duminică, 11 septembrie 2022

Gheorghe Piperea - Am „privatizat” şi ceea ce nu trebuia

 




Am „privatizat” şi ceea ce nu trebuia

Prof. univ. dr. Gheorghe Piperea

11 Septembrie 2022

 

Noi am privatizat şi ceea ce nu trebuia - energia; singura soluţie pe care o văd, aplicată deja de Germania, Franţa şi Marea Britanie, este naţionalizarea sistemelor energetice

 

Nicolaie Văcăroiu, fost premier pe vremea când se începea „marea privatizare” și fost președinte al Curții de Conturi  când se dădeau marile tunuri ale privatizării, a spus recent că peste 70% din procedurile de privatizare au fost eșecuri totale și că „ne-am vândut” pe nimic industria care, ulterior, a fost distrusă ori neutralizată.

 

În primul rând, nu noi am vândut pe doi lei și în mod complet idiot și odios acea industrie, ci ei, la ordinul stăpânilor lor neo-feudali, cu consultanță ultra-plătită de la B.M., F.M.I., C.E.,. Goldman Sachs, Fat Four și, mai nou, de la McKinsey, cu legi dedicate, scrise/emise de politicieni corupți/trădători/proști, cu avocați influenți, cu justiție supusă, la comandă, cu presă ultra-binevoitoare etc.

 

În al doilea rând, privatizarea a fost mereu prost înțeleasă. Dintr-o procedură de prevenție a insolvenței, s-a transformat într-un fluviu de bani și resurse dinspre stat către conturi și buzunare private și într-o canonadă a distrugerii economice, de unde a rezultat o țară de import și o zonă geografică din care băștinașii au fugit cu milioanele.

 

În al treilea rând, s-a privatizat ceea ce nu trebuia privatizat niciodată. De exemplu, energia.

 

Încă din 1997, Banca Mondială a impus „spargerea” unor mari întreprinderi publice cu rol strategic. De exemplu, fosta SNCFR și fosta RENEL, pe atunci regii autonome.

 

RENEL producea energie (hidro, nuclear, termo), transporta și distribuia, totul după programe strategice și planuri, mai mult sau mai puțin eficiente, dar cu prețuri și tarife controlabile, pentru a nu cauza dezastre ca cel de acum.

 

RENEL s-a transformat în mai multe întreprinderi producătoare, un transportator, mai mulți distribuitori și mai mulți prestatori de servicii (mentenanță, de exemplu) sau constructori specializați.

 

Au apărut și zeci de filiale ale fiecărei astfel de întreprinderi.

 

Au apărut sute de consilii de administrație și de departamente specializate, cu mii de sinecuri politice.

 

Au apărut „externalizările” către firme prietene, plus „băieții deștepți”.

 

Imaginați-vă toate adaosurile comerciale de la producător la consumator final. Imaginați-vă salariile și indemnizațiile de zeci/sute de mii de euro pe an pentru șefi și învârtiți politic.

 

Imaginați-vă toate furturile „legale” ale amicilor și sponsorilor politici. Veți avea o primă poză a prețurilor enorme ale energiei în România. Plus speculațiile. Plus certificatele de emisii de CO2. Plus bonusurile de co-generare „ecologică”.

 

S-a trecut și la privatizare în multe cazuri. De exemplu, azi furnizori de energie nu mai există sub controlul statului. Asta a fost prima mare eroare strategică în acest domeniu esențial pentru economie și societate, un domeniu care NU ar fi trebuit privatizat niciodată.

 

A doua mare greşeală a fost liberalizarea pieţei energiei, din 2018. Liberalizare există acolo unde există o piaţă. La noi, energia nu e o piaţă, e un monopol. E chiar mai grav decât un monopol, e o zonă de consum în care nu ai cum să faci o alegere. Trebuie să consumi energie și trebuie să cumperi de la aceste monopoluri, care acționează și în cartel. Ești consumator captiv, fie că e vorba de consum casnic sau comercial/industrial. Să vorbeşti despre liberalizare unde nu există piaţă este o mare prostie şi de aceea, de urgenţă, trebuie să ne întoarcem la reglementare.

 

Singura soluţie pe care o văd în acest moment, aplicată deja de Germania, Franţa şi Marea Britanie, este naţionalizarea sistemelor energetice. Franţa a naționalizat EDF și, parțial, GDF și Renault. Dacă asta este o soluţie pentru echilibrare energetică, pentru neutralizarea băieților deștepți și pentru eliminarea speculațiilor nocive din piață, de ce nu ne-am putea gândi şi noi la o astfel de soluţie, de naționalizare?

 

Așa cum am avertizat deja, există pericolul intrării în faliment a mai multor actori din piaţa de energie după modificarea de către guvern a OUG 27/2022, mai ales că Statul român s-a prefăcut că acordă compensaţii, plătind doar 25%, nu a rectificat bugetul şi a adăugat condiţii suplimentare furnizorilor. Asta poate duce la blackout, dar și la șansa ca Statul să preia în proprietate acești actori economici, pentru a-i salva de la faliment și a ne salva de la blackout și sărăcire energetică.

 

Dacă nu vedeți conspirația (= uneltire împotriva unei orânduiri sau a unei comunități) din privatizarea energiei, atunci o să utilizați clișeul cu teoria conspirației.

 

Dacă vedeți nenorocirea din societate, cauzată de criza energetică, și nici încercările excepționaliste ale germanilor, francezilor, britanicilor, italienilor de a aduce calmul prin naționalizare, veți folosi clișeul cu comunismul sau cel cu bolșevismul. Succes la raționat, în ambele variante.

 

 

În continuare vă prezentăm declarația fostului prim-ministru Nicolae Văcăroiu, declarația la baza căreia a stat analiza prof. univ. dr. Gheorghe Piperea (Redacția ART-EMIS)[1]IMGB

 

Declarația lui Nicolae Văcăroiu - fost prim ministru și fost președinte al Curții de conturi:

 

Dezastrul tranziției: suma colosală pierdută de România prin privatizările-eșec ale marilor fabrici. Aproape 70% din privatizări au fost un eşec

 

„În toată această istorie, până la reînfiinţare, Curtea de Conturi s-a confruntat pe parcurs cu încercări de amestec al politicului în activitatea Curţii de Conturi sub diferite forme. Şi pot să vă spun, cu sinceritate, că acest lucru din păcate a cam continuat şi după reînfiinţarea Curţii de Conturi. Practic, Curtea de Conturi faţă de formula iniţială, cuprinsă în Legea 94/1992, au apărut tot felul de intervenţii, prin intermediul bineînţeles al Parlamentului prin care, într-o perioadă dificilă, spre exemplu, ca să luăm şi nişte exemple, Curtea de Conturi în 1997 a pierdut dreptul de a controla, de a verifica procedurile prin care Fondul Proprietăţii de Stat derulează procesul de privatizare, iar doi ani mai târziu, în 1999...Curtea de Conturi a primit interdicţie de a mai face control asupra privatizărilor.

 

A fost o lovitură extrem de dură, ţinând seama de sursele financiare care erau în joc, ale statului. Şi ca să nu vorbim aşa general, efectul îl regăsim acum în diferite analize macroeconomice care se fac cu privire la privatizare. În primul rând, ca să fie foarte clar, aproape 70% din privatizări au fost un eşec. Am pierdut foarte multă industrie bună. Vă pot vorbi două săptămâni, dacă vreţi, pentru fiecare obiectiv în parte. Am vândut la preţuri simbolice", a susţinut Văcăroiu, la conferinţa internaţională «Curtea de Conturi a României - Digitalizare în audit».

 


I.M.G.B., evaluată în 1994 la preţul de piaţă de peste 2 miliarde de euro s-a vândut cu 500.000 de dolari.

 

S-a distrus totul. Tot ce s-a făcut acolo s-a făcut pe licenţe plătite din greu de statul român, cu dotări de excepţie. Licenţa era în primul rând pentru turbinele 500 de MW folosite la Porţile de Fier I şi II şi funcţionează şi acum. Era o licenţă franceză, care a costat extrem de mult. Toată dotarea tehnică a uzinei era făcută cu produse japoneze, mai ales strungurile de mare precizie. 12 milioane de dolari costa numai un singur strung. […] Am reuşit performanţa, per ansamblu, ca în cele peste 7.500 de societăţi care au fost privatizate şi care aveau o valoare de piaţă de circa 350 de miliarde de dolari statul român să încaseze 9 milioane de dolari. Acesta este succesul şi sunt convins că, în cazul în care Curtea de Conturi ar fi fost prezentă, ar fi acţionat, se stopau multe din aceste nereguli. În fond, erau rolul şi atribuţiile Curţii de Conturi, care era responsabilă de modul de utilizare a banului public”, a spus Nicolae Văcăroiu.

 

A venit unul şi a lansat în Parlament: «Domnul, Curtea asta de Conturi... ei centrează, ei dau cu capul», neînţelegând că secţia jurisdicţională avea statutul profesional pe care îl are orice instanţă din România. Este coordonat profesional de către Ministerul de Justiţie şi, mai mult de atât, cei care erau nemulţumiţi de hotărârea dată la secţia jurisdicţională se puteau adresa Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Asta nu putem spune că nu ne-a afectat. Şi, din cauza asta, domnul Busuioc are o muncă grea şi are forţa să o facă, mai ales că este jurist. Nu ştiu dacă lucrurile o să intre sau nu în normalitate. Eu pot să vă spun că în fiecare an făceam două rapoarte la Parlament şi la Ministerul Justiţiei pentru reînfiinţarea secţiilor specializate prevăzute în Constituţie. Nu poţi să pui un judecător de divorţuri să discute un litigiu financiar şi să ia o hotărâre dreaptă.

 

În perioada 2008 - 2017, Cartea Albă care a indicat un prejudiciu asupra bugetului de peste 8 miliarde de euro, din care a fost recuperat doar 6%.

 

Pot să vă spun un singur lucru. Mă bucur aici şi de tot ce au prezentat cei care au luat cuvântul cu privire la digitalizare. Are o importanţă indiscutabilă şi e bine să facem acest lucru. Problema, după părerea mea, este ce facem dacă nu mai avem economie? Ce facem cu criza socială teribilă? Criza energetică, această avalanşă de creşteri de preţuri, care practic a pus la pământ toată populaţia? Sigur că pentru Guvern este greu să stabilească priorităţile. Acestea nu poţi să le faci decât prin duritate, cum au mai făcut câţiva, chiar naţionalizări dacă este cazul. mai ales că este afectat sectorul strategic, securitatea strategică a României. Iar bătălia dură trebuie făcută inclusiv cu Uniunea Europeană”.

 

Aranjament grafic - I.M.

 

------------------------------------

[1] Sursa - https://www.stiripesurse.ro/nicolae-vacaroiu-privatizari_2546565.html - 8 septembbrie 2022.










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu