SPECTRUL LIBERTATEA
Am plecat din România cu un tablou național pe care erau brodate încrustate o Nadia Comăneci,
un Ilie Năstase, un Ion Creangă, un Eminescu, Ispirescu, Mihai Viteazul, Ștefan
cel Mare, un Vlad Tepeș, un Decebal, un Făt Frumos, o Ileana Cosanzeană și o
Punguță cu doi bani, Mama și Tata, Fratele și Sora, un Munte și o Mare, chiar
Neagră dar o aveam, era a noastră că de aceea învățam la școală Țara Noastră -
Casa Noastră, Colegii și Dascalii mei, Blocul, Cinematograful, Școala și Șantierul
Minier Ciudanovița. Am uitat să amintesc de Ceaușești, dar și pe aceștia i-au împușcat
de Crăciun și nu am vrut să îmi pătez pânza cu ei. Asta am dus cu mine în străinătate.
În occident am realizat cât de liber și treaz eram în
România, în lumea acelor vremuri așa-zise dictatoriale. Cu toate că atunci nu știam
decât de Dictatorul lui Chaplin și ăsta era comic, te făcea să râzi. Este
adevărat că dacă mă gândesc acum, atunci râdeam cu poftă la bancurile comuniste.
În Australia unde am ajuns nu sunt bancuri. Aici nu am avut timp să râd că a
trebuit să-mi plătesc chiria la casă și ratele la mașină. Am muncit încontinuu
ca să mă bucur de libertatea de a alerga de la serviciu la Bancă pentru a-mi plăti
datoriile pentru lucrurile închise în casă, bunăstarea democrației și libertății
capitaliste. Azi sunt pensionar trăind doar pentru asta. Nu am mai râs în grup
și nu ne-am mai ascuns de nimeni fericiți. Fericiți e plural, iar aici, în vest
există doar individual fericit, ascuns în casă și nu numai, dar și casa ascunsă
după garduri și zăbrele, cică pentru a nu te fura hoții. Să nu-ți fure averea
din casă pentru care ți-ai riscat viața când ai trecut fraudulos frontiera.
Acestea sunt noile lanțuri ale libertății: bunurile
material, pe care nu le poți arăta altora ca să te mândrești pentru că toți au
lanțuri și tu nu poți fi mai prejos. Începi să delirezi numai la gândul
minciunii speciei umane. Viața e un joc de Pocker, ne mințim încontinuu, ne
tragem în piept, ne momim nu numai peștii cu boaba de porumb în undiță, dar și
pe noi. Natura întreagă e îngrozită de comportamentul speciei umane, de
imaturitate, iresponsabilitate, lacomie și prostie. Și animalul mănâncă, dar nu
ca omul, ci el știe cât îi trebuie,
restul lasă, așa din respect pentru echilibrul vieții. Îi înțeleg pe extratereștrii
că nu vor să ne contacteze. Imaginează-ți omul să dorească să intre într-o căcănărie
pentru a contacta muștele pentru un schimb de experiență. Vă simțiți jigniți de
comparație, dar cam așa se vede de sus. Mai repede te-ai grăbi să contactezi un
gândac în balega din drum. Asta mă duce cu gândul la aborigenul care aleargă de
unul singur prin deșert cu sulița în mână după vânat. Mai repede mă gândesc că
extraterestrul i-ar contacta pe ei și poate chiar că i-a și contactat deja ca
dovadă picturile lăsate pe stâncile răzlețe ale marelui continent. Acești
aborigeni de cincizeci de mii de ani au trăit aici fără limbă scrisă și fără o
istorie violentă, fără exercițiul timpului ca unitate de măsură a gândirii și călătoriei
în viață. Pentru ei nu exista trecut și viitor ci doar prezent. Deasemeni când se naște sau moare omul nu părăsește
această lume, pleacă în aici și tot de aici vine. Deci ei și noi trăim de fapt în
lumi paralele. Ca să înțeleg mai bine încep cu lumea noastră, cum o vedem și
percepem noi. Imaginați-vă spectrul electromagnetic în care trăim ca pe o
coardă de chitară sau sârmă care vine din infinit și se depărtează spre un
infinit pe care sunt întinse ca rufele la uscat începând cu cele cunoscute nouă;
razele gama, razele X, ultravioletele, apoi cele vizibile ochiului nostru,
lumina alb, negru și culorile, aici fac o paranteză să informez că materia din
univers, spun specialiștii nu are culoare ci doar proprietatea de a reflecta
lumina albă în spectrul frecvenței culorii respective, dacă obiectul e roșu va
reflecta frecvența roșie, dacă e verde atunci va reflecta frecvența specifică
verdelui și așa mai departe.
După spectrul vizibil urmează razele infraroșii,
radiațiile Terahertz, microundele, undele radio și altele necunoscute nouă spre
un maxim infinit. Acesta este spectrul electromagnetic popular lumii noastre.
Când vorbim de mai multe lumi pe înțelesul aborigenului australian atunci să ne
închipuim pe lângă spectrul cunoscut nouă, adică coarda de chitară un numar
infinit de corzi adică de lumi paralele. Aboriginenul își imaginează că atunci
când te naști, vii de pe o altă coardă (ceva asemănător cu ce spunea într-un
interviu Oana Pellea că și-a ales părinții înainte de a se naște), iar când
mori te duci pe o altă coardă, adică alt spectru electromagnetic. Deci, există
un număr infinit de lumi paralele într-un infinit de universuri. Visarea e și
ea o călătorie. Azi-noapte am fost în acest oraș în timpul Imperiului Roman,
eram turist. În fața mea se ridica un zid imens, cu porți falnice de vreo douăzeci
de metri înălțime, patru uși solid închise. Eram pe un fel de trotuar înalt,
iar în stradă o pereche agitată să se pozeze. Doamna vine la mine și mă roagă
politicos, înmânându-mi aparatul să le fac o poza cu peisajul din față. Aparatul
de fotografiat era de mărimea unei banane, cu un ecran mic de ceas de mână și
privind imaginea zidului cu poarta încadrat pe ecran, observ cum poarta începe
să se dizolve în zid. Doamna era lângă mine. Prin fața noastră trece o namilă
de om care obturează imaginea din față și pe domnul pereche. În timp sincron,
ea mă sărută pe obrazul stâng, șoptindu-mi că nu mai e nevoie de poză. Tresar
surprins, familiar și mă trezesc. Ea a vrut doar să mă sărute. Nu m-am prins.
Sunt cazuri în care sunt ființe care pot călători de pe un spectru pe altul sau
să pătrunzi cu vederea sau să comunici audiovizual cu ființe sau cunoscuți din
aceste lumi. Sunt anumite plante pe pământ sau chiar dintr-un accident corpul
nostru poate să genereze anumite substanțe în creier care să ofere
posibilitatea de a vedea în unele din aceste lumi.
Să vorbești de pildă cu o persoană dragă, pierdută sau
chiar străini, cu strigoi de exemplu. Imaginați-vă că vizionați un film cu
Mihai Viteazul și deodată pe ecran mai apare o proiecție cu un alt film, din al
doilea război mondial cu Hitler, de acum sunt două lumi și eroii se observă și
încep să vorbească unul cu celălalt, apoi mai apare o proiecție cu Superman
care îi vede pe primii doi, dar îi ignoră din cauza vitezei. Imaginați-vă cât
de ocupați am fi dacă am avea acces la toate rețetele și chimicalele care să ne
ajute să accesăm un număr infinit de lumi. Am schimba canale încontinuu până am
înnebuni. Acum înțelegeți de ce nu aveți voie să consumați droguri?
Se mai spune că timpul e o noțiune inventată de om și
că în realitate toate lucrurile se întâmplă simultan. Într-un apartament în
Blocul A , la ultimul etaj era o conferință de presă la care eu eram invitat să
spun câteva cuvinte despre inginerul Iulian Topală care trebuia criticat azi, în
democrație că a servit Comunismul, dar am fost dat afară pentru că i-am scos în
evidență patriotismul, dedicația lui pentru locul natal și profesionalismul
eminent și inventiv de care a dat dovadă în perioada vieții și a serviciului
sau a adus exploatării miniere EMB Oravița, prin invențiile și inovațiile sale
și nu mai puțin titlul sau la catedra Institutului Politehnic din Timișoara,
lucruri care ar trebui să ne onoreze. Am așteptat afară la poala Blocului vreo
câteva ore. Cum se poate ca un om care a făcut atâtea pentru ciudanovițeni, a
copilărit acolo, le-a cântat pentru că era și un muzician strălucit, le-a
reparat drumul de câte ori îl lua apa, le-a obținut de la județ și instalat
releul de televiziune ca să îi scoată din izolare. După toate aceste frământări
nu am mai rezistat și am hotărât să apăr starea de fapt a lucrurilor și să mă confrunt
cu cei din ședință. Cinstea unui adevărat român nu trebuie obturată pe motivul
că a trăit în orânduirea comunistă în care am trăit cu toții și ea era la putere atunci. Am urcat alergând cele trei
nivele și am pătruns în apartament prin coridorul lung, parcă eram la
Auschwitz. Am ajuns în încăperea care acum era dărăpănată, cu doar un pat de
fier în mijloc, în care, acoperit cu o patură din păr de cal dormea cu fată, în
jos un ajutor de minier proaspăt ieșit din mină, de obicei erau tineri. La
picioarele lui care îi ieșeau pe sub pătură, pe tălpile murdare plasate
orizontal pe bara patului se frigeau câțiva
cârnați de porc Kransk, despicați în două pe lungime care sfârâiau. Mi s-a făcut
foame, am început să-i învârt și să-i reorganizez pe tălpile mari de miner care
ardeau. El s-a trezit și l-am întrebat ce s-a întâmplat cu sedința? ”Habar nu
am! Ia și mănâncă și tu”, m-a invitat. Într-adevăr mi-era foame și sete. M-am
trezit și am băut apă. Dorința mea a fost să-l reabilitez pe om ca să poată
dormi în pace. Sunt lucruri pe care le putem face unii pentru alții, chiar între
lumi.
Cu știința pe care a acumulat-o omenirea până azi
putem picta doar astfel de tablouri. Sunt sigur că în o sută de ani vom fi
liberi, dacă mai suntem aici vom fi capabili de alte tablouri, de comunicări și
călătorii bine controlate și organizate între lumi și tot așa spre un infinit
fericit până acesta dispare, crește și devine un prezent cu Ilene Cosânzene, Feți
Frumoși și un acasă.
BEN TODICĂ
A mai aparut in:
https://
http:// actualitateabotosaneana.ro/ spectrul-libertatea/
Grăitoare şi simțite simțăminte, o panoramă a deşrtăciunii gonii după un bine imaginar,
o fugă după amar şi nelinişti, pentru a duce până la moarte dorul şi setea de dragoste de țară
pururea nestâmpărată, nici de neâmpăcata moarte, care veşnic ne încearcă
amărându-ne permanent indiferent unde îi supravețuim suferind. PR-F
https://www.facebook.com/
https://www.art-emis.ro/literatura/spectrul-libertatea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu