ADEVĂRATA
OBÂRȘIE A POPORULUI ROMÂN
NU
ESTE CEA SUSȚINUTĂ DE ”OFICIALI”
O altă istoriografie decât cea oficială,
ne invită să constatăm o tristă realitate: românii nu’și cunosc adevărata obârșie,
trebuind să aleagă între două variante, cea oficială a statului care se
identifică cu cea politică și cealaltă care neagă ideea romanizării geților.
De’a lungul timpului toți istoricii, arheologii, scriitorii, politicienii s’au
situat prin pozițiile avute pe una din cele două baricade, pro sau contra
romanizare. Să ne reamintim doar câteva din personalitățile care au argumentat
contra curentului oficial al statului român.
”Adevărata obârşie a poporului român”,
aşa se intitulează cartea semnată de Valeriu D. Popovici- Ursu,
editura Gedo, Cluj, 2012.
„Domnul Valeriu D. Popovici-Ursu este adeptul unei teorii,
privind originile poporului român, care este departe de poziţia oficială a
istoriografiei române, teorie care de 150
de ani este susţinătoarea doctrinei care preconiza formarea poporului român în
urma intensului proces de romanizare petrecut în Dacia după cucerirea romană.
Acesta a fost şi primul imbold pentru a prezenta publicului românesc şi un alt
punct de vedere decât cel oficial”, scrie şi motivează lucrarea Editura, în
Cuvântul pe care’l postează înaintea celui de început al autorului. Nu de la
Traian şi Decebal, nu de la Burebista, ci cu multe milenii în urmă, scrierile
vechi şi arheologia fiindu’ne cuvântătorii, aducătorii de argumente nu numai
materiale, ci şi spirituale.
Un capitol al cărţii, 9, se intitulează „Reacţii ale scriitorilor români
privitor la teza românizării Daciei”. De aici vom porni cu demersul propus.
Cunoscând scriitorii, mai vechi sau mai noi, de diferite profesii şi
preocupări, dar toţi interesaţi de a şti cine au fost geto-dacii, vom înţelege
de ce este necesar să cunoaştem conţinutul adevăratei istoriografii, a celei
neoficiale care are argumente superioare celei promovate de autorităţi,
încremenite în proiect, cum zicea cineva cu priză la public în vremea
începutului democraţiei noastre originale.
Deci, care sunt scriitorii cu reacţii
opozante celei oficiale, referitoare la teza romanizării Daciei?
Într’un articol din Luceafărul din 7
octombrie 2014, Ion N. Oprea a redat și comentat după B.P.
Haşdeu din Principie Filologia comparativa asio-europene, Bucureşti, 1879,
p. 91 şi următoarele, rugăciunea Tatăl
nostru în două texte româneşti prezentate în lucrarea englezului
Chamberlayn publicată în anul 1715 în peste o sută de limbi.
Rostirea rugăciunii Tată nostru
în
limba română de către o comunitate din Walles-Anglia încă in secolul al
XVIII-lea, atestă că celţii şi’au conservat în rugăciune nealterată limba pe
care au vorbit’o încă de la creştinare.
Atunci ca şi acum subliniem că ceea ce cercetătorul ungur Samuil Kolescri
scrisese medicului englez Woodward, după ce citise lucrarea lui Chamberlayn: Românii de la Dunăre şi Celţii din Wales
vorbesc aceeaşi limbă” (Augustin Deac, Străbuni ai geto-dacilor
factori de cultură şi civilizaţie în ţările Europei occidentale şi
nordice), era mai general valabil.
Acum mai bine de o sută de ani, un alt
pasionat în cercetarea trecutului nostru românesc, aristocratul ieşean Teodor
Burada, muzician, literat, etnolog şi pasionat folclorist, la începutul
celui de-al XXI secol, plecat pe urmele strămoşilor noştri, a nimerit pe
pământurile Insulei Krk, Croaţia de astăzi, unde, românul a găsit, acum 120 de
ani, ultimii români care mai numeau insula de care vorbim, din Marea Adriatică,
„acasă”. Acasă la ei! Acolo, unde, oameni ca şi LUMÂNĂRICĂ de la noi făceau
milostenie şi zideau biserici, erau înspăimântaţi de ceea ce li se întâmpla,
erau persecutaţi religios şi etnic, dar continuau a vorbi precum în Carpaţi, la
Dunăre şi Marea Neagră, la… Walles. Atunci, în cimitirul satului Poljica, de la
preotul locului a aflat: //„Aici, dedesubt, au fost aruncaţi de stăpânire…
Peste ei s’a turnat var, sunt fraţii tăi, sunt vlahii de pe Insulă, sunt
români”.//
De pe insula Veglia, astăzi Krk, din
cimitirul satului Poljica, Teodor Burada a lăsat plânsul, dar a luat cu dânsul
tristeţea, amintirea, amintirea bisericilor construite cu ferestrele în formă
de Cruce şi textul rugăciunii pe care o rosteau românii ca închinare Domnului:
//Ciacia nostru kirle ieşti in cer, /
Nekase sveta numele tev, / Neka venire kragliestvo to, / Neka fie voglia ta,
kassi este in cer / Assasi pre pemint. / Pire nostra de salcazi da
ne astez / Si las ne delgule nostre kassi si noj lessam al desni a nostri / Si
nun lessaj in ne nepasta / Nego ne oloboda de rev. Assasifi!”//
În
Dacia preistorică, Nicolae Densuşianu,
după studii temeinice, bazate pe vechi
documente ale scriitorilor antici şi pe descoperirile arheologice, relevă
adevărul istoric privind originea şi limba poporului român cu argumente care au
fost date pe seama fanteziei lui.
În revista Dacia Magazin nr. 54 din iulie 2008 scriitorul Silviu N. Dragomir,
într’un articol „Actualitatea ideilor scriitorului Ioan Al.
Brătescu-Voineşti” privind „Originea neamului românesc şi a limbii
noastre”, constată creşterea activităţii formatorilor de opinie care se
străduiesc să reducă „impactul dăunător”
al „părerilor oficioase”, susţinute de „majoritatea istoricilor funcţionari”.
Sunt citate, reluate şi redate, în cartea de care ne ocupăm, părerile unor
„scriitori români de avangardă”, cu altă opinie. Este citat stolnicul Constantin
Cantacuzino care în Istoria Ţării Româneşti (1660) afirma:
„Iar dachii prea veche a lor limbă osebită
având, cum o lăsară şi o lepădară aşa de tot şi luară a romanilor, aceasta nici că se poate socoti, nici crede”.
Este citat şi enciclopedistul Dimitrie
Cantemir care, referindu’se la „cuvintele neaoşe venite din substrat”,
susţinea convins, la 1710, că
ele provin „Din limba noastră cea dăcească”, el considerând că „limba
moldovenească ar fi o continuare firească a limbii geto-dacilor autohtoni”.
Este amintit însuşi Petru Maior, unul dintre cei patru protagonişti
ai Şcolii Ardelene care, la 1812, în Istoria pentru începutul românilor în
Dacia, scrie:
„Aceia iaste adeverit, precum văzum de
asupra că nu limba lătinească cea proastă s’au făcut din limba lătinească cea
corectă, totuşi de vom vrea a grăi oblu, limba
românească e mama limbii ceii lătineşti”.
Punând problema moştenirii romane, este
amintit şi istoricul şi arheologul Vasile Pârvan care la 1925
se pronunţa:
„Nimeni
nu a putut demonstra convingător acest proces de romanizare atât de rapidă”.
Iar marele istoric Nicolae Iorga concluziona:
„Nu
mai credem în românizările minunate prin legionari de 60 de ani, căsătoriţi cu
femei barbare, care, cu tenacitatea conservativă a femeilor, mai curând
i’ar fi putut deznaţionaliza ele pe ocupanţi”.
In acelaşi articol intitulat „Limba dacilor era de tip latin evoluată separat”,
în capitolul 6, scriitorul Silviu Dragomir redă pasagii din cartea
scriitorului I. Al. Brătescu-Voineşti „Originea neamului
românesc şi a limbii noastre”, pe care Valeriu D. Popovici-Ursu le
reia:
„N’a
pierit nicio limbă a dacilor, pentru că ei n-au avut o altă limbă proprie, care
să fie înlocuită prin limba romanilor şi n’au avut o astfel de limbă pentru
simplul motiv că dacii vorbeau latineşte.
Limba dacilor n’a pierit. Ea a devenit în
Italia întâi limba romanilor, care era o formă literară a limbii Daciei, iar
mai târziu limba italiană; aceeaşi limbă a dacilor, dusă în Franţa a ajuns
întâi limba galilor, iar cu timpul limba franceză; în Spania ea a devenit întâi
limba ibericilor, iar cu timpul limba spaniolă, iar aici (la noi) a devenit cu
vremea, limba noastră românească.
Pe cuprinsul de pământ în care locuiesc astăzi românii, trăia odinioară un neam
de oameni numiţi (de alţii nu de noi românii) hiperboreeni, pelasgi, traci, sciţi, daci. Am văzut că
Herodot spune că, deşi arătaţi sub nume diverse, erau toţi de acelaşi neam.
Aici s’a întemeiat cu timpul Împărăţia Dacilor, iar când au devenit prea numeroşi
au început să emigreze… În Italia au ajuns în contact cu civilizaţiile vechi,
cu cea egipteană, cu cea feniciană, cu cea cretană şi elenă, şi cu vremea au
întemeiat Imperiul Roman. Fraţii lor, rămaşi la Răsărit, au continuat să ducă
viaţă simplă de păstori şi agricultori. Asta nu înseamnă că erau barbari.
Despre moravurile lor vorbesc primii istorici greci în termeni foarte elogioşi.
Erau oameni viteji, monoteişti.
Credeau în nemurirea sufletului, credeau în existenţa unui cârmuitor al lumii,
care supraveghează purtarea oamenilor şi care după moarte îi răsplăteşte sau îi
pedepseşte, după faptele săvârşite în timpul vieţii, erau cum se zice, creştini
înainte de Hristos.
Recunoscând fără nicio ezitare
latinitatea neamului şi limbii noastre, sunt încredinţat că această latinitate
nu se datorează oştilor sau coloniştilor romani, ci descendenţei noastre din
neamul geto-dacilor, care vorbeau latineşte. Tot acestei descendenţe
trebuie atribuită şi latinitatea tuturor popoarelor neolatine.
Întemeiat pe această credinţă, mă simt îndreptăţit să afirm categoric că noi nu
suntem aici de 2000 de ani, ci din vremuri geologice… Noi suntem aici de 15.000, de 20.000 de ani.
Neamul nostru… e unul din cele mai vechi neamuri din Europa. Fraţi de
un neam cu noi, plecaţi spre Apus, au întemeiat civilizaţii cu care se
mândreşte omenirea, iar noi, cei rămaşi aici, am slujit drept parapet de care
s’au lovit năvălirile tuturor barbarilor.
Această credinţă mă face să pot subordona fără greutate ori ce fel de interese
triumfului adevărului. Repet, sunt gata să renunţ la o credinţă care îmi este
foarte dragă, dar numai înaintea unor probe zdrobitoare că nu am dreptate…De
mult m’am încredinţat că cercetarea şi stabilirea adevărului e cea mai nobilă
îndeletnicire omenească, ba ceva mai mult, urmărirea descoperirii adevărului,
curiozitatea ştiinţifică este cea mai caracteristică, cea mai specifică
însuşire prin care omul se deosebeşte de toate celelalte vieţuitoare… nu e
nicio scădere din partea unui om de ştiinţă să’şi revizuiască cunoştinţele şi
să revină asupra unor afirmaţii, când s’a încredinţat că sunt greşite.
Dimpotrivă un învăţat care, pentru triumful adevărului e gata să recunoască
netemeinicia unei doctrine pe care a susţinut’o cu pasiune în ajun, dă dovada
unei rare nobleţi şi a unei superiorităţi sufleteşti”…
Nu s’au identificat încă acele probe zdrobitoare care să’l facă să renunţe el
sau urmaşii la credinţa pe care o avea, meritul lui I.Al. Brătescu-Voineşti este cu atât mai mare cu cât cele
afirmate mai sus, deşi scrise înaintea marilor descoperiri arheologice, mai
ales în ultimii ani, o seamă de alţi autori îi susţin ideile. Dintre aceştia,
cartea scrisă de Valeriu D. Popovici-Ursu îi pune în prim plan pe:
Iosif Constantin Drăgan, cu
Istoria românilor, Editura Europa Nova, Bucureşti, 1999,
Mogyoria-Maggyarorszâg, Ungaria şi Istoria magyorilor, Ed. E.N. Buc., 1998, Noi
tracii: Istoria milenară a neamului românesc, Ed. Scr. Rom. Craiova, 1976,
Mileniul Imperial al Daciei, Ed. Şt. – E., Buc., 1986, Imperiul romano-trac.
Ed. E.N., Buc., 2000, cât şi foarte multe articole publicate în diverse
reviste.
Paul Lazăr Tonciulescu, cu
Impactul Romei asupra Daciei, Ed. Miracol, Bucureşti, 1997, Romania paradisul
regăsit, Ed. Obiectiv, Craiova, 2003, Secretele Terrei- Istoria începe în Carpaţi,
Ed. Obiectiv, Craiova, 2000.
Nicolae Miulescu, cu lucrarea
Da Ksa – Ţara zeilor, Ed. Obiectiv, Craiova, 2005.
Prof. univ. dr. Augustin Deac,
cu Istoria adevărului istoric, în două volume, Pagini din istoria adevărată a
Bulgariei, Din istoria Ucrainei – Ţara de margine.
Preot Dumitru Bălaşa, cu
Basmul romanizării – Dacii, întemeietorii Romei, Fund.Artelor Dor, Craiova,
1998.
Conf. univ. dr. G. D. Iscru,
cu Traco-Geto-Dacii Naţiunea Matcă din spaţiul carpato-danubiano-balcanic, Ed.
a III-a CEL, Nicolae Bălcescu, Bucureşti, 2003.
Gabriel Gheorghe, iniţiatorul
Societăţii Cultural-Ştiinţifice GETICA, autor al cărţilor Studii de cultură şi
civilizaţie românească, în două volume.
Dr. Napoleon Săvescu, cu
lucrarea Noi nu suntem urmaşii Romei.
Îi mai amintim: Viorica Enăchiuc,
Silviu Dragomir, prof. Tudor Diaconu, prof. Timotei Ursu, Vladimir Brilinsky,
Eugen Delleea, dr. Lucian Iosif Cueşdean, Maria Crişan, Aurora Peţan, arh.
Silvia Păun, Mioara Căluşiţă-Alecu, Dan Ion Predoiu, Vicu Merlan ş.a.
Este impresionantă prezenţa în istoria
conştiinţei naţionale precum şi în cultura românească, a unor idei forţă, între
care cea a originii daco-romane
(şi, în corelaţie cu aceasta, latinitatea limbii, continuitatea istorică în
spaţiul carpato-dunărean-pontic, legitimitatea înfăptuirii unităţii politice,
statale etc.), are, o valoare arhetipală. Este semnificativ faptul că ea a
constituit obiect de interes şi preocupare majoră pentru cei mai de seamă
istorici, literaţi, oameni de cultură, ţinând seama, îndeosebi, de faptul că
demonstrarea originilor şi permanenţei noastre istorice este îndreptată
împotriva a numeroase denaturări a adevărului istoric ce s-au manifestat cu o
deosebită virulenţă tocmai în momentele cheie ale luptei pentru emanciparea
politică a poporului român, pentru independenţă si unitate statală.
Nu este întâmplător că poetul
quintesenţial al sufletului românesc, Mihai Eminescu – “omul
deplin al culturii româneşti”, era obsedat de valorile arhetipale, de
geneză ale poporului român şi ale sufletului românesc, el plănuia vaste epopei
sau drame istorice despre confruntarea şi simbioza daco-romană; epopeea Decebal în
care zeii nordici se solidarizează cu Dacia; iar Dochia este o vrăjitoare
tânără, Ogur – cântăreţul orb este un fel de Homer al geţilor.
Plecând de la ideea că inegalabila
altitudine a poetului naţional “nu derivă dintr’o simplă calitate a
spiritului său, ci dintr’un raport constant în care se află cu poporul şi
care’l face perfectul exponent al spiritului naţional”, prin
convergenţa tipului de inteligenţă şi cultură al artistului cu cel al
poporului, prin pătrunderea, asumarea şi perfecţionarea limbii, ca factor de
constituire şi expresie a imaginii poetice, prof.dr. Zoe
Dumitrescu Buşulenga subliniază importanţa definitorie a istoriei
naţionale în gândirea şi opera poetului „însetat de origini în toate
întrebările de existenţă şi de gândire, pe care şi le punea” şi,
tocmai, de aceea “a întrezărit profunzimii nebănuite de sens în însuşi
destinul dramatic al străvechii Dacii, asupra căreia s’a oprit în repetate
rânduri”, căci timpul Daciei lui Decebal “atingea în gândul
lui Eminescu o plenitudine de vârstă de aur şi se investea cu o valoare mitică
ce ridica faptul istoric într-o zonă de semnificaţii superioare. Timpul
istoric, timpul nostru istoric, n’ar fi căpătat preţ fără această identificare,
fără acest botez, la începuturi, al mitului, care rămâne veşnic tânăr, veşnic
egal cu sine, generând una după alta paradigme asemănătoare cu arhetipul pe
care îl stabileşte odată pentru totdeauna”. Există în concepţia
poetico-filozofică a lui Eminescu despre istoria naţională şi originile
poporului un gând al organicităţii, despre calitatea timpului
istoric, despre naşterea unui neam, care “nu putea să se producă
printr’un accident… ci ca un proces de o natură mai înaltă, din planul marilor
geneze”.
Ca unul dintre cei mai mari romantici
europeni, Eminescu şi’a vitalizat poezia cu seve nemuritoare
ale mitului românesc. De foarte tânăr a schiţat un poem ce trebuia să se
intituleze Genaia, dând în introducere această
explicaţie: “Creaţiunea pământului după o mitologie proprie
română. Amintind acest proiect cosmografic, clădit după tipul
miturilor arhaice, Eugen Todoran scria: “Din «mitologia proprie română»
Eminescu va reţine, prin fondul ei arhaic, ideea dezvoltării nesfârşite a
lumii, pe care «numele», o reprezentau în dialectica spontană a străvechilor
mituri ale creaţie, adică a unor reprezentări din care folclorul românesc se
întreţine, la rândul lui, în miturile cosmogonice…”
Deci, o geneză concepută ca în miturile
arhaice ale Marii Zeiţe a Pământului în care pământul este însăşi viaţa, o
unitate de realităţi contrarii, un mit cosmogenic ce serveşte de model creaţiei
poetice însăşi şi care, raportat la epopeea română ne duce la “cea mai
veche vârstă istorică a poporului român”, care este vârsta dacică,
pierdută în neguri de legendă şi simbolizată de o ipostază autohtonă a Zeiţei
Mame – Zâna Dochia. Mitul poetic al lui Eminescu este menit să pună în lumină
permanenta continuitate şi statornicia poporului român. Dochia este plăsmuită
din sevele tari ale acestui pământ, ale bogatei naturi dacice, drumul ei este
presărat cu “florile de aur” ale închipuirii, dar el duce,
totuşi, spre timpul istoric, “în descrierea ţării de basm a vechii
Dacii, drumul Dochiei spre începuturi se încheie astfel în cetatea soarelui şi
lăcaşul lunii întrucât în reprezentarea mitologică, răsăritul luminii în ciclul
soarelui şi al lunii simbolizează începuturile lumii… Istoria dacilor, pentru
Eminescu, începe aşadar cu istoria zeilor Daciei odată cu vremea, ca revărsare
a însuşi principiului existenţei în formele pământeşti, în viaţa naturii, şi a
oamenilor. Dacă, Dochia este o personificare a Daciei… şi fiindcă e vorba în
simbolul zânei Dochii de o viaţă în neîncetată mişcare, ea nu este numai un
simbol al vechimii istorice a poporului român, ci şi a continuităţii lui în
ţinuturile zânei Dochia, pe pământul vechii Dacii”.
Este interesant de observat că Dochia ar
fi dorit să emigreze împreună cu Dacii rămaşi, dar imaginea şi apoi ivirea lui
Traian o face să încremenească, precum Niobe, probabil pe muntele Ceahlău.
Mitul naţional al Dochiei (unul din cele patru mituri fundamentale ale
universului cultural românesc) – ne spune G. Călinescu, era foarte prezent în
mintea poetului, în cele din urmă, Eminescu a părăsit proiectele dacice, dar
stăruia în conştiinţa sa torturată de începuturile fabuloase ale neamului,
ideea unui ciclu de drame din istoria românilor. După cum spune Călinescu în
celebra sa comunicare la Academie (Eminescu poet
naţional) spre deosebire de alţi dramaturgi români, care priveau
istoria mai mult anecdotic sau, în fine, cu o problematică de interes regional,
poetul tinde să demonstreze prin evenimente locale adevăruri, accesibile
întregii umanităţi. Două, în special, sunt punctele lui de perspectivă: fatalismul
psihologic grec, prin care istoria naţională la proporţiile tragediei
eline, şi umanitatea shakespeariană şi în acelaşi timp intens
universală…
Genialul poet a fost preocupat şi de ideea
romanităţii, atât în opera sa poetică, cât şi în cea publicistică; el a
consacrat spaţii ample evocării emoţionante a trecutului nostru istoric, iar
problema Transilvaniei şi Bucovinei, a provinciilor româneşti aflate sub
dominaţie străină “îi erau cu osebire la suflet”, dovadă fiind
între altele, memorabilele sale versuri consacrate iui Horia, Andrei Mureşanu,
Avram Iancu, Aron Pumnul ş.a. sau pelerinajul său la numai 16 ani, pe jos, de
la Cernăuţi la Blaj, pe urmele înaintaşilor militanţi pentru unitate naţională.
Semnificativă este, de asemenea, recenzia
publicată de marele poet patriot în revista “Convorbiri literare: “asupra
lucrării lui Iulius Jung, Die Anfänge der Romanen
(Kritisch cthnographische Studiem), apărută la Viena, în anul 1876,
favorabilă ideii noastre naţionale, îndeosebi ideii de continuitate. Pornind de
la întrebarea “stăruit’au românii în aşezările lor din Dacia Trăiană
sau au trecut Dunărea în vremea lui Aurelian şi au reocupat Dacia în sec. al
XII-lea?”, Mihai Eminescu, în recenzia amintită, demonstrează Inconsistenţa
teoriei vidului, a migraţiei populaţiei dacoromâne sprijinindu’se
şi pe argumentele aduse de lucrarea lui Jung. Eminescu găseşte interesantă
analogia luptei de opinii în chestiunea continuităţii românilor cu situaţii
similare din istoria altor popoare, evocate de autorul german – Retoromanii,
Grecii moderni s.a. El apreciază contribuţia lui Jung, efortul său onest pentru
restabilirea adevărului şi combaterea teoriilor neştiinţifice ale lui F.I.
Sulzer, Ch. Engel şi Rosler).
Ripostând virulent şi în acelaşi timp
argumentat la deformările de tot felul privind istoria noastră naţională,
îndeosebi teza continuităţii, M. Eminescu scria: “Românii
nu sunt nicăieri colonişti, venituri, oamenii nimănui, ci pretutindenea unde
locuiesc sunt autohtoni, populaţia nemaipomenit de veche, mai veche decât toţi
conlocuitorii lor. Conştiinţa sa patriotică, naţională despre
originile nobile si vechimea neamului românesc reiese şi din aceste
cuvinte: “Am fost, suntem şi vom fi veşnic români pentru că avem
înrădăcinată în noi conştiinţa unităţii de origine, de limbă, de simţire şi
gândire…” El ţinea să sublinieze în mod pregnant faptul că, românii de
pretutindeni au conştiinţa vechimii lor, milenare, precum şi a dăinuirii în
timp, a perpetuării existenţei lor, în comunitatea internaţională, în pofida
tuturor prezicerilor defetiste ale unor autori interesaţi.
Alături de conştiinţa celor ce
iubesc adevărul, opera eminesciană evocă cu mândrie originea noastră
dacică, dovada acestei idei dominante în planul gândirii sale fiind
poezia “Rugăciunea unui dac”. Putem spune că poporul român a
moştenit de la daci virtuţile de vitejie, eroism, hărnicie si dragoste pentru
pământul natal, asimilare şi sinteză culturală, iar de la romani numeroase
moravuri şi obiceiuri nu tocmai de admirat, capacitatea de organizare socială,
statală, dar și via ”franțuzismelor” secolului XIX numeroase cuvinte din
limbajul artificial utilizat la Roma acum 2000 de ani și utilizat de
galii moderni în acest răstimp.
Oare alternativa ideii de romanitate cu a
celei getice, trebuie să constituie trăsătura specifică dominantă în
manifestările atât de variate ale conştiinţei naţionale a românilor situaţi de
o parte şi de cealaltă a Carpaţilor? Dovada rezistenței noastre pe aceste
meleaguri, evoluţia neamului românesc pe coordonatele timpului dovedește tocmai
o majoră diferență cu a unui stat care s’a transformat într’un imperiu și a
pierit după numai 1000 de ani de expansiune și decădere. Tocmai datorită
acestor diferențe esențiale, ale viziunii unui neam asupra vieții în particular
și destinului uman în general, între arhetipul ancestral getic și cel
aventurier romanic, noi vom rezista și pe mai departe.
Zoe Dumitrescu Buşulenga în lucrarea
sa, Sinteze şi echivalenţe umanistice, remarcă cu legitim
temei faptul că, nu se ştie, dacă a fost mai puternică la împreunarea lor,
stârpea dacică ori cea romană, ambele punându’şi amprenta cu vigoare asupra
personalităţii plurivalente a poporului român.
Incontestabil este însă, aşa cum afirmă
psihologia şi istoria sa, că poporul nostru aparţine deopotrivă ambelor
stârpii, deopotrivă de nobile şi generatoare de virtuţi, ceea ce ar fi cu
adevărat real dacă s’ar recunoaște fățiș că Roma a fost o mlădiță a marelui
popor getic și nu invers.
Călinescu, deși considera că orice
exagerare într’o direcţie sau cealaltă, într’un sens sau celălalt, aşa cum s’au
manifestat în decursul istoriei, se răsfrânge defavorabil asupra procesului de
explicitare veridică a descendenţei ca și a existenţei noastre multimilenare în
spaţiul geografic carpato-danubian, ne spune într’un studiu :
“Noi am făcut uz de latinitatea noastră
indiscutabilă, dând însă impresia că suntem tineri”, în sensul
că existenţa poporului nostru începe odată cu intervenţia romană în Dacia, ceea
ce ste fals “şi neglijând substanţa medulară”, respectiv obârşia
noastră geto-dacică cu rădăcini adânci în istorie, datând cu milenii înainte de
contactul cu o Romă, care trebuie să’și caute serios propria’i obârșie printre
geții de acum patru milenii de la Marea Neagră. Autorul
studiului Specificul naţional, la care ne referim, subliniază în
concluzie că în fond, “suntem geţi şi e mai bine a spune că în felul
nostru am primit si noi succesiunea spiritului roman, pe care trebuie să’l
continuăm de la longitudinea reală, fără mimetisme anacronice”. G.
Călinescu, Specificul naţional, în vol. Carmen saeculare
valachicum, Ediţie şi Prefaţă de Vasile Netea,
Editura “Minerva”, Bucureşti, 1979, pp. 75-76.
Se poate afirma, că la un astfel de popor,
ca poporul român, “cu o istorie fascinantă”, cum sublinia
si Karl Erdmann, personalitate ştiinţific proeminentă, fost
preşedinte al Comitetului Internaţional de Ştiinţe Istorice în comunicarea sa
inaugurală la al XV-lea Congres Internaţional (Bucureşti, august, 1980), “chiar
dacă ar dispărea orice urmă istorică, viata şi cultura s’ar desfăşura potolit
mai departe, fiindcă în fiecare membru al neamului trăieşte o tradiţie
întreagă, nealterată, constituită din poezie şi dans şi cântec şi arhitectură
şi scoarţe şi oale de lut, din mituri şi veşti ciudate despre cei care au fost,
despre faptele şi duhul lor”.
Cel
mai mare expert în aur din Europa confirmă autenticitatea brățărilor dacice:
„Sunteți singura țară din Europa care iși
are scrisa istoria in propriul ei aur”
Muzeul National de Istorie a României a
organizat pe 16 mai a.c. o conferință dedicată bratarilor dacice rascumparate
recent de statul roman. Evenimentul a fost marcat de prezenta doamnei Barbara Deppert Lippitz,
expert international autorizat, care a certificat autenticitatea podoabelor.
„Formula As” beneficiaza de un interviu in exclusivitate, cu prestigioasa
experta germana
„Am acumulat atata experienta, încât imi
pot permite să deosebesc un fals de o lucrare autentica”
– Cititorii revistei „Formula As” ar fi
onorati sa va cunoasca cartea de vizita profesionala. Cine sunteti, doamna
Barbara Deppert Lippitz?
– Sunt un arheolog liber. Nu un dac liber, cum se spune pe la voi, ci un
arheolog liber. Sunt expert autorizat și oficial de peste 30 de ani și îmi
desfășor activitatea in cadrul Camerei de Comert din Frankfurt. In general,
particip la expertize cerute de guvernele unor tari, de muzee sau de
colectionari privati. De asemenea, sunt invitata la foarte multe conferinte,
unde expun rezultatele cercetarilor mele. Lucrez de asemenea pentru tribunalele
care cer expertize, in unele procese care au ca subiect obiecte de patrimoniu,
la fel si pentru companiile de asigurari. Bineînțeles ca domeniul meu de
activitate nu se limiteaza la bijuterii antice, ci cuprinde o paleta mai larga
de obiecte de patrimoniu. Însa am cercetat si am publicat texte despre peste
1500 de bijuterii din aur, rezultat al unor studii deosebit de aprofundate. Am
avut astfel ocazia sa ma specializez atat in analiza tehnicii de lucru, cat si
a stilului in care erau lucrate aceste obiecte. Am acumulat atata experienta,
incat imi pot permite sa deosebesc un fals de o lucrare autentica, ba am reusit
sa invat chiar si trucurile folosite de falsificatori. Ca expert german in
obiecte de patrimoniu, prin semnatura pe care o dau pentru o expertiza, prin
stampila pe care o aplic, eu trebuie sa garantez corectitudinea timp de 30 de
ani, purtand in acest timp o responsabilitate importanta. Nu imi pot permite sa
fac erori, si pana in acest moment, nu am avut nici o problema in acest sens.
Cea mai mare cantitate de aur am expertizat’o la cererea guvernului suedez, caz
in care erau peste 35 de kilograme de aur. Era vorba de o colectie de obiecte
ce urma sa fie achizitionata de Muzeul National din Stockholm, iar printre ele
se strecurasera si cateva falsuri, pe care le’am depistat dupa o analiza
atenta.
– Ati avut vreodata ocazia sa analizati si obiecte din aur provenind din
spatiul traco-geto-dac?
– Cu ocazia unei expozitii organizate in Germania in 1994, care cuprindea
obiecte de tezaur din Romania, am editat un catalog la care am devenit, prin
hazard, si coautor. Majoritatea selectiei si descrierilor din acest catalog au
fost facute de istorici romani, cu care am colaborat excelent. Din pacate,
lipsea din acest catalog tocmai perioada tracica, despre care nu scrisese
nimeni nimic. Atunci, am ales eu sa scriu acest capitol si am inceput sa
studiez temeinic obiectele de aur din acea perioada. M’am familiarizat astfel
cu aceasta problema care m-a pasionat foarte mult. Am reusit sa identific o
continuitate artistica a motivelor mostenite prin preluarea traditiei. Este
vorba, in special, de motivul sarpelui, prezent ca un laitmotiv in arta
traco-geto-daca.
– Care sunt principalele argumente in favoarea autenticitatii acestor bratari?
– Principalele argumente vin din insasi tehnica lor de prelucrare. O tehnica
atat de speciala, incat este imposibil de falsificat. Prelucrarea moderna a
aurului este total diferita de cea dacica, care consta in tehnica forjarii
metalului, asa cum au fost confectionate si aceste bratari. Aceasta tehnica de
prelucrare a aurului a disparut de mult in lume. Ea este dificil de invatat,
dificil de aplicat in zilele noastre. Forjarea si prelucrarea prin lovire cu
ciocanul sunt caracteristice perioadei antice, in care au fost confectionate
bratarile. Al doilea argument ne este adus de bratara pe care am botezat’o, cu
mare incantare, „Mica Pariziana”. Ea are o lucratura cu totul si cu totul
speciala, foarte rara, foarte frumoasa, expresie vie a personalitatii artistice
a meșterilor daci. Nu exista nici un argument care sa duca la concluzia ca ne
confruntam cu niste copii moderne ale bratarilor. Toate argumentele aduse in
acest sens nu au nici un suport credibil si științific, ci doar unul de ordin
speculativ. Și când spun acest lucru, nu am nici o îndoială.
„Mulți din arheologii români au trăit, au
cercetat și au creat pe timpul comunismului și, de multe ori, munca lor a fost
rodul constrângerilor la care erau supuși”
– Și totuși, exista voci chiar printre
cercetatorii, istoricii si arheologii romani, care încearcă să susțină varianta
falsului. Ce credeți despre acest curent, al cărui reprezentant principal este profesorul
Constantin Preda?
– Am remarcat că, mai nou, în Romania, au apărut peste noapte mulți specialiști
în aur, dar cei mai mulți dintre ei nu au ținut niciodată în mână o piesa de
aur. Este foarte usor sa emiți teorii referitoare la aur, dar când este vorba
de tehnica prelucrării acestuia, lucrurile se complica, mulți dintre ei nereușind
sa dea raspunsuri concrete si valabile la intrebarile care apar. In cazul
profesorului Preda, nu putem vorbi de faptul că nu ar fi un specialist
consacrat, dar dânsul își formuleaza întreaga teorie începând cu o informație
falsă, cu o greșeală. El spune că niciodată nu a fost găsit vreun obiect de aur
sau vreo comoară într’o cetate dacică, întărindu’și afirmația cu argumentul că
până acum nu au fost găsite brățări sau alte artefacte de aur la Sarmizegetusa
Regia. Aceasta este prima greșeală. Stim deja cu exactitate că bratarile, desi
nu au fost descoperite la Sarmizegetusa, au fost gasite in vecinatatea ei, pe
un alt deal, in locul numit Caprareata, ceea ce reprezinta o diferenta intre
realitatea terenului si realitatea teoriei prezentate de domnul Preda. In consecinta, el ori nu a fost bine informat, ori nu a
dorit sa fie bine informat. In alta ordine de idei, in arheologie se nasc
niste reguli care pot sa aiba valabilitate sute de ani, dar este suficienta o
singura descoperire care sa rastoarne aceste reguli. Este si cazul acestor bratari.
Se cunosteau, pana acum, doar bratari spiralice de argint si bronz. Nimeni, cu
exceptia istoricului si arheologului Florin Medelet, nu intuia existenta celor
de aur. Unii chiar excludeau posibilitatea ca ele să existe. Dar iata ca ele
exista. Descoperirea lor rastoarna toate teoriile vechi si aduce noi dovezi,
care completeaza istoria metalurgiei antice. Si tocmai aceste dovezi sunt
respinse de domnul Preda, total nejustificat. La fel de nejustificata este si parerea dansului, conform careia,
monedele de tip coson ar fi batute in evul mediu. Este o idee stupida, care nu
are nici un fel de suport stiintific, si care a fost combatuta, nu o data, cu
argumente solide. Vedeti dumneavoastra, multi din arheologii romani au trait,
au cercetat si au creat pe timpul comunismului si, de multe ori, munca lor a
fost rodul constrangerilor la care erau supusi. Prea putin se lucra cu mijloace
moderne si prea putin exista deschiderea la nou. Trebuie sa intelegem
ca adevaruri valabile de 40-50 de ani pot sa-si piarda valabilitatea printr’o
descoperire si de aceea lumea arheologica trebuie sa fie pregatita, in orice
moment, sa rastoarne, daca este cazul, niste valori care odata erau valabile.
„Aveti
peste 6000 de ani de istorie a aurului! Este istoria voastra si numai cine nu
vrea nu o priveste la adevarata ei valoare”
– Ce inseamna aceste bratari pentru
istoria noastra?
– Dacă intram in camera tezaurului de la Muzeul National de Istorie din
Bucuresti, putem sa citim ce a insemnat aurul de-a lungul istoriei voastre
milenare. Dupa parerea mea, sunteti
singura tara din Europa care are istoria scrisa in propriul ei aur. Si asta
este un lucru rar si exceptional, de care puteti sa fiti mandri. Probabil ca
numai in America de sud, la Bogota, in celebrul muzeu al aurului, putem vedea
expus aurul indienilor, dar aceasta reprezinta doar o parte a istoriei lor si
nu o intreaga istorie gravata in aur, asa cum aveti voi. Nici la Luvru, nici la
British Museum și nici în muzeele din Statele Unite nu găsim ce exista în
muzeul dumneavoastră de istorie. Sigur, au multe exponate de aur si aceste
muzee, dar ele apartin altor culturi decat ale tarilor respective. Este
regretabil ca voi, romanii, nu ati profitat de aceasta istorie scrisa in aur,
asa cum ati fi meritat. Si cand spun „ați fi meritat”, mă gandesc la ceea ce
istoria voastra a insemnat pentru Europa, la forta pe care aurul vostru a avut’o
in construirea unei civilizatii demne de marile civilizatii ale lumii. Aici, la
voi, nu gasim aur cumparat sau obtinut prin cuceriri, ca in celelalte muzee ale
lumii. Aici vorbim, in exclusivitate,
de aur autohton. Revenind la
ce inseamna bratarile pentru istoria voastra, in primul rand, ele sunt o dovada
ca dacii prelucrau propriul lor aur. Iar in al doilea rand, ele
probeaza ca dacii aveau mult aur. Analizele
de laborator, efectuate la Institutul de Fizica Nucleara de la Magurele, nu pot
fi contestate de nimeni si ele dovedesc ca aurul poarta amprenta Muntilor
Apuseni. Perioada dacica a insemnat mult aur, ravnit de toata lumea
antica. Romanii stiau bine de existenta acestei bogatii imense, iar razboaiele
lor au avut ca scop, in primul rand, imbogatirea. La cucerirea Daciei, romanii
s’au îmbogățit consistent, atat cu aurul public, cat si cu cel privat, din
tezaurul regal. Apoi, aceste bratari demonstreaza, fara indoiala, potentialul
creativ al mesterilor daci. Ne demonstreaza ca acesti veritabili artisti
orfevrieri ai Daciei prelucrau aurul cu o lejeritate si cu o dexteritate
native, asemenea copiilor care se joaca cu plastilina sau cu lemnul cioplit.
Aveau exercițiul prelucării lui, îl cunoșteau foarte bine. Dacii aveau o
experiența solidă în prelucrarea aurului, o tradiție moștenita, am putea spune.
Dacă este sa incadram acest eveniment al descoperirii si cercetarii acestor
bratari in istoria europeana, putem spune, acum, fara nici o indoiala, ca aurul
dacic și’a găsit definitiv locul în cronologia exploatarii, prelucrarii si
utilizarii aurului, in contextul istoric european. Continuatori ai tradițiilor
celților, care erau adevarații stăpâni ai prelucrarii metalelor, dacii au
desăvârșit măiastră artă a prelucrării aurului. Pe hartă Europei, alături de aurul
scandinav, german sau spaniol, aurul dacic se integreaza perfect, completând un
mare gol, existent până în acest moment. De ce? Pentru că aceste brățări
reprezintă capodopere ale orfevrariei europene. Au o unicitate și valoare care
le da dreptul sa fie numite capodopere.
„Voi,
poporul roman, puteti sa va mandriți cu originea voastră și să vă considerați
cel puțin egalii celorlalte popoare care au rădăcini în bătrâna Europă.”
– Sunt unii istorici care sustin ca dacii
nu aveau și nu prelucrau aur. Cum putem să înțelegem acest curent?
– Aceasta este inca o idee stupida, vehiculata în istoria voastră. Acest
teritoriu a fost in toate epocile foarte bogat în aur. Au fost gasite artefacte
de aur, răspândite de’a lungul istoriei voastre, mai numeroase decat in alte
tari. Dincolo de granițele voastre, aurul costa foarte mult, iar munca pentru
prelucrarea lui era enorma, făcută cu mari sacrificii. Ceea ce aici nu a fost
cazul. Aur se gasea, iar mâna de lucru
era asigurata de meșteri pricepuți, cu o veche tradiție. Aurul se prelucra in
aceste ținuturi înca din neolitic, și era aur extras din Muntii Apuseni. Aveți
peste 6000 de ani de istorie a aurului! Este istoria voastră și numai cine nu vrea nu o priveste la adevarată
ei valoare. Din neolitic, din
perioada bronzului, a fierului, din perioada dacică, din cea a influențelor
elenistice, din cea româna, din cea a migrațiilor și continuând cu evul mediu și
epoca modernă, totul s’a bazat pe una si aceeași tradiție a prelucrarii aurului
autohton.
– În final, după această lecție stralucită de istorie despre aurul autohton, ce
credeți, suntem noi urmasii Romei, așa cum este scris in istoria oficiala a
romanilor?
– Nu, aceasta este o alta greseala, voi sunteti cu siguranta urmasii dacilor.
Romanii au venit, au luat aurul, au stat o perioada si au plecat. Este adevarat
ca au lasat si cateva urme prin aceasta trecere temporara pe teritoriul dac. Au
lasat putina latina, pentru ca latina era limba oficiala, au lasat ceva
monumente, expresie a recunoscutei culturi romane, si foarte putine obiceiuri,
dar ei nu au putut sa schimbe structura poporului dac, pana la plecarea lor si
nici dupa aceea. Poporul roman, care desigur a suferit si alte
influente, se deosebeste radical de cel italian. Este mult mai ospitalier, mai
jovial, mai comunicativ. Legatura romanilor cu natura este mult mai profunda
decat a celorlalte popoare europene. Si aceasta este cea mai importanta
mostenire pastrata de la daci. Dacii erau una cu natura. Natura era viata lor,
iar viata lor era natura. Sa revenim putin la serpii stilizati din bratarile de
aur. Nu stiu daca ati vazut vreodata un schelet de sarpe, cu vertebrele sale
deosebit de elastice. Acest schelet se regaseste exact in stilizarea palmetelor
care continua varfului fiecarei bratari. Numai o legatura extrem de puternica a
omului cu natura ar fi putut reusi sa determine o astfel de realizare
remarcabila. Asa ca voi, poporul roman, puteti sa va mandriti cu originea
voastra si sa va considerati cel putin egalii celorlalte popoare care au
radacini in batrana Europa.
Interviu realizat de Vladimir Brilinsky
Lingvistul Aurora Pețan despre tăblițele de la Sinaia:
”Majoritatea inscripţiilor de pe
„Tăbliţele de la Sinaia” par a fi scrise cu litere greceşti, fapt care le face
relativ uşor de tradus. Cei care le contestă originalitatea spun că limba
folosită acolo seamănă prea mult cu limba română de astăzi. Dar acest fapt nu
face decât să redeschidă o problemă rămasă încă nerezolvată: de ce să fi dispărut limba dacilor, chiar
şi din teritoriile neocupate de romani? Sau poate că o bună parte din
ea s’a păstrat în actuala limbă română. Unul dintre argumentele ce pledează în
favoarea originalităţii „Tăbliţelor de la Sinaia” este imaginea clar redată a
Cetăţii Sarmisegetuza. Oficial se consideră că „Tăbliţele” ar fi fost „plastrografiate”
la sfârşitul sec. XlX, pe când istoricii încă nu ştiau că cetăţile de la
Orăştie sunt dacice. Săpăturile arheologice la ruinele Sarmisegetuzei au
început în primele decenii ale sec. XX. Iar reconstituirile edificiilor, făcute
pe teren, după anii ’50, seamănă în mod izbitor cu imaginile cetăţii redate pe
„Tăbliţe”. De unde să fi ştiut
„plastografiatorul” ce aveau să descopere arheologii abia peste câteva
decenii?”
Cum
se explica obtuzitatea si reaua vointa a istoricilor oficiali fata de epoca dacica?
Domeniul arheologiei este inconjurat de un
bizar paradox. Pe cat se feresc „oficialii” istoriei să’i acorde atentie si sa
faca lumina in culisele lui, pe atat de mare este zona de interes manifestata
de opinia publica. Romanul are un bun simt ancestral, care ii spune ca ceva nu
e in regula cu istoria noastra, ca i s’a spus doar o jumatate de adevar si
asteapta sa i se spuna si cealalta jumatate. Poate parea hazardat, dar
indraznesc sa anticipez ca ceea ce spun si simt oamenii din popor cu privire la
radacina noastra dacica si la problema
romanizarii se va constitui, intr’o buna zi, in argument istoric. Pentru a face
un pas inainte in aceasta zona de clar-obscur, am dialogat pe aceasta tema cu
cativa specialisti, incercand sa delimitam cauzele care blocheaza accesul la
acea jumatate nerostita de adevar.
În continuare redăm câteva interviuri
oferite publicului de lingvistul Aurora Pețan, în Formula As:
VASILE BORONEANT,
arheolog, fost director al Muzeului de Istorie al Municipiului Bucuresti
„Peste tot, oamenii din popor spun ca se
trag din daci”
– V’ati ocupat multa vreme de perioada
veche a istoriei noastre. Ati perceput acest domeniu ca fiind unul ignorat sau
chiar antipatizat?
– Problema este destul de delicata, din
cauza ca la noi s’a impus scoala latinista, care a avut reprezentanti in
universitati, la Bucuresti, Cluj si Iasi, si de la ei a pornit totul.
– Asta s’a intamplat și în lingvistică,
deoarece romanizarea este în primul rand un proces lingvistic.
– Tocmai, istoricii au plecat de la
lingvistica si nu se putea imagina alt curs. Toti sunt urmasii lui Pârvan și toți cei care au ajuns pe la catedre nu au
spus decât o singura poveste.
– Romanizarea?
– Da, romanizarea. Dar era doar o opinie
la vârf, căci tradiția, opinia maselor era cu totul alta. Peste tot oamenii din popor spuneau ca se trag din daci. Peste tot
pe unde te duceai la sat, țăranii spuneau ca cutare movila sau val de pamant
sau cetate e de pe vremea dacilor. Pentru ca nu aveau posibilitatea să citeasca
operele scrise ale corifeilor latiniști și spuneau ce știau din tradiție.
– Este previzibila o contrareactie la
acest curent latinist?
– Nu prea, pentru că în universități sunt
aceiasi oameni care propaga aceleasi idei, iar studentii lor sunt formati in
același fel. Numai dacă dintre acești studenți rămâne la catedra vreunul cu
alte idei si sa arunce alta lumina asupra problemei, dar e destul de puțin
probabil să poată să ramână, daca nu urmează linia inaintașilor.
– Ce ziceti de manualele de istorie de
astazi? Dumneavoastra ati invatat dupa manualele din perioada interbelica.
– Cele de astazi sunt imbacsite cu
ideologie comunista. Autorii manualelor de istorie de astazi sunt formati in
epoca comunista, elevi ai aceleiasi scoli.
– Totusi, epoca dacica este expediata in
scoala in cateva randuri, pe cand celelalte epoci sunt mai „simpatizate”.
– In general, epoca dacica e mai putin
studiata la toate nivelele, pentru ca este mai dificila, nu prea exista
izvoare. Toata lumea se duce la epoca contemporana, pentru ca te poti documenta
din presa vremii si se poate face mai usor o lucrare de licenta sau o
cercetare.
– Dar daca manualele sunt atat de zgarcite
cu epoca dacica, inseamna ca si copiii sunt de mici indepartati de domeniul
acesta si cresc fara o constiinta a radacinilor lor.
– Da, doar daca nu au norocul sa aiba
bunici sau parinti care sa le povesteasca si despre daci. Iar acum se mai
adauga si valul acesta cumplit de cosmopolitism, care vine de la societatea
americana. Tinerii invata ca in alta parte e mai bine ca aici, ca e bine sa plece
si sa caute sa obtina cat mai usor o slujba in alta parte. Deci, se paraseste
ideea sacrificiului. Nimeni nu mai vrea astazi sa se sacrifice pentru niste
valori, sa ramana si sa faca ceva aici, in conditii mai grele. Toata lumea fuge
de greu.
– Sa revenim la curentul latinist. De ce
este atât de puternic acest curent? Ne face mai europeni? Mai nobili? Mai
moderni?
– S’a impus aceasta directie si ea se
mentine si se intareste prin ea insasi. Daca s’ar fi impus orientarea lui Bratescu-Voinesti sau
dacă am fi avut guverne naționaliste, s’ar fi înrădăcinat un alt punct de
vedere.
– Are legatura cine e la guvernare cu ce
se predă în universitați?
– Are. Pentru ca există teama de a nu se preda in Universitati adevărul gol-golut. Se
preda un adevar doar pe jumatate. Ideea mentinerii puterii este aceeași la
toate guvernele: cel înfrânt este intotdeauna cel vinovat. Iar dacă dacii au
fost înfrânți, li s’a asociat o vina.
– Asta inseamna ca pentru a se schimba
felul in care se preda istoria in universitati, ar trebui sa se schimbe ceva si
in modul de guvernare?
– Ideologia democratica de astazi nu este
cea pe care a lasat’o Pericle, care a gandit’o pentru o cetate cum era Atena.
Cand ideea democratica s’a difuzat, lumea l’a uitat pe Pericle si principiile
lui.
– Ce fel de guvernare ar trebui sa avem ca
sa putem spera ca se va preda in universitati adevarul gol-golut?
– Pentru noi, pentru romani, trebuie sa
fie una crestina, pentru ca numai spiritul crestin propovaduit de Biserica ar
putea sa aduca adevarul in scoli. Vedeti, traim permanent aceasta lupta a
raului care se perpetueaza si a binelui care izbucneste numai din cand in cand.
VICTORELA NEAGOE,
cercetatoare, Institutul de Lingvistica „Iorgu Iordan – Al. Rosetti”
„In stiinta romaneasca a existat
intotdeauna un soi de provincialism. Intotdeauna am crezut ca strainul este mai
grozav”
– V’ati ocupat de editarea „Daciei
Preistorice” a lui Nicolae Densusianu, impreuna cu sotul dumneavoastra,
istoricul Manole Neagoe. E vorba de o carte controversata. Nu ati avut reactii
negative?
– Am avut parte de cateva. Ni s’a spus ca
ne compromitem. Nu vad de ce ne’am compromite, căci este vorba, totusi, de
istoria unei stiinte. Si apoi, chiar daca interpretarile lui Densusianu sunt in
mare masura fanteziste, materialul strans de el este urias si valoros.
– De ce credeti ca nu se mai formeaza
astazi enciclopedisti de acest fel? Nu mai exista pasiune? Sau seriozitate? Ori
timp?
– A trecut epoca marilor enciclopedisti,
care acumulau enorm de multa informatie si aveau si capacitatea de a o
sintetiza. Hasdeu, de pilda, ar trebui sa fie un exemplu pentru tinerii
cercetatori, care, in afara de
studiile publicate in occident in ultimii cinci ani, altceva nu mai folosesc,
nu stiu bibliografie. Totul este sters, totul incepe cu ei si inaintea lor nu
mai este nimic.
–
De ce nu se mai apropie nimeni de domeniul substratului dacic al limbii romane?
–
Pentru ca trebuie sa stii foarte multe: indo-europeana, slava veche, latina,
istoria limbii, o multime de lucruri, apoi sa citesti tot ce s-a scris in acest
domeniu. Astazi tinerii se orienteaza spre domenii
mai usoare. Si nici nu’i atrage, nu’i intereseaza.
– Asta e de neînțeles, căci e un domeniu
pasionant.
– In facultate nu se mai studiaza asa
ceva. Dialectologia s-a scos cu totul
ca materie de studiu, iar istoria limbii se studiaza foarte putin.
– De ce credeti ca suntem atat de
„ospitalieri” in toate domeniile, inclusiv in cel al limbii, si preferam sa
spunem ca am luat sau imprumutat tot de la toata lumea, in loc sa ne afirmam
individualitatea?
–
In stiinta romaneasca a existat intotdeauna un soi de provincialism.
Intotdeauna ne’am subestimat. Intotdeauna am crezut ca cel de langa noi,
strainul, este mai grozav. Vinovati sunt oamenii nostri de stiinta. De pilda, am citit undeva
despre covorul oltenesc ca a fost considerat influentat de cel sarbesc, desi
cel oltenesc este mult mai bogat, mai boieresc, mai rafinat decat cel sârbesc.
E lipsit de logica sa afirmam ca am luat totul de la altii, si cocoșul, și
troianul, si colindele si cate si mai cate cuvinte ce sunt considerate ca
imprumutate de la slavi, desi obiectele sau realitatile pe care le desemneaza
existau aici cu mult inainte de venirea slavilor, iar multe dintre acestea nici
nu le erau cunoscute slavilor, ci le’au aflat aici.
DUMITRU MANOLACHE,
jurnalist de investigatii, cotidianul „Gardianul”
„Cei
ce trebuie sa spuna adevarul nu o fac din frica, din oportunism sau lasitate”
– In decursul investigatiilor gazetărești
ati avut tangenta, poate mai mult decat orice alt ziarist de la noi, cu epoca
dacica. V’ati miscat cu lejeritate in acest domeniu ori l’ați resimțit ca pe
unul „tabu”, despre care nu prea se doreste sa se vorbeasca?
– Sa va expun o situatie concreta. Am
scris o carte despre un foarte controversat subiect: placile de plumb de la
Sinaia, copii ale unui tezaur dacic din aur, despre care exista informatii ca
ar fi fost descoperit cu prilejul săpării fundatiei Castelului Peles, sperand
ca lamuririle esentiale sa le obtin de la specialisti. Dar – surpriza! –
specialistii nu le’au cercetat si refuza sa le cerceteze, repetănd, fara
argumente, de vreme ce nu au cercetat respectivele artefacte, ca sunt falsuri!
Există o tăcere… de plumb în jurul subiectului! De ce nu se ia in serios și nu
se cercetează subiectul? Pe cine deranjeaza si de ce? Problema a fost ridicata și
în Parlamentul Romaniei, de catre domnul Gheorghe Funar, dar fara nici o
rezolvare practică.
– Si totusi, pe cine credeti ca
deranjeaza? Aveti o idee?
– Exista,
dupa parerea mea, un scop clar si bine controlat de anumite structuri care
vizeaza reducerea treptata a interesului dedicat epocii vechi a istoriei
noastre si, in cele din urma, stergerea din memoria colectiva, anularea
elementelor identitare esentiale ale neamului, distrugerea Romaniei profunde,
adevarate, cea care exista dincolo de sticla televizorului. In aceasta „schema” distructiva sunt cuprinse istoria, cu
precadere perioada dacica, limba, traditiile, crestinismul ortodox, morala,
familia, scoala etc. Mai devreme sau mai tarziu, va trebui ca si noi, romanii,
sa ne „topim”, tacuti daca se poate, in marea masa amorfa a globalismului,
incapabili sa ne mai definim, sa mai avem reactii, sa mai putem iubi sau crede
in mantuire prin Hristos. Buni doar de a executa, „liberi si democrati”,
comenzile „pastorului” mondial.
– Cu asemenea afirmatii riscati sa fiti
catalogat drept „conspirationist” si „dacoman”.
– Bineinteles, doar asta e una din armele
lor. Cand afirmi asemenea lucruri, riști imediat sa fii etichetat drept
protocronist, dacoman, adept al teoriei conspiratiei, calificative
stigmatizante intr’o lume ratacita, fara repere. Cei ce trebuie sa spuna
adevarul nu o fac din frica, din oportunism sau lasitate. Iar cei care au
curajul sa o faca sunt discreditati, izolati, „afurisiti” la comanda, astfel
incat orice ar spune sa nu mai fie crezuti.
– De ce deranjeaza tocmai epoca dacica? De
ce nu alta epoca?
–
Epoca dacica deranjeaza cel mai mult pentru ca de acolo ne revendicam originea
si dreptul identitar. Paradoxal sau nu, dar noi romanii, fara trecut, nu putem
gandi viitorul. Peste cateva generatii vom uita
acest adevar. Nu trebuie sa faci eforturi ca sa intelegi acest lucru. Cititi
manualul de istorie a Romaniei, Dictionarul limbii romane, vizitati muzeele,
cetatile dacice si veti intelege ce putin le’a mai ramas românilor din radacina
lor principala.
VALENTINA CETEAN,
inginer geolog, director executiv Asociatia „Greenet”
„O stare generala de indiferenta”
– Va preocupa de mai multa vreme starea
patrimoniului arheologic romanesc, mai ales a celui de epoca veche si
straveche. Cum va explicati neglijenta de care dau dovada autoritatile, mai cu
seama cand vine vorba de cetatile dacice care, desi sunt incluse in patrimoniul
mondial, nu beneficiaza de nici o forma de protectie si conservare, ba mai
mult, unele nici nu sunt marcate, asa incat e imposibil sa ajungi la ele?
– Neglijarea constanta a vestigiilor
construite din perioada dacica se datoreaza partial pozitiei lor geografice,
caci se afla in general in zone montane mai greu accesibile, putin sau deloc
populate, dar la aceasta se adauga o stare generala de indiferenta.
– De unde vine indiferenta aceasta?
– Vine, in primul rand, din educatia
deficitara din scoli, cu privire la respectul fata de extraordinarul patrimoniu
istoric, cultural si natural al teritoriului pe care locuim.
– Dar poate ca nu e vorba doar de
indiferenta, ci si de anume temeri, pentru ca astfel de actiuni ar putea duce
la schimbarea unor opinii sau directii de cercetare sau, mai grav, ar putea
deranja pe unii din motive care sunt prea ascunse pentru noi.
– Raspunderea acestor actiuni trebuie
asumata, chiar daca aceasta ar determina schimbarea unor opinii sau opozitia
fata de acele grupuri aparent „invizibile”, care nu doresc ca aceste
amplasamente sa aiba vizibilitate internationala normala, caci aceasta ar
micsora sansa intrarii unor valori de patrimoniu material mobil in colectii
personale.
– Poate ca turismul ar putea salva putin
istoria, daca s-ar investi mai mult in turism cultural.
– Din pacate, personalul administrativ din
domeniul turistic este slab pregatit si este orientat mai ales catre investitii
si surse de castig pe termen scurt si mediu. Nu se iau decizii pe termen lung
la nivel administrativ local, regional si national.
– E un tablou cam pesimist.
– Aceasta este realitatea. Daca nu ne
implicam in prezentul si viitorul nostru, consecintele le vom suporta fiecare
dintre noi.
DAN ROMALO,
autorul cartii „Cronica geta apocrifa pe placi de plumb?”
„Subiectul supara”
– Ati fost multa vreme aproape de domeniul
dacologiei prin preocuparile dumneavoastra. Ati perceput acest domeniu ca fiind
inchis, stagnant?
– Haideti sa va raspund tot printr-o
intrebare: De ce oare, atunci cand au aparut placile de plumb, care au sanse sa
fie un element de noutate pentru istorici, ele au fost refuzate ca neoriginale,
fara sa se admita o cantarire a elementelor logice care pledau pro si contra?
Ai elemente noi, pe care poti sa faci comparatii, analize, cautari de
antecedente si ramuri comune, si le refuzi. De ce?
– Cartea pe care ati dedicat’o ansamblului
placilor de plumb de la Sinaia, astazi bine cunoscute opiniei publice, a
deranjat multa lume. Totusi, din 2003, cand a aparut prima editie, si pana
astazi, nu s’au facut eforturi la nivel oficial pentru a se demara o cercetare
care sa limpezeasca apele. Cum va explicati aceasta lipsa de implicare a
oficialitatilor?
– Oficialitatile le considera falsuri, dar
nu am auzit inca argumente valide care sa sustina aceasta pozitie. Ar trebui sa
existe un arbitru care sa cantareasca argumentele de ambele parti, un arbitru
desemnat de o institutie de cultura. Nu trebuie sa fie neaparat istoric, ci sa
fie un bun logician, care sa fie capabil sa analizeze argumentele.
– Vedeti totusi o explicatie pentru
tacerea din jurul acestui subiect?
– Singura ipoteza pe care pot sa o emit
este aceea ca exista o vointa foarte puternic sustinuta de a nu se ridica
problema asta, din doua motive posibile. Fie subiectul supara, pentru ca ar duce la o intarire a spiritului
national, dar nu pe baza de entuziasm nationalist, ci pe baza de documente
istorice. Iar asta poate sa contrarieze pe multi, nu doar pe vecini.
Poate sa contrarieze o tendinta mondiala de a dizolva ideea de istorie
nationala. Sau, al doilea motiv, poate a fost o manevra la un moment dat, care
a impus tacere pentru o vreme, iar aceasta tacere a avut consecinte.
Placuta din tezaurul de la Sinaia
Daca tezaurul despre care vorbim s’a
descoperit la Sinaia, pe un teren care apartinea regelui, poate s-a considerat
ca aurul din aceste placi era foarte necesar pentru dotarea armatei in preajma
Razboiului de Independenta si s’a sacrificat elementul material, adica aurul,
dar s’a pastrat informatia din plăci. Daca s’a pastrat tacere asupra acestui
gest, e posibil ca mai tarziu sa nu se mai fi stiut nimic in legatura cu
provenienta placilor de plumb.
– Zilele astea am citit intr’un cotidian
un interviu cu directorul Institutului de Arheologie, academicianul Alexandru
Vulpe, care sustinea ca placile sunt niste falsuri ordinare, facute de Nicolae
Densusianu ca sa’și sustina teoriile din „Dacia Preistorica”. Domnul academician
nu e prea sigur pe afirmatiile sale. La inceput, sustinea ca sunt falsurile lui Hasdeu,
iscate dintr’o disputa cu Tocilescu. Si vorbind despre „dacomanii”
care sustin aceste „falsuri”, domnia sa spunea in interviu – si aici vreau sa
citez exact: „Dar traim intr’o tara libera si nu le putem face nimic”. Eu
inteleg ca domnul academician regreta ca ne aflam într’o țară liberă, in care
exista libertate de exprimare, si ca nu ni se poate inchide gura cu forta. Cum
comentati?
– Nu am ce sa comentez.
ION GHINOIU,
cercetator, Institutul de Etnografie si Folclor „Constantin Brailoiu”
„Avem un complex identitar absolut
devastator!”
– V’ati ocupat o viata intreaga de cultura
noastra populara si ati ajuns la concluzia ca traditiile romanesti se continua
inapoi, in timp, pana in vremea dacilor. Este aceasta o concluzie ce
incomodeaza pe unii?
Oare de ce iau „nemurit” romanii pe dacii
atat de dispretuiti de istoricii nostri?
– Ce sa va spun? Avem un complex identitar
absolut devastator! Eu credeam ca dupa Revolutie, gata, am scapat, dar vad ca
in continuare avem complexe identitare. De ce? Pentru ca, spre deosebire de grec, de egiptean, de evreu, de indian, care toti
si’au pastrat numele antic, noi ne’am schimbat numele. Ce complex identitar
poate sa aiba grecul sau egipteanul? Spre deosebire de toti acestia, noi ne’am
gasit sa renuntam la numele radacinii noastre autohtone de dac si Dacia si sa
ne luam numele de la Roma. Aici este
un fals. E ceva nefiresc cu
romanizarea asta facuta in mare graba si pe un teritoriu restrans, e ceva in
neregula. Cultura noastra populara nu are legatura cu Roma. Noi avem o
civilizatie genetic legata de continent, de uscat, de spatiul continental si de
apele curgatoare, spre deosebire de egipteni si greco-romani, care au
civilizatii maritime. Lucrurile sunt foarte clare: toata cultura populara
romaneasca este legata genetic de uscat, nu are nimic a face cu cea
greco-romana.
– Cine e de vina ca s’a perpetuat falsul
de care vorbiti?
–
O vina mare o au intelectualii, care n’au curajul sa recunoasca daca s’a gresit
ceva. Eu am tot respectul pentru marii nostri
savanti, dar adevarul trebuie spus.
– Deci, perpetuam niste greseli, din
lasitate.
– Da, iar daca spui ceva ce nu se
incadreaza in linia stabilita, imediat esti catalogat drept „dacoman”,
„tracoman”. Eu acum lucrez la o carte romaneasca a mortilor. Acolo sa vedeti
cat de vii sunt lucrurile pe care le pomenesc anticii cand vorbesc de daci, de
pilda jalea de a te naste si bucuria de a scapa de viata aceasta. Si inca se
pastreaza acestea in traditie in ziua de azi.
– Exista un dezinteres evident fata de
studiul traditiilor, poate chiar mai mare decat pentru lingvistica si istorie.
– Asa e, uitati, noi publicam acum al
patrulea volum din Atlasul Etnologic Roman. Nu intereseaza pe nimeni. Nici o
televiziune, nici o emisiune sa pomeneasca ceva, sa faca o lansare. Sunt,
totusi, traditiile noastre romanesti…
– Pomeneati undeva de „sindromul
antichitatii greco-romane”. Va rog sa detaliati putin.
– Chestia
asta ca totul vine din Roma si Grecia Antica este un fals, pentru ca genetic
suntem civilizatii deosebite, asa cum am mai spus. Noi suntem legati de Dunare,
ei de mare. O sa avem in curand o criza identitara si continentala. Uitati:
numele de Europa ne vine din Asia. Crestinismul ne vine din Palestina. O sa
vina vremea cand o sa fim intrebati: „Bine-bine, dar care e leaganul vostru de
civilizatie?”.
N’o sa se mai puna problema ca suntem
romani, nemti sau alte natii. Europeni si atat. Și’o sa fim intrebati de
africani, de irakieni, de evrei, de indieni: prin ce esti tu european? Care e
leaganul tau de civilizatie? Si’o sa raspundem: pai, antichitatea greco-romana.
Si or sa rada de noi. Evident, Grecia
si Roma au ajuns la o stralucire de necontestat, dar ele, la randul lor, sunt
tarzii si reprezinta o sinteza a civilizatiilor care au fost inaintea lor.
– Și atunci, ce ar trebui sa raspundem?
– Vedeti, exista un triunghi al celor trei delte, care concentreaza marile
civilizatii preistorice de pe Terra, evident, inainte de antichitatea
greco-romana.
Daca va uitati pe un planiglob, va dati
seama mai bine:
Nilul
cu delta lui si civilizatia egipteana,
Dunarea inferioara si delta ei, cu civilizația
carpato-dunăreană, si Tigru-Eufrat
si delta, cu mesopotamienii. Uitati’vă
care este pozitia carpato-dunarenilor. Eu evit sa mai spun „români”, spun „carpato-dunăreni„.
Dupa atatia ani de cercetari simt nevoia sa’i numesc așa, va rog sa ma credeti.
Aici este leaganul.
– Ce se poate face ca sa se indrepte acest
fals?
– Acest fals ne’a provocat extraordinar de
multe necazuri. A fost un timp cand a fost de folos, mai ales in chestiunea cu
Transilvania, dar acum e o rusine. Cine mai crede ca „de la Ram ne tragem” si
toate povestile astea? Nu stiu ce se poate face, poate intelectualitatea asta
tanara care se ridica sa ia taurul de coarne si sa faca lumina. Pentru ca vad
ca tot mai multi tineri isi pun intrebari, tot mai multi simt ca ceva nu e in
regula cu istoria noastra.
În sprijinul concluziei vin numeroase
opinii ale celor mai străluciţi exponenţi ai conştiinţei si spiritualităţii
naţionale a românilor, cele mai de seamă spirite ale neamului în frunte cu
Mihai Eminescu, geniul poeziei româneşti au înţeles cât de importantă este
pentru identitatea noastră spirituală, pentru structura complexă a specificului
naţional, conştiinţa şi argumentarea, obârşiei de certă nobleţe a poporului
român, în sensul manifestării intensive a puterilor creatoare, cu efecte atât
de durabile în cultura universală, aceasta este mai mult decât o lecţie
dintr’un manual strâmb de istorie, ce face parte din însuşi substanţa noastră
spirituală, este certificatul naşterii şi identităţii noastre ce ne dă dreptul
la o existenţă de sine stătătoare şi demnă în concertul naţiunilor europene, pe
care trebuie să o afirmăm neîncetat.
Sursa: luceafarul.net, formula as,
via adevăruldespredaci.ro
=========================================
Sursa: IL
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu