Raportul scris
de Pilat( guvernatorul Iudeei) catre Tiberiu (imparatul Imperiului Roman)
imediat dupa Rastignire.......
Raportul lui Pilat a fost găsit în una din bibliotecile Vaticanului de către un student german care se afla la Roma pentru studii teologice. Dar studentul acesta nu l-a găsit prea important ca să-l copieze. Întâmplarea a făcut însă ca peste câţiva ani fostul student să-i povestească despre el unui englez, W.D. Nahan. Englezul s-a arătat extrem de interesat şi prin intervenţii stăruitoare l-a convins pe tânărul german, ajuns între timp profesor de teologie, să ia legătura cu Vaticanul pentru a-i procura o copie. Intrat în posesia documentului Nahan l-a tradus în limba engleză, încredinţându-l unui cotidian de mare tiraj din Anglia.
Raportul lui Pilat a fost găsit în una din bibliotecile Vaticanului de către un student german care se afla la Roma pentru studii teologice. Dar studentul acesta nu l-a găsit prea important ca să-l copieze. Întâmplarea a făcut însă ca peste câţiva ani fostul student să-i povestească despre el unui englez, W.D. Nahan. Englezul s-a arătat extrem de interesat şi prin intervenţii stăruitoare l-a convins pe tânărul german, ajuns între timp profesor de teologie, să ia legătura cu Vaticanul pentru a-i procura o copie. Intrat în posesia documentului Nahan l-a tradus în limba engleză, încredinţându-l unui cotidian de mare tiraj din Anglia.
Către Cezarul Tiberiu,
Nobile Suverane, salutare!
Cauzele care au provocat acea tulburare în Ierusalim, au fost in legătura cu Iisus din Nazaret, şi evenimentele care au avut loc în provincia mea acum câteva zile, au fost de un astfel de caracter care mă face sa vi le raportez cu de-amănuntul, pentru că eu nu voi fi deloc surprins dacă, în scurgerea timpului acestuia, nu se va schimba cu totul soarta naţiunii noastre, căci se pare ca în zilele din urmă, zeii au încetat de a mai putea fi ispăşiţi. Eu, din partea mea, sunt gata să spun: blestemată fie ziua aceea în care eu am urmat pe Valerius Graţius la guvernarea Iudeii.
La sosirea mea în Ierusalim, am luat în primire sala de judecată şi-am poruncit să se facă ospăţ mare, la care am invitat pe Tetrarhul Galileii, dimpreună cu Arhiereul, şi pe toţi oficianţii lui. La ora anunţată, niciunul din oaspeţi nu s-a arătat. Aceasta a fost o insultă pentru onoarea mea personală! ….Mai târziu, după câteva zile, a venit la mine Arhiereul, ca să-şi ceară scuze. Îmbrăcămintea şi purtarea sa erau grozav de viclene. El pretindea că religiunea sa îl opreşte pe el şi pe supuşii lui, de a sta la aceeaşi masă cu romanii şi să închine libaţiuni (ciocniri de pahare) cu ei. Eu am crezut e bine să accept această scuză, dar tot cu acea ocazie m-a convins că cei cuceriţi se declară duşmani ai cuceritorilor, şi mi se părea că, dintre toate oraşele cucerite, Ierusalimul unul era cel mai greu de cârmuit.
Nobile Suverane, salutare!
Cauzele care au provocat acea tulburare în Ierusalim, au fost in legătura cu Iisus din Nazaret, şi evenimentele care au avut loc în provincia mea acum câteva zile, au fost de un astfel de caracter care mă face sa vi le raportez cu de-amănuntul, pentru că eu nu voi fi deloc surprins dacă, în scurgerea timpului acestuia, nu se va schimba cu totul soarta naţiunii noastre, căci se pare ca în zilele din urmă, zeii au încetat de a mai putea fi ispăşiţi. Eu, din partea mea, sunt gata să spun: blestemată fie ziua aceea în care eu am urmat pe Valerius Graţius la guvernarea Iudeii.
La sosirea mea în Ierusalim, am luat în primire sala de judecată şi-am poruncit să se facă ospăţ mare, la care am invitat pe Tetrarhul Galileii, dimpreună cu Arhiereul, şi pe toţi oficianţii lui. La ora anunţată, niciunul din oaspeţi nu s-a arătat. Aceasta a fost o insultă pentru onoarea mea personală! ….Mai târziu, după câteva zile, a venit la mine Arhiereul, ca să-şi ceară scuze. Îmbrăcămintea şi purtarea sa erau grozav de viclene. El pretindea că religiunea sa îl opreşte pe el şi pe supuşii lui, de a sta la aceeaşi masă cu romanii şi să închine libaţiuni (ciocniri de pahare) cu ei. Eu am crezut e bine să accept această scuză, dar tot cu acea ocazie m-a convins că cei cuceriţi se declară duşmani ai cuceritorilor, şi mi se părea că, dintre toate oraşele cucerite, Ierusalimul unul era cel mai greu de cârmuit.
Atât de turbulent era
acest popor, încât eu trăiam mereu cu frica sa nu izbucnească în orice moment o
răscoală. Pentru suprimarea ei eu nu aveam însă, decât o mână de soldaţi şi un
singur sutaş.
Am cerut întăriri de
la Guvernatorul Siriei, dar acesta m-a informat că şi el abia are trupe îndeajuns
pentru a-şi apăra provincia sa. O dorinţă nestăpânită de cucerire, adică de a
ne întinde împărăţia dincolo de mijloacele noastre de apărare, mă tem să nu fie
o cauză de răsturnare a nobilului nostru guvernământ.
Printre mai multe
veşti ce mi-au venit, una m-a interesat în mod deosebit: un tânăr – se zicea
– a apărut în Galileea, predicând pe un ton blând şi nobil o altă lege,
în numele lui Dumnezeu ce l-a trimis.
La început mă temeam că acesta să nu fie vreun agitator care să aţâţe poporul contra Romanilor, dar nu după mult timp temerile mele au fost spulberate. Iisus din Nazaret, a vorbit mai mult ca un prieten al Romanilor decât al evreilor.
La început mă temeam că acesta să nu fie vreun agitator care să aţâţe poporul contra Romanilor, dar nu după mult timp temerile mele au fost spulberate. Iisus din Nazaret, a vorbit mai mult ca un prieten al Romanilor decât al evreilor.
Trecând într-o zi pe
lângă locul ce se chema Siloan, am văzut o mare adunare de popor, iar în
mijlocul ei pe un tânăr care stătea rezemat de un copac şi, în seninătate şi
calm, predica mulţimii. Mi s-a spus că este Iisus. Era tocmai ce mă
aşteptam să văd, atât de mare era deosebirea între El şi ascultătorii
lui. Părul şi barba sa aurie, îi dădeau o înfăţişare cerească. El părea a
fi cam de vreo 30 de ani. N-am văzut în viaţa mea o privire atât de senină şi
de dulce, un contrast izbitor între El şi ascultătorii lui, cu bărbile
lor negre şi feţele întunecate.
Nevoind să-l întrerup prin prezenţa mea, mi-am continuat drumul înainte, dar am făcut semn secretarului meu să se asocieze mulţimii şi să asculte ce vorbeşte. Numele secretarului meu este Naulius. El este strănepotul şefului de spionaj şi de conspiraţie, care s-a ascuns în Etruraia, aşteptând pe Cătălina. Naulius este un vechi băştinaş din Iudeia, astfel că el cunoaşte bine limba ebraică. Îmi este foarte devotat şi vrednic de toată încrederea.
Nevoind să-l întrerup prin prezenţa mea, mi-am continuat drumul înainte, dar am făcut semn secretarului meu să se asocieze mulţimii şi să asculte ce vorbeşte. Numele secretarului meu este Naulius. El este strănepotul şefului de spionaj şi de conspiraţie, care s-a ascuns în Etruraia, aşteptând pe Cătălina. Naulius este un vechi băştinaş din Iudeia, astfel că el cunoaşte bine limba ebraică. Îmi este foarte devotat şi vrednic de toată încrederea.
Când am sosit
şi am intrat în sala de judecată am găsit pe Naulius care mi-a istorisit
cuvintele auzite de Iisus la Siloan. El mi-a zis: „Niciodată nu am citit
în cărţi sau în lucrările filozofilor, ceva ce ar semăna predicilor lui Iisus.
Unul dintre evreii răsculători, dintre care sunt atâția in Ierusalim, l-a
întrebat dacă este cu cale de a da tribut Cezarului, Iisus a răspuns: “Daţi
Cezarului cele ce se cuvin Cezarului, şi lui Dumnezeu, cele ce se cuvin lui
Dumnezeu”.
Tocmai din cauza înţelepciunii
lui, eu am îngăduit Nazarineanului libertatea, pentru că era în puterea mea
să-l arestez şi să-l trimit la Pretoriu, dar aceasta ar fi fost împotriva
dreptăţii ce a caracterizat totdeauna pe Romani. Omul acesta nu era nici
tendenţios şi nici răsculător, şi eu l-am ocrotit cu protecţia mea, poate necunoscută
lui. El avea libertatea să lucreze, să vorbească şi să facă adunări şi să ţină
predici poporului şi să-şi aleagă ucenicii, neîmpiedicat de niciun mandat
pretorian. Dacă s-ar întâmpla însă, ferească-ne zeii, aceasta este doar o
presupunere, dacă s-ar întâmpla, zic eu, ca religia strămoşilor noştri să
fie înlocuită de religia lui Iisus, lucrul acesta s-ar datora acestei
nobile toleranţe şi prea marii indulgenţe pe care le îngăduie Roma. Pe când eu,
mizerabil nenorocit, voi fi fost poate instrumentul pe care creştinii îl numesc
“Providenţa” prin care să vină peste noi această soartă şi destin. Dar libertatea
aceasta nemărginită, dată lui Iisus, a indignat tare pe evrei; dar nu pe cei
săraci, ci pe cei bogați şi puternici, într-adevăr, Iisus era foarte aspru cu
cei din urmă (cu bogaţii) şi de aceasta a fost pentru mine un bun motiv de a nu
tulbura libertatea Nazarineanului.
Fariseilor şi cărturarilor le zicea: „Voi sunteţi pui de viperă, voi vă asemănaţi cu mormintele văruite”; alteori indignat de îngâmfatele lor postiri şi dăruiri ale bogaţilor le spunea că „doi bani ai unei văduve sărace sunt mai preţuiţi înaintea lui Dumnezeu”, decât darurile lor bogate. În fiecare zi se făceau plângeri la sala de judecată contra abuzurilor evreilor bogaţi. Eram informaţi că vreo nenorocire o să i se întâmple acestui om; căci nu va fi fost pentru prima oară, când Ierusalimul să-şi omoare cu pietre pe cei care erau numiţi de ei „profeţi”. Şi dacă Pretoriul le va refuza plângerea, ei vor face apel la Cezarul!
Fariseilor şi cărturarilor le zicea: „Voi sunteţi pui de viperă, voi vă asemănaţi cu mormintele văruite”; alteori indignat de îngâmfatele lor postiri şi dăruiri ale bogaţilor le spunea că „doi bani ai unei văduve sărace sunt mai preţuiţi înaintea lui Dumnezeu”, decât darurile lor bogate. În fiecare zi se făceau plângeri la sala de judecată contra abuzurilor evreilor bogaţi. Eram informaţi că vreo nenorocire o să i se întâmple acestui om; căci nu va fi fost pentru prima oară, când Ierusalimul să-şi omoare cu pietre pe cei care erau numiţi de ei „profeţi”. Şi dacă Pretoriul le va refuza plângerea, ei vor face apel la Cezarul!
Conduita mea a
fost aprobată de senat, şi mi s-a promis o întărire de soldaţi, după terminarea
războiului cu Parţii, fiindcă altfel, eu nu eram în stare să
preîntâmpin o răscoală. M-am hotărât apoi să iau o măsură, care făgăduia de
mai mult, pentru a stabili liniştea în oraş, fără a supune Pretoriul la
concesiuni umilitoare. Am scris lui Iisus, invitându-l la o
convorbire cu mine, în sala de judecată, şi el a venit.
Precum ştiţi, Nobile
Suverane, în venele mele curge sânge iberic amestecat cu sânge roman, care nu
cunoaşte frica şi este nesupus emoţiilor: mă plimbam prin curtea palatului meu,
când Nazarineanul apăru şi, când am dat cu ochii de el, mi s-a părut ca şi cum
o mână de fier mi-ar fi legat picioarele de pământ şi tremuram, fără voia mea,
ca un vinovat, deşi Nazarineanul era calm şi liniştit ca un nevinovat. Când a
venit la mine, s-a oprit deodată şi ca printr-un semn, părea că-mi zice:
Iată-mă, am sosit!
Câtva timp eu am
rămas încremenit şi priveam cu admirare, respect şi frică, asupra acestei
figuri de om supranatural, o formă de om, necunoscută numeroşilor pictori
şi sculptori, care au dat forme şi figuri la tot felul de zei şi eroi.
„Iisuse, i-am zis în cele din urmă şi limba mea gângăvea…, Iisuse din Nazaret, eu ţi-am dat, timp de trei ani de zile, o mare libertate de vorbire şi rău nu-mi pare. Cuvintele tale sunt ale unui înţelept, ale unui om învăţat. Nu ştiu dacă tu ai citit Socrate sau Platon, dar un lucru îţi spun, că în predicile tale se află o simplitate majestuoasă, care te ridică mult mai sus deasupra acestor filozofi. Împăratul este informat despre tine, şi eu, umilul său reprezentant în această comunitate, sunt foarte fericit că ţi-am îngăduit această libertate, de care te bucuri şi tu atât de vrednic. Totuşi nu pot ascunde de tine că predicile tale au stârnit mari şi puternice duşmănii contra ta. Nici aceasta nu este de mirat: Socrate şi-a avut duşmanii săi, şi a căzut victima lor. Ai tăi sunt fără îndoială aprinşi contra ta, din pricina libertăţii pe care ţi-o dau. Mă învinuiesc de a fi în legătură directă şi unire cu tine, cu scopul de a dezbrăca pe evrei de mica putere ce o mai au de la romani. Rugămintea mea deci – nu zic puterea mea – este ca tu să fii pe viitor mai cu băgare de seamă şi să eviţi a jigni mândria duşmanilor tăi, ca să nu se răscoale populaţia stupidă în contra ta, şi să mă silească pe mine să întrebuinţez mijloacele justiţiei…”.
„Iisuse, i-am zis în cele din urmă şi limba mea gângăvea…, Iisuse din Nazaret, eu ţi-am dat, timp de trei ani de zile, o mare libertate de vorbire şi rău nu-mi pare. Cuvintele tale sunt ale unui înţelept, ale unui om învăţat. Nu ştiu dacă tu ai citit Socrate sau Platon, dar un lucru îţi spun, că în predicile tale se află o simplitate majestuoasă, care te ridică mult mai sus deasupra acestor filozofi. Împăratul este informat despre tine, şi eu, umilul său reprezentant în această comunitate, sunt foarte fericit că ţi-am îngăduit această libertate, de care te bucuri şi tu atât de vrednic. Totuşi nu pot ascunde de tine că predicile tale au stârnit mari şi puternice duşmănii contra ta. Nici aceasta nu este de mirat: Socrate şi-a avut duşmanii săi, şi a căzut victima lor. Ai tăi sunt fără îndoială aprinşi contra ta, din pricina libertăţii pe care ţi-o dau. Mă învinuiesc de a fi în legătură directă şi unire cu tine, cu scopul de a dezbrăca pe evrei de mica putere ce o mai au de la romani. Rugămintea mea deci – nu zic puterea mea – este ca tu să fii pe viitor mai cu băgare de seamă şi să eviţi a jigni mândria duşmanilor tăi, ca să nu se răscoale populaţia stupidă în contra ta, şi să mă silească pe mine să întrebuinţez mijloacele justiţiei…”.
Nazarineanul însă a
răspuns liniştit:„Prinţ al pământului, cuvintele tale nu ies din adevărata
înţelepciune. Spune furtunii: stai în mijlocul muntelui, căci altfel vei
dezrădăcina copacii din vale. Furtuna îţi va răspunde: numai Dumnezeu cunoaşte
încotro merge furtuna. Adevăr zic ţie, înainte de a înflori rozele Saronului,
sângele celui drept va fi vărsat…”, continuă el cu emoţie.
Eu i-am zis: „Tu eşti mai preţios mie pentru înţelepciunea ta, decât toţi tulburătorii aceştia şi îngâmfaţii de farisei, care abuzează de libertatea dată lor de Roma, complotează contra Cezarului şi ne ţin într-o frică continuă, aceşti mizerabili neliniştiţi. Ei cunosc că lupul din pădure se-mbracă uneori în lână şi piei de oaie. Eu te voi apăra faţă de ei. Palatul meu de justiţie este deschis ţie pentru scăpare…”.
Eu i-am zis: „Tu eşti mai preţios mie pentru înţelepciunea ta, decât toţi tulburătorii aceştia şi îngâmfaţii de farisei, care abuzează de libertatea dată lor de Roma, complotează contra Cezarului şi ne ţin într-o frică continuă, aceşti mizerabili neliniştiţi. Ei cunosc că lupul din pădure se-mbracă uneori în lână şi piei de oaie. Eu te voi apăra faţă de ei. Palatul meu de justiţie este deschis ţie pentru scăpare…”.
Cu nepăsare, şi clătinându-şi capul, cu un har şi un zâmbet dumnezeiesc Iisus îmi ripostă “Când ziua aceea va fi sosit, nu va fi scăpare pentru Fiul Omului, nici sub pământ. Sălaşul celui drept este acolo, zise el arătând spre cer: ceea ce este scris in cărţile profeţilor, trebuie să se împlinească”!
“Tânărule, i-am
răspuns eu pe un ton moale, tu mă obligi ca simpla mea cerinţă să o preschimb
în poruncă. Siguranţa provinciilor mele, care este încredinţată îngrijirii mele
cere asta. Trebuie să arăţi ca ai multă moderaţie în predicile tale. Nu vătăma
pe alţii, aceasta îţi poruncesc. Fericirea ta te însoţeşte, mergi în pace”.
“Prinţ al pământului,
a răspuns Iisus, nu am venit ca să aduc în lume război, ci pace şi iubire şi
bunăvoinţă. Eu m-am născut în aceeaşi zi în care Cezarul a dat pace lumii
romane. Prigonirea nu este de la mine. Eu o aştept de la alţii, şi o voi
întâmpina în supunere faţă de voinţa Tatălui meu, care mi-a arătat calea. De
aceea, restrânge-ţi puţin înţelepciunea ta lumească. Nu este în
puterea ta, de a aresta victima de la picioarele altarului ce
ispăşesc”.
După aceste
cuvinte el a dispărut ca un nor luminos, după perdelele pretoriului. Duşmanii
lui Iisus s-au adresat în cele din urmă lui Irod, să se răzbune asupra
Nazarineanului. Dacă Irod ar fi urmat propria sa înclinare, în aceasta
privinţă, el ar fi ordonat imediat osânda la moarte a lui Iisus; însa el, deşi
mândru de cinstirea domniei sale, se temea de senatul Roman, de a nu comite
vreo faptă care ar fi putut sa-i nimicească influenţa sa asupra Senatului,
astfel nu luă nicio hotărâre.
Intr-o zi, Irod veni
la mine în pretoriu. Când s-a ridicat să plece, după câteva cuvinte
neînsemnate, m-a întrebat ce părere am eu despre Iisus Nazarul. Eu i-am spus că
după părerea mea, Iisus este un mare filozof, după cum unele naţiuni mari adesea
produc, şi că învăţăturile sale, cu niciun chip, nu pot fi socotite ca fiind
eretice sau primejdioase, iar Roma este dispusă a-i îngădui toată libertatea de
a vorbi şi este îndreptăţit prin faptele sale.
Irod a surâs cu ironie şi salutându-mă, cu respect prefăcut, s-a depărtat.
Irod a surâs cu ironie şi salutându-mă, cu respect prefăcut, s-a depărtat.
Se apropia marea sărbătoare
a evreilor; conducătorii religioşi plănuiau să se folosească de această ocazie
şi de exercitarea populară, care are loc întotdeauna, la sărbătoarea Paştilor
lor. Oraşul era arhiplin de o populaţie turbulentă care dorea
moartea Nazarineanului. Spionii mei mi-au raportat că Arhiereii si
Fariseii întrebuinţează tezaurul templului ca să mituiască în acest
scop pe popor. Primejdia creştea pe fiecare oră. Am scris atunci la
Prefectul Siriei să-mi trimită imediat o sută de soldaţi de infanterie şi tot
atâţia de cavalerie, dar el a refuzat să-mi trimită. M-am văzut atunci rămas
singur, numai cu o mână de soldaţi; nişte păzitori îmbătrâniţi în mijlocul
unui oraş răsculat, neputincioşi de a reprima o răscoală şi fiind silit să
o tolerez.
Răsculaţii au pus mâna pe Iisus, şi cu toate că ei simţeau că nu au de ce să se teamă de Pretoriu, crezându-mă alături de conducătorii lor, în privinţa aceasta, au continuat să strige: „Răstigneşte-l!”.
Răsculaţii au pus mâna pe Iisus, şi cu toate că ei simţeau că nu au de ce să se teamă de Pretoriu, crezându-mă alături de conducătorii lor, în privinţa aceasta, au continuat să strige: „Răstigneşte-l!”.
Trei partide se
uniseră împotriva lui Iisus: Irodienii, Saducheii şi Fariseii; Saducheii,
a căror conduită era sprijinită de două motive: ei urau pe Iisus, şi
doreau să scape de sub jugul roman. Aceştia nu au putut uita
niciodată, intrarea mea în sfântul lor oraş, cu steaguri care purtau chipul
împăratului Roman, deşi eu cu acea ocazie, am făcut o greşeala din
necunoaşterea legilor lor. Totuşi, în ochii lor, profanarea aceasta nu s-a
micşorat.
O altă nemulţumire
pe care o purtau ei înşişi, era propunerea mea, de a întrebuinţa o parte din
tezaurul templului pentru ridicarea de clădiri publice. Din cauza acestei
propuneri, ei erau plini de amărăciune.
Fariseii erau
duşmanii pe faţă ai lui Iisus, şi nu le păsa prea mult de guvernul nostru. Ei
au fost siliţi să înghită timp de trei ani si jumătate pilulele amare pe care
Nazarineanul le arunca în faţa lor, în public, oriunde se ducea, şi fiind
prea slabi şi sfioşi şi neavând curajul de a lua singuri măsurile dorite,
ei au fost bucuroşi de a se uni cu Irodienii si Saducheii. Pe lângă cele trei
partide, ei mai aveau de luptat împotriva unei populaţii îndârjite şi
totdeauna gata de a se uni la răscoală şi de a se folosi de confuzia şi
neînțelegerea ce rezulta din aceasta.
În felul acesta Iisus a fost târât înaintea Arhiereului şi condamnat la moarte. Cu aceasta ocazie, Casa Arhiereului, a săvârşit umilul fapt de supunere; el şi-a trimis prizonierul la mine ca să pronunţ eu osânda definitivă, asupra lui.
Eu i-am răspuns că, deoarece Iisus este Galilean afacerea cade sub jurisdicţia lui Irod şi am poruncit să-l trimită la el. Acel tetrarh viclean şi-a mărturisit umilinţa, pretextând a avea respect faţa de mine, prin sutana Cezarului, mi-a încredinţat mie soarta acestui om.
În felul acesta Iisus a fost târât înaintea Arhiereului şi condamnat la moarte. Cu aceasta ocazie, Casa Arhiereului, a săvârşit umilul fapt de supunere; el şi-a trimis prizonierul la mine ca să pronunţ eu osânda definitivă, asupra lui.
Eu i-am răspuns că, deoarece Iisus este Galilean afacerea cade sub jurisdicţia lui Irod şi am poruncit să-l trimită la el. Acel tetrarh viclean şi-a mărturisit umilinţa, pretextând a avea respect faţa de mine, prin sutana Cezarului, mi-a încredinţat mie soarta acestui om.
Îndată palatul
meu a luat înfăţişarea unei cetăţi ocupate. Fiecare moment ce trecea,
sporea numărul tulburărilor. Ierusalimul era inundat de populaţia adunată
de prin munţii Nazaretului. Se pare că toata Iudeea se afla la Ierusalim.
Eu îmi luasem de femeie (soţie) o domnişoara dintre Gali, care avusese nişte descoperiri pentru viitor. Plângând, ea s-a aruncat la picioarele mele şi mi-a zis: „Păzeşte-te! Să nu te atingi de omul acesta, pentru că el este Sfânt!
Eu îmi luasem de femeie (soţie) o domnişoara dintre Gali, care avusese nişte descoperiri pentru viitor. Plângând, ea s-a aruncat la picioarele mele şi mi-a zis: „Păzeşte-te! Să nu te atingi de omul acesta, pentru că el este Sfânt!
Noaptea trecută
eu l-am văzut în vis. El umbla deasupra apelor. El zbura pe aripile vântului,
şi vorbea furtunilor şi peştilor mării şi toate erau supuse voinţei lui. Chiar
şi râul de pe muntele Kidron, curgea plin de sânge. Statuile Cezarului erau
pline de murdăria Golgotei. Catapetesmele dinlăuntrul templului, s-au
dărâmat şi soarele s-a întunecat ca îmbrăcat în doliu. O! Pilate, rău
mare te aşteaptă, dacă nu vei asculta sfatul femeii tale. Blestemele
Senatului Roman! Teme-te de puterea Cerului!”
Pe la timpul acesta
treptele de marmură, gemeau sub greutatea mulţimii, iar
Nazarineanul, era adus iarăşi la mine. Eu am pornit spre sala de
judecată, urmat de garda mea. Într-un ton aspru, am întrebat pe popor, ce
vrea!….
„Moartea Nazarineanului” a fost răspunsul.
„Pentru ce crima?” am întrebat eu.
„El a hulit pe Dumnezeu şi a profeţit dărâmarea templului. El se numeşte pe sine Fiul lui Dumnezeu, Mesia, Regele Iudeilor”.
Eu le-am spus că justiţia Romana nu pedepseşte astfel de fapte cu moartea.
„Răstigneşte-l, răstigneşte-l!” izbucni însă strigătul de la gloata înfuriată.
„Moartea Nazarineanului” a fost răspunsul.
„Pentru ce crima?” am întrebat eu.
„El a hulit pe Dumnezeu şi a profeţit dărâmarea templului. El se numeşte pe sine Fiul lui Dumnezeu, Mesia, Regele Iudeilor”.
Eu le-am spus că justiţia Romana nu pedepseşte astfel de fapte cu moartea.
„Răstigneşte-l, răstigneşte-l!” izbucni însă strigătul de la gloata înfuriată.
Strigătele gloatei
înfuriate zguduiau palatul din temelie. În mijlocul acestei zarve nemaipomenite,
nu era decât un om liniștit şi calm. ACESTA ERA IISUS DIN NAZARET.
După mai multe
sforţări, fără rezultate, de a-l scăpa de furia acestor persecutori
înverşunaţi, eu am luat o măsură care pentru moment mi se păru că va servi ca
să-i scap viaţa; am dat poruncă ca el sa fie biciuit; apoi cerând ligheanul cu
apa, eu m-am spălat pe mâini în faţa mulţimii, arătând prin aceasta,
dezaprobarea mea pentru acest fapt. Dar în zadar. Aceşti mizerabili nu
s-au mulţumit decât cu viaţa lui.
În desele noastre
tulburări civile, eu am fost de mai multe ori martor al furiei popoarelor
dar, din câte am văzut, nimic nu se poate asemăna cu aceasta.
Într-adevăr s-ar putea spune că in această ocazie toate spiritele rele din ţinutul infernului s-au strâns în Ierusalim. Mulţimea părea că nu umblă pe picioare, ci umblă pe sus urlând, precum valurile unei mări înfuriate. O mare neastâmpărată se întindea de la porţile Pretorului până la muntele Sion, cu strigăte, cu fluierături, cum nu s-a mai auzit niciodată în istoria Romei.
Într-adevăr s-ar putea spune că in această ocazie toate spiritele rele din ţinutul infernului s-au strâns în Ierusalim. Mulţimea părea că nu umblă pe picioare, ci umblă pe sus urlând, precum valurile unei mări înfuriate. O mare neastâmpărată se întindea de la porţile Pretorului până la muntele Sion, cu strigăte, cu fluierături, cum nu s-a mai auzit niciodată în istoria Romei.
Ziua s-a
întunecat ca un amurg, asemenea celui văzut la moartea lui Iulius Cezar cel Mare,
care s-a întâmplat tot aşa pe la mijlocul lui Martie. Eu, Guvernatorul
provinciei răsculate, stăteam rezemat de o coloană a palatului meu,
gândindu-mă la înfricoşătorul fapt al acestor oameni cruzi care târau spre
execuţie pe nevinovatul Nazarinean.
Toţi dispăruseră din jurul meu. Ierusalimul, scosese afară pe locuitorii săi, care se înşiraseră pe părţile funebre ce conduc spre Geronica (Golgota). Un aer de jale şi întristare mă acoperea. Garda mea însoţise pe cavaleri, iar sutaşul pentru a arăta o umbra de putere, se străduia să facă ordine.
Eram lăsat singur şi cu inima zdrobită şi mă gândeam că ceea ce s-a petrecut în momentul acesta stătuse mai mult în puterea zeilor, decât în puterea omului.
Toţi dispăruseră din jurul meu. Ierusalimul, scosese afară pe locuitorii săi, care se înşiraseră pe părţile funebre ce conduc spre Geronica (Golgota). Un aer de jale şi întristare mă acoperea. Garda mea însoţise pe cavaleri, iar sutaşul pentru a arăta o umbra de putere, se străduia să facă ordine.
Eram lăsat singur şi cu inima zdrobită şi mă gândeam că ceea ce s-a petrecut în momentul acesta stătuse mai mult în puterea zeilor, decât în puterea omului.
Deodată se auzi
un mare strigăt, ce venea de pe Golgota, care părea că este adus de vânt şi
care anunţa o agonie pe care urechea omenească, n-a mai auzit-o
vreodată. Nori mari, întunecoşi şi negri s-au coborât şi au acoperit aripa
templului, şi aşezându-se asupra oraşului, l-a acoperit ca un val, şi un
puternic cutremur de pământ a zguduit totul.
Atât de înfricoşătoare au fost semnele ce s-au văzut, atât pe ceruri cât şi pe pământ, încât se zice că: Dionisie Acropagul ar fi exclamat: „sau că autorul naturii suferă, sau că Universul se sfârşeşte.”
Atât de înfricoşătoare au fost semnele ce s-au văzut, atât pe ceruri cât şi pe pământ, încât se zice că: Dionisie Acropagul ar fi exclamat: „sau că autorul naturii suferă, sau că Universul se sfârşeşte.”
Către ceasul
dintâi al nopţii, mi-am luat mantaua pe mine şi am pornit pe jos în oraş,
spre porţile Golgotei. Jertfa era consumată!…
Mulţimea se întorcea în cetate, dar de fapt tot agitată, dar şi posomorâtă şi cu feţele lor întunecate şi mohorâte şi disperate.
Mulţi erau cuprinşi de frică şi de remuşcare pentru cele ce văzuseră. De asemenea, am văzut pe mica trupă de ostaşi, trecând mâhniţi, iar purtătorii steagului, îşi învăluiseră capul în semn de întristare.
Am auzit un ostaş murmurând în cuvinte străine, pe care eu nu le-am înţeles. Ici si colo, se vedeau grupuri de oameni şi femei adunaţi şi, când aruncau privirea spre muntele Calvarului rămâneau nemişcaţi, ca în aşteptarea vreunei alte minuni a naturii.
Mulţimea se întorcea în cetate, dar de fapt tot agitată, dar şi posomorâtă şi cu feţele lor întunecate şi mohorâte şi disperate.
Mulţi erau cuprinşi de frică şi de remuşcare pentru cele ce văzuseră. De asemenea, am văzut pe mica trupă de ostaşi, trecând mâhniţi, iar purtătorii steagului, îşi învăluiseră capul în semn de întristare.
Am auzit un ostaş murmurând în cuvinte străine, pe care eu nu le-am înţeles. Ici si colo, se vedeau grupuri de oameni şi femei adunaţi şi, când aruncau privirea spre muntele Calvarului rămâneau nemişcaţi, ca în aşteptarea vreunei alte minuni a naturii.
M-am întors în Pretoriu
întristat şi plin de gânduri care mă frământau. Urcându-mă pe trepte, se
puteau vedea stropii de sânge care curseseră de la Nazarinean.
După un timp a venit la mine un bătrân, cu o grupă de femei plângând, care rămăseseră la poartă, iar el s-a aruncat la picioarele mele plângând amar. L-am întrebat ce vrea şi el mi-a zis: „Eu sunt Iosif din Arimateia, şi am venit să cer de la tine îngăduinţa de a îngropa pe Iisus din Nazaret”….
I-am zis: „Cerinţa ta se va împlini”….
Atunci, primind raportul că Iisus este mort, am poruncit lui Naulius să ia cu sine ostaşi şi să supravegheze înmormântarea, ca să nu fie împiedicată.
După un timp a venit la mine un bătrân, cu o grupă de femei plângând, care rămăseseră la poartă, iar el s-a aruncat la picioarele mele plângând amar. L-am întrebat ce vrea şi el mi-a zis: „Eu sunt Iosif din Arimateia, şi am venit să cer de la tine îngăduinţa de a îngropa pe Iisus din Nazaret”….
I-am zis: „Cerinţa ta se va împlini”….
Atunci, primind raportul că Iisus este mort, am poruncit lui Naulius să ia cu sine ostaşi şi să supravegheze înmormântarea, ca să nu fie împiedicată.
Mai târziu
câteva zile, mormântul a fost găsit gol. Ucenicii săi au vestit în toată
provincia, ca Iisus s-a sculat dintre morţi cum prezisese el.
Îmi mai
rămăsese numai această datorie, ca să fac cunoscut împăratului această
întâmplare dezgustătoare şi neobişnuită. Chiar în noaptea aceea, ce a urmat
catastrofei neaşteptate am început a face acest raport şi, de către ziuă, s-a
auzit un sunet de pe Calvar, intonând aria Dianei, care a venit la
urechile mele!…
Aruncându-mi privirea spre poarta Cezarului, am văzut apropiindu-se o trupa de soldaţi şi am auzit sunetul trâmbiţei care intona marşul Cezarului. Erau întăririle care mi se făgăduiseră, cele doua mii de ostaşi aleşi, şi pentru a grăbi sosirea lor, au călătorit toată noaptea.
A fost hotărât de soartă!… am strigat eu cu amărăciune şi frecându-mi palmele, ca marea nelegiuire să fie îndeplinită, şi ca pentru scopul de a împiedica răscoala de ieri, trupele de ostaşi să sosească astăzi!!!… Soartă cruda, cum îţi baţi joc de soarta muritorilor!
Era prea adevărat ce a strigat Nazarineanul de pe cruce: „S-a sfârşit”.
Aruncându-mi privirea spre poarta Cezarului, am văzut apropiindu-se o trupa de soldaţi şi am auzit sunetul trâmbiţei care intona marşul Cezarului. Erau întăririle care mi se făgăduiseră, cele doua mii de ostaşi aleşi, şi pentru a grăbi sosirea lor, au călătorit toată noaptea.
A fost hotărât de soartă!… am strigat eu cu amărăciune şi frecându-mi palmele, ca marea nelegiuire să fie îndeplinită, şi ca pentru scopul de a împiedica răscoala de ieri, trupele de ostaşi să sosească astăzi!!!… Soartă cruda, cum îţi baţi joc de soarta muritorilor!
Era prea adevărat ce a strigat Nazarineanul de pe cruce: „S-a sfârşit”.
Acesta este
cuprinsul raportului şi rămân al Majestăţii Voastre supus, cu respect
şi smerenie.
Guvernatorul PONŢIU PILAT
Făcut în Ierusalim în a XXVIII-a zi a lunii Martie,
Anul 4147 de la creaţiune.
Făcut în Ierusalim în a XXVIII-a zi a lunii Martie,
Anul 4147 de la creaţiune.
Sursa:
http://www.ziare.com/pitesti/stiri-actualitate/scrisoarea-lui-pilat-catre-tiberiu-imparatul-imperiului-roman-imediat-dupa-rastignirea-mantuitorului-iisus-hristos-5241239
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu