate altor grupuri rasiale, religioase sau naţionale. Toate aceste
patru calităţi desigur însumate într-una
singură. (all rolled into one)... A
pretinde că <<Iisus a fost evreu>> (Jesus was a Jew) în sensul că în cursul vieţii sale Iisus a
profesat şi a practicat cultul religios cunoscut şi practicat sub numele modern
de <<Iudaism>>, este o
falsitate şi o ficţiune de cea mai infamantă natură. Dacă pentru a fi fost
atunci sau a fi fost acum un aşa-zis sau auto-proclamat <<evreu>>
practicarea <<Iudaismului>>
a fost şi este o condiţie, atunci cu
siguranţă că Iisus nu a fost un
aşa-zis <<evreu>>. Iisus
nu putea suferi şi a denunţat cultul religios practicat în Iudea în timpul
vieţii Sale şi care este cunoscut şi practicat azi sub numele de Iudaism. Acest
cult religios atunci a fost cunoscut sub numele de <<Fariseism>> ” (Benjamin H. Freedman, Bătălia
pentru Adevăr Două întrebări tulburătoare A FOST EVREU IISUS?SUNT SEMIŢI EVREII
DE AZI? ADEVĂRUL DESPRE KHAZARI Romanian Historical Studies Traian Golea 901
N.E. 14 th Avenue. Apt. 601 Hallandale. Florida 33009.U.S.A. Ed. Elisavaros
1996, p. 22-33)
Directorul Seminarului Teologic Evreesc al Americii, supranumit „Vaticanul Iudaismului”, Rabinul Louis Finkelstein, în prefaţa
faimoasei sale lucrări: The Pharisees,
The The Sociological Background of Their Faith’ (Fariseii: Fondul
sociologic al credinţei lor) afirmă la pagina XXI: „Judaismul... Fariseismul devine
Talmudism, Talmudismul devine Rabinism medieval şi Rabinismul medieval devine
Rabinism modern. De-a lungul acestor schimbări de nume... spiritul vechi al
Fariseismului a supravieţuit neschimbat... Din Palestina în Babilonia, din
Babilonia în Africa de Nord, Italia, Spania, Franţa, Germania; şi de aici în
Polonia, Rusia şi Europa de Răsărit, în general pe unde anticul Fariseism a
cutreerat... demonstrează importanţa care se ataşează Fariseismului ca o
mişcare religioasă.”
De fapt, Rabinul Finkelstein confirmă lucrarea Rabinilor Adolf Moses şi H.G. Enlow:
<<Iahvism, and Other Discourses,
publicată de Louisville Section of the Council
of Jewish Women, în 1903, în care se afirmă: „Printre nenumăratele nenorociri
care au căzut peste el (Fariseism)... cea mai gravă în consecinţe este numele
de Judaism. Mai rău decât atât, Evreii ei înşişi au ajuns să-şi boteze religia
Judaism, dar nici în vremea biblică, nici în cea post-biblică, nici în cea
talmudică şi nici în vremurile de mai târziu, termenul de Iudaism nu a fost
auzit... Biblia vorbeşte de religie ca <<Torath Yahve>>, instrucţiunile
sau legea morală dezvoltată de Jahve... în alte locuri... ca <<Yirath
Yahve>>, teama sau reverenţa lui
Yahve. Acestea şi încă alte numiri au continuat pentru multă vreme să
prezinte religia... Pentru a o distinge de Creştinism şi de Islam,
filosofii evrei au desemnat-o câteodată ca credinţa sau religia evreilor. A
fost Flaviu Iosif cel care a scris, la cererea grecilor şi Romanilor,
care a făcut cuvântul Iudaism, pentru a înfrunta Helenismul... prin
Helenism înţelegându-se civilizaţie, limbă cuprinzătoare, poezie, religie,
artă, ştiinţă, maniere, obiceiuri, instituţii care s-au răsfirat din Grecia,
patria lor originară, peste regiuni întinse din Europa, Asia şi Africa.
Creştinii zeloşi au adoptat termenul... Evreii ei înşişi, care l-au detestat
intens pe trădătorul Iosif, s-au abţinut de la a citi lucrările lui Iosif. De
atunci cuvântul Iudaism, creat de Iosif, a rămas absolut necunoscut Evreilor. A
fost doar în timpurile relativ recente, când evreii au devenit familiari cu
literatura creştină, că ei au început să numească religia lor Iudaism.”
Aşadar, Iudaismul de astăzi este de fapt Fariseismul antic bazat
exclusiv pe Talmud, sancţionat moral de Iisus Hristos-Fiul lui Dumnezeu şi al
Fecioarei MARIA în Iudea: „Talmudul pe timpul lui Iisus a fost <<Magna
Charta>>, <<Declaraţia de Independenţă>>, <<Constituţia>>
şi <<Legea Drepturilor
Civice>>, toate într-una pentru cei
care practicau Fariseismul... Talmudul astăzi ocupă relativ aceeaşi poziţie
pentru cei care profesează iudaismul.” (Benjamin H. Freedman, Bătălia
pentru Adevăr Două întrebări tulburătoare A FOST EVREU IISUS?..., op. cit.
p. 35)
Rolul pe care Talmudul îl joacă în Judaism cum
este practicat acum este stabilit oficial de către Director of the Interreligios Activities of The North American Jewish
Committee şi Preşedinte al „The
Jewish Chaplains Association of the Armed Forces of the United States”-Rabinul Moris N. Kertzer, care a scris
faimosul articol: <<What is a Jew? (Ce
este un evreu?), în Look Magazine din 7
Iunie 1952, evaluând pentru Iudaismul de azi semnificaţia Talmudului: „Talmudismul constă din 63 de cărţi care
cuprind scrieri cu conţinut legal, etic şi istoric ale rabinilor antici. Au
fost editate în decurs de cinci secole după naşterea lui Iisus. Este un
compendiu de legi şi înţelepciune. Este codul legal care formează baza legii
religioase a Evreilor şi este manualul folosit pentru instruirea rabinilor.”
„Evreul
antisemit”,
devenit un creştin catolic practicant Benjamin
Freedman în scrisoarea de referinţă asupra doctrinei şi dogmei Adevărului
revelat, adresată Dr-ului David Goldstein,
la 10 Octombrie 1954, New York City, N. Y., autoritate mondială în domeniul
respectiv, atrage atenţia asupra afirmaţiilor gratuite, fără nonşalanţă, fără...
susţinute de rabinul Moris N. Kertzer: „De
la naşterea lui Iisus şi până azi nu au fost înregistrate mai multe insulte,
mai josnice şi mai vicioase batjocuri la adresa lui Iisus, a creştinilor şi a
credinţei creştine din partea cuiva oriunde şi oricând decât le veţi găsi între
copertele infamelor „63 de volume” care sunt „codul care formează baza
legilor religioase evreeşti”, cât şi „manualul
folosit la instruirea rabinilor”.
Caracterul explicit şi implicit nereligios şi implicaţiile conţinutului lor vă
vor deschide ochii mai mult ca oricând. Talmudul îl batjocoreşte pe Iisus, pe
creştini, credinţa creştină şi moştenirea lor culturală şi spirituală de o
valoare de neestimat într-un mod atât de înjositor ca niciodată înainte de
scrierea Talmudului şi după completarea lui în secolul al V-lea. Trebuie să
scuzaţi limbajul murdar, indecent, şi obscen pe care-l veţi întâlni în aceste
citate luate verbatim din traducerea nescurtată şi oficială a Talmudului în
limba engleză. Vă rog să fiţi pregătit pentru surpriză.” (Benjamin H. Freedman, Bătălia pentru Adevăr Două întrebări
tulburătoare A FOST EVREU IISUS?..., op. cit. p. 37)
Împotriva
tuturor relelor, tuturor duşmanilor, tuturor acuzatorilor, tuturor
batjocoritorilor, tuturor tăgăduitorilor, tuturor ereziilor, tuturor
falsităţilor şi distorsiunilor fabricate din toate vremurile, împotriva şi
deasupra tuturor Iudaismelor şi Fariseismelor, stă veşnic Crucea biruinţei creştine: ÎNVIEREA LUI IISUS HRISTOS!
Parcă mai viu şi mai prezent,
parcă de-apururi flutură Jertfa neamului
Dacoromân, pe care se preling
continuu Lacrimile de Sânge ale Noilor Sfinţi, Mărturisitori şi Mucenici din
temniţele şi închisorile carlisto-comuniste.
În toate
temniţele, închisorile şi lagărele româneşti, de fapt Ţara întreagă devenise o Închisoare a Fiilor ei, au existat un Sinedriu-acuzator şi mai multe, un Ana şi un Caiafa şi mai mulţi, un Iuda şi mai mulţi, o Săptămână a Patimilor, o Golgotă, o Cruce, acuzatori, defăimători, profanatori, torţionari, ucigaşi, gloată
figurantă bolnavă de plăcere..., dar mulţi,
foarte mulţi martiri, mărturisitori şi sfinţi suind cu bucurie în nimbul
Învierii Domnului şi a lor.
În Patimile şi Învierea Domnului nostru Iisus Hristos s-a
sălăşluit şi Mii dintre marii martiri ai
Neamului nostru, care la rându-i au întrupat în jertfa lor sfântă generaţii de
eroi, de martiri, de mărturisitori şi de sfinţi.
„Mi-i tristă
această noapte, cu zornăit de fiare/ m-apasă ca o piatră trecutul izgonit/ Vin
amintiri din vreme şi calde ca un soare/ Vin să-mi aducă linişti din Templu
zăvorât / În cuşca unei dube ce duce viaţa mea/ Smeritu-mi trup se-nclină ca-n
albe primăveri: / Puterile-mi sleite de aşteptare grea/ Mi-adun, să mă-nsoţească
în noaptea de-nvieri.// Strâmtoarea-năbuşită mă ţine pironit/ Stau nemişcat în
rugă, tristeţile-mi supun/ Desprins ca dintr-un cleşte în drumul meu cernit/
Plutesc parcă aevea cu cântecul străbun.// Mă leagănă-oboseala, îmi dă mereu
târcol/ Lăuntric o lumină îmi curge ca un şopot/ Aleargă trenu-n noapte cu
şuiere în gol/ Fărâmiţând în aer fâşii subţiri de clopot.// Când temnicerul
mişcă vizeta, mohorât/ O undă străvezie cătuşele-mi aprind/ Învăluind în umbră
în <<cuşcă>> surghiunit/ Eu chem în preajma morţii şi raze mă
cuprind.// E noapte Învierii. Trăiesc fără să fiu.../ Închise ca-ntr-un mormânt
cu sânger strop cu strop./ Ard dincolo de mine lumini până târziu/ Când eu cobor
în Zarca şi-n bezne iar mă-ngrop.” (Petru
C.Baciu, Noaptea de Înviere. Compusă în 25 Aprilie 1976, în
duba securităţii pe drumul de la închisoarea Rahova spre Zarca Aiudului. Răstigniri ascunse –mărturii- Editura
Fundaţiei Culturale <<Buna Vestire>>, Bucureşti-2004, p. 332)
Noaptea Albă a Învierii Domnului este marele
Răsărit al luminii harice pogorât peste sufletul aflat în dumnezeiasca
Sărbătoare.
Tuturor prietenilor dragi de oriunde, din inimă şi din
suflet vă cânt cu emoţie serafică:
HRISTOS A ÎNVIAT
!
GHEORGHE
CONSTANTIN NISTOROIU
Miercurea Mare
+27 Aprilie 2016. Brusturi-Neamţ-Dacoromânia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu