Ștefan Bănulescu, Gh. Izbășescu
8 septembrie: Ştefan
Bănulescu, n. 8 septembrie 1926 - d. 25 mai 1998
Opera
literară: Drum în câmpie, 1960, reportaje; Cântece de câmpie, 1968; Scrisori
provinciale, 1976; Iarna bărbaţilor,
1965, ediţie definitivă, 1979; Scrisori din provincia de Sud-Est sau O bătălie
cu povestiri, 1994; Cartea Milionarului. Cartea de la Metopolis, Vol. I, 1977;
Un regat imaginar, 1997; Elegii la
sfârşit de secol,1999
ION LAZU: O redutabilă
monografie
Ştefan Bănulescu, de
Bogdan Popescu
În
nou-lansata colecţie Aula Magna iniţiată de Editura Muzeului Literaturii Române
(şi care îşi propune să ne prezinte textele augmentate ale unor lucrări de
doctorat privindu-i pe marii scriitori postbelici), am citit deocamdată două
monografii, consacrate lui Mircea Ciobanu şi lui Ştefan Bănulescu. Ne ocupăm
aici de cea de a doua, Banul de Aur sau Viaţa din opera lui Ştefan Bănulescu
(366 pagini) aparţinând tânărului scriitor şi eseist de bun nume Bogdan
Popescu. Am să spun de la început, fără ezitare, că este o lucrare întru totul
remarcabilă, ce se poate constitui într-un capitol redutabil de istorie a
literaturii române.
În abordarea
lui BP vedem o încercare îndrăzneaţă, chiar prin faptul că îndeobşte, „viaţa
din opera lui X” a trecut mereu drept o chestiune foarte sensibilă, dacă nu
de-a dreptul specioasă; pare o temă tabu, chiar o prejudecată insurmontabilă,
pe care e mai cu minte să o ocoleşti; scriitorul însuşi va evita cu străşnicie
să recunoască faptul simplu că în romanul său sunt de găsit aspecte din propria
viaţă, din realitatea imediată: creatorul îşi ocroteşte astfel (la modul
discret) statutul său nescris de om ales, dar şi patternul (şi patentul) său;
el nu va admite în ruptul capului că în privinţa scrisului lucrurile sunt aşa
de simple şi la îndemâna oricui...,iar pe de altă parte simte instinctiv că
lectorul doreşte să se lase prins fără rest în plasa ficţională, că ar avea o
reacţie negativă, de incomodare/frustrare, dacă ar fi readus intempestiv cu
picioarele pe pământ. Adică de ce?! Nevoia de ficţiune, de „altceva mai înalt”
decât viaţa de fiecare zi, este o realitate psihologică ce nu poate fi lesne
escamotată, încălcată, agresată. Ce-i drept, în ultima vreme sunt de perceput
semne că acest „ultim mohican”, acest tabu asupra vieţii creatorului se va
disipa, va fi spulberat în fine, ca orice mit ce păruse o dată pentru
totdeauna. Am intrat de la o vreme pe tărâmul demitizărilor cu tot dinadinsul,
uneori chiar cu o anume furie, tendinţă ce , vrând-nevrând, riscă să se
constituie într-o nouă mitologie „pe dos”.
Autorul,
despre care nu ştim decât din scrieri, este el însuşi un om de la câmpie, mai
precis dintr-un sat dunărean şi pare să fi simţit afinităţi elective faţă de
marele scriitor provenit din Făcăienii de pe malul Borcei (între Feteşti şi
Ţăndărei). Este vorba în sine despre un tărâm magic, plasat la marginea
Bărăganului ca întindere vastă şi monotonă, unde lesne te pierzi într-un spaţiu
fără repere, ceea ce induce o stare de spirit vagantă; cu atât mai special că
satul de baştină se plasează la malul fluviului european, într-o zonă a Marilor
Bălţi, unde apele se despletesc, lăsând insule şi zăvoaie în care rătăcesc vara
turme de oi, herghelii de cai dar şi sălbăticiunile care au făcut faima acelor
locuri. Sunt doar câţiva scriitori de marcă în literatura noastră care au
cauţionat spaţiul de pe malul dunărean, Fănuş Neagu ar fi încă unul. Ca şi
hipnotizaţi de tărâmul mirificului Bărăgan, aceşti scriitori s-au înrobit pe
viaţă temei respective şi practic nu au simţit niciodată nevoia să se exerseze
în afara ei. Ştefan Bănulescu o şi declară la un moment dat: „...toate cărţile mele au rădăcinile în
locurile de obârşie şi (o a doua delimitare precisă,n.n.) în vârsta în care
retina e limpede şi neatinsă de oboseală”. Deci malul dunărean şi copilăria ca
vârstă genuină: două aspecte în măsură să se potenţeze unul pe celălalt, întru
excelenţa operei.
Temeinicia
cu care este construit acest text mă face să cred că, după o mică tresărire
iniţială – de bucurie că nimeni nu i-a „suflat” din faţă tema Bănulescu (însă o
teamă strict formală, la drept vorbind nejustificată - căci în fapt nu sunt de
zărit în peisajul exegezei româneşti tineri actanţi puşi pe treabă, dornici să
se devoteze studiilor exhaustive şi aducerii la lumină a valorilor noastre
literare durabile), după acest mic frison emoţional, zic, dl Bogdan Popescu s-a
aşternut gospodăreşte la lucru, fără grabă deci, nerepezindu-se să lanseze
supoziţii riscante, ci parcurgând din aproape în aproape Opera, cu scopul
prestabilit de a surprinde corespondenţele realitate-ficţiune, identificând
persoanele devenite personaje, dar luând apoi la rând şi tot ce ţine de
aspectele strict biografice ale scriitorului călărăşan. Punând una lângă alta
datele şi faptele, extrăgându-le înţelesul, luminând tainiţele unei
personalităţi nu uşor de descifrat şi înţeles, căci ascunsă, ciudată, aproape
de stranietatea propriu-zisă, cercetătorul, în care simţim empatia
discipolului, edifică în final o monografie performantă, care nu mai poate fi
dată de-o parte din exegeza românească. Să vorbim de râvna practic fără limite
a scormonitorului în tainiţele biografiei? Să evidenţiem caracterul simfonic al
construcţiei textuale, revenirile care nuanţează, aprofundează etc? Ar fi
superfluu, la acest nivel al enunţurilor. Mai bine să trecem direct la fondul
problemei, spunând că autorul stabileşte trei etape distincte în biografia
autorului analizat: copilăria propriu-zisă, vârsta de până la 12 ani, petrecută
în satul natal; adolescenţa (1938-1945) consumată în oraşul Călăraşi, vremea
liceului în formula de învăţământ de altădată, de la clasa a cincea până la
absolvire şi la bacalaureat - şi în fine, etapa bucureşteană, a facultăţii, a
vieţii de reporter şi a muncii de-o viaţă, schimnică, pentru edificarea
destinului de scriitor.
Faţă cu un
autor mai mult decât reticent în a furniza detalii cu privire la satul unde a
copilărit şi lăsând mereu să se presupună că îşi ocroteşte cu maximă grijă şi
absolută discreţie lumea copilăriei, anume pentru că de acolo îşi trăgeau seva
toate scrierile sale, interpretările exegetului ar fi riscat să plutească în
sfera presupunerilor şi a speculaţiilor de tot felul, nereuşind în cel mai bun
caz decât să sporească haloul de mister, de fabulos şi chiar de straniu în care
se învăluie prozele lui Ştefan Bănulescu; nu a fost să se întâmple aşa, şi asta
din mai multe motive. Mai întâi datorită faptului că autorul însuşi, după ce se
menţinuse într-o muţenie ce se dorea luată ca atare, fără alte explicaţii, a
sfârşit în mod surprinzător prin a produce el însuşi texte memorialistice şi
mărturisiri orale edificatoare, în măsură să se constituie în jaloanele sigure
ale interpretării operei prin biografic, în limitele plauzibilului. (Sunt
cunoscutele Scrisori din provincia de Sud-Est, dar şi alocuţiunile de la Iaşi
şi Călăraşi, dar şi interviurile cu Grigore Ilisei, din păcate rămase fără
continuarea promisă.) S-au adăugat la acestea, mărturiile scrise sau orale ale
sorei sale Maria, apoi ale fiicei Sultana, precizările primei soţii Maria
Graciov, dar până la urmă şi un text neaşteptat, vorbind despre aceeaşi zonă
dunăreană şi despre oamenii ei – am numit aici lucrarea memorialistică Zări şi
zodii, a lui Aurelian Bentoiu, tatăl compozitorului Pascal Bentoiu, văr cu
tatăl scriitorului. O personalitate cu destin fracturat, pe vremuri strălucit
avocat, politician, parlamentar, animator cultural, care însă, o dată cu
venirea comuniştilor, nimerit sub tăvălugul reprimărilor staliniste, înfundă
puşcăria, trece prin crunte încercări, supravieţuindu-le ca prin minune. Şi
totuşi, acest unchi de-al doilea, nu doar că ne dă un text memorialistic ce
face plauzibilă cât de cât lumea misterioasă (e puţin spus!) a
Făcăienilor-Borcei-Bălţii Ialomiţei – şi sunt unele abordări care pun sub
semnul întrebării faptul în sine dacă
tânărul scriitor a luat cunoştinţă de textul rudei sale dinspre tată (între cei doi au existat relaţii
privilegiate, au fost ambii combatanţi în Prima conflagraţie şi, printr-o
întâmplare, tatăl viitorului scriitor, ca sanitar, l-a salvat de la moarte pe
vărul său, ofiţerul, grav rănit, amestecat printre cadavre...); dar, mai mult
decât asta, prin recomandarea expresă ce i-a făcut-o la persoane de mare
influenţă din lumea scriitoricească, unchiul l-a ajutat în mod efectiv pe tânăr
în momente cruciale ale carierei sale.
Un sat ieşit
din preistorie, parcă, acest Făcăieni, cu săteni proveniţi din Bărăgan, aparţinători
unei „civilizaţii de lut şi pleavă”, dar şi din oieri vrânceni strămutaţi în
mişcarea lor transhumantă, la care se adaugă tagma pescarilor lipoveni şi în
plus, destui oameni fără apartenenţă clară, aventurieri de voie şi de nevoie,
răzleţiţi în luncile fluviului şi pe insulele greu controlabile de autorităţi.
Iar familia scriitorului, nici ea obişnuită, de nu cumva atipică – alcătuită
din nu mai puţin de 11 copii, este marcată de personalitatea unui tată (Ion
Durak) cu fire de haiduc. Trimis la seminar, evadează de la internat, însă nu
revine spăsit acasă, ci se răzleţeşte timp de un deceniu, întemeindu-şi o
familie pe meleaguri muscelene; ca să revină în sat, să se impună rapid printre
consăteni ca o persoană autoritară, conflictuală, pusă oricum pe fapte mari,
ieşite din rând. O familie unde nimeni
nu iese din cuvântul tatălui, care nu dă niciodată explicaţii pentru
pretenţiile sale draconice, în schimb îşi manipulează progeniturile sau le
neglijează cu superbie, după caz. Mai fragil prin constituţie, micul Ştefan e
trimis la munci de mâna a doua pe moşia administrată de tată, sau reuşeşte să
scape de sub supraveghere pierzându-se cu zilele în insulă, la oi şi la caii
sălbăticiţi, bărboşi. Ca la încheierea celor 4 clase primare, printr-o stratagemă
riscantă, să se sustragă hotărârilor discreţionare ale tatălui, este respins la
examenul medical pentru şcoala militară de piloţi de la Mediaş (unde
cheltuielile erau suportate de stat!); revenit în sat, repetă clasa a patra,
după care, la numai 12 ani, porneşte pe
jos, cu două paporniţe în mâini, pline de cărţi şi de alimente, cale de trei
poşte! spre Călăraşi, locul unde avea să urmeze liceul, găzduit mai întâi la o
rubedenie, apoi la un coleg de clasă. Sunt anii fertili în acumulări, decisivi
pentru formarea intelectuală şi umană a viitorului scriitor. Încă de la
admitere fusese remarcat de profesorul de limbă română, căruia îi va rămâne
discipol până la absolvire. Elev retras, pe cât de studios, nedespărţit de
bibliotecă.
Şi aici
Bogdan Popescu are abilitatea de a reconstitui în detaliu atmosfera de
emulaţiune din oraşele de provincie ale perioadei interbelice. O viaţă
culturală demnă de cea mai sinceră invidie, pe care generaţia mea, a celor cu
10-15 ani mai tineri, nu a cunoscut-o nicicum şi în multe cazuri nici măcar nu
a bănuit-o (cine şi-ar fi asumat riscul de a prezenta elogios realităţile
hulitului regim burghezo-moşieresc?!). Douăzeci şi unu de titluri de ziare şi
reviste locale, colaborări de la scriitori şi gazetari de faimă ai ţării (inclusiv
Nicolae Iorga!), descinderi ale unor mari scriitori: Rebreanu, Sadoveanu,
Minulescu, Ciprian, turnee ale trupelor de teatru, cu cei mai renumiţi actori
ai ţării (tot atâtea posibile modele pentru licean), alte multe forme de viaţă
culturală în plină efervescenţă. Iar bacalaureatul, un spectacol de la care nu
lipseau intelectualii urbei: profesori, medici, avocaţi, ofiţeri, doamne
emancipate – un public receptiv prin excelenţă, care aplauda tiradele în
latineşte ale concurenţilor. Un climat mai mult decât favorabil pentru liceenii
adolescenţii în formare. (Şi deosebit ca de la cer la pământ de astmosfera
stalinistă a anilor mei de formare 46-56, când biblioteca liceului meu
slătinean era sigilată, elevii având la dispoziţie doar Casa pionierilor şi
ansamblul artistic al Corpului didactic: coruri tovărăşeşti şi dansuri
populare...).
Port la
Dunăre, însă fără deverul de altădată, Călăraşii, reşedinţă judeţeană, era un
oraş deschis, deci şi amalgamat demografic – şi fapt este că primarul făcea parte din comunitatea turcă – ceea ce
nu-l împiedica să fie iniţiatorul a numeroase activităţi culturale de mare
succes; negustorii erau greci, evrei sau armeni, profesorii de cele mai diverse
extracţii: francezi de origine, italieni, nemţi, etc etc. Şi, vremurile fiind
totuşi cele din preajma declanşării celei de a doua conflagraţii mondiale, adversităţile
interetnice şi interconfesionale nu se resimt, ca printr-o minune – care ar
trebui totuşi să fie normalitatea ca atare. Nu puteau lipsi din atenţia
generală şi cu atât mai mult din a liceenilor, în atmosfera cumva idilică a
târgului, „cele trei graţii”, dar şi poveştile romanţioase cu ofiţeri, ca de
altfel şi revenirile cu picioarele pe pământ, în momentul când frumoasele
târgului, curtate la modul extravagant, pe cât de elocvent, de piloţi ce
evoluau pe deasupra caselor acestor frumuseţi locale, se reorientau din mers
spre parteneri care le ofereau siguranţa zilei de mâine. Secţiunea referitoare
la perioada Călăraşi, reconstituită cu nerv şi culoare de exegetul-prozator,
este cea mai vie din toată cartea. Se poate deduce că autorul monografiei a fost
sedus de lumea colorată a portului dunărean, de izul balcanic al acelor vremuri
revolute.
Cu plecarea
la Bucureşti, pentru continuarea studiilor, se produce în fapt marea ruptură în
viaţa lui Ştefan Bănulescu. (Timpul nu mai avea răbdare!, precum s-a spus.) O
încercare încununată de succes la Drept, o alta nereuşită la Artă Dramatică –
şi iată doi ani cumva risipiţi - dacă nu ne-am gândi că în acest răstimp,
tatonând la Biblioteca Academiei (unde avea măcar căldură, căci şi aşa mâncarea
era pe sponci – viitorul scriitor (nevoit să „descarce noaptea vagoane în Gara
Obor, cărând cu spinarea”- p. 202, pentru bucata de pâine strict necesară
supravieţuirii, ferindu-se mereu să-şi prezinte „Dovada de rămânere în
Capitală”, de teamă să nu se deschidă „Cutia Pandorei” – p. 203) a cunoscut ca
nimeni altul foamea cea mai cruntă! – suntem imediat după război, pe vremea
foametei, a cartelelor pe puncte, însă în ce-l priveşte pe călărăşan aceste
neajunsuri materiale la limită nu au încetat practic în toată tinereţea
autorului, nevoit să se rezume la un corn, la un covrig, mereu dornic de o
mâncare caldă..., iar uneori pur şi simplu leşinând la serviciu – căci mereu a
trebuit să împartă bruma ce-o câştiga cu ceilalţi nenumăraţi fraţi ai săi ) şi
în Aula de la Filologie (la prelegerile unui Călinescu...); de fapt tânărul
călărăşan parcurgea spinosul drum al privaţiunilor şi tatonărilor, în căutarea
adevăratului făgaş al vocaţiei sale. Împrejurările neprielnice (lipsa cronică a
unui pat şi a unei mese zilnice) îl aduc la Şcoala de literatură, apoi şi la
Filologie (mereu „timid, avar la vorbă, nesociabil”, „printre studenţii veseli,
gălăgioşi”, apud S. Damian – p. 212); o intervenţie benefică îl propulsează în
postura de inspector la Direcţia Teatrelor. Dar clipa cea rea, care îl pândise
tot timpul, la toate răscrucile – şi pe care excesiva sa prudenţă, felul
taciturn, necomunicativ... nu au reuşit să o îndepărteze, îl izbeşte fără
milă. Şi e de toată mirarea că tocmai
acest episod de maxim dramatism, care a lovit întreaga familie, spulberând-o de
pe făgaşul normalităţii, această dramă nu şi-a găsit niciodată expresia în
opera scriitorului. Atât de convins să
fi fost că faptele de viaţă, oricât de crunte nu au ce căuta în operă? Sau era
doar calculul simplu că nu a sosit timpul ca astfel de lucruri de maximă
gravitate să fie puse pe hârtie, în acele vremuri ale dictaturii comuniste?
Dar despre
ce e vorba, în fond? Este vorba despre faptul că acolo, la Făcăieni se
produsese ireparabilul: tatăl Ion Durak se pusese de-a curmezişul la alegerile
din martie 1946, care ne-au adus guvernul pro-sovietic Petru Groza. Or, noua
hoardă de neisprăviţi ajunsă în fruntea comunei nu putea tolera ameninţarea
unei personalităţi puternice precum Ion Durak – i-au făcut toate obstrucţiile
posibile, iar într-o noapte din vara lui 1948 l-au obligat să se urce într-o
căruţă, unde s-au înghesuit părinţii şi cei 4 copii rămaşi acasă – şi i-au
alungat din satul natal, cu interdicţia de a se mai întoarce. Toată strânsura
de-o viaţă rămâne de izbelişte, în Făcăienii unei niciodată întoarceri! Şi avem
astfel cea de a doua faţă a faptului că Ştefan Bănulescu nu a revenit în comuna
natală – nu doar că el a vrut să păstreze neatinsă imaginea acelor locuri şi
timpuri ce făceau substanţa scrierilor sale, ci şi faptul că nu mai avea
efectiv unde să se întoarcă. O parte din muţenia lui Bănulescu, păstrată chiar
faţă de cei mai apropiaţi colegi de viaţă literară, capătă un început de
explicaţie. Bogdan Popescu nu bate monedă pe această idee, ne dă însă toate
detaliile ca să ne putem face singuri o părere.
Şi încă nu
se consumase decât primul act al teribilei drame de familie. Se întâmplă
(ceasul cel rău!) că un consătean îl revede pe Ion Durak în Gara de Nord, îşi
dă seama că „duşmanul poporului” se prezenta sub un nume fals şi îşi câştiga
existenţa ca sanitar; îl reclamă imediat la miliţie, este arestat. La
iniţiativa lui Ştefan Bănulescu, cei 11 fraţi semnează o telegramă direct către
Gh.Gheorghiu-Dej; în urma acestui demers tatăl este pus în libertate. Ar fi putut
părea un episod nefericit, printre altele. Dar a fost ceva mult mai grav. Căci
„Cadrele veghează!”, nu-i aşa?. S-a văzut de-acum limpede care era originea
socială „nesănătoasă” a lui Ştefan Bănulescu; tânărul a fost destituit din
Direcţia Teatrelor, concomitent cu exmatricularea din facultate, şi trimis fără
întârziere la un detaşament militar disciplinar. Aproape doi ani de sclavie la
săpat şanţuri pe platformele industriale de la Braşov – pe atunci, dacă vă mai
amintiţi: Oraşul Stalin. (Şi tot pe-atunci, Festivalul!). A scăpat de armată la
aproape 29 de ani. Nevoit să o ia de la zero.
Apoi, în
obsedantul deceniu, Bănulescu activează în presa literară, introdus tot prin
bunăvoinţa lui Zaharia Stancu (prieten bun cu amintitul deja Aurelian Bentoiu)
în redacţia Gazetei literare – p. 230. Nu se omoară cu laudele la adresa
societăţiii socialiste, deşi o vamă va trebui să plătească şi el; în schimb se
ocupă asiduu de reportaje privind locurile natale ale unor mari scriitori - şi
aici se observă preferinţele sale literare, ca şi modelele sale: Rebreanu,
Caragiale, Creangă, Pann, Filimon, Ghica – fără a uita o singură clipă de
atenţia specială pe care a acordat-o creaţiei populare! - dar şi marii ruşi.
Gogol în primul rând - chiar cu un eseu despre Gogol debutează SB în presa
literară, în 1954. Reporterul stăruie asupra satului Prislop, confruntând
realitatea literară cu cea de pe teren, („realitatea în căutarea ficţiunii!”),
concluzionând (lucru pe care deja îl estimase!) că, în timp, din concurenţa
realitate-ficţiune are câştig de cauză ficţiunea – care este realitate
stilizată artistic!. Dacă mai era de demonstrat autoritatea pe care geniul
literar o poate conferi literaturii, la concurenţă cu datele de pe teren.
„Literatura mare n-are chei!” – p. 262
Cu mare interes
urmărim traseele prin ţară ale reporterului, încă o dată răzleţit de grupul
redacţional, (unde avea şi prieteni, dar şi penibili asupritori, de genul Vicu
Mândra, Nicolae Moraru, Paul Georgescu, personaj malefic, care „una fuma şi
alta scria” (şi care, culme a perversiunii intelectuale! avea cinismul să
atragă în cursă tineri de real talent ca să şi-i subordoneze, să îi manipuleze
întru cădelniţarea regimului, detestat în intimitate – ca în final să îi
maculeze şi să-i compromită pe tinerii valoroşi, după ce el însuşi, militant
comunist în clandestinitate, trăise o mare dezamăgire... ). Şi avem o dată în
plus ocazia să ne facem o idee cu privire la firea ascunsă a lui Bănulescu: va
evita cu dinadins o descindere în satul natal, sau chiar în Călăraşii liceului,
însă nu va pierde nicicum ocazia de a vizita în mai multe rânduri Galaţii,
Tulcea, Delta, deci locuri înşirate de-a lungul marelui fluviu. Aceste manevre
îi vor dezvălui noi aspecte ale lumii asupra căreia îşi fixase definitiv
atenţia şi îl vor ajuta efectiv în edificarea operei sale, lucru vădit fără
echivoc la apariţia Iernii bărbaţilor, volum de proze scurte considerat
evenimentul literar al anului şi chiar mai mult de-atât. Cu Iarna bărbaţilor
are loc intrarea triumfală în literatură a lui Ştefan Bănulescu. Un debut
întârziat, survenit la 39 de ani, însă care prin succesul său net a compensat
din plin această aparentă defazare. Imediat după aceea, autorul însuşi, cu
fermitate şi fără echivoc, îşi va renega cele două volume de reportaje: Drum în
câmpie, 1960 şi Colocvii, 1964, cel de al doilea scris în colaborare cu Ilie
Purcaru.
Dacă despre
etapa călărăşană vor referi doi dintre foştii colegi, unul chiar din aceeaşi
clasă, iar celălalt mult mai mic, relatând cu admiraţie despre „domnul elev Bănulescu”,
pentru perioada de reporter vor referi colegii de redacţie: Gabriel Dimisianu,
Ilie Purcaru, S. Damian, alţi câţiva, toţi convocaţi de Bogdan Popescu spre a
da seamă despre parcursul mai talentatului lor confrate. Niciunul nu a fost
acceptat în intimitatea scriitorului, însă de la distanţa impusă de colegul
ultra-retractil, se aduc necesare precizări despre munca sisifică a autorului,
dăruit fără rest vocaţiei sale şi, prin consecinţă, absent de la luptele din
cadrul breslei. Apariţia Iernii bărbaţilor
îl transformă de la o zi la alta în scriitorul cel mai talentat al vremii. La
concurenţă directă cu Marin Preda. De menţionat şi faptul că cei doi „mari
singuratici” nu s-au incomodat niciodată, ba au colaborat în cel mai eficient
mod, tăcând şi făcând. În cazul lor: scriind capodopere. Şi ajutând alte
talente, când s-a putut.
Analizând contextul ostil, care în niciun fel nu-i încuraja pe cei ce făceau „opinie separată”, mai trebuie să subliniem doar faptul că, în faţa noii situaţii create practic fără încurajarea lor: apariţia unui scriitor de notorietate, unanim elogiat, autorităţile comuniste au trebuit „să înghită găluşca” – şi nu oricum, ci erijându-se (cu surle şi trâmbiţe!) în ocrotitori ai marilor talente, adjudecându-şi aceste reuşite pe cont propriu şi disjuncte, ca şi cum succesul literar al acestora s-ar fi datorat în exclusivitate „minunatelor condiţii” create de comunism... (dar de unde?! S-a văzut în cazul lui Ştefan Bănulescu, destin exemplar şi din acest punct de vedere. Bogdan Popescu ne pune în faţă datele suficiente pentru a ne convinge că, precum în cazul unui Marin Preda, capodoperele lui Şt. Bănulescu nu au apărut datorită regimului comunist, ci în pofida lui.) S-a întâmplat acest lucru care a ieşit de sub controlul comuniştilor: dacă imediat după instaurarea dictaturii proletariatului, sub presiunea ocupantului, au putut fi trecute la index marile opere ale literaturii române, dintr-un singur condei! – inclusiv Eminescu, Maiorescu, Arghezi, Blaga, Voiculescu, Pillat etc. etc. –, iar actanţii supravieţuitori au fost ostracizaţi, închişi, exterminaţi etc -, asupra marilor opere literare ivite în vremea comunismului, sub pana unor scriitori care reuşiseră să se strecoare, nu au mai avut decât o singură alternativă: să oprească tipărirea acelor lucrări, declarându-le duşmănoase (cunoaştem şi astfel de cazuri!), sau să şi le atribuie, ca mari succes ale noii orânduiri. Este clar că Şt. Bănulescu (care în viaţa personală a făcut toate sacrificiile, trăind în sărăcie lucie, mereu ferindu-se de posibile noi „demascări”), cu instinctul sigur al omului de la ţară, s-a orientat cum nu se poate mai bine, către „realismul magic” ( şi este de mirare că B.P. nu face chiar nicio referire la acest curent de mare răsunet în epocă!). Şi are loc această cu adevărat spectaculoasă răsturnare de situaţie: un tânăr de mare talent reuşeşte performanţa de a face „artă pentru artă”, în vremuri de furibundă îndoctrinare jdanovistă!, apoi (cu amânările de rigoare) izbuteşte să-şi publice capodopera – care este recunoscută ca atare, într-un singur glas, de o critică literară dornică de altceva. Omologarea capodoperei reuşeşte cu brio. Omologare de care, la rândul său, Ştefan Bănulescu a ştiut să profite la maxim, preumblându-se după cum i-a fost voia nu numai în URSS, pe care a vizitat-o de şapte ori (!!), dar mai cu seamă beneficiind de numeroase burse scriitoriceşti în Vest, chiar în Statele Unite. Iar în fapt, ceea ce li se interzicea cu străşnicie tuturor scriitorilor: trecerea graniţei, participarea la colocvii internaţionale, publicarea în străinătate etc, li se permitea câtorva scriitori de top, ca să se creeze impresia că la noi există libertatea de expresie, libera circulaţie a valorilor.
Brusc
devenit omul zilei în viaţa literară, lui Ştefan Bănulescu i se acordă şefia
revistei Luceafărul, căreia îi dă o nouă orientare, asigurându-i colaborarea
celor mai prestigioase semnături ale momentului. (Printr-o întâmplare îmi vin
în minte ricanările poetului I. Gh. la această „numire de sus”. Pasămite,
colegul de la Şcoala de literatură se ajunsese, iar el rămânea simplu
redactor!) După trei ani, la începutul lui 1972, ca să meargă la o bursă din
străinătate, i se cere să-şi prezinte demisia de la revistă. Autorităţile voiau
să evite un posibil scandal de amploare internaţională, în eventualitetea că
scriitorul ar fi rămas în străinătate, cum se întâmplase în cazul Breban...
După care scriitorul va trăi doar din scrisul său, vreme de 25 de ani! Şi vom
avea: volumul de eseuri Scrisori provinciale, 1977; Cartea Milionarului, 1977.,
după ele o lungă etapă de acumulări şi, în fine, Scrisori din Provincia de
Sud-Est, 1994. Cu nenumărate reeditări ale capodoperelor, mereu augmentate,
adăugite, completate, de neobositul perfecţionist.
Şi aici
semnalăm un aspect aproape fără precedent în istoria noastră literară
postbelică. Încă de la apariţia Iernii bărbaţilor, cartea a juns într-un fel
sau altul la scriitorii români din exil - de la Cioran, care nu se arăta
interesat de fenomenul cultural românesc, exemplarul a trecut la Mircea Eliade
(dar şi la alţii, precum Vintilă Horia), marele istoric al religiilor devenind
de îndată un susţinător şi un promotor frenetic al operei călărăşanului, pe
care îl recomanda şi îl lăuda în toate împrejurările, declarând în mod public:
(Şt. B.) „scrie aşa cum aş vrea să scriu eu!”. Recomandări ce au adus burse în
Franţa, Italia, Germania, Austria şi de asemenea în USA. Iar la cea de a doua
căsătorie a lui Ştefan Bănulescu Eliade i-a fost naş de cununie. Cu atât mai
impresionantă în acest caz atitudinea diasporei literare româneşti, despre care
acum ştim că, interzisă în România, scoasă din biblioteci, neantizată cu un
cuvânt de autorităţile comuniste, la rându-i s-a baricadat în provincialismul
ei, în resentiment, şi nu a făcut un singur gest pentru promovarea literaturii
din ţară, mă refer la cea care ar fi meritat cu adevărat să fie propulsată
internaţional. Ceea ce nu s-a întâmplat în cazul celorlalte ţări aflate
dincoace de Cortina de fier. De ce oare
aducem în discuţie aceste chestiuni dureroase? Nu cumva din presentimentul că
foarte curând aceste lucruri vor fi acoperite definitiv de uitare? Că ele deja
nu mai interesează? Că relevanţa lor se apropie de cota zero...
Deja
celebru, scriitorul nu o duce defel pe roze, ci se poate afirma că traversează
din nou o perioadă de 7 ani, extrem de dificilă. Intervine iminenţa pierderii
vederii, aşa că, după mari frământări, reuşeşte să se adapteze situaţiei,
consimţind să dicteze soţiei ori fiicei fragmente memorialistice, mereu
preocupat obsesional de stil, de precizia exprimării, de şlefuirea migăloasă a
textului. După Revoluţie, se operează în URSS şi îşi recapătă vederea la ambii
ochi. Migăleşte la textele deja dictate în perioada de orbire, deja publicate
în reviste: Elegii la sfârşit de secol, care vor apărea postum, în 1999. Dar
refuză apariţiile publice, interviurile, chiar colaborările, „împătimit de
perfecţiune”, însă nedorind să vadă pe nimeni, colegi-prieteni-admiratori,
„retras în sine ca un arici”(S. Damian). Asemenea unor „legende ce înlocuiesc
autoritar realitatea”, scrierile lui Ştefan Bănulescu , vorbind despre „O lume
a artistului, zămislită şi născută în chinuri lungi, vie, puternică, purtând
pecetea eternităţii” – p. 336, s-au înscris definitiv în patrimoniul de aur al
literaturii române. Bogdan Popescu la rându-i, asumându-şi această temă
generoasă prin excelenţă, face proba unei devoţiuni de cea mai înaltă extracţie
intelectuală şi ne dă o excelentă monografie de autor, cum ar trebui să avem cu
zecile, absolut necesare pentru mai dreapta evaluare a patrimoniului nostru
literar, câtă vreme destul de numeroasele istorii ale literaturii, apărute în
ultimul deceniu nu răspund defel aşteptării generale şi nu reuşesc să impună
necesarul canon.
Preţul
capodoperei? Poate nu avem, dincolo de destinul Poetului naţional, niciun alt
caz mai elocvent cu privire la marile, neomeneştile privaţiuni cărora trebuie
să li se supună autorul de geniu. Renunţările la orice alt fel de bucurii
lumeşti, chinul de zi şi noapte, obstinata fixare pe ceea ce este de scris, de
rescris, de cizelat la nesfârşit. Înzidirea în Operă. O probă ar fi, în cazul
dat, comparaţia dintre textele autorului şi exprimările sale orale, care parcă
aparţin unui cu totul altui emitent! Deşi e greu de crezut că transcrierile au
scăpat cu totul controlului şi acribiei scriitorului.
Gândindu-te
la viaţa chinuită a scriitorului şi la excelenţa operei sale, dar şi la
destinul ulterior al receptării scrierilor sale, nu-ţi poţi reprima unele
reflecţii amare. Se pare că, după cum nu vei reuşi să planifici în niciun fel
ce vei scrie şi cum şi când - şi cu ce rezultate artistice, sociale etc, cu
atât mai mult nu vei putea prevedea-preveni-provoca sau controla în vreun fel
ce vor scrie alţii despre cărţile tale, cândva, cum o vor face şi cu ce impact
la cititor... Remarcabil modul autoritar cum Ştefan Bănulescu s-a impus în
condiţii cum nu se poate mai vitrege, exclusiv prin talent, izbutind în faţa
cititorilor performanţa de a i se trece cu vederea iniţialele compromisuri – pe
care singur le-a renegat, ce-i drept, de îndată ce a avut cărţile în mână. Dar
şi faptul că firea sa nicidecum simpatică, de om retractil, taciturn, chiar
ciudat, nu a putut înclina balanţa receptării în defavoarea operei. Ajuns să
fie considerat, după prima carte de nuvele, printre cei mai buni, dacă nu cel
mai bun prozator de după război, Şt. B. ilustrează cazul rarisim de scriitor
care ar fi răzbit în orice vreme, în orice regim, în pofida oricăror restricţii
ideologice-estetice. Cu performanţa de a fi rămas până la 70 de ani consecvent
cu sine, credincios conceptului său despre capodoperă; şi totodată unul dintre
cei mai săraci şi îndatoraţi scriitori ai vremii. Opusul imaginii standard
despre scriitorul de succes.
Pe de altă
parte însă, realmente un erou al „vremilor amarnice” pe care le-am parcurs.
Căci Bogdan Popescu ne prezintă în cazul lui Ştefan Bănulescu, măcar de la
episodul cu pierderea vederii, exemplul unui personaj emblematic al scrisului
românesc, sortit parcă anume să ne dea un exemplu viu de devoţiune întru scris:
el parcurge una după alta câteva încercări extrem de dure, practic pe viaţă şi
pe moarte, precum eroul din basmul popular: pierderea vederii, constatarea că
nu poate duce mai departe trilogia Milionarului fără a risca să se dilueze, să
se repete, să se autopastişeze; apoi constatarea că nu poate suporta un
intermediar (soţia, fiica) între sine însuşi şi pagina de scris – aceste
răscruci şi aceste probe decisive – tot atâtea vămi unde eroul-scriptor trebuie
să plătească pentru a supravieţui... Să mai spunem că la capătul acestor
încercări draconice pe eroul din poveste nu-l aşteaptă fata împăratului şi toate celelalte
răsfăţuri, ci îl aşteaptă spectrul sterilităţii, iminenţa bolii psihice
devastatoare? Reversul genialităţii... Autorul monografiei are tactul rar de a
nu face caz de toate acestea, la modul didactic-retoric, explicativ, care îl
poate face antipatic pe exegetul intempestiv; el păstrează mereu distanţa
cercetătorului „izbăvit” şi dreapta cumpănă, punând în pagină, cu extremă
acurateţe, datele problemei până la ultima, oferindu-ne privilegiul unor
deducţii pe proprie răspundere.
Parcurgând
monografia lui Bogdan Popescu despre „cazul” Bănulescu, îmi dau seama (mai bine
decât dacă m-aş fi rezumat la lectura din nou a scrierilor sale) ce mult a
însemnat pentru ialomiţean modestia funciară şi obstinata retragere în sine,
concepute ca un sacrificiu absolut obligatoriu întru izvodirea capodoperei. Ar
fi prea simplu să punem totul pe seama inapetenţei organice a autorului
Milionarului pentru bucuriile simple; dar nici pe seama unei încăpăţânări
primare, „cu ochelari de cal” nu e drept să punem performanţele lui Ştefan
Bănulescu, ci a unei prea-înalte conştiinţe artistice, salutară, pe cât de rar
întâlnită la slujitorii autohtoni ai condeiului, prin excelenţă firi hedoniste,
lesne abandonându-se în vâltoarea celor lumeşti, în această viaţă „ca o
pradă”...
·
Am pus o
placă memorială pentru Ștefan Bănulescu în Intrarea Argeaua, nr. 4, S. II.
Imaginea se află și în albumul Literaturile Bucureștiului, MNLR, 2009
Gh. Izbăşescu, n. 8 sept. 1935
Poet
muscelean, născut în satul Lăicăi, com. Cetăţeni, a făcut liceul la Târgovişte,
facultatea de filologie începută la Bucureşti şi continuată după un timp la
Iaşi, licenţa 1970. Profesor la Oneşti a organizat serbările Călinescu şi un
cenaclu local.
Opera: Viața
în tablouri, , 1984[1],Garsoniera 49, , 1985[1], Coborârea din tablouri, ,
1993[1] Ansamblul de manevre, , 1993[1] Ulise al orașului, Napoca, 1994,
Melodrama realului, 1995; ed. a II-a, , 1997[1]Mâna cu efect întârziat, 1997,
Muza din tomberon, , 1998[1] Cântece de mântuire, , 1998, Mona-Ra, 2000 [2]
Scările de marmură, , 2004 Un altfel de amant al coroanei 2005, O călărire în
zori, , 2005 Jocurile minții, , 2007; Experimente mentale (Poemele de la
Athena), , 2009 Pietonii lui Pan, 2010, Un pumnal sub cămașă, 2010.[3]
Poezia zilei, Gh. Izbăşescu
***
Priviţi-l: cu lanterna în mână a
venit
pe drumul public,
pe întuneric a trecut podul de fier
peste Trotuş.
Şi acum umbra Scribului uriaşă se
vede
peste cetate.
În cinstea lui semănăm globule-n
pământ,
În cinstea lui punem pe mesele de aur
topuri de hârtie aduse pe sâni de
fecioare.
Şi frunzele de plumb ne năduşesc.
Şi frunzele de plumb ne cer iertare.
Şi frunzele de plumb ne aduc aminte
de trufia cuvântului.
Viclenia ceţii ornează muzeul.
Tăbliţe cerate, papirusuri,
pergamente:
lemnul hăpăit de Combinatul Letea.
Hârtia a uitat cum arată o aureolă.
Documentele de familie
Ulise al oraşului tău, intri într-o
cafenea
unde sirenele înoată în valuri de
alcool,
sufocându-se.
Aici te gândeşti la ziua de 8
septembrie
bine întinsă pe felia de pâine.
Dar scribul îţi face semn să vii
la măsuţa lui: blăniţă decrepită de
cârtiţă.
Şi eşti curios să-i vezi documentele
de familie
păstrate pân-acum în secret.
El însă cu creta însângerată pe
scândura de cedru
îţi desenează mult râvnitul ştreang
violet.
***
Hai, puişorule, curaj, gângurea el.
Altele la vârsta ei au şi copii,
spune
cum naiba vrei să mă desăvârşeşti?
Muşcă-i sânul, amuşinează-i trupul cu
buzele
desfă-i picioarele-n pat şi deodată
înşurubeaz-o!
În sângele-i virgin să-i vezi viaţa
de dinainte de naştere.
*
http://ilazu.blogspot.com/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu