Gheorghe Velea sau
Lectia Naturii
Se apropie
iarna cu sarbatorile ei importante, cu un timp al meditatiei tihnite si al
amintirilor; asadar socot nimerit sa-l readuc din trecerea vremii pe artistul
Gheorghe Velea, cel care a amprentat puternic-prin viata si opera-lumea
culturala a urbei. A facut parte dintre cei citiva plasticieni proteici care au
asezat Bacaul pe harta artistica a tarii, coagulind efervescenta unor tineri
(pe atunci) care au alcatuit din mers o filiala dinamica si valoroasa pe plan
national.
A vazut
lumina zilei la Piatra Neamt si a absolvit liceul " Petru Rares" din
localitate aratind din copilarie o fascinatie speciala fata de operele de arta
si de exercitiul artistic necesar. Institutul de Arte Plastice "Nicolae
Grigorescu" din Bucuresti i-a cunoscut debutul la sectia de sculptura dar
placerea de a picta si desena l-a facut remarcat de catre maestrii Corneliu
Baba si Alexandru Ciucurencu fiind transferat la Pictura, absolvind la clasa
lui Corneliu Baba si Aurel Vlad in 1966.
La Bacau
desfasoara o ampla si dedicata activitate pedagogica ca profesor sau inspector
scolar. In 1990 a avut un aport substantial la infiintarea Liceului de Arta
"George Apostu" adunind in jur multi tineri creatori impreuna cu care
a initiat si organizat tabere in mijlocul naturii, devenit in timp chiar
internationale. O boala necrutatoare l-a condus in lumea umbrelor in primavara
anului 1996.
Iradia un
umor hitru, cu subintelesuri si s-a straduit sa treaca dincolo de imaginea
vizibila cautind ideea sau esenta motivului natural dar si armonia legilor
plastice. Pomii, florile sau chiar oamenii au fost redusi la maxima
simplificare, mai mult pretexte ale multiplelor combinatii subiective, originale,
ale reperelor tematice transpuse in rezolvari compozitionale si cromatice prin
limbajul plastic personal. Timpul scurs atesta mai bine valoarea demersului
artistic si sinteza fericita de modernist clasic. A fost irepresibil atras de
peisajul natural al padurii sau al satelor risipite dar in egala masura a
pictat naturi statice cu flori sau portrete printr-o maniera lesne
recognoscibila in care detaliile se pierd in cadrul compozitiei si cromaticii
care il definesc artistic si spiritual.
"Profunzimea
viziunii lui tine de arta de a privi si iscodi un topos: satul" ne spune
criticul Valentin Ciuca , caruia ii aroga valente arhetipale, o farama de
eternitate, consacrata printr-o relatie sacra. "Lectia naturii e una a
maretiei prin simplitate. Artistul a deprins taina si-si adeveaza comportamentul
si recuzita unor principii elementare. De aceea tonul cromatic e mai
intotdeauna grav. Armonia constructiei grafice se realizeaza prin previzibile
alternari de planuri in adincime, marcate cel mai adesea prin succesive
degradeuri ale culorilor de fond. Privirea alearga sprinten in primele registre
si se pierde in fundaluri incarcate de misterul departarilor. Transparente, mase
compacte, valori, vibratii sonore. Peisajul vast poate dobindi ritmuri de
rapsodie” nota acelasi Valentin Ciuca in "Exercitii de fidelitate" ed
ART XXI,2007.
Daca intr-o
prima etapa artistul metamorfoza lectia babista prin tonuri saturate,
substantiale sustinute intr-o cromatica intensa inviorata prin accente
surprinzatoare; mai apoi tusa se elibereaza destinsa dar bine controlata emotional
si empatic intr-o expresivitate fulguranta si dinamica. Pare ca expune motivul
dintr-o suflare insa aceasta e rodul unor acumulari si asimilari indelung
cumpanite, care au rodit in timp asigurindu-i originalitatea. Nu pot trece
peste citeva lucrari importante, in ciuda riscurilor,pentru ca fiecarea tablou
nareaza si coloreaza povestea locului ales. "Iarna la Darmanesti",
"Valea Budului", "Liziera de copaci ", "Iarna la Gheraiesti", "Case la
Luncani", "Tescani, aleea cu plopi", "In amurg" au
respiratia capodoperelor si a crezului artistic al lui Velea cel care a
continuat expresiv mostenirea vizuala a maestrilor sai declarati Dumitru Ghiata
si Corneliu Baba. Chiar daca insusi artistul se declara fascinat de
peisagistica, indraznesc sa afirm ca naturile statice cu flori sunt chiar mai
provocatoare, deoarece ofera posibilitatea de a-si etala virtutile de colorist
prin subtile efecte cromatice. Reduse la pete abia conturate, florile lui
Gheorghe Velea demonstreaza sensibilatatea speciala si stiinta cromatica ce ii
potenteaza efectele de mare rafinament. Respiratia coloristica mai vie si mai
diversificata, plina de creativitate conduce privitorul catre admiratie
neconditionata.
"Abia
simtita, respiratia culorilor cuprinde incet cadrul, ca un lichid ce se supune
constrangerii formei care il contine. Marile suprafete vibrate sunt sparte la
un moment dat de pata indrazneata a unui vas, a unei draperii de un alb abia
modelat, brusc, echilibrat perfect, pe care-l ghicesti indelung lucrat,
cantarit, amenintat de cite un element care din simplu detaliu devine solist.
Acuratete,
pretiozitate in sensul bun al cuvintului, caldura si lumina interioara
discrete, constante, o grija aproape pedanta pentru viata culorilor, sau altfel
spus, citeva din trasaturile picturii lui Gheorghe Velea" scria Anamaria
Baciu.
Iarasi
enumar niste lucrari reprezentative desi citatul de mai sus spune aproape
totul. "Vas si pahar cu flori","Dumitrite", "Crizanteme
cu dumitrite", "Flori cu lamiie", "Mere si flori", "Natura moarta cu flori", alcatuiesc
la rindul lor o directie stenica, optimista a preocuparilor artistului.
Pictorul a
abordat si portretisca, animat de intentia devoalarii chipului interior al
subiectului, trasat cu mare parcimonie stilistica, mai degraba supuse logicii
compozitionale si constructive. Extraordinare marturii sunt date de
"Autoportrete" adevarate "cimilituri" vizuale care-l
definesc in fata posteritatii, realizate cu o fina si tandra autoironie.
Incheiem
apelind din nou la consideratiile lui Valentin Ciuca, cel care semnaleaza
solitudinea interioara a lui Ghe Velea ( semnatar ludic VeGhe) altoita pe
fondul unei boeme de extractie nobila, interbelica.
"Expresia
de nobil dostoievskian transfigura atitudinea unui sihastru. Numai astfel isi
putea explica de ce opera de arta este locul unde se intilneste Dumnezeul din
noi cu cel din afara noastra."
Radu Ciobanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu