Zilele
culturale ale Bârladului
Victor
Ion Popa - Artistul și criticul plastic,
Album realizat de Cătălin Andrei Teodoru
la Editura Sfera Bârlad, 2015, după un an de la lansare
-Victor Ion Popa – un multicultural care
trăiește visând-
Cu
un “Cuvânt înainte” de mare profesionist, semnat de C. D. Zeletin, președintele
de Onoare al Academiei Bârlădene, ne este
prezentată “personalitatea cea mai importantă ce s-a format în sânul Societății
literar artistice “Academia Bârlădeană” care la 1 mai 2015 a împlinit 100 de
ani, “personalitatea cea mai fascinantă, cea mai sensibilă, cea mai fecundă și
cea mai felurită în manifestările artistice”, pe cel care „rămâne una din cele dintâi figuri
renascentiste, în sensul universalității, ale artei românești – ca poet,
prozator, dramaturg, biograf, desenator, pictor sculptor, regizor și actor,
director de scenă și profesor de conservator, director de teatru și creator
(unul dintre primii) de scenarii radiofonice, jurnalist, plăsmuitor de formule noi în teatru și în exprimarea artistică a
vieții sătești, dar și tehnician multiplu obsedat de reveria leonardescă a
zborului”, pe cel ce „a uluit contemporanii prin câte a putut să
înfăptuiască într-o viață de om, și aceea scurtă...”.
Profesorul, doctoral, literatul, academicianul C.D. Zeletin aduce elogii și mai tânărului confrate
Cătălin-Andrei Teodoru, originar de prin părțile unde s-a născut și a copilărit
artistul, - în satul Văleni vecin cu Dodeștii lui Victor Ion Popa - care, “preluându-i gândul, un vis de o viață pentru
alcătuirea unui Album care să arate, prin grația peniței ori a creionului,
harul neobișnuit și imensa opera de plastician a lui Victor Ion Popa”, reușita
lucrare de față.
“Sensibil
și prompt”, tânărul i-a preluat ideea, spune C.D. Zeletin, și „după ani buni de muncă în biblioteci, arhive,
muzee, colecții etc., a izbutit să adune, cu o tenacitate calmă și cu o
apreciabilă ușurință de a se mișca în aria subiectului, ceea ce părea
ireversibil risipit și care, iată, se prezintă astăzi, la centenarul Academiei
Bârlădene, ca o reconfortantă surpriză”, pentru „oricine va deschide tomul
acesta va trăi aceleași satisfacții și va simți bătaia aripilor de înălțime ale
lui Victor Ion Popa”.
Intitulat Victor
Ion Popa – Artistul și criticul plastic, Albumul, realizat la Editura
Sfera, Bârlad, 2015, spuneam, este mai mult, ni-l prezintă pe cel omagiat ca pe
un multicultural, munca de arhivar a realizatorului, completându-l pe
inițiator, cu succes.Tomul cu cele aproape 800 de pagini, structuarat, cum
poate și-ar fi dorit și artistul, selecția fiind colectivă, autor și inițiator,
cum precizează prefațatorul și
adunătorul materialului etalat, mai întâi informații despre ce este Academia
Bârlădeană la 100 de ani, critici,
autocritici, confesiuni, aminiri, despre Amfitrion, prezentarea acestuia lângă
alți corifei ai artei – N.N. Tonitza, maestrul Vlahuță, poetul G. Tutoveanu,
folcloristul Tudor Pamfile și părintele Toma Chiricuță, făuritorii Academiei
locale, dar și Bârladul, ca Târg al năpastelor atunci, prin 1932, cu Notă
despre autor – consăteanul lui Victor Ion Popa, după care, caratele, opera
multilateralului: Victor Ion Popa- Autoportrete; Victor Ion Popa – văzut de
alți artiști, și tot așa, același, cu...portrete, p. 163; desene, p. 553;
caricaturi, p. 603; sculpturi-caricatură, p. 683; Varia, p. 687, desfășurătorul
incluzind și utilul Indice de nume, p.743, Editura reținând și prezentând pe
cei care, cu generozitatea momentului, au sprijinit publicarea Albumului cu
ocazia Centenarului Academiei Bârlădene, 1915-2015.
„Domnul Victor Ion Popa este zidar, croitor, mașinist,
electrician, pictor, scenograf, director de scenă, comitet de lectură și
deseori dactilografă. Mai era foarte rar: om care-și aduce aminte că, la
capitolul foame și somn, e falit. La capitolul muncă, însă, adaugă un imens
capital scontat din maladia autosacrificării – indiferent dacă sacrificiul era
sau nu înțeles și prețuit. Așadar: sacrificiu cu aureolă...”, scrie George
Mihail Zamfirescu, în „Mărturii în contemporanietate”, p.31.
Cele spuse în „Mărturia” de sus erau însăși spusele artistului
care într-o scrisoare către prietenul său S. Albu (Saul Weismann), secretar de redacție la ”Cuvântul,” îi vorbea despre munca sa de caricaturist
pentru portretizarea celor 40 de
redactori care la 5 noiembrie 1933 scoteau numărul festiv cu 100 de pagini: „am
lucrat noaptea ca un bezmetic. În clipa când îți scriu este șapte seara și eu
n-am dormit în ultimele 48 de ore decât trei ceasuri: două ieri și unul astăzi
înainte de masă”.
Un
portret al lui Victor Ion Popa, făcut de Vasile Damaschin, alt membru al
Academiei Bârlădene, găsit de autorul Albumului și pus în el, p.42, are darul
să ne uimească cu privire la persoana și fizicul său: “…Victor Ion Popa
nu era o figură care să fie remarcată: mic de statură, subțirel, rămas
un provincial în îmbrăcăminte, rezervat, pe care îl descopereai mai târziu. Ca
și în autoportretul publicat în Istoria
literaturii române de G. Călinescu, desenul din pagina 702, lucrat foarte
lejer în peniță de Victor Ion Popa în genul său puțin obișnuit, scriitorul
apare cu un obraz subțire, de adolescent, mai curând feminin, cu pistrui aurii,
care în anii din urmă devenise fragil. Avea ochi blânzi, cuminți, cărora abia
mai pe urmă le descopereai febrilitatea. Dincolo de zâmbetul liniștit se
ascundea o energie capabilă de acțiuni impetuoase, stimulatoare pentru cei din
jurul său, incandescență de arc voltaic. Era generos, nepretențios și avea o
singură perseverență: de a munci fără măsură”.
…”L-am
cunoscut îndată după sosirea lui în București, la sfârșitul Primului Război
Mondial, ca pe unul dintre tinerii porniți pe drumul spinos al artei… Purta
costumul cu reminiscențe militare al demobilizaților, împreună cu amintirea
multelor încercări ale războiului și, deocamdată, se arăta în cafeneaua
literară a vremii însoțit de marile lui mape de desenator, pe care le îmbogățea
cu spirituale caricaturi, executate din colțul mesei. Finețea grafiilor lui,
pătrunderea psihologică, umorul lui, ar fi putut impune ele singure
personalitatea artistică a lui Victor Ion Popa”, scrie Tudor Vianu în Contemporanul la 15 martie 1957, referindu-se la Take, Ianke și Cadâr.
…”Parcă-l
văd schițând încet, elegant, gândind și sorbind tacticos din cafea. Nu se
repezea în linii nervos să scoată forma șarjată din fuga condeiului. Era un
cerebral. Contura și apoi privea
încrețind fruntea. Revenea la noi linii la fel de tacticos așternute pe hârtie,
ca la început. Lucra mult din memorie, spunea că în felul acesta artistul are
concretizate toate formele caracteristice, fără să îngreuneze. …Era omul
conștiincios, nu adăuga nimic dar nici nu-ți lua. Caracteristicile erau bazate totdeauna pe adevărul anatomic;
niciodată nu așeza o cută a feței, sau ochiul, decât acolo unde anatomic era
permis. Îmbrăcămintea avea falduri și
croială după toate regulile artei; în desenele colorate se observă aproape și
calitatea stofei din care sunt lucrate, iar cureaua are cataramă și zâmbocul
respectiv…
Desenele
lui Victor Ion Popa ne arată pe omul de gust, de mare talent și putere de muncă”,
este părerea lui Silvian Ionescu în “Victor Ion Popa, caricaturist, în
Bis.Arta-Teatru-Cinema-Muzică”, București, 6 aprilie 1946, p. 5.
“Îl văd la o masă de lucru din stejar afumat, în fața unei
scrumiere ticsite de mucuri, cu ceașca de cafea plină lângă un termos imens. În
încăperea cât o chilioară – situată în spatele scenei – cu pereții acoperiți de
afișe, de schițe, cu rafturile gemând de cărți, un om cu fruntea înaltă și
brăzdată se plimbă nervos, își adună gândurile risipite, le ordonează și -
fulgerător - le transcrie. Este mereu într-o febră a creației care nu cunoaște
răgaz, este mereu într-o afirmare a
fecundității care nu cunoaște odihnă”, îl dibuie din aduceri aminte Radu Beligan în
Contemporanul din 25 martie 1966.
„Mă pricepeam oarecum și în pictură. Chiar nu știu cum de
n-am ajuns pictor. Călătoream și eu cu
șevaletul prin insule, țări și orașe. Dar afurisitul de teatru m-a prins pentru
totdeauna. Stau pe scenă, înghit praful și ascult prostiile actorilor zi de zi,
noapte de noapte. Sunt o otravă care mă va ucide, dar nu știi cât îmi place să
o beau până la fund”, se identifică Victor Ion Popa prin gura lui Octavian Moșescu, Vitralii,
Editura Litera, București, 1971, pp. 83-86.
-Cum te poți ocupa în același timp
de teatru, de roman, de pictură și de desen?, l-a întrebat Vivian Bell (Ionel
Jianu), căruia i-a răspuns:
- Fiecare îndeletnicire se
realizează pe rând, după nevoi pe care nu sunt stăpân. Când mă ocup de teatru,
nu mai pot face altceva. Așa, am juns la
roman pentru că nu mai puteam face teatru. Eu am muncit și niciodată n-am știut
ce e vacanța. Mă odihnesc schimbându-mi ocupațiile. După ce scriu, îmi găsesc
odihna în desen. Și pe urmă iar revin la manuscrise. Nu pot să stau degeaba.
“…Pe lângă fotografierea în grup a personalului redacțional,
s-a apelat la Victor Ion Popa să facă și desene-caricaturi ale redactorilor, el
fiind unul din cei mai talentați artiști ai timpului, în acest gen. A fost o
muncă grea. Zile de-a rândul Victor Ion Popa a trebuit să stea la pândă în
redacție ca să-i “prindă”pe cei peste 40 de oameni ale căror “capete” să le
creioneze și apoi să le definitiveze. Iar Victor Ion Popa nefiind numai pictor,
ci și om de teatru, a fost un chin –cum reiese , de altfel și din scrisoarea de
care s-a pomenit – până a izbutit să-și ducă munca la realizarea atâtor zeci de
figuri, la bun sfârșit”, descria travaliul secretarul redacției S. Albu, p.40
din Album.
“O
cruntă boală l-a răpus, în plină maturitate creatoare, atunci când cele dintâi
fire albe începuseră să i se arate la tâmple. Dar scurta lui viață s-a
desfășurat cu o arzătoare intensitate, într-un pur climat de artă”, spunea
Irina Răchițeanu, în “Mic îndreptar de teatru”, Ediție îngrijită de Virgil
Petrovici, Editura Eminescu, București, 1977, de care se folosește
Cătălin-Andrei Teodoru, p.50.
Tot Irina Răchițeanu este persoana care, spune C.D.
Zeletin în „Cuvânt înainte”, a dezvăluit ceea ce în acei ani de la sfârșitul celui de al
Doilea Război Mondial a fost o mare lovitură morală pentru cel care conducea
trupa și Instituția teatrală, personalul din subordine, dovedind opacitate,
ignoranță și prostie până la îngâmfare, răspunzând unor manipulări, au ieșit în
fața teatrului, demonstrând împotriva lui, cu lozinci pe care scria „Moarte lui
Victor Ion Popa!”, incident care, credem și noi, a contribuit la crearea
premiselor bolii care avea să-i grăbească sfârșitul.
„Un cancer de natură traumatică, provenind dintr-un accident de automobil, a pus brusc capăt
vieții creatoare de viață...” a scris Ion Valentin Anestin, manuscris,
Biblioteca Națională a României.
„Mult mi-au chinuit
Biata mea făptură,
Unii cu iubire,
Ceilalți cu ură.
Mi-au înveninat
Tot ce-am dus la gură,
Unii cu iubire.
Ceilalți cu ură...
Dar ce m-a zdrobit
Mai fără măsură
N-avea nici iubire,
N-a avut nici ură”.
(Cântul XLVII din Cartea Cântecelor de Heinrich Heine,
tălmăcire de Victor Ion Popa, „Cântecele mele...”, Postume, Editura Boema,
București,1946, p. 117).
„Pironit de boală, între crizele nemiloase și câte un
suspin de dor pentru tot ce însemna teatru, artă, frumos, lua creionul și din
fugă, din câteva linii sau câteva rânduri, dă viață: o caricatură, un articol,
o schiță”, Violeta Arghirescu, p. 51.
Vezi Victor Ion Popa, autoportret caricatural înfățișând
cu o ironie amară chinurile îndurate în ultimele săptămâni de viață, pagina 133
din Album, lucrare regăsită și în Victor Ion Popa, Scrieri despre Teatru,
Ediție îngrijită de Vicu Mîndra și Sorin Popa, Editura Meridiane București, 1969,
pacientul cu tot felul de seringi în
dânsul.
“Cu blocul pe genunchi, cu mâna galbenă și uscată, desena
din memorie pe cei care îi erau dragi, sau schița cu umor scena ducerii lui în
sala de operație și, dacă era prea obosit când vreun prieten venea să-l vadă, cerea
blocul cu un gest și cu un zâmbet satisfăcut; și din filă în filă se înșirau
liniile visurilor lui, în planurile amănunțite ale casei de la Izvoare, ori în
zeci și zeci de tipuri, în care ar fi trăit cândva măști vii pentru actorii
conduși de geniul lui regizoral.
Victor Ion Popa (...) a murit visând”. (Mircea
Ștefănescu, Victor Ion Popa a murit visând, în Bis. Arta-Teatru-Cinema-Muzica,
IV,151, București, 6 aprilie 1946, p. 5; vezi și Victor Ion Popa, p. 134,
autoportret caricatural înfățișând
întoarcerea sa de la sanatoriu, vlăguit de boală, sprijinit de soția sa Maria Mohor, de unicul fiu, Sorin, și de
soacra sa, Sabina Mohor).
„Visează !
Aripa luminii s-a
strâns
Și pasărea vieții pe valul nopții legănând
Se înfrățește cu zeul stâns
Însăgetându-l cu o vrajă, o năzuință, ori un gând.
Visează !
Deasupra cerul – pajiște divină – a-nflorit.
Noaptea singură și vastă plânge lacrimi tremurate de
lumină.
Visează !
Praful muncii, asudul
vieții: truda, s-au potolit.
Toate drumurile duc mai afund, duc mai departe;
În negură capetele și le-au adâncit
Și cel din urmă ochiu de lumină
Clipește mai tare, mai îmbietor, mai curat
Și orice depărtare
E atât de mare
Că trupul rămas fără putere, lasă numai sufletul și
gândul
Să bată sporul apelor vieții întrecându-l.
Visează !
Totul doarme și se călește pentru mâne,
Pentru un dor, o nebunie, ori o pâne.
Tu vrei să prinzi săgeata vremii din zbor,
Să străpungi inima morții –
Odihnește-ți și tu obositul gând
Năzuind, dorind, visând.
Visează!
N-ai săgeată în inimă, ai visul;
Pe piept n-ai zale, ai visul;
N-ai coif, n-ai lance, n-ai arcuri, n-ai cal,
Ai visul, visul, visul...
Călește-l în para fiecărui amurg mai tare,
Rotunjește-l ascute-l, fă-l nebiruit!
Închipuirea de eri e viața de mâne
Când crezi în ce ai închipuit
Și din toată lupta pentru un dor, o nebunie, ori o pâne
Mâne,
Doar visul rămâne.
Visează!
(Victor Ion Popa, „Cântecele mele...” Postume, Ed. Boema,
București, 1946, pp. 41-42)
„Era un moldovean blând și bun. Bunătatea lui ieșea din
vorbele potolite pe care le rostea. Bârlădean. Pe fața lui se citea liniștea
sufletului și o înțelegere binevoitoare pentru cei cu care discuta sau lucra.
Se pare că moldovenismul care-l ducea cu
el, Victor Ion Popa – pe care l-am cunoscut încă din liceu – a voit să-l pună –
după propria mărturisire – în piesa Mușcata din fereastră”, susținea George V.
Bumbești, p 33.
„Bunătatea mea e
slăbiciunea mea. Dar nu sunt slab fiindcă sunt bun, sunt bun fiindcă sunt slab”
(„Un om îndurerat. Nuvele și povestiri” de Victor Ion Popa, Ediție îngrijită de
Sorin Popa, Editura „Cartea Românească”, București, 1973, p. 25).
Ion N. Oprea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu