Cum să începi din timp lupta cu analfabetismul funcțional
Raluca Ion
POTRIVIT
ACADEMIEI ROMANE SI BISERICI ORTODOXE ROMANE NU ESTE NEVOIE CA POPORUL SA
"INTELEGA " ce citeste SI CHIAR NU ESTE NEVOIE SA STIE SA CITEASCA
ORI CHIAR SA SOCOTEASCA CACI POTRIVIT CELOR DOUA INSTITUTII PRIVATE ESTE
SUFICIENT SA SE ROAGE! SI SA SE TARASCA CA VIERMII LA MOASTE - multe chiar de
import!
IATA DE CE
ACESTE DOUA INSTITUTII PRIVATE AR TREBUI SA FIE SCOASE IN AFARA LEGII CACI
SINGURE AU CERUT SA SE RUPA DE TARA SI NEAM DEVENIND STRUCTURI OSTILE ROMANIEI
SI POPORULUI ROMAN!
POPOR ROMAN
CUM DE AI INGADUIT O ATARE ANOMALIE CU IZ DE TRADARE NATIONALA!?
SPER SA AUDA
SI ACADEMIA ROMANA SI BOR ACUZATIA MEA!
SI SA INCETEZE CU ACTIUNILE DE IMBECILIZARE RELIGIOASA A POPORULUI
ROMAN! INTENTIONATE NU NUMAI PENTRU AL TINE IN SCLAVIE! CI CHIAR PENTRU
JEFUIREA TARII, JAF LA CARE LA CARE PARTICIPA CU SENINATATE SI MANDRIE
ACADEMICA!
CUM DE BOR A
DEVENIRT CEA MA "PROFITABILA" INSTITUTIE PRIVATA DIN ROMANIA DAR NU
PRODUCE NICI BUNURI SI NICI NU CONTRIBUIE LA STABILITATEA TARII!
Academia
Romana nu numai ca este institutie privata dar este si dominata de fosti
activisti si securisti care au practicat politia politica, ajutati acum si de
GHICITORII IN PALME ajunsi mari si importanti ACADEMICIENI -multi cu plagiate!
SOCANT CA IN
ROMANIA GHICITORII IN PALMA AU DEVENIT FORMATORI DE OPINIE SI AU EMISIUNI DE
TELEVIZIUNE NU NUMAI IN SPEL UNCI!
DA PE EI
CINE DUMNEZEU SA-I CONTROLEZE CAND SI BOR SI ACADEMIA ROMANA SE VOR DEASUPRA
LEGILOR TARII!
Sunt socat
ca multi academicieni au ca principala preocupare religia si credinta si NU
STIINTA!... de unde si interesele lor PRIVATE!
SE IMPUNE
REVENIREA DE URGENTA LA "ACADEMIA NATIONALA A ROMANIEI" SI READUCEREA
BOR SUB CONTROLUL STRICT AL STATULUI ROMAN SI NU AL
"CONSTANTINOPOLULUI"!
TREZITI-VA
ROMANI, TREZITI-VA!
Virgil
Ciuca
New York
26 ianuarie
2021
Cum să începi din timp lupta
Raluca Ion
„Nu poți
spera de la un angajat să înțeleagă un contract sau o cerință la job, dacă el
nu și-a format în școală obișnuința de a înțelege ce citește”.
Cum să începi din timp lupta cu
analfabetismul funcțional
Ultima
ediție a testelor PISA, cea din 2018, a scos la iveală procentul extrem de mare
de elevi nu pot atinge bornele minimale în ceea ce privește capacitatea de a
înțelege un text citit, de a duce la capăt un raționament matematic de bază sau
de a-și explica un fenomen științific.
Potrivit
PISA, în rândul populației școlare cu vârsta de 15 ani din România, analfabetismul
lingvistic este la un procent de 44%, la fel ca și cel numeric, în timp ce
nivelul analfabetismului științific se situează la 45%.
„Datele PISA
arată că România înregistrează un decalaj considerabil față de restul țărilor
UE și față de alte țări cu care ne comparăm aspirațional în ceea ce privește
rezultatele educației.
Potrivit
PISA, în proporție de aproape 50%, elevii care compun populația școlară a
României nu au atins nivelul minim educațional așteptat la vârsta lor
cronologică.
Acest lucru are efecte negative
asupra ierarhiei României.
Mai mult,
situația are repercusiuni semnificative asupra dezvoltării acestor elevi în
cetățeni activi și în viitori membri autonomi ai forței de muncă, a dezvoltării
României pe termen mediu și lung, dat fiind că generează un decalaj de
calificări care știrbește direct competitivitatea națiunii”, spune Dragoș
Iliescu, Chief Scientist și fondatorul platformei de teste standardizate Brio.
Săptămâna
trecută, Brio a lansat o secțiune de teste de literație, al căror scop este
acela de a evalua nivelul de alfabetizare funcțională a elevilor români din
clasele I-VIII și de a identifica zonele cu dificultăți unde este necesară
intervenția din partea profesorilor.
Ce înseamnă de fapt „analfabet
funcțional”?
De fiecare
dată când sunt date publicității rezultatele la testele internaționale, opinia
publică din România are un moment de „respirație tăiată” urmat de un altul de
uitare, a remarcat Gabi Bartic, COO și Director al Diviziei Consumer a Brio.
„Știm cu
toții, rezultatele testelor PISA sunt momentul în care mai toți oamenii din
România, fie că sunt părinți, copii, profesori sau doar spectatori la peisajul
educației, au un moment de respirație tăiată.
„Românii,
analfabeți funcționali” sau diverse variații pe această temă sunt titluri pe
care le vedem vreme de câteva săptămâni pe toate ecranele.
Și apoi
lumea uită.
Și așteaptă
următorul val de gafe de la BAC sau de rezultate la testele PISA pentru a
arăta, din nou, cu degetul, spre vinovații pe care-i identifică fiecare,
înăuntrul sau în afara sistemului de educație.
Ce înseamnă de fapt „analfabet
funcțional”?
În scurte
cuvinte, să citești dar nu poți opera cu informațiile citite pentru că NU LE
ÎNȚELEGI, nu ai obișnuința de a pricepe ce citești.
Lectura e un
act pasiv de a pune litere la un loc și cam atât.
Cum zice
poetul, „deși vorbești pe înțeles, eu nu te pot pricepe””, explică Gabi Bartic.
„Nu poți
interveni acolo unde nu poți măsura”
De aici a
pornit ideea testelor de literație care pot fi accesate astăzi gratuit pe Brio.
„Lucrând
zilnic cu aceste date, am decis, împreună cu o mulțime de ONG-uri implicate
activ în educație că trebuie să facem ceva.
Și, fideli
credinței că nu poți interveni acolo unde nu poți măsura, am construit acest
instrument care măsoară literația la copii de clasele I-VIII.
Literația,
adică măsura în care copilul înțelege ce citește și poate opera mental cu
conceptele citite”, spune Gabi Bartic.
Testele au
fost realizate prin implicarea voluntară, alături de Brio, a unor asociații și
organizații din domeniul educației - AVE România, Teach for Romania, IfinitEdu,
Asociația Lectura și Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice, Asociația
Ovidiu Ro, Fundația Noi Orizonturi.
Acestea
măsoară capacitatea copilului de a procesa în mod complex un text la prima
vedere, mai exact literația de bază (cunoașterea și utilizarea elementele de
scriere și de citire - corespunde nivelului 1 din cadrul testelor PISA) și
literația funcțională (înțelegerea noțiunilor scrise și vorbite pentru
integrarea și funcționarea în societate - corespunde nivelului 3-4 din testele
PISA)”, precizează Gabi Bartic.
„Implicarea
tuturor actorilor din acest proiect a fost voluntară și extrem de valoroasă, de
la framework-ul testului, la scrierea itemilor, testarea și calibrarea
acestora, la implementarea efectivă. Vorbim despre efortul concertat a câtorva
zeci de profesori, psihologi, voluntari care au lucrat la aceste teste timp de
mai bine de un an.
Testele sunt
gratuite pe platforma Brio, fiind necesară doar înrolarea cu o adresa valida de
mail, nu și introducerea unor date de card (ca în cazul celorlalte teste
Brio)”, subliniază COO-ul Brio.
Concepute
deocamdată pentru clasele I-VIII, testele urmează să fie extinse și la liceu.
Ele pot fi
un instrument util pentru orice părinte care vrea să vadă în ce măsură copilul
înțelege ce citește și pentru orice profesor care vrea să vadă dacă elevii au
capacitatea de a internaliza și opera cu informațiile transmise, spun
reprezentanții Brio.
„Singurul
fel în care putem, în mod real, să intervenim în vindecarea unui simptom este
să-l analizăm și diagnosticăm.
Dacă-mi e
permisă o analogie, orice diagnostic începe cu un set de analize.
Rezultatele
sunt prezentate sub forma Indicelui de literație, un scor care poate varia
între 0 (foarte slab) și 100 (foarte competent).
Scorul total
reflectă nivelul general al abilității de literație.
Acest scor
poate fi o estimare a capacității generale a elevului de a înțelege și analiza
informațiile dintr-un text dat.
În raport
sunt furnizate, de asemenea, și scorurile pentru cele trei componente ale
literației:
1.
localizarea informației,
2.
înțelegerea și
3.
reflecția.
Având acest
scor, precum și știind unde anume stă copilul mai bine sau mai rău, putem
interveni efectiv, prin exercițiu, revenind apoi la testare pentru a vedea în
ce măsură intervenția a fost eficientă.
Am gândit
testele de literație Brio ca pe un antrenament pentru acest tip de exercițiu:
nu poți
spera de la un angajat să înțeleagă, la vârstă adultă, un contract, sau o
cerință la job, dacă el nu are obișnuința de a înțelege efectiv ce citește
formată de la vârsta școlară.
Așadar, dacă
de la vârste mici reușim să identificăm problema și să lucrăm cu ea, putem
spera că viitorul adult va fi un individ capabil să înțeleagă cerințe complexe
și să opereze cu concepte complexe, în mediul profesional sau în orice alt
mediu”, este de părere Gabi Bartic.
Raluca Ion
Sursa:
Virgil Ciuca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu