Biserica Ortodoxa Ucraineana (II.)
Octombrie
2018. Patriarhul ecumenic Bartolomeu I, revoaca decizia din anul 1688 si
recunoste în Ucraina o biserică ortodoxă independentă de Moscova. Ca urmare
Rusia rupte relaţiilor cu Patriarhatul Constantinopolului / Istanbul.
15 decembrie
2018. Preşedintele Ucrainei Petro Poroşenko anunta crearea Bisericii ortodoxe
ucrainene independente de Moscova, ca urmare a unei decizii în acest sens si a
''Conciliului de Reunificare'', format din feţe bisericeşti ortodoxe ucrainene.
Președintele Federatiei Ruse Vladimir Putin acuza Washingtonul și Kievul de
amestecul în viața religioasă a Ucrainei.
5 ianuarie
2019. Patriarhul Bartolomeu semneaza in biserica Sf. Gheorghe din
Constantinopol, Istanbul, în prezenţa preşedintelui Poroşenko şi capului noii
Bisericii, mitropolitul Epifanie, Tomosul ce confera independenţa Bisericii
Ortodoxe a Ucrainei. „Astăzi, Patriarhul Bartolomeu s-a rupt definitiv de
Ortodoxia mondială, întrând în schismă”,
declara Patriarhatul Moscovei și al Întregii Rusii.
Două treimi
dintre ucraineni (excluzând cetăţenii din Crimea şi Donbas) se declară
ortodocşi. Dintre aceştia, peste 38% ţin de Patriarhia de la Kiev şi 23% de cea
de la Moscova.
Phu Quoc la
6 decembrie 2019
Biserica Ortodoxa Ucraineana (I.)
a fost
ridicata de catre patriarhul ecumenic Bartolomeu la rang de egalitate cu
celelale 14 biserici ortodoxe surori, dupa ce in catedrala Sf. Sofia din Kiev,
in prezenta presedintelui tarii Petro Poroschenko, 100 de episcopi, preoti si
laici au votat o noua constitutie si l-au ales pe mitropolitul Epiphanius, de
39 ani, intaistatatorul bisericii nationale autocefale.
Chirill,
patriarhul Moscovei și al Întregii Rusii, a rupt orice lagatura cu patriarhul
Bartolomeu din cauza acestei Bisericii ucrainene si se astepta acuma la
"persecutii masive“ a episcopilor, preotilor, calugarilor si fidelilor sai
din Ucraina si cere de aceea sprijinul papei Francisc, cancelarei federale
Angela Merkel, de la ONU si altor conducatori religiosi si politici.
Conflictul
ruso-ucrainan pentru biserici, manastiri, credinciosi intra intr-o noua faza,
daca luam in considerare ca in razboiul civil de dupa anexarea Crimeei, nici
macar botezul nu si-l recunosc reciproc si ca d-ul Poroschenko vede in Biserica
nationala o garantie a „sigurantei nationale“.
Patriarhia Ucrainei
1991, după
independenţa Ucrainei şi prăbuşirea Uniunii Sovietice, Filaret Denisenko,
fostul ierarh al Patriarhiei Moscovei si a Intregii Rusii, a înfiinţat o
Biserică Ucraineană, autoproclamându-se patriarh, ceea ce a dus la
excomunicarea lui de către Moscova. Acuma Patriarhia ecumenica din
Constantinopol a decis să-l "restabilească în funcţia sa ierarhică“.
Biserica sa, este cea mai importantă din Ucraina, tot mai multi se identifică
drept enoriaşi ai Patriarhiei Kievului. Relaţiile dintre aceste două Biserici
slave sunt tensionate mai ales dupa anexarea Crimeei de către Rusia si
conflictul separatist prorus din Estul tarii, care s-a soldat pana cuma cu
peste 10.000 de morţi.
„Acţiunile
Constantinopolului vor aduce un prejudiciu catastrofal, în primul rând pentru
ortodocşii din Ucraina. Ceva teribil va începe“, spune purtătorul de cuvânt al
Bisericii Ortodoxe Ruse al carui Sfant Sinod se va reuni la 15 oct. pentru a
„apăra interesele ortodocşilor“ sai în cazul unor tulburări religioase în
Ucraina.
Pentru Departamentului de Stat al SUA decizia
Patriarhului ecumenic Bartolomeu e o decizie religioasă si „ … noi susţinem dorinţa
oricărui popor de a-şi mărturisi religia după cum doreşte, să aibă libertate şi
recunoaştere şi să o facă în mod paşnic“.
Ispita Tarului Vladimir Putin, (I.)
legata de
esecul Sinodului din Creta, conflictul cu Patriarhatul grec si ucrainean nu
trebuie sa-l perturbe, impiedice in viziunea, misiunea sa istorica. Pacea
Lumii. Chestiunea Orientala. Refacerea unitatii de credinta cu Roma, a
Imperiului Sf. Andrei cu Imperiul Sf. Petru.
Tarul,
patron al crestinilor, „seamana ca toti oamenii, insa prin puterea sa el se
aseamana lui Dumnezeu. El e vicarul lui Dumnezeu, e Capul suprem al Statului si
Bisericii“ (Iosif/Volokolmsk).
De la Sf.
Vladimir cel Mare, numit "intocmai cu Apostolii si Luminatorul Rusiei”,
numai Vladimir Putin si patriarhul sau Kirill au statutat cu papa Francisc
(2016) ca sunt frati, nu concurenti, de atunci el e numit, nu numai de Kirill,
„o minune dumnezeiasca“.
Refacerea
unitatatii crestine in diversitate, „crestinismul respira cu doi plamani,
ortodox si occidental“ (Fericitul papa Ioan Paul II) si „fara conditii“ (papa
Francisc), refacerea stralucirii celei de a „Doua Roma“ crestina e mai realista
dupa translatarea (mutarea) Patriarhul ecumenic din a
„Doua Roma“
la Moscova, care pastoreste 150 de mil., de la Baltica pana in Japonia, decat
de catre Patriarhul grec cu 2.500 de fideli in Fanar, care dupa jumatate de
mileniu sub Calif/Sultan turc, a devenit un ideal nobil dar fara nici o
speranta inconjurat de peste 15 mil. de mahomedani,
Pax Mundi,
Roma, a Doua si a Treia Roma sunt la o rascruce de drumuri. Conform tradiţiei
populare româneşti, troiţele se construiesc la răscruce de drumuri pentru a
arăta calea cea bună, dar şi pentru ca să fie ajutaţi de Dumnezeu în călătorie.
Eliade spune că troiţa sau stâlpul cerului are rol ritual şi închipuie axul
cosmic, pentru că, numai odată înălţat, teritoriul din jurul lui devine locuibil.
https://www.academia.edu/37574283/Patriarhia_Ucrainei
https://www.academia.edu/34504213/Semnele_vremii_complet.pdf
https://www.academia.edu/2…/Viorel_Roman_Europa_Crestina.pdf
https://www.academia.edu/…/..._secretul_occidentului_..._vi…
Ispita Tarului Vladimir Putin (II.)
urmasul
cezarilor, imparatilor Imperiului Roman de Rasarit, stapanul trupurilor si
sufletelor Imperiului Sfantului Andrei, al Federatiei si Bisericii ruse, este
intr-o situatie limita, similara cu cea a lui Alexandru cel Mare cand a taiat
nordul gordian.
Oricat de
ispititoare sunt solutiile mediocre, a „Treia Roma“ sub Putin in conflict cu a
„Doua Roma“, cu greco-ortodocsii din Constantinopol in legatura cu Patriarhia
Ucrainei si chiar al Rusiei, cu Roma, cu occidentalul, cu sanctiunile generate
de ocuparea Crimeei, razboiul hibrid pentru Noua Rusie si alianta nefireasca a
pravoslavnicilor cu turco-musulmanii, este astazi in masura sa refaca unitatea
crestina pe baza Conciliilor de la Lion si Florenta, fara a mai pomenii de bine
cunoscutele Vatican II si recentul Sinod al Bisericilor Ortodoxe din
Grecia.
Cantecul de
sirena al nationalismului, provincialismului westfalian, intr-o lume
globalizata, digitalizata sunt mai mult de cand oricand o boala lunga cu moarte
sigura, ca in sec. 20. Este suficient sa privim mai jos articolul si harta -
Cum vad rusii harta Europei 2035 - ca sa intalegem atat ispita Tarului Vladimir
Putin, cat si responsabilitatea Rusiei pentru Chestiunea Orientala la ordinea
zilei, dar mai ales pentru unitatea crestina si pacea lumii. Administreaza
Moscova o criza religioasa, politica si social-economica sine die sau taie
nordul gordian de la Marea Schisma?
https://adevarul.ro/…/cum-vad-rusii-harta-europe…/index.html
Constantinopol versus Moscova
1030 de ani
de la Botezul poporului Rus in apele Niprului, la porunca Marelui Cneaz
Vladimir cel Mare si Sfant (978-1015), cel asemeni Apostolilor (Владимир
Святославич), cu prilejul căsătoriei sale cu Ana, fiica împăratului bizantin
Romanos al II-lea, e in acest an o mare sarbatoare.
Simfonia
dintre Tarul pravoslavnic si Biserica sa, Rusa, a fost inlocuita in anul
revolutionar 1917 cu o simbioza cu statul marxist-leninist, ortodoxo-comunist,
al Sfântului Proroc Amos (sec. VIII î.d. Hristos, Vechiul Testament) si emulii
sai Marx, Engels, Trotzki, Lenin, Stalin, o pseudo religie cu promisiuni de rai
milenar pe pamant.
Dupa 1989
rusii, condusi de vizionarul Mihail S. Gorbaciov, renunta la marxism-leninismul
inspirat de la Prorocul Israelului Amos si sub presedintele Federatiei Ruse
Vladimir Putin, patriarhul Chirill al Moscovei si al Intregii Rusii se
intalneste cu papa Francisc in februarie 2016 la Havana unde ei dau un
Comunicat comun fratesc, fara precedent de la Marea Schisma, din anul 1054.
Patriarhul
rus si papa constatata in „Relațiile reciproce dintre Biserici, problemele
esențiale al fraților noștri și perspectivele de dezvoltare a civilizației
umane“ ca „Nu suntem concurenți, ci frați.“ In aceasta atmosfera Putin e
intampinat la Sfantul Muntele Athos ca urmas al imparatilor romani de rasarit,
bizantini, el ii depaseste pe toti, de la Sf. Vladimir la Boris Ieltin, de
aceea patriarhul Chirill il numeste pe Putin „o minune dumnezeiasca“, piatra de
temelie a refacerii unitatii crestine. Asta influenteaza fireste si Sinodul
Bisericilor Ortodoxe din Creta, Grecia, iunie 2016.
In Ucraina,
care își declara 1990 independența în Uniunea Sovietică, reapare conflictul a
cinci orientări crestine: cei din vest sunt cu Roma, cei din est cu Moscova,
unii pentru Constantinopol, alți pentru America, sau autocefalie la Kiev.
Patriarhul
ecumenic, grec de la Constantinopol, Bartolomeu depasit de avântul crestinesc a
lui Putin si Chirill, tergiversează soluționarea disputei dintre Biserica
ucraineană din cadrul Patriarhatului Moscovei si cererea de autocefalie a
Kievului, fundament al unui naționalism de rău augur, cum vedem deja la
procesiunea (крестный ход) a 250.000 de moscoviti șicanată la Kiev. O retrospectiva
Principatul
lui Vladimir cel Mare si Sfant are 17 mitropoliti, din care 15 greci, poate de
aceea slavi orientali traia intr-o „dubla credinta“, pravoslavnica dar si cu
vechiile credinte.
Invazia
mongola, tatara din 1237 distruge Kievul si ii supune pe rusi pana in 1480. In
acest timp mitropolitul rus se muta la Vladimir, apoi Moscova, devine mai
important ca principele, cneazul, pentru ca avea privilegii si garanta
fidelitatea fata de Marele Han al Hoardei de Aur, care scutea Biserica Rusiei
Mari de impozit.
In acelasi
timp, in vest, principele Galitiei obtine de la Patriarhul Constantinopolului o
Mitropolie a Rusiei Mici, pe langa cea a Rusiei Mari de la Moscova. Aceste
Mitropoli au constituit doua puncte de plecare in dezvoltarea religioasa a
slavilor din vechiul popor Rus.
La indemnul
papei de la Roma la cruciade inpotriva tatarilor, care au imbratisat Islamul, Polonia
elibereaza Galitia, 1349, dar aceste lupte de eliberare erau umbrite de
disensiunile dintre ortodocsi si romano-catolici, ultimii proclamau suprematia
ritului latin, conform Conciliului de la Lateran IV. Lituanienii elibereaza
Volhynia, Kievul, Cernigovorul, o parte din Smolensk si restabilesc Mitropolia
veche de la Kiev cu mitropolitul Roman (1355-1362).
Dominatia
lituanienilor de la Marea Baltica la Marea Neagra incurajeaza Moscova. Sf.
Sergius de Radonetz indeamna si el la
lupta impotriva Islamului si il binecuvanteza pe Dimitrij Donskoi, 1380,
inainte de lupta de la Kulikovo Pole, care deschide moscovitilor ofensiva
inpotriva tatarilor.
Astfel s-au
format pe de o parte doua orientari religioase, iar pe de alta parte dorinta de
unitate in lumea slavilor orientali, ceea ce s-a realizat la Conciliu de la
Florenta, 1439. Dar numai scurt timp, pentru ca cneazul Vasilij II il alunga pe
mitropolitul Izidor, respinge Unirea si pune Moscova pe picior de razboi cu
Roma si Constantinopolul. Marele Cneaz Vasilij II,
a cărui
lungă domnie, 1425–1462, a fost afectată de cel mai mare război moscovit din
istoria veche rusă, devine cap nu numai al Bisericii Ruse ci si al Ortodoxiei
adevarate, al intregii Crestinatati. De atunci mitropolitii sunt numit de Marele
Cneaz al Moscovei.
Ivan II se
declara Tar (Caezar) si de la casatoria cu Irene Paleologul si succesor al
Imparatilor Romani de Rasarit, bizatini. Ordinul Teuton recunoaste titlul de
Tar in 1473. Asa ajunge Moscova „a Treia Roma“ si Tarulul „seamana cu toti
oamenii, insa prin puterea sa el se aseamana lui Dumnezeu. El e vicarul lui
Dumnezeu, e Capul suprem al Statului si Bisericii“, Iosif de Volokolmsk.
Ruperea de
Roma si Constantinopol voita de cneazul Vasilij II nu era insa urmata de slavii
orientali de sub stapanirea polono-lituaneana, care cer si primesc de la Roma
un Mitropolit, care nu e recunoscut de Moscova, si fiecare teritoriu ramane cu
Mitropolitul sau. Asa apare ideea unui Patriarhat pan slav care sa uneasca
aceste doua Mitropoli. Pe linia Conciliului de la Florenta, chiar ideea
transferarii Patriarhatului de la Constantinopol, ajuns sub Sultanul turc, la
Moscova, se discuta la Roma in 1576.
Un sinod la
Constantinopol, Istanbul, 1590, confirma Patriarhatul Moscovei ca pe al
cincilea scuan al Bisericii Ortodoxe, dar „Rusii albi“ sau „Rusii mici“, adica
ucrainienii, decid in Sinoadele episcopale de la Brest-Litovsc, 1595/6, sa se
desprinda de Constantinopolul, Istanbulul Sultanului turc si patriarhului sau
grec si sa se uneasca cu Roma, luand de baza unirea Conciliului Florentin.
Moscova n-a
stat pasiva la aceasta orientare spre vest si a mobilizat adeptii
Constantinopolului si mai ales pe cazaci. Asa a aparut in Regatul polono-lituan
doua Biserici a slavilor orientali, una orientata spre Roma si alta spre
Moscova si spre Constantinopol. Atat Regele Poloniei cat si Tarul Rusiei se
confruntau mereu cu contestatari. In Polonia uni voiau spre vest, Roma, alti
spre est, Moscova. In Rusia uni voiau spre sud, Kiev, Constantinopol, alti nici
nu voiau sa auda de asa ceva.
Dupa tarul
Petru cel Mare treptat fascinatia culturii occidentale determina rusii sa se
deschida mai ales germanilor protestanti. La sfârșitul sec. al XVII-lea și la
începutul sec. al XVIII-lea, Biserica Ortodoxă Rusă se extinde. In 1688
Mitropolia Kievului e transferată de sub jurisdicția Constantinopolului sub
aceea a Moscovei. În următoarele două secole, eforturile misionarilor ruși sau
întins de-a lungul Siberiei până în Alaska și mai apoi în Statele Unite.
Protestantismul
germanic era anticatolic, asa ca nu numai ca nu era primejdios pentru
pravoslavnici, ci se imprumutau arme impotriva Romei. Petrul cel Mare a mers pe
acesta linie modernizatoare fara occidentalizare si a degradat Patriarhatul sau
la rang de Mitropolie, careia i-a creat un „Regulament duhovnicesc“ dupa
sistemul protestant, care prevedea ca Biserica sa fie condusa de un Sfant
Sinod, astfel Biserica Ortodoxa Rusa a devenit un Departament al Statului.
Tarina
Ecaterina II ocupa Polonia, Crimeea, Noua Rusie, ii persecuta pe rusii
greco-catolici, unitii cu Roma, tolereaza insa pe romano-catolici. Dupa Pacea
de la Kuciuk Kainargi, 1774, rusii vor sa-i inlocuiasca pe turci din
Constantinopol. vezi Proiectul Grec si Chestiunea Orientala.
In vremea
tarului Alexandru I, dupa Napoleon, ideea imperiala a celei de a „Treia Roma“
cunoaste un nou avant la Congresul de la Viena si Sfanta Aliante. Apar la rusi
curente noi cu radacini in Occident, traditionalistii, occidentalizantii,
slavofilii. In acelasi timp cruciadele ruso-pravoslavnice inpotriva Califului,
Sultanului turc continua. De fiecare data peste moldo-valahi.
Politica
panortodoxa a tarului Nicoai I a fost rigida fata de ucrainienii si bielorusii
uniti cu Roma, a caror dioceze au fost chiar suprimate in 1829. Romano-catolicii
sunt tolerati, dar supusi presiunilor in vederea reorientarii lor spre
Ortodoxie.
Dar cand
expansiunea Moscovei parea in stare sa ajunga la Constantinopol si chiar mai
mult decat atata, occidentul se trezeste si in Razboiul Crimeei ii convige pe
rusi ca merg pe o cale gresita. Razboiul
Crimeei
1853 - 1856
s-a dus si in sfera spirituala, de o parte erau slavofilii, iar de cealalalta
catolicii si protestantii. Refuzul violent al Conciliului de la Florenta i-a
astfel sfarsit la rusi.
Tarul Alexandru
II aboleste iobagia, sclavia taranilor si proclama egalitatea tuturora in fata
legii. Apar nihilismul si ideile socialiste. Traditionalistii, slavofilii si
discipoli lor au continuat pe linia apologetica a Rusiei si Bisericii Ortodoxe,
antiocidentale.
Intelectualii
rusi incearca din sec. XIX cauta sa depaseasca decalajul est-vest prin
performante creative. Dostojevski, Tolstoi, dar mai ales Solovev, construeste o
punte intre Ortodoxie si Catolicism, renunta la combaterea Romei prin
reveninrea la recunoasterea Constantinopolului, dar si a Romei. Accepta unirea
cu Biserica Romei.
Tarul
Nicolai II ramane insa pe pozitii, in numele lui Dumnezeu, impotriva oricarei
inoiri, pana cand in 1917 este detronat, ucis si Biserica Ortodoxa Rusa revine
sub V.I. Lenin la Patriarhat.
Antioccidentalismul
ortodoxo-comunistilor si a Bisericii ruse ramane insa nealterat, mai ales ca
s-a instalat o noua pseudo religie, superioara Revolutiei Franceze si Lumii
Noi, America.
Marxist-leninistii
fara Dumnezeu nu numai ca nu renunta la ideea celei de a „Treia Roma“ si a
Imparatiei Universale fara exploatarea omului de catre om, ci dictatura
proletariatului, ortodoxocomunist visa chiar la o Imparatie universala
kominternista, ce depasea cu mult planul tarist. Occidentalii raspund cu o
politica cunoscuta deja din Razboiul Crimeei. G.F. Kennan e de data asta
„părintele politicii de stăvilire” și o figură cheie în apariția Războiului
Rece.
Fara
indoiala Rusia crestina trebuia sa revina in Europa, numeni in occident nu este
interesat in distrugerea ei, ci in depasire faliei est-vest. Asta se intampla
cu „perestroika“ si „glasnosti“ initiate de vizionarul Mihail S. Gorbaciov,
renuntarea la marxism-leninism si la Lagarul ortodoxocomunist, dar occidentul
sub conducerea aanglo-mozaica din SUA, e depasit de evenimente.
Dupa
prabusirea Uniunii Republicilor Socialiste Sovietice apar bisericile nationale,
a ortodocsilor bielorusi, din Kazagstan, din Moldova, toate, in continuare,
fidele Patriarhatului moscovit. Numai estnii se rup de Moscova.
După marele
eşec de dupa 1989, când toata lumea aştepta refacerea unităţii creştine, a
urmat o perioadă de lehamite şi de promovare, fără tragere de inimă, a unităţii
financiare, tehnicoeconomice mondialiste: modernizare (laică) fără occidentalizate
(religioasă). Ăsta e mărul discordiei, nu conflictele politico-religioase din
Ucraina ne asigură si Vladimir Putin.
După 1990,
când Ucraina își declara independența în Uniunea Sovietică, am avut ocazia să
fiu martor in Ucraina, la Cernautz, direct și personal la conflictul a cinci
orientări religiose atunci incompatibile, care au generat situația tensionată
de azi, cei din vest, Lvov, Lviv, Lemberg, catolicii, sunt cu Roma, cei din
est, sunt rușii pravoslavnici, cu Moscova, unii Pravoslavnici sunt pentru
Constantinopol / Istanbul, alți pentru o mitropolie din America / Canada, fara
a-i uita firește pe naționaliști, care vor ca centru religios al tuturor
ucrainenilor, un Kiev autocefal. 2018
la 7 sept.,
Vladimir Legoida, purtătorul de cuvânt al Bisericii Ruse, a postat pe rețeaua
Telegram un mesaj în care numește trimiterea emisarilor din SUA si Canada la
Kiev ca fiind „nimic mai mult decat o invazie brutală, fără precedent, a
teritoriului canonic al Patriarhiei Moscovei”, urmând cu amenințarea că „acestă
acțiune nu poate rămâne fără răspuns”.
Conducătorul
Departamentului de Relații Externe, Mitropolitul Ilarion Alfeyev, a declarat că
Sinodul Bisericii și-a exprimat protestul și cea mai adâncă indignare față de
numirea la Kiev a episcopilor chemați din Occident de către Patriarhia
ecumenică din Constantinopol.
Decizia
Kievului, Constantinopolului a fost luată fără consimțământul Patriarhiei Ruse
și astfel constituie o violare canonică, fiind interzis ca o Biserică ortodoxă
să intervină in afacerile interne ale alteia, spune mitropolitul rus:
„Patriarhia de la Constantinopol este acum în mod deschis pe o cale a
războiului. Și nu este un razboi doar împotriva Bisericii Ruse, nu doar
împotriva poporului ortodox ucrainean; este de fapt un răzoi împotriva unității
întregii ortodoxii.”
Mitropolitul
Ilarion Alfeyev a vorbit împotriva modului „rău și perfid” în care este derulat
proiectul autocefaliei de către Patriarhia ecumenică, iar din acest motiv,
„Biserica Ortodoxă Rusă nu va accepta această decizie. Vom fi nevoiți să ieșium
din comuniunea cu Constantinopolul, apoi Constantinopolul nu va mai avea
dreptul să pretindă întâietatea în lumea ortodoxă.”
Bartolomeu
I, patriarhul grec de la Constantinopol / Istanbul, cetatean turc, e pus
oarecum in umbra de avântul ruso-pravoslavnicilor Putin si Kirill și a
tergiversat soluționarea disputei dintre Biserica ucraineană si Patriarhatul
Moscovei și a întregii Rusii.
Sinodul
Bisericilor Ortodoxe din Creta, 16-27 iunie 2016, precedat de întâlnirea dintre
papa Francisc și patriarhul Kirill, Havana, 12 februarie 2016 si comunicatul
lor comun privind „Relațiile reciproce dintre Biserici, problemele esențiale al
fraților noștri și perspectivele de dezvoltare a civilizației umane“, sunt
cadru favorabil soluționarii și acest conflictul.
Declarația
papei și a patriarhului Moscovei constanta lapidar, pe linia Conciliului
florentin: „Nu suntem concurenți, ci frați.“ Dacă asta îi unește pe catolici și
ortodocși, cu atât mai mult ea este valabila pentru descendenții Fericitului
Vladimir cel Mare si Sfânt.
https://www.academia.edu/2…/Viorel_Roman_Europa_Crestina.pdf
http://www.logossiagape.ro/…/12/viorel-roman-ucraina-si-ru…/
https://www.facebook.com/LOGOSsiAGAPE/
Patriarhia Ucrainei / opinii
Viorel
Roman: Cele 12.500 de parohii ucrainene formau o treime din posesiunile
Patriarhiei Moscovei, care are 100 de milioane de adepţi în Rusia, 10 milioane
în Belarus 10, 4 milioane în statele baltice si avea 30 de milioane în Ucraina.
Aici pe lângă romano-catolicism şi grecocatolicism, există Biserica Ortodoxă
Ucraineană a Patriarhiei Moscovei, Biserica Ortodoxă Ucraineană a Patriarhiei
Kievului şi Biserica Ortodoxă Ucraineană Autocefală. Cea a Patriarhatului de
Kiev a fost creată după independenţă, şi condusă din 1995 de patriarhul
Filaret.
Nicolae
Taran: Din articol, mesaj lipsește o informație esențială privind istoria
Rusiei.: la începutul secolului XVII, polonezii și Vaticanul au încercat să
catolicizeze Rusia printr-o invazie sângeroasă. Rușii denumesc acest episod:
Vremurile Tulburi. Rusia și Ortodoxia rusă au fost salvate atunci de doi nobili
ruși: Minin și Pojarski. Iar primul țar din dinastia Romanovilor, Dmitri, a
fost salvat atunci din mâinile soldaților polonezi care încercau a-l ucidă de
un țăran iobag: Ivan Susanin. Glinka a dedicat acestui erou opera O viață
pentru țar. După venirea la putere a bolșevicilor, opera a fost denumită Ivan
Susanin. Este evidentă amnezia occidentalilor când este vorba de episoadele
dramatice din istoria Rusiei în care ei au încercat, fără succes, să distrugă
Rusia și Biserica Rusă: Vremurile Tulburi din secolul XVII și revoluția
bolșevică de acum un secol. Dacă întrebi un
american de
ce în Piața Roșie există o singură statuie, cea a lui Minin și Pojarski,
plasată lângă biserica Vasili Bajenâi, sunt sigur că nu știe să-ți răspundă. În
schimb, nu există niciun rus care să nu-i prețuiască pe Minin, Pojarski și
Susanin. De aceea, eu nu cred în „superioritatea” occidentalilor catolico-protestanți
în raport cu ortodocșii.
Viorel
Roman: De la Conciliul Florentin 1439, nici nu poate fi vorba de
superioritatea, ci numai de egalitate. De aceea ideea unui Patriarhat slav care
sa uneasca cele doua Mitropoli slave apare 1576 la Roma, cand se spera ca
transferarea Patriarhatului de la Constantinopol, ajuns sub sultanul turc si
patriarhul sau grec, la Moscova, este o cale de inoire pe linia Conciliului de
la Florenta a refacerii unitatii crestine. Un sinod la Constantinopol 1590
confirma Patriarhatul Moscovei ca pe al cincilea scaun al Bisericii Ortodoxe,
dar „Rusii albi“ sau „Rusii mici“, adica ucrainienii, decid in Sinoadele
episcopale de la Brest-Litovsc, 1595/6, sa se desprinda de Constantinopol si sa
se uneasca cu Roma. Moscova n-a stat pasiva la aceasta orientare spre vest si a
mobilizat adeptii Constantinopolului si mai ales pe cazaci. Asa a aparut in
regatul polono-lituan doua Biserici a slavilor orientali, una orientata spre
Roma si alta spre Moscova si spre Constantinopol. Atat Regele Poloniei cat si
Tarul Rusiei se confruntau mereu cu contestatari. In Polonia uni voiau spre
vest, Roma, alti spre est, Moscova. In Rusia, la Moscova uni voiau spre sud,
Kiev, Constantinopol, alti nici nu voiau sa auda de asa ceva, ca in zilele
noastre. Acest blocaj spiritual e inlocuit treptat in sec. XVII de fascinatia
culturii occidentale, care-i determina pe ruso-pravoslavnici sa se deschida mai
ales germanilor protestanti. Realitatea zilelor noastre este asemanatoare
acelor vremiri.
Tiberius
Simion: Rusia se va autoizola, nici un patriarhat nu-i va recunoaște
pretențiile absurde...
Nicolae
Ariton Oanta: ... poate că cel de la Beijing... sau de la New Delhi...
Dan Mircea
Blaj: Nu știu, dar simt că pentru uniții ruteni, de acuma încolo va începe
greul!
Alexandru
Nemoianu, Cui ii pasa de "uniatii" ruteni?
Dan Mircea
Blaj: Chiar așa... nimănui, vor fi ca de obicei, vinovații de serviciu al
razboiului fraticid dintre cele doua mari biserici ortodoxe.
Mihail
Carausu: Cred ca da, desi tancurile rusesti au plecat cind n-a mai fost nevoie
de ele in locul lor raminind "milosii" preoti ortodocsi si seful lor.
Nicolae
Ariton Oanta: Dar care țin legătura permanent... Și sunt mândri de nivelul de
Civilizație pe care-l livrează enoriașilor...
Petrescu
Stan: Sa aducem Basarabia ortodoxa acasa, in intregimea ei. Iar guvernele de la
Bucuresti si Chisinau sa nu recunoasca Mitropolia ruso/sovietica a Basarabiei.
Nicolae
Ariton Oanta: Lucrurile par a se simplifica acum, dacă Patriarhia Ecumenică își
exercită autoritatea...
Florian
Iancu: E moarta (BOR), domnule Oanta, ce mai ai cu ea. Deja profanati morminte,
ha, ha. Nu-i clar ca votul asta (2018) a ingropat-o iremediabil. Cred ca nici
calugarirea tuturor mirenilor nu le mai poate spala imaginea. Alternativa
sustineti ca ar fi CATOLICISMUL? Io zic ca nu, io zic ca este doar schimbare de
stapan si "vanare de vant".
Nicolae
Ariton Oanta: A câta oară să vă spun că se impune Reunificarea Creștinismului,
iar nicidecum moartea vreunei părți din el?... Începe să mă irite superficialitatea
Dvs cu accente de agresivitate!... Citiți mai atent și înțelegeți odată că
Istoria nu este mecanică... Ideea patriarhatului slav apare evident după
Căderea Constantinopolului. Dar la Conciliul de la Basel - Ferarra - Florența
se reușise inaugurarea lui Isidor al Kievului drept Cardinal... Ceea ce însemna
prima reunificare a Creștinătății... Rușii au reacționat violent la adresa
acestuia pentru acceptarea demnității, iar odată cu repudierea lui au început
ostilitățile... Rusia își stabilise excepționalismul... Dar Vaticanul mai
avusese o astfel de experiență și cu goții, cu care s-au înțeles după Alaric...
Urmează și înțelegerea cu rușii... Siberia nu poate fi păstrată doar sub
protecția Ortodoxiei pravoslavnice... Este nevoie de întreaga Creștinătate
pentru asta...
Florian
Iancu: De acord da' autocefalia nu sub papalitate. Stefan cel Mare si Sfant a
stiut doarte bine de ce a inchinat tara turcilor. A fost cea mai buna solutie
atunci. Stiti hine ce zic da' v-ascundeti dupa bat.
Nicolae
Ariton Oanta: Și atunci și acum, românii care închină țara spre Est au aceeași
viziune patriotică... Aș prefera să nu mai vorbesc despre ei...
Florian
Iancu: Absolut. In mod cert calea catre Est trebuie barata. Rau e ca vestul
nu-i foarte hotarat. Americanii ar face-o da' nu pot lupta si cu UE si cu
rusii. Avem mare noroc ca bursa hidrocarburilor e controlata de SUA.
Nicolae
Ariton Oanta: Acuma împletim spiritualitatea cu hidrocarburile?... În cazul
acesta, Japonia trebuia să fie rusificată din vremea lui Ivan cel Groaznic...
Florian
Iancu: Dupa 1989 rusii, condusi de vizionarul Mihail S. Gorbaciov, renunta la
marxismleninismul inspirat de la Prorocul Israelului Amos si sub presedintele
Federatiei Ruse Vladimir Putin, patriarhul Kirill al Moscovei si al Intregii
Rusii se intalneste cu papa Francisc.
Nicolae
Ariton Oanta:... și ce am zis eu diferit?... Sau, când am eu păreri diferite de
ale profesorului Viorel Roman... ?
Francisc
Bodo: Corect! Sa nu uitam ca slavona a fost limba liturgica pana la sfarsitul
sec XVII in Ardeal (greco-catolicii au introdus romana in biserica). Ortodocsii
din Ardeal au trecut la romana in 1754. lar trecerea de la grafia chirilica la
cea latina s-a facut dupa 1860, sub Cuza.
Florian
Iancu: O fi fost domnule Bodo, dar romanii si-au vazut de ale lor, dovada ca
vorbim romaneste. Chiar daca scrierea a fost in chirilica vorba a fost
romaneasca … copii invata sa vorbeasca mai intai si pe urma sa scrie. In noua
era tehnologica e posibil ca scrisul sa devina amintire.
Mihail
Carausu: Vorbim romaneste, dar nu datorita BOR-ului rusofil, ci in ciuda lui …
Comșuța
Radu: Citind articolul dvs. (de mai jos n.a.) am dat peste un detaliu din
istoria Rusiei care mi-a atras atenția. Spuneați la un momentat dat de campania
militară poloneză din secolul al XVII când ortodoxia a fost salvată de doi
nobili ruși, iar viața micului țar Dimitri de un țăran rus Ivan Susanin.
V-am relatat
acest detaliu pentru că aceste personaje, apar intr-un tablou celebru al unui
pictor rus care s-a stins din viață anul trecut. Deși pictura și autorul lor
sunt celebri în Rusia, la noi în România nu am găsiti pe nimeni să știe mai multe
despre el. Moartea sa a fost anunțată doar de un comunicat al unei agenții de
presă și cam atât.
Pe scurt mă
refer aici la tabloul ”Rusia Eternă” al lui Ilya Serghevicii Glazunov, pictat
în 1988, care s-a vrut ca într-o singură imagine să cuprindă întreaga istorie a
Rusiei reprezentată prin personaje istorice și simboluri religios-culturale. Mă
rog, accentul e pus mai mult pe partea spiritual-ortodoxă. Ideea mi s-a părut
genială și modul de realizare al acestui tablou este absolut excepțional, plin
de semnificații și simboluri culturale, istorice, politice și religioase.
M-a
interesat acest tablou care la prima vedere de frapează, dându-ți așa un fior
mistic. Toate informațile mele despre el, le-am găstit doar pe internet. Am
găsit și o legendă a tabloului în rusă, după care am reușit să identific multe
din personajele și simbolurile tabloului, și astfel să aflu mai multe despre
el.
Dvs. ca un
cunoscător al culturii și istoriei ruse după cum am văzut, poate mi-ați putea
recomanda și alt surse, lucrări scrise unde aș putea găsi mai multe informații
legate despre acest subiect (operă sau autor).
E păcat că
lăsăm ca animozitățile politice actuale să ne umbrească interesele culturale,
(care nu văd ce legătură ar avea cu politicul), altfel nu văd de unde atâta
neștiință și ignoranță față de un om care totuși, a primit și o medalie UNESCO
ca o contribuție la istoria și cultura întregii lumi!
https://www.academia.edu/37574283/Patriarhia_Ucrainei
https://www.academia.edu/…/..._secretul_occidentului_..._vi…/
https://www.academia.edu/2…/Viorel_Roman_Europa_Crestina.pdf
http://www.logossiagape.ro/…/12/viorel-roman-ucraina-si-ru…/
https://www.facebook.com/LOGOSsiAGAPE/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu