Vavila POPOVICI
(Carolina de Nord)
Filozofia, Religia, stiința si Politica (V) Stoicismul roman
„Trebuie să alegem un
loc sănătos, nu numai pentru corp, dar si pentru moravurile noastre” - Seneca
În eseul
anterior am vorbit despre Stoicism, ca fiind o scoală a filozofiei elenistice
fondată de Zeno din Citium, la Atena, la începutul secolului al III-lea î.Hr. O
filozofie a eticii personale, inspirată de sistemul de logică a lumii naturale.
Conform învățăturilor sale, calea către fericire a omului începe din momentul
în care acceptă să nu fie controlat de dorința de plăcere sau teamă de durere,
folosind mintea pentru a înțelege lumea, când oamenii lucrând împreună se
comportă corect unul față de celălalt. Filozofia stoică ne vorbeste despre
libertate, fericire si virtute. Scopul stoicilor era, în primul rând,
libertatea interioară, sufletească - scut împotriva nedreptății si tiraniei. Ei
considerau că„Virtutea este singurul bine”pentru ființele umane, iar lucrurile
exterioare cum ar fi sănătatea, bogăția si plăcerea - nu sunt bune sau rele în
sine, dar ele trebuie străbătute de virtuți. Alături de etica aristotelică,
tradiția stoică formează una dintre principalele abordări fondatoare ale eticii
virtuții occidentale. Astfel, Stoicismul promovează înțelepciunea practică,
având în vedere că orice om trece prin momente grele, orice om se gândeste că
într-o zi va muri, orice om este dezamăgit uneori de cineva din jurul său si
orice om doreste să fie fericit. Sunt principalele sale dorințe, principalele
sale obsesii. Pentru a trăi o viață bună, omul trebuie să înțeleagă că totul
este înrădăcinat în natură. Stoicismul este o filozofie pentru viața de zi cu
zi, care încearcă să dea un răspuns printr-un mod de gândire si acțiune. Se
pune preț pe comportament, pe fapte si nu pe vorbe. Multe din problemele ivite
sau închipuite le consideră ca fiind creații ale minții noastre care ne
chinuiesc si care poate nici nu vor exista în realitate vreodată. În câteva
cuvinte, este o filozofie a cunoasterii de sine, a împăcării cu lumea, cu
întreg universul. Mereu actual pentru înțelegerea corectă a ceea ce poate
însemna o înțelepciune practică, aplicabilă, curajul, onoarea, dreptatea si
cumpătarea, stoicismul oferă - am mai spus - avantajele simplității față de
alte sisteme filozofice mai sofisticate si mai abstracte. Când auzim cuvântul
„stoic” ne gândim la o persoană care rămâne calmă, chiar în situații foarte
grele, deci care are un autocontrol, ne gândim la o persoană virtuoasă,
tolerantă. Gândirea stoică s-a răspândit în secolele următoare, fiind adoptată
de importanți oameni de stat din Roma. Acest nou stoicism din timpul imperiului
roman, a fost reprezentat în primele două secole după Hristos, prin Seneca,
Musonius Rufus, Epictet si împăratul Marc Aureliu; la Roma a dăinuit chiar până
în secolul VI, perioadă în care s-au stabilit unele contacte sporadice ale
noului stoicism, în noua religie - crestinismul. Seneca si Epictet au subliniat
că„virtutea este suficientă pentru fericire”, un om înțelept fiind rezistent
emoțional la nenorociri. Această credință este similară cu semnificația
expresiei „calmul stoic”. Spre deosebire de alte curente filozofice care
încearcă săsi imagineze o lume ideală, stoicismul încearcă să se descurce cu
lumea asa cum este ea si să ne ofere un ghid pentru viață. Cel mai însemnat
reprezentant al stoicismului la Roma este Lucius Annaeus Seneca (4 î.Hr. - 65
d.Hr.), spaniol de origine. El a intrat în viața politică, strălucind prin
talentul său. A fost preceptor al împăratului Nero. În vremea împăratului
Tiberiu, învățatul stoic Attalus, profesorul lui Seneca, a fost alungat din
Roma, ca măsură de prigonire a stoicilor. Reacția lui Seneca a fost decizia de
a părăsi Capitala. A plecat în Egipt, la Alexandria, unde a rămas, până în anul
31d.Hr. A fost exilat de către Claudius în Corsica, unde a stat opt ani, după
care a fost rechemat de Agrippina, mama lui Nero, pentru a-i încredința
educația fiului său. În anul 62 fiind implicat într-o conjurație care dorea
înlăturarea lui Nero, a fost condamnat săsi ridice viața. Seneca si-a tăiat
venele fără nici o tresărire, sinuciderea sa oferind un model de stoicism în
acțiune. S-a opus lui Cicero, pentru care viața socială si datoria de cetățean se aflau pe primul loc.
Înțelepciunea lui Seneca consta în cultivarea voinței omului de a-úi găsi fericirea în virtute, úi nu în hazardul bogăției materiale. Originalitatea lui constă în pătrunderea cu care a surprins viciile si relele contemporanilor săi, de asemeni locul pe care l-a acordat milei si omeniei față de sclavi, de gladiatori. Ideile sale au făcut ca el să fie consultat nu numai de filozofi, ci si de Părinții Bisericii si de moralistii crestini. Presimțirea unui început de lume care se năstea si tonul crestin al recomandărilor sale morale, împreună cu stilul său plin de strălucire au asigurat filozofului o îndelungată supraviețuire si o puternică inrâurire atât asupra scriitorilor crestini cât si asupra Franței în secolele 16 úi 17. Scrisorile trimise de Seneca către Lucilius, procurator (magistrat roman) al Siciliei în acea vreme (domnia lui Nero), obsedat de dorința de a urca mai mult în rândurile administrației publice si de a găsi/ defini fericirea, constituie colecție superbă de sfaturi despre prietenie, plăcere, înfrânare si viață bine trăită. Este opera ultimilor ani ai lui Seneca, în care se dovedeúte a fi nu atât filozof, cât un mare moralist. Transcriu câteva idei din aceste scrisori: - Câteodată. Nu avem la îndemână puțin timp, ci pierdem foarte mult timp! - 6ă exprimăm ceea ce simțim, să simțim ceea ce exprimăm; vorba să semene cu fapta. - Viața seamănă cu o poveste. Ceea ce contează nu e lungimea ei, ci valoarea ei. - Nimic grandios nu se-mplineúte dintr-o dată, nici boaba de strugure, nici smochina. Dacă spui că vrei smochine, te voi sfătui să ai răbdare ca să-nflorească, să rodească, să se pârguiască. - Bogăția este sclava omului înțelept, stăpâna celui prost. - Ceea ce-ți rămâne nu este copilăria, ci, ceea ce este mai trist, nesocotința copilăriei. - Cei mai mulți se zbat neputinciosi între frica morții si chinurile vieții; nu vor să trăiască si nu stiu să moară. - Cine si-a disprețuit propria-i viață devine dusmanul vieții tale. - De când ne-am născut mergem spre moarte. Filosoful grec asociat gânditorilor crestini Epictetus (55 d. Hr. 135 d.Hr.) a fost sclav la Roma pe vremea lui Nero. În timp ce era încă sclav, Epictet a studiat cu profesorul stoic Musonius Rufus. Maltratat de stăpânul său din sclavie cu lovituri repetate peste picior, până la urmă rămâne schiop pentru tot restul vieții sale. Izgonit din Roma si din Italia, pe vremea când Împăratul Domițian a alungat toți filozofii de la Roma, s-a stabilit la Nicopolis, în Epir, unde a întemeiat o scoală celebră si a continuat să-si expună filozofia, numerosilor admiratori care-i căutau. Epictet, a cărui scoală de stoicism a înflorit în secolul al II-lea, spunea: „Unele lucruri sunt sub controlul nostru si unele lucruri nu sunt sub controlul nostru”. si dacă ceva nu este sub controlul nostru, considera că nu merită să cheltuim energia. Propovăduieste prețuirea esențialului interior, nu înselătoarea aparență; stăpânirea de sine care duce la adevărata forță si fericire, nu cedarea în fața poftei, a instinctului; conducerea vieții conform rațiunii, si nu după instincte animalice, adică a acționa fără a reflecta inițial asupra acțiunii.
Numele său
original nu este cunoscut, Epictetos fiind cuvântul grecesc care înseamnă
„dobândit”. Din câte se stie, Epictet nu a scris nimic. Învățăturile sale au
fost transmise de elevul său, în două lucrări: „Disertațiile” si„Encheiridion” sau „Manualul lui Epictet”, o versiune
condensată a principalelor doctrine. Dacă Stoicismul se ocupă de trei domenii
majore; logică, filozofie naturală (fizică) si etică, Epictet a fost cel care si-a concentrat învățătura pregnant asupra eticii. Lucrarea principală a
lui„Disertațiile” afost publicată de elevul său, si din opt cărți s-au păstrat
doar patru, concentrate pe viața stoică, însă, învățăturile sale despre logică,
filozofie naturală si etică nu diferă mult de ideile originale prezentate cu
aproape 400 ani mai devreme, de Zeno de Citium si Chrysippus, fondatorii scolii
stoice, dar meritul lui Epictet este acela că a dezvoltat un nou sistem de
predare practică a stoicismului.„Eudaimonia” („fericirea” sau „o viață
înfloritoare”), pentru Stoici însemna o viață motivată de virtute. O
caracterizare succintă si edificatoare a personalității si filozofiei lui Epictet o
găsim în prefața unei traduceri recente: „La Epictet totul este linie dreaptă.
O singură mântuire: filozofia; o singură putere: voința; o singură noblețe:
rațiunea; o singură atitudine: demnitatea; o singură direcție: idealul; o
singură metodă: lupta; o singură poziție: constiința; o singură strategie:
retragerea în tine însuți; un singur model în toate: natura; un singur rău:
viciul; o singură siguranță: datoria; o singură armură a personalității:
caracterul; o singură frumusețe: gândul bun în fiecare clipă; o singură dorință
supremă: perfecțiunea si apropierea de Dumnezeu, de care ne leagă pururea
esența noastră rațională ”. Câteva idei din „Manualul lui Epictet”: -Ce este al
nostru si ce nu este, în care recomandă munca încordată, efectuată în sfera
putinței, luând în considerație úi renunțarea sau amânarea. - Nu în lucruri ci
în păreri stă răul: „În orice piedică, durere sau nenorocire, nu da vina pe
altul decât pe tine, adică părerea ta. Căci prostul la toate dă vina pe alții;
cel ce începe a se lumina dă vina pe sine; iar înțeleptul nici pe altul, nici
pe sine. - La orice ademenire exterioară răspunde cu o virtute interioară.
-Pune frâu dorințelor tale: „Acela este domn peste toți si peste toate, care, si când vrea si când nu vrea ceva, găseste în voința lui si energia de
realizare si frâna de renunțare. - Fii pururea cu gândul la ce este al tău, ca
să fii de folos si altora si Patriei. -Gândeste-te bine înainte de a te hotărî, si apoi rămâi la ce ai ales. - Fixeazăți un model de purtare: „... la petrecere
cu oameni străini si neciopliți nu te pune. -) fă bine si să nu-ți pese de
nimeni. Ca o paranteză, aceasta îmi aminteste de aforismul Fericitului
Augustin: „Iubeste si fă ce vrei”, care ar trebui să-l înțelegem în modul
următor: Dacă-L iubesti pe Dumnezeu te vei ruga Lui, si dacă te vei ruga, El
îți va arăta calea, vei putea discerne binele de rău si vei dobândi libertatea
de a face ce vrei în numele Binelui. Acest cuvânt „Binele” ar putea servi drept
deviză si adulților, dar si adolescenților care trebuie să separe
binele de rău din dragoste pentru Dumnezeu, pentru a păsi în viată pe calea
crestină. - ) fă din rațiune si filozofie cârma si lumina vieții tale; dar acum,
căci mâine va fi prea târziu. - În filozofie practica e decisivă, nu teoria. si
câteva fragmente care mi-au plăcut, adăugate la„ Manual”, având titlurile: -
Fericirea ta este darul voinței tale. Sava Hen Ġia - Casă la marginea orasului - Nu te
ridica în contra mersului lumii: (…) ceea ce este o nebunie si nu poate duce
decât la zbucium desert, urmat de durere si amărăciune. - Linia despărțitoare
între sfera noastră si sfera lumii exterioare: „Din lucrurile lumii, Dumnezeu a
pus o parte în puterea noastră, iar alta nu. El a dat tot ce a avut mai înalt si mai sublim, ca un etern fericit ce este, ideea. si unde este ea locul întâi,
acolo este libertatea, fericirea, seninătatea si stabilitatea, urmate apoi de
dreptate, legalitate, cumpătare si toate virtuțile. Restul nu mai este în
puterea noastră.” Frumoase sunt cuvintele dintr-o scrisoare: „...Să facem,
rogute, Lucilius, asa ca viața noastră, ca si metalele de preț, să atârne în
greutate, nu să aibă volum mare. S-o măsurăm după fapte, nu după durată. (...)
Să-l lăudăm deci si să-l socotim printre oamenii fericiți pe acela care si-a
drămuit bine timpul, oricât de puțin a avut, căci el a văzut adevărata lumină.
N-a fost unul dintre cei mulți, ci a trăit si a fost plin de viață. Uneori a
avut parte de zile senine, alteori, cum se întâmplă, strălucirea puternicului
astru i-a apărut printre nori. Ce întrebi cât a trăit? A trăit prelungindu-si
viața în urmasi si stăruind mereu în amintirea lor.” Despre Marcus Aurelius,
împărat al Imperiului Roman din anii 161-180, am vorbit într-un eseu anterior.
Amintesc cuvintele lui:„ Spuneți-vă la începutul zilei, mă voi întâlni cu oameni
amestecați, nerecunoscători, violenți, trădători, invidiosi si nesportivi.”
Desi această observație nu pare a fi foarte utilă, în măsura în care se
con-centrează atenția asupra tuturor acestor posibilități negative si a
greutăților, este totusi un punct important stoic. Epictet oferă un răspuns
care ne poate ajuta să anticipăm posibilitățile si să ne pregătim pentru ceea
ce poate veni. El spune în „Enchiridion”: „Când sunteți pe punctul de a
întreprinde o acțiune, amintiți-vă ce fel de acțiune este. Dacă iesiți (în
lume) pentru baie, puneți-vă în minte ceea ce se întâmplă la băi - există oameni
care se strecoară, oameni care se zbat, oameni care insultă, oameni care
fură...”Dacă Epictet ne spune să fim pregătiți să facem față situațiilor cu o
atitudine realistă față de lucrurile care sunt cu adevărat asemănătoare, Marcus
Aurelius oferă orientări mai specifice privind modul de reacție:„ Eu, deci, nu
pot fi niciodată rănit de acesti oameni, nici nu mă înfuriez pe cineva care
este apropiat de mine, nici nu-l pot urî, pentru că am venit să lucrăm
împreună, ca picioarele, mâinile, pleoapele sau cele două rânduri de dinți în
maxilarul nostru superior si inferior. Pentru a lucra unul împotriva celuilalt
este, prin urmare, contrară naturii si să se mânie cu o altă persoană si să se întoarcă de la el este cu siguranță să lucreze
împotriva lui.” Toate aceste gânduri spuse sau scrise de către filozofi ne sunt
transmise pentru a înțelege că trebuie să trăim în acord cu natura, să
recunoastem că si cel mai dificil dintre cei pe care i-am putea întâlni în
cursul unei zile ar putea fi cineva ca noi - cineva care se poate lupta cu cei
care nu înțeleg rostul omului pe acest pământ de a face tot ce poate pentru a
trăi fericit. Recunoscând acest lucru, este mai usor să iertăm si să fim iertați
de cei cu care nu suntem de acord. Dar mai mult decât atât, poate că este mai
usor să ne mai iertăm pe noi însine. Ne ajută să recunoastem o parte a
suferinței úi de a fi umani. Cât priveste Suferința si soluția sa, ideea este
reluată atunci când Epictet explică sursa suferinței umane: „Ce tulbură oamenii
nu sunt lucrurile în sine, ci judecățile lor despre lucruri.”Remediul, potrivit
lui Epictet, este într-adevăr o schimbare a atitudinii față de lucrurile care
se întâmplă. Cât priveste oamenii demenți, dezechilibrați mintal, nemernici
care produc grave suferințe, Epictet spune:„Nebunii sunt incorijibili si cum
spune proverbul, mai degrabă ucizi un nebun decât să-l schimbi”. Am luat
cunoútință de o recenzie a cărții lui Runar M. Thorsteinsson, profesor la
facultatea de Studii de Teologie si Religie a Universității din Islanda,
editată în 2010: Crestinismul roman si stoicismul roman.Comparația este făcută
în Roma, în primele două secole d.Hr., se compară Noul Testament cu filosofia
morală elenistă. De altfel stoicismul si crestinismul au fost considerate de
mulți ca având mari asemănări, în special în ceea ce priveste etica.
Învățăturile etice ale celor două sisteme le consideră deosebit de
asemănătoare: observă că ambele subliniază că închinarea este modul corect al
vieții umane, atât gândul logic cât si virtutea practică, că ambele sisteme îsi
bazează etica pe imitație (a lui Hristos si, respectiv, a înțeleptului stoic) si că ambele subliniază dragostea si non-represaliile. Cu toate acestea,
într-un capitol evidențiază diferența dintre cele două sisteme: în timp ce
stoicismul învață iubirea universală (bazată pe viziunea sa asupra omenirii
universale), crestinismul circumscrie iubirea în interiorul comunității
crestine, îndemnând la alte poziții virtuoase față de exterior (respect,
răbdare etc.) Scotocind trecutul putem descoperi perspectiva cu ajutorul stiinței, studiind relațiile lucrurilor în spațiul respectiv, sau adresându-ne
istoriei se pot investiga relațiile dintre evenimente de-a lungul timpului. Nietzsche
spunea că orice filozofie a cedat în fata istoriei. Nu cred că este vorba de
cedare, ci de colaborare în scopul definirii adevărului pentru a ajuta la
progresul omenirii si a împrăstia ceața de pe alocuri. Or, istoria, ascensiunea
Romei, de la un simplu oras asezat la răscruce de drumuri care se ridica până
la un imperiu universal, cele două secole de prosperitate si de pace pe care a stiut să le gestioneze făcând să triumfe un spațiu atât de larg, expansiunea
civilizației clasice pe care a răspândit-o în lumea mediteraneană si în apusul Europei, lupta sa pentru păstrarea unui imperiu
înzestrat cu instituții stabile, contra valului barbar ce îl înconjura, precum si lunga si lenta ei decadență până la catastrofala prăbuúire finală reprezintă
cea mai mare dintre toate dramele ce s-au petrecut vreodată, dacă nu cumva
acest statut, observă profesorul, îi revine celei care a început atunci când,
la pretoriul lui Pilat, Cezar si Iisus au stat față în față, drama ce a
continuat până când, în timp si cu răbdare, o mână de primi indivizi crestinați
a trecut amarnica probă a terorii si a persecuțiilor, pentru a deveni mai întâi
aliații, apoi stăpânii si, în cele din urmă mostenitorii celui mai vast imperiu
din istorie, arătând omenirii „Calea, Adevărul si Viața” ce trebuie urmată. Roma
închidea cercul fatidic, cunoscut de noi si deopotrivă de Platon: monarhie,
aristocrație, exploatare oligarhică, democrație, haos revoluționar, dictatură.
Istoria cunostea legănarea ei continua.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu