CRUCIFICAREA DIVINULUI
Michel Soulard – Dimitrie Grama –
Anonim - Ferdinand – Florin Costinescu – Daniel Vorona – Adelina Petrichi Scala
– Ben Todică – Liliana Popa
MICHEL SOULARD
Bonjour les
ami(e)s,
Bien
qu'étant hospitalisé loin d'ici et encore en fauteuil roulant pour une durée
indéterminée, je tâche de ne pas perdre le contact et je vous souhaite de tout
coeur avec toute mon amitié
UNE BONNE ET HEUREUSE ANNÉE 2019
avec l'espoir de vous revoir bientôt,
peut-être au Salon de Montmorillon au mois de juin prochain. C'est l'espoir qui
fait vivre.
À bientôt donc.
Michel Soulard Poitiers
Franța
Établissement de soins LA CIGOGNE
DIMITRIE GRAMA
Draga
George,
Nostima
anecdota asta, dar de la inceput cu o greseala pe care englezii nu ar accepta-o:
Isaac Newton
a fost doar la Cambridge (Trinity College) si tot la Cambrdge, Second Lucasian
Profesor in Mathematics. Nu a avut niciodata de a face cu Oxfordul si se stie
ca aceste doua centre universitare erau si inca sunt concurente.
Am lucrat
acolo si stiu!!
Romanii care
scriu pe net ar trebui sa se mai informeze, mai ales cand expun "bancuri
intelectuale".
Asa, acum
vreo doi-trei ani, intr-o revista de cultura din Braila (cred) niste trogloditi
au scris ca, in fond teoriile relativitatii (care's doua) ale lui Einstein, ar
fi fost "creatia" nevestei lui croata! O aberatie totala!
Te pup,
Dimi
ANONIM
Iată o întâmplare care a avut loc la
Universitatea Oxford, aceasta fiind vestită prin istoria ei de peste 800 de ani
cu faptul că Sir Isaac Newton a fost decanul
facultății de fizică, dar are și alte merite şi foarte mulţi absolvenți
merituoşi.
Un student
vine să susțină un examen, care urma să dureze 6 ore (sunt acolo și astfel de
examene). După trecerea câtorva ore de la începutul examenului, studentul îl
cheamă pe profesorul supraveghetor. Acesta se apropie de student, crezând că
ceva nu a înțeles și ar dori să facă unele precizări, însă a auzit următoarele:
Domnule
profesor, eu aș vrea să mi se aducă
friptura și Berea care mi se cuvin.
- Am auzit
corect? Aţi cerut friptură şi bere ?
- Da. Tocmai
friptura și berea care mi se cuvin pe drept.
- Mă scuzați,
dar de ce dvs ați hotărât că vi se cuvin friptură și bere ?
Atunci
studentul scoate o carte veche și o pune în fața profesorului:
- Iată, o
culegere cu toate legile universității, din momentul fondării ei.
AICI ESTE O
LEGE DIN 1513, CARE PÂNĂ ASTĂZI NU A FOST ABROGATĂ, CARE PREVEDE CĂ, FIECARE
STUDENT CARE PETRECE ÎN CADRUL EXAMENULUI MAI MULT DE PATRU ORE, ARE DREPTUL LA
O PORȚIE DE FRIPTURĂ ȘI O BERE.
Profesorul
încearcă să protesteze, invocând că din punct de vedere tehnic, în acel moment
este imposibil de a-i aduce friptură și bere în sala de examen.
Văzând că
studentul nu cedează, profesorul își cheamă șeful și încep ei să se sfătuiască.
Având în
vedere că pentru englezi legea este sfântă, au hotărât că nu au nici un motiv
întemeiat să-i refuze studentului solicitarea.
Pe de altă
parte, o lege adoptată recent interzicea consumul de alcool pe teritoriul
universității, dar și cu prepararea fripturii erau unele probleme tehnice.
Ca rezultat
al unor negocieri îndelungate, s-a ajuns la un compromis: o pizza și o
coca-cola.
Mâncând cu
poftă pizza, studentul era foarte bucuros că a reușit să “le-o tragă” acestor
îngâmfați și snobi britanici, folosindu-se de propriile lor legi.
După câteva
zile însă, studentul găsește în cutia sa poștală, o citație de chemare în fața
instanței de judecată a universității (acolo unde este lege, este și judecată).
Studentul,
absolut încrezător în sine si sperând că va avea de a face cu câțiva profesori
bătrâni care îi vor spune ceva de genul: „Dar știți … dar poate … dar vezi,
etc.” a hotărât să se poarte foarte frumos și cu asta se va încheia toată
povestea.
Ajunge el la
judecată. O sală enormă cu coloane în stil victorian, foarte înaltă, fresce pe
toți pereții, vitralii etc. La o masă
care părea că nu are sfârșit erau așezați 150 de profesori, 45 decani, 20
rectori și mulți lorzi și siri
absolvenți de vază ai universității.Toți cu peruci pudrate, mantii negre, de te
ducea gândul instantaneu la inchiziție. Urmau să-l judece pe student.
Ei au fost
cei care au hotărât să-l exmatriculeze pe curajosul student pentru că a
încălcat o lege din 1415, care nici până azi nu fusese abrogată și anume:
„PREZENTAREA
LA EXAMEN FĂRĂ SABIE SE SANCTIONEAZĂ CU EXMATRICULAREA”
NET
Viața și moartea regelui Ferdinand
Fără teama de a greși,
despre regele Ferdinand I se poate spune că a fost făuritorul României Mari. El
a declarat la urcarea pe tron că va fi „un bun român“ și că nu se va opune
intereselor naționale românești, ceea ce a și făcut, respectându-și cu
sfințenie toate angajamentele.
Un prinț timid și modest
Regele
Ferdinand s-a născut la 24 august 1865 la Sigmaringen, iar primele instrucțiuni
le-a primit în familie de la profesorul Gröbels, urmând apoi gimnaziul din
Düsseldorf. După anii de aspră viață ostășească ca ofițer în garda prusiană și
elev la școala militară din Cassel, tânărul prinț a devenit student al
Universităților din Tübingen și Lipsca în 1887, doritor fiind de a-și lărgi
orizontul de cunoștințe1.
Din vremea
tinereții sale avem o descriere a prințului făcută de cineva care i-a fost
apropiat și care merită a fi reținută pentru adevărul ce îl cuprinde: „ca
tânăr, se poate spune că însușirea caracteristică a prințului Ferdinand era o
extremă modestie, amestecată cu o timiditate aproape chinuitoare. Educația lui
fusese completă, urmată cu îngrijire după cerințele unui viitor șef de stat,
dar nimeni nu și-a dat vreodată seama de cât știe tânărul. Nici acasă nu-i
plăcea să se afirme față de frații lui. Foarte curtenitor și politicos, se
ferea totdeauna de a jigni sentimentele cuiva și ceda terenul chiar când
cunoștea mai bine subiectul în discuție decât cei cu care discuta. Îi plăcea
singurătatea, natura și arta. Disciplina cea mai absolută fusese principala
linie a educației sale și un simț de datorie care i-a rămas toată viața,
ajutându-l neînduplecat să biruie sentimentele lui personale, neîngăduindu-i
vreodată să se pună la mijloc între dânsul și ce trebuia să facă. Blând, fără
egoism, cei ce-l cunoșteau adânc îl iubeau“2.
În
condițiile inexistenței unui moștenitor direct, regele Carol I, împreună cu
principalii oameni politici ai țării, au decis să-i confere prințului Ferdinand
această calitate, astfel că la 18 martie 1889 a fost declarat „moștenitor
prezumptiv al Coroanei“, cu titlul de Alteță Regală Principe al României. Cu ce
însușiri era înzestrat prințul moștenitor Ferdinand la sosirea sa în România,
ne spune profesorul său de limba română V. D. Păun: „minte cumpănită, vorbă
măsurată, precisă, judecată clară, înțelege lucrurile dintr-o dată și
întrebuințează vorba numai atunci când are ceva de spus bine gândit. Blajin cu
toată lumea, prieten de temei, numai într-un singur punct A.S.Regală este
neînduplecat, anume când este vorba să-și facă datoria. Sub nici un cuvânt de
scuză nu și-ar lasa-o pe ziua de mâine“3.
Am reușit să înving în mine un
Hohenzollern
După moartea
regelui Carol I, la 28 septembrie 1914, prințul moștenitor Ferdinand s-a
prezentat în fața parlamentului, pentru a depune jurământul constituțional în
calitate de rege al României. Prințul Ferdinand a devenit rege într-o perioadă
tensionată, generată de confruntarea între tabăra filoantantistă și cea
germanofilă, în problema intrării României în Primul Război Mondial. Opinia
publică în momentul acela se întreba cum își va manifesta regele datoria lui de
bun român?.
Nu erau oare
destui oameni politici, de obârșie neaoș românească, iubitori de țară și de
neam care credeau cu seriozitate că, datoria noastră de buni români dicta
intervenția României alături de Puterile Centrale? Se cerea deci, regelui
Ferdinand, german prin naștere și întreaga lui educație, vlăstar al
Hohenzollernilor, să gândească și să simtă mai românește decât mulți dintre
români. I se cerea regelui să ridice spada ce o încinsese pentru prima dată ca
ofițer al armatei prusace împotriva patriei și a familiei sale, care deținea
destinele puternicului imperiu.
„Am simțit -
spunea regele - o mare mâhnire, căci am înțeles de ce avea să mă îndepărteze
acea cale pentru totdeauna de familia mea, de amicii mei de odinioară, de
amintirile din copilărie. A fost în mine o luptă a conștiinței și a inimii.
Atunci am putut păstra neclintită speranța de a învinge pe Mackensen, deoarece
reușisem să înving în mine pe un Hohenzollern“4.
De asemenea,
când marele om politic român P.P. Carp a găsit de cuviință să-i spună regelui:
„Sire, Hohenzollernii nu pot fi învinși“, regele i-a replicat „vă înșelați
domnule Carp, am învins deja unul“5, referindu-se bineînțeles la dânsul.
Într-adevăr, regele Ferdinand a făcut abstracție de toate, nu a avut în vedere
decât România și s-a convins de necesitatea imperioasă a războiului pentru
întregirea neamului. Trăind o stare de adâncă bucurie, regina Maria i s-a
adresat în acele zile de decembrie 1918:
„Spune-mi,
Nando, îți dai seama că ai devenit un om mare? Realizezi pe deplin în
imaginația ta ce reprezinți de acum încolo în istoria acestui popor?. Tu, care
o viață întreagă ai fost modest, ai fost un om care te-ai îndoit de tine,
cuprinzi cu mintea ta toată semnificația de a întrupa visul secular al unui
neam de 18 milioane de locuitori?“6.
Dar regele
Ferdinand nu se socotea un „om mare“, un „erou“, o „personalitate istorică“, ci
considera că așa a vrut soarta ca el să devină regele tuturor românilor.
„Când am
luat moștenirea - spunea mai târziu regele Ferdinand la Alba Iulia cu ocazia
Serbărilor Încoronării de la 15 octombrie 1922 - am făgăduit înaintea
reprezentanților națiunii că voi fi un bun român. Cred că m-am ținut de cuvânt.
Grele au fost timpurile, mari au fost jertfele, dar strălucită este răsplata.
Și astăzi pot spune cu fruntea senină față de Dumnezeu și față de poporul meu,
că am conștiința curată“7.
Un rege ce ura fastul
Putem spune
deci, că regele Ferdinand s-a integrat în lumea românească a vremii cu
calitățile și defectele ei, ajungând să cunoască bine sufletul și mentalitatea
poporului român, să se acomodeze cu ambianța societății în care trăia. Se
simțea bine nu numai la Castelul Pelișor din Sinaia, dar și la Scroviștea, la
Cotroceni sau la Buftea în palatul lui Barbu Știrbey. Spre deosebire de unchiul
său, regelui Ferdinand nu-i plăceau manifestările solemne, având oroare de
festivitățile care impuneau un protocol rigid și fastuos. Nu concepea să țină
oamenii la distanță, să le atragă atenția, direct sau prin comportarea sa că
are „sânge albastru și provine dintr-o familie ilustră a unei mari puteri“8.
Regele
Ferdinand prefera discuțiile neprotocolare „la o țigară“, pe subiecte diverse
de biologie, istorie, lingvistică, politică, în timp ce un contemporan al său
nota: „în botanică putea să rivalizeze cu cei mai buni reprezentanți ai acestei
științe“9.
Botanica era
unul din „hobby-urile“ regelui, alături de timbre și vânătoare. Așadar, Regele
Ferdinand petrecea foarte mult timp în cabinetul său de lucru de la Palatul
Cotroceni, aranjându- și colecția de timbre, punându- și la punct ierbarele ce
conțineau mai multe specii de plante adunate în călătoriile sale, în special
din Delta Dunării.
… și iubea grădinăritul
Iată de
exemplu, ce scria Martha Bibescu despre această pasiune a regelui Ferdinand
pentru plante:
„Îl revăd în
grădina sa tăind trandafiri și străduindu- se să nu-i facă rău plantei. Avea
metodele lui și folosea un foarfece ingenios, care tăia floarea desprinsă de
tijă într-un clește delicat. Îl revăd mai ales în timpul plimbărilor noastre
prin munți, explicându- mi flora alpină. Cât de mult îi plăceau plantele
sălbatice! Era pentru el mai mult decât un capriciu, o înclinație sau o manie
trecătoare, era o adevărată pasiune, perfect rațională. Cunoștințele lui
depășeau știința obișnuită a unui profesor de botanică, ele se apropiau de
erudiție“10.
Așadar,
regele Ferdinand era un mare iubitor al naturii, al plantelor și florilor,
petrecându-și ore întregi în mijlocul lor, ceea ce l-a făcut pe Mihail
Manoilescu să scrie că:
„Acest om
chemat la cele mai înalte funcții era un sentimental, având o nesfârșită nevoie
de tandrețe. Iubea cu pasiune pe ai lui, își iubea casa, grădina. Această
nevoie de afecțiune intimă o căuta pretutindeni la oameni, în natură și chiar
la câinii lui. Iubea acei munți, unde își petrecuse atâția ani din viață.
Sinaia cu pozițiile sălbatice, cu pădurile ei populate de arbori seculari, îi
desfăta sufletul. Câteodată se așeza pe o bancă și contempla peisajul maiestuos.
Era atunci între dânsul și natură o adevărată comuniune sufletească. Se consola
de răutatea umană, se odihnea de greaua povară zilnică a politicii. Se
confunda, spre a spune astfel cu natura. Își satisfăcea în asemenea chip,
imensa lui nevoie de afecție“11.
Un rege suferind
Numai că,
acest rege bun, loial și sentimental a trebuit să suporte de-a lungul vieții,
nu numai o grea suferință morală, legată de îndepărtarea de persoana sa a
familiei de la Sigmaringen, excomunicarea Papei (pentru că și-a botezat copiii
în religia ortodoxă), dezertarea de la datoriile sale de principe moștenitor a
fiului său Carol, ci și o grea suferință fizică, o boală nemiloasă, care îl
consuma zi de zi, și-l tortura clipă de clipă. Începând din anul 1925,
sănătatea regelui Ferdinand a început să se deterioreze.
În ianuarie
1925, regele a fost operat de hernie, iar două luni mai târziu a recăzut la
pat, bolnav de ceea ce a fost dignosticat drept embolie localizată la un
plămân. Convalescența a fost îndelungată, și la sfârșitul lunii iunie a plecat
prin Paris la Bagnoles-de-l´Orne pentru o cură. În aparență fortificat, regele
Ferdinand a plecat apoi la Weinburg în Elveția unde și-a sărbătorit a șaizecea
aniversare. În cursul anului 1926, starea de sănătate a regelui Ferdinand a
continuat să se înrăutățească, și se pare că nimeni nu-și dădea seama de ce
suferea. Se vorbea de o criză de ficat, de o posibilă ciroză, de un diabet,
fapt care a determinat un consult mai amănunțit din partea medicului sau, dr.
Romalo.
În memoriile
sale, Eliza Brătianu își amintea că soțul său, nimeni altul decât Ion
I.C.Brătianu, i-a sugerat reginei „să cheme în consultație și alți medici, și
pentru început să se adreseze și celuilalt medic al palatului, dr. Mamulea,
care fusese medicul regelui Carol I“12.
Pentru a
menaja susceptibilitățile doctorului Romalo și pentru a evita scenele pe care
obișnuia să le facă și despre care regina spunea: „este așa de gelos, trebuie
întotdeauna menajat, ne iubește așa de mult“, s-a hotărât ca dr. Mamulea să-l examineze
pe rege, fără prezența confratelui său. În urma consultului dr. Mamulea a
constatat o proastă funcționare a intestinelor, a presupus chiar o tumoare
malignă și a comunicat reginei că trebuie consultat un specialist în
rectoscopie, dr. Bensaude din Paris. Iată ce scria în continuare Eliza Brătianu
în memoriile sale, referitor la situația regelui:
„Regele
trebuind să meargă în Franța pentru o nouă cură la Bagnoles, părea ușor să aibă
loc această consultație la trecerea sa prin Paris. Regina a propus doctorului
Romalo să nu piardă ocazia acestei consultații, la care doctorul, pe un ton
glumeț a ripostat: «Unde ne îndreptăm?. Iată că femeile frumoase se amestecă
acum în medicin㻓13.
… și muribund
Un alt
contemporan al regelui Ferdinand, Constantin Argetoianu scria la rându-i în
memoriile sale că a aflat de adevărata stare a regelui de la doctorul Juvara,
care îi spusese - spre stupefacția sa - că regele suferă de un neoplasm
intestinal. La aflarea cumplitei vești, Argetoianu își amintea că:
„În ziua de
15 octombrie 1926 m-am hotărât să merg la Brătianu și să-i comunic informația
dată de Juvara. A doua zi la amiază, Brătianu m-a rugat prin telefon să trec pe
la el, avea toate informațiile, de la dr. Romalo. Sosit în iulie cu regele la
Paris, în drum spre Bagnoles, dr. Bensaude și Labbé, consultați, au stabilit
diagnoza unei tumori neoplazice, în pareta inferioară a intestinului gros,
aproape de rectum, și au comunicat acest diagnostic lui Romalo, și numai lui
Romalo, sfătuind pe rege să meargă pentru cură la Vichy în loc de Bagnoles.
Medicii
francezi fiind de părere - au fost consultați și doi chirurgi - că o
intervenție operatorie ar fi fost inutilă și foarte riscantă, Romalo n-a
comunicat nimănui diagnoza bolii, pentru două motive: primul ca nu cumva să
ajungă adevărul la urechile regelui, al doilea, ca să nu tulbure pregătirile
reginei pentru călătoria în America, și hotărârea să împărtășească guvernului
secretul său, numai după înapoierea reginei din America. Și era indignat
împotriva indiscreției lui Juvara, care călcase regulile secretului
profesional.
Brătianu a
scuturat violent pe Romalo și l-a făcut să înțeleagă că nu avusese dreptul să
tăinuiască adevărata stare a regelui, mai ales în împrejurările politice în
care ne aflam, și l-a trimis la Averescu (în momentul acela prim-ministru al
țării) să-i expună și lui neîntârziat cum stau lucrurile. Romalo, pe care
Brătianu îl terorizase prin amenințarea sancțiunilor față de răspunderea ce-și
luase, și-a priceput în fine datoria și urma să facă chiar în acea zi (16
octombrie) raportul său șefului guvernului“14.
Potrivit
memoriilor Elizei Brătianu, discuția dintre doctorii Romalo și Mamulea cu
primul-ministru Averescu a decurs astfel:
„Ambii
medici și-au dat părerea. Președintele Consiliului de Miniștri i-a ascultat și
a răspuns:«Am auzit o pledoarie sentimentală și un aviz științific. Mă raliez
avizului științific. Iar dumneavoastră, a adăugat întorcându-se către dr.
Romalo, când ați mințit?. Acum o săptămână, când mi-ați afirmat că starea
regelui nu era gravă, sau acuma când admiteți că starea este disperată?. «Am
mințit atunci» a adăugat dr. Romalo. Generalul a sărit și s-a îndreptat asupra
doctorului. «Ar trebui să vă arestez și să vă închid, a strigat, dar mi-e milă
de părul dumneavoastră alb!»“15.
Ca urmare, a
fost chemat doctorul francez Bensaude, specialist în rectoscopie, care după
examene și analize care au durat mai multe zile, a semnat împreună cu doctorii
Romalo și Mamulea, un buletin medical, în care era vorba de o „inflamație
atipică“, „infiltrație a ganglioanelor“, „eufemisme - scria Constantin
Argetoianu - care învăluiau diagnoza unui neoplasm. Toată lumea a priceput, și
a fost consternată. Ferdinand era iubit de popor, și apoi fiecare se mai gândea
la tot ce se putea întâmpla la moartea regelui“16.
În perioada
următoare, tumoarea progresând a provocat o ocluzie intestinală, fapt pentru
care regele a fost supus unei operații, efectuată de chirurgul francez Hartman,
pe la începutul lunii decembrie 1926. Operația a reușit, dar regele nu și-a
revenit deplin, ci se poate spune că lunga lui agonie începuse. În februarie
1927, medicul specialist belgian dr. Sluis, chemat la Sinaia, a prescris un
tratament cu radium, tratament de una până la trei ore pe zi, timp de șapte
săptămâni. Pentru livrarea aparatului de radium - necesar tratamentului regelui
- s-a apelat la firma „Carol Bünger“, depozit general de instrumente
chirurgicale și articole de laborator din București, str. Brezoianu, nr. 4,
firmă care a asigurat și montarea la palat a aparatului, în valoare de 26.755
lei17.
Pentru luna
martie 1927, regele Ferdinand planificase o călătorie la Roma. Ca fiu
credincios al bisericii romano-catolice, el dorea foarte mult să se împace cu
Papa, care era supărat din cauză că regele își botezase copiii în credința
ortodoxă. A trebuit să renunțe la călătorie, deoarece boala s-a asociat cu o
pneumonie dublă, cu temperatură de 40 de grade, moment pe care l-a depășit cu
ajutorul medicilor Mamulea și Sluis.
Optimist până în clipa morții
Optimismul
regelui însă nu a durat mult, Constantin Argetoianu notând în memoriile sale
că:
„Dintr-o
conversație pe care am avut-o cu regina Elisabeta, mi-am dat seama că regele
Ferdinand își cunoștea în acel moment boala și că nu-și mai făcea nici o iluzie
asupra soartei ce-l aștepta. Elisabeta mi-a mărturisit întradevăr că
suferințele fizice pe care la îndura tată-său, erau nimic pe lângă cele morale.
Profund religios, catolic habotnic, regele nu se putea împăca cu ideea să moară
certat cu biserica sa, și demersuri presante se făceau la Roma pentru ridicarea
«micii excomunicări » ce fusese pronunțată după botezul principelui Carol în
religia ortodoxă. Diplomația noastră a negociat mai bine de 25 de ani la
Vatican ca să obțină ridicarea «interdictului », fără să poată obține decât o
îndulcire de fapt, situația de drept rămânând neschimbată.
Abia în
aprilie 1927, și în fața morții, biserica s-a mai muiat și Papa a trimis un
prelat la București, cu iertarea deplină și cu binecuvântarea sa apostolică.
Din acel moment regele Ferdinand a fost un alt om: nervozitatea sa a făcut loc
unui sentiment de resemnare și de beatitudine care i-au permis să-și trăiască
ultimile luni ca un erou și ca un sfânt fără o revoltă, fără un murmur, fără o
clipă de protestare împotriva morții implacabile. Puterea credinței este
nemărginită“18.
La începutul
primăverii, regina a pus să i se întindă regelui bolnav un cort afară pe
pajiștea din fața castelului Pelișor, după care familia regală s-a mutat la
castelul de la Scroviștea. Când însă s-a făcut prea cald, Curtea Regală s-a
mutat din nou la Castelul Pelișor. Aici l-a vizitat Martha Bibescu, cu care regele
a vorbit despre plante, animale și cărți, dar și colonelul Spiess, directorul
de vânătoare al Curții Regale, cu care regele fusese de atâtea ori la vânătoare
în munții Gurghiului. Cu acest prilej, regele s-a așezat la masă și, împreună
cu oaspetele său, a parcurs o scriere nou apărută despre vânătoare, pe care
acesta i-o adusese.
„În locul
vânătorului vioi și vesel - scria col. Spiess - aveam aici înaintea ochilor
victima dărâmată și suferindă a unei boli teribile, nemiloase. Vocea, altădată
așa de sonoră, limpede și bărbătească, era aproape imperceptibilă. Mâna, cu
care altădată își conducea la fel de sigur țara și carabina, era rece și
neputincioasă“19.
La Castelul
Pelișor, Regina Maria îl veghea pe rege, și când sfârșitul părea iminent, ea a
trimis după copii, toți cu excepția fiului lor mai mare, de care regele nu
întrebase, de când se îmbolnăvise. Regina obișnuia să-și petreacă nopțile pe o
sofa în salonul regelui, „cu ușile deschise ca să aud orice zgomot“ - nota
regina Maria în jurnalul său 20.
Către miezul
nopții, pe 19 iulie 1927, regele agitat din cauza durerii, a încercat să se dea
jos din pat, și deși doctorul Mamulea îi făcuse o injecție, acesta nu s-a
calmat. „Sunt atât de obosit“ - i s-a plâns el reginei, care stând în picioare
lângă pat, l-a luat în brațe, cu capul sprijinit pe umărul ei ca să poată
respira mai ușor. Doctorul i-a luat pulsul și a prevenit-o pe regină că
sfârșitul era aproape. Infirmiera a alergat să aducă familia și un preot, dar
regele Ferdinand a murit înainte de sosirea lor.
„Capul i-a
căzut pe umărul meu, mâinile lui deja reci au rămas fără vlagă, fața lui mică
de tot ... s-a terminat - el nu mai era obosit, ci se odihnea“21.
Ultimul omagiu
Regele
Ferdinand a stat pe catafalc la Castelul Pelișor, pe o învelitoare de catifea
roșie, deoarece regina Maria dăduse ordin să nu se folosească negrul și ea
singură aranjase florile roșii în jurul trupului său. Regina era impresionată
de figura lui în repaus „o față atât de frumoasă, cu trăsăturile lui nobile
înțepenite într-o liniște care-i conferea o măreție pe care în viață nu o
avusese. În viață, el era prea modest, prea timid, părea întotdeauna că se
scuză pentru tot ceea ce face. Acum, fără alte gesturi, el accepta....calm
toate onorurile aduse, toate florile, rugăciunile, lacrimile“22.
Nu au fost
atât de multe onoruri cum ar fi putut să fie, deoarece îngrijorat din cauza lui
Carol și a carliștilor, Brătianu a grăbit ceremonia funerară. În cursul dimineții
de 20 iulie 1927, Regina Maria a primit persoanele care i-au trimis
condoleanțe, apoi pe membrii Regenței, Consiliul de Miniștri și ministrul Casei
Regale cu întreg personalul Caselor Civilă și Militară. Regina a stat tot
timpul în genunchi în fața unui iconostas așezat în dreapta sicriului, care era
împodobit cu crini roșii și albi23.
În hârtiile
regelui Ferdinand a fost găsită exprimarea dorinței de a fi înmormântat în
uniformă de general de cavalerie, și imediat s-au dat dispoziții ca dorința regelui
să fie respectată și să fie îmbrăcat în haina dorită, în locul uniformei de
vânători de munte, care fusese pregătită. La ora 11.00, regina Maria, însoțită
de regina Elisabeta și regina Marioara, principesele Elena și Ileana,
principele Nicolae și principele de Hohenlohe, alături de membrii Casei Regale
au coborât în salonul mortuar. Regina s-a apropiat de sicriu și a sărutat
fruntea regelui, așezându-i pe piept un buchet de trandafiri roșii, după care a
stat în genunchi în fața sicriului pe tot parcursul oficierii serviciului
divin24.
Ceremonia a
început la Sinaia, cu un serviciu religios desfășurat în ziua de 21 iulie 1927
de către superiorul Mănăstirii Sinaia, înconjurat de clerul local. La ora 12.00
sicriul regal, ridicat de adjutanții regali și de ofițerii Batalionului de
Vânători de Munte a fost așezat pe un afet de tun tras de șase cai. Cortegiul
funerar s-a format în următoarea ordine: un pluton de jandarmi; clerul; marele
maestru de ceremonii al Curții Regale - I.V. Stârcea; carul mortuar; Casa
Militară a regelui în dreapta și în stânga carului mortuar; principele Nicolae
și regenții; miniștrii; Casa Civilă a regelui; autoritățile locale; armata.
Sicriul regal a fost coborât de pe afatul de tun și așezat în vagonul mortuar
de către adjutanții regali, în timp ce Batalionul de Vânători de Munte a dat
onorurile. Trenul mortuar a plecat din gara Sinaia la orele 13.00 și a ajuns la
București în gara Cotroceni la orele 16.3025.
La Palatul
Cotroceni sosirea a fost anunțată de 101 lovituri de tun, în timp ce o companie
cu drapel și muzică a dat onorul. Pe peronul gării, unde s-a desfășurat un
serviciu religios s-au aflat: regenții; guvernul; mitropolitul Moldovei și
Sucevei, al Sibiului și Alba Iuliei, al Bucovinei, al Blajului și arhiepiscopul
Basarabiei; președinții Corpurilor Legiuitoare; Casa Civilă și Militară a
regelui și adjutanții regali onorifici; foștii președinți de Consiliu, fostul
președinte al Consiliului Dirigent și foștii președinți ai Corpurilor
Legiuitoare; președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție;
prim-președintele Consiliului Legislativ; președintele Consiliului Superior
Administrativ; președintele Înaltei Curți de Conturi; rectorul Universității
București; primarul Capitalei; primarul sectorului respectiv; președintele Academiei
Române; inspectorii de armată și armă; comandantul Corpului de Grăniceri;
comandantul Corpului de Jandarmi; prefectul județului Ilfov; directorul general
al Siguranței Statului; prefectul Poliției Capitalei; comandantul pieței
București.
De la gara Cotroceni
până la intrarea principală a palatului (scara de onoare) s-au așezat
detașamente din toate trupele din Capitală, cu drapele. Sicriul regal a fost
purtat de la gară până la palat de către adjutanții regali și așezat în Sala de
aur, unde locuitorii Bucureștiului au fost admiși să defileze în fața sicriului
în zilele de 22 și 23 iulie 1927, de la ora 8.00 până la ora 19.0026.
În ziua de
24 iulie 1927, la ora 7.00 a avut loc un serviciu religios catolic, iar de la
ora 8.00 un serviciu religios la Palatul Cotroceni oficiat de Înaltul Cler, în
prezența: familiei regale și princiare înconjurate de Casele Civile și
Militare, membrii regenței, președintele Consiliului de Miniștri, miniștrii și
subsecretarii de stat cu doamnele, președinții Corpurilor Legiuitoare și toți
cei care participaseră și la serviciul religios de pe peronul gării Cotroceni.
După
terminarea serviciului divin, sicriul regal, purtat de ofițerii și adjutanții
regali a fost așezat pe un afet de tun tras de șase cai, conduși de căpitani de
artilerie. Cortegiul a pornit de la Palatul Cotroceni la ora 9.00 și s-a format
în următoarea ordine: prefectul Poliției Capitalei; un escadron din Regimentul
de Escortă Regală; corurile; mitropoliții și episcopii cultelor naționale și
clerul; invalizii de război, cavalerii Ordinului Mihai Viteazul și ofițerii de
rezervă; veteranii campaniei 1877-1878; delegații Asociației Ofițerilor de
Rezervă și ai Uniunii Luptătorilor; drapele cu delegații tuturor unităților de
trupă; coroana regală și bastonul de mareșal al regelui Ferdinand purtate de
către un general inspector al armatei, asistat de câte doi generali; marele
maestru de ceremonii al Curții Regale; carul mortuar urmat de calul regelui
Ferdinand.
În dreapta
și în stânga carului mortuar s-au aflat generalii de divizie, Casa Militară și
adjutanții regalionorifici. Carul mortuar a fost urmat de: principele Nicolae;
regenții; președintele Consiliului de Miniștri; guvernul; foștii președinți de
consiliu; fostul președinte al Consiliului Dirigent; foștii președinți ai
Corpurilor Legiuitoare și foștii miniștri; Corpul Diplomatic și miniștrii
plenipotențiari acreditați; secretarul general și directorul protocolului din
ministerul Afacerilor Externe; membrii Corpurilor Legiuitoare și primarul
Capitalei; ofițerii generali din activitate și rezervă; membrii Înaltei Curți
de Casație și Justiție; membrii Consiliului Legislativ; Înalta Curte de
Conturi; Academia Română; Consiliul Superior Administrativ; profesorii
universitari și ai Academiei de Înalte Studii Comerciale și Industriale și
directorul Politehnicii; guvernatorul Băncii Naționale; eforii spitalelor
civile și reprezentanții cultelor și ai comunității minoritare; înalții
funcționari ai statului; biroul Societății de Geografie, Consiliul Băncii
Naționale, directorul Fundației Carol I și directorul Fundației Ferdinand I;
curțile și tribunalele; baroul din Capitală cu consiliul de disciplină;
primarii de sectoare și membrii Consiliului Municipiului București și primarii
municipiilor din țară; Camerele de Comerț; funcționarii publici superiori și
corpul didactic; delegații din țară; armata27.
Și ultimul drum spre Curtea de Argeș
Cortegiul
plecând de la Palatul Cotroceni a străbătut Bulevardul Independenței,
Bulevardul Elisabeta, Calea Victoriei și Calea Griviței până la Gara de Nord,
unde sicriul a fost așezat în trenul mortuar, care la ora 11.30 a plecat spre
Mânăstirea Curtea de Argeș, necropola familiei regale a României. Trenul
mortuar a ajuns în gara Curtea de Argeș la orele 15.30, unde a fost primit de
persoanele oficiale sosite cu trenurile speciale, de clerul și autoritățile
locale.
Sicriul
regal coborât din tren de către membrii Casei Militare a regelui, a fost așezat
pe un afet de tun tras de șase cai. În acel moment s-au tras 101 lovituri de
tun și clopotele tuturor bisericilor din oraș au început să bată. După
terminarea serviciului divin, rămășițele pământești ale regelui Ferdinand au
fost înmormântate în interiorul mănăstirii, în prezența familiei regale și
princiare, a membrilor regenței, guvernului, a sfântului Sinod și a persoanelor
oficiale28.
După
ceremonia înmormântării, Regina Maria s-a întors la Sinaia notând următoarele
în jurnalul său:
„Un capitol
închis pentru totdeauna, și acum, înainte, cu curaj și cu ce mi-a mai rămas ca
sănătate, putere, speranță și credință. Am trăit alături o viață îndelungată,
cu urcușuri și coborâșuri, așa cum este într-o căsnicie, uneori cu furtuni și
încrâncenări, dar în cea mai mare parte cu loialitate și cu încredere, și mai
ales cu răbdare... Răbdare... să depășești ziua confruntării... nu iubiți, ci
prieteni ce-și rspectă unul altuia particularitățile, răbdători, amândoi
răbdători, loiali, mână în mână până la sfârșit“29.
Principele
Carol - fiul rătăcitor - care nu a putut lua parte la funeraliile tatălui său a
scris despre acesta că: „lealitatea, iubirea de dreptate, iată calitățile care
caracterizau pe acest mare rege, dispărut pentru cea mai mare nenorocire a
poporului său și alor săi. La aceasta trebuie adăugată, spre a pricepe mai bine
omul, o bunătate profundă și o blajină sentimentalitate“30.
Presa străină, despre moartea regelui
Moartea
regelui Ferdinand a îndurerat profund poporul român, la adresa sa scriindu-se
atât în presa din țară, cât și în cea din străinătate numeroase articole
elogioase, despre omul și regele Ferdinand. Astfel, în presa franceză au apărut
o serie de articole, cum a fost și cel din ziarul „Le Figaro“ unde Robert de
Flers declara că: „moartea Regelui Ferdinand este o mare nenorocire nu numai
pentru România, dar pentru Europa întreagă, la echilibrul căreia regele
Ferdinand aducea garanția prețioasă a unei profunde înțelepciuni și a unei
vigilente lealități“31.
Cotidianul
„Le Temps“ consacra acestui trist eveniment primul articol, declarând:
„Franța se
asociază din toată inima la doliul care lovește poporul român amic și aliat, și
se închină cu emoție în fața marii figuri ce se șterge din această lume spre a
intra definitiv în istorie. Ferdinand I a fost un rege mare prin faptul că, în
orele cele mai tragice a avut cea mai înaltă conștiință a datoriei și a
răspunderii față de națiunea care îi încredințase destinele. Regele Ferdinand
și-a îndeplinit fără șovăire această datorie și a intrat în lupta pentru
apărarea cauzei libertății alături de aliați, făcând complet abstracție de sine
însuși, cu lealitate și vitejie. Chiar când simțea că moartea se apropie,
regele Ferdinand n-a avut alt gând decât binele poporului său. El lasă o Românie
puternică, conștientă de forța ei și care poate privi cu încredere în
viitor“32.
Presa
engleză, de asemenea a consacrat mai multe pagini morții Regelui Ferdinand,
publicând comentarii însuflețite de simpatie. Întreaga presă a reamintit
înaltele calități dovedite de defunctul rege, atât ca om cât și ca suveran și
au subliniat vigoarea hotărârii prin care s-a alăturat aliaților în timpul
războiului și eroismul vădit de toți membrii familiei regale, în zilele tragice
ale refugiului. Astfel, „The Times“ a relevat că regele Ferdinand a fost un
suveran foarte loial, pe care poporul român îl regretă sincer; „Morning Post“
exprima urarea spre un viitor pacifist, spre care cu atâta sârguință s-a
străduit regele Ferdinand; „Daily Telegraph“ exprima speranța că noul rege va
avea o domnie mai puțin dificilă decât cea a bunicului său și că se va arăta
tot atât de demn de stima și respectul supușilor săi ca și regele Ferdinand
I33. Alte articole elogioase au apărut în presa cehoslovacă, austriacă, greacă
și italiană.
Ideea
centrală a acestor articole a fost simțul datoriei fostului suveran,
inițiativele pe care le-a luat față de înlțarea și progersul României, și
explicau iubirea imensă a poporului român pentru regele Ferdinand, care a știut
să se identifice cu acesta.
FLORIN COSTINESCU
Profeţii noi
Ci drumul drept e, iată, labirintul,
noi profeţii în lume bat monede,
cel credincios e cel care nu
crede,...
nici aurul nu mai e aur, ci argintul,
Ce-i Ordinea? Puterea e-n de-a valma,
urâtul e-un record de frumuseţe,
iar fesele ni-s prezentate feţe,
minciuna este cea ce naşte faima,
Din mersul îndărăt, cândva, blamatul,
făcut-au unii mersul sacru,
în ştreang atârnă- a hoţ,
nevinovatul,
iar dulcele, cel vechi, devine acrul,
Din scenă-i scos cel ce iubeşte
sonul,
şi-i pătimaş al ariilor celebre,
îl locul lui e-aplaudat afonul,
cântând din coate, noadă şi vertebre,
Cel ce-și deschide uşa-i plin de
vini,
iar cel ce-i trece pragul, el
drumeţul,
îţi cere, oţărât, să i te-nchini
c-aşa scrie mai nou, letopiseţul,
Chiar becul roşu, semnul de bordel,
pe care-l reperau din marş recruţii,
cu mare fast se-aprinde sub drapel,
la porţi de -nalte instituţii...
DANIEL VORONA
în timp ce mă adunam de pe jos una
dintre judecătoare amanta topometrului
și-a dat cu părerea șoptindu-mi la
urechea dreaptă măria ta
vreau să te fac erou pentru că te
urăsc
sincer nu
ca...
limbutele
astea --- în cealaltă ureche sub
căciulă
locuiau o muscă și perechea ei --- pe
mine mă doare în cot
dacă vrei să mori intrarea este
liberă am zis eu sunt turist tu ai inimă de oaie
ADELINA PATRICHI SCALA
Văratec
1964. Păcat că părinții mei nu au scris un manual de parenting... De fapt,
slavă domnului că nici nu știau ce-i aia. La cort, în tractor, pe cai, la
picnic, fără furculițe, noi am mușcat sănătos din toate felurile pe care viata
ni le-a întins pe masă. Cine mai avea timp să consulte ghiduri... De la 3 până
pe la 7 ani recitam poemul de pe mormântul Veronicăi Micle, ca o nebună, la
masă, la joacă, înainte de culcare. Și îl înțelegeam!
Un nou an de
viață, părinți frumoși, vă mulțumesc că m-ați învățat să vă recunosc dreptul de
a iubi, de a trăi așa cum vreți voi, și vă mulțumesc pentru pictura care este
acum bătrânețea voastră, în muzeul meu viu. Eu nu am copii, și nu am cui să vă
povestesc. Meritați să străluciți încă o mie de ani. muzeul meu viu. Eu nu am copii, și nu am
cui să vă povestesc. Meritați să străluciți încă o mie de ani.
*
Țin să
explic mai bine postarea mea anterioară, cu probe. Imagini: Tânăr inventator
(proaspăt tătic plecat în India să reprezinte România la conferința WMO,
Oganizația Meteorologică Mondială) și fericitul lui copil în zdrențe. Mereu am
fost convinsă că eu și Scout din "Să ucizi o pasăre cântătoare" avem același
tată. Eu eram în burta mamei când ieșea romanul. Si aveam un an când a ieșit
filmul. Alegerea lui Gregory Peck in rolul lui Atticus, tatăl nostru, alunga
orice umbră de îndoială. Nicio rochie din lume, niciun hotel de lux nu vor
putea înlocui vreodată rucsacul ăla murdar de noroi, corturile cu instrumente
meteorologice, orele în care tata și echipa lui munceau pe vârf de munte în
vreme ce eu exploram potecile, ori zdrențele alea binecuvântate. Era darul de
libertate pe care mi-l făcea trăsnitul inventator. Te iubesc, Tatticus.
BEN
TODICĂ
Simţămintele sunt primordiale şi ca atare mai
puternice decât raţionalul. Realitatea întotdeauna sabotează visele omului.
Trăim parte din natură, fraţi cu păsările şi copacii atât de aproape încât nu
realizăm cât de labili am devenit. Ne seducem cu atâta lăcomie şi curiozitate,
facem casă şi conveţuim până când căsătoria noastră se transformă fără să
realizăm în incest cu final apocaliptic. CRUCIFICAREA DIVINULUI! Am uitat să
IUBIM, am uitat să TRĂIM, am uitat să SIMŢIM. Aliens 5 de Ben Todica
Feelings are foremost and as such stronger
than rational. Always reality sabotages
the dreams of man. We live part of nature, brothers with birds and trees, so
close that not realize how labil we
became. We seduce ourselves with so much greed and curiosity, make a house and live together until our marriage turns into incest with an apocalyptic ending.
CRUCIFICATION OF DIVIN! We forgot to
LOVE, We forgot to LIVE, We forgot to FEEL. Aliens 5 by Ben Todica
LILIANA POPA
Miliţa Pătraşcu - Sculptoriţă
Miliţa
Pătraşcu (n. 31 decembrie 1892, Chişinău, Basarabia – d. 25 ianuarie 1976,
Bucureşti)
În 1927
execută mozaicul de la Fântâna Mioriţa din Bucureşti - creată de arh.Octav
Doicescu - păstorul cu mioarele.... Rememorând acele momente, arhitectul
Doicescu, avea să declare, peste o jumătate de veac: „Fântâna Mioriţa a fost o
sărbătore a bucuriei. Am colaborat exemplar cu Miliţa. Era un om de distinsă
cultură, văzuse marile fântâni ale Europei şi dorise să facem pentru Bucureşti
altceva
Miliţa
Petraşcu a realizat bustul lui Alexandru Odobescu, amplasat în Rotonda
scriitorilor din Parcul Cişmigiu din Bucureşti, a fost inaugurat în plin
război, respectiv în anul 1943 !
Victor
Crăciun a avut invidiatul privilegiu de a fi cunoscut-o pe celebra sculptoriţă
Miliţa Pătraşcu, eleva lui C. Brâncuşi, pe care a cultivat-o, făcând-o, astfel,
mai bine cunoscută... în ţara noastră. Sculptoriţa este, ca şi Victor Crăciun,
basarabeancă (s-au născut amândoi în aceeaşi maternitate!) şi, în convorbirile
dintre cei doi, se aduc reale contribuţii cel puţin biografice. L-a cunoscut pe
Brâncuşi în 1919, prin intermediul pictorului Survage, care a vizitat-o în
atelierul său: „Am pornit spre o piaţă să-mi cumpăr o tejghea de lemn masiv
pentru sculptură. În aceeaşi zi, mi-a pus ciocanul şi dalta în mâini. Şi astăzi
păstrez ciocanul la care el i-a fixat atunci o dârjală de lemn”. Ucenică şi
colegă întru sculptură, Miliţa Pătraşcu avea să-şi desăvârşească artă, dar să
şi consemneze unele mărturisiri ale Maestrului, cum este cea despre Borna /
Piatră de hotar, operă care reprezintă „protestul în faţa răpirii din nou a
Basarabiei de către ruşi”, fiind, în acelaşi timp, „un gest prietenesc faţă de
mine pentru că sunt româncă basarabeancă, la fel ca şi tine (Victor Crăciun).
Este tot o creaţie cu tâlc. Şi nu singura cu tâlc direct naţional. Este vorba
de readucerea, după atâţia ani, vreme în care n-o făcuse, a Sărutului ca model
de înfrăţire. Va să zică Brâncuşi că sărutul lui frăţesc nu cunoaşte graniţe,
că tocmai Borna este o legătură de neam”. O copie a acestor opere brâncuşiene
se află în curtea fostei Şcoli de Arte de Meserii (azi Colegiul Naţional „C.
Brâncuşi”) din Craiova.
„Portretul” a devenit „Autoportret”
La rândul
ei, Miliţa Pătraşcu, drept recunoştinţă pentru maestrul său, a vrut să-i facă
lui Brâncuşi un portret, cerinţă insolită, cunoscând fiind faptul că autorul
„Porţii Sărutului” nu pozase pentru nimeni. În cazul Miliţei, sculptorul a depăşit
aşteptările: nu numai că a pozat, dar chiar el şi-a modelat propriul chip, mai
ales părul şi barba, astfel încât Portretul a devenit Autoportret: „Aşadar,
Bustul C. Brâncuşi din anii 1937-1938, cea dintâi sculptură care îl reprezintă
pe cel mai de seamă deschizător al noii perioade din arta modernă, este o
creaţie în care însuşi cel reprezentat a colaborat, punându-şi pecetea pe
finisarea operei, sculptură evocatoare şi autoportret, caz unic în creaţia de
acest gen al lumii”.
Pe numele
adevărat Melania Nicolaevici. A urmat liceul la Chişinău, sculptura la Şcoala
de Arte Plastice „Stroganov” din Moscova, cu Sergei Timofeievici Konenkov (1907
– 1908), şi Literele şi Filosofia la Institutul „Bestujev” din Sankt Petersburg
(1909 – 1910). La München, lucrează cu pictorii avangardişti Vasili Vasilievici
Kandinsky şi Alexei von Jawlensky, iar la Paris cu Henri Matisse şi Antoine
Bourdelle, la Academia «La Grande Chaumière». Din 1919, când participă la
„Salonul Independenţilor” cu un bust, intră sub protecţia şi, bineînţeles, sub
influenţa lui Constantin Brâncuşi.
După
căsătoria, în 1925, cu Emil Petraşcu, se stabileşte la Bucureşti, intrând în
contact cu mişcarea avangardistă de aici, exercitată prin intermediul
cercurilor de pe lângă „Contimporanul”, „Grupul nostru” sau „Criterion”. Începe
să expună din 1925 la expoziţia internaţională de la Bucureşti, organizată sub
egida „Contimporanului”, la Salonul Oficial sau la Sala „Ileana”, în 1930 şi
1932, când participă la expoziţia „Arta Nouă”. Expune şi în străinătate, la
expoziţia de Artă românească din Amsterdam, în 1930, la expoziţia de Artă
futuristă organizată la Roma, în 1933, în Germania, Italia, Austria, Anglia sau
Franţa.
În 1927
execută mozaicul la Fântâna Mioriţa din Bucureşti şi realizează prima sa
expoziţie personală la Galeria „Briand Robert”. După faza avangardistă,
încheiată în anii ’30, se ocupă cu predilecţie de arta portretului, devenind
una dintre portretistele cele mai solicitate. Cu prilejul vernisajului
expoziţiei organizată împreună cu Marcel Iancu, în 1934, criticul Petru
Comarnescu afirma: „Însuşirea principală a Miliţei Petraşcu rămâne şi calitatea
de temelie a sculpturii înseşi: cultul formei pline, legată de spaţiu şi
lumină… Impozante ca nişte monumente ale naturii, produse de eroziuni organice
şi totuşi sensibile şi calde ca nişte fiinţe însufleţite – acesta e miracolul
săvârşit de Miliţa Petraşcu”.
Lucrările
sale cele mai reprezentative sunt portretele actriţelor Mărioara Voiculescu,
Elvira Godeanu, sau Agepsina Macri, ultimele două fiind reprezentări nude care
au şocat la vremea respectivă, Cellei Delavrancea, ale lui Octavian Goga, Tudor
Vianu, C. Brâncuşi, George Bacovia, Ion Barbu, Liviu Rebreanu, George Enescu,
sau al pictorului francez Robert Delaunay.
Premiul
Academiei Române (1942) şi al Uniunii Artiştilor Plastici, pentru întreaga
activitate (1972). „Portretele Miliţei prezintă o mai mare diversitate în
utilizarea mijloacelor de expresie, […] de la figuri generice, care suportă
trimiteri vag simbolice […] şi până la portretele din anii de maturitate unde
particularizarea fizionomică şi caracterologică devin prioritare, Miliţa a
testat neobosită multiplele posibilităţi ale unui gen artistic de succes în
societatea românească” (Ioana Vlasiu).
Sculptura
Miliţei Petraşcu reprezintă, în primul rând, un act de rezistenţă în faţa
distrucţiei imaginii. Demersul său păstrează ambiţiile instantaneului şi
rigorile compoziţiei clasice, întâlnite deopotrivă în arta începutului de
secol. Acest lucru o va ajuta, în lunga perioadă în care lucrează cu Brâncuşi,
să se apere te tentaţia imitării marelui său maestru şi să nu încerce gestul
simplu al abstracţiei. Graţie talentului, dar şi culturii ei deosebite, Miliţa
Petraşcu dovedeşte inteligenţa formaţiei şi măsura dictată de temperamentul
său, preluând din lecţia lui Brâncuşi abia sesizabilele deviaţii formale, care
distig şi dau prospeţime lucrărilor sale.
Portretele
reprezintă un capitol vast, distinct, în opera Miliţei Petraşcu, mai ales după
epuizarea fazei avangardiste în jurul anului 1930. Într-un mediu artistic în
care, atât în ţară cât şi pe plan european, sculptorii de talent nu lipseau, ea
se impune şi devine o portretistă din ce în ce mai solicitată. Cu prilejul
expoziției din anul 1934, organizată împreună cu Marcel Iancu, criticul de artă
Petru Comarnescu scria: „Însuşirea principală a Miliţei Petraşcu rămâne
calitatea de temelie a sculpturii însăşi: cultul formei pline, legată de spațiu
şi lumină”. Artista nu caută în chipul celui portretizat o dominanţă expresivă,
ci reconstituie, în ansamblul detaliilor, atributele unei personalităţi.
Portretul actriţei Elvira Godeanu, goală până la brâu, este naturalist şi
discret hieratic în acelaşi timp, preluând îndrăzneţ şi neconvenţional
tipologia clasică a bustului fără braţe. Portretul în marmoră al unei alte
actriţe cunoscute, Agepsina Macri, soţia lui Victor Eftimiu, expus la Salonul
Oficial din anul 1934, încalcă, de asemenea, uzanţele timpului, în care nu era
permis ca portretul unei persoane clar individualizate, bine cunoscute în
epocă, fie ea şi actriţă, să fie reprezentată cu sânii goi. Nimic frivol, însă,
în această remarcabilă sculptură, monumentalitatea şi statismul acestui portret
trimit la antichitatea clasică, în numele căreia nuditatea putea fi acceptată.
De la figuri
generice, care suportă trimiteri vag simbolice cum e „Steaua nordului” sau de
la posibilul autoportret cu titlul „Mască” şi până la portretele din anii săi
de maturitate, unde particula-rizarea fizionomică şi caracteriologică şi
conţinutul emoţional devin prioritare, Miliţa Petraşcu a testat neobosită
multiplele posibilităţi ale unui gen artistic deosebit de dificil.
Ca
pictoriţă........... a realizat portrete pentru Ion Vinea, Mihail Jora și Liviu
Rebreanu.
Ca
sculptoriță, ea a fost elevă a lui Constantin Brâncuşi, în al cărui atelier din
Paris a început să lucreze în anul 1919.
Monumentul
Eroilor Regimentului 13 Artilerie, din Constanţa este o creaţie a artistei
Miliţa Pătraşcu, din 1925. El este format dintr-o coloană înaltă de trei metri,
susţinută de un soclu hexagonal de 75 cm, în capătul căreia, pe un glob metalic
stilizat, se află un vultur de bronz cu aripile desfăcute. Este amplasat pe
bulevardul Tomis, iar o copie a monumentului se află la Muzeul de Artă din
Constanţa.[4]
În anul
1936, Militza Petraşcu a ridicat, la Târgu Jiu, un monument în onoarea
Ecaterinei Teodoroiu. Monumentul, realizat din travertin italian, cu
dimensiunile 2,90 x 1,60 m şi înălţimea 2,10 m, este denumit Mausoleul
Ecaterina Teodoroiu şi are forma unui sarcofag de piatră albă, pe un postament cu
trei trepte, pe care este amplasat un basorelief ce prezintă scene din viaţa şi
activitatea militară a eroinei de la Jii – sublocotenentul ECATERINA TEODOROIU.
Basoreliefurile de pe feţele laterale ale sarcofagului, sunt organizate astfel:
pe faţa dinspre miazăzi, apare un tablou prezentând copilăria, în cadrul vieţii
din satul ei natal; pe latura opusă, este eroina, în medalion, salutată de
cercetaşii din care a făcut parte, ca elevă de curs secundar; celelalte două
feţe ne-o înfăţişează în război, pornind la atac cu plutonul precum și momentul
final, când este dusă la locul de odihnă de mâini pioase de soldaţi. În cele
patru colţuri, veghează patru femei în costum naţional, ţinând în mâini câte o
cunună de lauri.
Fântâna
Mioriţa, din Bucureşti, inaugurată în 1936, are părţile laterale decorate cu un
mozaic în alb-negru, realizat de Miliţa Pătraşcu, cu scene din balada Mioriţa.
Bustul lui
Alexandru Odobescu, amplasat în Rotonda scriitorilor din Parcul Cişmigiu din
Bucureşti, a fost inaugurat în plin război, respectiv în anul 1943.
Miliţa
Pătraşcu a realizat şi bustul de bronz de pe mormântul marii actriţe Maria
Filotti, de la cimitirul Bellu din Bucureşti, bust care fost furat de autori
necunoscuţi.
La Casa
memorială a poetului Octavian GOG de la Ciucea există un bust, în ghips, al
acestuia, realizat de Miliţa Pătraşcu. Sculptoriţa a avut strânse legături cu
Veturia GOGA. După eşecul acesteia de a realiza, cu sprijinul lui Constantin
Brâncuşi, la iniţiativa acestuia, mausoleul lui Goga la Ciucea, Veturia a recurs
a sprijinul Miliţei Pătraşcu. Datorită acesteia, Veturia se încumetă să înceapă
singură construcţia mausoleului încă din anul 1938, anul morţii fostului prim
ministru al României, urmând a-l finaliza abia în 1958. Miliţa Pătraşcu a
realizat efectiv o troiţă, amplasată şi în prezent în vecinătatea mormântului
provizoriu, situat în vecinătate bisericuţei din lemn, datând din 1575, adusă
de la Gălpâia (Sălaj), dar şi desenele după care au fost executate panourile cu
mozaic din interiorul şi exteriorul mausoleului.
Tot de mâna
ei a fost plămădit bustul lui Constantin I. Nottara.
Sculpturi
ale sale sunt expuse la Muzeul Zambaccian din Bucureşti, la Muzeul de Artă din
Tulcea La Muzeul Literaturii Române din Bucureşti, Milița Pătraşcu este
prezentă cu trei busturi: Octavian Goga[11], Mihail Sadoveanu şi Tudor Vianu.
În data de
25 aprilie 2001, în Piaţa Dorobanţi din Bucureşti s-a inaugurat parcul
Constantin Brâncuşi. Pe locul unde altădată se afla statuia Statuia Lupoaicei
din Bucureşti, a fost amplasat un bust al lui Brâncuşi, realizat de Miliţa
Pătraşcu.
Printr-o
hotărâre din anul 2002, Ministerul Culturii şi Cultelor a alocat fonduri pentru
realizarea unei copii a bustului Chip de fată de Miliţa Pătraşcu, spre a fi
donată domnului Gilbert Money Câmpeanu, deţinătorul arhivei originale a lui
Nicolae Titulescu.
Lucrarea lui
Victor Crăciun aduce şi importante informaţii legate de drama trăită de artistă
şi familia s în perioada comunistă, raporturile avute cu autorităţile vremii,
dar şi tracasările la care au fost supuşi de Securitatea Statului.
Milița
Petraşcu şi soțul ei, inginerul Emil Petraşcu (1890 – 1967), fost profesor la
Academia Militară, au fost urmăriţi de Securitate. Emil Petrașcu, doctor în
ştiinte radiofonice, a avut „convorbiri suspecte din 1942 cu diferite elemente
din Turcia. Tot în acel an a vizitat Legația Turciei”. Aceste indicii sumare au
fost suficiente pentru ca Directia a V-a a Securității să-i deschida, la 7
aprilie 1956, „Dosar de verificare individual”, fiind suspectat de spionaj în
favoarea statului turc.
În alt
document al Securităţii, a apăru o caracterizare pe măsura ostilităţii artistei
faţă de regimul comunist: „Petraşcu Miliţa, sculptoriță. n. 1892. În discuţiile
purtate cu elementele care au format grupul ei de prieteni se dovedește a fi o
dușmancă înrăită a regimului democrat-popular, a Partidului şi a Uniunii
Sovietice. Aproape în fiecare zi, la fiecare discuție pe care a purtat-o cu
cineva în casa ei nu uita să calomnieze regimul nostru şi să aducă cele mai
murdare injurii partidului, conducătorilor săi şi conducătorilor Uniunii
Sovietice. Împreună cu soțul său şi cu alte persoane ascultă regulat, în
fiecare zi de mai multe, ori posturi de radio imperialiste, iar calomniile
înregistrate le răspândea imediat multiplelor sale cunoştințe, născocite
probabil de ea toate acestea având drept scop întreținerea speranței în ziua
eliberării care o aşteaptă să vină din Occident(…)”.
Un alt
fragment semnificativ dintr-un document al Securității potrivit căruia:
„Petraşcu Milița, împreună cu soțul ei, au fost suspectați de spionaj. În
procesul verificării nu s-a stabilit însă acest aspect. A reieșit însă că
întrețin legături suspecte cu unele elemente în anturajul cărora duc discuții
duşmănoase. Pentru stabilirea activității duşmănoase s-a folosit agentul
«Ionescu” și T.O. În urma documentării activității duşmănoase, conform
ordinului tov. Ministru Alexandru Drăghici la 17.lV.1959 a avut loc demascarea
publică în aula Facultății de Drept din Bucureşti. După demascare au continuat
cu aceleaşi calomnii duşmănoase la adresa regimului din țara noastră şi URSS.”
Valoroasa
lucrare datorată lui Victor Crăciun, unul dintre cei mai avizaţi brâncuşologi
ai momentului, oferă o mulţime de alte date interesante, definitorii legate de
raporturile de colaborare dintre cei doi mari artişti, dar şi alte informaţii
de reală importanţă pentru înţelegerea operelor lor. Din această perspectivă,
credem că lucrarea lui Victor Crăciun se va număra printre lucrările de
referinţă pentru cunoaşterea şi înţelegerea operei brâncuşiene sau a
sculptoriţei Miliţa Petraşcu – repere majore ale plasticii româneşti şi
europene a secolului XX, fiind de neocolit de cei care, în viitor, se vor
apleca asupra celor doi mari artişti români.
LILIANA POPA
127 de ani
de la nașterea scriitorului J.R.R.Tolkien, creatorul trilogiei "Stăpânul
inelelor"
John Ronald
Reuel Tolkien (3 ianuarie 1892 – 2 septembrie 1973) a fost un scriitor, poet,
filolog și profesor universitar britanic, cel mai bine cunoscut ca autor al
lucrărilor Hobbitul, Stăpânul Inelelor și Silmarillion, care se încadrează în
genul fantastic. Tolkien a fost profesor de limba și literatura anglo-saxonă la
Universitatea Oxford între 1925 și 1945 și profesor de limba și literatura
engleză la aceeași universitate, din 1945 până în 1959. În 1972 a primit titlul
de Comandor al Ordinului Imperiului Britanic.
Cea mai mare
parte din opera de ficțiune a lui J.R.R. Tolkien, atât cea publicată antum (în
special Hobbitul și Stăpânul Inelelor), cât și cea publicată postum prin grija
fiului său, Cristopher (inclusiv Silmarillion și Copiii lui Hurin) formează un
complex de povestiri, poezii, istorii, limbi fictive și eseuri literare, legate
între ele, despre o lume imaginară, Arda și despre Pământul de Mijloc, un
teritoriu al acesteia. Într-o anumită perioadă a vieții sale, Tolkien și-a
denumit aceste scrieri sub numele de „Legendarium”.
Deși mulți
alți autori au publicat lucrări fantasy înaintea lui, imensul succes al
cărților lui Tolkien a dus la o revigorare a genului. Tolkien este astăzi
considerat „tatăl” literaturii fantastice, mai exact al subgenului „high
fantasy”. Conform revistei Forbes (2009), J.R.R. Tolkien este a cincea personalitate
mondială din rândul celor care nu mai sunt în viață.
Deloc
întâmplător, Catehismul Bisericii Catolice exprimă încă din primele sale pagini
adevărul fundamental al condiţiei umane: „Năzuinţa spre Dumnezeu este înscrisă
în inima omului, căci omul este creat de Dumnezeu şi pentru Dumnezeu; Dumnezeu
nu încetează să-l atragă pe om spre sine şi numai în Dumnezeu va găsi omul
adevărul şi fericirea pe care nu încetează să le caute” (cf. Catehismul
Bisericii Catolice, Arhiepiscopia Romano-Catolică de Bucureşti, 1993, articolul
27, p. 21).
În spiritul
acestui postulat, al caracterului teonom specific fiinţei omeneşti, viaţa
fiecărui om din trecut, prezent sau viitor capătă un sens aparte privită din
unghiul vocaţiei sale esenţiale: a-l căuta şi a-l descoperi pe Dumnezeu. Cu
accente proprii, întreaga viaţă a lui John Ronald Reuel Tolkien este o mărturie
a acestui adevăr uitat adesea de mulţi dintre contemporani, mărturie
constituită atât din operele cât şi din faptele vieţii sale. O biografie poate
fi scrisă din multe unghiuri, luminând diferitele aspecte ale unei vieţi de om
trăită sub semnul excepţionalului. Însă cea mai legitimă perspectivă, de fapt
singura care poate ridica pretenţii de „obiectivitate” e tocmai aceea
întreprinsă din unghiul „vocaţiei esenţiale”. Iată premisa rândurilor ce vor
urma.
J.R.R.
Tolkien s-a născut la 3 ianuarie 1892 în Bloemfontein, localitate din Africa de
Sud unde lucra tatăl său, Arthur, dornic să-şi consolideze averea spre a-şi
deschide propria afacere în Anglia. În cursul aceluiaşi an, în data de 31
ianuarie, J.R.R. primeşte botezul anglican. Doi ani mai târziu se naşte fratele
său, Hillary Arthur, fapt ce-i va determina pe tinerii părinţi să decidă
reîntoarcerea grabnică în ţara de baştină. În luna aprilie a anului 1895, Mabel
Tolkien (mama scriitorului) şi cei doi copii ajung în portul din Birmingham,
urmând ca tatăl să revină după ce îşi va fi încheiat afacerile „africane”. Spre
deznădejedea familiei Tolkien, Arthur nu se va mai întoarce niciodată pe
meleagurile natale. O boală necruţătoare îl doboară, fapt care va zgudui nu
doar sufletele ci şi starea socială a orfanilor. Doar sprijinul rudelor
apropiate este în măsură să contribuie la acoperirea lipsurilor, dar asta numai
până în momentul în care un eveniment aparte iscă tensiuni aprige: în luna
iunie a anului 1900, Mabel Tolkien şi sora sa, May Incledon, sunt primite în
Biserica Romano-Catolică.
Într-o epocă
în care relaţiile dintre anglicani şi catolici erau extrem de tensionate, o
adevărată furtună se dezlănţuie când cele două femei fac cunoscută familiilor
opţiunea lor religioasă, irevocabilă şi definitivă. În cele din urmă, după
polemici şi certuri aspre, ele pur şi simplu sunt repudiate. Aruncate în
stradă, rezistă eroic – deşi situaţia lor financiară era disperată. Pe deplin
devotate credinţei catolice, vor primi un sprijin providenţial din partea
celebrei congregaţii engleze „Birmingham Oratory”. Pentru a nu spune mai mult,
amintim că respectiva congregaţie a fost întemeiată de unul dintre cei mai
luminoşi teologi catolici ai secolului XIX, om de aleasă cultură cu reputaţia
de sfânt: Fericitul Cardinal John Henry Newman. Călăuzirea spirituală primită
de mama micilor John şi Hillary, care se va răsfrânge benefic asupra întregii
vieţi a viitorului ilustru scriitor, a fost asigurată de un preot aflat la
înălţimea ilustrelor nume pe care le purta: Francis Xavier Morgan.
După moartea
mamei, care se stinge, grav bolnavă, în cursul anului 1904, John şi fratele său
intră sub tutela deplină a părintelui Francis Xavier. Cu o adevărată grijă
părintească, cel supranumit de însuşi J.R.R. Tolkien „al doilea tată” va
asigura orfanilor educaţia cea mai înaltă, plătindu-le taxele necesare spre a
urma cursurile vestitelor şcoli ale epocii. Astfel, în 1910, pe când avea 18
ani, John Ronald Reuel Tolkien păşeşte pragul Universităţii din Oxford.
Înzestrat cu talent lingvistic, el parcurge până în 1925 toate treptele
universitare, când, după o perioadă de profesorat la Universitatea din Leeds,
fostul student este primit ca profesor de literatură şi limbă engleză veche la
„Oxford University”.
La 22 martie
1916 un eveniment crucial se desfăşoară: J.R.R. se căsătoreşte cu Edith Bratt,
convertită şi ea la catolicism. Cei doi soţi se vor bucura din plin de roadele
căsniciei lor binecuvântată cu patru copii: John (născut în 1917), Michael
(născut în 1920), Christopher (născut în 1924) şi Priscilla (născută în 1929).
Pus în situaţia fericită de a le transmite copiilor focul credinţei creştine
dar şi valorile umanismului clasic, J.R.R. se foloseşte din plin de cultura sa
extinsă în materie de mitologie, lingvistică, folclor şi teologie pentru a
inventa… poveşti. Aşa se face că, începând cu anul de graţie 1933, copiii săi
află pentru prima dată de existenţa unei fiinţe pe cât de micuţe pe atât de
minunate, de o dârzenie fără seamăn: Bilbo Baggins. Ţineţi minte! Bilbo
Baggins. Era chiar eroul primei poveşti scrise de J.R.R. Tolkien: The Hobbit or
There or Back Again. Încântarea copiilor nu cunoaşte limite. Cu toţii sunt
fermecaţi de isprăvile lui Bilbo, povestite cu un umor dublat de o solemnitate
cavalerească rar întâlnită. Încurajat de prieteni, dar şi de critică, în
sufletul autorului se naşte dorinţa de a scrie un basm de mare întindere prin
care să-şi împlinească visul: acela de a oferi cititorilor o lume feerică, spre
vindecarea bolilor sufletului şi redescoperirea virtuţilor creştine ale
compasiunii, bunătăţii şi curajului. Geniul lui Tolkien şi-a găsit un ideal pe
măsură.
Un întreg
univers mitologic e construit cu multă răbdare. Sunt „inventate” limbi complete
şi complexe (cum este limba elfă), bazate pe întinsele cercetări lingvistice
ale profesorului Tolkien. Personaje de neuitat izvodesc sub influenţa epopeilor
nordului. Aşa se naşte The Lord of the Rings, monumental roman ale cărui volume
vor vedea lumina tiparului succesiv, între anii 1954 şi 1955. Dar abia după
difuzarea, în masă, a unor unor ediţii „paperback” în mediul cititorilor de
limbă engleză, impactul asupra publicului capătă o amploare neaşteptată. În
scurt timp, fără să dorească vreodată un asemenea lucru, Tolkien s-a trezit în
postura de creator glorios al unui nou gen literar, „fantasy”. Din păcate,
puţini cititori au înţeles cu adevărat mesajul profund al romanelor sale, unde
lupta dintre bine şi rău e zugrăvită în spiritul Apocalipsei sfântului Ioan
teologul. Spre a evita, deocamdată, discuţiile detaliate asupra acestui
subiect, e suficient să cităm textul unei scrisori din 1953 trimisă de Tolkien
unui prieten apropiat, preotul iezuit Robert Murray, unde afirmă următoarele:
„Bineînţeles că Stăpânul inelelor este în mod fundamental o operă religioasă şi
catolică” (Letters of J.R.R. Tolkien, ediţie îngrijită de Humphrey Carpenter cu
colaborarea lui Christopher Tolkien, London, George Allen & Unwin, 1981, p.
172). Asemenea afirmaţii neechivoce au determinat exegeţi ca Donald Swann să
remarce „legătura strânsă între credinţele catolice ale lui Tolkien (…) şi
lumea feudală dar cavalerească în care vieţuiesc creaturile din Pământul de
Mijloc”. În ce ne priveşte, vom reţine solidaritarea subliniată de autor între
operă şi convingerile sale religioase, convingeri fără de care nu e posibilă
corecta înţelegere a creaţiilor sale.
Alte două
evenimente remarcabile ale vieţii lui J.R.R. Tolkien se cuvin amintite. Mai
întâi, întâlnirea epocală cu un alt scriitor englez ce nu are nevoie de
prezentare: Clive Staples Lewis. Petrecută în cursul anului 1926, întâlnirea
celor doi va da roade preţioase. Convertirea lui C.S. Lewis, act sufletesc de
care Tolkien nu a fost deloc străin, apoi participarea – alături de Charles
Williams, Dorothy Sawyers şi Owen Barfield – la întemeierea grupului literar
„The Inklings”. Ucenici declaraţi ai Mântuitorului Iisus Christos, toţi aceştia
şi-au pus harul scriitoricesc în slujba valorilor creştine. Înscrişi în
strălucita descendenţă a lui Gilbert Keith Chesterton, ei au înţeles că orice
gen literar poate deveni, sub pana scriitorului iscusit, vehicol al
Evangheliei. Apoi, un al doilea eveniment evidenţiază discret profilul
scriitorului. Remarcat datorită meritelor sale ştiinţifice, în anul 1960,
J.R.R. este cooptat ca şi colaborator în colectivul traducătorilor Bibilei de
la Ierusalim.
După
retragerea din învăţământul universitar petrecută în 1959, Tolkien se dedică în
întregime literaturii. În ultima parte a vieţii se bucură de tihna unei
existenţe împlinite. Nu încetează nicicând să trăiască, alături de copiii şi
nepoţii săi dar şi de milioanele de admiratori şi prieteni din lumea întreagă,
sub semnul încântării prilejuite de aventurile personajelor cărora geniul său
le-a dat viaţă. În data de 2 septembrie 1973, la nici doi ani de la moartea
soţiei sale survenite în 29 noiembrie 1971, John Ronald Reuel Tolkien închide
ochii într-un spital din Bournemouth spre a-i deschide în lumina Splendorii
veşnice.
Ne-au rămas
romanele sale mirifice, pe care le putem citi şi reciti reamintindu-ne
extraordinarul portret al cavalerului „leu” pe care Nicolae Steinhardt îl
creionează reunind laolaltă virtuţile hobbiţilor, ale gnomilor sau ale
cavalerilor lui Tolkien: „Un asemenea om îţi dă, puternic, nostalgia evului
mediu şi te apucă, în prezenţa unuia ca el, o crâncenă vrăjmăşie faţă de
vremurile de azi şi împotriva democraţiei din tramvai la orele de vârf. (…)
Uite că-i un leu, uite că există şi lei!” (88, p. 32).
Sub chipul
„leului” – simbol al curajului, al îndrăznelii mântuitoare, eroii lui Tolkien
ne transmit un adevăr al moralei creştine pentru care niciodată nu vom fi făcut
destul: nobleţea izvorâtă din demnitatea de creaturi zămislite „după chipul şi
asemănarea” lui Dumnezeu, dublată de compasiune, de milă, iată virtuţile care
trebuie să stea la temelia vieţilor noastre. Mai mult decât un creator de
mituri (engl. mythmaker), în aceste vremuri de vrăjmăşie faţă de virtuţile lui
Aragorn, Gandalf şi micuţii Baggins, Tolkien este un adevărat educator creştin
al nostru, al tuturor.
John Ronald
Reuel Tolkien s-a născut în Africa de Sud, la Bloemfontein. La trei ani,
Ronald, cum îi spuneau în familie, a plecat în Anglia cu mama și fratele său.
Tatăl său a murit, înainte de plecarea lor, de febră reumatică.
Mama sa l-a
învățat să iubească cărțile, a învățat să citească de la patru ani. Tot de la
mama sa a învățat primele noțiuni despre latină, botanică, germană și franceză.
Ronald Tolkien a studiat la "King Edward's School", în Birmingham,
între 1900-1902 și 1903-19011. Din octombrie 1911, a început să studieze la
Colegiul Exeter al Universității Oxford. Inițial, a studiat limbile clasice,
dar, în 1913, a renunțat și a trecut la limba și literatura engleză, absolvind
în 1915.
După
terminarea Primului Război Mondial, J.R.R.Tolkien a lucrat la "Oxford
English Dictionary", unde s-a ocupat, în principal, cu istoria și
etimologia unor cuvinte de origine germanică. În 1920, a obținut un post de
profesor asistent de limba engleză la Universitatea din Leeds. În această
perioadă, printre altele, a tradus poemele "Pearl" și "Sir
Orfeo". În 1920, a început o traducere a poemului epic anglo-saxon
"Beowulf", scris în engleza veche, între secolele VIII și X, care
descrie faptele eroice ale eroului Beowulf, în lupta sa împotriva monștrilor. A
terminat traducerea în 1926, dar nu a publicat-o niciodată. În cele din urmă,
fiul său, Christopher Tolkien l-a editat și publicat, în 2014, la peste
patruzeci de ani de la moartea lui Ronald Tolkien și la aproape 90 de ani de la
finalizarea lucrării.
În 1925,
J.R.R.Tolkien s-a întors la Oxford ca profesor de limbă anglo-saxonă, cu o
bursă la Colegiul Pembroke și a scris în această perioadă "The
Hobbit", care a fost publicată în 1937. A predat limba și literatura
engleză, din 1945 până în 1959, la Universitatea Oxford, potrivit site-ului
www.tolkienestate.com.
Ronald
Tolkien a rămas cunoscut în calitate de autor al trilogiei "Stăpânul
Inelelor", o continuare a "Hobbitului", pentru care a avut
nevoie de peste zece ani. Cele trei volume "Frăția inelului",
"Cele două turnuri" și "Întoarcerea regelui" sunt divizate
fiecare în două cărți mai mici, formând șase cărți în total. Pentru scrierea
acestor lucrări, Tolkien a folosit date din mitologia suedeză, nordică, din Germania
medievală, dar și izvoare engleze. Ambiția sa a fost să scrie o saga mitologică
și să inventeze o mitologie proprie poporului britanic, pornind de la legendele
populare.
După
apariția succesivă, între 1954-1955, a volumelor, monumentalul roman
"Stăpânul inelelor" a devenit un fenomen socio-cultural în anii '60,
mai ales în campusurile americane. A fost retipărit de mai multe ori și tradus
în diferite limbi devenind una dintre cele mai populare și influente lucrări
ale literaturii secolului al XX-lea.
Au fost
realizate adaptări ale romanului pentru radio, teatru și film. Ecranizarea
trilogiei "Stăpânul inelelor" a generat un nou val de interes față de
roman, dar și față de celelalte lucrări ale lui J.R.R.Tolkien.
După
retragerea din învățământul universitar, în 1959, s-a dedicat în întregime
literaturii. John Ronald Reuel Tolkien a murit la Bornemouth, Marea Britanie,
la 2 septembrie 1973.
În 2008,
"The Times" l-a pus pe locul 6 în lista celor mai buni scriitori
britanici, începând cu 1945 până în prezent. "Forbes" l-a clasat, în
2009, pe locul 5 într-un top al veniturilor realizate de "celebritățile
decedate".
A fost
profesor de anglo-saxonă la Oxford (mai exact la catedra Rawlinson and
Bosworth) din 1925 până în 1945 și profesor de limbă și literatură engleză din
1945 până în 1959. A fost un Romano-Catolic devotat și prietenul lui C. S.
Lewis - amândoi fiind membri ai clubului de discuție cunoscut sub numele The
Inklings.
După moartea
sa, fiul lui, Christopher, a publicat foarte multe cărți bazate pe notațiile și
manuscrisele nepublicate ale tatălui său, incluzând Silmarillion. Acestea,
împreună cu Hobbitul și Stăpânul Inelelor, formează un complex de povestiri și
poezii legate între ele, precum și istorii fictive, limbi și dialecte inventate
și eseuri despre lumi imaginare precum Arda și Pământul de Mijloc. Între 1951
și 1955, Tolkien a publicat un Legendarium al acestor povestiri.
Deși mulți
alți autori au publicat lucrări fantasy înaintea lui , imensul succes al
Hobbitului și Stăpânului Inelelor când au fost publicate în ediție necartonată
în Statele Unite a dus la o popularizare uriașă a genului, și Tolkien este acum
considerat "tatăl" literaturii fantastice Lucrările lui Tolkien au
inspirat o serie de multe alte romane și nuvele fantasy și science-fiction. În
2008, revista The Times l-a plasat pe locul al 6-lea în lista celor mai buni
scriitori britanici din 1945 până în prezent.
***
În
copilărie, Tolkien a fost mușcat de un păianjen babuin în grădină, eveniment
care i-a influențat mai târziu operele. Thornton S. Quimby, doctorul care a
avut grijă de copil după mușcătura de păianjen, a devenit un model pentru
personaje ca Gandalfi
La trei ani,
Tolkien a plecat în Anglia cu mama și fratele său în ceea ce trebuia să fie o
vizită lungă de familie. Tatal său a murit in Africa de Sud de febră reumatică
înainte de a-i putea însoți. Asta a lăsat familia fără niciun venit , așa că
mama lui l-a dus să locuiască cu părinții în Stirling Road, Birmingham. La
scurt timp, în 1896, s-au mutat in Sarehole (acum în Hall Green), atunci un sat
din Worcestershire .. I-a plăcut să exploreze Sarehole Mill și Moseley Bog,
precum și Clent Hills și Malvern Hills, care vor inspira mai târziu scene din
cărțile sale, împreună cu orașe și sate ca Bromsgrove, Alcester, și Alvechurch,
și locuri ca ferma mătușii.
Mabel a
observat la Tolkien dragostea pentru plante și botanică. Tânărul Tolkien adora
să deseneze câmpii și copaci, dar lecțiile lui preferate erau cele de limbă, și
mama lui l-a învățat bazele latinei foarte devreme.
A învățat să
citească de la patru ani și a putut scrie fluent la scurt timp.
Mama lui l-a
învățat să iubească cărțile.
I-au
displăcut Comoara din insulă și The Pied Piper, și a găsit Alice în Țara
Minunilor de Lewis Carroll amuzantă, dar tulburătoare.
I-au plăcut
povestirile despre "Indienii Roșii" și lucrările fantasy de George
MacDonald "Fairy Books"(povești cu Zâne) de Andrew Lang au fost
foarte importante pentru el și au influențat foarte mult lucrările sale de mai
târziu
Romancier,
poet, filolog şi profesor universitar, „părintele” literaturii moderne
fantastice, J.R.R. Tolkien este poate unul dintre cei mai fascinanţi scriitori
britanici – deşi el însuşi se considera în primul rând profesor. Creator al
unor lumi fantastice complexe care au devenit locuri frecventate cu pasiune de
milioane de fani din lumea întreagă, Tolkien a cunoscut adevărata celebritate
postum şi tot atunci a avut şi cele mai mari câştiguri financiare, de care au
beneficiat urmaşii săi. Să facem o scurtă incursiune în viaţa lui J.R.R.
Tolkien, cel care ne-a făcut să trăim emoţii atât de intense în călătoria pe
care am parcurs-o alături de personajele create de el, din Comitat şi până în
străfund de Mordor.
Pasionat de
limbi străine şi filolog care îşi iubea cu pasiune meseria, Tolkien inventa
limbi noi doar ca să se distreze. Scriitorul englez considera că acesta este un
exerciţiu foarte bun pentru minte. Ne amintim probabil cu toţii de limba
elfilor, folosită atât de mult în „Stăpânul inelelor”. Tolkien chiar compunea
cântece şi poezii în aceste limbi fictive. De altfel, scriitorul englez s-a
străduit să reconstituie şi limbi de mult dispărute. Poemul sau „BagmA BlomA”
este prima poezie originală scrisă în limba gotică (limbă germanică dispărută)
în peste 1000 de ani.
Tolkien era
un profesor neobişnuit, care îşi surprindea de fiecare dată elevii prin
comportamentul său. Ca lingvist şi expert în limba engleză veche şi limbi
scandinave dispărute, Tolkien a fost profesor la Oxford din 1926 până în 1959.
Îşi iubea atât de mult meseria, încât preda şi multe cursuri gratuite – era
plătit doar pentru 36 de cursuri, dar accepta să ţină și câte 136 de prelegeri
pe an pentru studenţii săi. Aceştia îşi amintesc că la petreceri, Tolkien era o
apariţie neobişnuită. O dată, profesorul de la Oxford a venit deghizat într-un
urs polar, iar altă dată a băgat spaima în invitaţi pentru că era îmbrăcat ca
un războinic anglo-saxon şi şi-a luat rolul foarte în serios. Tolkien îi punea
în încurcătură şi pe negustori, cărora le plătea pentru produsele cumpărate
într-un mod neobişnuit – spre exemplu, cu o pereche de dinţi falşi.
Arwen,
tânăra elfă din „Stăpânul inelelor” care trăieşte o impresionantă poveste de
dragoste cu Aragorn, i-a fost inspirată lui Tokien chiar de soţia sa.
Scriitorul englez era cu adevărat un personaj romantic în viaţa de zi cu zi. La
vârsta de 16 ani, Tolkien s-a îndrăgostit de Edith Bratt, o femeie cu trei ani
mai mare decât el. Catolic practicant şi consecvent, scriitorul a ascultat
îndemnul duhovnicului său, care i-a spus să nu se mai vadă cu Edith Bratt până
la vârsta de 21 de ani. Preotul catolic spera ca acest răstimp să pună capăt
relaţiei lui Tolkien cu tânăra protestantă. Însă, cei doi au aşteptat răbdători
până la cea de 21-a aniversare a scriitorului, când s-au întâlnit sub un pod de
cale ferată. Edith s-a convertit la catolicism şi s-a căsătorit cu Tolkien,
alături de care a rămas până la sfârşitul zilelor – adică următorii 55 de ani.
Se crede că
impresionanta călătorie a lui Frodo şi Sam către Mordor şi încercările dificile
cu care s-au confruntat i-au fost inspirate scriitorului de experienţa pe care
a trăit-o în primul război mondial, în care a luptat în calitate de locotenent.
Tolkien a luat parte la bătălia de la Somme, un adevărat carnagiu în care au
murit peste un milion de oameni din ambele tabere şi şi-a văzut toţi prietenii
pierind în acest măcel. El însuşi s-a îmbolnăvit grav în timpul războiului ceea
ce l-a făcut ulterior inapt pentru luptă.
Elita
nazistă aprecia enorm munca lui Tolkien referitoare la istoria şi vechile limbi
germanice. Însă admiraţia nu era reciprocă, iar scriitoprul englez nu s-a sfiit
să facă public acest lucru. Tolkien s-a opus traducerii în limba germană a
romanului „Hobbitul”, după ce editorul l-a pus să certifice faptul că este de
origine ariană. Tolkien a trimis o scrisoare editorului în care îi spunea că
regretă chiar că nu are origini evreieşti.
Comitatul,
locul idilic din „Stăpânul inelelor” care marchează punctul de debut al
călătoriei eroilor lui Tolkien, a fost inspirat de zona natală a scriitorului.
Acesta a crescut într-un cătun din Sarehole, lângă Birmingham, „un paradis
pierdut”, aşa cum îl descrie Tolkien. La fel ca personajele pe care le-a creat,
scriitorului îi plăcea viaţa în aer liber, la ţară, mâncarea naturală şi,
desigur, pipa sa, de care nu se despărţea niciodată.
Lui Tolkien
nu-i plăcea deloc formaţia The Beatles, care avea o popularitate enormă în anii
’60, aşa încât s-a opus ecranizării „Stăpânului inelelor” într-o variantă în
care membrii trupei erau protagoniști. Lui John Lennon i-ar fi plăcut să-l
intrepreteze pe Gollum, iar Paul McCartney şi Ringo Starr ar fi urmat să
interpreteze rolurile lui Frodo şi Sam. Dacă această ecranizare s-ar fi
realizat, l-am fi putut vedea şi pe George Harrison în rolul lui Gandalf.
LILIANA POPA
Cicero
Cicero,
''omul universal'' care a marcat istoria Romei: ''Nu există formă de
guvernământ mai degenerată decât aceea în care cei bogaţi sunt socotiţi
totodată cei mai buni''
La 3
ianuarie 106 - Î.CH - s-a născut Marcus Tullius Cicero, om politic, orator,
filosof şi scriitor roman (m. 43 î.Hr).
De republica
(Despre stat)
"De
republica" este un dialog politic pe tema celei mai bune forme de
guvernare şi a calităţilor conducătorului ideal. Opera continea 6 carti si a
fost scrisă probabil intre anii 54-51 i.Hr si este a un dialog socratic în care
Scipio Africanul (cel tanar) detine rolul “batranului inţelept”; de mentionat
ca Scipio Africanul (cel tanar) murise 6 decenii inaintea nasterii lui Cicero.
Dialogul
imaginar are loc la Roma, cîteva sute de ani dupa moartea lui Socrate.
Majoritatea ideilor lui Cicero sunt extrem de “republicane”, într-o perioada în
care Roma stapanită de Iulius Cesar se îndrepta de la o dictatură..... spre un
imperiu totalitar.
Pentru a
masca ideile si personajele criticate, Cicero se foloseste de personaje care
propun o sumedenie de idei diferite, pe care Scipio le contrazice, propunand
ideile autorului (Cicero). Trebuie de mentionat ca o mare parte din ideile
redate sunt fructul influentei majore pe care filozoful grec Polibiu (Polybios)
a avut-o asupra lui; de mentionat ca acelasi filozof grec a influentat si
gandirea politica a lui Machiavelli, Montesquieu si pe parintii fondatori ai
Statelor Unite (vezi nota din subsol).
Deoarece
cartea nu a “supraviețuit” timpului ți bisericii Catolice, ea a fost
reconstituită ! dintr-un palimpsest descoperit in 1822 in biblioteca
Vaticanului (Vat Lat 5757), acoperit de o copie a unei lucrari a Sf. Augustin.
Opera
descoprita de cardinalul (luminat) Angelo Mai, mare teolog si filolog, a fost
transcrisa și publicată în 1908.
Cartea I-a
contine un prolog in care protagonistii dialogului expun problematica politica
a timpului lor. Sunt sublinate subiectele care trebuie discutate si sunt
mentionate cateva forme de guvernare contemporane. Cartea a II-a este o descriere
sumara a istoriei romane si a dezvoltarii legislative din perioada post-Etruca
pana la contemporaneitatea republicana – cartea este vizibil incompleta. Cartea
a III-a importanta publicului romanesc – sunt discutate feluritele institutii
de justitie in diferitele tari ale antichitatii (asirieni, greci, persi,
cartaginezi si latini).
Cartea a
IV-a si ea fragmentata, propune o discutie despre educatie; Enius unul din
participantii dialogului isi incepe discursul cu o propozitie devenita
istorica, in traducere libera : “Republica Romană este bazată pe oamenii ei si
pe felul lor de a fi”, in zilele noastre in care simulacrul intelectual si
educatia deficitara ne inconjoara de pretutindeni, trebuie sa ne amintim de
aceasta propozitie.
In cartea a
V-a, este discutat civicul si calitatile cetatenesti fata de autoritati si care
ar fi idealul in aceste relatii. Din cartea a VI-a au ramas numai cateva
fragmente dispersate, totusi din Somnium Scipionis (Viziunea lui Scipio) putem
intelege suficent pentru concluziile la care a dorit Cicero sa ajunga.
La Republica
lui Cicero, așa fragmentată cum este, reprezinta o capodoperă de viziune
politică si filozofică, este de citit, pentru a întelege cît de departe
civilizația noastră este față de idealurile trasate cu milenii in urma, si cat
de putin din teoriile pe care le-am propus le-am si adoptat cu adevarat.
La 3
ianuarie 106 - Î.CH - s-a născut Marcus Tullius Cicero, om politic, orator,
filosof şi scriitor roman (m. 43 î.Hr).
Cicero s-a
născut la Arpinum în Latium într-o familie de cavaleri şi notabili municipali.
După ce a urmat cursurile şcolare obişnuite la Arpinum, Cicero este dus la Roma
de către tatăl său, pe când avea 17 ani, iar în 88 î.Hr. ascultă expunerile lui
Philon din Larissa, exponent al Noii Academii şi elev al lui Carneade. A
debutat ca orator şi avocat în 81 î.Hr. Pentru a-şi desăvârşi formaţia
intelectuală, audiază la Atena prelegerile filosofilor, iar în insula Rhodos
devine elevul oratorului Molon. Începe o carieră senatorială şi se angajează în
viaţa politică. În 76 î.Hr., Cicero devine quaestor, iar apoi senator. În iulie
64 î.Hr. este ales consul pentru anul 63 î.Hr.
În timpul
consulatului său, Cicero descoperă aşa numita conjuraţie a lui Catilina. El va
ordona arestarea şi executarea complicilor lui Catilina - fapt ce atrage
nemulţumirea partidei popularilor în frunte cu Caesar, care-l va urmări cu
înverşunare.
După 60
î.Hr., orientarea politică şi existenţa lui Cicero intră într-o adâncă criză.
Începând din martie 58 î.Hr., petrece mai mult de un an de exil în Grecia; este
o perioadă foarte dificilă pentru el. După ce, în 51-50 î.Hr., fusese proconsul
în Cilicia, Cicero a încercat în van să-i reconcilieze între ei pe Caesar şi
Pompeius, aflaţi acum în conflict. În cele din urmă trece de partea lui Pompeius
şi a optimaţilor republicani, însă după înfrângerea acestora, se află printre
primii care se întorc în Italia şi obţin iertarea din partea lui Caesar.
După
asasinarea lui Caesar, în care se prea poate să fi fost implicat, Cicero devine
destul de rapid şeful republicanilor, sperând într-o instaurare a republicii,
lucru care atunci era imposibil. A încercat să-l manipuleze pe tânărul
Octavianus (viitorul împărat Augustus, 27 î.Hr.-14 d.Hr.) împotriva lui Marcus
Antonius, pe care îl considera cel mai primejdios duşman al republicii, însă
fără succes. În 7 decembrie 43 î.Hr. a fost ucis chiar de către oamenii lui
Marcus Antonius.
Cicero fost
autorul roman care a exercitat cea mai profundă influenţă asupra literaturii
latine şi s-a manifestat ca unul dintre cei mai prolifici scriitori, mai
prolific chiar decât Seneca şi Augustin.
Una dintre
marile sale opere este “De re publica” (publicată în anul 51 Î.Hr.), unde
Cicero încearcă să argumenteze faptul că o simbioză între cele trei forme de
guvernare ar reprezenta soluţia ideala: un dictator (nu în sensul de tiran
însă), o adunare a “optimaţilor” (reprezentată de către Senat) şi o adunare a
poporului.
În “De re
publica” Cicero a explicat poate cel mai bine care este cauza pentru care de
cele mai multe ori guvernarea eşuează în forme de tiranie, oligarhie sau
anarhie:
“Dacă un
popor liber va avea posibilitatea să-i aleagă pe cei cărora să le încredinţeze
soarta (iar dacă vrea să-şi menţină starea îi va alege pe cei mai buni), soarta
statelor va depinde de bună seamă de judecata celor mai buni, mai ales că
superioritatea celor virtuoşi şi înzestraţi asupra celor slabi este un fapt
natural, la fel ca şi supunerea voluntară a acestora din urmă faţă de primii.
Se spune însă că această constituţie excelentă a fost distrusă de opiniile
eronate ale oamenilor care îi consideră drept cei mai buni pe cei bogaţi şi
influenţi sau pe membrii familiilor nobile, fără a ţine seamă de virtute, rar
apreciată şi de asemenea rar prezentă. Din cauza acestei erori de judecată a
poporului, din moment ce averile unei minorităţi şi nu virtuţile încep să
guverneze statul, fruntaşii ţin cu dinţii numele de „cei mai buni”, fără a-l
merita în realitate. Căci bogăţiile, aroganţa din cauza numelui, influenţa
lipsită de discernământ şi de măsură în viaţa cotidiană şi în politică sunt cu
totul ruşinoase, trufaşe şi obraznice. Nu există formă de guvernământ mai
degenerată decât aceea în care cei bogaţi sunt socotiţi totodată cei mai buni.”
“De finibus
bonorum et malorum”, “De natura deorum” sau “De legibus” sunt doar câteva alte
lucrări care au supravieţuit până în zilele noastre (ultimele două, din
nefericire, numai parţial).
http://georgeanca.blogspot.com/2019/01/crucificarea-divinului.html
Un comentariu:
CZ6 ianuarie
2019, 12:08
Virtutea
trebuie să-i caracterizeze pe conducători, nu bogăția , mai cu seamă că aceasta
din urmă recurge la mituirea poporului ignorant. Succesul
național-socialismului chinez actual își are sorgintea în aceleași principii
confucianiste. În România antebelică, o amplă mișcare se baza pe o doctrină a
virtuții, cu supremația binelui colectiv. După reprimarea sângeroasă a
purtătorilor ideilor naționaliste, nici un partid actual nu-și revendică o
doctrină (dacă are) bazată pe scrierile lui Pitagora, Aristotel, Platon, Cicero
sau pe elemente confucianiste. Nici Creștin-Democrația nu are o reprezentare
vizibilă la noi, deși este cea mai nouă și puternică doctrină, dar și forța
politică dominantă în Europa. Politica, făcută de personaje cu nivel cultural
redus, de așa zișii baroni locali, se confundă cu îmbogățirea. De aici,
dezastrul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu