România plaiului cu
dor…
Sunt acasă
în țara părinților mei, mai mult a lor decât a mea, pentru că am ales să
trăiesc la capăt de lume, în Arțaria. Dar România e și casa mea.
Mobilată cu
bune și rele. Unele mobile sunt vechi fără să fie antice. Sunt doar uzate.
Alte lucruri
sunt frumoase, ori foarte frumoase, chiar unice în Europa sau chiar în lume.
Pulsează
istoria, arta, genialitatea, iar natura se desenează singură în munți și văi de
poveste.
Însă prin
miracolul autohton își face loc, cu tupeu, parvenitul. Kitch-ul e adesea pus pe
masă cu mândrie, la loc de cinste, iar vocabularul primește stingher termeni
noi, care denumesc categorii, noi și ele, ale societății contemporane:
pițipoanca și cocalarul.
Sunt româncă
cu tot sufletul, revin des și stau cât pot.
Am încercat
să-mi împart viața în două jumătăți egale, să dau frățește celor două țări, să
mă împart la doi, însă Canada mi-e cuibul.
Nu-i fac un
serviciu României, românilor în general sau mie în particular dacă-mi mânjesc
ochelarii cu roz, ori dimpotrivă cu negru. Uneori scriu trist, ori dur, ori pot
părea mult prea generoasă în complimente.
Însă respect
milimetric realitatea văzută de mine.
Mi-e dragă
România în ciuda contrastelor ei, în ciuda faptului că „e o shaorma cu de
toate” cum a etichetat-o cu multă dreptate cineva.
Dacă asculți
părerile generale, la noi totul e ori cel mai bun, ori cel mai prost (cel mai
frumos, deștept, ospitalier etc). Superlativul dansează între cei doi poli
opuși, căci ori ne batem cu cărămida în piept, făcându-ne vânt cu superlativul
absolut, ori scuipăm realizările altora și tragem cu ochiul la iarba care mereu
e mai verde în grădina vecină. Cât despre drobul de sare… este monument național.
Arhitectura
are și ea aceleași coordonate. Ți se taie respirația la vederea unor castele
medievale care se înalță brusc pe culmi de dealuri, și-ți crește inima de
bucuria poveștii, care se înalță în țara ta (tocmai am vizitat castelul
Huniazilor). Însă, la antipod, în anumite orașe (Huedin, Câmpia Turzii etc.) la
fel de falnice cresc pe marginea drumului palatele țigănești, înțepând obraznic
cerul cu turle lucioase de tinichea și având numele proprietarului cu mândrie
afișat: („A lui Rolex Diamant” scrie pe frontispiciul unei case).
Planul
urbanistic al orașului pare un soi de șotron, pentru că bănci somptuoase din
materiale scumpe, cu multă sticlă, sunt aruncate lângă căsuțe, ce parcă ar vrea
să o ia la fugă din așa vecinătate impunătoare.
Farmaciile
sunt apărute ca ciupercile după ploaie, atât de multe că-ți vine să te gândești
că ești în țara lor și să te întrebi inocent dacă or fi românii mai bolnavi
decât alte popoare, ori dimpotrivă mai sănătoși, având la dispoziție, la
fiecare pas, o mână cu o pastilă întinsă către ei.
Cartiere
cenușii poartă mărturia regimului trecut, iar casele noi cea a faptului că
românii lucrează afară, multe dintre ele copiind fidel specificul altor
plaiuri.
Însă oamenii
adorm obosiți seara, indiferent de ce acoperiș le străjuiește visele.
Iar soarele
răsare la fel pentru toți și, cum frumusețea e în ochiul privitorului, palatul
se poate transforma-n cocioabă, iar locuința de chirpici în cel mai frumos loc
de pe planetă, pentru că e uscat atunci când plouă.
Omul își
măsoară averea în sănătate și dragoste, în blândețea și mângâierea celui drag,
în liniște și acasă.
Em Sava
11/5/2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu