Vasile MENZEL
Amintiri de neuitat
Pe vremea
„dezgheţului”, când galantarele şi rafturile restaurantelor nu mai erau goale,
Păstorel Teodoreanu susţinea în revista Magazin o Cronică gastronomică, iar
Maria Tănase cânta la redeschisul restaurant Continental de pe Calea Victoriei,
acompaniată de Fărâmiţă Lambru. În pauză, cântăreaţa mergea în bucătăria
localului să fumeze cu sete două-trei ţigări una după alta, împreună cu
instrumentistul, care tocmai îşi instalase telefon şi se furlandisea faţă de
personalul restaurantului, sunând acasă. Într-una din seri, întrebându-şi în
receptor nevasta ce îi gătise, după primirea răspunsului, o îndemna: „Da’ să
pui, fă, în tocană şi-o foaie de dafin… şi pune şi niţel piper.” Plictisită,
Maria Tănase îi recomandă, între două fumuri de ţigară: „Spune-i, mă, să pună
şi nişte ca..t!” Prompt, acordeonistul se execută: „Doamna Maria zice să pui şi
nişte ca..t, pentru că vine şi dumneaei la masă.”
Maria Tănase
Un alt
turneu al unui artist străin care a lăsat urme adânci la Bucureşti, mai ales în
cartierele mărginaşe, a fost cel întreprins în 1958 de actorul şi cântăreţul
indian Raj Kapoor, protagonistul filmului „Articolul 420″. Raj Kapoor a apărut
şi la noua televiziune – care emitea din 1957 – şi a înregistrat un disc la
Electrecord cu piesa „Avaramu” din coloana sonoră a filmului. Pe canavaua
acestuia lăutarii au dat la iveala o manea care s-a cântat apoi ani de zile
prin bodegile de la periferie: „Pe Şoseaua Colentina/ trece Rita cu maşina/ şi
golanii după ea/ Ca să-i umfle camera.”
În anii 1959-’60-’61
nu era politic să ai automobil. Omul bine cotat avea motocicletă şi magnetofon
Tesla cehoslovac. Motocicleta cea mai şic (SIMSON) era importată din RDG, de
250 cm3 şi Jawa cehoslovacă. Mai existau Zundapp şi BMW, unele cu ataş, dar
acelea erau din timpul sau dinaintea războiului. La sfârşit de săptămână,
bucureştenii cu motociclete plecau împreună cu soţiile sau cu prietenele spre
Snagov, Mogoşoaia, Pădurea Pustnicul sau pe Valea Prahovei. La petrecerile date
în apartamente particulare, sâmbăta seara, magnetofonul era un simbol de
modernitate şi înlesnire. În anturaje mai modeste, cu acelaşi prilej, se puneau
la patefon discuri cu Dorina Drăghici, Nicu Stoenescu, Ioana Radu sau Mia
Braia. După discuri de patefon dansau şi elevii din ultimele clase de liceu
atunci când mergeau în excursie la munte, şcolile medii având patefon în
dotare.
În fostul
local „Modern”, aflat în capătul dinspre Calea Victoriei al fostei străzi
Sărindar, s-a deschis în 1958 restaurantul “Berlin”, cu specific culinar
german, decorat de către un arhitect din Republica Democrată Germană. La etaj
exista un bar cu taburete înalte, unde berea blondă Radeberger, îmbuteliată în
sticle de o jumătate de litru, era servită în sonde.
restaurant
Multe dintre
restaurantele bucureştene fuseseră rebotezate: „Capşa” devenise „Bucureşti”, de
pildă. „Athenée Palace” îşi păstrase însă hramul şi-l păstrase şi pe Petrică
Johnson, barmanul de culoare de pe vremuri. „Hai la atenepalace, unde nouă mult
ne place!” La Capşa (tot aşa îi zicea lumea) şi la Athenée Palace venea noua
elită intelectuală fidelă regimului aflată la loc de cinste între privilegiaţi.
În cele două braserii, mai puteau fi văzuţi şi scriitori interbelici, străini
de grațiile noului regim, precum poetul Ion Barbu sau Păstorel Teodoreanu.
Acesta din urmă, puţin grizat, într-o seară, ieşind de la Athenée Palace, a
scos o bancnotă de 5 lei vrând să i-o dea portarului – credea el – galonat şi
plin de fireturi, cu rugămintea: „Adu-mi, te rog, un taxi.” Poetul îl
confundase pe portar cu un amiral venit la o recepţie. Indignat, acesta şi-a
declinat identitatea, ameninţându-l cu arestarea pe poet. „Atunci, adu-mi un
vapor”, a răspuns Păstorel…
cofetarie
În apropiere
de „Athenée Palace”, pe locul actualului Hotel „Bucureşti”, într-un imobil prăbuşit
la cutremurul din 1977, îşi continua existenţa, la parter şi la primul etaj,
Cofetăria „Nestor”, rebotezată „Republica”. La etaj, cofetăria avea aspectul
unei braserii elegante. O frecventau domni de pe vremuri, cu părul alb sau
grizonat, îmbrăcaţi pedant, unii arborând batista la buzunarul de la piept al
hainei. Aici se serveau café-frapé şi Mazagrin cu pai lipit de sticla brumată a
sondei, bere germană, vermut italian, coniac indigen, citron pressé şi
oranjadă. Specialităţile de cofetărie erau pregătite după reţete vechi, adesea
de către aceiaşi oameni din epoca anterioară instaurării comunismului. Se
serveau la “Nestor” profiterol, tort şi merengue-glacé, îngheţată simplă ori
asortată cu frişcă şi 1langue de chat”, Coupe-Jacques, Krantz, Joffre, Parfait
Maréchal, prăjituri Bibescu, cărora ulterior li s-a spus Tosca, picromigdale,
alune de pădure pudrate fin cu sare, cafea turcească şi cafea-filtru. La
parter, pe lângă bomboanele cu vişine trase în ciocolată şi fructele confiate,
se vindeau fondante. O braserie cu scaune înalte împrejurul barului fusese
deschisă la parterul unui bloc interbelic de pe Bulevardul Nicolae Bălcescu
(noul nume) care se învecina cu Biserica Boteanu. Întrucât veneau studenţi de
culoare, nu puţini în Bucureştiul epocii, i s-a spus „Katanga”, porecla
substituindu-i numele. În apropiere de „Katanga”, pitit în gangul de lângă
magazinul „Unic”, era faimosul băruleţ „La Chinezu”, loc frecventat de
sportivii de performanţă care, după ce luau masa la cantina CNEFS, situată pe
la colţul bulevardului Magheru cu strada Dem. I. Dobrescu, veneau să bea o
cafea şi să mai stea la taclale.
Cofetăria
„Nestor”, rebotezată „Republica”.
Primele două
congrese ale Partidului Muncitoresc Român se desfăşuraseră în Sala Ateneului.
Apoi, Ocârmuirea s-a gândit să înalţe o clădire anume pentru ele şi aşa a fost
construită la sfârşitul anilor ’50 Sala Congreselor cu o capacitate de 3.600 de
locuri, în spatele fostului Palat Regal. S-au demolat case vechi pentru ca noul
edificiu să fie înconjurat de o duzină de imobile dominate de un bloc turn cu
14 etaje. La parterul unuia dintre acele blocuri mai există şi azi magazinul
„Filatelia”, inaugurat în 1960, iar în capătul opus, colţ cu strada Ştirbei
Vodă, la parterul altui bloc, s-a deschis tot atunci un restaurant-expres
spaţios, modern pentru acele vremuri, în care se putea lua masa de prânz,
compusă din două feluri de mâncare, cu circa 10 lei.
După ce în
Sala Congreselor s-a ţinut, în iunie 1960, al treilea conclav al partidului
unic, au început să fie proiectate aici filme, îndeosebi premiere, i s-a zis
Sala Palatului şi, din 1962, au început să cânte pe scena ei solişti străini.
Între primii, Domenico Modugno. În iarna lui 1962, Modugno a cântat aici “Aleluia”
şi câteva din compoziţiile sale: „Volare”,„L’uomo în frak”, „Piove”, rămasă
multă vreme în amintirea românilor prin refrenul „Ciao, ciao, bambina“. A
înregistrat şi el un disc la Electrecord. În acelaşi an, a mai cântat o celebră
soprană peruviană de coloratură, Imma Sumah, apoi Claudio Villa, făcând furori
cu „Un tango italiano”. Era vremea muzicii uşoare italiene – din 1964
Televiziunea Română începe să retransmită Festivalul de la San Remo. Însă noul
“dezgheţ” adusese cha-cha-ul, muzica latino-americană, concomitent cu
bomboanele cubaneze (din trestie de zahăr, colorate, în formă de inimioară) şi
twist-ul.
Unele case
din Rahova, chiar dintre cele aflate pe strada principală a cartierului, aveau
bănci la intrare. Vara, spre sfârşitul zilei, se aşezau acolo la taclale
bărbaţi şi femei – oameni trecuţi de prima tinereţe. Alţii veneau din vecini cu
scaunele lor. Discutau, fumau, ronţăiau seminţe cumpărate cu 25 de bani
cornetul. La sfârşitul anilor ’50 încă îşi mai aminteau de… Postul
Festivalului.
Festivalul
Mondial al Tineretului – București, 1953.
În 1953
avusese loc la Bucureşti Festivalul
Mondial al Tineretului. Participaseră numeroşi străini, îndeosebi oameni de
stânga, din partidele comuniste occidentale; alţii veniseră din Asia sau din
America Latină. Aveau prilejul să vadă cum se trăieşte într-o ţară condusă de
comunişti. Pentru ca Bucureştiul să pară un oraş bine aprovizionat, chiar
îmbelşugat, cu 2-3 luni înainte, Ocârmuirea începuse să drămuiască drastic
mâncarea şi băutura, astfel încât în săptămânile premergătoare Festivalului nu
se mai găsea aproape nimic de cumpărat în magazine. Timp de două luni nu se
vindea nicăieri (nici în localuri) un gram de băutură alcoolică. La sfârşitul
„postului”, au fost oameni care au leşinat, au făcut infarct sau chiar au murit
pentru că abuzaseră de bere, ţuică sau vin.
Alţi colegi,
în ziua de Ignat, înainte de începutul vacanţei de iarnă, aduceau la şcoală
şoric din porcul tăiat şi pârlit cu paie în propria curte. Curţile din Rahova
erau fabuloase. Într-una dintre ele, copleşită de bozii, oţetari şi salcâmi,
despărţită de un maidan printr-un gard cu uluci, zăcea epava unei trăsuri cu
coş şi felinare. Mă suiam în ea atunci când mergeam la copiii familiei Slabacu
– macedoneni. Erau şi aromâni în Rahova, îndeosebi foşti negustori, şi
învăţasem ceva din graiul lor, folosit ca o limbă secretă. În alte curţi
existau fântâni săpate în pământ, garaje dezafectate, coteţe de porci, găini în
libertate râcâind după râme, voliere de porumbei. Primăvara izbucnea liliacul,
iar o lună mai târziu, când curţile erau pline de flori şi verdeaţă, unii
scoteau difuzorul afară, agăţându-l într-un pom.
Oamenii care
nu aveau bani pentru aparat de radio şi abonament cumpărau un difuzor pentru
care plăteau o taxă lunară la Staţia de radioficare. Aceasta retransmitea
unicul post naţional, astfel încât difuzorul era un radio cu un singur program.
Aparatele din comerţ erau concepute anume (nu aveau decât unde medii şi lungi)
ca să nu poată capta „Vocea Americii” sau „Europa liberă”, altminteri bruiate
puternic, privilegiu de care se bucurau radiourile produse înainte de război.
La petreceri se dansa după muzică de patefon, redată pe placi de 78 de turaţii,
având imprimate o melodie pe faţă şi alta pe revers, care se făceau ţăndări
dacă erau scăpate pe jos.
Patefonul
era pick-up-ul vremii, ace pentru el vânzându-se în orice librărie sau
papetărie. Oamenii cu pretenţii discutau despre “menajul” (aşa i se spunea
căsniciei) Dorinei Drăghici cu Nicu Stoenescu, tenor de muzică uşoară şi
interpret de romanţe, care îl imita pe Tino Rossi. Această pereche era în
vârful topului. Cântau amândoi un şlagăr dulceag, „Firicel de floare-albastră”.
Dorina
Drăghici și Nicu Stoenescu.
Toamna, dacă
aveau şi gradină, unele localuri, precum „Strugurel”, sau cel de la Piaţa
Rahova, încropeau o mustărie împrejmuită cu stuf, unde se mânca pastramă la
grătar şi se bea tulburel. Etalonul îl reprezentau mustăriile din Târgul
Moşilor, din Obor, unde în 1958 Maria Tănase a cântat pe estrada cârciumii „La
prispa înaltă”.
Toamna era
anotimpul care sporea aerul patriarhal al Rahovei. În octombrie, în curţi, dar
şi pe străzile acelea cu aspect de uliţe, se ardeau gunoaie, crengi, frunze
uscate al căror fum se înălţa lent şi leneş spre cer. Cu o lună înainte, în
septembrie, se aduceau de la piaţă legumele de pus la murat în borcane înalte
de-un metru legate la gură cu celofan, ţinute în magazia de lemne, în antreu,
pe verandă sau în marchiza parfumată cu miros de gutui. Proprietarii noştri le
păstrau în pivniţa lor căptuşită cu cărămizi, iluminată electric, închisă cu un
chepeng de metal. Tot acolo ţineau, în sticle cu gâtul lat, înşirate pe poliţe,
mărar, leuştean, chimen, tarhon. Bulionul era fiert în curte, la foc de lemne,
într-o oală de 50 de kilograme, proptită pe pirostrii.
În Rahova
mâncarea era pregătită cu grijă, minuţios. Femeile din vechea generaţie
fuseseră casnice. Aveau reţetele lor pentru musacale, ostropeluri, tocane,
plachii de peşte, iahnii de fasole. De Crăciun şi de Paşte erau scoşi din
cuptor cozonacii simpli şi cei cu felurite umpluturi; în zilele de pomenire a
morţilor se făcea colivă cu grâu arnăut, fiert o noapte întreagă. Dulceaţa şi
şerbetul tot în casă erau făcute, ca şi vişinata ori micile cantităţi de
lichior şi mastică. La fel, brânzoaicele, saleurile, baclavalele, gogoşile
înfuriate, pudrate cu zahăr…
Sursa: Prof. VALENTINA LUPU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu