APA - Sfantul Vasile cel Mare
Tu cunosti
miscarile apei, ca apa curge în jos, ca nu sta într-un loc si ca în chip firesc
o porneste spre locurile aplecate si adânci, dupa ce Stapânul a dat apei
aceasta porunca. Dar ce putere avea apa înaintea de a i se fi poruncit sa
urmeze aceasta cale, nici tu n-o stii si nici n-ai auzit pe altul care sa fi
vazut.
Gândeste-te
ca glasul lui Dumnezeu, prin natura lui, are putere creatoare si ca porunca,
data atunci zidirii, a aratat celor zidite de Creator calea pe care trebuia sa
o urmeze în viitor. Ziua si noaptea au fost create în acelasi timp; si de
atunci pâna acum ele urmeaza una dupa alta si nu înceteaza sa împarta timpul în
mod egal.
Natura
apelor a primit porunca sa curga si apele niciodata nu obosesc, pentru ca sunt
silite necontenit de porunca aceea. Aceasta o spun cu privire la natura
curgatoare a apei, ca sunt ape care curg de la sine, de pilda izvoarele si
râurile; mai sunt si alte ape adunate la un loc, care nu curg; dar acum vorbesc
de apele care se misca.
Daca tu
vreodata, stând lânga un izvor care da multa apa, ai sa întrebi: Cine este cel
care împinge apa aceasta din sânul pamântului? Cine o sileste sa mearga
înainte? Ce fel sunt vistieriile din care porneste? Care este locul spre care
se grabesc? Cum se face ca izvoarele acestea nu înceteaza sa curga, iar
locurile spre care se duc nu se umplu? La toate aceste întrebari este un singur
raspuns: Datorita acelui dintâi glas! Porunca aceea face ca apa sa alerge. Asa
ca atunci când vorbesti de ape adu-ti aminte de acel prim glas: „Sa se adune apele!”
(Facerea 1, 9) Trebuia sa alerge apele, ca sa-si ocupe propriul lor loc; apoi,
ajunse în locurile hotarâte lor, sa ramâna pe loc si sa nu se duca mai departe.
De aceea dupa cuvântu l Ecclesiatului: „Toate pâraiele se duc în mare si marea
nu se umple” (Ecclesiastul 1, 7). Ca si apele curg datorita poruncii
dumnezeiesti, iar marea ramâne împrejmuita de hotarele ei, datorita legii celei
dintâi, care a spus: „Sa se adune apele într-o adunare”. Dar pentru ca apa,
care este nestabila, sa nu se reverse în afara locurilor care au primit-o,
mutându-se totdeauna dintr-un loc în altul si în continuare sa înece pamântul,
Dumnezeu a poruncit apei: „Sa se adune apele într-o adunare”. De aceea de multe
ori se înfurie marea din pricina vânturilor si-si ridica valurile la mare
înaltime; dar când ajunge la tarm se întoarce înapoi, prefacând în spuma furia
ei.
Sfantul
Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed.
IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 112
„Copilul meu, dacă vei lua aminte la
ceea ce-ți scriu…
Fiul meu, dacă vei lua aminte la
cele pe care ți le scriu și te vei sili pe tine însuți, mult folos vei afla!
Toate acestea ți se întâmplă deoarece nu te silești la rugăciune. Așadar, silește-te!
Rostește continuu Rugăciunea. Să nu ți se oprească deloc gura. Astfel te vei
obișnui cu ea înlăuntrul tău, după care o va prelua mintea. Nu da curaj
gândurilor, deoarece te moleșești și te întinezi.
Așadar, rugăciune, silire continuă a
firii, și vei vedea cât Har vei primi.
Viața omului, fiul meu, înseamnă
necaz, deoarece este petrecută în pribegie. Nu căuta odihnă desăvârșită. Dacă
Hristos a ridicat Crucea, atunci și noi trebuie s-o ridicăm. Dacă vom răbda
toate necazurile, vom afla Har de la Domnul. De aceea ne lasă Domnul să fim
ispitiți, ca să ne probeze râvna și dragostea pe care le avem față de El.
Pentru aceasta este trebuință de răbdare. Fără răbdare omul nu devine
experimentat, nu învață cele duhovnicești, nu ajunge la măsurile virtuții și
ale desăvârșirii.
Iubește-L pe Iisus și rostește
neîncetat Rugăciunea, iar ea te va lumina pe calea ce duce spre El. Ia aminte
să nu judeci, pentru că din pricina aceasta Dumnezeu îngăduie să plece Harul și să te lase să
cazi, să te smerești și să-ți vezi propriile greșeli.
Cele pe care le scrii sunt
adevărate. Ceea ce simți la început este Harul lui Dumnezeu, care, atunci când
vine, îl face pe om duhovnicesc. Atunci toate i se par bune și frumoase. Atunci
pe toți îi iubește, are umilință, lacrimi, căldură sufletească. Dar când Harul
se retrage pentru a fi încercat omul, atunci toate devin trupești și sufletul
cade. Tu însă să nu-ți pierzi atunci râvna, ci rostește mereu Rugăciunea, cu
silire, cu multă durere: „Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă!”. Și iarăși și
de multe ori s-o rostești, încontinuu. Și ca și când L-ai vedea cu mintea pe
Hristos, să-I spui: „Mulțumesc Ție, Hristoase al meu, pentru cele bune pe care
mi le-ai dat și pentru cele rele pe care le sufăr. Slavă Ție! Slavă Ție,
Dumnezeul meu!”.
Și răbdând,
iarăși va veni Harul, iarăși va veni bucuria. Însă după aceasta iarăși va veni
ispita și întristarea, tulburarea și nervii. Și iarăși nevoință, biruință,
mulțumire. Și aceasta se face până ce încet-încet omul se curăță de patimi și
devine duhovnicesc. Apoi, odată cu trecerea vremii, la bătrânețe, vei ajunge la
nepătimire.
Să te
nevoiești! Nu căuta să vină singure cele bune. În puf nimeni nu devine monah.
Monahul trebuie să fie ocărât, batjocorit; să fie încercat, să cadă, să se
ridice, să devină om. Nu în brațele mamei sale. Este cu putință, s-a auzit
vreodată, ca cineva să devină monah lângă mama sa care de îndată ce-l va auzi
suspinând îi va spune „Ia și mănâncă, să nu te îmbolnăvești!”?
Fiul meu, asceza
cere lipsuri. Lucrurile bune nu le vei găsi la băi și în trai bun. Trebuie
nevoință și multă osteneală. Trebuie să strigi zi și noapte la Hristos. Trebuie
răbdare în toate ispitele și necazurile. Trebuie să-ți îneci mânia și pofta.
Te vei
osteni mult până ce vei înțelege că rugăciune fără luare-aminte și trezvie este
pierdere de timp, osteneală fără plată. Trebuie ca la toate simțurile, atât în
afară cât și înăuntru, să pui luarea-aminte ca un paznic veghetor, deoarece
fără aceasta mintea și puterile sufletului se risipesc în cele deșarte și
obișnuite, ca apa nefolositoare care curge pe drumuri. Nimeni nu a aflat
vreodată rugăciune fără luare-aminte și trezvie. Nimeni nu s-a învrednicit
vreodată să urce către cele de sus, fără ca mai întâi să le disprețuiască pe
cele de jos. Tu te rogi de multe ori și mintea ta aleargă încolo și-ncoace,
unde-i place, la cele de care de obicei este atrasă. Însă trebuie multă silire
s-o desprinzi de acolo și s-o faci să ia aminte la cuvintele rugăciunii.
De multe ori
în gândul tău, în cuvântul tău, în auzul, în privirea ta intră cu vicleșug
vrăjmașul și nu-ți dai seama. Îți dai seama după aceea, însă trebuie nevoință
să te cureți. Tu să nu te lași biruit când te lupți cu duhurile cele viclene,
deoarece cu Harul lui Hristos vei birui, te vei bucura și nu te vei întrista.
Pe lângă
aceasta – spune și celorlalți – să luați aminte să nu vă lăudați unul pe altul
în față, deoarece lauda îi vatămă și pe cei desăvârșiți, nu numai pe voi care
sunteți încă neputincioși. Un pelerin i-a spus unui Sfânt de trei ori că
împletește bine lucrul de mână. După ce acela a spus a treia oară, Sfântul i-a
răspuns: „De când ai venit aici, omule, L-ai alungat pe Dumnezeu de la mine.”
Vezi câtă
acrivie aveau Sfinții? De aceea în toate este trebuință de multă luare-aminte.
Numai ocările și defăimările îl ajută duhovnicește pe om, pentru că din acestea
se naște smerenia, se dobândesc cununi. Răbdând acestea, omul își îneacă
egoismul și slava deșartă.
Așadar,
atunci când te ocărăsc, spunându-ți „mândrule”, „fățarnice”, „nerăbdătorule” și
cele asemenea, este vremea răbdării. Dacă ai vorbit, ai pierdut.
Să ai
întotdeauna frica lui Dumnezeu. Să ai dragoste față de toți și ia aminte să nu
mâhnești sau să vatămi pe cineva într-un fel sau altul, pentru că în vremea
rugăciunii ți se va face piedică mâhnirea fratelui tău. Fă-te pildă bună
tuturor în cuvinte și în fapte și dumnezeiescul Har întotdeauna te va ajuta și
te va acoperi.
Și ia
aminte, fiul meu, să nu uiți vreodată în toată viața ta, că monahul trebuie să
fie pildă bună mirenilor, iar nu sminteală. Iar monahul va lua pildă de la
Îngeri. Așadar, el este dator să fie cu multă luare-aminte, ca să nu-l fure
satana.
Este nevoie
ca monahul să iasă în lume? Să iasă. Însă este dator să fie numai ochi, numai
lumină; să ia aminte bine, ca nu cumva să-i folosească pe ceilalți, iar pe sine
să se vatăme. Cel mai mult se primejduiesc ieșind în lume monahii tineri și
monahiile care sunt încă în floarea vârstei lor, căci umblă prin mijlocul
curselor. Pentru cei care au trecut de o vârstă anume și s-au ofilit datorită
ascezei, nu este atât de mare frica. Aceștia nu se vatămă atâta pe cât pot să
ajute, dacă au experiență și cunoaștere.
În general,
tot monahul nu primește folos de la lume, fără numai laude și slăviri care îl clătesc
și-l lasă gol. Și vai nouă, de nu ne va acoperi Harul dumnezeiesc, potrivit cu
nevoia și scopul pentru care fiecare iese!
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu