Cadrului trist al Zilei Culturii
Naționale în anul 2021
Acad. Ioan-Aurel Pop, Preşedintele
Academiei Române
17 Ianuarie 2021
Ziua
Culturii Naționale, sărbătorită anual, la propunerea Academiei Române, în 15
ianuarie, nu a avut loc sub auspicii bune. Vina o poartă - se va spune de
îndată - starea nenorocită creată de această copleșitoare molimă. Așa este, dar
mai sunt și alte cauze ale cadrului trist al sărbătorii. Ziua Culturii
Naționale li se pare unora (ca și Academia) de prisos, un fel de reminiscență
sentimentală a unui trecut fără rost, menit, pentru anumiți contemporani
grăbiți, să fie scos din memoria colectivă.
Ce să mai
caute un scriitor venit pe lume în 1850 în viața noastră? Și, pe deasupra, un
scriitor prețuitor al Moldovei, al României și al lui Ștefan cel Mare! Cam așa
este catalogat poetul în anumite cercuri, mai ales online, dar nu numai. Pe
vremuri, un student al meu american îmi spunea că pentru el Războiul de
Secesiune se petrecuse în Evul Mediu. Cu alte cuvinte, jumătatea secolului al
XIX-lea era, în mintea lui, la fel de întunecată, de barbară și de inutilă ca
Evul Mediu. M-am mirat teribil atunci, considerând afirmația drept o excepție
regretabilă, dar azi nu mă mai mir așa de tare și nu mai pot să spun că o
asemenea atitudine este o excepție. De când am văzut romane celebre propuse
spre interzicere, pentru că vorbesc despre sclavie sau muzica Beethoven
condamnată ca fiind prea , prea și chiar , nu mă mai mir de nimic. Mă întristez
doar”, spune președintele Academiei Române.
În fine,
sărbătoarea culturii noastre mai cuprinde în numele ei un cuvânt , anume
adjectivul . Cultura românească este (sau era, până nu demult) națională,
deoarece este produsul sevei spirituale a acestui popor român, coagulat la un
moment dat într-o formă de unitate superioară numită națiune. Azi, națiunea
este aproape prohibită de unii, acuzată de cele mai mari rele din istorie,
diabolizată chiar, ca și cum adepții ei - mari spirite ale umanității dintre
secolele al XVI-lea și al XX-lea - ar fi plănuit să ducă lumea spre pieire. Așa
că aceia care celebrează națiunile ca forțe coagulatoare de valori perene sunt
aproape puși la zid, stigmatizați drept nostalgici ai dominației forțelor
anacronice, disprețuiți, excluși din societatea aleasă. Este adevărat că nu
toți. Cei care proslăvesc națiunile mari și puternice, dominatoare ale lumii,
sunt cruțați, fiindcă noii ideologi vor, vorba unui clasic al literaturii
române (Grigore Alexandrescu), azi aproape uitat.
Prin urmare,
Eminescu, națiunea și cultura - ca valori ale identității românilor - ne-au
construit destinul nostru de ființă colectivă. Destinul acesta nu a fost mereu
ideal, nu a fost tot timpul liniar și glorios, nu a fost un marș continuu
ascendent, dar a fost calea noastră de înaintare prin istorie, cale pe care am
ținut-o deschisă și funcțională până astăzi. Eminescu a sintetizat toate marile
valori ale creației spirituale românești. El s-a identificat și cu dacii, și cu
romanii, și cu Decebal, și cu Traian, . Pentru Eminescu, România întreagă
exista și trăia intens cu mult înainte de a fi fost oficial pusă pe hartă. În
această Românie aveau loc și Alexandru cel Bun, și Vlad Țepeș, și Ștefan cel
Mare (mai ales el, părintele Moldovei) și Mihai Viteazul, și Iașii, și
Bucureștii, și Oradea Mare, ca și Mica Romă. Toate se pierdeau pentru el <în
acest cuvânt mare, covârșitor și foarte frumos, de Țară Românească> (cum
avea să spună mai apoi Nicolae Iorga). Eminescu nu a fost, însă, zeu, ci om, cu
toate cele omenești, inclusiv cu defecte și păcate. Deasupra tuturor
slăbiciunilor sale s-a situat o imensă energie benefică, sublimată în sufletul
acestui popor. Astfel că aceia care-l nimicnicesc pe Eminescu și care ar da un
decret ca poetul să fie scos din panoplia valorilor noastre și din postura de
poet național, ar putea avea cuvânt să facă asta dacă ei înșiși ar fi produs o
creație culturală comparabilă cu a cutrierător de păduri nord-moldave.
Altminteri, devin cu toții ridicoli, precum, surprinsă de parabola fabulistului
Alecu Donici, și el uitat demult.
În centrul
culturii noastre scrise se află limba. Să preamărim limba română așa cum au
făcut-o Eminescu, dar și cronicarii moldoveni, Kogălniceanu, Hașdeu, părintele
Mateevici, Nichita Stănescu și mulți alții și să nu uităm niciodată mottoul pus
de Duiliu Zamfirescu la ciclul Comăneștenilor: . În privința națiunii române și
a patriei române, ne putem întoarce cu mare folos la Nicolae Iorga (de la a
cărui naștere vor fi peste câteva luni 150 de ani): <În timpurile cele
vechi, românii nu făceau nici o deosebire în ceea ce privește ținuturile pe
care le locuiau; pentru dânșii, tot pământul locuit de români se chema Țara
Românească. Țara Românească erau și Muntenia, și Moldova, și Ardealul, și toate
părțile care se întindeau până la Tisa chiar, toate locurile unde se găseau
români. N-aveau câte un nume deosebit pentru deosebitele ținuturi pe care le
locuiau și toate se pierdeau pentru dânșii în acest cuvânt mare, covârșitor și
foarte frumos, de Țară Românească>. Același mare istoric adaugă lămuritor:
<Țara Românească a avut odinioară un sens pe care foarte mulți l-au uitat și
unii nu l-au înțeles niciodată; ea însemna tot pământul locuit etnograficește
de români>. Pentru Iorga, România era și limba română, dar și pământul
acesta frământat, format din țări românești unite. România și, implicit,
națiunea au nevoie de protecție cotidiană, de cale deschisă spre viitor.
Celebrând
cultura națională ne întoarcem mereu la Eminescu, la zestrea spirituală a
națiunii întruchipate de el, la virtuți, la valori și la încredere. Eminescu se
apără singur prin creația sa și astfel protejează și cultura națională.
Deocamdată, nu putem să facem ceremoniile consacrate, nu ne putem ilumina
sufletele față în față, ochi în ochi și suflet către suflet, dar putem să facem
încă un lucru extraordinar de simplu: să ne bucurăm de limba noastră, de literatură,
de muzică, de artele plastice, de științele fundamentale, de medicină, adică de
toată creația spiritului românesc, pusă sub înaltul patronaj al lui Eminescu.
Să ne bucurăm - fără ranchiună, fără bravadă și fără resentimente - că suntem
pe lumea asta ca români și că participăm la concertul internațional, adică la
dialogul dintre națiuni. Datorăm acest dialog identității noastre naționale, pe
care au exprimat-o toți marii creatori ai culturii române.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu