"Vom avea de-acum înainte dominaţia banului internaţional, impusă de străini"
Eminescu nu
a fost doar poet şi gânditor, ci şi un mare jurnalist român (sigur cel mai
mare) şi, în această calitate, primul analist economic şi politic din istoria
României. "Diagnosticele", avertismentele, analizele şi soluţiile sale,
bazate pe o profundă cunoaştere a realităţilor româneşti, a istoriei şi a
contextului european, sunt valabile şi astăzi. Citindu-i textele publicistice,
ai senzaţia halucinantă că sunt scrise aici şi acum.
Pornind de
la această realitate culturală care, deşi publică, este necunoscută publicului
(căci Eminescu este mai mult citat decât citit), ne-am gândit să-l
"confruntăm" cu situaţia din prezentul imediat, printr-un interviu
virtual. De fapt, virtuală este proiecţia în prezent, pentru că răspunsurile
"intervievatului" sunt, de fapt, extrase din textele sale apărute în
publicaţiile Federaţiunea,Convorbiri Literare, Curierul de Iaşi
(1869-1877),Timpul (1877-1883), România Liberă (1889) - şi din manuscrisele
publicate postum.
Domnule
Eminescu, aţi putea descrie, în câteva cuvinte, cam cum arată România de
astăzi, în perspectivă socială şi politică?
Plebea de
sus face politică, poporul de jos sărăceşte şi se stinge din zi în zi de
mulţimea greutăţilor ce are de purtat pe umerii lui, de greul acestui aparat reprezentativ
şi administrativ care nu se potriveşte deloc cu trebuinţele lui simple şi care
formează numai mii de pretexte pentru înfiinţare de posturi şi paraposturi, de
primari, notari şi paranotari, toţi aceştia platiţi cu bani peşin din munca
lui, pe care trebuie să şi-o vânză pe zeci de ani înainte pentru a susţine
netrebnicia statului român. Cea mai superficială socoteală din lume ar dovedi,
îndestul, că puterea productivă a naţiei româneşti n-a crescut, n-a putut să
crească în raport cu groaza de cheltuieli pe care le-au impus formele de
civilizaţie străină, introduse cu grămada în ţara noastră. Clasele productive
au dat îndărăt; proprietarii mari şi ţăranii au sărăcit; industria de casă şi
meşteşugurile s-au stins cu desăvârşire - iar clasele improductive, oamenii ce
încurcă două buchi pe hârtie şi aspiră a deveni deputaţi şi miniştri,
advocaţii, s-au înmulţit cu asupră de măsură, dau tonul, conduc opinia publică.
Care credeţi
că este cauza acestei situaţii?
Am admis
legi străine în toată puterea cuvântului, care substituie, pretutindenea şi
pururea, în locul noţiunilor naţie, ţară, român, noţiunea om, pe aceea de
cetăţean al universului. Am creat o atmosferă publică pentru plante exotice, de
care planta autohtonă moare. Azi avem cele mai înaintate instituţii liberale:
control, suveranitatea poporului, consilii judeţene şi comunale. Stăm mai bine
pentru aceasta? Nu, de zece ori mai rău, căci instituţiile noi nu se potriveau
cu starea noastră de cultură, cu suma puterilor muncitoare de care dispunem, cu
calitatea muncii noastre, încât trebuie să le sleim pe acestea pentru a
întreţine aparatul costisitor al statului modern.
Aţi definit,
în editorialele de la TIMPUL , aceste legi de import ca fiind "legi ale
demagogiei". Ce sunt acestea şi cum ar trebui să arate nişte legi.
"nedemagogice"?
Legile
demagogiei sunt factice, traduse de pe texte străine, supte din deget, pe când
ele ar trebui să fie, dacă nu codificarea datinei juridice, cel puţin dictate
şi născute din necesităţi reale, imperios cerute de spiritul de echitate al
poporului; nu reforme introduse în mod clandestin, necerute de nimenea sau
vulgarizate ca o marfă nouă sau ca un nou spectacol.
Cum s-a
ajuns la acest import necondiţionat?
Spiritul
public nu e copt. Această copilarie a spiritului nostru public se arată de la
începutul dezvoltării noastre moderne, din zilele în care cei dintâi tineri,
rău sau deloc preparaţi, s-au întors din Paris, unde, uimiţi de efectele
strălucite ale unei vieţi istorice de o mie şi mai bine de ani şi uitând că
pădurea cea urieşească de averi, ştiinţă şi industrie au un trecut foarte lung
în urma-i, au socotit a introduce aceeaşi stare la noi, introducând formulele
scrise ale vieţii publice de acolo.
Deci îi
învinuiţi de superficialitate.
E o zicală
veche că, de-ai sta să numeri foile din placintă, nu mai ajungi s-o mănânci.
Drept că e aşa, dar cu toate acestea acele foi există. Şi dacă n-ar exista n-ar
fi placintă. Asemănarea e cam vulgară, dar are meritul de a fi potrivită.
Condiţiile plăcintei noastre constituţionale, a libertăţilor publice, de care
radicalii se bucură atâta, sunt economice; temelia liberalismului adevărat este
o clasa de mijloc care produce ceva, care, puind mâna pe o bucata de piatră, îi
dă o valoare înzecită şi însutită de cum o avea, care face din marmură statua,
din in pânzatură fină, din fier maşine, din lână postavuri. Este clasa noastră
de mijloc în aceste condiţii? Poate ea vorbi de interesele ei?
După părerea
Dumneavoastră, ce prevalează - sau ce ar trebui să prevaleze - în viaţa unui
stat: politicul sau economicul?
De când
lumea nu s-a văzut ca un popor să stea politiceşte sus şi economiceşte jos;
amândouă ordinele de lucruri stau într-o legătură strânsă; civilizaţia
economică e muma celei politice. Cestiunea economică la noi nu e numai o cestiune
a mişcării bunurilor; ea e mai adâncă, e socială şi morală. Fără muncă şi fără
capitalizarea ei, adică fără economie, nu există libertate. Celui care n-are
nimic şi nu ştie să se apuce de nici un meşteşug dă-i toate libertăţile
posibile, tot rob e, robul nevoilor lui, robul celui dintâi care ţine o bucată
de pâine în mână. Nu există alt izvor de avuţie decât sau munca, fie actuală,
fie capitalizată, sau sustragerea, furtul. Când vedem milionari făcând avere
fără muncă şi fără capital nu mai e îndoială că ceea ce au ei, a pierdut
cineva.
Am avut de
curând alegeri locale unde, conform unui nărav devenit tradiţie, mita
electorală a fost la loc de cinste. Se pare că mita este una dintre bolile
societăţii româneşti. Cât de corozivă credeţi că este această racilă?
Mita e-n
stare să pătrunză orişiunde în ţara aceasta; pentru mită capetele cele mai de
sus ale administraţiei vând sângele şi averea unei generaţii. Oameni care au
comis crime grave se plimbă pe strade, ocupă funcţiuni înalte, în loc de a-şi
petrece viaţa la puşcărie. Funcţiunile publice sunt, adesea, în mâinile unor
oameni stricaţi, loviţi de sentinţe judecătoreşti. Acei ce compun grosul
acestei armate de flibustieri politici sunt bugetofagii, gheşeftarii de toată
mâna, care, în schimbul foloaselor lor individuale, dau conducătorilor lor o
supunere mai mult decât oarbă. Elemente economice nesănătoase, jucători la
bursă şi întreprinzători şarlatani, se urcă, cu repejune, în clasele superioare
ale societăţii omeneşti.
Dar Justiţia
ce păzeşte?
Justiţia,
subordonată politicii, a devenit o ficţiune. Spre exemplu: un om e implicat
într-o mare afacere pe cât se poate de scandaloasă, care se denunţă. Acest om
este menţinut în funcţie, dirijază însuşi cercetările făcute contra sa;
partidul ţine morţiş a-l reabilita, alegându-l în Senat. Partidele, la noi, nu
sunt partide de principii, ci de interese personale care calcă făgăduielile
făcute naţiei în ajunul alegerilor şi trec, totuşi, drept reprezentanţi ai
voinţei legale şi sincere a ţării. Cauza acestei organizări stricte e interesul
bănesc, nu comunitatea de idei, organizare egală cu aceea a partidei ilustre
Mafia şi Camorra, care miroase de departe a puşcărie.
Daţi-mi un
indiciu din care să se poate vedea că tot sistemul administrativ este
direcţionat împotriva populaţiei, nu în sprijinul ei.
Oare nu e
caracteristic pentru tratamentul de care se bucură populaţiile noastre din
partea administraţiei şi a fiscului când constatăm că, în acelaşi timp în care
zeci de mii de străini imigrează în fiece an, românii, din contră, părăsesc
ţara lor, ca şoarecii o corabie care arde, şi că emigrează? La noi mizeria e
produsă, în mod artificial, prin introducerea unei organizaţii şi a unor legi
străine, nepotrivite cu stadiul de dezvoltare economică a ţării, organizaţie
care costă prea scump şi nu produce nimic.
Cum aţi
caracteriza actuala clasă politică?
Uzurpatori,
demagogi, capete deşarte, leneşi care trăiesc din sudoarea poporului, fără a o
compensa prin nimic, ciocoi boieroşi şi fudui, mult mai înfumuraţi decât coborâtorii
din neamurile cele mai vechi ale ţării. De acolo pizma cumplită pe care o
nutresc aceste nulităţi pentru orice scânteie de merit adevărat şi goana
înverşunată asupra elementelor intelectuale sănătoase ale ţării, pentru ca, în
momentul în care s-ar desmetici din beţia lor de cuvinte, s-ar mântui cu domnia
demagogilor.
Partidul
Conservator, cu care aveţi o legătură strânsă, fără a fi devenit membru al său,
şi-a construit doctrina după editorialele Dumneavoastră din TIMPUL. Sunteţi
susţinătorul unei teorii, al unui model de stat pe care nici mass-media, nici
sociologii nu-l cunosc sau se fac că nu-l cunosc: STATUL ORGANIC. Sunteţi
amabil să-l prezentaţi în rezumat, sau măcar în bazele de plecare?
Viaţa
noastră modernă pare a se apropia de povârnişul fatal, pe care istoricii latini
îl presupun, fără cuvânt, a fi existat înaintea constituirii statelor, adecă
acea stare de vecinică vrajbă, însemnată cu vorbele bellum ominium contra
omnes, răsboiul tuturor contra tuturor. Dar, precum în roiul de albine sau în
muşinoiul de furnici nu există legi scrise şi facultăţi de drept, deşi toate
fiinţele, câte compun un roiu, trăesc într'o rânduială stabilită prin instincte
înăscute, tot astfel omul primitiv trăeşte din cele dintâi momente în
societate. Când începe a-şi da seamă şi a căuta să explice modul de convieţuire
şi de conlucrare, se nasc religiile, care stabilesc adevăruri morale, sub forme
adevărat că dogmatice sau mitologice, religii care sunt totodată şi codice.
Astfel, s'ar putea spune că întreaga luptă între taberele opuse, numite una
liberală - care ajunge la comunism, alta conservatoare - care poate ajunge
într'adevăr la osifiearea statului, e pe de o parte lupta pentru drepturi, pe
de alta lupta pentru datorii. Conservatismul luptă pentru datorii. Pentru el,
împlinirea datoriilor către semenii săi, solidaritatea de bună voie sau impusă
prin legi a cetăţenilor unui stat, o organizare strictă, în care individul e
numai mijloc pentru întreţinerea şi înflorirea colectivităţii, cruţarea
economică a tuturor claselor, pe care le priveşte ca organe vii ale societăţii,
cu un cuvânt organizarea naturală, înţeleasă de toţi, moştenită adesea prin
tradiţie, prin obiceiul pământului, recunoscută de toţi fără legi scrise chiar,
iată starea de lucruri la care aspiră conservatismul extrem. Dar şi ceastă
direcţie are primejdiile ei. Vecinica tutelă, exercitată asupra claselor de
jos, le dă într'adevăr pânea de toate zilele, dar le lipseşte de energie
individuală, le face indolente. Pe de altă parte sistemul libertăţii, totodată
al individualismului, cuprinde primejdii şi mai mari. El preface viaţa într'o
luptă de exploatare reciprocă, care poate ajunge la disoluţiunea completă a
statului. Şi într'acolo tind ideile comuniste internaţionale de azi. Între
aceste două extreme e poate meşteşugul adevăratei politice.
Atitudinea
dumneavoastră intransigentă la adresa evreilor imigranţi v-a atras antipatia
acestora şi, implicit, reputaţia de antisemit. Imaginea este contrafăcută şi se
bazează pe necunoaşterea publicisticii Dumneavoastră. De aceea, v-aş ruga să vă
nuanţaţi atitudinea în chestiunea evreiască. În primul rând, această chestiune
este reală?...
Da, este. La
orice popor drepturile publice şi private au fost rezultatul unei munci
seculare şi a unor sacrificii însemnate. Dacă exista aristocraţia, cu
prerogative deosebite, acestea erau compenzaţia muncii războinice; dacă
ţăranii, cari pretutindenea au fost aserviţi, au izbutit în urmă a se vedea
stăpâni pe bucăţile lor de pământ, aceasta a fost oarecum răsplata pentru că în
vremi trecute ei singuri au purtat greutatea instituţiilor: dacă partea clerică
s-a bucurat de prerogative, ea a şi împlinit o sarcină de cultură, pe care, în
împrejurările date ale evului mediu, nu le putea îndeplini o clasă de
raţionalişti. Evreii singuri, cu totul deosebiţi şi având tendenţe deosebite de
popor, nu compensează întru nimic munca poporului care-i susţine. Evreul nu
cere, ca clasa de mijloc din secolul al XVII-lea, libertatea muncii productive,
ci libertatea traficului. El e vecinic consumator, niciodată producător şi
desigur că numai cu foarte rară escepţie se va găsi într-adevăr câte un evreu
care să producă.
Există
discriminări juridice sau de altă natură
împotriva evreilor?
Restricţiuni
juridice au existat pentru ei totdeauna, dar nu din cauza religiei. Ştefan-Vodă
cel Mare întăreşte câtorva evrei, veniţi din Polonia, libertatea confesiei,
dreptul de a-şi clădi sinagoge, un drept pe care turcii, aşa-numiţii noştri
suverani, nu l-au avut niciodată, deşi confesia mozaică e pentru spiritul ascetic
şi îngăduitor al religiei creştine tot atât de străină ca şi cea mahometană.
Afară de aceea aveau dreptul liberei negustorii cu manufacturi străine - dar
aicea se mărginea totul şi aşa ar fi trebuit să rămâie. Meseriaşi şi
proprietari nu puteau fi, căci proprietatea emana de la domnie şi era strâns
legată cu contribuţia de sânge, la care nimeni nu i-a poftit, nicicând, şi de
la care, chiar când îi pofteşti, ştiu a se sustrage, făcându-se sudiţi
austrieceşti, deşi sânt născuţi în România din supuşi ruseşti şi n-au văzut
Austria cu ochii. Prin ce muncă sau sacrificii şi-a câştigat dreptul de a
aspira la egalitate cu cetăţenii statului român? Ei au luptat cu turcii,
tatarii, polonii şi ungurii? Lor li-au pus turcii, când au înfrânt tractatele
vechi, capul în poale? Prin munca lor s-a ridicat vaza acestei ţări, s-au
dizgropat din învăluirile trecutului această limbă? Prin unul din ei şi-au
câştigat neamul românesc un loc la soare?
Toţi evreii
sunt aşa cum îi descrieţi?
Nu. Şi ni
pare rău de acei puţini evrei cari, prin valoarea lor personală, merită a forma
o escepţie, chiar dacă s-ar compune din 2-3.000, cari s-au identificat cu
această ţară. Dar fiecare poate pricepe că, într-o armie străină care se
apropie de noi, nimeni nu va căuta să deosebească pe puţinii amici, ce i-ar
putea avea în acea armie. Şi evreii sunt o armie economică, o rasă de asociaţi
naturali contra a tot ce nu e evreu.
Facem parte
din Uniunea Europeană. În ce condiţii ne-ar fi favorabilă această apartenenţă?
În
condiţiile în care existenţa statului e asigurată prin cârma puternică şi
prevăzătoare a tot ce poate produce naţia mai viguros, mai onest şi mai
inteligent. Suntem însă, din contra, avizaţi de-a aştepta siguranţa acestei
existenţe de la pomana împrejurărilor externe, care să postuleze fiinţa
statului român ca pe un fel de necesitate internaţională. Acea necesitate
internaţională n-are nevoie de-a ţine seama de sentimentele noastre intime, ci
numai de existenţa unui petec de pământ cvasineutru lângă Dunăre.
Ce credeţi
că ne aşteaptă în următorii ani?
Vom avea
de-acum înainte dominaţia banului internaţional, impusă de străini; libertatea
de muncă şi tranzacţiuni; teoria de luptă pe picior în aparenţă egal, în
realitate inegal. Şi, în această luptă învinge cel pentru care orice mijloc de
câştig e bun. Urmare ei, capitalul, care ar trebui să fie şi să rămână ceea ce
este prin natura lui, adică un rezultat al muncii şi, totodată, un instrument
al ei, e, adesea, ca posesiune individuală, rezultatul unor uneltiri vinovate,
a exploatării publicului prin întreprinderi hazardate şi fără trăinicie, a
jocului de bursă, a minciunii.
Situaţia
dezastruoasă pe care aţi creionat-o se regăseşte în vreun fel în evoluţia
generală a societăţii omeneşti?
Peste tot
credinţele vechi mor, un materialism brutal le ia locul, cultura secolului,
mână-n mână cu sărăcia claselor lucrătoare, ameninţă toată clădirea măreaţă a
civilizaţiei creştine. Shakespeare cedează în faţa bufoneriilor şi dramelor de
incest şi adulteriu, cancanul alungă pe Beethoven, ideile mari asfinţesc, zeii
mor.
Sursă:
Pagina Politică
Autor: Miron
Manega
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu