GRIGORE STAMATE / MIHAI HODOROGEA- VIAŢA MAREŞALULUI PREZAN
Profesia de a fi român
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Bunicul meu-reprezintă simbolul
aspiraţiilor mele,
idolul meu şi cred al unei largi mase de
eroi şi de
oameni de seamă ai Armatei Române! Şi ai
României
Întregite, cu care se mândrea atât de mult.”
(Olga Macarie-nepoata Mareşalului)
Dacă Ortodoxia este arhetipul
Creaţiei divine, al lumii fireşti prin puritatea naturalului, arhetipul
renaşterii hristice întru realizarea îndumnezeirii, cu siguranţă este
DACOROMÂNUL ca MODEL, ca AXIOMĂ a devenirii
FRUMUSEŢII veşnice.
Este foarte adevărat că Neamul
nostru primordial a fost înzestrat şi hărăzit de Dumnezeu cu toate darurile, de
care însă s-au molipsit şi toate relele: neunirea, invidia, clevetirea, nerecunoştinţa,
nepăsarea, uitarea, necinstirea, ingratitudinea.
Marele istoric Gheorghe Buzatu-supranumit
Mareşalul Istoriei noastre sublinia,
ca de altfel şi mulţi alţi vizionari, că soarta „tuturor antemergătorilor legendari ai neamului românesc”, vine din
istorie şi rămâne în istorie.
Soarta lor, previziunea pentru
care sunt chemaţi vine din istorie, dar ALEGEREA, asumarea vocaţiei şi misiunii
lor urcă din istorie în HRISTOS-ISTORIA veşniciei.
DACOROMÂNUL a fost chemat şi
aşezat de Dumnezeu în ISTORIE sub sinaxarul tradiţiei, sub tiparul culturii, sub
retorica dascălului-pedagog, în orizontul bunului simţ, în clepsidra dăruirii,
în apoteoza eroului, în potirul jerfirii martirice, în hrisovul dăinuirii
dreptei credinţe, în rotirea continuităţii milenare, sub sceptrul dreptăţii
dacice, în păstrarea atitudinii autenticităţii, în nemăsurata lui omenie, sub
arhipelagul voinţei de fier, pe tărâmul profund al simţirii carpatine, sub
oblăduirea unei clime prieteneşti, sub tăria cugetării, în zenitul luminii
adevărului, în veşnicia libertăţii, în nemărginirea iubirii unde sufletele
înveşmântate în frumuseţea dumnezeiască răspândesc lumină şi bucurie pentru
bunătatea văzătoare a celor din jur ori pentru farmecul naturii în întregul ei
din care se desprinde dăinuitoarea limpezime a Creatorului peste Carpaţi.
Omul Mare nu poate ajunge
decât cel care vede în toate Măreţia lui Dumnezeu!
Omul Frumos este acela care în
întreaga Creaţie vede Frumuseţea lui Dumnezeu!
Omul Iubirii este numai cel
care îşi trăieşte plenar Dragostea sa întru Dumnezeu!
Omul Viteaz este cel în care
biruiesc toate virtuţiile dăruite de Bunul Dumnezeu!
Întotdeauna Ucenicii împrumută
din personalitatea, din caracterul, din demnitatea, din onoarea, din nobleţea,
din aura măreţiei Mentorului sau Eroului lor.
Prin urmare înalţii
ofiţeri-autori Grigore Stamate, general-locotenent (r), dr. şi Mihai Hodorogea,
colonel (r), inginer care evocă marea personalitate a primului Mareşal al
Regatului Român, Constantin Prezan, prin exemplul vieţii, prin vocaţia
militară, prin înaltul profesionalism, prin profunda aspiraţie patriotică, prin
autoritatea ştiinţifică, prin prodigioasa activitate publicistică, prin modelul
care îl lasă urmaşilor militari ori civili se circumscriu la rândul lor
Pantheonului MARILOR ROMÂNI CREŞTINI.
GRIGORE STAMATE, General-locotenent (r) este membru al Academiei de
Ştiinţe, Literatură şi Arte, membru al Societăţii Scriitorilor Militari, membru
fondator al Asociaţiei Române de Drept Umanitar, triplu licenţiat în ştiinţe
militare, juridice şi economice, doctor în Drept, absolvent al cursului post-academic
superior de stat major şi al cursului de limbi străine al Academiei Militare,
precum şi al unor cursuri de specialitate externe. Autor şi coautor a numeroase
lucrări de referinţă printre care şi cele trei volume închinate Mareşalului Întregirii
Neamului, Constantin Prezan.
MIHAI HODOROGEA, colonel (r), inginer este autorul volumului de
largă audiţie internă şi externă The End
of Quantum Theory, exponent şi expert al gândirii procesuale privind
abordarea şi înţelegerea lumii materiale, publicist şi editor de ziare, reviste şi cărţi cu tematică
diversă: artă, beletristică, economie, film, filosofie, istorie, medicină,
poezie, psihologie, religie, sport, ştiinţă.
Volumul I, al Vieţii
Mareşalului cu trăsătura definitorie: Profesia de a fi român se deschide cu Cuvântul Înainte al prof. univ. dr. colonel Theodor Repciuc, membru al Academiei de Ştiinţe, Literatură şi
Arte, Cuvânt care conturează Icoana Mareşalului din care se reflectă
strălucirea marelui Ostaş, a marelui Patriot,
a marelui Român.
Şi marele nostru filosof
creştin PETRE ŢUŢEA se lăuda cu Profesia de a fi Român.
Alături de Cuvântul
deschizător, autorii au aşezat o pagină de Aur din Amintirile Înălţătoare ale fostului aghiotant al Mareşalului,
colonelul Dimitrie Rădulescu: „Mareşalul Prezan personifică figura marilor
căpitani: cultivat, corect, de o rară exactitate şi înaltă moralitate, cu doi
ochi ce pătrund până-adâncul sufletului, plin de bunătate şi de îngăduinţă.
Felul său cumpănit de a vorbi era de o
rară politeţe; cu toată lumea ştia să facă în anumite clipe gesturi care nu se
pot uita. Lipsit de ambiţie sau făţărnicie, leal cu adversarii, sincer cu
subordonaţii, pe care niciodată nu i-a privit de sus.” (Colonel D.
Rădulescu, Mareşalul Prezan-Amintiri
înălţătoare, Tipografia „Mitropolitul Silvestru”, Cernăuţi-1936, p. 4)
Domnul Generalul-locotenent dr.
Grigore Stamate în loc de Prefaţă, ne introduce în austeritatea Conacului ce
poartă pecetea şi amintirea încă vie a Mareşalului.
Conacul Mareşalului, cocoţat
pe Dealul Comorniţei vasluiene a păstrat din aura bravului ROMÂN simplitatea,
decenţa, autoritatea, taina, grandoarea, gloria, misterul, smerenia,
chibzuinţa, bunacuviinţă, convingerea neclintită, tactul, liniştea, farmecul.
„ La început, discret, apoi, din ce în ce mai profund, până la
contopirea cu intimitatea. Păduri înalte, livezi întinse şi, pe alocuri, petice
restrâns cultivate cu porumb ori cu plantaţii de vie acoperă văile şi
viroagele, care numai se presupun. Nici urmă de cărare, nici ţipenie de vietate.
Totul, ca într-un eden atipic, în care predomină smaraldul frunzei de stejar
şi, la orizont, îngemănarea aceea bruscă cu imensitatea de un albastru
nepământesc. Între care subzistă şi astăzi liniştea, tăcerea aceea ireală,
tainică şi fermecătoare care parcă aşteaptă ca cineva ori ceva să-i
scormonească dedesupturile.” GRIGORE
STAMATE/ MIHAI HODOROGEA- VIAŢA MAREŞALULUI PREZAN Profesia de a fi
român, Ed. Axioma Print, Bucureşti-2015, p. 13)
Primele două volume: VIAŢA MAREŞALULUI PREZAN Profesia de a fi
român şi
BĂTĂLIILE MAREŞALULUI PREZAN
între autoritate şi modestie, mi-au fost oferite cu mărinimie de domnul
General-locotenent, dr. Grigore Stamate, unul dintre autori.
CONSTANTIN PREZAN a văzut
lumina sufletului românesc a părinţilor săi Constantin şi Alexandrina şi a fraţilor,
lumina albă, serafică strecurată cu smerenie printre faldurile mătăsoase ale
generoşilor fulgi de nea din noaptea dintre 26-27 Ianuarie 1861, care au
înveşmântat satul Sterianului de Mijloc al comunei Butimanu, plasa Snagov a
judeţului Ilfov, când Regatul Principatelor Române se afla ocrotirea
Domnitorului Alexandru Ioan Cuza, ulterior trădat de boierii români iluminişti.
Odorul COSTICĂ venea al patrulea în şirul mare al celor 11 copii adoraţi,
binecuvântaţi: 4 băieţi şi 7 fete, ai onorabilei şi distinsei familii nobiliare
creştine.
Constantin Presan-tatăl, ofiţer, consilier şi moşier cu 250 ha de
pământ arabil, descendent din vicontele Georges de Presan, care alături de
fratele său Jean l-au slujit ca ofiţeri regali pe monarhul Ludovic al XVI-lea
cu un sfârşit tragic.
Revoluţia iluministă
francmasonică din 1792-1793, sub sceptrul ghilotinei, care reclama: libertate, egalitate, fraternitate, i-a
determinat să părăsească în grabă Franţa. Georges s-a oprit la Galaţi,
încropind o afacere cu comerţ şi s-a căsătorit cu Cassandra Trigava, fiica
adoptivă a lui Ghica Vodă, înzestrată de Voievod cu moşia de lângă Sterianu.
Aceasta i l-a dăruit pe Constantin- tatăl Mareşalului, iar Jean a ajuns în
Grecia, unde s-a căsătorit cu nobila Matsa, care i-a născut pe Antoine şi
Maria.
Alexandrina Scodrea-mama era fiica moşierului G. Scodrea din care
au mai răsărit frumoasa Smărăndiţa căsătorită cu celebrul arhitect Cristofi
Cerchez şi Vasilică primul viceamiral al Marinei româneşti.
Ramura Scodrea s-a înrudit
prin căsătorie cu distinsele familii: Brătianu şi Golescu.
Autorii celor trei volume închinate
Mareşalului Prezan, militari de carieră şi autori de rezonanţă, l-au venerat pe
acesta în integralitatea fiinţei şi persoanei sale unice, lucrarea apropiindu-se
destul de fidel, prin maniera artistico-literară aleasă, de eleganţa unui
rafinat eseu creştin dar ţesut într-o broderie ştiinţifică spre slava Mareşalul
Reîntregirii Neamului Românesc.
În Dumbrava copilăriei sale, Constantin
întrezărind predestinarea de mai târziu a marelui comandant de oşti, frământa
lutul ogrăzii sale în forme de soldaţi de elită...
Apoi porneşte la drum, mai
întâi din clasa întâi primară cu coroniţa pe cap, cu pas sigur, firesc, domol, normal,
natural, mai târziu grăbit, cu inima aprinsă de jarul junei Rodica, răsfrântă
în emoţia angelică a trecerii pe sub „Teiul
lui Eminescu” – când fiorul adolescentin ţâşneşte din mireasma sufletului
frumos al purităţii îndrăgostiţilor.
„Ca şi satul său natal, ca şi copilăria sa, ca şi adolescenţa, ca şi
mai toate etapele vieţii sale rămase pentru totdeauna într-o depărtare
acceptată, fără ca cineva să-i fi cerut şi consimţământul. Şi, cei mai frumoşi
dintre ani, cernuţi prin sita altor rigori: ordine, regulamente, reguli
stricte, jurământ, datorie, onoare, disciplină, spirit de sacrificiu. În care,
peste toate, se impuneau noţiuni de supremă excelenţă: patrie, popor, rege,
armată, drapel.” (ibid., p. 46)
Află de la amicul său Sandu
Pavlo, care a urcat până la demnitatea de general de divizie, că Armata este „ca o femeie frumoasă, tainică şi
interesantă, care te prinde în mrejele sale de la prima întâlnire. Şi, odată
căsătorit s-a zis cu tine...” (Grigore Stamate/ Mihai Hodorogea- Viaţa Mareşalului Prezan Profesia de a fi
român..., p. 34)
Îndemnul lui Eros trece în
plan secund, căci junele Constantin analizează, frământă, surprinde, pătrunde
sub vârtejul marii ispite-Armata Română, în întregul ei regal, fascinant,
temerar, auster, miraculos, intrând în cadenţa militărească cu pas apăsat de
responsabilitate, cu ritmul armonios de mândrie, cu sufletul înflăcărat de
Patrie, cu inima doldora de tranşee, de atacuri, de surprize, de frângeri, de
biruinţi până la încoronarea meritorie cu diadema de Mareşal. Primul nostru Mareşal.
„Mareşalul Constantin Prezan nu este deloc un personaj aparte, nici
măcar unul principal în măreaţă operă de reîntregire a neamului românesc. El
este mult mai mult, decât mulţi şi-ar putea închipui vreodată. Este un adevărat
simbol, un etalon de fapte şi o chintesenţă de circumstanţe ale timpului său.”
(ibid., p. 17)
Războiul de Independenţă-1877,
l-a implicat emoţional prin flacăra efervescenţei şi instinctul predicţiei,
ancorându-l definitiv spre supremul ideal, marea sa chemare ostăşească peste
care s-a pogorât cel mai înalt rang militar.
Mareşalul CONSTANTIN PREZAN a
conferit MÂNDRIA MÂNDRIEI DE ROMÂN !
Mândria de a fi ROMÂN trebuie
să fie Testamentul fiecărui dac creştin-ortodox !
În această MÂNDRIE
creştin-ortodoxă se reflectă de fapt cunoaştere şi preţuirea de sine, ce se
adaugă ca o îmbrăţişare Dragostei întru Dumnezeu şi Iubirii de Neam.
Tocmai, această MÂNDRIE
creştină a dreptei credinţe dacoromâne ne îndatorează cu DARUL sfânt al
cinstirii veşnice a ÎNAINTAŞILOR ÎNAINTAŞILOR NOŞTRI.
Întru cinstirea lor, aducând
deopotrivă adorare lui Dumnezeu şi venerare Fecioarei.
În Dicţionarul enciclopedic român 1962-1966, trudit de corul
celor 31 de voci, 28 cei mai
ascuţiţi, îndârjiţi-academicieni între care mulţi tenori şi baritoni sovietici,
sub bagheta dirijorului Athanase Joja,
în spectacolul celor 3695 de reprezentări-paginate, numele celui mai
înalt MILITAR – MAREŞALUL ÎNTREGIRII CONSTANTIN PREZAN n-a fost o dată chemat
la rampa RECUNOŞTIINŢEI. (Academia RPR, Dicţionar
enciclopedic român, Ed. Politică, Bucureşti-1967)
Uluire! Consternare!
Încremenire! Stupizenie! Nimicnicie! Slugărnicie! Laşitate!
De fapt, ce ne mai miră
această ne-simţire prelungită în
timp şi peste timp, ce s-a derulat pe lângă drama DEZERTĂRII şi TRĂDĂRII
românilor în istorie, atunci când n-au fost PREZENŢI la APĂRAREA sau RĂZBUNAREA
marilor lor REGI-VOIEVOZI, EROI-MARTIRI: BUREBISTA, DECEBAL, GELU, DOJA, VLAD
ŢEPEŞ, IOAN VODĂ cel VITEAZ, MIHAI VITEAZUL, HORIA, CLOŞCA, CRIŞAN, AVRAM
IANCU, CONSTANTIN BRÂNCOVEANU, TUDOR VLADIMIRESCU, ALEXANDRU IOAN CUZA, ION
ANTONESCU şi Voievodul naţionalismului creştin-ortodox venerat de pământul şi
cerul dacic.
„Noi, românii, în istoria noastră, deseori, mărturisea marele
istoric Gheorghe Buzatu, ne-am „ucis” eroii ori i-am ponegrit, înainte
de a o face alţii. Chiar dacă fără convingere. Am făcut-o aşa, ca să dea bine
în relaţia cu alţii. Cu deosebire, a puternicilor lumii, de la acel moment.
Obedienţa, bădie!...
Obedienţa şi interesul. Niciodată,
naţionale.
Procedând astfel, de cele mai multe ori,
ne-am trădat neamul şi am terfelit idealuri sfinte...” (Extras dintr-o discuţie purtată cu prof.
univ. dr., Gheorghe Buzatu istoric, senator, vicepreşedinte şi membru al
Biroului Permanent al Senatului Parlamentului României, Bucureşti, iunie 2003)
La fel de indignat, plin de
durere a fost şi Generalul-maior ing. Marin Popescu:
„Pecinginea roşie, adusă de la Moscova, trebuia să convingă acest popor
că nu are bărbaţi de seamă, ci tot ce s-a făcut până atunci a fost în dauna sa
şi că tot ce este bun-inclusiv lumina unor zori noi şi fericite-ne vine de la
Răsărit.” (Un mare act reparatoriu, în „Armata României” , revista
Ministerului Apărării Naţionale, fost „Observatorul militar”, nr. 24 (131),
17-23 iunie 1993, p. 2)
Noroc cu Moşia cerească lăsată
de Mântuitorul HRISTOS, celor chemaţi şi aleşi:
Unde sunt doi sau trei adunaţi în
numele Meu sunt şi Eu în mijlocul lor!
Noroc cu prezenţa de spirit a ilustrului ziarist PAMFIL ŞEICARU, care
avertiza pe toţi Românii cu măsura bunului simţ: „Cu mareşalul Constantin Prezan dispare încă un martor şi un participant
al războiului unităţii naţionale. Fără să ne dăm seama, sfârşesc
supravieţuitorii unei epoci. Încercăm o tristeţe evocând o lume care ne-a dat
cel mai frumos capitol al istoriei poporului român.” (Pamfil Şeicaru, Universul, nr. 235 din 29 august 1943,
p. 1)
Nici, Istoria militară a poporului român, vol. V, Ed. Militară,
Bucureşti-1989, n-a rămas mai prejos de funestul dicţionar al academicienilor saturaţi de ei înşişi.
Cu reţinerea deplin
justificată privind sursele bibliografice, cei doi înalţi ofiţeri-autori
mărşeluiesc în cadenţa ostăşească mai departe, mai apăsat înspre Adevăr.
După absolvirea Şcolii Fiilor
de Militari-Iaşi, cu bravura de „elev guard” tânărul subofiţer
Constantin Prezan păşeşte în rândul armei de geniu a Şcolii de Infanterie şi
Cavalerie, devenind sublocotenent. Apoi locotenentul de geniu Constantin Prezan
s-a înscris la Şcoala Militară de Aplicaţie pentru Artilerie şi
Geniu-Fontainebleau-Franţa, la propunerea premierului I.C. Brătianu făcută
regelui Carol I, după care urmează altă preţioasă specializare la Magdeburg în
Germania.
Prin ospitalitatea
boierului-premier, Vizirul Brătianu,
ofiţerul Prezan a cunoscut o serie de Români de seamă ai viitoarei Românie
Mari.
Ajuns căpitan şi profesor la
Şcoala care l-a format în Aplicaţii de Artilerie şi Geniu, comandantul Şcolii,
colonelul Constantin Poenarul îl preţuia deosebit: „Prea bun ofiţer, serios şi cu instrucţie solidă; serveşte cu multă competenţă şi se ocupă de progresul armei sale... Excelent oficer sub toate raporturile.” (Foaia
personală, pe anul 1887, octombrie 25, AMR, fond DCI/ 1974)
Slăvirea înaltului ofiţer superior
a fost elogiată de o seamă de destoinici camarazi militari români: col. D.
Rădulescu, Cr. Tell; generalii: I. Argetoianu, N. Dona, Berindei, Eraclie
Arion, Vlădescu, A. Beller, C. Candiano, L. Iarca, Al. Pavlo, Tătărăscu,
Lambrino, Bardan, Doroftei Ghermănescu, precum şi de cei străini: H. Berthelot,
F. Foch, Patez, Mollet, H. Lafont, mareşalul Franchet d’Esperey, contele Saint
Aulaire, rusul Scerbacev (care l-a avertizat de puciul de la Socola),
Mareşalul a suportat cu
compătimire invidia plină de orgoliu a generalilor Averescu, Christescu,
Răşcanu, a politicianului Marghiloman şi a altora.
„Când slugărnicia înlocuieşte caracterul, se pierde autoritatea morală,
pentru că demnitatea şi spiritul de sacrificiu nu se menţin la slugi.”
(Colonel Dimitrie Rădulescu, Amintiri
înălţătoare, op. cit., p. 21)
Zorii secolului al XX-lea îi
strălucesc din plin pe pieptul mare cât o patrie: 1901 ajunge colonel, 1907,
general de brigadă, 1914, general de divizie, 1916, general de armată, (14/ 15
august 1916, i s-a încredinţat Armata a IV-de Nord; Grupul de Armate-„General Prezan”, coordonând „Bătălia Bucureştilor”
(noiembrie-decembrie 1916); şef al Marelui Cartier General şi comandant al
trupelor române (decembrie 1916-aprilie 1918.
„Generalul de corp de armată (general-colonel) Constantin Prezan, ajutat de un valoros
grup de ofiţeri de stat major, printre care s-a numărat şi maiorul Ion
Antonescu (atenţie! „printre
care”, nu „care” şi nicidecum
singurul, cum se mai exagerează de către unii-n.n.), a elaborat planurile de campanie ale armatei române pentru vara anului
1917, care au dus la răsunătoarele victorii de la Mărăşti, Oituz, Mărăşeşti. Pe
timpul desfăşurării luptelor a sprijinit cu forţe din rezerva strategică pe bravii
săi comandanţi: generalii Alexandru Averescu şi Eremia Grigorescu.”
(Dr. Constantin Ucrain, Mareşalul
Constantin Prezan, în gazeta „La
datorie”, p. 3)
În bătălia de la Oituz,
generalul-colonel Prezan a primit efigia eroismului său: „în pasul Oituz, a fost rănit şi în acel loc avea o placă care-i fixa
mai bine şoldul drept.”
(Macarie Olga (nepoata de
fiică a Mareşalului), Conacul Schinetea
şi Mareşalul ei, memorii în manuscris, Bucureşti 2012-2014)
În noaptea de 5-6/ 18-19
Aprilie 1918, se aşterne prima eclipsă totală peste Marele Comandant-Noaptea neagră a înlăturării din
unităţile armate naţionale. Oculta a substituit RECUNOŞTIINŢA cu perfidia. „Recunoştiinţa a fost şi va rămâne o floare
rară (...) o ţară este judecată, după
cum ştie să-şi cinstească eroii.” (Colonel Dimitrie Rădulescu, Amintiri înălţătoare, op. cit., p. 15)
Cozile de topor şi-au asmuţit securile în tulpina unuia dintre cei
mai falnici Stejari.
„Cabala”, încă şi încă o dată, îşi atinsese perfidul scop. Fără nici un
fel de motivaţie.” (Grigore Stamate/ Mihai Hodorogea- Viaţa Mareşalului Prezan Profesia de a fi român..., p. 141)
Destinul Naţiunii şi al
Mareşalului Prezan a făcut posibilă repunerea în drepturi şi îndatoriri asupra
Armatei Române în noiembrie 1918-aprilie 1920, regelui Ferdinand revenindu-i
Înaltul Comandament Aliat româno-rus.
Un om potrivit pentru momente
nepotrivite afirmau o parte din contemporanii săi.
Un OM POTRIVIT pentru momente
NEPOTRIVITE ŢĂRII dragi, dar pe care le-a POTRIVIT atât de biruitor DESTINELOR
NAŢIEI şi al său!
Primul mariaj cu Clementina
Bantaş vine ca un fulger şi pleacă precum un trăznet.
Al doilea mariaj vine în 1892,
ca o Rapsodie de Primăvară, în Duminica Floriilor cu un trandafir ales,
princiar, a cărui mireasmă se resfira pe 15
primăveri-Elena Olga Eliad, domnişoara de onoare a
principesei şi apoi a reginei Maria.
„Olga Prezan se detaşa de
femeile din generaţia sa printr-o eleganţă înnăscută” , consemna pentru
posteritate Olga Macarie, nepoata Mareşalului.
51 de ani Constantin şi Olga Prezan au trăit cu dragostea de la prima
vedere. În Iulie 1943, la 65 de ani
Olga Prezan a urcat la ceruri, aşteptându-l pe Constantin care i s-a alăturat
două luni mai târziu împodobit cu onoarea celor 82 de ani.
Un cuvânt înţelept al
sihaştrilor daci spune pentru cel ce vrea să devină monah, că până la poarta
Mănăstirii îl conduce îngerul păzitor, dincolo de poartă îl i-au în primire
dracii. Aşa se întâmplă şi cu Oamenii distinşi, luminoşi, cereşti. Dincolo de
aura lor, în beznă stau ca pe aspide şi şerpi, opt categorii de laşi din
diferite clase sociale: invidioşii, egoiştii, epigonii, bârfitorii, clevetitorii,
calomniatorii, detractorii, pizmaşii.
Constantin şi Elena Olga
Prezan au avut parte de laşi, din toate clasele sociale, de la lachei, la
generali şi chiar până în intimitatea palatului regal.
Mareşalul Prezan a fost curtat
de generalul Antonescu devenit Conducător al Statului Naţional Creştin să
formeze primul guvern în toamna lui 1940, şi chiar de către Furerh, după
mărturia prof. dr. Petre Otu. (apud. (Grigore Stamate/ Mihai Hodorogea- Viaţa Mareşalului Prezan Profesia de a fi
român..., p. 135)
Revenind la viaţa „civilă”, Mareşalul se împărţea între
Bucureşti şi Conacul Schinetea, unde ajungea în fiecare an după Învierea
Domnului şi se întorcea în Capitală la începutul lui Octombrie. Mareşalul îşi iubea
profund familia ca un sacerdot, admira cu emoţie florile, portul popular, preţuia
taraful lui Fănică „Ziaristul” din
Schinetea, cununa şi ajuta mulţi tineri din părţile locului.
La Conacul căruia îi prezentau
permanent onorul, garda regală a falnicilor castani şi tei, înşiraţi cu
fireturile coroanelor reflectate pe cer, în poziţie de drepţi de-a lungul aleii
principale, mare parte din timp, Mareşalul îl acorda cailor, câinilor ciobăneşti,
copiilor satului. Era un foarte bun călăreţ, al cărui bidiviu favorit era un
pur sânge englezesc, pasiune similară cu regina Maria. „Despre animale, fie cu pene, fie cu blană, ştia o mulţime de date,
inclusiv poveşti. Fenomenale!” (Macarie Olga, op. cit.)
Îşi iubea soldaţii care
trecuseră din plastilina humei copilăriei în bravii eroi chipeşi ai câmpului de
luptă, ca pe proprii săi copii. Când nepoţica Olga i-a reproşat unde au fost
soldaţii când a fost rănit i-a răspuns ca un inimos părinte al ei şi al lor: „Soldaţii, draga mea, apărau ţara. Iar, nu
pe comandanţi, căci aceştia au datoria să fie în mijlocul lor, să-i apere de
eventualele greşeli, ca şi de duşmani.” (Macarie Olga, op. cit.)
Ctitoriile şi donaţiile soţilor Mareşal Constantin şi Olga
-mănăstirea Mălineşti-Vaslui; biserica Dumeşti-Vaslui
cu hramul Sf. Împăraţi Constantin şi mama sa Elena; biserica „Sfânta Treime”, Dumeşti I, Vaslui; şcoala
din satul Schinetea; şcoala Dumeştii Noi; gara Băceşti; casa din Capitală
căpătată prin lege, dăruită Ministerului Apărării Naţionale; casa Mavrocordat
proprietate, oferită Liceului de fete „Oltea
Doamna”; donaţie Muzeului Militar Naţional;
Casa
ospitalieră din Bucureşti, „Caragiale 12”,
a fost binevoitoare pentru oaspeţi de seamă între care Nae Ionescu, regina Maria, Pia, Ionel şi
Vintilă Brătianu ş.a.
OLGA ELENA MAREŞAL PREZAN
Olga Elena
Eliad s-a născut pe 4 August 1877, la Filipeşti-Târg-Ploieşti, în familia
Sofiei (Petrescu) şi Iancu Eliad, care i-a mai dăruit şi pe Aglaia şi Nicu. De
tânără domnişoară Olga vorbea franceza, germana, italiana, cu studii la Paris
şi Viena.
Duminica Floriilor anului 1892 de pe Şoseaua Kisellef a fost
Sărbătoarea inimii, întâlnirii cu alesul vieţii, iar 8 Noiembrie 1892 –Sărbătoarea-căsătorie care a deschis ciclul celor
51 de ani de convieţuire
binecuvântată, preţuită, fericită.
Diplomele acordate distinsei doamne Prezan
1 Iunie 1906-Diploma Doamnei Colonel Olga Prezan,
acordată de regele Carol I, „pentru
serviciile aduse învăţământului primar şi educaţiunii populare” ;
5 Mai 1921-Diploma Doamnei General Olga Prezan,
acordată de regele Ferdinand, „pentru
activitatea demnă de toată lauda ce a depus pentru ajutorarea răniţilor şi
bolnavilor din spitalele de pe front în timpul campaniei” ; Medalia „Avântul Ţării”, Doamnei General Olga
Prezan, acordată de Ministerul de Război;
28 Septembrie
1933-Medalia „Peleş” Doamnei Mareşal
Olga Prezan, acordată de Casa Majestăţii Sale Regale, „în amintirea semicentenarului Castelului Peleş.”
Deasupra
tuturor acestor distincţii stă însă scrisoarea trimisă de Mareşal în Ianuarie
1939:
„Scumpa
mea Olga,
... pentru ca urmaşii tăi-sau, de se va
crede, chiar posteritatea-cât serviciu ai adus, cu un elan patriotic
neîntrecut, ţin să semnalez două dintre ele cari, după mine, au o deosebită
importanţă.
Prin tactul şi felul tău de a fi, ai
contribuit în largă măsură la stabilirea unor relaţii armonioase între
Misiunile aliate, Miniştrii Plenipotenţiari şi Şefii Misiunilor militare şi
între mine, fapt ce a contribuit la o atitudine, din partea lor, cu totul
binevoitoare ţării.
Te-am rugat să organizezi-şi ai făcut-o
numai prin străduinţa ta-un serviciu de trimitere pe front, pe cât posibil la
ofiţerii şi soldaţii noştri, a diferite daruri utile, punându-ţi la dispoziţie,
după cum ştii, o bună parte din disponibilul nostru; serviciu de care te-ai
achitat în mod ireproşabil.
Am procedat astfel ca să aproprii cât mai
mult sufletul armatei de cel ce are răspunderea conducerii ei, în credinţa că
aceasta ar contribui, poate, la avântul luptătorilor, cari ar vedea în acest
gest o atenţie părintească.
Pentru aceste servicii ce semnalez ai dreptul la recunoştinţa mea şi nu este
prea mult dacă adaug şi a Patriei.
Costică.” (apud.Grigore
Stamate/ Mihai Hodorogea- Viaţa
Mareşalului..., p. 259)
În viziunea lui Eugeniu
Buhman, Olga Prezan era tânără, frumoasă,
atrăgătoare, comunicativă, iar a jurnalistului Timoleon Pisani, Olga apărea:
„Frumoasă, bună, delicată, bine crescută,
inteligentă. Olga Prezan fermeca ochii, sufletul, mintea... Mărirea în care a
trăit nu a făcut-o să se creadă că poate să privească de sus. A fost deasupra
acestei măriri. A rămas aceeaşi în port şi vorbă, simplă, bună, îndatoritoare,
fericită să ajute, să aline.” (ibid., p. 124)
Olga Antuaneta Iosefina era fiica lui Nicu Eliad, cumnatul lui Constantin
Prezan,
înfiiată de
Mareşal, căsătorită cu Constantin Dimitriu din care s-au născut. Olga-Florica
(Oly sau Olguţa), febleţea bunicului, născută în 1934, şi Ion în 1936.
Nerecunoştinţa politicienilor
vremii a făcut casă bună cu grosolana nerecunoştinţă a sătenilor din Schinetea
cărora Mareşalul le-a făcut întotdeauna numai bine.
Nesăbuinţa şi mârşevia lor a
prefaţat domnia proletară, care se
instalase peste tot.
După ce a urcat şi Mareşalul
la ceruri, sătenii ţărănoi-gospodari
au devastat totul la Conac, faţă de care tătarii, muscalii şi bolşevicii cu
siguranţă s-ar fi ruşinat.
În anul 2004, Conacul a fost
înscris în Lista monumentelor istorice-Vaslui, nr.390.
Olga Eliad Dimitriu a primit
de ziua Femeii-8 Martie 1948, seara după ora 19.00 buchetul proletarilor
securişti: percheziţie la sânge trei zile şi trei nopţi, după cocoşeii
ascunşi de Mareşal, dar negăsându-i i-au adus altă acuză:
„-Cetăţeana Prezan, în numele legii sunteţi arestată pentru deţinerea
ilegală de armă!” A fost dusă la
secţia Negreşti, apoi Vaslui, Jilava şi-n cele din urmă la Mislea.
Relaţia generalului Constantin
Prezan cu maiorul, locotenent-colonelul şi colonelul Ion Antonescu, considerat
de unii binevoitori „braţul drept al
generalului Prezan”, din partea generalului a fost totdeauna obiectivă.
Chiar dacă avea încredere în subalternul său mai tânăr, ştiindu-l incisiv,
impulsiv, îl controla, îl atenţiona, îl îndruma neacordându-i credit total. De
fapt activitatea desfăşurată în cadrul Statului Major era coordonată şi
exercitată de un grup de profesionişti. De partea cealaltă Antonescu, deşi
competent, merituos şi nu era singurul, îşi autogratula din când în când
faptele. Secţia Operaţii la care făcea des referire era condusă de maiorul Emil
Sorescu, pe când Antonescu era simplu ofiţer. Autoîmputernicirea de a-l semna
pe general : „am redactat, am semnat pe
generalul Prezan şi am transmis...” , urmat de „l-am supus spre semnare generalului Prezan”, era totuşi prea
mult...
(Extras din memoriul adresat
ministerului de Război de Antonescu în 1938)
Devenit Conducătorul Statului,
Antonescu l-a invitat să formeze primul Guvern, i-a corectat pensia mizeră, iar
la plecare..., i-a organizat funerarii naţionale.
După ce a făcut catalogul
tuturor scriitorilor şi ziariştilor din marile unităţi, încredinţându-le
diferite sarcini, a trecut la misiunea preoţilor. Preoţi mobilizaţi erau în număr
de 252. Protopopul Constantin Nazarie a fost ridicat la gradul de colonel, iar
preotul Vasile Pocitan, maior, încredinţându-le astfel Serviciul Religios al
Armatei, căci aportul clerului în război după măsura Mareşalului a fost
eminent: „Preoţii şi-au făcut mai mult
decât datoria şi este o cinste pentru cler, care alături de ostaşi, a dat mai
mult decât i-am cerut noi pentru Ţară şi Neam.” (Gabriel Pârvu, Pregătiri sufleteşti pentru zile mari, Atelierele
Socec et Co., Bucureşti-1916, p. 44)
Mareşalul venera Biserica
noastră naţională: „Atât cât a făcut
biserica ortodoxă română pentru creştinătate, n-a făcut nicicând nici o altă
biserică din lume.”
Afirmația este reluată de acad. Virgil Cândea: „Până şi muntele Athos a trăit atâtea sute de ani din dăruirea
românească.”
Aprecierea celui mai înalt
ofiţer superior era dovada deplinei recunoaşteri a clerului.
„Epopeea Războiului pentru Întregirea Neamului, încununată de Marea
Unire din anul 1918 şi făurirea statului naţional unitar român au cuprins, în
vâltoarea faptelor de sublimă jertfă şi eroism desăvârşit, alături de ostaşi şi
preoţii mobilizaţi pe front, adevăraţi apostoli şi modele de urmat.” (Conf.
univ.dr. Aurel Pentelescu/ Conf. univ. dr. Gavriil Preda, Jertfa preoţilor mobilizaţi în Războiul pentru Întregirea Neamului 1916-1919)
Jurnalul Mareşalului menţionat
de autor într-o scrisoare adresată soţiei sale, de istoricul Gheorghe Buzatu şi
de doamna Olga Macarie care, consemnează că mama dânsei a luat „bastonul de mareşal şi o parte din cele 34
de ordine şi medalii, împreună cu plicul mare, galben” şi le-a predat Ministerului de Război în 1943.
„Demnitatea de Mareşal (...) o răsfrâng asupra tuturor camarazilor mei
de luptă, nerezervând pentru mine decât o infimă parte.”(Viorica Zgutta, Constantin Prezan, Mareşal al României, Ed.
Dosoftei, Iaşi-2005, p. 15)
Doi mari artizani s-au bucurat
de privilegiul Înfăptuirii României Mari: Mareşalul Prezan şi Regina-Rege Maria,
care ne-a lasat un testament de cinstire a Înaintaşilor:
„Nu vărsaţi lacrimi pe mormântul eroilor, ci mai curând slăviţi-i în
cântece, aşa ca faima numelor lor să rămână ca un ecou prin legenda
veacurilor!”
Graţie intervenţiei salvatoare
a Diviziei 16 Infanterie autorizată de generalul de armată Constantin Prezan asupra
complotului celor peste 3000 de ruşi-boşevizaţi privind eliminarea reginei,
regelui, premierului, marilor comandanţi români şi ruşi, cantonaţi la Socola şi
spulberaţi prin surprindere, a determinat perioada postbelică să instaureze
ingratitudinea naţională între 1945-1990.
Mântuitorul HRISTOS-ISTORIA
absolută călcând în picioare şi plesnind cu ştergarul mojicia şi făţărnicia
ingratitudinii naţionale a delegat Arhanghelul Istoriei relative să-i confere
persoanei Mareşalului Prezan, aura unui OM MONUMENTAL.
Lucrarea celor doi autori
consacraţi şi militari de vază se aşterne ca o frumoasă călătorie literară, ce
urcă spre înălţimile eseului încărcat cu taină şi miraj din divina Ţară a
Bucovinei, prevăzut cu dese indicatoare-documentare de o fosforescentă
autenticitate, ornamentate într-o vastă iconografie ce consacră memoria ilustrului
Mareşal şi al familiei sale într-o învăluire celestă ce reflectă o strălucire
pururea.
Lucrarea cuprinde acrivie, acurateţe,
adâncime, adevăr, admiraţie, afecţiune, afinitate, afirmaţie, afluenţă,
alternanţă, altruism, ambiţie, analiză, anticipaţie, aprofundare, apartenenţă,
apercepţie, apologie, armonie, argumentare, artă, atitudine, atracţie, asumare,
autohtonism, autonomie, autoritate.
CEA MAI ÎNALTĂ DISTINCŢIE A
DACULUI ESTE PROFESIA DE A FI ROMÂN!
CONSTANTIN PREZAN ESTE UN
MONUMENT VIU TOTDEAUNA PREZENT!
-PREZENT în gând, în cuvânt,
în faptă ca OM!
-PREZENT în şcoală, în
pregătire, în formare ca MILITAR!
-PREZENT în fruntea Armatei ca
model de OSTAŞ!
-PREZENT în linia întâi a frontului
sub flamura de COMANDANT!
-PREZENT în SUFERINŢA
înfrângerilor graţie intervenţiei neinspirate politic!
-PREZENT în BIRUINŢELE
aşternute peste înfrângerile cauzate de alţii!
-PREZENT în Război!
-PREZENT în PACE!
-PREZENT în ONOARE!
-PREZENT în DEMNITATE!
-PREZENT în NOBLEŢE!
-PREZENT în FAMILIE!
-PREZENT în POPOR!
-PREZENT în BISERICĂ!
-PREZENT în Reîntregirea
Neamului Românesc!
-PREZENT în braţele ROMÂNIEI
MARI!
-PREZENT în PREZENT!
-PREZENT în TRECUT!
-PREZENT în sufletul frumos al
unor ALEŞI!
-PREZENT în VIITOR!
-PREZENT în VEŞNICIE!
Divine preţuiri
Înaintaşilor noştri binecuvântaţi!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu