Cirus
al II-lea cel Mare, aducătorul de lumină, și evreii
Feb
9, 2023 By Strul Moisa 2 comments Posted in: Arhiva
editii, Ediţia 387 , Spirala istoriei
După revoluția iraniană din 1979, care a
dus la înlăturarea ultimului Șah al Iranului, Mohammed Reza Pahlavi, de la
cârma actualului Stat islamist Iran, se aude necontenit zăngănitul armelor și
amenințări de distrugere a Statului Israel.
În contrast, împăratul persan Cirus al
II-lea Cel Mare (Koreș / כֹּרֶשׁ în ebraică, 559-529 î.e.n) și vestitul
său edict înscris pe cilindrul care îi poartă numele. Măreția sa constă în
politica de toleranță referitoare la drepturile omului: popoarele înrobite în
fostul
Imperiu Babilonian au fost eliberate,
printre acestea se înscrie și repatrierea poporului evreu din captivitatea în Babilon.
În cel dintâi an al lui Cirus, împăratul
perșilor, ca să se împlinească cuvântul Domnului rostit prin gura lui Ieremia,
Domnul a trezit duhul lui Cirus, împăratul perșilor, care a pus să se facă prin
viu grai și prin scris vestirea aceasta în toată împărăția lui: Așa vorbește
Cirus, împăratul perșilor: „Domnul, Dumnezeul cerurilor, mi-a dat toate împărățiile
pământului și mi-a poruncit să-I zidesc o casă la Ierusalim, în Iuda. Cine
dintre voi este din poporul Lui? Dumnezeul lui să fie cu el și să se suie la
Ierusalim, în Iuda, și să zidească acolo Casa Domnului, Dumnezeului lui Israel!
El este adevăratul Dumnezeu, care locuiește la Ierusalim. Oriunde locuiesc
rămășițe din poporul Domnului, oamenii din locul acela să le dea argint, aur,
avere și vite, pe lângă daruri de bunăvoie pentru Casa lui Dumnezeu, care este
la Ierusalim!” (Ezra 1:1-4).
Dacă pentru iudaism aceste versete
reprezintă în premieră actul de repatriere a poporului evreu din captivitatea
în Babilon, pentru umanitate ele reprezintă prima declarație referitoare la
drepturile omului.
Context
istoric
După asasinarea guvernatorului provinciei
Iudeea, Ghedalia (585 î.Hr.), drept represalii, Nabucodonosor a dispus ca
întreaga populație a provinciei să fie exilată pe teritoriul Imperiului Neo-Babilonean[1].
Această stare de lucruri nu a durat prea
mult. Pe scena istoriei, în zona geografică de referință, apare o nouă putere,
Imperiul Persan, sub conducerea Regelui Cirus al II-lea (559 – 529 î.Hr.).
Acesta, în circa douăzeci de ani extinde
imperiul la un teritoriu nemaiîntâlnit până atunci: de la frontierele
Egiptului, ale Palestinei și ale Asiei Mici, până în vecinătatea Asiei Centrale
și a Indiei, teritoriu care cuprindea milioane de oameni, cu sute de națiuni.
Imperiul
Persan[2]
Cirus al II-lea, prinț din dinastia
persană a Ahemenizilor, a stârnit mai mult decât oricare suveran al
antichității fantezia popoarelor, trezindu-le admirația. Ascensiunea sa
deosebit de rapidă și de strălucitoare nu e întinată de acte de violență față
de popoarele înglobate în imperiul său. Comparativ cu cruzimea detestabilă a suveranilor
dinaintea sa, politica inteligentă și tolerantă a lui Cirus îl face una dintre
figurile cele mai apreciate ale Orientului antic, acestui persan fiindu-i străin
despotismul.
De exemplu, în anul 539 î.Hr. Noul Imperiu
Babilonian a fost invadat de împăratul Persiei, Cirus al II-lea cel Mare.
Drumul spre capitala imperiului învins era liber, iar el, Cirus, se afla chiar
în fața porților Babilonului.
Cuceritorii anteriori, fie ei hitiți,
asirieni etc., au lăsat în urmă coloane de fum din spatele unor ziduri
dărâmate, temple devastate și căzute în ruină, palate făcute una cu pământul,
case jefuite, oameni căsăpiți etc.
Însă Cirus, împăratul perșilor, intră în
marea metropolă Babilon abia după un an. Doar că această intrare nu e conformă
cu șabloanele cunoscute, fiind fără precedent în istoria războaielor din
Orientului antic. De data aceasta, ”scenariul” e complet deosebit și
neobișnuit: intrarea pașnică a suveranului Cirus în Babilon. Toleranța era
parte integrantă a concepției sale de conducere. În platforma-program erau
prevăzute activități concrete de construcție și restaurare a Babilonului,
toleranța față de cultele/zeitățile locale, etc. Astfel, milioane de oameni au
trăit timp de trei secole sub și cu legea persană.
Cilindrul
lui Cirus – cod de etică
Într-adevăr, Cirus a realizat cuceririle
sale prin sabie și sânge; în război nu se poate altfel. Însă a știut să le păstreze
datorită clemenței, un de facto în premieră, neobișnuit pentru acea perioadă;
ele sunt înscrise pe renumitul cilindru de ceramică cunoscut sub
denumirea Cilindrul lui Cirus[3].
„BUNATATEA
E INVENTIA RAULUI PENTRU A SUBJUGA” (bt)
Sursa: RADU GABRIELA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu