Eminescu între
Baudelaire și Tagore
George Anca – Ben
Todică – Victor Roncea – Ion Coja – Florin Piersic – Silvia Cinca – Viorel
Roman – Alex Ștefănescu – Daniel Vorona – Șerban Foarță – Pușa Roth – Omar
Khayyam – Marilena Tiugam – Dorin Croitoru – Adrian Bucurescu – Cristi Neacșu –
Ioan Garoda
George Anca
DUMNEZEU CA PROBLEMĂ
PERSONALĂ A POETULUI
Fais que mon âme
un jour, sous l'Arbre de Science,
Près de toi se
repose, à l'heure où sur ton front
Comme un Temple
nouveau ses rameaux s'épandront!
Charles Baudelaire
Pe când pãmântul,
cerul, văzduhul, lumea toată
Erau din rândul
celor ce n-au fost niciodată,
Pe-atunci erai Tu singur,
încât mă-ntreb în sine-mi:
Au cine-i zeul
cărui plecãm a noastre inemi?
Mihai Eminescu
Sono i silenzi in
cui si vede
in ogni ombra umana che
si allontana
qualche disturbata
Divinità.
Eugenio Montale
La întâmplare: Les Litanies de Satan,
Rugăciunea unui dac, I limoni. Noica mă întreabă: ce trebuia ocolul Baudelaire
pentru a ajunge la Eminescu? Stăniloae, în manuscris: Eminescu e prea sus
pentru poporul român, reprezentativ e Coșbuc. Eliade a salutat pulicarea
Luceafărului în sanscrită. Montale, dacă crede în Dumnezeu: e o problemă personală.
Iar poetul va fi fiind o problemă personală a lui Dumnezeu? Să vedem la
Eminescu.
"Sunt două mii de ani aproape de
când ea (Evanghelia) a ridicat popoare din întuneric, le-a constituit pe
principiul iubirii aproapelui, două mii de ani de când biografia fiului lui
Dumnezeu e cartea după care se creşte omenirea. Învăţăturile lui Buddha, viaţa
lui Socrate şi principiile stoicilor, cărarea spre virtute a chinezului
La-o-tse, deşi asemănatoare cu învăţămintele creştinismului, n-au avut atâta
influenţă, n-au ridicat atâta pe om ca Evanghelia, această simplă şi populară
biografie a blândului nazarinean a cărui inimă a fost strapunsă de cele mai
mari dureri morale şi fizice, şi nu pentru el, pentru binele şi mântuirea
altora. Şi un stoic ar fi suferit chinurile lui Iisus Hristos, dar le-ar fi
suferit cu mândrie şi dispreţ de semenii lui; şi Socrate a băut paharul de
venin, dar l-a băut cu nepăsarea caracteristică virtuţii civice a Antichităţii.
Nu nepăsare, nu dispreţ: suferinţa şi amărăciunea întreagă a morţii au pătruns
inima mielului simţitor şi, în momentele supreme, au incolţit iubirea în inima
lui şi şi-au încheiat viaţa pământească cerând de la tată-sau din ceruri
iertarea prigonitorilor. Astfel, a se sacrifica pe sine pentru semenii săi, nu
din mândrie, nu din sentiment de datorie civică, ci din iubire, a rămas de
atunci cea mai înaltă formă a existenţei umane". ("Timpul",
datat 12 aprilie anul 1881.)
... „Noi, poporul latin de confesie
ortodoxă”
... „În toţi timpii un model de
toleranţă religioasă”
... „Biserica este mama neamului
românesc”
... Hai să ne călugarim, căci
nu suntem făcuți să trăim între lupi.
... „Istoria omenirii este
desfaşurarea cugetării lui Dumnezeu."
... „Moralitatea este pentru suflete
identică cu sănătatea pentru trup!"
... „nationalismul este un semn rău
la un popor."
... „Intreaga viaţă omenească este o
viaţa a lucrului"
... „De aproape două mii de ani ni se
predică să ne iubim, iar noi ne sfâşiem…"
În revista Luceafărul (20.09.1999),
erau listate printre operele de inspirație religioasă ale lui Eminescu: ...
Sărmanul Dionis, Archaeus, Avatarii Faraonului Tlà, Moş Iosif, Cezara, fie în
versuri: Scrisoarea I, Scrisoarea V, Epigonii, Eu nu cred nici în Iehova,
Dumnezeu şi om, Preot şi filosof, Rugăciune, Antropomorfism, Memento mori,
Rugăciunea unui dac, Răsai asupra mea, Ta twan asi, Demonism, Mortua est,
Viaţa, Ce suflet trist, Povestea magului călător în stele, Înger şi demon,
Confesiune, Melancolie, O, chilia mea sărmana etc..
În studiul său Creștinismul lui
Eminescu, Nichifor Crainic se referă, de predilecție la cele părăsite în etc.,
întâi și întâi: „Luceafărul e un poem, e poemul prin excelenţă creştin al
literaturii româneşti.”...”Figura lui Hyperion este aceea a unui androgin din
stele, după cum am arătat în Nostalgia Paradisului, unde am analizat-o în
comparaţie cu Ioan Botezătorul al lui Leonardo da Vinci şi prinţul Mîşchin al
lui Dostoievski. Androginul, fiinţă neutră în care sexele contrare se anulează
în imperiul neprihănit de patimi al paradisului, reprezintă în artă cea mai
înaltă plăsmuire a geniului omenesc. Creând pe Hyperion, Eminescu se rânduie
printre geniile artei universale. Lucrul acesta ar fi de ajuns să ne dezvăluie
nivelul superior al spiritualităţii poetului. Dar deasupra lui Hyperion şi
deasupra ierarhiilor ce constituie lumea creată, geniul lui Eminescu se avântă
să ne sugereze prezenţa divinităţii însăşi.”
La Kalidasa, în Kumarasambhava,
Ardhanariswara - jumătate femeie (jumătate) dumnezeu – este alcătuirea împreună
a lui Shiva și Parvati, care-i devine soție, în urma uciderii și învierii lui
Kama – Cupidon.
Crainic nu face din Mortua est
antiteza Luceafărului şi din negaţia ei – De e sens într-asta, e-ntors și ateu
/ Pe palida-ţi frunte nu-i scris Dumnezeu – opusul măreției îngerului
îndrăgostit, ca-n biblie, de o pământeană. În poezia Amicului F. I., ce datează
aproximativ din aceeaşi vreme cu Mortua est, ar fi vădită credința în
supraviețuirea sufletului. În Cu mâne zilele-ți adaogi, Crăiasa dulcii dimineți
transformă moartea într-o părere, „un vistiernic de vieți”. Încheierea
hermeneuticii poetice a lui Crainic: "Când Eminescu se spovedeşte în
rugăciune spunând: Eu nu mai cred nimic şi n-am tărie, e ca şi cum ar repeta în
alţi termeni cuvântul din Evanghelie: Cred, Doamne, ajută necredinţei mele!
Geniu după chipul lui Dumnezeu, păstrând sub ruine sufleteşti ardoarea
adorării, pe deasupra genunilor sale filosofice planează zborul în lumina
divină a Luceafărului."
Un Eminescu între Baudelaire și
Tagore am prezentat și noi în lucrarea de licență Mitul lui Zalmoxe în poezia
lui Mihai Eminescu și Lucian Blaga (1966), Baudelaire și poeții români –
Corespondențe ale spiritului poetic (1973), Sanskritikon, incuzând Cosmologia
lui Eminescu între Veda și Edda (2002), Mantra Eminescu (2011) etc. Dăm unele
fragmente concluzive.
*
Luceafărul, poemul mai mult al
nemuririi şi mai puţin al geniului rece, propune trei ipostaze principale.
Hyperion se ştie, este, şi tentaţia vieţii îl determină când să nu mai vrea să
fie, când să rămână în lumea sa, nemuritor. Cătălina, Dochie modernă şi
turpidă, are voinţa sublimă de a se înconjura cu nemurirea (Fata în grădina de
aur voia chiar s-o îmbrace: “Fă-mi dar de nuntă nemurirea ta”). Drumul astrului
este încercuitor: “o urma adânc în vis / De suflet să se prindă /.../ Se
apridea mai tare / Şi s-arunca fulgerător, / Se cufunda în mare” etc. Naşterea
luceafărului din cer şi din mare, din soare şi din noapte se alătură banal
izvorârilor involuntare. Cătălina le pierde din vedere. A treia atitudine, cea
a lui Cătălin, este contrară lui Hyperion. Cătălin renunţă la naştere şi la
nemurire:
Vom pierde dorul de
părinţi
Şi visul de luceferi.
Hyperion, purtându-şi nemurirea, îşi
improviza naşteri inutile, Cătălin se vrea nenăscut, deşi muritor. Copilul de
casă, însă, încărcat de viaţă erotică, trezeşte silă faţă de marivaudage-ul lui
prea apropiat faţă de dorurile cerului. Prin aceste subordonări ale
caracterelor faţă de raporturile cu nemurirea, poemul are feţe deosebite şi
ceea ce nu e luciferic e rizibil în ordine tragică.
În poemele dacice, viaţa nemuritoare
concurează geneza şi stingerea universală... Sarmis, Decebal, Arald, “copilul
rege al codrilor de brad”, Dochia, Călin Nebunul, şi cei mai mulţi eroi mitici
eminescieni, de altfel, există exemplar prin tragism nesecat. Cea mai groaznică
răscruce pentru liniştea tăiată de împreunarea lumilor este şi cea mai vast
reprezentabilă fantastic sau simbolic: viaţa şi moartea, plantate într-un
acelaşi, să-i zicem, archaeu. Între viaţă şi moarte e întârzierea nemuririi;
dar nemurirea nu e nici viaţă, nici moarte, ci, uneori, şi una şi alta,
polarizând cosmosul dacic. Expresiile nemuririi, ca revenire la viaţă sau
plecare spre moarte, sunt mai multe în poezia lui Eminescu. Două fascinează
îndeosebi, anume: vorbele magice ale magului din Strigoii - ...”Iar duh dă-i
tu, Zamolxe, sămânţă de lumină” - şi începutul poemului Mureşan, publicat
separat de Maiorescu - “Se bate miezul nopţii în clopotul de-aramă”.
*
Revenind la mitul lui Zalmoxe în
interpretarea eminesciană şi a lui Lucian Blaga, se impun câteva concluzii cu
privire atât la zeul-profetul, cât şi la relaţiile cu spiritul celor doi poeţi.
Invenţia infinită de zei, mitul în mit, la Eminescu, revelează nemuritori
absoluţi, dispensabili prin identitatea spinozistă cu natura. La Lucian Blaga,
zeii ucişi prin purtătorii lui profetici, zeii relativi contaminând în absolut
viaţa, opresc un traiect de genealogie divină. Zamolxe, văzătorul chtonian,
conduce în destin pe Orbul din cer. Uranismului şi neptunismului eminescian i
se substituie o nouă evaluare a existenţei cu somn în mit. Trezia lui Zamolxe,
în misterul păgân al lui Lucian Blaga, e consecinţa prefacerii ciobanilor în priculici,
a vervei sarcastice a gheboşilor, a voinţei colective de a ucide.
Supravieţuirea profetului, spre eternizare, înşiră viziuni paradisiace cu
linişte apocaliptică (vetrele, miturile, lumina, somnul). Asemenea, Eminescu,
fie ele şi infernale, creează paradisuri continue (Insula lui Euthanasius,
adâncul mărilor, Dacia etc.).
Zeul Zamolxe eminescian se umanizează
prin asocierea altui zeu: Joe îl umileşte, Odin îi oferă exil în Valhalla
(Memento mori). Magii, ca şi blestemele, conciliază sau despart lumea şi zeul,
iar eroii aspiră cu folos spre condiţia zeească, rămânând ei înşişi. Profetul
Zamolxe nutreşte scârba pentru irealitatea şi cruzimea zeilor, ură pentru
mituri efemere şi, zeificat zilnic, redevine spre aprofundarea soartei
pământeşti în timp terestru. Oedipul mistic pe care îl îndreaptă dinspre sine
pe căile oamenilor mişcă absolutul tainic înspre matca universului intangibil.
Maxima esenţă eminesciană, exprimată
prin Zalmoxe, stă în creaţia tragică a celui nepătruns: lumea, oamenii
nemuritori, sfâşiaţi de limitele nemuririi în centrul armoniei cosmice. Viaţa
nemuritoare (Gemenii) concurează geneza şi stingerea totului, prin expresia
unduirii om-izvor. Călin Nebunul zvârle boamba justiţiară spre cer, cum tracii
lansau solul deasupra lăncilor. Dar posibilităţile izvorului se ridică deasupra
riturilor trace prin proiectarea în absolut până la antropomorfizare (Mai am un
singur dor). Apa de dinaintea genezei, apa botezului (“La solidarisation
magique ou mystique / le bapteme, dans les significations pre-chretiennes / de
l'homme a l'eau, lui confere de nouvelles possibilites de 'germination', d'une
nouvelle naissance” / Mircea Eliade, Locum refrigerii, în “Zalmoxis”, 1, 1938),
setea, toate se circumscriu nemuririi pornind de la durerea naşterii, resimţită
de la traci, şi predestinând căile neputinţei: moartea în nemurire, blestemul,
viaţa.
Pentru profetul Zamolxe, însingurarea
în viaţă şi în moarte vorbeşte, nu de un principiu cosmic, ci de unul
subconştient şi ontologic. Omul strabonian, purificat de sclavia pe care i-o
atribuise Strabon, ca şi de voinţa zeificării, îndrăzneşte metafizic să
identifice traiul tracic cu marele Orb – dumnezeul. Dacă Zamolxe neromantic,
venit la Eminescu din mitologia păgână, aminteşte de balansul spiritului
arghezian în jurul divinităţii creştine, profetul lui Lucian Blaga, purtând pe
umăr neputinţa şi stângăcia lui Dumnezeu, îşi creează abstras esenţa omenească.
De aici, implicaţia păgânismului zamolxian în dezbaterile ulterioare ale lui Lucian
Blaga asupra dumnezeirii şi lumii umanizează nuanţele absolutului. Funcţiile
izvorului şi blestemului, nemurirea privesc pe marele Orb; Zamolxe le revelează
numai. Epilogul lui Miron Costin (plecând de la Geste franceză): “Născându-ne
murim, murind ne facem cenuşă”, ajunge la viziuni nevanitoase prin amploarea
lor.
Eminescu şi Blaga, prin acest
leit-motiv comun, interpretat deosebit, se întâlnesc, indiferent de
cauzalitatea fiecăreia din cele două opere. Acelaşi mit a generat atitudini
poetice înrudite spiritului, deci compararea lor gratuită nu e forţată în sfera
ideilor.
*
Să citeşti pe Eminescu fără a te
gândi la Eminescu nu e un semn că te-ai gândit la Baudelaire, într-o ipostază
fluidă, de corespondenţă luciferică a stărilor, a cauzelor şi efectelor
lirismului, poate ale versului. Ochiul cititor se solidarizează cu versul, cu
coloanele iambului, cadenţându-se pentru primirea armoniilor de substanţă,
cântului străbătător abisurilor, dar şi pentru primirea pierderii de sine consimţite,
a căutării în întâlnire, sursă de ecouri. Reîncarnarea eului liric se
abandonează, cititorul, modest deodată, caută un alt cititor: dualitatea cheamă
o unitate superioară a doi cititori şi doi autori ce trec unul în locul altuia,
care nu e nimeni, n-a fost şi s-a poetizat. Gândul la poet schimbat pe cel la
poezie dă sentimentul unui păcat.
O lectură paralelă: Correspondences /
Veneţia. Un sonet doctrină, unul-trenos. O geneză secundă, o stingere trecută.
Substantivul afirmaţiei estetice – La Nature, verbul sepulcral absolut: “S-a
stins”, dar şi aceste forme de început vor corespunde, atât natura cât şi
stingerea reunificând epic geneza dintâi prin amintirea muzicii străjuite de
templu şi viaţă:
La Nature est un
temple ou de vivants pilliers
Laissent parfoit
sortir de confuses paroles...
S-a stins viaţa
falnicei Veneţii,
N-auzi cântări, nu
vezi lumini de baluri.
Ascensiunea corespondenţei subţiază –
coborând-o în infinită tristeţe – coloana fiinţei duse a cetăţii venete,
vestită sibilin din înecuri unde pădurile nu-şi mai trimit simboluri.
Începutul prin cuvinte se încheie
prin parfumuri, care cântă dintr-o parte, paradisiacă, răspunde în reducţia
bizantino-venetă: “Miresei dulci i-ar da suflarea vieţii”; nu-s şi n-au fost
parcă acei “vivantes pilliers”, nici omul, ci Okeanos, şi nici templul, surpat
acum, ci preotul, care a fost templul, sau numele templului supravieţuind să
anunţe reîntoarcerea morţii sau zădărnicia morţii prin viaţă. O sugestie irumpe
în tonalitatea celor mai lungi ecouri din depărtări metafizice:
Il est des parfums
frais, comme des chairs d'enfants
Nu-nvie morţii –
e-n zadar copile!
Corespondenţa eminesciană exprimă un
paradis ce se comunică numai sieşi, cele ale lui Baudelaire sunt pornite din
mijlocul infernului suprem. O cale apofatică, în spiritul armoniilor
eminesciene, răzbate spre metafizica răului baudelairiană. Excesul de puritate
– când e vorba de “corespondenţă” în accepţia armoniei poetice – se întâlneşte
cu unul de morbiditate, încât nu poeţii pot sta aproape, ca fire, nici
universurile, cât claritatea, definibilitatea lor.
*
Două lecturi care duc în altă parte
opunând romantismul lui Eminescu clasicismului parnasian, formal, al lui
Baudelaire, predestinarea modernă a celui de-al doilea, imobilitatea astrală a
celui dintâi. Venind de la Baudelaire la Eminescu, îl uiţi pe unul sau nu-l
sesizezi pe celălalt decât în termenii unei opoziţii reciproc definitorii, ai
unei descalificări critice: sistemele închegate în marginea uneia dintre cele
două opere se ruinează cu zgomotul a cărui rezonanţă trimite spre un comentariu
necesar, nu neapărat unificator, nici teoretic, de negaţie a unei duble surse
opuse. Crezi că-l ştiai pe Eminescu, ori că nu-l ştiai, că-l puteai afla ori nu
pe Baudelaire, că îndreptarea către unul şi altul, ori şi către unul şi către
altul pot duce în neant, când descoperi o cale obişnuită, de lectură, de
istorie citită, făcută, săvârşită – poate, e drept, şi inventată, trasată peste
utopie. Pe incompatibilitatea bănuită intuitiv şi împăcată critic, pe
romantismul decăzut sau decantizat, pe regăsirea printr-o corespondenţă
ancestrală a armoniilor verbului înnăscut se sprijină perspectiva învechirii
prin înnoire spre nuanţa cuprinsă sincer, convingător, eternităţii.
*
Studiul dedicat lui Eminescu
reprezintă pentru Arghezi ceea ce reprezintă “Viaţa şi opera lui Edgar Poe”
pentru Baudelaire, inclusiv ca viziune estetică şi complementară a
personalităţilor, însă după aproape o sută de ani şi, parcă anume, într-o ipostază
de retrospectivă pioasă (“pioşenia noastră depăşită”), menită să rectitorească
fiorul poetic pe care un poet anume, unic şi mare, l-a lăsat moştenire. Dacă
poetul francez, teoretizând poezia, transcria fără semnele citării fraze din
Poe, Arghezi va parafraza versuri proprii, sensul parafrazei atribuindu-i-l lui
Eminescu (“Femeia lui Eminescu nu e niciodată soţia, rămânând exclusiv amantă”,
iar cunoscutul vers: “logodnică de-a pururi, soţie niciodată” etc.). Am risca
speculând că, de transcris, la rândul său Arghezi transcrie din Baudelaire idei
critice. Totuşi le vedem, originare şi regenerate după lunga lor evoluţie,
apărând dintr-un unic şi vast creuzet care este spiritul arghezian, într-o
aparentă, revolută înstrăinare de sine: discursul de poetică.
*
Modernitatea, până la clasicismul ei,
lasă să răsune în poetica lui Arghezi hamletianul strigăt al lui Rimbaud de a
fi modern. Proiectarea şi reflectarea ei din lumea lui Eminescu îi gravează
originalitatea românească, inexprimabilă. În mărturisirea poetică, Arghezi
sugerează, insinuează, construieşte, cu o naturaleţe a apropierii de obiect
care are aerul detaşării, cu o volubilitate uitucă în faţa imposibilului
asumat. Eseul său ar fi cazanie, dacă nu s-ar pamfletiza spre a da viaţă unei stări,
intermitente asemeni vulcanilor (dacă s-ar sfârşi unde începuse), dacă s-ar
dedubla într-o profesiune de credinţă. O individualitate pecetluită în sine,
exteriorizându-se doar magnetic, călcându-şi “pioşenia depăşită”, orgoliul
satisfăcut - se înfăţişează autentic actul împărtăşirii despre geneza şi soarta
poeziei în eternitate. O spovedanie lui Eminescu nu mai avea rezonanţă în
epocă. Eminescu însuşi va fi cu atât mai auzit cu cât cel care vorbeşte despre
el i se îndepărtează, spre a se apropia de ascultătorul de aici, cu mesajul, cu
“traducerea” lui. Mărturisirea este simbolică, pioşenia noastră – depăşită.
Certitudinea mare este poezia, voinţa şi împlinirea ei totală, de la
inaccesibilul accident al geniului la diletantism (“dragostea de a scrie e un
început de talent”, nu numai o definiţie eliadescă, dar şi o conştiinţă
specifică a condiţiei literaturii.
Caracterul de mărturisire eminesciană
cheamă, în locul spiritului critic, spiritul poetic. Contemporanii geniului
depun mărturie falsă.
*
studenţii Amitei Bhose l-au gustat de
mult în original profesoara Tagore a putut să evite chiar gustul morţii
incinerându-se în Bucureşti lângă mormântul lui Eminescu împrăştiindu-se în
cosmosul lui Orfeu şi al lui Tagore deopotrivă doctrinele mileniului trei nu
vor putea evita ceea ce se impusese filosofului N Bagdasar în 1938 contrastul
dintre civilizaţia europeană acum pe acelaşi trend americană materialistă şi
cultura indian-orientală a sufletului a interiorului dacă încorporarea gândirii
lui Tagore în cultura română în anii 20 şi 30 a putut fi destructurată chiar
prin Tagore însuşi sovietizat al treilea al patrulea Tagore vor fi iar şi iar
Tagore cel dintâi cel adevărat chiar dacă India s-ar dezice de Tagore ca mama
de fiu el încă ar înfiora pe români cobind tragic cu preţul că India ar face
cunoştinţa lui Eminescu alungat din ţara lui deconstruit în cheie românească şi
pe demitizările formalizante o vishva bharati ar putea fi fondată pe numele lui
Tagore şi Eminescu poetul Indiei şi poetul României ar da un exemplu de advaita
(nondualitate)
*
cum s-ar defini un indianist român de
sorginte eliadescă eminesciană brâncuşiană etc aufolosit termenii de
indo-eminescologie indo-brâncuşologie atunci când eliade trăia acum în Calcutta
realizez covârşitoarea latenţă a indo-eliadologiei un domeniu de data asta nu
atât indo-românesc cât universal-indian-românesc pe rădăcini pe cât de
interiorizate şi pierdute pe atât de revelate în sensibilităţile şi
inteligenţele indianistice noi comparatismul etimologismul indo-europenismul
antropologismul estetismul medicinismul etc sunt printre cuvintele-cheie care
ar putea caracteriza studiile formale în indologia românească tendinţele
hermeneutice introduse de Eliade şi aplicate de Sergiu Al-George au alternat cu
preocupări analitice pe subiecte specifice de la nonviolenţă-Mioriţa sau
Eminescu-Veda la intense studii asupra lui Shankaracharya ori Vedanta ale
generaţiei tinere traducerile mai ales din sanscrită câştigă teren paralel cu
cele după intermediar sau repovestirile cererea de literatură indiană de orice
fel fiind mai mare decât pot oferi specialiştii amatorismul comercial
inflaţionează piaţa cu o impresie de opulenţă greu de dezamorsat fondul
românesc al Bibliotecii Naţionale din Calcutta nu este catalogat sau
consultabil câteva mii de volume reprezentative pentru cultura română fac loc
şi contribuţiilor indologice în vârf cu vol XIV al Operelor lui Eminescu în
care este publicată Gramatica sanscrită de Franz Bopp în traducerea acestuia
exemplificările foarte numeroase sunt în devanagari în caligrafierea lui
Eminescu în amurgul creaţiei sau după Amita Bhose editoarea Gramaticii în prima
tinereţe berlineză
*
Statuile lui Eminescu ne înconjoară
parcă de pretutindeni, umbre în relief, în marmoră şi bronz ale amintirii sale,
ale permanenţei geniului românesc. Pornind de la înfăţişarea poetului de la 19
ani, la 27 şi la 39, de la universul infinit eminescian, mai toţi sculptorii
noştri i-au reprezentat chipul.
Primul dintre aceştia este Ion
Georgescu, dacă nu luăm în considerare masca executată de Filip Marin. Ion
Georgescu a lucrat două efigii şi un bust academic, comemorativ, nepoetic.
În schimb, proiectul de la început de
veac al lui Dimitrie Paciurea, sfărâmat în drum spre a fi expus în străinătate,
a deschis un ciclu de căutări ale înseşi sculpturii româneşti de valoare
universală. Documentele reţin că Eminescu al lui Paciurea avea duh şi
dimensiuni titanice, michelangeliene.
Gheorghe Anghel avea să ivească, după
jumătate de secol, poate răspunsul la acel proiect, la toate proiectele de
statui eminesciene. Oscar Han şi Ion Jalea, Romul Ladea şi Cornel Medrea, Ion
Vlasiu, Ovidiu Maitec, dar cine nu i-a înălţat monumente, multe cunoscute,
intrate în istoria artei noastre mai vechi şi mai noi. Lucrările fără valoare
s-au pierdut în uitare sau anecdotică.
La Ion Jalea, chipul poetului şi al
revoltei se reîntâlnesc în toate personajele basoreliefului Împărat şi
proletar. Ochii eminescieni, la Oscar Han, au văzut în eternitate, în spiritul
pur al frumuseţii. Despre bustul de Cornel Medrea s-a spus că nu seamănă cu
modelul – imaginar – dar că rămâne un Eminescu.
O operă profilată pe vastităţile
cereşti ale Luceafărului este nemuritorul bronz datorat lui Gheorghe Anghel,
care parcă aşteaptă mereu suflarea nesfârşitei fiinţe eminesciene. ▲
Ben Todică
SPECTRUL LIBERTATEA
Am plecat
din România cu un tablou național pe care erau brodate încrustate o Nadia
Comăneci, un Ilie Năstase, un Ion Creangă, un Eminescu, Ispirescu, Mihai
Viteazul, Ștefan cel Mare, un Vlad Tepeș, un Decebal, un Făt Frumos, o Ileana
Cosanzeană și o Punguță cu doi bani, Mama și Tata, Fratele și Sora, un Munte și
o Mare, chiar Neagră dar o aveam, era a noastră că de aceea învățam la școală
Țara Noastră - Casa Noastră, Colegii și Dascalii mei, Blocul, Cinematograful,
Școala și Șantierul Minier Ciudanovița. Am uitat să amintesc de Ceaușești, dar
și pe aceștia i-au împușcat de Crăciun și nu am vrut să îmi pătez pânza cu
ei. Asta am dus cu mine în străinătate.
În occident am realizat cât de liber și treaz
eram în România, în lumea acelor vremuri așa-zise dictatoriale. Cu toate că
atunci nu știam decât de Dictatorul lui Chaplin și ăsta era comic, te făcea să
râzi. Este adevărat că dacă mă gândesc acum, atunci râdeam cu poftă la
bancurile comuniste. În Australia unde am ajuns nu sunt bancuri. Aici nu am
avut timp să râd că a trebuit să-mi plătesc chiria la casă și ratele la mașină.
Am muncit încontinuu ca să mă bucur de libertatea de a alerga de la serviciu la
Bancă pentru a-mi plăti datoriile pentru lucrurile închise în casă, bunăstarea
democrației și libertății capitaliste. Azi sunt pensionar trăind doar pentru
asta. Nu am mai râs în grup și nu ne-am mai ascuns de nimeni fericiți. Fericiți
e plural, iar aici, în vest există doar individual fericit, ascuns în casă și
nu numai, dar și casa ascunsă după garduri și zăbrele, cică pentru a nu te fura
hoții. Să nu-ți
fure averea din casă pentru care ți-ai riscat viața când ai trecut fraudulos
frontiera.
Acestea sunt
noile lanțuri ale libertății: bunurile material, pe care nu le poți arăta
altora ca să te mândrești pentru că toți au lanțuri și tu nu poți fi mai
prejos. Începi să delirezi numai la gândul minciunii speciei umane. Viața e un
joc de Pocker, ne mințim încontinuu, ne tragem în piept, ne momim nu numai
peștii cu boaba de porumb în undiță, dar și pe noi. Natura întreagă e îngrozită
de comportamentul speciei umane, de imaturitate, iresponsabilitate, lacomie și
prostie. Și animalul mănâncă, dar nu ca omul, ci el știe cât îi trebuie, restul
lasă, așa din respect pentru echilibrul vieții. Îi înțeleg pe extratereștrii că
nu vor să ne contacteze. Imaginează-ți omul să dorească să intre într-o
căcănărie pentru a contacta muștele pentru un schimb de experiență. Vă simțiți
jigniți de comparație, dar cam așa se vede de sus. Mai repede te-ai grăbi să
contactezi un gândac în balega din drum. Asta mă duce cu gândul la aborigenul
care aleargă de unul singur prin deșert cu sulița în mână după vânat. Mai
repede mă gândesc că extraterestrul i-ar contacta pe ei și poate chiar că i-a
și contactat deja ca dovadă picturile lăsate pe stâncile răzlețe ale marelui
continent. Acești aborigeni de cincizeci de mii de ani au trăit aici fără limbă
scrisă și fără o istorie violentă, fără exercițiul timpului ca unitate de
măsură a gândirii și călătoriei în viață. Pentru ei nu exista trecut și viitor
ci doar prezent. Deasemeni când se naște
sau moare omul nu părăsește această lume, pleacă în aici și tot de aici vine.
Deci ei și noi trăim de fapt în lumi paralele. Ca să înțeleg mai bine încep cu
lumea noastră, cum o vedem și percepem noi. Imaginați-vă spectrul
electromagnetic în care trăim ca pe o coardă de chitară sau sârmă care vine din
infinit și se depărtează spre un infinit pe care sunt întinse ca rufele la
uscat începând cu cele cunoscute nouă; razele gama, razele X, ultravioletele,
apoi cele vizibile ochiului nostru, lumina alb, negru și culorile, aici fac o
paranteză să informez că materia din univers, spun specialiștii nu are culoare
ci doar proprietatea de a reflecta lumina albă în spectrul frecvenței culorii
respective, dacă obiectul e roșu va reflecta frecvența roșie, dacă e verde
atunci va reflecta frecvența specifică verdelui și așa mai departe. După
spectrul vizibil urmează razele infraroșii, radiațiile Terahertz, microundele,
undele radio și altele necunoscute nouă spre un maxim infinit. Acesta este
spectrul electromagnetic popular lumii noastre. Când vorbim de mai multe lumi
pe înțelesul aborigenului australian atunci să ne închipuim pe lângă spectrul
cunoscut nouă, adică coarda de chitară un numar infinit de corzi adică de lumi
paralele. Aboriginenul își imaginează că atunci când te naști, vii de pe o altă
coardă (ceva asemănător cu ce spunea într-un interviu Oana Pellea că și-a ales
părinții înainte de a se naște), iar când mori te duci pe o altă coardă, adică
alt spectru electromagnetic. Deci, există un număr infinit de lumi paralele
într-un infinit de universuri. Visarea e și ea o călătorie. Azi-noapte am fost
în acest oraș în timpul Imperiului Roman, eram turist. În fața mea se ridica un
zid imens, cu porți falnice de vreo douăzeci de metri înălțime, patru uși solid
închise. Eram pe un fel de trotuar înalt, iar în stradă o pereche agitată să se
pozeze. Doamna vine la mine și mă roagă politicos, înmânându-mi aparatul să le
fac o poza cu peisajul din față. Aparatul de fotografiat era de mărimea unei
banane, cu un ecran mic de ceas de mână și privind imaginea zidului cu poarta
încadrat pe ecran, observ cum poarta începe să se dizolve în zid. Doamna era
lângă mine. Prin fața noastră trece o namilă de om care obturează imaginea din
față și pe domnul pereche. În timp sincron, ea mă sărută pe obrazul stâng,
șoptindu-mi că nu mai e nevoie de poză. Tresar surprins, familiar și mă
trezesc. Ea a vrut doar să mă sărute. Nu m-am prins. Sunt cazuri în care sunt
ființe care pot călători de pe un spectru pe altul sau să pătrunzi cu vederea
sau să comunici audiovizual cu ființe sau cunoscuți din aceste lumi. Sunt
anumite plante pe pământ sau chiar dintr-un accident corpul nostru poate să
genereze anumite substanțe în creier care să ofere posibilitatea de a vedea în
unele din aceste lumi.
Să vorbești
de pildă cu o persoană dragă, pierdută sau chiar străini, cu strigoi de
exemplu. Imaginați-vă că vizionați un film cu Mihai Viteazul și deodată pe
ecran mai apare o proiecție cu un alt film, din al doilea război mondial cu
Hitler, de acum sunt două lumi și eroii se observă și încep să vorbească unul
cu celălalt, apoi mai apare o proiecție cu Superman care îi vede pe primii doi,
dar îi ignoră din cauza vitezei. Imaginați-vă cât de ocupați am fi dacă am avea
acces la toate rețetele și chimicalele care să ne ajute să accesăm un număr
infinit de lumi. Am schimba canale încontinuu până am înnebuni. Acum înțelegeți
de ce nu aveți voie să consumați droguri?
Se mai spune
că timpul e o noțiune inventată de om și că în realitate toate lucrurile se
întâmplă simultan. Într-un apartament în Blocul A , la ultimul etaj era o
conferință de presă la care eu eram invitat să spun câteva cuvinte despre
inginerul Iulian Topală care trebuia criticat azi, în democrație că a servit
Comunismul, dar am fost dat afară pentru că i-am scos în evidență patriotismul,
dedicația lui pentru locul natal și profesionalismul eminent și inventiv de
care a dat dovadă în perioada vieții și a serviciului sau a adus exploatării
miniere EMB Oravița, prin invențiile și inovațiile sale și nu mai puțin titlul
sau la catedra Institutului Politehnic din Timișoara, lucruri care ar trebui să
ne onoreze. Am așteptat afară la poala Blocului vreo câteva ore. Cum se poate
ca un om care a făcut atâtea pentru ciudanovițeni, a copilărit acolo, le-a
cântat pentru că era și un muzician strălucit, le-a reparat drumul de câte ori
îl lua apa, le-a obținut de la județ și instalat releul de televiziune ca să îi
scoată din izolare. După toate aceste frământări nu am mai rezistat și am
hotărât să apăr starea de fapt a lucrurilor și să mă confrunt cu cei din
ședință. Cinstea unui adevărat român nu trebuie obturată pe motivul că a trăit
în orânduirea comunistă în care am trăit cu toții și ea era la putere atunci. Am urcat alergând cele trei
nivele și am pătruns în apartament prin coridorul lung, parcă eram la
Auschwitz. Am ajuns în încăperea care acum era dărăpănată, cu doar un pat de
fier în mijloc, în care, acoperit cu o patură din păr de cal dormea cu fată, în
jos un ajutor de minier proaspăt ieșit din mină, de obicei erau tineri. La
picioarele lui care îi ieșeau pe sub pătură, pe tălpile murdare plasate
orizontal pe bara patului se frigeau
câțiva cârnați de porc Kransk, despicați în două pe lungime care sfârâiau. Mi
s-a făcut foame, am început să-i învârt și să-i reorganizez pe tălpile mari de
miner care ardeau. El s-a trezit și l-am întrebat ce s-a întâmplat cu sedința?
”Habar nu am! Ia și mănâncă și tu”, m-a invitat. Într-adevăr mi-era foame și
sete. M-am trezit și am băut apă. Dorința mea a fost să-l reabilitez pe om ca
să poată dormi în pace. Sunt lucruri pe care le putem face unii pentru alții,
chiar între lumi.
Cu știința
pe care a acumulat-o omenirea până azi putem picta doar astfel de tablouri.
Sunt sigur că în o sută de ani vom fi liberi, dacă mai suntem aici vom fi
capabili de alte tablouri, de comunicări și călătorii bine controlate și
organizate între lumi și tot așa spre un infinit fericit până acesta dispare,
crește și devine un prezent cu Ilene Cosânzene, Feți Frumoși și un acasă.
Victor Roncea
Pe vremuri,
Ion Iliescu m-a amenintat ca ma da in judecata pentru niste afirmatii ale lui
Vladimir Bukovski publicate de mine in ZIUA. Iata acuzele lui Bukovski pentru
care Iliescu ne chema la tribunal - "Iliescu, Militaru si ceilalti erau de
fapt implicati intr-o manevra a Moscovei"
Incercarea
purtatorului de cuvant al Administratiei Prezidentiale de a arunca in ridicol
afirmatiile extrem de grave ale lui Vladimir Bukovski, un simbol mondial
incontestabil al luptei impotriva comunismului, descalifica insasi institutia
pe care o reprezinta. Disidentul care s-a impotrivit uriasei masinarii de
strivit oameni a sistemului sovietic nu a acredidat nicaieri in interviul sau
ideea ca ""Solidaritatea", sindicatul polonez al lui Lech Wallessa,
"Masa Rotunda" de la Varsovia, Papa Ioan Paul al II-lea, Havel si
Carta 77 din Cehoslovacia, toate au fost planificate si organizate (sic) de
KGB, si, respectiv, cei numiti au fost agenti ai Moscovei!". Nu. Vladimir
Bukovski s-a referit doar la un sigur personaj astfel: Ion Iliescu. "Mai
era o factiune, relativ mica, de indivizi in interiorul partidului care
alesesera sa fie agentii Moscovei - printre care si Iliescu", spune
Bukovski. "Iliescu, Militaru si ceilalti erau de fapt implicati intr-o manevra
a Moscovei. (...) Faptul ca agenti cunoscuti ai Moscovei au preluat puterea,
schimband pur si simplu Consiliul anterior in "Front" al Salvarii
Nationale dovedeste ca aceasta era in sine una din operatiunile Moscovei. Nu
putea fi altceva", mai completeaza reputatul sovietolog.
Pentru
edificare, oferim din nou afirmatiile disidentului sistemului sovietic
privindu-l pe Ion Iliescu, care si-a exprimat intentia sa ne dea in judecata.
Afirmatiile dizidentului sovietic releva faptul ca Ion Iliescu a actionat ca
agent al structurilor fostei URSS. (Victor RONCEA).
"Iliescu
a fost informat cu aproape un an inainte despre posibilitatea schimbarii... si
el sa devina omul Moscovei."
"Stiti
foarte bine jocurile pe care le-a facut Moscova in Basarabia si Transnistria cu
Armata a 14-a. Iar acum stiu clar din documente ca au existat discutii intre
Gorbaciov si Iliescu pe acest subiect, menite sa impiedice Moldova sa isi
castige independenta, lucru care le-ar fi creat probleme amandurora. Deci au
hotarat intre ei sa mentina statu-quo-ul Moldovei."
""Vandut"
(Republica Moldova, n.red.) nu e cuvantul potrivit, (Ion Iliescu, n.red.) nu a
fost platit pentru asta. E vorba despre un aranjament prietenesc intre doi
comunisti, fosti colegi la Moscova. Nu, (Ion Iliescu, n.red.) nu a vandut-o.
Pur si simplu a cedat-o ieftin, as putea spune ca a fost un cadou fratesc, asa
cum o arata documentele."
"Acum
doar puneau pe hartie roadele acestei prietenii, in urma careia Iliescu i-a
facut lui Gorbaciov cadou Moldova. Nimic nou, daca stai sa te gandesti cum
functioneaza relatiile intre tovarasii comunisti. Desi, sa fim drepti, si
celelalte state foste comuniste se purtau frumos cu Moscova - multi dintre
liderii lor erau, ca si Iliescu, oameni adusi in fata de Gorbaciov, pe
teritoriile lor stationau inca armate sovietice. Dar e si o deosebire majora,
chiar daca Iliescu a facut ce faceau si altii in Europa de Est. Iliescu voia sa
continue sa apartina Estului, nu dorea sa se indrepte spre Vest. Deci nu poti
sa-l invinovatesti pentru tratat in sine, dar pe de alta parte e foarte
interesanta problema in ceea ce priveste Moldova. De pilda, nici polonezii nu
i-au oferit Rusiei o parte din teritoriul sau si nici cehii n-au facut asta.
Doar Iliescu a fost mai "generos"."
"Iliescu
a hotarat cu Gorbaciov ca Moldova sa ramana in Blocul Sovietic, iar Romania nu
va pretinde in veci vreun drept asupra acestui teritoriu."
Iliescu
"facea parte dintr-o noua generatie de tineri lideri pro-sovietici si a
fost educat in acest spirit la Moscova. Banuiesc ca a fost un moscovit
dintotdeauna. A fost mai apropiat de Moscova decat oricine altcineva dintre
liderii comunisti din Romania si de aceea banuiesc ca in '89, cand se planuiau
revolutiile din Europa, l-au ales pe el pentru Romania. Trebuie sa existe un
motiv pentru asta, nu se poate sa fie doar pentru ca e atat de cumsecade, cum
pozeaza astazi."
"Nu
stiu foarte multe despre asta (despre stirea potrivit careia Iliescu ar fi
colaborat cu KGB-ul, n.red.). Nu pot decat sa presupun. Adica, oricine a
studiat la Moscova in anii '50 a fost recrutat intr-un fel sau altul... nu
neaparat de KGB, putea sa fie Departamentul International al CC al PCUS sau asa
numitul Departament Est European al CC. Cu siguranta a avut relatii speciale cu
Moscova - daca pe linie politica sau de politie secreta, nu stiu deocamdata.
Dar nu conteaza, de fapt nici nu conteaza ce fel de relatii a avut, atat timp
cat aceste relatii erau "speciale"".
"Da,
cred ca asa stau lucrurile (ca Iliescu a avut relatii "speciale" cu
Moscova, n.red.). Adica, toti cei care studiau acolo erau o tinta pentru
recrutare, nu neaparat de catre KGB - putea fi o recrutare politica. Si a ramas
prieten cu Moscova in toti anii carierei sale in aparatul comunist."
"E
drept ca mai era o factiune, relativ mica, de indivizi in interiorul partidului
care alesesera sa fie agentii Moscovei - printre care si Iliescu, dar odata cu
accesele de megalomanie ale lui Ceausescu si de sfidare a Moscovei, acestia au
fost izolati, marginalizati."
"Iliescu,
Militaru si ceilalti erau de fapt implicati intr-o manevra a Moscovei. E foarte
simplu. N-are sens sa intram in toate detaliile. Nu conteaza cine era si in ce
pozitie in acel moment. Faptul ca agenti cunoscuti ai Moscovei au preluat
puterea, schimband pur si simplu Consiliul anterior in "Front" al Salvarii
Nationale dovedeste ca aceasta era in sine una din operatiunile Moscovei. Nu
putea fi altceva. Deci Moscova pregatise schimbarea regimului Ceausescu. Iar
Iliescu a fost unul din liderii Comitetului Salvarii Nationale, ajungand dupa
decembrie liderul suprem al operatiunii."
"E
foarte important sa stii in cine poti avea incredere. Si se pare ca Gorbaciov
avea toate motivele sa aiba incredere in Iliescu. Il cunoscuse cu 40 de ani in
urma si stia ca fusese recrutat de Moscova, asa ca Iliescu a fost in mare
masura alegerea lui Gorbaciov."
"Am o
serie de documente, de dovezi, (despre trecutul comunist al Romaniei, n.red.)
acum am trecut la analizarea tuturor hartiilor pe care am reusit sa le scot din
arhivele CC al PCUS in 1991 - 1992. O sa le fac publice cat de curand."
Ion Coja
Victor Ponta și Rareș
Bogdan, în tandem, implicați în tragedia de la Colectiv
Mă tot mir
de rudele victimelor de la Colectiv!… Practic, nu fac nimic bieții oameni
pentru a lămuri împrejurările care au dus la tragedia cunoscută!
Sunt două
persoane publice, de maximă notorietate, care ar trebui să dea explicații
publice pentru comportamentul lor bizar. irațional din acele zile.
Primul care
ar trebui să răspundă la o anchetă penală este numitul Rareș Bogdan. Acesta a
vorbit pe un post TV din Cluj Napoca, cu o săptămână înainte de tragedia de la
Colectiv, despre iminenta schimbare a guvernului, odată cu numirea unui nou
prim ministru în persoana lui Dacian Cioloș. Luat apoi la întrebări pe acest
subiect, de unde a știut ce se va întâmpla, răspunsul lui Rareș Bogdan nu poate
mulțumi pe nimeni: cică a intuit el această schimbare, a făcut el o analiză a
situației și i-a ieșit acest pronostic politic. Un răspuns inacceptabil, bun
numai de prostit lumea!
Ultimele
date aflate despre individ, anume relațiile de prietenie la cataramă cu
președintele țării și cu directorul SRI, fac mult mai probabilă o altă
explicație, mult mai logică: schimbarea guvernului era decisă la nivelul celor
doi, iar Bogdan Rareș a aflat de la vreunul dintre cei doi sau de la cineva din
anturajul acestora despre iminenta schimbare de guvern!
Nu vreau să
spun că guralivul comentator TV a cunoscut și prețul cu care va fi plătită
schimbarea: tragedia de la Colectiv! Dar despre producerea acestei tragedii
este sigur că s-a știut, că deci a fost provocată! Iar una dintre dovezi este
declarația lui Rareș Bogdan la televiziunea clujeană.
Bun! Admitem
că a făcut o analiză genială a situației politice și i-a ieșit că Ponta va
demisiona. Dar în cadrul acelei analize avea nevoie de un motiv care să-l
oblige pe Ponta să demisioneze. Să ne spună domnul Rareș Bogdan ce a fost în
mintea sa, în analiza sa: de ce urma Ponta să demisioneze în scenariul
imaginat, pe care l-a avut în cap RB când a afirmat că peste o săptămână vom
avea un nou prim ministru!
Povestea cu
analiza politică nu ține! Rareș Bogdan trebuie luat la întrebări de un procuror
curajos, isteț și deplin liber, independent, cinstit. Avem un asemenea
procuror?
Ce ar trebui
să lămurească un interogatoriu la care să fie supus domnul Rareș Bogdan? Un
singur lucru: de la cine a primit informația dată pe post cu o săptămână
înainte de a se produce evenimentul? Cu cine a stat de vorbă și a aflat de
iminenta promovare a lui Cioloș? E clar că a avut o informație cu care – caz
tipic de prostie!, a vrut să se remarce printre ceilalți publiciști. Și a
reușit să se remarce, iar procuratura e cazul să-l remarce și ea!
Dacă
parcurgi presa dinaintea acestor evenimente constați că nimeni nu-l pomenea pe
Cioloș în vreun fel! Deci nu existau elemente care să susțină analiza făcută de
Rareș Bogdan! Deci nu au existat elemente pentru o analiză politică de mare
maestru, minte cine vorbește de așa ceva. Ci a existat o informație „pe surse”.
Gravitatea tragediei petrecute îl obligă pe marele analist politic să-și
devoaleze sursele: Johanis sau Helvig?
Implicat în
tragedia de la Colectiv consider că este și Victor Ponta. Nu numai că a știut,
dar a avut și un rol determinant. Rolul lui Ponta a fost să demisioneze. A
acceptat să demisioneze dacă i se oferă un pretext oarecare. Nu zic motiv,
deoarece tragedia de la Colectiv nu putea fi motiv de demisie a primului
ministru și a întregului guvern! S-au mai petrecut tragedii similare celei de
la Colectiv în lume, în alte țări, și nu s-a lăsat cu demisia guvernului! Ponta
a demisionat în condiții suspecte: nu a convocat guvernul să discute situația
și intenția sa de a demisiona. Știa că nimeni din guvern nu-l va susține. A
ieșit pe post și și-a anunțat demisia. Nici măcar în partid nu a pus în
discuție intenția sa de a demisiona! Comportament tipic pentru o persoană care
avea de îndeplinit alte înțelegeri și obligații, din afara guvernului și a
partidului!
Cu cine a
căzut la înțelegere Ponta? Ce anume l-a făcut să aibă acest comportament
irațional pentru un lider, pentru un prim ministru și președinte de partid? Nu
poate fi vorba decât de o presiune din afara partidului și a guvernului, cel
mai probabil de un șantaj, miza fiind scoaterea PSD de la guvernare! Țintă pe
care Ponta o are în continuare!
Numai că
trebuie să dea socoteală într-o anchetă a unui procuror cinstit și curajos,
care să-l strângă puțin cu ușa: cu cine s-a sfătuit atunci când a luat decizia
de a demisiona? De ce nu a convocat o discuție în partid și guvern pe această
temă. De ce s-a grăbit să-și dea demisia?
Acum, Victor
Ponta stă la pândă și-l acuză pe Dragnea de comportament dictatorial. Că face
numai ce vrea el, că nu se consultă cu nimeni din partid etc. Păi tu vorbești,
nemernicule?! Ai luat de unul singur o decizie atât de importantă pentru toată
lumea și n-ai cerut avizul nimănui din guvern sau din partid! Ai trădat! Ți-ai
vîndut colegii de guvern și tovarășii de partid! Și nici până azi nu te-ai
învrednicit să explici acest comportament aberant, explicabil doar prin
supunerea la ordine primite din afara partidului! Cine te-a cumpărat? Cine te
șanteajează și cu ce? Cine ți-e stăpânul, Victor Ponta?!
La toate
aceste suspiciuni se adaugă și se potrivește la fix vorba scăpată de marele
nătărău: „A trebuit să moară atâția oameni pentru ca guvernul să demisioneze…”
Cine avea interes să demisioneze
guvernul și să-și instaleze „guvernul meu”?
.
PS Repet ce am mai spus pe acest subiect: afirm că există
multe semne că tragedia de la Colectiv a fost planificată, provocată și
executată la ordin. Sper că scenariul gândit și aprobat nu prevedea prăpădul
care s-a produs. Bănuiesc că lipsa de profesionalism a celor care au executat
ordinul criminal a cauzat proporțiile cumplite ale tragediei. Dar această
circumstanță nu modifică cu nimic lanțul de răspunderi și de implicări la cel
mai înalt nivel de decizie politică.
Procuratura
trebuie să-l ancheteze pe Rareș Bogdan în legătură cu tragedia de la Colectiv!
Ce știe și nu spune marele ziarist?!
By Ion Coja
Citez din
articolul dlui LIVIU ALEXA publicat zilele trecute pe acest site, sub titlul
Radiografia jocurilor de putere. România a ajuns pe mâna unor golani.
Am constatat
că cititorii acestui text nu au remarcat detaliul cel mai important din acest
text. Citez deci:
Povestea de
astăzi este una foarte interesantă, pe un subiect mai puțin comercial, dar cu
atât mai important pentru România. Informațiile din acest articol sunt grele,
pentru initiati, sunt adevărate și oglindesc șerpăria fetidă în care înoată
zilnic șmecherii Bucureștiului aflați la butoanele României. Astăzi o să vă
spunem povestea, nescrisă până acu, a felului în care Dacian Cioloș,
sinecuristul bruxellez care a lucrat toată viața la stat, și-a bătut joc de
încrederea pe care Eduard Hellvig, actualul șef al SRI și Klaus Iohannis,
actualul președinte al României, i-au acordat-o pentru un proiect cu adevărat
măreț ce, daca era respectat, ar fi însemnat resetarea Dreptei și anularea
animozităților partidelor de pe acest eșichier politic.
Porumbelul
lui Rares Bogdan. Povestea noastră începe în 23 octombrie 2015 când
realizatorul Realitatea TV, clujeanul Rareș Bogdan, scoate pe gură un porumbel
maxim de periculos și inedit pentru acea vreme. El spune CU FIX O SAPTĂMÂNĂ
ÎNAINTE DE TRAGEDIA COLECTIV, o spune public, la o emisiune, că știe cine va fi
noul premier , dând detalii precise că va fi un om serios, din Ardeal, pe
numele sau Dacian Cioloş. „Vom avea un prim ministru tehnocrat, ca şi acum 15
ani, când Mugur Isărescu a condus timp de un an guvernul şi a pregătit
alegerile parlamentare de la finalul anului 2000. Este vorba de fostul comisar
european Dacian Cioloş”, a afirmat Rareş Bogdan, la emisiunea „Unu la unu”, de
la Realitatea FM Cluj. Știți ce s-a întâmplat, a avut loc accidentul de la
Colectiv la o saptămână şi, imediat, Ponta și-a dat demisia, locul său fiind
luat de Dacian Cioloș din Ardeal, așa cum spunea Rareș Bogdan.
Gafa lui
Rareș Bogdan se explică doar prin impetuozitatea pe care acest om o are în
anumite momente cheie când orgoliul profesional îl face să sară calul. Dar, mai
există și alte explicații pentru dezvăluirea nostradamică de atunci a lui Rareș
Bogdan. După ce a stat ani de zile ascuns în jocurile aparent mici de putere de
la Cluj, Rareș Bogdan a explodat pur și simplu la București, ajungând să
depășească cu mult limitele statutului de realizator TV, devenind prin
inteligența, conexiunile și flerul său imbatabil, un adevărat consultant şi
sfetnic, broker de relaţii şi uşi deschise pentru multe personaje puternice din
Capitală. Faţă de alţi consultanţi, a avut şi are ce să vândă: prieteniile de
notorietate pe care le are cu Klaus Iohannis, primul om în stat, şi cu Eduard
Hellvig, azi şeful SRI. Mulți dintre dumneavoastră, cei care purtaţi creier,
când vedeţi ce se întâmplă în România, vă veţi fi întrebat nu o dată cum de
este Rareș Bogdan relaționat atât de puternic, la nivel de prietenie sinceră,
cu Klaus Iohannis, președintele României, sau cu Eduard Hellvig, actualul șef
SRI? Explicația o au doar cei care știu background-ul lui Rareș și este mai
simplă decât orice conspirație: Rareș a cultivat aceste prietenii cu peste două
decenii înainte, când acești oameni nu însemnau nimic, Edi cu siguranță nimic,
pe cand Iohnnis doar un primar de Sibiu aflat la început de drum. Chiar dacă nu
credeți, faptul că Edi a ajuns azi șeful SRI, iar Iohannis, președintele
României, toate astea sunt cu adevărat o întâmplare de care Bogdan a știut
profita maxim la nivel relațional.
Ținând minte
toate acestea veți înțelege probabil mai bine de unde știa Rareș Bogdan în
octombrie 2015 că se pune la cale schimbarea lui Ponta. Nu, nu fiți idioți,
Rareş Bogdan nu știa că o să aibă loc incidentul de la Colectiv.”
Așadar,
Rareș Bogdan a știut cu o săptămână înainte de schimbarea guvernului. Asta
dovedește că schimbarea guvernului s-a petrecut ca urmare a unei conspirații
care a anulat practic rezultatul alegerilor. O asemenea conspirație este o
crimă politică, un atentat grav la statul de drept, la democrația din România,
care se dovedește astfel complet inexistentă!
Cine este autorul / autorii acestei
conspirații?
Imprudența
vedetei TV ne obligă să tragem această concluzie. Eu unul n-am știut de acest
detaliu căci aș fi cerut din clipa următoare anchetarea ziaristului de către
Procuratura militară. Desfășurarea cu succes a conspirației este de o gravitate
maximă. Trebuie găsită o explicație și pentru atitudinea organelor de justiție
și a seviciilor secrete, implicate probabil în această conspirație, dar total
inactive, lipsite de reacție la o crimă politică atât de gravă!
Gafa făcută
de Bogdan Rareș trebuie să aibă efect asupra familiilor celor morți la
Colectiv! Măcar aceștia să facă presiune asupra organelor de justiție, asupra
persoanei celui care a știut ce va urma! Bogdan Rareș trebuie să explice în
public cum a ajuns să dețină un secret atât de special, de la cine a căpătat
această informație și, mai ales, să ne explice cum era planificată demisia lui
Ponta: ce urma să se întâmple ca să provoace acest gest neașteptat al primului
ministru!
Dacă
tragedia de la Colectiv nu se producea, ce anume urma să se întâmple ca să se
producă demisia guvernului?!
Dacă autorii
conspirației nu au un răspuns credibil la această întrebare, suntem obligați să
luăm în serios ipoteza că la Colectiv s-a produs nu un accident, ci o crimă
comisă cu o intenție criminală: să producă moartea tragică a unor oameni
nevinovați, să creeze astfel o emoție puternică în toată societatea, să scoată
lumea în stradă și să i se dea acesteia satisfacție prin demisia guvernului!
Ce știe
Bogdan Rareș pe acest subiect? Se pare că știe totul!… E timpul să facă
mărturisiri complete! Le așteptăm cu cel mai mare interes!
Florin Piersic
Așa s-o făcut lumea de
rea, că mă mir că se mai face ziuă.
Astăzi,
pentru prima oară am înțeles ce-a vrut să spună J.F. Kenedy: "Nu te
întreba ce poate face țara pentru tine, ci ce trebuie tu să faci pentru țara
ta."
Ce-ai făcut
tu, române? Îți spun eu: ți-ai furat căciula singur!
Nu te-ai
limitat la căciulă, ai furat o bucată de traversă să o vinzi la fier vechi și
acum te plângi că faci cu trenul 10 ore în loc de 3, ai furat componente din
sistemul de irigații și apoi te-ai plâns că îți omoară seceta culturile, ți-ai
tăiat bucata de pădure și apoi ai țipat, ca din gură de șarpe, când casa ți-a
luat-o la vale, ți-ai păcălit la cântar clientul intrat la tine în magazin și,
apoi, ai dat din colț în colț că nu mai ai vânzare, ți-ai vândut pământul ca
să-ți cumperi BMW și apoi ai jelit că n-ai ce mânca, ți-ai aruncat gunoaiele în
râuri, lacuri, pe stradă, în parc, și apoi ai fost indignat că este mizerie,
ți-ai deschis firma și ți-ai bătut joc de angajați, apoi te-ai văitat că ai dat
faliment.
Să-ți mai
spun? Ba, ți-ai învățat și copilul că necinstea și lipsa de respect te fac
"șmecher" și plin de bani.
Să amintim
și despre corupție! Măi române, câți ai corupt tu când n-aveai răbdare să stai
la coadă, la un ghișeu, când vroiai niște facilități care nu ți se cuveneau,
când nu doreai să mai plătești taxe ca să te dai mare cu excursii pe la dracul
în praznic?
Vrei
educație? Păi de unde? Ai uitat când reclamai profesorul că ți-a tras de urechi
odrasla pentru că era obraznică? Când l-ai mutat la o alta școală, vezi doamne
că aceea e mai "cu moț", ajungând sa îți ruinezi copilul și școala?
Când îți agasai propriul copil cu meditații peste meditații pentru a demonstra
că mutarea lui la altă școală este benefică? Doar sufletul lui de copil știe
cât suferă și, nu, nu îți va recunoaște niciodată cât îl doare și cât este de
obosit, de frica să nu te supere. Când ai mulțumit ultima dată unui profesor
care, poate cu trudă și în condiții precare, ți-a făcut copilul "om"?
Te-ai întrebat cât ai contribuit tu la educația copilului tău? Te-ai întrebat
dacă tu, în locul acelor profesori, ai fi fost mai bun? Te-ai întrebat, măcar o
singura data, cât de bine i-ai făcut copilului tău? Lui sau ție? Ai uitat când,
fără urmă de considerație, ți-ai vorbit de rău părinți, copii, profesori,
vecini...? Ce faci tu pentru țara și pământul tău natal?
Ești mândru?
Când ai luat
atitudine că cineva ascultă tare muzică, în autobuz, sau că cineva face scandal
într-un loc public? Când ai vorbit ultima oară fără (CPM)bip-uri?
Ce-ai făcut
tu, ca cetățean de rând, române ? Nimic! Ai contribuit cu vârf și îndesat ori
prin tăcere ori prin participare. N-ai vrut să știi de solidaritate, n-ai vrut
să auzi de cinste, ai vrut doar vila și mașina bengoasă, chiar dacă rahatul de
la vila ta polua lacul din vecinătate și pentru pământul pe care ți-ai
construit-o ai dat șpagă la primar, să-l treacă în intravilan.
Datorită
celor ca tine au avut de suferit cei onești, cei cu bunul simț la purtător, cei
care au știut că bunăstarea nu este o consecință a șmecheriei, mitocăniei,
arivismului și lipsei de scrupule. Din cauza ta au ajuns ceilalți pribegi,
mulțumindu-se cu resturile de la masa altora, pentru că tu nu te-ai implicat,
pentru că ție nu ți-a păsat, pentru tu ai aplaudat nedreptățile de care te
foloseai să-ți fie bine trăgând după tine și o gloată de buimaci care spera că
totul va fi roz, din secunda doi, dacă te urmează.
Nu mai arăta
cu degetul spre alții! Arată spre tine!
De-aia n-ai
o țară ca afară! Pentru că te doare în bască de lege, de țară (pe care o înjuri
pe unde te duci), pentru că te doare în flecul de la pantof de toți și toate,
chiar și de mamă-ta, de copilul tău și pentru că, oricât ai primi tot ți se
pare prea puțin cât timp vine altul și-ți promite mai mult.
Ai cerut,
dar n-ai dat nimic în schimb! Nici măcar un "bună ziua" îngrijitoarei
care spăla scara blocului sau măcar... un pet în lada de gunoi!...
Silvia Cinca
D R U M U L
In rătăciri
și dorințele aflării, din zbaterea neputinței și din glasul schimbării, gândul
rătăcește în lacrimi. Si neputinți fără de har, sorbind nimicul negăsirii, aduc
dureri și întrebări ciudate. In casa cui mă aflu, dece nu-i simțul de
stabilitate aducător de liniște și regăsiri. Alerg în nopți în căutări de
locuri, în neputința aflărilor, spre a-ntâlni un metru de "acasă". Si
acesta există. Numai că-n visurile mele de noapte și în realitatea mea vie,
nimeni nu cunoaște un număr și-o stradă, un munte și-o peșteră, un nor specific
și raze de soare care ating doar locul acela, al meu, numai al meu. Si văd
întinderi și văd străzi și case-n care intru spre a avea aceeași constatare a
necunoașterii.
Si alții
sunt oamenii și altfel vorbele lor. Si iar, nimeni nu cunoaște adresa spre care
mă îndrept. Caut relații, caut referiri, caut omul care să-mi spună cu precizie
o direcție, spre a da visului un sens. Dar de zeci de ani, visul se întărește,
revine, sub alte imagini sau aceleași și întrebarea rămâne nestinsă
"care-i adresa?" "Incotro?"
Visul... se
prelungește în zi, în care caut locul de acasă, spre a revedea chipuri și a
simți căldura împlinirii. Să mă aștepte fructul copt și dulce al totului, să mă
îmbrățișeze raza de soare în dimineți senine, să simt mângâieri aducătoare de
liniște și de iubiri care lasă flacăra nestinsă să încălzească inima mea
rătăcită. Si încă voi căuta. Cineva îmi va reaminti o adresă. Pentucă ce caut
eu, există. Ce se întâmplă e doar o rătăcire prăvălită în adâncul inimii, care
nu vrea să-mi închei încă un drum al căutărilor. Stiu, într-o zi, va fi ziua
aceea, ziua în care voi încheia căutările, atunci voi afla!
Viorel Roman
Razboiul dintre evrei
si crestini / azi religii seculare
Conflictul
bimilenar dintre Sinagoga si Biserica, dintre evreii Vechiului Testament si
secta evreiasca crestina, care are Vechiul si un Nou Testament, a ajuns intr-o
faza seculara. Fara Dumnezeu.
Marea
Schisma din sec. 11, greco-ortodocsi si romano-catolici nu pun la indoiala
Biserica, in schimb dupa Schisma Occidentala din sec. 16 protestantii parasesc
Biserica universala a Romei si dupa Razboiul Religios de 30 de ani se retrag
ofensati in Temple. Case de Rugaciuni.
Dupa
Schisme, Revolutia Franceza ia o turnura tragica cand episcopatul francez
refuza in numele Romei, catolicitatii / universalitatii, sa binecuvanteza o
revolta provinciala asa ca revoltatii pangaresc bisericile si in Notre Dame din
Paris sacralizeaza cultul secular al Ratiunii, Anul I.
„Dumnezeu a
murit”, Nietzsche. Sfantului Imperiu Roman dispare dupa un mileniu si in locul
lui rasar ca ciupercile otravite dupa ploaie, nationalismul, materialismul,
scienticismul, marxismul, socialismul, comunismul, fascismul,
national-socialismul. Bomba Atomica. Razboaie Mondiale.
Dupa
Razboiul Mondial II, ortodoxo-comunismul marxist-leninist si capitalismul
anglo-mozaic continua Razboiul Religios ideologic in mantie seculara, ateista,
pana la imploza Lagarului, URSS-ului si desecretizarea esecul „Eliberararii
exploatarii omului de catre om“.
Daca sub
sovietici si anglo-americani reeducarea celor invinsi in spiritul
marxist-stalinist, idealist sau materialist al societatii de consum, era de la
sine intales, azi e surprinzator ca in Germania, Romania etc., contiuna
reeducarea maselor largi populare PC. Politically correct.
vezi O alta
perspectiva epistemologica asupra religiilor seculare, in: Nicu Gavriluta.
Noile religii seculare, corectitudinea politica, tehnologoiile viitorului si
transumanismul. ed. Polirom Iasi 2018, Bibliografie, p. 207-221
https://www.totpal.ro/viorel-roman-germania-se-auto-lichideaza/
https://www.academia.edu/38576457/Germania_se_auto_lichideaza
http://bentodica.blogspot.com/2018/06/viorel-roman-evreii-conduc-lumea.html
http://www.badpolitics.ro/evreii-conduc-lumea-viorel-roman/
https://ioncoja.ro/razboiul-dintre-evrei-si-crestini/
https://www.academia.edu/36267172/Evreii_conduc_lumea_recolonizarea
https://www.academia.edu/37712894/Razboiul_dintre_evrei_si_crestini
https://octavpelin.wordpress.com/2015/11/28/evreii-conduc-lumea/http://viorel-roman-bremen.over-blog.de/2017/09/evreii-conduc-lumea/robert-horvath-ny.html
https://d-nb.info/1025131827/04
http://armoniiculturale.ro/2016/12/19/viorel-roman-romania-2017-si-antiintelectualismul-protestant-si-ortodox/
Alex Ștefănescu
DESPRE PREACURVIE.
În tradiţia
românilor, dominată de bunul-simţ ţărănesc, preacurvia este dezaprobată, dar nu
vehement. Este dezaprobată mai degrabă cu umor, cu un sentiment de complicitate
şi, uneori, cu o secretă admiraţie. Ştefan cel Mare a fost glorificat pentru
faptele lui de arme, dar şi pentru aventurile lui galante. Dacă ar fi fost
președinte al României, nu al Statelor Unite, Bill Clinton n-ar fi avut parte
de incriminări furibunde după episodul cu Monica Lewinsky. Poate că,
dimpotrivă, i-ar fi crescut capitalul politic.
În
literatură, care este prin definiţie (ca şi visul) un spaţiu al libertăţii, au
legitimitate atât iubirile în care partenerii îşi acordă reciproc exclusivitate
(Petrarca–Laura, Romeo–Julieta etc.), cât şi trecerile fără regret ale unui
bărbat de la o femeie la alta (don Juan, Casanova ş.a.). În schimb, femeia
infidelă este pusă la stâlpul infamiei, nedreptate flagrantă, expresie a
discriminării practicate de-a lungul sutelor de ani.
Nu înţeleg
de ce preacurvia este blamată şi supusă interdicţiei de una din cele zece
porunci. Poate am să aflu pe lumea cealaltă, când vreun sfânt va avea răbdare
să-mi explice de ce trebuie considerată un păcat.
P.S. Cu
diavolii n-am să stau de vorbă.
Daniel Vorona
ca orice plantă
----------------------
(George Alboiu)
.
ţi-am văzut trupul femeie şi fată
atins de somn stătea uitat în iarbă îmbrăcat
în frageda zale a cărnii.
şi o asemenea vedere ne-ntunecă
mintea sau o
luminează cu o lumină despre care
ochii nu ştiu nimic.
era dezvelit dar învelit cu iarbă şi
cu zborul
albinelor şi cu norul ce singur
aflându-se-n cer
se apropia, se apropia în ascuns
pregătindu-şi galeşul trăznet.
era dezvelit dar ocrotit de somnul
cel mai pur şi ocrotit de nici o amnitire.
Stătea culcat cu faţa-n sus cu părul
undeva-n pământ căzut spre pieptănare, cu înserarea pe la susţiori puţină
aşteptând să-i vină noaptea
şi de cu zori armăsarii câmpiei
înnebuneau
hergheliile zdrobind roua-n copite şi
mânjii-n iepe
dormeau cu botul în ierburile
trecutului şi coamele în viitor
iar alături tropotul soarelui sau al
luceafărului în mare galop bătătorind un cerc desfrânat.
şi fruzmuseţea ta era – mbrăcată în
armura primei goliciuni,
arc încordat de-o mână nevăzută, fără
săgeată şi fără ţintă.
şi frumuseţea ta lăsa drumurile
singure şi zilele pe lângă care treceam.
şi frumuseţea ta îmbolnăvea totul
într-o clipă da-n clipa următoare câmpul vuia, gemea-nverzea şi se usca de-o
sănătate veche.
trezeşte-te din somn ţi-am spus că
uite creşte iarba peste tine de când dormi şi-n lanţuri verzi te leagă
trezeşte-te din somn şi umblă
c-altfel umblă praful peste tine cu paşi bărbăteşti.
sau stai aşa orbind trecut şi viitor
ca orice plantă.
Daniel Vorona
m-am săturat de democrația servită de
partidele ”istorice” (PNL-PSD);
românia mea are nevoie de un partid
loial românilor ” absoluți”: USR
*
ca să ieșim din bălăceală mi-aș dori
o
finală: PALEOLOGU - DAN BARNA
*
ion iliescu a fost în dec 89 ceea ce
e azi
johannis: prizonier al...
agriculturii
*
putori ale lumii; vă amintiți cum (pe
vremea noastră,
CDR)
era atacat guvernul ciorbea de mii și
mii de petrovi?
*
gloria facebook ține de ieri
până
ieri atât și nici măcar ”atât”
*
:vrei să te iert? fă-mi un rău;
caută-mă
(găsește-mă) atunci când îți este
greu!
*
:nici măcar milițiile nu ne mai
încap. țară nefericită
țară preadulce țară amară țară de
boarfe și borfași
*
cretinilor (muților și orbilor)! voi
nu vedeți că fiii /beizadelele mafiei comuniste
/interlope/securiste
studiază ”Afară”? deh, nici moscova,
nici sorbona nu mai sunt ce au fost
nu înțelegeți faptul că vor să se
întoarcă în Țărișoară: să vă fută (ca de obicei)
*
subdemensiunea culturală/ demensiunea
subculturală pe verticală a unei țări (fb) agresate
de
”poeți/autori” --
nulități/2 picioare) într-o oră: 5
likeuri ptr: George Alboiu & Gheorghe Grigurcu
*
:beau vin roșu vinul mă înghite --
sunt
nimicul fantastic -- și nimic nu îmi
sunt
*
spurcată nație! o eliberezi (prin
jertfă de ființă) de comunism/
ceaușism; după șapte zile turma te
condamnă (fără judecată)
*
bă, nefericiților, voi existați?ați
observat un fenomen care ne înghite?
la fiecare 4 ani albinosul valeriu
stoica
(legiferator al vânzărilor de copii)
apare pe ecranele jgheaburilor tv?
*
:anturajul l-a aruncat pe cruce pe
Iisus Hristos şi acum nu avem ce respira
(-- înconjurat de flăcări ce mă apasă
e sufletul meu --- noi
am întrebat n-am ascultat niciodată
ce va cânta cocoșul --- noi suntem
ultima generație fără coaie ce vom
face? -- ) nu reușim să
dăm o petrecere prin lumina din
mormânt să ne scoborâm mai sus mai jos
*
bă, copii ai durerii, dacă nu mă
citiți/studiați ce
plm mă tot împrieteniți pe mess
*
pentru că n-am nevoie de iertare ---
cine sunteți
voi, morților? --- nu pot să vă iert
*
:omul întrerupt începea să plângă
privind cu nemaipomenită ură în interior
.
și nici măcar nu ne atingeam și brusc
lumea arabă culegea furnici exotice
leuștean și ghimbir pentru o nouă
lege care să-mi prelungească mădularul
.
făptura ta se desfăcea -- să o
primesc --
fundamentalistă ca o foaie de
plăcintă
.
odată la o sută de ani îmi schimbam
culoarea izmenelor fugeam în religia
mea împreună cu kierkegaard să bem o
supă și să putem funcționa fericiți
*
:m-a părăsit puterea sunt mort
printre morți îmi corectez trupul ca o marionetă
--- am fost primul care a ridicat
piatra am aruncat
cu ea după mine
după vrăbii și porumbițe după unii şi
după alţii ---
m-a părăsit trupul Te arăt acolo unde
mă întorc îmi recunoști sufletul mediocru
*
să nu ne mai ”rortim în jurul perei
ghimpoase”
fără ”Franco” Spania ar fi rămas... o
țigănie
*
cancerul: arta de a trăi, arta de a
te căuta!
*
:în roşu aprins prin înfrânare nu
prin desfrânare încep să mă sting --- sunt
aruncat din om în afară mea --- după
cum
spun hronicile mitropoliților și
sihaștrilor --- prin autoguvernare
încep să
îndeplinesc criteriile de a mă numi
cârpă copil câine --- șerpii ocolindu-mă
*
”Tatăl nostru”! de aici ar trebui să
(re)înceapă
uimitoarea (re)formă a României
*
să ne grăbim îmi zice șarpele din
mine să
ne
absorbim până nu se termină Dumnezeu
Şerban Foarţă
C A N T I L E N E
1. Şedea pe treptele de lemn
ale abruptei scări, – când eu,
văzând-o, i-am făcut un semn
că am văzut-o... Era greu
să fac cei şase-şapte paşi
care ne despărţeau şi lângă
ea să m-aşez, – căci nu în paşi
se măsura distanţa încă
de străbătut, de răzbătut,
după tereştrii-mi paşi dintâi...
Îi surâdeam, dar abătut...
În juru-i, înfloreau lămâi,
de floarea cărora, nedemn
eram, căci mă aflam departe
de treapta scării lungi de lemn
pe care ea stătea, aparte
ca-ntr-un, de neatins, desemn.
În juru-i înfloreau lămâi:
ea se afla-ntr-un Limonariu,
grădină-n care nu rămâi,
nici, baremi, intri, – fără voia
preasfinţilor din Sinaxariu…
Era într-asfinţit, în Joia
cea Verde, când Isus în două
frânge aluatul sfintei azimi
din care,-apoi, ne dă şi nouă,
după ce l-a-nmuiat în vinul
împărtăşaniei…
... Ceasul nouă
ne-a prins pe-aceleaşi bănci de lemn
fără speteze, să te reazimi;
ardea, în candeli, untdelemn
chiar dacă nu eram din cinul
duhovnicesc, – iar Limonariul
în care,-n rugă fără grai
şi-n lacrimi, o vedeam pe ea,
adiau mirozne,-n jur, de Rai
şi-o linişte în care cariul,
rozând lemn sfânt, se auzea…
2. Stând eu cu cartea pe genunchi
(cu cea mai tristă dintre toate)
sau sprijinindu-mă în coate, –
o lacrimă de veşted trunchi
de salcie-mi cade dintre pleoape
şi-obrazul filei, iată,-i umed!
Iar de departe, mă încumet
să cred că i-s aproape,-aproape...
Şi-abia de o aud pe scări,
căci e-ncălţată cu mănuşi,
în timp ce câini, de după uşi,
o latră, – şi-astea sunt ocări
pentru acela ce-o aşteaptă
în capul scărilor, la catul
al III-lea, unde Păcatul
mai are de suit o treaptă.
3. E-un spaţiu nul pe care òm nu-l
cunoaşte dacă nu-i e dat
sfânt harul rugii. – Niciun lat
de palmă, între ea şi Domnul.
Să fi fost ora-n care somnul
ţi-l încă dormi, în dulce pat,
când ea se va fi fost surpat
în rugăciune, întru Domnul.
Ea auzea ce n-auzeam:
bătăi de aripi largi de înger;
lăuntric, aş fi vrut să sânger,
dar numai pleoapa-mi umezeam
cu-o apă searbădă, – deloc
de roşul frunzelor de sânger.
Sub aripile mari de înger
eu nu aveam, pesemne, loc,
pe când, străafundată-n sine
sau smulsă sieşi, ca-ntr-un rapt,
glasu-i neglasnic era apt,
doar el, să suie către Tine, –
Ce-o să mă ierţi că, sacrileg,
eu aş fi strâns-o,-n braţe, tocmai
atunci, mai mult ca-n orice lòc mai
nesfânt, – când îngeri (un întreg
sobor), din nimburile lor,
i-urzeau cămaşă,-n jur, de zale,
sub bolta mănăstirii Tale,
cu, pe azururile-i pale,
tivit cu aur, câte-un nor.
4. De măsura-s-ar anu-n toamne, –
doar una a trecut de când
mă tot rugam, pe seară,-n gând :
„Fă-o să mă iubească, Doamne!”,
pe ea pe care-o am văzut
în josul unei scări de lemn,
făcându-i semn
c-o am văzut, –
nimic mai mult decât un semn;
când ochiu-mi, poate,-a străvăzut
cât i s-a-ngăduit să cate,
în inima acelei doamne,
acelei donne-angelicate,
în alb, – iar îngeru-mi căzut,
pe seară, Celui nevăzut
i se ruga cu glas scăzut:
„Fă-o să ne iubească, Doamne,
fă-o să ne iubească, Doamne!”
[Ş. F., 2012]
Pusa Roth
Singurătatea omului
Să-ţi faci puţini prieteni. Din tine
nu ieşi.
Căci prea des falsitatea credinţa
ne-o înfrânge.
Când ţi se-ntinde-o mână, ‘nainte
de-a o strânge,
Gândeşte-te că poate te va lovi-ntr-o
zi.
Să nu-ţi dezvălui taina din suflet
celor răi.
Nădejdile, – ascunse să-ţi stea de
lumea toată.
În zâmbet să te ferici de toţi
semenii tăi,
Nebunilor nu spune durerea niciodată.
O, tânăr fără prieteni mai vechi de
două zile,
Nu te-ngriji de Cerul cu-naltele-i
feştile!
Puţinul să-ţi ajungă, şi zăvorât în
tine,
Tăcut contemplă jocul umanelor
destine.
Pe cei curaţi la suflet şi luminaţi
la minte
Neîncetat să-i cauţi. Şi fugi de
tonţi şi răi.
Dacă-ţi va da otravă un înţelept, s-o
bei -
Şi-aruncă antidotul, un prost de ţi-l
întinde.
Renume de-ai să capeţi, hulit vei fi
de vulg.
Dar dacă te vei ţine departe de
mulţime,
Uneltitor te-or crede. Cum, Doamne,
să mă smulg,
Să nu mă ştie nimeni şi să nu ştiu de
nime?
Mai toarnă-mi vinul roşu ca un obraz
de fată.
Curatul sânge scoate-l din gâturi de
ulcioare.
Căci, în afara cupe-i, Khayyām azi nu
mai are
Măcar un singur prieten cu inima
curată.
Cel care are pâine de astăzi până
mâine
Şi-un strop de apă rece în ciobul său
frumos,
De ce-ar sluji pe-un altul ce-i este
mai prejos?
De ce să fie sclavul unui egal cu
sine?
Când zările din suflet ni-s singura
avere,
Păstrează-le în taină, ascundele-n
tăcere.
Atât timp cât ţi-s limpezi şi văz,
şi-auz, şi grai -
Nici ochi şi nici ureche, nici limbă
să nu ai.
Nu ştie nimeni taina ascunsă Sus sau
Jos.
Şi niciun ochi nu vede dincolo de
cortină.
Străini suntem oriunde. Ni-i casa în
ţărânâ.
Bea – şi termină-odată cu vorbe de
prisos!
Târzii acum mi-s anii. lubirea pentru
tine
Mi-a pus în mână cupa cu degetele-i
fine.
Tu mi-ai ucis căinţa şi mintea
îngereşte.
- Dar timpul, fără milă – şi roza
desfrunzeşte...
Puţină apă şi puţină pâine
Şi ochii tăi în umbra parfumată.
N-a fost sultan mai fericit vreodată
Şi niciun cerşetor mai trist ca mine
Atâta duioşie la început. De ce?
Atâtea dulci alinturi şi-atâtea
farmece
În ochi, în glas, în gesturi – apoi.
De ce? Şi-acum
De ce sunt toate ură şi lacrimă şi
fum?
Bătrân sunt, dar iubirea m-a prins
iar în capcană.
Acum buzele tale îmi sunt şi vin şi
cană.
Mi-ai umilit mândria şi biata
raţiune,
Mi-ai sfâşiat vestmântul cusut
de-nţelepciune.
Tu vezi doar aparenţe. Un văl ascunde
firea.
Tu ştii de mult aceasta. Dar inima,
firava,
Tot vrea să mai iubească. Căci ni s-a
dat iubirea
Aşa cum unor plante le-a dat Alah
otrava.
Omar Khayyam
Marilena Tiugan
arhimedică
străină de impactul efectelor
pasărea îşi leagă aripile de o inimă
omenească
într-o lecţie de zbor
îi trage în afară corpul din adâncuri
de ape tulburi
pavate cu pulberi de pe coifuri şi
feţe de învingători
în loc rămâne
amprenta unei statui
de zeu al bucuriei mai cautând încă
fericirea pământească
în acele clipe ce strâng în ele tot
posibilul
neostenit să-l reînvie
în ultimă instanţă e luat la
întrebări
actul final
un amănunt ţâşnit din simţire
din întrebare sau din sminteală sau
din naivitate
în febrile clipe de căutări în murire
a celor câţiva stropi de nemurire
reală
trăire cerească pe pământ
Dorin Croitor
Într-o altă viață
mă voi muta tot aici
doar cu un etaj mai sus,
să termin ce aveam de văzut,
să văd ce aveam de înțeles,
să înteleg ce am de spus...
Vei fi cu mine de la o vreme,
și fără să ne fi dorit
vom avea aceeași ochi.
*
Pe cerul sub care-ți porți surâsul
ți-am tatuat toate cocoarele
întârziate,
iar tu, recitând zborul toamnei,
le ajuți cu largul seninul tău
să prindă din urmă timpul,
cel vânt care nu întoarce decât
troița raspântiei
ca pe o giruietă a împăcării,
dinspre nerăbdare spre aşteptare.
Nu cocoarele pleacă,
privirile noastre îşi urmează dorul
regăsindu-se,
ca două caravane ale senzualității
rătăcite în amurgul pustiei,
ca două toamne ale aceleiași gutui
luminoase,
ca două lacrimi calde căutând
prăpastia sânilor.
*
Nu mai primesc decât sfaturi
de colecție!
Nu mai dau decât sfaturi despre
cum se deschide umbrela de soare
atunci când îți vine să stranuți
de fericire!
Adrian Bucurescu
Alter Ego
În amurg, între minus și plus,
Cade craiul de săgeți răpus.
Gata e racla de monarh absolut
În care mâine va pogorî în lut.
În desfrâu de flori și lumânări
aprinse,
Îi lucesc la priveghi pletele ninse.
Se odihnește, gata, se odihnește,
Moartea, doar moartea îi mai priește.
Norodul se adună și-l plânge,
Menestrelii în cânturi picură sânge.
Ce a fost a fost. Un nou monarh
absolut
Va domni și cândva se va duce în lut.
Lutul e mereu primitor cu toți craii,
Cu oștenii, cu poeții, cu caii,
Cu bărbați și femei, cu jivinele,
Cu tot răul și cu tot binele.
Iar când planeta se va spulbera,
Printre stele oasele ne-or zbura,
Și în acel uriaș cimitir
Va ploua cu aiasmă și mir.
Ne-om reîntrupa cu vreun rost
Pe o altă planetă precum am fost?
Doamne, eu voi mai fi precum eram
Pe când, fiind băiet, păduri
cutreieram?
Cristi Neacsu
Fără 3, fără 6, fără 9,
fără 12
(Dialog
cu Satan)
mă rostogoleam sfârșindu-mă
în pendula mută fără culori pe
cadranul solar,
mă consumam orb între gratiile fără
3, fără 6, fără 9, fără 12,
și eram prizonierul pendulei fără
forme
așteptând jalea cucilor crucilor spre
asfințitul memoriei
care apasă liniștea molcomă-n
timpanele raclei,
pândind-o, izbăvitoare.
eram prizonierul pendulei fără chip,
fără grai, fără brațe,
fără metafore spânzurate endemic de
lustre latente,
ma consumam orb în metastaza fără 3,
fără 6, fără 9, fără 12,
închisoarea mea nu mai avea
coordonate,
tăcerea preistorică mă prelingea din
spațiul fără gluten
ca pe un grăunte filiform
scurgându-se-n alter ego ,
antimateriei, pândindu-l.
eu ți-am spus, poete,
în jalea cucilor crucilor
nu plâng oarbe doar culorile
neîntrupate-n roze,
curg lacrimi și-n spinii lor..
eu iti aud vocea din genuni, diavole,
dincolo de penumbre adastă
geometriile absurde
și tu mă aștepți la porțile
necuprinsului
cu care o să mă învelești curând,
fără 3, fără 6, fără 9, fără 12,
și fără interspații.
vinde-mi timpul tău, poete..
în pendula ta nu mai sunt minute de
risipit,
clepsidra ți-a măcinat oasele-n
nisipul sortit,
vinde-mi aerul rămas, să mă desfete !
vinde-mi aerul tău, omule..
prin pendula ta mută nu zboară decât
cucii
orbiți în jalea incoloră din
intersecția crucii,
vinde-mi ce nu mai respiri, gnomule !
de ce ții morțiș să pieri în
străfundul tinei
ca un prea bicisnic duh pământean,
ce bogății neînchipuite te au gardian
de nu vrei să-ți lași colivia în
plata vinei
când Infinitul te vrea-n el, aidoma
jivinei !?
așa-l tot îmbia diavolul
necuprinsului pe om, văzându-i scurse puterile,
așa-l amăgea Satan, în colivia
cucilor crucilor ocrotindu-i averile,
l-ar fi vrut topit, imaterial, în
infinitul negru, în marele necuprins,
și-l îmbia, hai vino, omulețule,
pășește afară, gnomule, rugul ți-e aprins !
și-i tot dănțuia Satan, de
jur-împrejurul clepsidrei cu trei fire de nisipuri,
și-i tot răsucea-n ghearele-i negre
pendula mută, cu aerul pe sfârșite,
și-l jeleau cucii, îl jeleau crucile,
ar fi rămas fără memorii, fără ispite,
fără 3, fără 6, fără 9, fără 12, un
poem fără poeme în spațiile fără chipuri !
să-ți vând timpul meu, proclete !?
puțin mi-a fost, puțin mi-a mai
ramas,
și-l voi slăvi-n poeme de pripas
până m-oi săvârși în ele, de să te
îmbete !
să-ți vând aerul meu, ție, jivină !?
doar când s-o răsfira ultimul grăunte
în nisipul-ofrandă și din munte
o zbura jalea cucilor pe cruci, cea
divină !
aceste două, mi-s bogățiile cele
pământești,
îmi trăiesc spațiul, îmi respir
netimpul,
și-mi venerez crucea sorții suindu-i
Olimpul...
nu am nimic de vânzare, în curand mă
topești
și-o să-ți viu neviu în Infern,
cu-ale mele povești !
eu nu sunt spațiul,
eu nu sunt timpul,
sunt doar viața dintr-o pendulă mută
ruginindu-și nisipurile-ofrandă,
pe drumul spre Infern.
și mă cheamă clepsidrele pline
ca pe un grăunte viu și pribeag
rătăcind pe aripa poemului fără nume
în căutarea deșertului din ele,
mă strigă din Purgatoriu.
mă ispitești diavole,
nu-ți vreau necuprinsul amăgitor,
sunt pământean și voi sfârși în
pendula mută
până la
fără 3, sau fără 6, sau fără 9..
voi fi ultimul grăunte
ascuns sub aripa poemului fără nume,
ostoindu-le jelania divină, cucilor
crucilor,
în alt Paradis.
………………………………………………………..
tic-tac tic-tac tic-tac...
eram ultimul grăunte
și mă rostogoleam sfârșindu-mă...
corvin-cristian neacșu/
Fără 3, fără 6, fără 9, fără 12
Petru Ioan Garda
Fabula scrisă pentru concursul de la
Vâlcea
Tema: Lingușeala
Motto: Lingua
LEUL ȘI VULPEA
Domnea în junglă, peste munți,
câmpii,
Un leu imens, cu coamă mare, creață,
Și cele mai umflate fudulii
Din câte-aveau toți leii încă-n
viață.
Își alungase, rând pe rând, rivalii,
Leoaicele doar el să le iubească,
Și obligă supușii lui – vasalii,
De curte și palat să se-ngrijească.
O vulpe, ce muncea ca secretară,
Șireată cum sunt vulpile-n povești,
Se-apropie de dânsul într-o seară,
Spunându-i: “ce bărbat, o, sire,
ești!”
Și stărui așa, lingușitoare,
În juru-i învârtindu-se mereu:
“Ce crupă și ce coadă, ce picioare,
O, ce n-aș da să-ți fiu leoaică eu!
Ești cel mai leu din sute, din o mie,
Să știi că de la curte nu mă duc
‘Nainte să-ți măsor o fudulie,
Că vreau s-ajungi cu ea în Guinnes
book!
Vai, sire dragă, numai de-o privesc
Puțin din dos și mi se zbate cordul,
Mă lasă, așadar, s-o cântăresc
Și-n două zile-ți validez recordul!”
Ca orice rege, leul, vanitos,
Voind ca toată lumea să vorbească
De cât e de bărbat și de vânjos,
Marșă pe invitația vulpească.
Atunci șireata, pofticioasă tare,
Se-apropie cu zâmbetu-i ștrengar
Și-i smulse fudulia cea mai mare,
Cu gura, să o ducă la cântar!
Iar leul, îngrozit și siderat,
Urlă, dând frâu durerii lui și urii
Și umilit și schilod și turbat,
Se-ndepărtă în beznele pădurii.
Morala se deduce ne-ndoios:
Oricât ți-ar fi de mare “avuția“,
Și-orcât ești de-ngâmfat, de vanitos,
Ascunde-ți, cât se poate, fudulia.[1]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu