vineri, 15 ianuarie 2021

STANCIULESCU ALEXANDRU - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ, DOAR O VORBĂ.....!

 


CASA DE VACANTA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Doamne, fac marturie înaintea Ta ca energia si sanatatea, vigoarea fizica si spirituala nu pot fi obtinute traind tot timpul într-o casa de vacanta sau în padure, ci la Tine, în biserica si mai cu seama în timpul Liturghiei si prin Datatoarele-de-viata Tale Taine! O, suprema fericire a Sfintelor Taine! O, viata izvorâta din Sfintele Taine! O, negraita dragoste a dumnezeiestilor Taine! O, minunata si vesnica pronie dumnezeiasca, cea care dai mântuire si îndumnezeire prin Sfintele Taine! O, preînchipuire a vietii vesnice prin Sfintele Taine!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 260.

 

 

HRANA

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

Ranile lui Hristos au lucrat mai multe binecuvântari în lume decât sanatatea tuturor cezarilor romani. Euharistia nu înseamna doar o aducere-aminte, ci si o prorocie. Prorocia ei este ca întregul pamânt va deveni trupul lui Hristos, carnea si sângele lui Hristos, astfel încât orice am mânca sau am bea, sa-L mâncam si sa-L bem pe El. El ar trebui sa fie hrana noastra de fiecare zi. Privindu-ne toata hrana prin Hristos, ea nu ne va mai parea o prada din natura, ci mai degraba jertfa naturii pentru noi, amintindu-ne de jertfa lui Hristos si, prin aceasta, de propria noastra chemare la jertfa. Trebuie sa alegi sa fii ori mândru, ori sarac în duh. Cea dintâi alegere va însemna o distrugere zgomotoasa, a doua, o zidire tacuta.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Patimirea Bisericii, traducere de Laura Marcean, Ed. Sophia, Bucuresti, 2010, p. 20

 

 

SOAPTA VANTULUI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Acelasi vânt, o data dezlantuit, poate sa bata în multe locuri; asemenea si Duhul lui Dumnezeu, Unul si acelasi, poate sa „bata” cu putere si tarie în soboarele îngeresti cele fara de numar si în toti oamenii sfinti. „Vântul sufla unde voieste si tu auzi glasul lui” (Ioan 3, 8).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 78

 



ZDRENTAROSUL

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi un om îmbracat în zdrente, pe jumatate gol si murdar cu tina din cap pâna-n picioare. De la acesta întoarce mintea ta spre sufletul cel pacatos, care s-a dezbracat de harul lui Dumnezeu ca de o haina preafrumoasa si în locul ei a pus pe sine, ca niste zdrente, toata întinaciunea patimilor pacatoase. Un om pe de-a-ntregul murdarit de tina e dezgustator în ochii oamenilor, însa în ochii Domnului este mai scârbavnic un suflet întinat de spurcaciunile pacatoseniei. Aceasta întâmplare te îndeamna sa te departezi de tot pacatul prin care sufletul se prihaneste si se face nevrednic de a fi privit de Dumnezeu.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 77.

 

 

LUNTREA VIETII

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Ce furtuni sufletesti, uragane, vijelii naprasnice, vârtejuri de foc se dezlantuie adesea în viata omului, în viata acelor oameni care se straduiesc sa traiasca crestineste si sa-L slujeasca pe Dumnezeu cu rugaciunea, facându-se mijlocitori pentru sine si pentru altii înaintea negraitei Sale mile! Daca luntrea pe care calatoreste sufletul nostru pe marea vietii, catre vesnicia care îl asteapta, nu se sfarma cu totul si nu se scufunda, aceasta se datoreaza numai milei lui Dumnezeu.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 300

 

 

INTREG

 

         Dupa cum în cea mai mica particula din Trupul si Sângele lui Hristos se afla Hristos întreg, asemenea în fiecare gând si cuvânt bun sta Hristos întreg.

 

  Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 492



MOSTENIREA PARINTEASCA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi sau auzi ca un tata se leapada de fiul cel neascultator si neîndreptat, lipsindu-l de mostenirea sa. Din aceasta întâmplare învata ca si Hristos se va lepada de crestinii cei netrebnici si nepocaiti, lipsindu-i de vesnica Sa mostenire. Si chiar de se numeau aceia cu numele Lui, El le va spune: „Nu stiu de unde sunteti; departati-va de la Mine toti lucratorii nedreptatii” (Luca 13, 25-27). Dintru aceasta înveti ca se cuvine nu doar sa porti numele de crestin, ci sa te si straduiesti a vietui întocmai dupa cum îti este numele si credinta marturisita.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 72

 

 

I N I M A

Sfantul Ioan din Kronstadt

  

 

Inima este, prin natura sa, sensibila, usoara, de esenta spirituala, cereasca, pazeste-ti-o. Nu o îngreuna, nu o trage spre pamânt, fii cumpatat în mâncare, în bautura, în general în placeri trupesti. Inima este templul lui Dumnezeu. „De va strica cineva templul lui Dumnezeu, îl va strica Dumnezeu pe el” (1 Corinteni 3, 17).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 251

 

 

CUVANTUL

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Fiecare cuvânt pe care-l trimiti în lume va zidi sau va darâma. Va înalta piscuri de lumina sau va face sa se deschida prapastii de întuneric. Va stârni binecuvântari sau blesteme înfricosatoare. Cu ce vom îmbogati noi chipul de lumina si de vis al lumii? Cu ce vom spori noi armonia si frumusetea vietii? Cu ce vom adânci noi taina cea mare din inima Universului?

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 109



TRATAMENTUL MEDICAL

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca un om bolnav, care doreste sa se vindece, se da întru totul voii doctorului sau si tine rânduiala întocmita de acesta, pentru ca leacurile sa lucreze fara de oprelisti. Noi toti suntem din fire betegi duhovniceste sau mai rau decât atât: fiind raniti de moarte de tâlharul diavol, stam vatamati în drumul lumii acesteia si nicidecum nu ne putem ajuta pe noi însine, asa cum ni se arata în pilda samarineanului milostiv, care l-a îngrijit pe cel cazut între tâlhari (Luca 10, 30-35). Daca voim sa ne vindecam de vatamarile pacatoseniei, trebuie sa ne lasam în voia lui Iisus Hristos – Acel Samarinean Care nu din Samaria a venit, ci dintru Maria Fecioara de Dumnezeu Nascatoarea –, ca sa faca El cu noi precum voieste, fiind de trebuinta sa pazim rânduiala si legile Lui care sunt scrise în Evanghelie, desi trupului nostru acestea i se par a fi prea anevoioase. Cei bolnavi iau de bune si le rabda pe toate cele rânduite de doctori, de vreme ce vor sa se tamaduiasca. Asemenea si noi trebuie sa înduram tot ce voieste si ne porunceste Tamaduitorul nostru, Hristos, si sa le primim pe acestea ca pe darul cel bun, caci altfel tamaduirea Lui mântuitoare nu ne va folosi cu nimic, asa precum pe cel beteag nu-l va întrema lucrarea leacurilor, daca acestea nu sunt luate dupa rânduiala lasata de doctor, ba chiar mai mult va creste neputinta lui. Greu îi este trupului nostru sa lepede iubirea de sine si sa urmeze voia lui Hristos, însa lucrarea vindecarii si a mântuirii noastre ne cere sa le facem pe acestea negresit. De aici întelegem ca nu au o adevarata întoarcere si pocainta cei ce nu vor sa se lase de iubirea de sine, de îndaratnicie, de setea de slava si de alte placeri trupesti, ramânând astfel betegi duhovniceste si netamaduiti, cu toate ca mântuitoarea tamaduire a lui Hristos este lasata pentru toti.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 119

 

 

 

GREUTATEA MATERIALNICA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi, iarasi, ca piatra, fierul, plumbul si orice lucru care este greu, oricât de sus ar fi ridicat sau aruncat, se întoarce totusi cu grabire spre pamânt, spre miezul sau, si cade. Din aceasta întâmplare înveti ca asa este si starea celor împatimiti de lume, care parca se ridica prin povete si înfricosari pentru ca, izbavindu-se de desertaciune, sa râvneasca Cerul, însa, oricât s-ar însufleti acestia din propovaduirea Cuvântului lui Dumnezeu, tot nu se pot lepada de obiceiul si de împatimirea lor. Si chiar daca uneori ei se straduiesc si se nevoiesc sa se desparta de rau, fiind îndemnati de harul Domnului spre înaltimi, adica spre iubirea bunatatilor ceresti, se întorc totusi cu grabire jos, spre împatimire. Caci patima îl trage catre sine si îl ademeneste pe cel împatimit asa precum un magnet atrage fierul. Aceasta cugetare te povatuieste sa te feresti de orice patima ca de un foc sau ca de un venin ucigator si cu toate puterile sa te nevoiesti întru râvnirea si cautarea bunatatilor ceresti, care au fost dobândite prin moartea lui Hristos. Iar celui ce se straduieste, Dumnezeu îi ajuta.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 68

 

 

 

CASA IN INCENDIU

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Nu salvam casa de incendiu când a fost cuprinsa toata de flacari, ci atunci când a izbucnit focul. Întocmai asa se întâmpla si cu sufletul: sufletul este casa; patimile – focul. „Nu dati loc diavolului” (Efeseni 4, 27).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 367

 



ARTA DESAVARSITA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Liturghia este reprezentarea plastica, intuitiva prin diferite persoane, obiecte, cuvinte si acte liturgice a nasterii, vietii, învataturii, poruncilor, minunilor, proorocirilor, patimilor, rastignirii pe Cruce, mortii, Învierii si înaltarii la Ceruri a Începatorului credintei noastre, Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Nascut. În timpul Liturghiei, El Însusi participa nevazut, Însusi lucreaza, savârseste totul prin preot si diacon, care nu sunt decât instrumentele Sale.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 362

 

 

FUNIA SALVATOARE

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Ce va fi cu omul care, cazând din corabie în apa si vazând funia care I se arunca sau luntrea trimisa ca sa-l salveze, nu numai ca nu se agata de funie sau de luntre, ci le respinge! Piere în adânc. Asa si crestinii carora li se da din Cer spre mântuirea de vesnica pieire ceva ca un colac de salvare: Sfintele Scripturi, toate Tainele, cu cea mai mare dintre ele – Taina Trupului si Sângelui lui Iisus Hristos. Luntrea salvatoare este Biserica lui Hristos. Cine o respinge, acela va pieri de buna seama platind astfel pentru mândria, nebunia, înfumurarea, patima josnica sau capriciul sau.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Liturghia: Cerul pe pamant, traducere de Boris Buzila, Ed. Deisis, Sibiu, 1996, p. 92

 

 

FABRICA DE GANDURI BUNE

Sfantul Paisie Aghioritul

 

 

Avem nevoie de cugete drepte. Trebuie sa preschimbam masinile nesigure, înselatoare, ale „fabricii” noastre în masini bune. Cea mai buna lucrare este ca omul sa creeze o „fabrica” a gândurilor bune.

 

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 132.

 


TARIA LUMINII

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Asa cum în lumina soarelui putem vedea si aerul, si pamântul, si apa, tot ce se afla în vazduh si pe pamânt, asijderea si în lumina soarelui imaterial putem vedea cu ochiul inimii lumea duhurilor, a îngerilor, a sfintilor; pe Maica Domnului, pe patriarhii biblici, prooroci, apostoli, ierarhi, ucenici, cuviosi, toti sfintii; îi vedem cu ochiul inimii (prin credinta) întocmai cum vedem cu ochii firesti realitatile lumii senzoriale. O inima simpla si curata poate vedea, de pilda, cu ochiul launtric chipul Maicii Domnului ca si cum ar vedea cu ochi trupesti oricare alt obiect.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 418

 

 

STROPUL DE APA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Fiecare gând, bun sau rau, fiecare dorinta, intentie si cuvânt sau fapta fac sa se produca anumite schimbari în inima: spre liniste sau spre neliniste, spre bucurie sau spre întristare, acestea toate fiind determinate de actiunea pe care o exercita asupra inimii Dumnezeul duhurilor si a tot trupul, cel care se reflecta într-un suflet binecredincios, întocmai ca soarele într-un strop de apa. Cu cât este mai curata picatura, cu atât mai buna si mai deslusita este imaginea reflectata; cu cât este mai tulbure, cu atât este mai neclara, iar atunci când sufletul se afla într-o stare de necuratie si întunecare extrema, nu se mai reflecta nimic, sufletul ramânând cufundat în bezna duhovniceasca si în totala insensibilitate. Un asemenea om are ochi, dar nu vede, are urechi, dar nu aude.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 13

 

 

MUZICA E MEREU PREZENTA

Compozitorul Arvo Part

 

 

Tot ceea ce descoperim uimiti în lume a existat dintotdeauna, cârmuindu-se dupa aceleasi legi. Ceea ce este era asa înca de mii de ani, cu mult înainte de Einstein si de Newton. Tot astfel se petrece si în muzica. Aici, acolo, muzica e mereu prezenta. Într-o zi vine cineva care o aude si o scrie. Asa.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 63.




SEMANATORUL

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi un plugar care îsi seamana semintele; însa nu oricare dintre ele va aduce roada, caci, dupa cum ne învata pericopa, unele cad pe drum si le manânca pasarile cerului, altele cad pe pietre, iar altele – între spini. Asemenea si samânta mântuirii, cuvântul lui Dumnezeu, se seamana deopotriva în toate tarinile inimilor omenesti, însa rodul lor creste doar în inimile cele bune (Matei 13, 4-23). Pilda aceasta te învata sa te rogi Domnului cu osârdie sa îti dea inima buna, duh înnoit si inima noua: si atunci samânta cuvântului lui Dumnezeu care a fost semanata în pamântul inimii tale, nu va ramâne neroditoare.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 76

 

 

 

PUHOIUL SI FUMUL

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca primavara apa curge navalnic si cu zgomot mare, însa curând ajunge sa scada; sau fumul si focul se ridica spre înaltimi, însa grabnic pier. Întocmai este si starea oamenilor celor mândri si necucernici: adânciti în mândria lor, ei turbeaza si fac zarva, dar se vor prapadi ca apa cea curgatoare; se ridica în slavi ca focul si ca fumul, însa asemenea acestora vor pieri, astfel încât nici urma nu li se va mai vedea. Despre aceasta ne marturiseste Prorocul lui Dumnezeu, neîndoielnicul si credinciosul martor al Adevarului: „Vazut-am pe cel necredincios preaînaltându-se si ridicându-se ca cedrii Libanului si am trecut pe acolo si iata, nu era; si l-am cautat pe el si nu s-a aflat locul lui” (Psalmul 36, 35-36). Iar despre cel temator de Dumnezeu, dimpotriva, astfel ne graieste: „Omul cel bun î n veac nu se va clinti. Întru pomenire vesnica va fi dreptul: de vorbire de rau nu se va teme. Gata este inima lui a nadajdui în Domnul: întaritu-s-a inima lui, nu se va teme, pâna ce va privi asupra vrajmasilor sai” (Psalmul 111, 5-7), lucru care ni se marturiseste si în Psalmul 36. Aceasta întâmplare si cugetare te învata, crestine, sa nu urmezi pilda celor netematori si mândri de bogatia, slava si cinstirea lumii, ca nu cumva sa pieri dimpreuna cu dânsii, ci „sa te smeresti sub mâna cea tare a lui Dumnezeu” si sa te temi de numele Lui, „pentru ca El sa te înalte” cu cei smeriti si tematori de Dumnezeu (1 Petru 5, 6), „fiindca oricine se înalta pe sine va fi smerit, iar cel ce se smereste pe sine se va înalta”, dupa cum ne învata Adevarul cel Vesnic – Hristos (Luca 18, 14).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 163.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu