Dansul Pirandei
Acesta este
un text din cartea mea "Geneza Chihlimbarului" ce este in curs de
editare spre publicare. Deoarece cartea aduce la viata povesti unice, pline de
umor si voie buna din copilaria mea , care s-a intamplat pe taramul Romaniei pe
care voi o cunoasteti mai mult ca si taram al lui Dracula, Transilvania , o voI
publica in engleza si romana. Este un vis care devine realitate, încurajata
fiind de aprecierile voastre, dragilor, cei care apreciati adevărata cultura,
istorie, respectul pentru "cei" care ne-au dat viață, pentru cei care
ne- au condus primii pași și au urmărit dezvoltarea noastra pentru a deveni
OAMENI, respectul pentru tara si natiunea in care ne-am nascut, pentru tarile
adoptive, splendidele locuri din lume unde am ajuns sa muncim si traim. Suntem
"Unul Si Acelasi" în fața lui Dumnezeu, indiferent de naționalitate,
religie, apartenență politică sau culoarea pielii. Vă mulțumesc pentru
interesul dvs. de a ma insoti in aceasta lume de basm!
Era vara,
campania agricola era in toi cum spunea bunica. Eu intrasem in vacanta iar
bunicii cu oameni platiti cu ziua, trebuiau sa dea gata in 2 zile campurile lor
de papusoi. Aveam prasitul de-al doilea. Gradina de langa casa era prasita de
bunica cu mama si ..de mine. Ca sa poti prasi papusoii corect nu iti trebuia
multa carte insa trebuia sa bagi la cap cateva lucruri esentiale, de finete.
- Nu te duci
cu sapa boanta la prasit ca degeaba te duci. Sapa, adica gura sapei de fier mai
bine zis trebuia batuta. La fel ca si coasa cu care bunicul cosea ca un haiduc
iarba pentru ghitaii de la vaca, sa ai creasca mari si grasi. Nu dejeaba umbla
vorba: "bate-o in gura ca pe coasa". Asta era o vorba neobrazata care
taranul o mai straca din oftica ca muierea lui moldoveanca era ra dii gura sha
atunshea, el, ca barbat trebuia sa isi instaureze autoritatea si suprematia in
ograda fie prin amenintari ca expresia tocmai amintita, ori mai grav,
"atingerea fumeii naravase, nesupusa". La moldoveni, o palma catre
nevasta se pare era apreciata chiar de nevasta ca o facea "sa stie unde ai
este locul". Bunicul va dati seama ca a incercat si el stratagema de
"punere a piciorului in prag" si aratare bunicii "cine-i
safu" si cand venea cherchelit tanar de la bufet avea chef de scandal sha
ridica mana asupra bunicii. Dar bunica mi l-a pus la punct foarte elegant ca
i-o inchuiet usa di vreo cateva ori dii romanul nostru, bunic, aghezmuit de
bautura a trebuit sa ia un cur dii loc pii prispa la dornit. Va dati seama ca
vara era o plashere a dorni la racoarii pii prispa casei, admirand bolta
cereasca. Erai ca la observator, insa daca asta se intampla toamna tarziu cand
mai cadea si bruma, bunicului ai cam inghetau izmenele. Si asa ca a vazut
bunicul ca si bunica are arsenal de lupta anti teroarea ghiogareasca masculina
si a lasat-o mai moale. Bunica si-a impus locul in fatza bunicului.
Sa ne
intoarcem...la sape... care si acelea mergeau tot cu bautura la oameni data
direct pe camp in ulcele mici de pamant pe care bunica le aducea de acasa. De
obicei o ulcica era trecuta la mai multi oameni, din mana in mana. Si soarele
era dogoritor, iti batea in cap de cateodata aveai senzatia ca vezi pe fata
Morgana in zare. Parjolea amarnic soarele acesta tot ce prindea in cale. Daca
nu erai inspirat sa ai o palarie, un barba ( haina) in cap ca acoperitoare seara
dupa 10 ore de stat in soare cam vedeai pasarele de la insolatie dar mai ales
nu puteai sa dormi ca erai putin oparit pe dupa gat si pe maini. Trebuia sa te
dai cu chisleag ( iaurt) ca sa se potoleasca arsurile de la soare sha sa chisti
sha tu o tzara di somn, asa besacat tat hiind. Insolatia asta nu e lucru dii
saga.
Pamantul
bunicilor era rasfirat pe mai multe tarlale si mai multe locuri: La Poiana,
dupa Jii, la Tzantirim, pii Dobrana si acasa, gradina din jurul casei. Totul
era semanant cu porumb in marea majoritate, dar si grau, dar nu prea mult si
lucerna pentru animale, de folosit ca faneata.
Ca sa poata
sa praseasca si sa fie la timp cu dezvoltarea plantelor, bunicii erau nevoiti
sa apeleze la oameni platiti cu ziua din sat care sa vina si sa ajute la
prasit.
Bunica se
pregatea cu o zi inainte in a face mancare chiar si la 14 oameni odata. 14 si
cu noi 3, eu , bunicul si bunica, se faceau un total de 17 oameni pe camp.
Acestia trebuiau hraniti la miezul zilei acolo pe tarla, la botul calului cum se
zice iar seara cand se termina ziua veneau oamenii cu noi acasa si bunica aseza
cam 4 mese cap in cap lipite de se facea un sirag lung in ograda ca sa
serveasca oamenii munciti pentru cina. Ba le mai dadea si bani si tigari la cei
ce fumau. Bunicii considerau cheltuiala dar nu aveau incotr-o. De obicei
oamenii cu stare nu se duceau unul la altul decat din consideratie unul pentru
celalalt ca sa ajute. De obicei oamenii necajiti ce nu aveau pamant si erau
saraci umblau sa fie arendati la munca cu ziua. Tiganii veneau chiar si din
alte sate la lucru cu ziua. De obicei erau insotiti de puradei mici, negriciosi
si plini de viata ca niste sprasnei ce foiau pe langa piranda cu fustele mari.
Eu am
retinut in particular o familie tanara de tigani pe care am luat-o la purecat
cu intrebari inconfortabile cand au venit sara la bunica acasa sa serveasca
cina. Muncisera peste zi la prasit la pamantul bunicilor. Tiganii aveau 5
copii, dintre care unul de vreo 2 ani care mergea in picioare si unul care
tiganca il purta legat cu un sal mare de-a curmezisul de piept ori pus la
spate. Va dati seama rezistenta femeii aceleia sa praseasca cu pruncul atarnat
de piept ori legat pe dupa spate?!
Tin minte
discutia urmatoare. Ei se plangeau la bunica ce le servea masa felul 1 si felul
2 ca viata tare este grea, ca nu au nici de unele, ca bordeiul de lut li se
surpa si nu au bani sa il repare. Numai bocete si vaicareli de neputinta erau.
Si atunci eu m-am infuriat. Si m-am apropiat de masa si intreb pe tigani:
- Pai de ce
faceti atat de multi copii daca sunteti saraci. Nu mai bine faceati unul, maxim
doi si nu va batea asa saracia prin casa, zic, eu luand alura de judecator al
bietilor oameni. Asta in prostia mea cu minte de 9-10 ani...
- Pai,
duduitza imi zashe tiganul, la boieri dvs, formele dii distractie sunt mai
variate, is altilii decat ale noastrii. Viata ai asa dii amara pentru noi di la
atata sarashii, ca sangura noastra distractie sa intampla numa noaptea pii
intuneric cand nii permitem sa injisam frumos. Sha din asta sa mai scapata cate
un plod sha n-avem she fashii, ca ni l-o dat D-zeu, trebuie sa ai dam sha lui o
bucata dii mamaliga.
Am ramas va
dati seama cu gura cascata in neputinta de a mai continua discutia. Auzisem eu
ca noaptea adultii faceau niste lucruri din acelea ce se dadeau la televizor la
rusi dupa ora 12 noaptea si la care copiii nu erau lasati sa se uite. Poate,
tiganul la asta se referea cand vorbea de fericirea ce-o aveau numai noaptea pe
intuneric.
Uitasei sa
va spui ca inainte de masa, vad ca tiganca o ia fuga la vale cu chisioarilii la
schinarii, casa bunicii fiind pe deal dupa cum stiti deja, si nu se opreste
femeia decat la rapa, la parau. Curioasa o urmaresc cu privirea din varful
dealului. Oare ce o fi facand? Si-a desfacut salul pus in diagonala din care a
scos un puradel, caruia i-a dat pelinca jos dii l-o lasat cum l-o facut mama
lui sha fleosc...aii... vai... il baga cu curu in apa de parau sha incepu a-l
spala. Probabil ca al micu facuse treaba mare. Da, in parau? Asa de primitiv si
de nenalocul lui? Eu nu mai vazusem pe nimeni sa faca asa ceva in vazul
tuturor. Am alergat repede la bunica sa ai spun iar bunica mi-a replicat:
- Pai ce sa
le faci, Dana, asa is taganii..
Nu am prea
inteles eu de ce ei sunt mai needucati decat cealalta lume dar asta a fost.
Alta faza de
la masa. Bunica a dat felul unul la oameni bors cu cartofi iar felul doi
tochitura de porc cu jumari si mamaliguta calda, iar la cei ce nu mancau carne,
le-a dat branza de vaca cu smantana.
A intrebat
pe tigani ce vor si toti cu copiii ce puteau vorbi au spus ca ei vor jumari.
A pus bunica
la toti pe talgere de metal cate o portie generoasa de tochitura de porc cu
jumari, alaturi de o mamaligura aurie iar in talgere alaturate bucati
portionate de varza murata proaspat scoase din butoiul al mare din beci.
S-au repezit
tiganii pe mancare si au terminat cat ai zice: pas. Ceilalti oameni unii nici
nu incepusera mai erau inca la felul unul.
- Madam,
Iorga, nu va hi cu superare, dar am muncit mult azi, nu vrei sa ne mai pui la
fiecare inca o portie? Intreaba tiganul, rotindu-si ochii in cap ca o bufnitza
din aceia intrebatoare.
Bunica se
uita la tigan, tiganul cu tupeu la bunica. Bunica ai spune:
- Pai sa ma
uit ce a ramas in ceaun, si al vostru e. Ptiii...mare veselie pe tigani si
puradeii lor. Au inceput sa bata cu lingurile de aluminium in fatza de masa nou
noutza a bunicii in semn de bucurie ca mai primesc ceva asa bun de haleala.
- Vezi, vezi
ca imi stracati fatza dii masa, sari bunica cu gura cand a vazut tziganimea
declansata.
Si aduse
bunica ceaunul de tuci si le mai puse la fiecare cate o portie. Parca D-zeu
numarase portiile sa ajunga exact cat sa mai puna bunica odata la tigani.
Mancau tiganii cu o pofta caci desi eu mancasem parca mi se facuse foame din
nou.
- Madam
Iorga, da un pahar dii rachie din a buna asa cum ne-ai dat matalii anu trecut,
din aseia tanuta dipartii dii badea Ghoerghii nu nii mai dai sha anul aista,
pupat-as manusatele lu matalii?
- Pai, mai
Ioanii zice bunica, da paharul dii jin ce il ai in fatza nu ai bun?
- Pai, madam
Iorga, stii jumara trebui stansa neaparat pii gatitza cu o tzara di rachie ca
altfel ai bai, nu iti mai merji ghinii tat anul.
- She tot
bolborasasti acolo, Ioani.. tu ma fashi sa ma duc sa cotrobai printrii sticlii
acuma.. ca numa di asta nu imi ardi mia. Bea she ai, sha tashi din gura, ca
prea multe mai vrai.
Cand oamenii
ceilalti au vazut tupeul tiganilor au prins si ei curaj.
- Hai, Madam
Iorga, sarvestii sha matali un rand dii tarie ca doara no hi foc. Oricum matali
nu bei iar badea Gheorghii nu are voie ca sa inrosastii prea tarii in obraji,
zashe a lu Turishitza.
- Mai,
bata-va sa va bata, norocul, zashe bunica cu mainile in sold la o masa de 14
oameni.
- Merg sa va
aduc daca asta va sherii gustu.
Sha aduse
bunica un clondir inalt de sticla plin ochi cu rachie di perje. A pus in
paharelii mici tip degetar luate de la targ sha facutii din lemn. Taganul hatz
peste gat, l-a terminat pe primul. Statea cu paharul intins pentru inca unul.
Bunica se uita la el. Ai mai puse unul. Hatz sha pi asheala. O fost gata in 2
secunde.
-Ptii,
Ioane, da gatllej larg mai ai. Ia-o usor ca aiasta nu ai sirop, ai tarii, are
pestii shinzasi dii gradii.
- Lasa,
madam Iorga, ca o viata aveam. Sa bem , sa ne veselim, ca manii nu sa stie.
Viata omului ai scurta. Sha pac, mai da un paharutz pii gat.
Eu ma uitam
cu gura cascata in mirare cum mireanul a dat peste gat fara sa clipeasca 3
degetare de rachie din aia care bunicul ai facea proba sa vada ca ai tare,
punand in lingura putina rachie si dandu-i foc cu chibritul. Daca se aprindea
repede inseamna ca era de calitate, avea tarie.
De acuma
tzaganu era la al 4-lea paharutz i se plimba limba prin gura si ochii i se cam
inrosisera dar lui parca atunci i se deschise apetitul.
- Mai,
Ioane, las-o mai moali, ca ai caruzta cu cai si plozi cu piranda in ea dii
condus acasa.
- Ha, ha,
zashe taganul voios razand cu gura stirba si fara cativa dinti din fatza desi
era tanar. Pai, da aiasta nu ai problema, eo pot sa dorm in corlata langa
copchii iar piranda mea poatii sa manii bidivii.. ha ha...hai mai da un rand..
zashe tanganusul nepotolit stand cu mana intinsa.
Bunica insa
nu isi puse mintea cu el sha potrivise dopul de la sticla bine la clondir. Nu
vroia sa i se faca rau taganului.
-
Pirandaaaa.. racni taganul.. fa, ia adu scripca din corlata, dii sub paiele
cailor... sa ai fac o cantarii lu madam Iorga si badea Gheorghi, ca is oameni
cumsecadi.
Piranda sare
rapidii di pi scaun cu tot cu pruncul in salul legat de-a curmezasul peste
chept sha alearga dincolo dii poarta unde era legata la un gard carutza cu doi
cai a lor.
Vine de
indata cu o scripca lucioasa de culoare rosiatica si cu un arcus. I le intinde
tzaganului.
Taganul se
cracaneaza pe scaun mai bine, isi ia varfurile de la papuci, imi amintesc ca
avea niste pantofi ciudati cum numai la el vazusem si la alti tigani caldarari,
tocul era mai inalt mai ca la femeie nu ca la barbati iar varful era cu spitz
din ala ascutzit. Isi potrivise spitzurile parca pentru pozitie de dantzat sha
facu cateva acorduri din scripca.
-
Scaaaartz,...scartzzzzz.. haida mai... scartzaa, scartzaa.. hopa sa...
Si-a dres
tiganul vocea cu o gura de vin de asta data, a mai luat o imbucatura de
mamaliga tavalita prin tochitura si a inceput a canta un cantec ce imi vine in
minte ca si cum ieri s-ar fi intamplat, nu acum mai bine de 30 de ani:
"La o
margine de sat
E o şatră de
ţigani
Şi-o ţigancă
frumuşică
Mi-a ghicit
pe sub castani
Ţigăncuşă,
eşti frumoasă
Ţigăncuşa
mea
Te iubesc
Şi nu te pot
uita
Dirlii
dirlii dirlii da..
Dirlii
dirlii da...
Ţigăncuşă,
eşti frumoasă
Şi ştii bine
să ghiceşti
Şi cu ochii
tăi cei negri
Pe oricine
cucereşti
lai lai la
la la la
laii la la
la la la
Trece vara,
vine iarna
Pleacă şatra
de ţigani
Şi cu ea
pleacă ţiganca
Ce-am
iubit-o sub castani
Trece iarna,
vine vara
Vine şatra
de ţigani
Ţigăncuşa
mea frumoasă
A fugit cu
alt ţigan"
Avea tiganul
ureche muzicala si batea ritmul cu pantoful cu spitz de mama mama. Vioara
incepuse a canta duios la inceput, apoi a incordat-o si i-a intrat mai taios in
coarde putin tiganul apasand pe ele inclusiv cu degetele acelea negre,crapate
si muncite de la pamant.
Parca vioara
prinseze viata in mainile lui. Avea o dexteritate deosebita in manuirea
arcusului. Ma gandeam eu: "ma, asta, si-a gresit meseria".
Mesenii toti
au lasat lingurile si furculitele jos, s-au oprit din sorbit si plescait si au
inceput a bate din palme si a fredona odata cu tiganul:
"laai
lai lai la la la...lai lai la la la la
Ţigăncuşă,
eşti frumoasă
Ţigăncuşa
mea
Te iubesc
Şi nu te pot
uita"
Cand a vazut
tziganul ca are catare la meseni, i-a facut sugubatz cu ochiul pirandei care
imediat a plasat puradelul dii la chept la unul din plozii mai mari de la masa
de langa ea si s-a dus in mijlocul ograzii bunicii care era acoperita de
troscot verde si gras si de flori alb galbui de musetel si si-a desfasurat
poalele fustii in sus ca un evantai.
Apoi a
inceput un dans care eu l-am vazut pentru prima data si care parca venea turnat
pe versurile cantate de barbatu-su. Se invartea tziganca cu picioarele goale
era, ca si fusul bunicii ce il incarca cu lana toarsa de pe furca. Eu eram in
admiratie totala cum parca tiganca se metamormozase intr-un fluture mare din
care nu se vedeau decat o impreunare de poale de fuste rosii ridicate si din
cand in cand niste gambe si coapse implinite ciocolatii. Un par negru, in
valuri i se rasfranse pirandei pe umeri, parul salbatec scapand din prinsoarea
unei basmale cu ros si cu negru.
Au inceput
mesenii incinsi a bate din palme si a-si cauta pereche: barbat cu femeie si a
se dansa in ograda bunicii transformata in ring de dans ad -hoc.
Bunicul
statea sprijinit de un toc la basca cu un pahar de vin din ala de culoarea
chihlimbarului in mana si zambea. Ai radea ochii. Isi terminase de prasit
pamantul si acuma mai avea si spectacol in batatura dat gratis de tigani.
Cativa
meseni nu si-au gasit pereche de sex opus dar nu a fost nici o problema. La
atmosfera de joc si voie buna au putut dantzui fara nici o problema si barbati
cu barbati ori fumeie cu fumeie. Stateam langa bunica care admira si ea
spectacolul batand din palme. Eu eram mesmerizata de ce vedeam in fatza
ochilor.
La un moment
dat un tziganus can negricios, semana mai mult cu tac-su vine si ma smulge de
langa bunica iar eu mai sa imi rup gatul din trasatura aterizez printre oameni
pe..ringul de dans.
Ptii..da,
asta a innebunit, cum sa dansez eu cu el? Ca-i tigan, negru ca fundu
ceaunului...imi zise gandul.
Dar muzica
era prea frumoasa si saltareata ca sa nu ma las luata de val, mai ales ca m-am
uitat la bunica intr-un fel sa ai cer aprobarea si nu am vazut nici o reactie
dezaprobatoare pe chipul ei.
Asa ca...
primul dans din viata mea...a fost cu un pui de tigan.. caruia ai luceau ochii
in cap ca 2 taciuni negrii, iar parul era la fel de negru ca si pana corbului.
Dintii ai erau de un alb stralucitor iar tenul ai era ciocolatiu masliniu. Ma
trase taganul mai langa el, iar eu m-am arcuit ca o trestie sa stau cu mijlocul
cat mai departe de el. Taganusul a dracului, ma trase mai tare spre el, eu sa
ma rup de ce ma arcuisem cu mijlocul sa dau inapoi sa nu ma atinga asa de tare.
Si cand o
inceput a ma invarti, tiganusul, a inceput sa mi se invarta pamantul cu mine si
tot ce am vazut la un moment dat a fost o bolta de cer albastra, albastra,
albastra cu niste nori mari, albi, albi, albi si o fatza de tziganus ce era la
3 mm de nasul meu maslinie, maslinie, maslinie.. ce ma pironea cu 2 ochi de
taciune negrii, negrii, negrii.
.. Ptiu,
ptiu.. imi scuip eu in san, dezmeticita, ca tu vrei sa imi faci vraji, sa ma
farmeci, ca am auzit eu ca voi tiganii de asta sunteti maiestrii si caut sa ma
desprind din stransoarea bratelor lui.
Imi prinsese
mijlocul ca in 2 chingi, nu aveam nici o sansa sa ies din stransoare decat daca
il calcam pe chishior gandeam eu ori daca ai articulez una in zona dii
curbatura a izmenelor.
Il aud ca
imi zice:
- She-ai ,
fa, ca dara nu tii halesc.. ai doar un dantz.. sha da sa imi traga sho
tzucatura pii obraz.. Asta o fost prea dii tot...culmea culmilor.. obraznicia,
obrazniciilor...
- Cum
indraznest, martzofanule.... eu nu l-am lasat pe varul meu de la Motru sa ma
sarute pe obraji si te las pe tine, mai bicisnicule, ai urlu eu tare in
urechile-i clapauge!!
Era sa lesin
acolo, la tupeul tiganusului. M-a enervat la culme neobrazarea lui. Il imping
cu ambele maini pe tiganus mai sa cada peste masa care se invartea indrashita
in cercuri imaginare chiuind si cantand cu tiganul ei si am fugit si m-am
ascuns dupa bunica.
Tiganusul,
nu se lasa si da sa ma acatze de dupa bunica. De data asta, se intalneste cu
bratzul autoritar al bunicii care ai infinge una in scafarlie si ai zice:
- Pai daca
vezi ca fata nu mai vre, de she insisti dijeaba, ai? Sha incepe bunica a mi-l
shersheta pii puradel cu ochii ei albastrii dii puradelu s-a intimidat sha
inrosit tot pana in varful urechilor. Apoi, intelegandu-si statutul, s-a retras
rusinat si a luat pe sora-sa, o piranda mai mica si a continuat dansul cu ea.
Intre timp
toata curtea era o harababura, mese intinse cu resturi de mancare, meseni
chercheliti se imbratisau unul pe altul, unii dansau, altii trasesera pe
dreapta la umbra pe prispa si se indeletniceau cu suptul catinel din paharele
de vin, cateva gaste si-au facut si ele aparitia si si-au gasit pasaj de
trecere printre dansatori.
La un moment
dat bunicul, se ridica in chisioarii sa zashe la lume:
- Ei, am
mushit, am mancat, ne-am distrat de-amu sa lasa sara, fiecarii la casalii lor
sa mearga. Uite asta ai remuneratia pentru fiecarii. Si a trecut bunicul pe la
fiecare si le-a pus in mana plata in bani pentru ziua respectiva.
-Noroc bun,
badje Ghoerghe, iar daca mai ai in alta parte, sa ni chemi, ca noi mai venim,
au strigat mai multi dintre cei platiti. multumiti ca au putut baga la pozonar
cate o hartie cu Tudor Vladimirescu de 50 de lei.
Bunica a
inceput a stranje blidele de mancare iar eu am sarit in ajutor. Ca tiganusul sa
o faca lata, s-a apropiat de poala bunicii si s-a uitat serios cu privire de
adult la bunica.
-She vrei,
mai, tzaca? Iti mai e foame, sa-ti mai dau un darab de maliga cu branza sa
luati acasa.
- Pai asta
sa ai dai lu muma, tanti. Eu vreau sa am o vorba cu netalii.. zashe taganushu
tanandu-se ghinii inhipt in pamant pe chisioarii.
- She vrai?
il intreaba bunica
- Auzi,
matali, ai fata asta, nu stiu cum o cheama.. da nia mi-o cazut draga.. cand o
hii vremea dii insuratoarii.. mi-o dai de nevasta?
Bunica era
sa scape talgerele din mana.
- Cati ani
ai, ma, tuspicule, il intreaba ea?
- Septe ani,
raspunde el mandru, umflandu-si cheptu cu aer si buricandu-si burta plina cu
mamaliga si tochitura inainte.
- Ha, ha,
ha, sha di la saptii ani tu deja ti gandesti la insuratoarii, mai?
- Pai, da,
tanti, ca tata o zas ca suntem multii guri la masa sha trebuie sa ni
zburataiasca rapidii. Daca prind o partida buna ca fata netalii di she nu? o
infrunta el pe bunica, cu ochii de tashiune licarind
- Pai, cum
sa iti spun eu, tzaca, eu nu iti tai elanu, ca Dana me, nu ai dii nasu tau, dar
la vremea potrivita dupa she termina facultatea iar tu ai sa ai deja o duzana
dii plozi, probabil se va casatori si ea. Fata me ai studiosa, cu pretentii, nu
o sa se maritii degraba.
- Ei, lasa,
lasa, ca stiu ca nu vrai sa ni-o dai, ca zashi ca is sarac... da am o inima
marii, tanti, asa sa stii..
- Ptiu,
bate-te norocul sa tii bata dii copchil, da nastrusnic mai esti, a ras bunica
cu pofta sha i-a pus in brate un calup de mamaliga acoperita intr-un stergar si
o ulcica cu braza cu smantana pentru el sha fratii lui.
- Hai, fuji
la mata sha lasa prostiile.. fuji, ca sa fashii noaptii.. va prindii noaptea
pii drum pana ajunjeti in fundu Marastiului.
- Da, mi-o
dai, mi-o dai?
- Fuji,
n-auzi, fuji dupa mata ca pui mana pii juja.. s-a facut bunica ca pune mana pe
nuiaua lunga ce o tinea special pentru stransul gainilor dimineata cand le
dadea drumul din poiata si o luau de nebune razna prin gradina si straturile de
petranjai.
A fujit
taganu.. dar eu am ramas inca cu memoria acelei zile de pomina cand la zece ani
.. am fost ceruta prima data de nevasta.. ha ha..
Sper ca va
inveselii sufletele o tzara. V-am tzucat pi toti apasat.
Cu drag,
Lora Levitchi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu