Vinerea Mare
- moartea si ingroparea Domnului
In Vinerea
Mare se face pomenire de sfintele, mantuitoarele si infricosatoarele Patimi ale
Mantuitorului. Rastignirea nu era practicata de evrei. Cu exceptia crucificarii
a 800 de locuitori ai Ierusalimului de catre regele Alexandru Ianeul in 87
i.Hr., in Palestina aceasta pedeapsa era aplicata doar de catre autoritatea
romana. Cel care primea condamnarea la moartea pe cruce era dezbracat de haine,
biciuit si obligat sa parcurga drumul pana la locul executiei, cu barna
orizontala a crucii in spate, legata de mainile intinse. Sentinta era
pronuntata de catre conducatorul provinciei intr-un loc public.
Din
Scriptura aflam ca dupa ce Hristos a fost biciuit, Pilat, spalandu-se pe maini,
rosteste sentinta. Mantuitorul Hristos este trimis spre locul rastignirii,
purtandu-Si crucea.
Ajuns la
locul executiei, bratul orizontal al crucii era fixat cu ajutorul cuielor de
bratul vertical infipt din timp in pamant, iar picioarele condamnatului puteau
fi asezate pe un scaunel de picioare, ceea ce usura durerile, dar lungea
supliciul. Ele puteau fi si tintuite fara sprijin, usor indoite, cu talpile
lipite de stalpul vertical. In varful acestuia se fixa o scandura pe care era
consemnata vina condamnatului, in cazul Domnului: "Iisus Nazarineanul,
Regele Iudeilor".
Trupul mort,
coborat de pe cruce, putea fi aruncat intr-o groapa comuna, impreuna cu
instrumentele executiei sau putea fi incredintat oricui s-ar fi milostivit sa-l
ingroape.
Din Sfintele
Evanghelii cunoastem ca Iosif din Arimateea l-a coborat pe Domnul de pe Cruce
si l-a ingropat impreuna cu Nicodim, in mormantul sau aflat intr-o gradina din
apropierea locului rastignirii.
Moartea
biruita prin moartea lui Hristos
Moartea a
intrat in creatie prin despartirea omului de Dumnezeu. Din iubire fata de om,
Fiul Lui Dumnezeu S-a intrupat si a primit moartea de buna voie. A primit-o nu
din curiozitate, ci pentru a o invinge. Astfel, Hristos intoarce rostul mortii.
In loc de mijloc de trecere la cel mai redus grad de viata, ea e folosita de El
ca mijloc de biruire a ei, afirma
parintele Dumitru Staniloae. El a invins moartea nu numai pentru ca a fost
Dumnezeu, ci si pentru ca umanitatea Lui a fost fara de pacat.
Pentru
Hristos moartea nu era inevitabila, deoarece El fiind strain de pacat nu purta
in Sine germenele mortii. Hristos nu moare de o moarte naturala, rezultat al
unui proces ce culmineaza cu descompunerea fizica, nu este atins de vreo boala,
ci primeste moartea de buna voie. De aceea indura moartea in toata grozavia ei,
moartea prin excelenta.
Moartea
suportata de Hristos naste in noi, daca ne unim cu El, o stare noua, de
incetare a alipirii egoiste si patimase la cele ale lumii si de daruirea
vointei Lui de a ne iubi unii pe altii. Iar aceasta ne da puterea de a birui si
noi moartea.
Spre deosebire
de noi, care induram moartea in mod pasiv, ca pe o consecinta a pacatului,
Hristos a intampinat-o in stare de maxima concentrare spre a o birui. In
canonul pascal compus de Sfantul Ioan Damaschin se canta: "Praznuim
omorarea mortii".
Din Sfintele
Evanghelii aflam ca in momentul in care Hristos Si-a dat duhul, s-a aratat o
serie de semne miraculoase: catapeteasma templului s-a rupt, pamantul s-a
cutremurat, pietrele s-au despicat si multe trupuri ale celor adormiti au
inviat.
Punerea in
mormant a Domnului
De teama ca
trupurile celor osanditi sa nu ramana pe cruce si a doua zi, cand se praznuiau
Pastile, iudeii cer permisiunea lui Pilat sa se zdrobeasca fluierele
picioarelor osanditilor si apoi sa fie coborati de pe cruce. Se folosea acest
procedeu spre a grabi moartea celor rastigniti. Dupa ce primesc acordul de la
Pilat, ostasii zdrobesc fluierele picioarelor celor doi talhari, deoarece
acestia inca nu murisera. Cand au venit insa la Hristos, au constatat ca El
murise si atunci nu I-au mai zdrobit oasele. Spre a se convinge ca Hristos a
murit cu adevarat, un ostas i-a impuns coasta cu sulita si indata au tasnit
sange si apa.
Iosif din
Arimateea si cu Nicodim iau trupul lui Hristos de pe cruce, il ung cu aromate
si il infasoara intr-un giulgiu. Pe cap ii pun o mahrama, implinind astfel,
intru totul datina iudaica a inmormantarii.
Evanghelistul
Matei spune ca mormantul in care Hristos a fost pus apartinea lui Iosif, iar de
la Ioan aflam ca era "un mormant nou, in care nu mai fusese nimeni
ingropat" (19, 41).
Iudeii vor
pecetlui piatra mormantului in nadejdea ca uitarea sa-L acopere definitiv pe
Cel ce zacea acolo. Dar ei nu vor putea opri astfel nici coborarea la iad si
nici invierea lui lisus, urmata de raspandirea noii credinte.
Mormantul
lui Hristos ramane gol. Nu mai este cum spunem noi "locas de veci".
Acest mormant ne vesteste ca si mormintele noastre vor ramane goale.
Slujba
Prohodului
Vinerea Mare
este zi aliturgica, adica nu se savarseste nici una dintre cele trei Sfinte
Liturghii. Ceremonia principala din aceasta zi este scoaterea Sfantului Epitaf
din altar si asezarea lui pe o masa in mijlocul bisericii. Prin scoaterea
Sfantului Epitaf retraim coborarea de pe Cruce a lui Hristos si pregatirea
Trupului Sau pentru inmormantare.
Seara se
canta Prohodul si se inconjoara biserica cu Sfantul Epitaf. Este o procesiune
de inmormantare. Epitaful pe care il poarta preotii ajutati de credinciosi
simbolizeaza trupul Mantuitorului. Dupa procesiunea din jurul bisericii,
Sfantul Epitaf este asezat pe Sfanta Masa din altar, unde ramane pana la
Inaltare. Punerea pe Sfanta Masa reprezinta punerea Domnului in mormant.
Adrian Cocosila
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu