miercuri, 27 ianuarie 2021

STANCIULESCU ALEXANDRU BARDA - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ, DOAR O VORBĂ.....!

 

Foto: DORINA MAGARIN



VINDECAREA SUFLETEASCA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

           Vezi ca un om neputincios, care voieste sa se vindece, îi marturiseste si îi arata doctorului boala sa si-l roaga staruitor sa îl tamaduiasca. Aceasta întâmplare te învata ca, de vreme ce voim si noi sa ne vindecam de neputinta noastra sufleteasca, trebuie sa o marturisim cu toata inima si sa I-o înfatisam lui Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Tamaduitorul sufletelor si al trupurilor noastre, si cu smerenie sa-L rugam sa ne ajute. Caci toti suntem neputinciosi, saraci si pacatosi din fire. Citim în Sfânta Evanghelie ca orbii, mutii, surzii si leprosii veneau la Hristos si, aratându-I betesugurile lor, cu smerenie si cu credinta Îi cereau milostivirea si se tamaduiau. Noi suntem orbi din nastere, suntem nevazatori întru cele dumnezeiesti si duhovnicesti si întru cele care-i sunt sufletului spre mântuire si de aceea trebuie sa ne rugam Lui împreuna cu cei orbi: „Doamne, sa se deschida ochii nostri” (Matei 20, 33). Noi suntem surzi din fire întru auzirea cuvântului lui Dumnezeu si a sfintelor Sale porunci, si de aceea trebuie sa-I cerem Lui acele urechi despre care El ne zice: „Cine are urechi de auzit sa auda!” (Matei 13, 9). Noi suntem gângavi si muti din fire întru chemarea, preaslavirea, lauda si cântarea Sfântului Sau Nume si de aceea trebuie sa suspinam catre El ca sa ne dezlege limba si buzele si sa ne rugam Lui: „Doamne, învata-ne sa ne rugam” (Luca 11, 1). Noi suntem spurcati din fire cu lepra cea fara de tamaduire a pacatului si de aceea trebuie sa ne înaltam glasurile noastre din adâncurile inimii si sa graim catre El dimpreuna cu leprosii: „Iisuse, Învatatorule, miluieste-ne!” (Luca 17, 13). Suntem slabanogi si nu putem sa ne ridicam si sa venim la El si de aceea trebuie sa ne rugam Lui sa-si tinda spre noi mâna Sa atotputernica si sa ne ridice din patul cel de moarte al pacatului. Trupul nostru înrait se îndraceste si de aceea ni se cuvine sa strigam împreuna cu femeia cananeanca: „Miluieste-ma, Doamne, Fiul lui David!”, sa repetam necontenit rugamintea noastra: „Doamne, ajuta-ma!” si, cugetând despre noi însine, sa nu ne socotim fii vrednici de Împaratie, ci „câini” care „manânca din farâmiturile ce cad de la masa stapânilor lor” (Matei 15, 22-27). Dupa cum ne marturiseste Evanghelia, saracii au dobândit atunci milostivirea si vindecarea de la Tamaduitorul Hristos. Si noi le vom primi daca le vom cere de la Dânsul cu credinta, marturisindu-ne betesugurile noastre. Caci El pentru aceea a si venit în lume, ca sa tamaduiasca neputintele noastre si sa îndeparteze de la noi pacatul si sa ne daruiasca fericirea. De vreme ce El a vindecat trupurile stricacioase si pieritoare ale celor ce s-au rugat Lui, cu atât mai mult va tamadui sufletele, care sunt nemuritoare.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 99

 

 

M U L T

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Nenumarate sunt picaturile de ploaie care cad pe pamânt, dar toate vin din acelasi nor; multe sunt razele de lumina, dar toate iradiaza de la acelasi soare; multe sunt frunzele, dar copacul pe care cresc este unul singur; mult este nisipul, dar tot sta pe acelasi pamânt. Multi sunt oamenii si toti se trag dintr-un singur om – Adam – dar mai înainte de toate, de la Dumnezeu.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 224

 

 

ILUMINATUL STRADAL

Sfantul Inochentie al Odessei

 

 

Lumina harului nu se aseamana cu lumina întelepciunii pamântesti care, ca lumina lampilor de strada, lumineaza în vremea noptii, dar nu încalzeste deloc, nefiind în stare a da viata nici macar unui firicel de iarba. Dimpotriva, unde straluceste harul lui Hristos, acolo întreaga fiinta a omului se schimba si ajunge într-o asa stare, precum natura în vremea primaverii. Atunci însusi omul simte ca se petrece ceva neobisnuit cu el, ca se apropie de un fel de înnoire si regenerare.

 

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 42



LENTILA SI FOCUL

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Putem aprinde cu o lentila o bucata de lemn, de hârtie sau de alt material lesne inflamabil, atunci când asupra obiectului respectiv focalizam într-un punct razele soarelui, obtinând pe acel obiect un fel de soare în miniatura. Asa se întâmpla si când ne rugam, sufletul ni se înfierbânta, se învioreaza, se aprinde de la Soarele Dreptatii, ca sa lucreze asupra inimii cu toata simplitatea si puterea Sa. O putem „aduce” în acelasi chip acolo si pe Maica Domnului, îi putem aduce pe Îngeri si pe Sfinti. Icoana lor poate sa apara în inima, asa cum este, cu toata puterea si sfintenia, pentru ca inima sa ia de la dânsii cât mai multa si mai deplina lumina, sa se aprinda de prisositoarea lor iubire ca de un la un izvor de foc; vei primi de la dânsii în inima curatie, sfintenie, bunatate, putere si inima se va purifica de la sine, întarindu-se în credinta si dragoste si, cu atât mai mult, mai hotarât si mai statornic îti vei îndrepta inima catre Dumnezeu si catre Sfintii Lui, cu atât se va lumina, se va curata si se va umple mai mult de viata.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 73

 

 

PAHARUL DE LACRIMI

Parintele Paisie Olaru

 

 

Fiind seceta mare în vara anului 1990, ucenicii îi spuneau Parintelui Paisie, care zacea la pat: „Nu ploua, parinte, este seceta mare!” Iar el raspundea: „Sa ne rugam lui Dumnezeu cu lacrimi si sa postim, ca Domnul are de unde da, daca are cui da!” Dupa ce a început sa ploua, ucenicii i-au spus: „Parinte Paisie, ploua afara!” Iar el a început a plânge în pat si a zis ucenicului sau de chilie, monahul Gherasim: „Ada-mi si mie un pahar cu apa de ploaie de afara sa beau, ca cine stie ale cui sunt lacrimile acestea!”

 

Parintele Paisie Olaru, Parintele Paisie duhovnicul, traducere de editie ingrijita de Arhimandrit Ioanichie Balan, Ed. Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, Iasi, 1993, p. 100.

 

 

CONSTIINTA CURATA

Sfantul Sofronie Saharov

 

 

Numai cei care s-au apropiat de focul ceresc cu frica si cutremur, ajung sa cunoasca darurile cele mai înalte ale lui Dumnezeu; cei care-si pastreaza statornic în inimile lor o parere smerita despre ei însisi, care îsi pastreaza o constiinta curata nu numai fata de Dumnezeu, dar si fata de semenii lor, fata de animale – chiar si fata de lucrurile materiale produse de munca oamenilor, îngrijindu-se de întreaga creatie.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Rugaciunea – experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 171.

 




GRESEALA APROAPELUI

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi sau auzi ca aproapele tau greseste sau ca a pacatuit. Întâmplarea aceasta sa nu-ti slujeasca drept temei pentru a-l judeca pe fratele tau, dupa cum au unii raul obicei, ci pentru a-ti cunoaste neputinta ta; nu pentru a-l lua în râs pe aproapele tau, ci pentru a-l compatimi si a te îndrepta pe tine însuti. De la el întoarce-ti ochii catre tine, cautând sa vezi de nu ai fost si tu în acel pacat sau în altul deopotriva cu acela si daca nu cumva te afli chiar acum în el? Dar chiar de nu, au n-ai putea tu oare sa pacatuiesti mai rau decât atât? Caci înlauntrul nostru, al tuturor, salasluiesc neputinta si ticalosia: patimile noastre ne sunt dusmani, trupul nostru ne înrobeste, iar satana, vrajmasul nostru, cauta neîncetat sa ne înghita. Noi toti cadem, caci toti suntem supusi caderilor si primejdiilor de orice fel; aproape este caderea noastra, daca nu ne tine harul lui Dumnezeu. Asadar, prilejul acestei întâmplari sa te întoarca spre cercetarea de sine si, vazând caderile fratelui tau, straduieste-te, cu ajutorul Domnului, sa le faci pe toate cu mai multa chibzuinta si luare-aminte.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 75.

 

 

INTUNERICUL SI LUMINA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca sunt doua lucruri care ti se înfatiseaza mereu înaintea ochilor, unul dupa altul: întunericul – în timpul noptii, si lumina – în timpul zilei; si ca din firea noastra cu totii ne ferim de bezna (caci nimeni nu voieste sa stea în întuneric) si cautam lumina. Asemenea si înaintea ochilor nostri duhovnicesti trebuie pururea sa se afle doua lucruri: pacatul – bezna sufleteasca, si Dumnezeu – Lumina cea vesnica. Si precum ne îndepartam de întunericul cel vazut, îndreptându-ne spre lumina simtita, asa ni se cuvine sa ne întoarcem catre Luminator din negura pacatoseniei, pe El cautându-L si luminându-ne. Precum cei care se îndeparteaza de lumina cea fireasca, de vreme ce se afla în bezna, se împiedica, nu deslusesc nimic si se tem de toate, asemenea si cei ce se înstraineaza de Dumnezeu, Lumina cea pururea-fiitoare, sunt cuprinsi de întunericul cel sufletesc si, împiedicându-se, cad dintr-un pacat în altul si asa ajung sa se prapadeasca, daca nu-si vin întru simtire, dupa cum zice Scriptura: „Caci iata, cei ce se departeaza de Tine vor pieri” (Psalmul 72, 26). Din pricina întunecimii sufletesti, acestia vor fi „aruncati” în vesnicul „întuneric cel mai dinafara, unde va fi plângerea si scrâsnirea dintilor” (Matei 25, 30). Iar cei ce cauta pe Dumnezeu si se tin de El, facându-se fii ai luminii si ai zilei, vor mosteni lumina cea vesnica si vor vedea atunci „fata catre fata” acea Lumina pe care acum o întrezaresc doar prin credinta (1 Corinteni 13, 12) „si ca soarele vor straluci în Împaratia Tatalui lor” (Matei 13, 43). Cugetarea aceasta te învata sa te departezi de pacat asa precum te feresti de întuneric s i cu toata inima ta sa cauti pe Dumnezeu, adevarata si duhovniceasca Lumina, pâna când ne mai este cu putinta sa cautam si sa gasim, dupa cum ne povatuieste Prorocul: „Cautati pe Domnul si va întariti; cautati fata Lui pururea” (Psalmul 104, 4).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 120

 

BUNUL TUTUROR

Cuviosul Bonifatie de la Teofania

 

 

Sa fii smerit înseamna sa nu te lauzi cu stiinta ta: cei smeriti socot ca adevarul, ca si lumina, este bunul de obste al tuturor.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 106

 



PROGRES ADEVARAT

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Fratilor! Pregatiti-va sa va uniti cu Dumnezeu, lasati deoparte toate zadarniciile pamântesti. Staruiti asupra lucrului celui mai important: curatirea si desavârsirea de sine. Iubiti progresul întru credinta si fapte bune, nu progresul veacului acestuia. Înca de aici, de pe pamânt, ne pregatim sa-L vedem pe Marele Artist, pe Cel ce a creat toata faptura vazuta si nevazuta, Frumusetea absoluta, pe care acolo o vom descoperi si o vom contempla în eternitate.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p.

 

 

BOGATIA PRIMAVERII

Sfantul Inochentie al Odessei

 

 

Orisicât de bogata si de împodobita ar fi natura în timpul primaverii, totusi sufletul înnoit de harul dumnezeiesc este mult mai împodobit si mai bogat în florile virtutilor – într-însul se gaseste si floarea cea alba a nevinovatiei si curatiei inimii si floarea cea roza a binefacerii si dragostei catre aproapele si floarea cea albastra a contemplatiei si întelepciunii duhovnicesti si floarea cea galbena a înfrânarii si ostenelii.

 

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 44



SUFLETUL SI CUVANTUL

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

Sufletul a dat glas primului cuvânt de îndata ce omul si-a deschis ochii si si-a îndreptat privirea spre natura înconjuratoare si i-a înteles frumusetea. Dat fiind ca simturile îsi fac aparitia odata cu venirea la viata, primul cuvânt reprezinta primul act de perceptie a lumii. Sfânta Scriptura, cea mai veche scriere a lumii − si, desi nu e socotita de cei ce tagaduiesc Revelatia dumnezeiasca a fi o carte scrisa sub inspiratia Duhului Sfânt, trebuie considerata drept scrierea cea mai profunda sub aspect filosofic a lumii antice −, afirma ca Dumnezeu, dupa ce l-a creat pe om, l-a invitat sa dea nume animalelor. „Si a facut Dumnezeu tot din pamânt toate fiarele câmpului si toate pasarile cerului si le-a adus la Adam, ca sa le vada pe acestea si sa le dea nume; si tot numele dat de Adam fiecarei fiinte vii a fost numele care i-a ramas acesteia” (Facere 2, 19-20). Aceasta opinie primordiala a umanitatii referitoare la limba omului reprezinta un argument suficient împotriva celor care îi tagaduiesc sufletului rational cuvântul si socotesc cuvântul rostit nu un mijloc al sufletului rational inseparabil de acesta, ci drept cauza a lui; ce altceva poate sa exprime aducerea animalelor [în fata lui Adam] si invitatia adresata omului, odata cu plasmuirea sa, de a le vedea si a da nume tuturor animalelor decât impulsul sufletului rational de a generaliza, de a judeca si de a cugeta? Cum ar fi putut sa le dea nume daca sufletul sau n-ar fi avut capacitatea de a întelege diferentele specifice si caracterul propriu fiecarui animal?

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 65-66

 

 

MOCIRLA DIN APA IZVORULUI

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vedem ca, desi izvorul are apa curata, totusi pe fundul lui este mocirla, noroi. Tot asa si în adâncul inimii omului se afla tot felul de necuratii. Precum scârboasa mocirla si duhoarea, asa se ascund în sufletul omului înfumurarea si înaltarea mintii, iubirea de argint, mânia, rautatea si invidia, necuratia dobitoceasca si orice ticalosie. Necuratia de pe fundul izvorului se vede abia când apa este lovita cu o cârja sau cu vreo alta unealta; atunci, din cauza mocirlei sau a noroiului care se afla la fund, toata apa din izvor devine tulbure. Tot asa si necuratia patimilor si a firii rele, dobitocesti, care se afla în adâncul inimii omului, se arata la vremea ispitirii. Cine ar sti ca pe fundul izvorului se afla noroi sau mocirla, daca nu ar lovi apa si daca de acolo nu s-ar ridica si nu s-ar arata murdaria? Tot asa, de unde am sti ce fel de ticalosii si necuratii se ascund în adâncul inimii omului, daca nu ar iesi de acolo si nu s-ar vadi prin faptele cele din afara?

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Comoara duhovniceasca din lume adunata, traducere de rasofora Domnica Talea, Ed. Egumenita, Galati, 2008, p. 175



FRUMUSETEA MARII

Sfantul Vasile cel Mare

 

 

Frumoasa este marea pentru Dumnezeu pentru multe pricini; e frumoasa, pentru ca îmbratiseaza de jur împrejur insulele, dându-le în acelasi timp si frumusete si siguranta. Mai mult, marea apropie pamânturile care sunt la mari departari unele de altele si face pentru cei ce calatoresc pe mare neîmpiedicate legaturile dintre aceste pamânturi; prin aceste legaturi marea ne daruieste cunoasterea faptelor necunoscute; negustorilor le da prilej de îmbogatire si ajuta cu usurinta nevoilor vietii; celor bogati le ajuta sa exporte surplusul lor de produse, iar celor lipsiti le ajuta sa-si împlineasca lipsurile.

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 118.

 

 

 

PRAFUL PAMANTULUI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Si praful pamântului va marturisi despre noi la Judecata lui Dumnezeu. „Si scuturati praful de pe picioarele voastre spre marturie împotriva lor” (Marcu 6, 11). Dumnezeul meu, câti martori ai necredintei noastre! Unde vom fugi? Unde ne vom ascunde?

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Spicul viu – ganduri despre calea mantuitoare, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002, p. 152.

 

 

CASA IN INCENDIU

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Nu salvam casa de incendiu când a fost cuprinsa toata de flacari, ci atunci când a izbucnit focul. Întocmai asa se întâmpla si cu sufletul: sufletul este casa; patimile – focul. „Nu dati loc diavolului” (Efeseni 4, 27).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 367




FRUMUSETEA APARENTA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Nu te opri la frumusetea fetei, ci priveste sufletul. Nu privi vesmântul omului (caci trupul este un vesmânt provizoriu), ci priveste la cel care este îmbracat cu el. Nu admira splendoarea îmbracamintei, ci considera pe cel îmbracat ceea ce este el. Altfel, vei defaima chipul lui Dumnezeu din om, vei necinsti pe rege, ucigând pe slujitorul sau, nedându-i cinstea care i se cuvine. De asemenea, nu privi într-o carte frumusetea expresiei, ci priveste duhul acelei carti, altfel vei deprecia duhul si vei exalta firescul, caci caracterele formeaza trupul, iar continutul cartii este duhul. Nu te lasa sedus de melodia unui instrument sau a unei voci, ci dupa efectul pe care-l produc în suflet sau dupa cuvintele cântecului observa ce fel de duh au. Daca ele trezesc în tine sentimente pasnice, curate si sfinte, apleaca-ti urechea la ele ca sa-ti hranesti sufletul. Daca, dimpotriva, ele rascolesc în sufletul tau patimile, nu le baga în seama si arunca departe de tine în acelasi timp si natura si duhul unei astfel de muzici.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 41

 

 


PUTEREA GRAULUI

Sfantul Luca al Crimeei

 

 

Este cunoscut ca grâul, meiul si mustarul gasite în sarcofagele mumiilor egiptene – care au o vechime de 3000 de ani –, daca nu au fost supuse actiunilor daunatoare, în care sa fi fost posibile procese fermentative ce le-ar fi putut afecta, pot da roade bune daca sunt plasate în conditii favorabile de umiditate si caldura.

 

Urmatoarea experienta a fost realizata de catre fizicianul Jean Becquerel (1878-1953) la Paris, în anul 1909. Seminte de grâu, lucerna si mustar alb au fost uscate în vid timp de sase luni la temperatura de +40 grade C si apoi sigilate în eprubete de sticla vidate. Aceste eprubete au fost expediate la Londra si acolo au fost tinute timp de trei saptamâni în atmosfera umeda, la aproximativ –190 grade C, si apoi înca 77 de ore în hidrogen lichid, la –250 grade. La Paris eprubetele au fost redeschise si semintele au fost puse într-un mediu umed la +28 grade. S-a dovedit ca încoltirea s-a desfasurat absolut normal. Nu s-a constatat nici o diferenta comparativ cu probele de seminte care fusesera pastrate în conditii obisnuite. La o temperatura joasa, de –250 grade, orice indiciu asupra unei activitati vitale este exclus. Nici chiar cele mai energice reactii chimice nu se pot desfasura la o astfel de temperatura joasa.

 

Din aceste experiente vedem ca este posibila moartea temporara, daca actiunea care împiedica activitatea vitala nu conduce la distrugerea organismului.

 

Daca este atât de evident ca moartea temporara a semintelor si a animalelor nu împiedica renasterea vietii întru acestea, oare nu suntem îndreptatiti sa afirmam ca acest fenomen este cu putinta în ele prin actiunea unei puteri necunoscute noua, energia vitala, care nu e supusa deloc actiunii agentilor distructivi care afecteaza viata semintelo r si a plantelor? Iar o astfel de energie bineînteles ca nu poate fi decât energie duhovniceasca – puterea de viata datatoare a Duhului Sfânt.

 

Sfantul Luca al Crimeei, Puterea inimii, traducere de Evdochia Savga, Ed. Sophia, Bucuresti, 2010, p. 76-77


S O B A

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca o soba fierbinte îl încalzeste pe tot cel ce se apropie de ea. Asemenea si omul iubitor, a carui inima este aprinsa de dragostea pentru Dumnezeu si pentru aproapele, va încalzi cu flacara iubirii sale pe oricine se va apropia de el. Si precum soba împarte din caldura ei celor care au nevoie de aceasta, asemenea si omul iubitor împartaseste din darurile lui Dumnezeu fratilor sai care au trebuinta de ele: unuia îi acopera goliciunea, altuia îi da adapost, aducându-l în casa sa, pe unul îl slujeste la boala, pe altul în temnita, iar altuia îi alina întristarea, într-un cuvânt, fiecaruia îi da o mâna de ajutor atunci când îi este cu putinta. Toate acestea se izvodesc în el din caldura dragostei crestine. Pe când o soba rece, dimpotriva, nici un folos nu aduce nimanui si, chiar de se atinge cineva de ea, este dezamagit si se departeaza înfrigurat. Întocmai sunt si oamenii cei neiubitori, ale caror inimi nu sunt încalzite de dragostea crestina. Multi dintre ei se cred a fi cineva, citesc rugaciuni multe si în repetate rânduri, deseori postesc, zidesc bisericile Domnului si le împodobesc (fapte care sunt în sine vrednice de lauda si poarta înfatisare de cucernicie); dar daca se apropie de ei vreun sarac pentru a le cere ajutor, e dezamagit întocmai ca acela care s-a atins de soba rece, voind sa se încalzeasca de la ea, si astfel pleaca purtând înlauntru aceeasi întristare si nenorocire pe care o avea când a venit. Întâmplarea aceasta si cugetarea asupra ei te povatuieste sa înveti dragostea crestina fara de care orice faptuire este moarta, chiar daca ea pare a însemna oarece în ochii oamenilor.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 114

 

 

GROAPA SI FANTANA

Sfantul Vasile cel Mare

 

 

„Groapa a sapat si a adâncit-o” (Psalm 7, 5). În dumnezeiestile Scripturi nu gasim spus în sens bun cuvântul „groapa”, dupa cum nici cuvântul „fântâna” nu-l gasim spus în sens rau. Groapa este locul unde a fost aruncat Iosif de fratii sai (Facere 37, 20-24). Si tot cuvântul „groapa” îl întrebuinteaza Scriptura când spune ca au fost loviti egiptenii „de la cel dintâi nascut al lui Faraon pâna la cel întâi nascut al roabei celei din groapa” (Psalm 87, 4); si în Ieremia zice: „Parasitu-M-au pe Mine, izvor de apa vie, si si-au sapat lorusi gropi surpate, care nu vor putea tine apa” (Ieremia 2, 13). Dar si în Daniil este scris de groapa cu lei în care a fost aruncat Daniil (6, 16). Avraam însa sapa fântâna (Facere 21 , 30); la fel, si slugile lui Isaac (Facere 26, 18); iar Moise, venind la fântâna, s-a odihnit (Iesire 2, 15); si porunca primim de la Solomon sa bem apa din vasele noastre si din izvorul fântânilor noastre (Pilde 5, 15); iar Mântuitorul vorbeste lânga fântâna despre taine dumnezeiesti. Pricina pentru care cuvântul „groapa” este folosit cu privire la cele rele, iar cuvântul „fântâna”, cu privire la cele bune, socotim ca este aceasta: apa din gropi vine din afara, cade de sus; în fântâni însa, sunt vine de apa, care zac sub pamânt înainte de a se sapa locurile acelea; ies la iveala însa dupa ce se da la o parte pamântul care le acopera si orice alta materie de deasupra lor, care este tot pamânt. Si în suflete este, asadar, un fel de groapa, atunci când gândurile cele bune, care cad în suflete, se schimba si se falsifica. Daca cineva îsi schimba ideile despre cele bune care cad în el, atunci preface acele idei bune în idei rele si potrivnice adevarului si nu mai vrea sa aiba în suflet ceva bun. Si iarasi, în suflete sunt fântâni; când sunt date la o parte gândurile cele rele care le acopera, atunci straluceste lumina si iese la iveala izvor de apa buna de baut, în cuvânt si în dogme. De aceea este de neaparata trebuinta ca fiecare sa-si faca siesi o fântâna, ca sa pazeasca porunca amintita mai înainte, care spune: „Bea apa din vasele tale si din izvorul fântânilor tale!” (Pilde 5, 15)

 

Asa devenim fii ai celor care au sapat fântâni, ai lui Avraam, ai lui Isaac si ai lui Iacov. Nu trebuie sa facem groapa, ca sa nu cadem în adâncitura, asa cum a spus David în acest psalm, nici sa auzim cele scrise în Ieremia spre mustrarea pacatosilor, despre care Dumnezeu a spus cuvintele pe care le-am adaugat putin mai înainte: „Parasitu-M-au pe Mine, izvor de apa vie, si si-au sapat lorusi gropi surpate, care nu vor putea tine apa” (Ieremia 2, 13).

 

Sfantul Vasile cel Mare, Talcuire duhovniceasca la psalmi, traducere de Parintele Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 2000, p. 40-41

 

 

YALA, CHEIA SI USA

Parintele Arsenie Boca

 

 

Ce folos ca, urmarit de o fiara, scapi pâna la usa unei case în padure, dar n-ai avut grija ca sa iei cheia de acasa. Dar Iisus e nu numai Cheia, ci si Usa Împaratiei de scapare.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 175



STIINTA STIINTELOR SI ARTA ARTELOR

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Împatimirea sufletului de cele pamântesti si trupesti pâna la uitarea de Dumnezeu vine de la diavolul, care face ca, atunci când ni se leaga inima de cele pamântesti si trupesti, ea sa devina vasul spurcat al patimilor, în loc sa priveasca cu chibzuinta spre cele de Sus si sa fie vas duhovnicesc si templu al Duhului Sfânt. „Nu puteti sa slujiti lui Dumnezeu si lui Mamona” (Matei 6, 24), lui Dumnezeu si averilor lumesti, lui Dumnezeu si trupului, lui Dumnezeu si lumii, lui Dumnezeu si desfatarilor; de aceea, a sti sa-ti conduci trupul si inima este stiinta stiintelor si arta artelor. Sunt când trup, când suflet. Ce nestatornicie! Câta nerecunostinta! Ce lene! Si câta îndelunga-rabdare de la Dumnezeu! Dar oare cât timp voi fi schimbator ca luna sau ca un caleidoscop? Întareste-ma, Doamne, fa-ma sa stau pe piatra poruncilor Tale!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 239

 

 

TAINA CRESTINATATII

Parintele Arsenie Boca

 

 

Mântuitorul nostru nevazut se îmbraca cu noi, si pe noi ne îmbraca cu Sine: „Câti în Hristos v-ati botezat, în Hristos v-ati si-mbracat! (Galateni 3, 27).

 

Fiecare dintre noi, ori stim, ori nu stim, ori credem, ori nu credem, purtam pe Hristos Iisus si pe Duhul cel Sfânt în temelia fapturii noastre celei duhovnicesti. Hristos Iisus Cel cu Cruce, este asadar piatra unghiulara, temelia zidirii noastre celei duhovnicesti. Aceasta e adevarat pentru toti cei botezati.

 

Temeiurile mai adânci ale postului si rugaciunii le gasim la Botez. Adâncul fiintei noastre se îmbraca în Hristos. În acest adânc al mintii, sau în altarul inimii, dupa expresia Parintilor, Se salasluieste Hristos, izgonind afara pe satana, care se retrage în simtiri. De aici puterile potrivnicului, patimile, se silesc sa învaluie si sa prinda vointa din nou în mrejele sale.

 

În veacul al VIII-lea al erei crestine a fost, printre altele, o mare lupta pentru icoane. A trebuit un sobor ecumenic, ultimul sobor, al VII-lea, sa apere cinstirea sfintelor icoane. Atunci erau iudeii care pârau icoanele la împarati, precum ca sunt chipuri cioplite si închinare la lemne. Desi atunci s-a pus capat rautatii si multe veacuri icoanele au fost în cinste, astazi iarasi li se gaseste vina. Atunci li se zicea ca-s o închinare gresita lui Dumnezeu. Azi vina lor e ca amintesc de Dumnezeu.

 

Dar mai e o icoana în primejdie: icoana lui Iisus, pe care o avem în noi, în fiecare – caci de la Botez fiecare suntem destinati sa fim o icoana a lui Iisus. Împotriva acestei icoane a lui Iisus în noi se da azi o lupta mai vrajmasa ca odinioara împotriva sfintelor icoane. Se da o lupta împotriva icoanei omului! Unde-i sunt aparatorii!?

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 56-57, 133

 

 

PAMANTUL

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Cel mai misterios, cel mai pretios lucru e pamântul. E mai de pret decât toate celelalte materii. De ce?… Din acest pumn de pamânt e facut omul. Din acest pumn de pamânt rasar infinite culori în plante si infinite arome. Toate fructele, de toate gusturile si aromele, se nasc din acest pamânt. Tarâna are un miros specific. Nimic nu miroase mai frumos decât pamântul.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 92

 

 

NOIANUL MILOSTIVIRII

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Toate caderile mele ascunse si toata cuprinderea pacatelor mele le stii doar Tu, Facatorul meu. Nimeni nu a fost locas al pacatului cum am fost eu. Nimeni nu a întristat harul Tau cum am facut eu, Stapâne, urmând pornirilor pacatoase.

 

Tu însa, ca o mare a bunatatii, usuca pierzatoarele mari ale pacatelor mele si, ca un noian al milostivirii, îneaca adâncul patimilor mele.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 101.

 

 

BOGATIA SI SARACIA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca un oarecare purtând o însemnata vrednicie ajunge mai apoi sa fie om de rând, din bogat – sarac lipit pamântului, din sanatos – neputincios, din om slobod ajunge a fi rob, ori din stapân devine sluga. Preschimbarile acestea ne arata deslusit ca viata noastra pe pamânt este nestatornica, desarta, plina de nevoi si jalnica, fiind semn ca noi am fost facuti de Ziditorul nostru nu pentru o astfel de viata, ci pentru o alta care e mai buna si plina de fericire. Iar prin acestea ne învatam si parca ne încredintam ca ni se cuvine a cauta viata cea nestramutata si preafericita. Asa stând lucrurile, ar trebui nu doar sa nu cârtim, dupa cum este voia trupului nostru celui orb, ci sa-I si multumim cu prisosinta lui Dumnezeu, chiar daca noua ni se pare cu totul nesuferit felul în care harul Sau ne calauzeste, ne îndupleca a intra în viata cea de veci.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 71.

 

 

DISTANTA INEXISTENTA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Dupa cum într-o convorbire aerul se afla pretutindeni si umple totul, devine un fel de mijlocitor între cuvintele noastre si cele ale persoanei cu care vorbim si cuvintele ajung la urechile unuia sau ale celuilalt pe calea aerului, iar neexistând aerul, n-am putea vorbi si nici auzi, întocmai si în cele duhovnicesti. Duhul Sfânt, care pretutindenea este si pe toate le împlineste, ne mijloceste comunicarea cu fiintele fara de trup. Nu întelegem bine cum anume suntem auziti de altii, de persoane aflate uneori la mare distanta, prin intermediul aerului, stim doar ca suntem auziti; de asemenea nu întelegem cum aud, prin Duhul Sfânt, îngerii si sfintii suspinele inimilor noastre, dar stim ca le aud. Asa cum din raspunsurile celor carora ne adresam deducem ca am fost auziti, si în cel de-al doilea caz deducem aceasta tot din raspunsuri. În primul caz vedem cu ochii nostri trupesti fata celui cu care vorbim, în al doilea, chipul celui cu care vorbim se înfatiseaza ochilor inimii, o fata nevazuta sau un duh nevazut. Pentru fiintele corporale distanta conteaza. Pentru omul sfânt ea este inexistenta.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 442

 

 

MOSTENIREA PARINTEASCA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi sau auzi ca un tata se leapada de fiul cel neascultator si neîndreptat, lipsindu-l de mostenirea sa. Din aceasta întâmplare învata ca si Hristos se va lepada de crestinii cei netrebnici si nepocaiti, lipsindu-i de vesnica Sa mostenire. Si chiar de se numeau aceia cu numele Lui, El le va spune: „Nu stiu de unde sunteti; departati-va de la Mine toti lucratorii nedreptatii” (Luca 13, 25-27). Dintru aceasta înveti ca se cuvine nu doar sa porti numele de crestin, ci sa te si straduiesti a vietui întocmai dupa cum îti este numele si credinta marturisita.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 72

 

 

PETE PE O HAINA ALBA

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Vedeti pete pe o haina alba si simtiti cât este de neplacut si de trist sa întâlnesti asa ceva. Retalmaciti astfel: cât de neplacut si de trist le este Domnului, Îngerilor si Sfintilor sa vada petele pacatelor pe sufletele noastre, albite prin crearea dupa chipul lui Dumnezeu, prin renasterea în baia Botezului si prin spalarea în lacrimile pocaintei. < span style="color: #ff9900;">

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Ce este viata duhovniceasca si cum sa te apropii de ea?, traducere de Elena Dulgheru, Ed. Anastasia, Bucuresti, 1997, p. 205

 

 

TRUPUL NOU

Sfantul Luca al Crimeei

 

 

Semanata în pamânt, îngropata fiind, samânta putrezeste, înceteaza sa mai existe ca samânta, însa din ea va creste ceva mult mai mare, mult mai desavârsit atât ca si complexitate, cât si ca forma. Dumnezeu îi da o noua forma si frumusete si o viata plina de folos si desfatare.

 

Trupul omenesc este îngropat în pamânt si înceteaza sa mai existe ca trup. Însa din elementele în care s-a descompus, asemenea celulelor semintei de grâu, prin puterea lui Dumnezeu va învia un nou trup, nu unul stricacios, neputincios si fara de vlaga, ci un nou trup duhovnicesc, plin de putere, de nestricaciune si de slava.

 

Sfantul Luca al Crimeei, Puterea inimii, traducere de Evdochia Savga, Ed. Sophia, Bucuresti, 2010, p. 153








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu