Faimosul
muzician Franz Liszt, tratat ca un rege în Banat. „Am fost atât de fantastic sărbătorit
cum nu poate visa niciun artist“
Stefan
Both
Maria
Berényi, directorul Institutul de Cercetări al Românilor din Ungaria, a făcut o
cronologie a relaţiilor muzicale româno-maghiare. Cercetătoarea a evocat şi
turneul compozitorului şi pianistului Franz Liszt, desfăşurat în perioada 2
noiembrie 1846-24 ianuarie 1847 în Banat, Ardeal, Moldova şi Ţara Românească.
Compozitorul
şi pianistul maghiar Franz Liszt avea 35 de ani şi se afla în plină
efervescenţă creatoare atunci când a susţinut nu mai puţin de 19 concerte în
săli de festivităţi şi palate din Timişoara, Lugoj, Arad, Sibiu, Cluj, Aiud,
Bucureşti şi Iaşi. Publicul l-a aclamat îndelung şi l-a tratat ca pe un
rege.
Turneu lui
Franz Liszt a început în Banat, primul său concert având loc la data de 2
noiembrie 1846, la Timişoara. În sala festivă a Palatului Municipal, pianistul
a interpretat Andante din Lucia din Lamermoor (Donizetti-Liszt), Fantezie din
opera Norma (Bellini-Liszt), Andante cu variaţiuni de Luwig van Beethoven, Ave
Maria şi Regele ielelor de Franz Schubert, Fantezie pe cântece maghiare şi
Marşul lui Rákóczy, în prelucrarea sa.
A urmat
recitalul din 4 noiembrie, ţinut la Teatrul Municipal din Timişoara, cea mai
mare sală din oraş, iar repertoriul abordat a cuprins lucrările: Uvertura la
opera Wilhelm Tell, de Gioacchino Rossini, Păstrăvul, de Franz Schubert,
Hexameron de Franz Liszt, Variaţii de bravură pe o temă din Puritanii de
Vicenzo Bellini, o mazurcă şi o poloneză de Frédéric Chopin, Fantezie pe
cântece maghiare de Franz Liszt şi, la final, Marşul lui Rákóczy.
“Succesul
a fost deplin. Liszt a primit nenumărate buchete de flori, o cunună din lauri
dar şi poezii tipărite”, susţine Maria Berényi. Au urmat concertele de la
Lugoj, din 5 şi 7 noiembrie, iar al treilea oraş în care a concertat Franz
Liszt a fost Arad.
“Drumul
de aproximativ 60 de km dintre Lugoj şi Arad a fost parcurs în trăsură. La
marginea oraşului, artistul a fost aşteptat de o mulţime impresionantă care
l-a primit în urale, oferindu-i diploma de onoare a oraşului. În cinstea sa, a
fost înălţat un arc de triumf, iar la trecerea trăsurii pe sub el corurile de
bărbaţi au cântat imnuri”, a mai povestit Berényi.
Două
concerte şi la Arad
În Arad,
Franz Liszt a concertat de două ori, la 8 şi 10 noiembrie 1846, în sala festivă
a hotelului „Crucea Roşie”. “La intrarea în clădire, Liszt era aşteptat
de o orchestră militară care a interpretat o serenadă, un cor bărbătesc care a
cântat imnuri, iar în camera sa de hotel pianistul era aşteptat de o orchestră
de muzică populară, care a interpretat melodii tradiţionale din folclorul
local. Repertoriul a fost identic celui din Timişoara; la fel şi primirea, şi
succesul”, mai afirmă Berényi. Pianul la care a cântat Franz Liszt se află
şi la ora actuală în Muzeul Teatrului din Arad.
Concert
caritabil la Timişoara
La 17
noiembrie, talentatul virtuoz a concertat pentru a treia oară la Timişoara,
spectacolele sale fiind susţinute în scop caritabil: de pe urma spectacolelor,
săracii din oraş au primit 400 de fiorini, „Asociaţia muzicanţilor din
Timişoara” – 200 de fiorini, iar 100 de fiorini au fost dedicaţi construirii
unei şcoli. Alături de Liszt, a urcat pe scenă şi violonistul timişorean Mihail
Jáborsky.
Succesul
reprezentaţiilor sale în cele trei oraşe a fost atât de mare, încât până şi
pianistul a fost profund impresionat, aşa cum o arată el însuşi în scrisoarea
adresată lui Anton Augusz:
„În
călătoria mea prin Banat am fost atât de fantastic sărbătorit cum nu poate visa
niciun artist, iar toate s-au desfăşurat astfel că nici în vis nu mă aşteptam
la un asemenea succes şi la o asemenea sărbătoare... Mi s-a întâmplat aceasta,
întocmai ca şi burghezului gentilom, care făcea proză fără ca habar să fi
avut”.
Turneul a
continuat în Ardeal
Cea de-a
doua etapă a turneului lui Franz Liszt pe meleagurile româneşti, etapa
ardeleană, s-a desfăşurat în intervalul 20 noiembrie - 8 decembrie 1846 şi a
cuprins oraşele Sibiu, Cluj şi Aiud. Şederea la Sibiu i-a oferit lui Liszt
răgazul necesar de a se apuca să lucreze la “Rapsodia română”.
“Tema
horei din compoziţie poartă denumirea de <Hermannstaedter>, adică, <de
la Sibiu>. Bucata muzicală a fost găsită în muzeul de la Weimar, într-o
copie întocmită de compozitorul Raffi. Onoarea de a fi descoperit-o – mai întâi
copia, apoi şi originalul – la începutul anilor 1930 i-a revenit muzicologului
şi diplomatului român Octavian Beu. Acesta a început investigaţia în urma unui
îndemn venit din partea compozitorului maghiar Bartók Béla; acesta îl atenţiona
pe Octavian Beu într-o scrisoare din 5 noiembrie 1930 asupra prezenţei lucrării
într-un volum colectiv, în care se mai aflau încă alte 15 rapsodii, volum aflat
la muzeul „Franz Liszt” din Weimar”, a mai povestit Maria Berényi.
La 24
noiembrie, Franz Liszt părăsea Sibiul îndreptându-se spre Cluj. Urma să
concerteze în oraşul de pe Someş la 26 şi 29 noiembrie, apoi la 3 şi la 6
decembrie 1846. Din banii adunaţi, Franz Liszt a dăruit Conservatorului de
Muzică, grădiniţei de copii şi săracilor din Mănăştur câte 200 de
florini.
Maria
Berényi a redat impresiile unui clujean, Pakei Lajos, în urma primei
reprezentaţii a marelui pianist, aşa cum figurează ele în scrisoarea din 28
noiembrie 1846: „Am fost alaltăieri... la concertul <Regelui
pianului>; nu ştiu ce să scriu despre dânsul, cum să pot exprima acea
perfecţiune artistică la care Liszt a înălţat instrumentul... Reduta era
ticsită... şi toţi au fost ameţiţi de sunetele fermecate; mie îmi răsună şi
acum în urechi şi, dacă aş avea posibilitatea, nici mâine nu aş lipsi şi l-aş asculta
de sute de ori, l-aş asculta numai pe dânsul…”
Etapa
ardeleană a turneului lui Franz Liszt avea să se încheie cu concertul susţinut
la Hanul Orăşenesc din Aiud, la 8 decembrie 1846. Au asistat exact 298 de
spectatori, încasările fiind de 298 de florini. Dintre aceştia, Liszt a dăruit
100 de florini Şcolii Orăşeneşti, după care, în aclamaţii şi urale, a părăsit
şi acest oraş transilvănean şi s-a îndreptat spre cea din urmă etapă a
turneului său, meleagurile valahe şi moldave.
Opt zile
de la Aiud la Bucureşti
De la Aiud,
Liszt a plecat, însoţit de doi prieteni, Sándor Teleky şi Bethlen, spre
Bucureşti, într-un magnific cortegiu de nu mai puţin de patru trăsuri, trase
fiecare de câte opt cai împodobiţi. Voiajul a durat opt zile, vreme în care
convoiul a făcut nenumărate opriri şi popasuri, prilejuri cu care muzicianul a
ascultat, cu sensibilitate şi receptivitate, tarafuri şi lăutari interpretând
cu măiestrie frumoasele melodii populare româneşti.
“Liszt a
notat cu atenţie în carnetul său motive ale muzicii populare româneşti, în care
a găsit <o mare vână muzicală> pe care o va exploata şi valorifica în
viitoarele sale compoziţii”, afirmă directorul Institutului de Cercetări al Românilor.
Pe durata
şederii sale la Bucureşti, Franz Liszt a locuit la palatul prinţului Mihail
Ghica, tatăl scriitoarei Dora D’Istria. În acest oraş va susţine pianistul nu
mai puţin de trei reprezentaţii, primele două, la 22 şi 30 decembrie, la sala
„Momolo”, ultimul concert fiind susţinut, la 1 ianuarie 1847, la invitaţia
domnitorului Gheorghe Bibescu, în saloanele palatului domnesc.
Cezar
Bolliac scria în „Curierul Românesc”, despre primul concert al lui Liszt la
Bucureşti: „Trei sute de persoane din societatea înaltă au primit
artistul în aplauze şi fizionomia-i inspirată s-a animat în cercul
adoratorilor... de la cel dintâi debut – ar fi zis cineva că sufletul cel mare
al artistului s-a vărsat în toată sala şi inimile auditorilor au devenit
clavirul, în care vibrau, ca prin electrism, sunetele clavirului ce se
încorporase cu artistul”.
În
Bucureşti, Franz Liszt a venit în contact cu reprezentanţii de frunte ai boierimii
şi intelectualităţii liberale, revoluţionare, precum C.A. Rosetti, Cezar
Bolliac, poetul Catina, pictorul Carol Popp de Szathmary, pe care îl cunoscuse
mai demult, în Italia, dar şi Ion Văcărescu.
A luat
drumul Moldovei
După
triumful celor trei concerte bucureştene, la sfârşitul primei decade a lunii
ianuarie 1847, însoţit de Guido de Karácsony, Franz Liszt a luat drumul
Moldovei şi a Iaşilor. Ajuns acolo, va fi găzduit în casa vistiernicului Alecu
Balş, boier cu vederi liberale, loc unde „tinerimea începuse a se aduna în
fiecare lună, ca să petreacă seara în convorbiri şi critici literare”.
În această
casă va avea Liszt ocazia să-i cunoască Gheorghe Asachi şi pe Costache Negri şi
tot în acest loc va susţine el primul concert, la 18 ianuarie, celelalte două,
din 21 şi 24 ianuarie – dată simbol – fiind susţinte în sala Teatrului Nou.
Comentariile
revistei „Albina românească” sunt mai mult decât elogioase, autorul cronicilor
muzicale, nimeni altul decât Gheorghe Asachi, prezentându-l pe Liszt drept „un
meteor din cele mai briliante ce se înfăţoşează pe orizontul artistic şi
ţinteşte în ist moment toată a noastră luare aminte şi admiraţie...”.
În casa lui
Alecu Balş a avut loc şi celebra întâlnire a pianistului cu Barbu Lăutarul.
Acesta din urmă i-a reprodus, la renumita sa lăută, câteva dintre acordurile şi
improvizaţiile executate la pian de Franz Liszt, cu o asemenea exactitate şi
măiestrie, încât maestrul, plin de uimire, nu a putut face altceva decât să
exclame, siderat: „Eşti un adevărat artist…”.
http://m.adevarul.ro/locale/timisoara/faimosul-muzician-franz-liszt-tratat-rege-banat-am-fost-atat-fantastic-sarbatorit-nu-visa-niciun-artist-1_5537773acfbe376e356fe9d5/index.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu