MIHAI VITEAZUL – Regele Daciei
(partea
a V-a)
„Mihai Viteazul era plămadă din pulberea
pământului românesc, în slujba căruia şi-a
pus forţele, aspiraţiile, întreaga viaţă,
fiind
un simbol al celor mai înalte virtuţi ale
poporului dacoromân.”
(Don Guillen de San Clemente – ambasador)
Reîntors în Ardeal,
nemulţumirile maghiarilor şi saşilor înteţeau deia jarul mocnit. La
Dieta din 1 Septembrie 1600, ungurii
şi saşii n-au răspuns. Ba mai mult
ajutaţi de generalul de tristă amintire Basta, s-au răzvrătit alegându-şi alt
protector în persoana lui Ştefan Csaky. La 12 Septembrie 1600, împăratul Rudolf
al II-lea l-a numit pe Domnul valah guvernator al Transilvaniei, pe cel care
era deia regele Daciei. În 18 Septembrie acelaşi an, Mihai Vitezul va pierde
bătălia de la Mirăslău prin cursa strategică pe care i-a întins-o vicleanul
mercenar Basta.
Iniţial Mihai a ocupat o
poziţie strategică cheie, situată pe colina unui deal care avea în faţă valea
Lopadului, un pârâu adânc cu maluri abrupte ce tăia câmpia din spatele
Mirăslăului, iar poala dealurilor coborau până în Mureş. Era un fel de cetate
vie apărată de Mureş pe aripa dreaptă şi de pădurea ce se întidea spre munţii
Trascăului de aripa stângă. Giorgio Basta care era un iscusit mercenar, format mai
ales în desele campanii pe care le-a purtat sub diverşi stăpâni, i-a întins
cursa plănuită cu migală, simulând că se retrage fără a primi lupta.
Mihai la rândul său s-a prins
în propria sa cursă a orgoliului militar care i-a surâs de atâtea ori, prin
victorii de răsunet părăsind locul cetate pentru câmpul deschis pe care l-a
anticipat Basta, ajutat şi de trădătorul Petre Armeanul care a plecat ca iscoadă
a lui Mihai, dar s-a predat lui Basta cu planul de operaţii al Valahului, descoperindu-i
numărul oştirii, al tunurilor şi al carelor cu muniţie. Mihai pornind primul
atacul „s-a dat pe mâna lui Basta cu o
uşurinţă vecină cu nebunia. Ori cu prostia.” (Radu Theodoru, Vulturul, Vol. 4, Ed. Militară,
Bucureşti, 1982, p.29)
Încleştarea armatelor lui
Mihai cu cele ale lui Basta a fost un mare dezastru pentru oştirea Voievodului,
el însuşi scăpând cu viaţă dintr-un licăr al destinului şi a neînfricatei iepe Fatima care printr-o forţare supraomenească
s-a aruncat în Mureş, despicându-i apele verzi, rotitoare şi trecându-şi povara
regală pe malul salvator. Era 18
Septembrie 1600 cu puţin timp ca soarele să treacă dincolo de coamele
înfiorate albastre-aurii, ce părea că aşterne o maramă îndoliată peste munţii
plânşi de durere.
La patru zile după înfrângerea
de la Mirăslău, respectiv 22 Septembrie
1600, protectorul habsburg îi
conferea titlul de guvernator al Transilvaniei, diplomă călcată în picioare de Basta
şi de calul său, întorcând Ardealul înspre Sigismund Bathory şi statu quo-ul trasat de orientarea
prootomană a lui Zamoyski, nu înspre Liga
Creştină.
Înfrânt şi umilit, Mihai
Viteazul îşi calcă pe mândrie şi cere pacea învingătorilor. Basta, Stările şi Dieta l-au condiţionat să le
trimită garant familia sa, mama Doamnă Tudora, soţia Doamna Stanca şi copiii,
alături de marii săi sfetnici Preda Buzescu, Udrea Băleanu, Stoichiţă din Strâmba-Gorj, armaşul
Sava şi toate comorile lui, în vreme ce saşii
braşoveni „care cu ticăloasă hainie au
închis pasurile, voind să-l dea pe el şi oastea lui în mâna neamişilor. Dar mai
ales au vrut să-l dea lui Basta, nădăjduind de la acesta luarea Transilvaniei
pentru Sfântul Imperiu şi de aici urcarea lor în atotputernicie pe veacuri...
Au muncit din greu domnii tăbăcari şi
rotari şi cârnăţari saxoni, au năduşit din greu să închidă cu pălănci din
pari şi mărăcini gurile drumurilor.” (Radu Theodoru, op. cit., p. 56-57)
Stările acestea care au covârşit secular Transilavania, au spoliat
poporul, l-au jecmănit ca tâlharii la drumul mare, l-au defăimat şi l-au umilit
permanent şi peste măsură, stările
acestea pline de tăbăcari, rotari şi cârnăţari au nesocotit STAREA firească a stăpânilor de drept,
a stăpânilor rânduiţi de Dumnezeu în această VATRĂ
de cinste, curaj, credinţă, armonie, frumos, adevăr, jertfă, eroism,
martiriu, har, iubire.
Aceasta era recunoştinţa stărilor nemeşeşti şi săseşti pentru „principele lor milostiv”, care le-a redat „onoarea şi spadele pierdute mişelnic la Şelimbăr, pentru că i-a
încărcat de moşii şi onoruri, le-a cinstit femeile, iar pe feciorii lor i-a
luat scutieri, pentru că a fost mărinimos şi cavaler cu ei, iată, ei după ce
i-au ucis oştenii răniţi, după ce i-au masacrat pe săcuii cărora le juraseră
pace, după ce au dărâmat zidirile lui într-ale spiritului; ei îi cer muma şi soaţa, copiii şi sfetnicii,
umilindu-l până la sânge...” (Radu Theodoru, op. cit., p. 55)
Nu poţi afla recunoştiinţă la
urmaşii proveniţi din cruzime, din aluatul mistuit de sângele noroadelor
căsăpite de puhoaiele triburilor migratoare, la cei parveniţi prin abuz, jaf,
ură, minciună, tâlhărie şi crimă. La ei nu găseşti decât laşitate şi trădare.
Nu poţi afla recunoştiinţă la
veneticii barbari, exploatatori, impilatori, schimonosiţi de vrăjmăşie prin
venele cărora pulsează pelin, cucută, mătrăgună, fiere şi venin.
La 2 Octombrie 1600, Ziua sf. Ciprian
şi a Iustinei Fecioara, Mihai Viteazul îi povestea
prevestindu-l pe contele Sebastian Teokeoly: „Întâi că nu va trece anul şi neamişii îl vor readuce pe Sigismund de
data asta vasal polonilor şi turcilor, nu numai slăbiciunilor sale. Sigismund
la Alba Iulia înseamnă turcii nestingheriţi în toată Ungaria de Jos. Înseamnă
un Zamoyski tare până la gurile Dunării. Al doilea: Imperiul va pierde comerţul
nu numai cu Ţările Româneşti, dar îl va pierde pe cel cu Răsăritul. Asta-l va
costa pe împărat, mai mult decât amărâtele de solde cerute de mine şi niciodată
plătite la vreme. Am sărăcit plătind soldele făgăduite de Rudolf. Al treilea. Va pierde nu numai el, creştinătatea va
pierde şi Europa va pierde, ceva ce nu se poate socoti nici în arginţi,
nici în dedesupturi politiceşti. Va
pierde domnule conte un gând generos. Va pierde o nădejde. Va pierde într-u fel
respectul de sine. Cât despre magnaţi, generalul Basta, apărătorul lor, va
fi cel dintâi care va gusta din recunoştinţa lor.” (Radu Theodoru, op.
cit., p. 61)
Paralel cu ostilităţile din
Ardeal, Ieremia Movilă ajutat de oaste polonă a revenit pe tron, iar leşii au
înaintat până în Ţara Românească înlocuindu-l pe Mihai pentru scurt timp cu
fratele lui Ieremia, Simion Movilă. „Din
păcate, idealul împlinit al unităţii celor de un neam şi-o limbă a durat cât
viaţa unui fulg de nea în vâlvătaia razelor de soare.” (Cristian Moşneanu, Mihai Viteazul, Librex, Bucureşti-2017,
p. 147)
Sintagma lui Cristian
Moşneanu, n-a fost deloc inspirată, chiar foarte prost aleasă.
Reuşita întregire a
Principatelor valahe în Vatra DACIEI MARI a fost SCÂNTEIA spiritului regal a lui Mihai Viteazul care s-a adăugat
strălucirii Soarelui prin conştiinţă, demnitate, adevăr, libertate, biruinţă,
autohtonism, suveranitate şi suzeranitate.
Nu! Fulgul de nea, nu s-a
topit. El s-a încrustat ca o ICOANĂ în vitaliul solar transmiţînd secolelor,
mileniilor EFIGIA unui BIRUITOR şi TRINITATEA unei Împliniri!
Inspirată a fost însă, concluzia
premierului Ionel I. C. Brătianu faţă de fiul său George Brătianu pe drumul
întoarcerii de la moşia lor Florica înspre Bucureşti, la 8 August 1916. Prelegerea
lor reflecta aurele celor doi mari Voievozi valahi Ştefan cel Mare şi Mihai
Viteazul, privind aportul, viaţa, lupta, jertfa lor la dăinuirea Neamului.
Istoricul, îl aşeza în Pantheonul
neamului pe Ştefan cel Mare desupra lui Mihai Viteazul, ceea ce l-a determinat
pe premierul-inginer să-l contrazică bine întemeiat, pe temei şi deopotrivă
raţional. „De ce pilda şi chipul lui Mihai Viteazul sunt mult mai vii astăzi în
poporul nostru, decât chiar figura lui Ştefan cel Mare? Fiindcă a dat o formă
reală aspiraţiilor noastre.” (cf. General Radu R. Rosetti, Mărturisiri vol. I-III, Ed. Litera,
Bucureşti, 2020, p.583)
La ura maghiarilor, s-a alăturat laşitatea
saşilor, apoi s-a lipit ambiţia fără
scupule a generalului Basta în cârdăşie cu nemeşimea, la care s-a adăugat
invidia şi vrăjmăşia polonilor conduşi şi asmuţiţi de cancelarul lor Jan
Zamoysky, care după înfrângerea valahului de către generalul albanezo-italian,
la Mirăslău, Zamoysky şi leşii lui au ocupat Moldova lui Mihai, repunându-l pe
Movilă în domnie, apoi ajutat şi de oştile moldave l-au înlăturat pe valahul
viteaz de la domnia Ţării Româneşti.
Mihai Viteazul – Valahul unificator al dacoromânilor a înscris pe
harta Europei DACIA ca Regat al Voinţei trinaţionale de
LIBERTATE-UNIRE-SUVERANITATE.
Mihai Viteazul, precum şi ceilalţi mari Voievozi valahi, de seamă au
fost expresia, aspiraţia, jertfa şi împlinirea poporului nostru dacoromân
creştin ortodox întru spiritualitatea, continuitatea şi dăinuirea Neamului
hărăzit veşniciei hristice.
Ce ne rămâne nouă urmaşilor
urmaşilor lor creştini şi demni de astăzi?
Să le urmăm pilda, prin curaj,
credinţă, cinstire, jertfă, iubire, libertate şi demnitate!
„Pentru că, mărturiseşte azi marele general – locotenent dr. Grigore Stamate – Mareşalul
aristocraţiei româneşti, în lumea
întunecată de norii <<democraţiei>>
a trebuit să suportăm destule din partea celor (seamănă cu părţile,
stările venetice din Ardeal n.a.), cărora
beneficiile le-a surâs pe măsură. Din nefericire, spre dezamăgirea şi în
defavoarea acestui popor minunat,
dar atât de tolerant cu cei care-i necinstesc numele, tradiţia, cultura, ca şi
istoria naţională.” (Grigore Stamate, Am
Fost 27 – Locotenenţii Armei de Elită, Total Publishing, Buc., 2021, p. 26)
În plină ascensiune biruitoare,
toţi mai marii creştini ai Europei,
chiar şi padişahul păgân erau cutremuraţi de eroismul deja intrat în legendă al
Viteazului Domn Valah, „în faţa căruia
tremura răsăritul şi apusul.” (Stavrinos/ Palamed, Cronici în versuri despre Mihai Viteazul, trad. Olga Cicanci, Ed.
Omonia, Buc. 2004, p. 119)
În număr destul de mare nobilii se gudurau
înaintea Viteazului Valah copleşindu-l cu laude şi plecăciuni. Acum însă, fără
sprijin armat, fără purtarea de grijă a familiei sale care era captivă în
Cetatea Făgăraş, din porunca lui Ştefan Csaky, trădat de o parte din boierii
laşi, în faţa coaliţiei pe faţă polono-moldo-turce, a celei în ascuns
maghiaro-germane, Domnul Daciei Mari pierde domnia asupra principatelor valahe
luând drumul înăsprit al speranţei înspre nădăjduita Vienă, cerând sprijinul
habsburgului neîncrezător, oscilant, indecis, nehotărât, care s-a lăsat prea
mult aşteptat sau prea mult rugat, apoi, după ce a cumpănit avantajul în favoarea
sa l-a condiţionat pe demnul Voievod să colaboreze cu ticălosul său general Gheorghe
Basta, care urzea de zor la planul său ucigaş, laş şi mârşav.
Aflat la Poarta Otomană un
misionar franciscan destul de atent observa mai ales că: „Toţi strigă contra lui (...) îl ameninţă cu moartea; nu poate câştiga
la propunerile lui de pace, în nici un fel, nici poporul nici pe cei mari,
deoarece are aproape toate categoriile de oameni contra sa, până şi evreii,
oameni de proastă calitate.” (Mihai
Viteazul în conştiinţa europeană, ediţie de documente, I, Ed. Academiei
Republicii Socialiste România, 1982, p. 579)
În 3 August 1601, Sigismund
Bathory care revenise în fruntea Transilvaniei a fost învins la Guruslău lângă
Zalău, de Mihai Viteazul aliat cu Basta, care la numai 16 zile după victorie,
generalul ticălos l-a trădat pe Domnul valah, întinzându-i o capcană „tovărăşească” şi omorându-l în chipul
cel mai perfid, mai mişel şi cel mai laş posibil.
Peste tot în rândul maghiarilor
şi saşilor (secuii erau şi ei
blamaţi fiindcă l-au sprijinit pe Mihai), revolta împotriva Valahului era în
fierbere, astfel că complotul organizat de generalul ucigaş Basta, la care au
luat parte, a venit ca o eliberare de sub acel „tiran”. „Românii care-l
slujiseră pe Mihai Viteazul şi au ajuns să fie prinşi de tabăra adversă au fost
trataţi cu cruzime. Baba Novac, născut pe Valea Timocului şi căpitan al
principelui Mihai, a fost ars pe rug de viu la Cluj în februarie 1601. Nobilul
Daniel din Zlaşti, ca pedeapsă pentru că la începutul luptei la Şelimbăr (1599) a trecut cu oamenii săi din oastea
cardinalului Andrei Bathory de partea lui Mihai şi fiindcă apoi l-a slujit cu
credinţă pe voievod, a avut o soartă la fel de tristă: prins după aproape doi
ani după victoria românilor de la Şelimbăr, a fost legat cu mâinile la spate de
coada unui cal – spune Szamoskozi – târât
cu trupul gol în fuga animalului, tăiat apoi în patru bucăţi şi expus
ostentativ în văzul mulţimilor în patru locuri distincte, spre răspândirea groazei printre români.” (I.I. Russu, „Daniel din Zlaşti (Un aderent
hunedorean al lui Mihai Viteazul)”,
în Apulum, 14, 1976, p. 161-172)
Complotul maghiarilor şi saşilor, binecuvântat de monarhul hasburg asupra
Viteazului Domn valah, care i-a protejat şi i-a ajutat să-şi recapete
demnitatea, precum şi represaliile împotriva apropiaţilor şi colaboratorilor
lui Mihai au arătat chipul hâd, fariseic, machiavelic al stărilor reflectat prin cruzime, ură, teroare şi tortură.
Dieta din Ianuarie 1601,
stipula ca preoţii români să plătească taxe suplimentare, să fie alungaţi sau
prinşi şi arestaţi. După ce l-au omorât pe regele Daciei Mari, Mihai Viteazul,
atât de josnic, de infam, de laş şi i-au ciopârţit calul în maniera lor
migratoare, hunică, urmaşii lui Attila,
alături de saşi au declanşat
campania de denigrare a Viteazului Domn, prin trâmbiţa mai ales a lui
Szamoskozi. „Mihai, Valahul, este acuzat
că a ruinat ţara, adică naţiunile şi confesiunile recepte, că a distribuit
moşii, cetăţi, castele şi curţi românilor săi, că le-a dat demnităţi, că a
clădit biserică schismatică la Alba
Iulia, care negreşit trebuie dărâmată (cum se va şi întâmpla), mergând chiar la stârpirea din rădăcină a
tuturor românilor, aşa cum ar fi voit să facă regele Sigismund de Luxemburg în
1429.” (Szamoskozi Istvan, „Torteneti
Maradvanyai. 1542-1608”, Monumenta Hungariae Historica, XXX, Budapest,
1880)
Regele Sigismund de Luxemburg
şi nobilimea celor trei stări creştine, uzurpatoare din Transilvania
se asemănau în cruzime şi crimă ca două picături de sânge spurcat cu padişahul
islamic Mehmed al III-lea, care-i ordona lui Ahmed paşa, ajutat de Allah/ alias Iahveh, să-i aducă Valahia lui Mihai Vodă,
prin genocid, adică: „să-i ucizi
populaţia bărbătească, să iei în robie femeile şi copiii şi să jefuieşti şi să
distrugi toate bunurile şi avuţiile lor; şi luând măsurile şi făcând
pregătirile corespunzătoare să-l prinzi şi să-i vii de hac sus-menţionatului
afurisit.” (Mihai Viteazul în
conştiinţa europeană, vol. I, Documente
externe, Ed. Academiei, Bucureşti, 1982, p. 225)
Toţi cei care au trăit,/
trăiesc şi vor trăi întru fără-de-lege Evanghelia
iubirii lui Iisus, fie păgâni
sau barbari ori pseudo creştini, adică neobarbari n-au aflat încă imperativul
creaţiei divine, cel al existenţei liturgic-ortodoxe că, Viaţa întru Mântuitorul nostru Hristos trăieşte veşnic prin „moartea pre moarte călcând!”
8/ 9 Septembrie (2021)
+ Sfânta Maria Mică – Sf. dumnezeeşti
părinţi Ioachim şi Ana
Tuturor purtătorilor sfintelor nume întru mulţi ani binecuvântaţi !
GHEORGHE
CONSTANTIN NISTOROIU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu