Pr. Prof. dr. Theodor
Damian
Învierea
Domnului şi apartenenţa noastră
Motto: Iar Toma a zis…”Domnul Meu
şi Dumnezeul meu!” (Ioan 20, 28)
Uimirea lui Toma la arătarea
Domnului înviat din morţi a trecut de la experienţa personală a copleşitoarei
întâlniri la o experienţă colectivă, ea devenind uimirea unei lumi întregi în
faţa inexplicabilului.
Când spunem şi noi,
ca şi Toma, ”Domnul Meu” ne
referim la Iisus ca ”Dominus”, Stăpânul Cel ce domină, stăpâneşte. Când la
cuvântul ”Domnul” mai adăugăm şi cuvântul ”Dumnezeu”, e şi mai clar că vorbim
despre Stăpânul a toate, făcătorul cerului şi al pământului, iar în cazul lui Iisus,
mai precis, de Logosul divin întrupat în istorie, Cel prin care toate s-au
făcut, aşa cum afirmă Sfântul Ioan Teologul în prologul Evangheliei sale.
Deci dacă Stăpânul a
toate a înviat, înseamnă că a murit. Ca Dumnezeu să învie parcă te poţi aştepta
câtă vreme El poate face orice minune. Dar ca Dumnezeu să moară, aici
înţelegerea se blochează. Stăm în uimire chiar dacă ştim că ”atât de mult a iubit
Dumnezeu lumea încât pe Unicul Său Fiu L-a dat pentru ca oricine crede în El să
nu moară, ci să aibă viaţă veşnică” (Ioan 3,16).
Să facă Dumnezeu un
asemenea gest total, de neimaginat, pentru mine, pentru noi? Chiar dacă ştim că
noi suntem prietenii lui (Ioan 15, 14) şi că ”nu există dragoste mai mare decât
ca cineva să-şi dea viaţa pentru prietenii săi” (Ioan 15, 13), totuşi, în
mintea noastră stăruie întrebarea psalmistului în cel mai adânc sens al
acesteia: ”Ce este omul că-Ţi aminteşti de el, sau fiul omului că-l cercetezi?”
(Psalm 8, 4), în timp ce conştientizăm distanţa dintre Creator şi creatură, în
principiu, iar în fapt distanţa dintre cine este Dumnezeu şi cine sunt eu,
muritorul, nevrednicul, păcătosul.
Nu poţi decât să stai mut
în faţa faptelor împlinite, moartea şi Învierea Domnului, orice explicaţie
fiind insuficientă pentru a ne scoate din starea de copleşire; vorba unei
expresii din cântările liturgice: „a pricepe mintea nu poate”.
Şi totuşi! Învierea ne
este dată în dar. După aducerea omului de la nefiinţă la fiinţă, odată cu
împodobirea lui cu chipul divin, Învierea Domnului este cel mai mare dar făcut
omului în istoria sa existenţială. Ea deschide porţile veşniciei şi devine pod
între viaţa pământească şi cea a împărăţiei divine.
Una dintre marile veşti
aduse de Înviere este aceea că deşi am căzut de la faţa lui Dumnezeu, Părintele
ceresc nu ne-a dezmoştenit, nici nu s-a dezis de noi; de aceea Iisus
Mântuitorul ne lansează chemarea: „Veniţi, binecuvântaţii Părintelui Meu şi moşteniţi
Împărăţia care v-a fost gătită vouă de la facerea lumii!” (Matei 25, 34),
chemare constant valabilă pentru tot cel ce crede.
Învierea Domnului
echivalează cu o nouă creaţie, ca în cazul lui Lazăr cel mort de patru zile şi
care a fost înviat de Domnul Hristos. Deci trupul mort, ţărâna, a auzit
chemarea Domnului:”Lazăre,
vino afară! Şi s-a însufleţit, supunându-se cuvântului Celui Prea Înalt şi
amintind de faptul că „prin El toate s-au făcut şi nimic din ce s-a făcut, fără
El nu s-a făcut”(Ioan 1, 3).
Iată-L, aşadar, pe Făcătorul
a toate acţionând în istorie, umblând printre oameni şi mai apoi, ca punct
culminant al activităţii Sale pământeşti, murind şi înviind a treia zi, pentru
a demonstra că moartea nu este ţinta, finalul existenţei umane, că moartea nu e
atotputernică şi definitivă, că poate fi depăşită, înfrântă, că noi nu suntem
făcuţi pentru a muri, ci pentru a moşteni Împărăţia veşnicei comuniuni cu
Dumnezeu.
Învierea Domnului este o
invitaţie de a merge mai la adânc, aşa cum le-a spus Iisus ucenicilor Săi să
facă, atunci când, pescuind toată noaptea, nu au prins nimic (Luca 5, 1-11).
Apoi, ascultând de sfatul Mântuitorului, au prins peşte de se scufundau
corăbiile. În cazul nostru, Învierea ne invită să trecem de la sălăşluirea în
coajă la trăirea în miez, în adânc, ea fiind adâncul şi punctul culminant al
credinţei noastre şi al mântuirii, fapt pentru care Sfântul Apostol Pavel
precizează cu deosebit accent:”Dacă nu credeţi că Iisus a înviat, zadarnică
este şi predica noastră şi credinţa voastră (I Cor. 15, 14).
Învierea lui Hristos ni-L
redescoperă pe Dumnezeu ca fiind Stăpânul şi Domnul, cum am spus la început,
singurul care are putere asupra vieţii şi asupra morţii şi care ne pune într-un
dialog nemijlocit cu Dumnezeu, înnoind sensul apartenenţei noastre originare,
autentice şi redirecţionându-l, spre adevărata relaţie.
Când Dumnezeu vorbeşte în
porunca întâia a Decalogului zicând:”Eu sunt Domnul Dumnezeul tău, să nu ai
alţi Dumnezei în afară de Mine” (Ieşire 20, 2-3), cuvântul “tău” indică adresare
directă şi apartenenţă clară. Noi suntem ai Domnului, Dumnezeu este al nostru.
Acest lucru este confirmat din generaţie în generaţie în tot Vechiul şi Noul
Testament şi până azi, într-un fel, culminând cu strigătul Sfântului Apostol
Toma copleşit de uimire şi bucurie:”Domnul meu şi Dumnezeul meu!”(Ioan
20, 28).
Cât este de frumos şi de
semnificativ să constatăm că la adresarea lui Dumnezeu către om la începuturi:”Eu
sunt Domnul, Dumnezeul tău”..., aflându-ne în interiorul Învierii lui Hristos,
dovedind că am auzit şi înţeles porunca, Îi răspundem: „Că Tu eşti Dumnezeul
nostru, afară de Tine pe altul nu ştim”, aşa cum cântăm la slujba Învierii
(Cântare din canonul Învierii).
Deci cum ne însuşim
Învierea Domnului? Trăind întru El prin credinţă fierbinte şi fermă: „Cel ce
crede-n Mine, chiar de va muri, viu va fi”(Ioan 11, 25) ne asigură Mântuitorul
cu făgăduinţă.
Suntem chemaţi, deci, să
ne centrăm viaţa pe Învierea Domnului, să trăim cu faţa spre Înviere, înaintând
spre ea încredinţaţi fiind că astfel ne împlinim menirea existenţială
autentică.
Aşadar, cu credinţa
înnoită de Învierea Domnului, aşa mergem spre Împărăţie, lăudând pe Dumnezeu şi
îndemnându-i şi pe alţii să ni se alăture, după cum glăsuieşte cântarea
canonului Învierii: „Veniţi toţi credincioşii să ne închinăm Sfintei Învieri a lui
Hristos!”
Hristos a înviat!
Cu adevărat a înviat!
Sfintele Paşti 2016, New York
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu