TABLOURI BLESTEMATE
Colocviu – Ion Coja – Dimitrie Grama
– Viorel Roman – Metamorfoza lui D. G. - Tablouri blestemate
Colocviile de Marți
27 iunie 2017, 5 pm, Calderon 39
Anul VIII, nr. 6 (92)
Tema: CONVORBIRI -
COLOCVII
Memento Iunie 150 n Luigi Pirandello – 128 m Mihai
Eminescu 100 m Titu Maiorescu
Teatru de Poezie: Puși Dinulescu,
Rodian Drăgoi, Dorin Croitor, Gabierla Tănase, Vali Pena, Sorin Stratilat,
Ștefan Opreanu
Intervenții / Lnsări :
Pavel Șușară: Est-Vest
Liliana Nicoleta Hanganu: Cărți
regăsite
Corneliu Zeana: Inima românilor
Silvia Zabarcencu: Alberto Moravia, Franțuzoaica și Yannis
Stavrakakis
George Anca:
Maiorescu-Convorbiri-Colocvii
Sorin Stratilat: Uriașii munților
Dan Țăpligă: Memo Anda (recital)
Viorel Speteanu: 11 iunie 1848
Bianca Michi & Cristian Nema:
Cannes 2017 (video)
Ardian-Christian Kuciuk: Epocalipsa
(carte)
Nicolae Vasile: Sistemismul (carte)
Coordonator: Dr. George
Anca
SA SE STIE ! ! ! date istorice din
...imprejurimi de Prof. Ion Coja
Foarte adevarat, cu un amendament:
ultimul rege din dinastia arpadiana, a decedat la 300 ani dupa regele Stefan
(la 1300). Din 1300, pana in 1527, au fost numai regi straini , ce nu aveau
nici o legatura cu ungurii.
Numele de "Ungaria" deriva din turca si
inseamna "10 sageti", adica numarul triburilor turcice venite in
Panonia: 3 triburi de turci Cabari (proveniti din Khazari- popoare turcice care
au adoptat iudaismul), 6 triburi de populatii turcice, care au format baza
ungurilor (dintre care cel mai puternic era tribul maghiarilor) si un trib de
Baschiri, de la care deriva si cuvantul "Bozgor"(baschir, boschir,
boscor) din care s-a format in romana verbul "a boscorodi-a vorbi neinteles".
SĂ SE
ŞTIE ! ! Ungaria Mare nu a
existat! Să afle şi TOKES!!!
Este scornită de minţile
înfierbântate care confundă realitatea cu visurile deşarte de mărire!
Ungaria aşa zis Mare a fost un
artificiu administrativ, o găselniţă birocratică, a unui funcţionar oarecare,
numit Buest, decizie luată în 1867, de azi pe mâine, într-un birou, în urma
unor intrigi şi aranjamente de culise.
Ungaria aşa zis Mare nu a fost o
realitate istorică, împlinită printr-un eveniment de anvergură. Nici vorbă să
se compare cu procesul prin care s-a ajuns la constituirea României Mari,
proces care are la temelia sa jertfa a, sute de mii de români!
Prin jertfă se consolidează tot ce
este trainic în istorie. Unde este jertfa ungurească la 1867?! Unde a fost
jertfa ungurească atunci când, după un veac şi jumătate deocupaţie turcească
totală, Budapesta este eliberată de armatele imperiale austriece?
Să le aducem aminte celor care
calomniază România cu atâta pasiune, faptul ruşinos, penibil, jenant, de care
ne-am ferit să facem caz, că în armata care i-a alungat pe otomani din
Budapesta şi din Ungaria, nu a existat niciun combatant ungur!
Repet: când turcii, care
transformaseră Ungaria în paşalâc, au fost alungaţi de armatele unei puteri
europene, creştine, în acea armată nu a fost niciun ungur care să fi ridicat
sabia pentru gloria, liberatea sau demnitatea maghiară! Nici unul! La fel cum,
în cele aproape două secole de ocupaţie turcească, nu s-a înregistrat niciun
moment de rezistenţă, de opoziţie ungurească la ocupaţia musulmană.
Nota bene: principatul medieval
ungar, creaţie a Bisericii Catolice, nu a avut o omogenitate etnică comparabilă
cu a principatelor româneşti, între care includ şi Transilvania.
Nu întâmplător regii Ungariei de
origine maghiară îi numeri pe degete, într-o jumătate de mileniu! Asta până la Mohaci, în 1527, când statul
ungar dispare. Dispare Ungaria, dar nu şi Transilvania, care continuă să
existe!
~*~
De ce nu dispare şi principatul
Transilvania odată cu Ungaria, la 1527? Simplu de ce: pentru toată lumea,
pentru toate cancelariile din acea vreme, Ungaria şi Transilvania erau lucruri
diferite, entităţi complet separate, care nu puteau fi gândite împreună!
Dimpotrivă, în linii mari, Transilvania se afla în aceeaşi situaţie cu Moldova
şi Ţara Românească, fiind toate trei părtaşe în mod firesc la aceeaşi istorie,
la acelaşi model de organizare politică.
Insistenţa cu care ne atacă
detractorii maghiari ne obligă la gestul cel mai firesc: comparaţia între cel
calomniat şi calomniator! Foarte uşor şi
la îndemâna oricui este să constate că oportunismul şi lipsa de demnitate este
mult mai prezentă la liderii maghiari, decât la cei care ne-au condus şi
reprezentat pe noi!
S-o spunem pe şleau şi pe înţelesul
omului de rând: momentele în care să-ţi fie ruşine de tine că eşti maghiar sunt
mult mai numeroase şi mai jenante decât cele care i-ar îndreptăţi cât de cât pe
români să trăiască acest sentiment dureros.
Nu mai intrăm acum în detalii, dar
aceste detalii de urgenţă trebuie adunate de istoricii specialişti şi puse pe
tapet, căci numai aşa vom închide gura celor care şi-au făcut o meserie din a
calomnia tot ce este românesc!
Ţinem totuşi să punem o întrebare
pentru bravii noştri detractori maghiari, mai activi ca de obicei în preajma
zilei de 1 Decembrie: câţi sunt românii care au făcut istorie pentru Budapesta,
şi câţi sunt maghiarii care au marcat istoria pentru români? Câţi sunt românii
al căror nume a fost maghiarizat şi se fălesc azi cu ei toţi maghiarii, şi câţi
sunt maghiarii cu nume românizat?.
Să mi se ierte simplicitatea,
approape penibilă, a demersului pe care îl propun! Dar nu avem încotro şi trebuie să ne coborâm
la nivelul cerebral al celor care ne agresează, agasanţi şi insistenţi cu orice
ocazie!
Să vorbim aşadar pe înţelesul minţii
lor, împuţinată de ură şi năluciri deşarte!
Avem nevoie, zic, de aceste două
liste, riguros alcătuite, ca să le facem publice şi să tranşăm o dată şi pentru
totdeauna disputa artificială, nefirească, la care suntem obligaţi să
participăm, oricât de neserioasă ni se pare nouă, românilor.
Pentru cei ce vor face această
operaţiune, de listare a românilor care împodobesc Pantheonul unguresc, le
recomandăm să verifice situaţia din satul Buia, unde s-au născut cei doi mari
matematicieni Farkas şi Janos Bolyai.
Am prieten un istoric din Sibiu, care
mi-a demonstrat că tatăl, Farkas din Buia, scris Bolyai, era român, că tot
satul Buia era românesc pe la 1800, iar numele de botez Farkas, adică Lupu,
este un bine cunoscut nume de botez tipic românesc, larg răspândit la românii
din Ardeal, din Maramureş!
Din păcate acel coleg se teme pentru
persoana lui şi pentru familie să-şi susţină ipoteza, adevărul!.
Să-l ajutăm noi, dacă nu pe domnul
istoric, atunci măcar pe domnul Adevăr să iasă în lume teafăr, întreg,
nemăsluit!
Acelaşi exerciţiu nu ar strica să-l
facem şi cu ceilalţi vecini, întrebându-ne câţi ucrainieni, ruşi, bulgari,
sârbi sau greci au scris pagini de istorie românească, şi câţi români i-au
fericit pe vecinii noştri şi ar binemerita nu numai un cuvânt de recunoştinţă
din partea acestora!. Dar ar merita ca în toate aceste ţări, în Grecia, în
Bulgaria, în Serbia, în Ucraina, în Ungaria, să înceteze prigoana împotriva
celor ce simt româneşte şi se consideră români!
Oare cât vom mai tolera persecutarea
şi marginalizarea românilor fără a face auzit măcar protestul nostru, al
românilor din România, care nu riscăm nimic demascând neruşinarea guvernanţilor
vecini, a guvernanţilor noştri, complet surzi la suferinţa românilor din ţările
vecine?!
Pentru acei unguri care nu mai
ostenesc blamându-i pe români în toate felurile, să le reamintim: la Trianon,
în 1920, s-a decis creare statului Ungaria!
Budapesta nu mai fusese capitala unui
stat adevărat, suveran, încă din 1527, după dezastrul de la Mohaci. Abia după
400 de ani, la Trianon, a apărut din nou un stat ungar. De data asta, pentru
prima oară în istoria lor, ungurii erau majoritari în propria ţară. Iar statul
ungar era, pentru prima oară, un stat naţional! Comunitatea internaţională le-a
făcut ungurilor acest dar, iar ei, maghiarii, consideră că atunci, la Trianon,
s-a produs cel mai mare dezastru din istoria lor!
Care e logica acestor resentimente?
Cum puteţi deplânge la nesfârşit
dispariţia graniţelor care aparţineau altora, adică habsburgilor?! Nicidecum
maghiarimii! Nu vă deranjează ridicolul situaţiei?!
Până la Trianon, vreme de 400 de ani,
ungurii au trăit sub guvernarea şi administrarea altora, ba a turcilor, ba a
austriecilor. Abia după Trianon, ungurii s-au trezit fără stăpân, liberi să se
guverneze cum vor! Şi ştiţi dumneavoastră, fraţi maghiari, care a fost prima
iniţiativă a politicienilor dumneavoastră de atunci, a liderilor de la
Budapesta?
Care a fost primul lor gând de
autoguvernare maghiară, suverană şi independentă pentru prima oară după 400 de
ani?
Nu ştiţi, căci este tare jenant ce a
decis, de capul ei, clasa politică din Ungaria!
Au decis să trimită şi au şi trimis
la Bucureşti o delegaţie, de trei conţi maghiari, care i-au propus regelui
Ferdinand şi lui Ionel Brătianu ca Ungaria să se lipească la România, într-un
stat dualist, după modelul dualismului austro-ungar instituit în 1867!. Nici
mai mult, nici mai puţin!
Aşadar instituirea unui dualism
româno-ungar a fost proiectul politic cel mai dorit, speranţa cea mare a
politicienilor maghiari!.
Lipsiţi de exerciţiul guvernării, al
libertăţii, fruntaşilor unguri le-a fost teamă de riscurile şi provocările la
care te supune suveranitatea. S-au simţit singuri şi neajutoraţi, neasistaţi!
Nu ştiau încotro s-o apuce!
Cam la fel cum au reacţionat ţiganii
noştri când au fost eliberaţi din aşa zisa robie: s-au trezit şi ei dintr-odată
neasistaţi şi s-au întors pe capul boierului român să afle cu ce l-au supărat
şi să ceară să rămână mai departe sub pulpana sa!
~*~
Unde era dispreţul politicienilor
maghiari faţă de tot ce este românesc atunci când au venit la Bucureşti cu
căciula în mână cerşindu-ne întovărăşirea?!
Unde era dorul de libertate şi
neatârnare care animă, se zice, întreaga istorie a cavalerilor maghiari?!.
> Prin ce impuneau românii în faţa
vecinilor maghiari ? Prin faptul evident că în această parte a Europei, a
lumii, statul cel mai vechi şi mai stabil, cu o continuitate neîntreruptă de
peste 600 de ani, era statul român.
Nici în toată Europa nu găseşti multe
popoare care s-au învrednicit de o asemena performanţă politică!
Semn de cuminţenie şi de înţelepciune
atât la nivelul domnilor, cât şi la nivelul omului de rând de la talpa Ţării!
Nu întâmplător românii se numără şi
printre cele numai câteva popoare din Europa care au fost în stare să elaboreze
un cod juridic propriu, vestitul Jus Valachicum.
Da, oameni buni, aşa s-au petrecut
lucrurile după Trianon!
A fost un moment jenant pentru bieţii
unguri, iar guvernanţii şi mai apoi istoricii români, ca nişte veritabili
domni, ca nişte adevăraţi boieri, ca nişte buni vecini, ca nişte oameni
adevăraţi, ne-am abţinut să-l popularizăm, să-l mediatizăm şi să-l comentăm!
Să facem caz, ori, ferit-a Sfântul,
să facem haz! Căci comentariul, oricare ar fi fost, nu putea fi decât unul
complet defavorabil ne-prietenilor noştri! Şi poate că aşa ar trebui să
procedăm şi în continuare! Să facem uitate asemenea momente de slăbiciune ale
Celuilalt!
Din păcate, abnegaţia ungurească
sistematică, instituţionalizat ă, de a lovi şi calomnia tot ce este românesc,
ne obligă să părăsim îndătinata noastră atitudine de a-i lăsa pe neprieteni în
plata Domnului. Bunătatea noastră şi bunul nostru simţ sunt considerate
slăbiciune, prostie chiar!
E timpul ca această impertinenţă să
capete răspunsul cuvenit, iar cei fără ruşine să fie obrăzniciţi şi puşi cu
nasul la perete, să nu şi-l mai ridice aşa de sus fără niciun temei!
Dacă nu se găsesc maghiarii de bun
simţ care să-i tragă de mânecă pe conaţionalii lor mai zănateci sau nu îndrăznesc,
să ne ocupăm noi, românii, de această trebuşoara Avem nevoie, aşadar, de o
strategie bine pusă la punct prin care să contracarăm eforturile sistematice
ale celor care, cu fel şi fel de minciuni, ne calomniază şi ne sabotează cu
orice ocazie!
Noi nu avem nevoie de minciuni, de
alte calomnii ca să le răspundem, ci avem de partea noastră adevărul şi nu mai
putem întârzia cu punerea în funcţiune a acestei arme teribile: ADEVĂRUL!
Şi adevărul este de partea noastră în
cele mai multe cazuri!
Numai detractorii noştri au motive să
se teamă de adevăr!
Numai că trebuie să avem grijă mare:
Dumnezeu, oricât ne-ar iubi, nu ne bagă şi în traistă!. Ne-a iubit Dumnezeu
atunci, la Alba Iulia, şi a vegheat Sfântul Duh la opera care se finaliza în
acea zi de neuitat. Dar acel final fericit se împlinea prin fapte de vitejie şi
de dăruire apostolică a cărturarilor noştri, şi datorită jertfei româneşti din
acei ani teribili ai Marelui Război.
1 Decembrie s-a împlinit prin voia
Domnului, dar nu ne-a picat din cer!
Tuturor românilor aşadar, pentru
fiecare român în parte şi pentru întreg Neamul nostru cel românesc, inima şi
fruntea sus! Avem de ce!
Prof. univ. dr. ION
COJA
Apropos, ştiţi cum a chemat-o pe mama
lui Matei Corvin? (rege al Ungariei timp
de 32 de ani - 1458-1490 - fiul lui Iancu de Hunedoara). Elisabeta Sălăjan !!!
DIMITRIE GRAMA
Interesant dialogul acesta care
incearca sa apere si sa justifice apartenenta la o anumita dogma si crez
religios a civilizatiilor judaico-crestine.
Cine are dreptate? Probabil ca atat
Dr Viorel Roman, cat si toti cei care se simt ofenzati de tonul lui VR si isi
apara crestinismul ortodox.
Acest dialog, insa, din pacate,
apartine trecutului, cum de asemenea toate religiile actuale bazate pe
misticism apartin trecutului. Chiar si expansivul musulmanism este sortit
pierii.
Noua religia a secolului XXI si XXII
ia nastere in Silicon Valey si alte centre de tehnologie si genetica umana si
superumana (androida).
Noua religie va fi de natura
algoritmica si se va ocupa de creerea de superoameni si de nemurirea fizica
aici pe pamant si nu in paradise si iaduri create de fantezii a la Harry
Potter.
Intotdeauna clasele dominante,
oamenii cu putere au creat si religiile, iar omul viitorului va fi un nou
Sapiens, care doar in parte va avea caracteristicile si nevoile spirituale ale
Omului Sapiens dezvoltat spiritual acum opt-zece mii de ani. Ocest om nou va
alege pentru toti noua credinta si nu este sigur ca vreuna din religiile
actuale va fi acceptata ca o "putere" moral-social-politica, ci poate
doar ca divertisment folcloric, traditional, etc.
Stiu, aceste randuri vor ofensa multa
lume care traieste din iluzii si isi hraneste spaima existentiala cu basme, dar
daca cineva este curios sa se aprofundeze
in intelegerea conditiei umnane in viitor, ei atunci va fi nevoit sa
studieze stiinta si AI (artificial inteligens) si genetica si tehnologie
moderna. Exista un material covarsitor deja pe aceste teme ale viitorului si
toate se bazeaza pe dovezi stiintifice si nu doar pe imaginatie sau speculatie
filozofica.
Poate, de inceput, ar fi interesant de
citit cartile lui Yuval Noah Harari (de stiinta popularizata):
"Sapiens: A brief History of
Humankind" si "Homo Deus: A Brief History of Tomorrow".
De asemenea vreau sa dau dreptate
celor care spun ca "Vestul" nu se sinchiseste de soarta Romaniei sau
a romanilor. Nicioadata nu a facut-o, si Romania este considerata in continuare
o tara secundara care este folosita din cand in cand in interesul "marilor
puteri".
In alta ordine de idei:
Ce ma mira
in continuare este Scuza Magnifica pe care Romanul actual o atribuie
Imoralitatii, Lenei si Coruptiei proprii.
Tot timpul
este afisata aceasta scuza penibila: "Aa, noi suntem Corupti, Lenesi,
Smecheri, deoarece am trait pe langa turci si rusi si au mai venit si
fanariotii aici la noi, la noi mieii pamantului, si de aia suntem noi lasi,
smecheri, corupti, etc...."
Fanariotii
au venit cu bani si scoala si experienta in Tara Romaneasca si in Moldova si au
avut un rol important in emanciparea poporului roman.
In
experienta mea de emigrant de 50 de ani, nu am intalnit alti emigranti de alte
natii, care sa fie atat de invidiosi, atat de dezbinati si ranchiunosi cum sunt
romanii. Asta tot turcii si grecii si rusii ne-au invatat?
Si daca
materialul uman roman, aluatul din care e facut romanul e bun, atunci cum se
face ca la mai bine de 200 de ani de cand grecii si 125 de ani de cand turcii
ne-au parasit si lasat in grija/voia noastra, romanii genereaza acum cea mai
corupta societate care existat vreodata pe meleagurile mioritice?!
Zic sa ne
privim cu mai multa umilinta in oglinda vietii si sa fim realisti
recunoscandu-ne atat calitatile cat si defectele in aceiasi masura.
Vara
placuta!
Dimitrie G.
VIOREL ROMAN
Superioritatea
occidentalilor si inferioritatea ortodocsilor moldo-valahi e intolerabila (12)
X: …
generozitatea occidentalo-catolica este cel mai pur NEOCOLONIALISM, derulat
chiar in Europa, margelele si bucatile de carpa din secolul al XVII-lea fiind
acum Coca Cola si telefoanele mobile ...
Roman Grue: Sunt ortodox (botezat) şi nu mă simt
inferior unui catolic, în nici un fel. Românii care au studiat la şcoala
ortodoxo-moldo-vlaho-slavă (vorba dvs.), au ocupat jumătate din locurile de
muncă oferite de capitalistul (catolic, reformat?) Bill Gates! Nu uit, că
perfidul Albion a furat, din jumătate de lume, timp de peste 500 ani şi aşa a
devenit civilizat. În acest timp 500 ani moldo-vlahii s-au luptat cu orientul
(turcii), iar ardelenii cu austro-ungarii! Nu mă plâng, din contră, mă bucur că
am răzbit, ca popor. Suntem tot aici şi tot români. Şi aşa vom rămâne. Ce ne-a adus UE? Un alt tip de exploatare şi multe interdicţii, fără să ne cunoască. Tezaurul României nu e la Moscova, ci împărţit între "civilizaţii" Europei. Berlin, Paris, Londra! Acesta e motivul, pentru care Bruxelles a stabilit că Rusia NU TREBUIE să înapoieze Tezaurul României (se înţelege că nu-l mai are). Etc., PS.: Domnule profesor Viorel Roman, eu totuşi, spre deosebire de domnul Mircea Chelaru, vă mai dau o şansă şi dacă ne întâlnim la Alba Iulia, la Congresul Spiritualităţii Româneşti, vă întind mâna, cu speranţa, că în ceasul al doisprezecelea, veţi vedea, şi recunoaşte, adevărul!
Viorel
Roman: Adevarul crestinilor, al Vechiului si Noului Testament il gasim in
raspunsul la: Cine aduce Vestea Minunata, Renasterea in bine a lumii? Unde-i
speranta, viitorul luminos si cum ne pazim de cel necurat? Cine opreste dansul
in jurul Vitelului de Aur si ne indruma spre Tara Fagaduintei? Cine ne duce in
ispita? Ce este moral? Cine ne salveaza in vest si mantuieste in est? Care-i
imperiul binelui si unde al raului? Roma sau Moscova? Care-i adevarul?
Ortodocsii cred ca ei il detin, ceilalti sunt tradatori, care il cunosc, dar il
falsifica si il folosesc in interes personal. Asa gandesc si occidentalii, dar
pe dos, totusi merita sa depasim prejudecatii, sau cel putin sa le facem
vizibile. Dilema noastra este frustrarea crestinilor, ca 1989 nu a avut loc
refacerea unitatii de la Vancouver la Vladivostok si ca s-a instalat o Cortina
de Argint, un dublu standard si nu in ultimul rand, ca incompatibilitate dinte
ortodocsi si occidentali, uniti formal in UE/NATO, e trecuta mereu cu vederea.
Daca cred in acela de aceiasi cred-inta, e firesc ca occidenalii nu-i cred,
cred-iteaza nu pot sa-i ajute pe cei ce amana refacerea unitatii. Ortodocsii,
dupa cum vedem in aceste zile, se razbuna prin paternalism neofanariot. In
ciuda tuturora, dupa vizita la Bucuresti a Fericitul Ioan Paul II,
„crestinismul respira cu doi plamani“, si „refacerea unitatii fara conditii“ a
papei Francisc, putem fi optimisti, mai ales in preajma noii vizite papale cu
prilejul comemorarii a 100 de ani de la Marea Unire.
METAMORFOZA LUI
DIMITRIE GRAMA
*
Am ajuns
atlet de performanta si am fost selectat in lotul Romaniei de atletism. Eram
foarte multumit sa primesc o indemizatie sportiva si sa reprezint tara in
lagarul nostru socialist, in Bulgaria, Cehoslovacia, DDR, URSS. Visul meu de a
parasi tara, dorinta bazata pe niste experiente la varsta de 14 -15 ani la
Ilidia, in Banat.
Copil: „Până la urmă mi s-a spus că n-am originea
sănătoasă și că de-aia eu nu sunt pionier. Știam că sunt neam de grecotei, dar
asta de cu sute de ani în urmă și eu mă consideram acum român, nimic altceva.
/.../ Sunt foarte mândru că sunt pionier și-mi spăl singur de mână cravata mea
roșie și mi-o calc cu piglaisul în fiecare zi. (p. 123) /.../ Sunt tot mai
mânios și mai agresiv atunci când încerc să le explic ce-au spus Marx, Engels,
Lenin și Stalin și mă întreb: Cum e cu putință ca părinții mei să fie atât de
limitați și să nu vadă clar, așa cum văd eu, binefacerile și avantajele noii
societăți comuniste? Cum pot să fie așa de orbi? Parcă nici nu m-aș trage din
ei! (p.124)/.../ Aștept să treacă timpul și cocoțat acolo în vârful pomului, mă
întreb: Cum se face că omul ăsta destul de bătrân, și nici pe departe bogat, nu
a intrat deja de bună voie în colectivă? De ce oare n-a văzut avantajele
colectivizării? Și dacă nu le-a văzut, sau nu le-a înțeles, ce (p.130) nevoie a
fost să-l bată în halul ăla? Chiaburii își băteau slugile, nu comuniștii (p.
131)
Atunci la
varsta de 14 ani, din tanar comunist indoctrinat, am devenit un observator
critic al unui sistem inuman.
Vara anului
1969 eram in cantonament, cu lotul Romaniei de atletism, la Poiana Brasov. Sansa mea de a participa la vreun concurs in
Vest, s-a redus aproape la zero, atunci cand in aceiasi vara, doi atleti,
fratii Hodos, au "ramas" in Vest.
Am fost ales
sa plec la Stockholm cu lotul.
Coplesit de
ganduri, stateam pe o banca la stadion, cand asa, din senin, un aruncator de
ciocan, pe care il cunosteam doar superficial si care nu-mi era prieten sau
macar coleg de antrenament, el fiind aruncator si eu sprinter, se aseaza linga
mine si in mare confidenta imi spune: "Stii ca fratii Hodos s-au intors?
N-au primit azil in Vest si acuma-s la Bucuresti. Si-au cerut iertare la
Federatie si nu se stie ce se va intampla cu ei, etc., etc."
Mi-am facut
datoria fata de tara si lot si am concurat atat la 400m individual cat si la
stafeta de 4X400m. Dupa concurs aveam o zi libera de cumparaturi si in ziua aia
eu m-am dus la Politia din Stockholm si am cerut azil politic. Suedezii nu m-au
trimis inapoi, ba din contra m-au ajutat in toate eforturile mele de a-mi
continua studiile si cariera sportiva. Doar la trei - patru ani dupa ce am
"fugit" din lotul Romaniei de atletism, am fost selectionat pentru
lotul national al Suediei.
Am aflat mai
tarziu ca fratii Hodos nu s-au intors nicidecum in Romania atunci in vara lui
1969 si mi-am dat seama ca aruncatorul acela de ciocan, Ciobanu cred ca l-a
chemat, a fost instruit sa vina la "elemente" ca mine cu zvonuri de
intimidare, de dezinformare care sa ne descurajeze sa "fugim", daca cumva asa o ideie ne-ar fi trecut prin
cap. El facea parte din doua loturi nationale si avea obligatii pentru
amandoua: lotul national de atletism si lotul natinal Securitatea.
*
În sistemul
meu de gandire aceste lupte pentru putere reprezinta doar actiunile Omului
Masina. Probabil ca si eu, in mare
masura sunt la fel, dar incerc sa ma revolt, sa ma razbun pe mine insumi.Cine
nu a trait in fascism sau comunism, poate nu intelege despre ce vorbesc.
... Şoapta
trăznetului cord invers filmul amarcord noaptea adormind la bord
… mască,
dincolo de care, / Fără nici un cuvânt, stă adevărul
Nu lumea e o
tablă de șah, dar nu există nicio lume, doar tabla de șah.
Eroarea,
maya regizează. Psihologia șahului este și a coroanelor. Teatrul șahului nu
există. Calul negru intră și iese numai de formă, își rezervă un avatar
emfatic. Piesele zac din eternitate unele contra altora. Nu apar jucători și,
oricum, ei nu sunt Ignațiu și Eroarea.
A juca șah
după A Game at Chess pare periculos psihologic. Fiecare epocă își are accentele
ei, iar generalizarea lui Middleton scoate șahul din realitate. Dar ar fi prea
mult pretext, pe prea puțină dramă. În fapt, masca-auto-play-ul are ceva pentru
spectatorul de pretutindeni și de oricând, ori pentru nicăieri și niciodată.
Fiinta umana
se naste fara constiinta.
Plato
descrie cinci forme diferite de organizare a societatilor umane Aristocratia
Timocratia, Oligarhia, Democratia și Tirania. Democratia este o
societate condusa de oameni dominati intelectual si spiritual de o pofta
nestapinita, primitiva, pentru mancare, bautura sex si alte placeri. Plato
considera democratia, ca fiind o societate fara ordine sau disciplina unde
egalitatea politica duce inevitabil la o cultura grosolana, de prost gust si la
o moralitate bazata pe "lasa-ma sa te las", unde orice siretlic este
acceptat si "totul este in regula".
Singura
societate mai proasta decat democratia, este Tirania. Tirania nu este polul
opus al democratiei, ci mai curand reprezinta o democratie "coapta",
ajunsa la apogeu si in care orice forma de expresie, de habit uman, printre
care nerespectarea legiilor si crima social-politica, devin acceptabile.
Romania si
romanii probabil ca, de-a lungul anilor, au trecut, constient sau inconstient,
prin toate aceste forme de organizare sociala si statala pina cand au ajuns la
actuala forma de democratie. Cat de serios poate fi considerat un furt de un
pepene la targ, sau un furt de
cunostiinte la o scoala sau universitate? Cui îi mai pasa de asa ceva?
Atunci cand
eu am plecat din tara, in 1969, Romania era, conform teoriei lui Plato, o Tiranie, dar nu sunt convins ca din punct
de vedere moral-social, exista vreo diferenta mare intre Tirania si Democratia
romana.
Cred ca
atata timp cat orice natie, deci si natia romana, refuza sa fie sincer angajata
in propria ei existenta si este nepasatoare la auto-critica si auto-condamnare,
nu sunt mari sanse de reconciliere cu propriul spirit sau cu cel al altor
natii.
Un popor
despiritualizat, suspicios si neincrezator, cade usor victima fortelor
diabolice si imorale care, incet-incet, distrug si pe acei putini
supravietuitori decenti si constienti. 70% din oameni poseda o constiinta
minima, rudimentara.
O constiinta de supravietuire.
Daca ar
invia Mircea cel Batran, Stefan cel Mare, Mihai Viteazul, Eminescu, Hasdeu,
Iorga, Goga, strabunii mei, sunt sigur ca s-ar sinucide direct, nevoind sa
traiasca intr-o asemenea ordine nefireasca. Ordine fara Demnitate.
„Uite, mi-am
tras / un glonte-n cap / și încă unul / și încă multe / alte gloanțe / până când am început / să
înțeleg de ce / Bacovia iubea / atât de mult / plumbul.”
*
Metamorfoza
....Tocmai cand ies din parc, aud cum
cineva striga:
"domnule Alui G., domnule Alui
G"
-
Ans Elm trebuie sa fie prin apropiere!"
- Domnule
Ans Elm, ce s-a intimplat? Sunteti sigur ca va simtiti bine? intreaba femeia
aia.
- "Nu,
nici o grija, ma simt minunat"
"Am uitat ceva la gara" mai spun
si aproape
alergand trec strada si intru din nou in gara ROMAN.
"Ce aia
ma-sii, se pare ca-i mai multa lume amestecata in farsa asta complet deplasata.
Farsa de studentie, nu de oameni adulti si responsabili. Cine dracu se ocupa cu
tampenii de genul asta?!
Sunt
revoltat si scarbit, dar trebuie sa ma controlez! Imi dau seama ca nimeni nu ma
va ajuta daca eu imi vars veninul pe orisicine, mai ales pe oameni nevinovati
care nu au nici in clin nici in maneca cu farsa jucata mie.
(Umblă prin
gara , nu vede pe nimeni si atunci se duce la ghiseul unde se cumpara biletele
de tren si intreabă:
-"Nu va
suparati, aveti cumva lista pasagerilor de la vagonul de dormit care a sosit
azi dimineata de la Barcelona? Ah, Bucuresti, scuzati!
Imi caut un
amic venit din strainatate, Juan Carlos, dar s-ar putea sa fi calatorit sub
numele de Fitz Gerald".
-Imi pare
foarte rau, dar noi nu avem datele personale ale pasagerilor.
Incercati la hotel sau la politie.
(Dimi):
Astea fiind spuse, functionarul feroviar inchide fereastra si dispare undeva in
interior, lasaindu-ma singur si la fel
de dezorientat ca inainte de a vorbi cu el. Cumva nu-i drept si pentru ca-l
banuiesc si pe feroviar de "conspiratie" sunt si mai suparat si lovesc
un cos de gunoi cu piciorul. Ma lovesc
tare la glezna si ca sa nu urlu de durere imi bag pumnul in gura si
respir adinc de cateva ori.
Durerea din
glezna ma sileste sa-mi adun gandurile si, vrind-nevrind, imi dau seama ca
"situatia" mea nu-i simpla , ca nu-i vorba doar de un vis sau de o o
banala farsa jucata de niste prieteni.
Nu, trenul
ala de noapte, m-a transportat intr-o "alta realitate", o realitate
care fara mila considera ca fac parte din ea si ma obliga sa particip activ la
ceeace se intimpla.
Si eu
particip ca un paralizat care asteapta sa apara cineva, orisicine, sa-l ajute
sa dispara din realitatea asta.
Si unde
dracu-i acum Juan Carlos Desmond FitzGerald, impuscatul-reinviatul? As vrea
acum sa-l intreb cum a facut atunci cind s-a trezit ca nu-i el insusi ci un
altul in Spania!
De ce nu
l-am ascultat mai cu atentie? De ce am adormit ca un porc, in loc sa fiu ochi
si urechi?
In aroganta
mea, am considerat "povestea" lui Juan Carlos, o fantezie vinduta
ieftin unuia care, din intimplare se afla in acelasi cupeu de tren. Vinduta,
asa ca omul sa-si dea importanta si ca sa treaca timpul!
Mi-am zis
atunci ca acel Juan Carlos, vorbeste aiurea sau ca-i vreun tacanit si de aceea
nu l-am luat in serios si vorbele lui au avut un efect de somnifer.
*
......Ramin
in curte gandindu-ma ca poate, cine stie, motanelul acela din trecutul meu,
uitat si pierdut din neglijenta cugetului si al spiritului intimidat de
circumstantele eternului strain, va reaparea. Ramin in speranta ca poate alte
semne care ma leaga de Eul meu de altadata, ma vor cauta si, pina la urma, ma
vor gasi aici in acest loc strain si izolat, dar in acelasi timp extraordinar
si binecuvantat de propriul lui Dumnezeu.
Un barbat
mai in varsta si dupa cateva secunde o femeie tinara trec prin fata casei si
amindoi imi ureaza: "Buna ziua". Le raspund surprins, neobisnuit sa
fiu salutat de niste oameni pe care nu-i cunosc. Acolo unde am trait pina ieri
seara, strainii nu se saluta intre ei.
Acolo traiesti majoritatea timpului intr-un fel de ne-existenta
spirituala, inconjurat de apatia unor suflete blazate sau obosite. Inconjurat
de suflete ranite mortal de indiferenta, inconjurat de suflete muribunde.
Salut pe
orisicine-mi iese in cale. Incredibil, toti imi raspund! Daca inchid ochii, piata asta de tirg
neinsemnat se transforma in camin, in familie si univers! Cand ai redeschid, un
batrinel cu o punga de plastic in mina, sta protapit in fata mea si fara nici
un fel de introducere, ma intreaba:
"Domnu
mieu, nu vreti sa luati niste cas proaspat de la mine?"
" Nu,
nu" raspund eu. - "Luati si
gustati o bucatica. Ai tare proaspat, si-i moale si gras ca untu". -
"E bun casul dumitale. Cat costa? ". "Treizeci de lei. E pret
facut anume pentru dumneavoastra!" raspunde batrinul.
O gasesc pe
Ana la bucatarie. Se uita la mine si cu o voce putin dojenitoare, dar, in
acelasi timp, calda imi spune:
(Ana, la
bucătărie): "Unde te-ai ascuns? Te-am cautat peste tot si pina la urma am
crezut ca ai disparut ca si motanul ala, asa, fara sa spui nimic!" Ma uit
cum face mamaliga, care, atunci cand e aproape gata, ne vorbeste pe limba ei:
"bllc, bal-bllc, fuuu, sss, blc".
In timp ce
mancam, intreb, asa mai mult retoric:
"Ana,
cine sunt eu, in fond?"
"An
Selm, bine-nteles" Imi raspunde ea fara nici un pic de ezitare.
"Da,
incep sa cred ca ai dreptate, ca-mi place din ce in ce mai mult de mine, de
acest Ans, pe care-l impartim".
"Cum
adica il impartim?"
"Sigur
ca-l impartim! Oare nu esti tu aceia care l-a recunoscut pe Ans in mine pentru prima oara?"
"Ah,
asa da....."
"Vad ca
ai facut curat si ai schimbat oglinda la baie. Multumesc!"
"Despre
ce oglinda vorbesti, dragul meu?"
"Aia
din perete, de deasupra chiuvetei, pe care am spart-o inainte de a pleca in
oras".
"Glumesti
sau poate te referi la vreo oglinda pe care ai spart-o altundeva, altcindva.
Poate ca e vorba de oglinda in care nu mai poti sa te vezi acum, dar care
continua sa-ti reflecte amintiri strict personale. Oglinda aceea nu este aici
si, chiar daca ar fi, probabil ca mie mi-ar fi imposibil sa o vad... ( ma
imbratiseaza si ma saruta usor pe buze).
*
Pina ieri
seara, daca cineva ma intreba cine sunt, puteam sa-i raspund, foarte simplu,
sigur pe mine, ca sunt Midi Rahma.
Acum, in
dimineata asta de toamna insorita, nu mai sunt asa de sigur. S-ar putea sa fiu
Ani Selm !
In
retrospectiv, totul a inceput cu o calatorie, simpla, banala, pe care de fapt
am facut-o de zeci de ori in ultimii doi-trei ani si anume, o calatorie cu
avionul Barcelona-Malaga. Nici nu mai stiu cum s-a facut, cum s-au incurcat
lucrurile, dar ieri dupa masa am intirziat la aeroport si am pierdut ultimul
avion cu destinatia Malaga. M-am
interesat la aeroport si spre norocul si bucuria mea am aflat ca pot lua un
tren de noapte care urma sa ajunga la Marbella la sapte dimineata. Perfect, de
acolo mai aveam doar o ora cu un taxi pina la Gibraltar. Repede m-am urcat
untr-un taxiu si ajuns la gara mi-am luat un bilet la un cupeu de dormit. Aici
am avut noroc! Era ultimul loc intr-un cupeu de clasa a doua. Multumit am avut
timp sa beau si o halba de bere "Cruzcampo" si sa pufai un Davidoff
inainte de a ma urca in tren.
Cupeul era
pentru doua persoane, dar atunci cand eu l-am abordat, era gol asa incit am
putut sa ma instalez in liniste si sa incep sa citesc cartea lui Michio Kaku,
"Paralel Worlds", pe care o cumparasem inainte de a pleca spre
aeroport. Tocmai cand am terminat "introducerea”, trenul s-a pus in
miscare. M-am dezbracat in chiloti si
maieu, m-am intins pe pat si am continuat sa citesc despre lumile paralele ale
lui Kaku, lumi posibile in imensitatea posibilitatilor fizice, a particulelor,
in imensitatea combinatiilor de materie si anti-materie.
Cred ca la
un moment dat am atipit si atunci cand cartea mi-a cazut din mina, m-am trezit
brusc si m-am ridicat "in fund" pe pat, constatind cu uimire ca nu
mai sunt singur in compartiment. Vizavi de mine, pe patul lui, statea un
batrinel, destul de mic de statura, cu parul des si carunt, cu ochi
cenusiu-albastrii, care cum a vazut ca eu sunt treaz, a spus simplu:
"Buenas noches!"
Cu o voce
gatuita, care acum parea sa nu mai fie vocea mea, i-am raspuns: "Buenas
noches"
Zambind, s-a
ridicat de pe pat, mi-a intins mina prezentindu-se: "Me llamo Juan Carlos.
Me alegro de conocerle". Cu aceeasi voce, stranie, i-am raspuns: "Me
llamo Midi. Lo siento, solo hablo ingles". Spunindu-i ca vorbesc doar
engleza, am crezut ca pot sa-l descurajez de la vreo conversatie mai lunga,
ne-avind nici un chef de discutii, dar batrinelul mi-a raspuns imediat:
"No problems, I speak english as well". Apoi intr-o engleza perfecta,
"de Oxford", mi-a spus ca-i originar din Pirinei, dar niste afaceri
urgente l-au obligat sa se duca in Sud, in Andalusia. Nu avea nici un chef sa
calatoreasca si mai ales nu in Andalusia, dar "business is business".
Mi-am dat seama ca suntem cam in aceeasi situatie si i-am povestit ca si eu
doar "accidental" ma aflu in cupeul acela pe care il impartim pentru
satisfacerea businessului. Am ris impreuna si am mai schimbat citeva banalitati
de politete.
La un moment
dat, il aud pe Juan Carlos exclamand: "Paralel Worlds! Asta-mi aduce
aminte de colonelul Vershinin din piesa lui Cekhov: Trei surori! unde Vershinin
proclama: Intr-un secol sau doua, sau intr-un milenium, oamenii vor trai
intr-un alt mod, vor fi mai fericiti. Noi nu vom fi acolo sa fim martori la
acea viata, dar de aceea traim noi acum, de aceea muncim. De aceea suferim. Ca
sa cream acel viitor. Aceasta-i menirea existentei noastre. Singura fericire pe
care o putem cunoaste este aceea de a munci pentru acest tel".
Apoi Juan
Carlos tace si priveste tacut, asa cum doar batrinii stiu sa priveasca, undeva
in gol sau intr-un viitor limitat de peretii compartimentului. Nu stiu ce sa-i
raspund si ascult cum rotile trenului isi fauresc viitorul lor: dam-dam,
dam-dam, dam-dam....
Juan Carlos
ma priveste insistent si atunci spun si eu, asa, mai mult intr-o doara:
"Kaku vine cu speculatiile omului de stiinta, vine cu ecuatii de
probabilitati cu prea multe necunoscute. Nu vine cu un raspuns sau un adevar,
daca asa ceva exista pentru noi oamenii. Vezi, pentru mine, originar din
Romania, intalnirea cu domnia ta in acest tren si de fapt toate intilnirile si
toata Spania, ca atare, sunt lumi paralele. Am impresia ca sufar o existenta
"in jumatati", in care, citeodata jumatatea mea de roman este
ne-existenta si cateodata ea este singura existenta posibila. Doar rareori simt
ca sunt intreg, doar rareori pot sa-mi spun: Midi esti tu, esti aici, si atunci
cand pot spune asa ceva, am impresia ca lumea este intreaga si ca eu sunt
centrul universului. Dar imi dau seama ca ceea ce gandesc si simt la un moment
dat, nu este nimic altceva decat zbuciumul intelectului si al spiritului meu
personal sa se auto-inteleaga si sa se incadreze in lumea care-l
inconjoara".
Juan Carlos
se ridica si cu mainile la spate se plimba prin cupeu. De la usa la fereastra,
de la fereastra la usa, inainte si inapoi si eu il privesc pina cand simt ca
ametesc si ca sa nu ametesc si mai tare, inchid ochii.
Cand ai
redeschid, Juan Carlos se aseaza in fata mea si incepe sa-mi vorbeasca:
"M-am nascut intr-un castel vechi in Irlanda ca Desmond Fitz Gerald, iar
atunci cand tatal meu a murit, am fost numit al 28-lea Knight of Glin. Am avut
parte de o copilarie si tinerete privilegiata, fara griji si de aceea poate am
fost atras, poate fara sa-mi dau seama, spre o lume diferita, felului meu de
viata. O lume diferita de cea a Irlandei rurale. De aceea poate ca am plecat sa
descoper o alta lume si un timp am crezut ca am gasit-o in Paris sau la
Casinoul din Nice. De aceea poate ca intr-o noapte de betie si ruleta, am
plecat din Casinou direct la gara si pe drum m-am hotarit sa ma inrolez
voluntar in RCS (Razboiul Civil din Spania). Tot ca si acum, dar pentru alt
business, m-am urcat intr-un tren si m-am trezit pe undeva pe linga Valencia.
Ce cautam eu
acolo? Aventura? Glorie? Izbavire? Nu stiu, nu pot sa-mi aduc aminte ce cautam
si acum dupa atatia ani nu mai are nici-o importanta. Oricum, nu eram eu
singurul care cauta ceva, altceva sau care fugea de ceva spre altceva, ci multi
altii. Eram un regiment de britanici acolo si eu, fiind nobil, educat si prin
academii militare, am fost numit "capitan". Nu m-am bucurat mult timp
de rangul meu militar, deoarece chiar in
prima saptamina de lupte am fost impuscat in piept si Desmond Fitz Gerald, pe
care-l stiam, a murit. "I think he's dead" sunt ultimele cuvinte pe
care le-am auzit si un cer albastru nesfirsit, a fost ultima imagine pe care am
vazut-o. Ce simplu e sa mori impuscat!
Simti ca si cum cineva iti da un pumn in piept si apoi totul se
sfarseste in cateva minute! Ce complicata este, in schimb, viata! Te cauta, te
gaseste si te pune la incercari!
Eu, de
exemplu, m-am trezit bandajat tot in jurul pieptului, intr-un spital de
campanie. Doua surori medicale care se plimbau printre raniti, s-au oprit si in
dreptul patului meu si cea mai in virsta i-a soptit celeilalte: "nu cred
ca Juan Carlos o sa supravietuiasca".
Habar nu
aveam despre cine vorbesc acele femei, dar ceeace mi s-a parut ciudat era
faptul ca intelegeam perfect spaniola, o limba complet straina mie! Se pare ca
sora aia medicala nu a avut dreptate si nu am murit.
Atita timp
cat am stat in acel spital de campanie, ceilalti raniti, doctorii si surorile
medicale imi spuneau Juan Carlos, iar atunci cand eu incercam sa le spun ca
sunt altcineva, Desmond din Irlanda, toti ma priveau cu ingaduinta si imi
spuneau ca sunt inca traumatizat de razboi, traumatizat de ranile mortale pe
care, doar ca printr-o minune le-am supravietuit. Cand am parasit spitalul,
razboiul se sfarsise de mai bine de doi
ani. In tolba mea de soldat am gasit niste acte in numele meu nou: Juan Carlos
G si o adresa undeva in Pirinei. Din curiozitate, m-am dus acolo sa vad despre
ce-i vorba, sa ma lamuresc de unde vine acesta confuzie.....
Juan Carlos
a continuat sa vorbeasca, dar parca in alta limba, pe care nu o mai intelegeam,
si cantecul acelei limbi necunoscute m-a cufundat intr-un somn adinc, fara
vise.
Doar
dam-damul ritmic si continuu care, vrand-nevrand, te leaga si te face partas
dansului nebunesc de metal dintre sine si rotile trenului, a continuat intr-un
subconstient, care disperat incearca sa ma reasigure ca nu sunt mort, ci doar
un simplu calator intre o viata oarecare si o moarte cu constante fixe:
dam-dam,
dam-dam, dam-dam
dam-dam,
dam-dam, dam-dam
*
....Da,
totul s-a intamplat ca si cand eu nu as fi fost acolo, partas la propria
coexistenta, ci doar un simplu observator plictisit, care cumva este
"obligat de imprejurari" sa accepte ca realitatea lumii
inconjuratoare te forteaza sa ai intalniri cu alti oameni, intalniri cu fapte
pe care tu nu le-ai considerat serioase, nici macar demne de putina atentie.
"Banalitatea
cotidianului pare sa fie o chestie serioasa, natangule", imi spun enervat
la culme de atitudinea mea flegmatica, de superioritate, pe care stiu ca o am
din cand in cand.
Detalii care
poate acum mi-ar fi fost de folos, nu mi le amintesc. Mi-a dat oare Juan Carlos
ceva de baut, m-a drogat sau hipnotizat? Habar nu am! Nici nu mai sunt sigur ca
am urcat in tren la Barcelona. Gara si trenul imi apar in memorie doar ca niste
carti postale vechi in care imaginea pare stearsa, mincata de timp si de
nesigurante.
Transpir si
transpiratia mi-este cand rece cand calda si parca cu fiecare strop de
transpiratie pierd amintiri, pierd curaj.
Imi tremura
mainile si genunchii si asa tremurind ma asez pe o banca. Poate, cine stie,
vine un alt tren, sa ma urc in el si sa plec altundeva, poate inapoi. Sa ajung
acolo de unde am plecat, si de unde as putea sa-mi incep voiajul din nou. O
alta calatorie, care chiar daca nu-i cea initiala e totusi calatoria in care eu
sa fiu mereu eu si nu altul.
Nu pot sa-mi
dau seama cat timp am stat pe banca aceea cu coatele sprijinite de genunchi si
cu capul in maini, deoarece insusi spatiul si timpul par sa fie, ca si mine,
paralizate, inerte. O bataie usoara pe umar ma readuce la o realitate care in
fond nu-i realiatatea mea, dar cumva sunt "functional" in ea si
reflexiv ridic capul sa vad cine ma deranjeaza. "O fi vreun impiegat de
miscare" ma gandesc, dar cand ma uit mai bine vad ca persoana care m-a
batut pe umar este tot aceiasi femeie pe care am intalnit-o in tren si care se
pare ca nu are altceva mai bine de facut decat sa ma urmareasca, sa-mi
inregistreze nelinistea, confuzia si mizeria.
Observ ca
imi vorbeste, dar la inceput nu aud ce spune, ca si cand as fi scufundat
intr-un acvariu, dar incet, incet imaginea ei devine tot mai clara si aud cum
spune: "...oricum trebuie sa veniti la scoala noastra astazi
dupa-masa".
O privesc
foarte nedumerit, socat si atunci ea continua zambind indulgent, "da,
poetul Ans Elm va vorbi astazi la Liceul
Roman Voda despre Constiinta si Evolutie".
"????Nu
se poate" raspund" si cu maini tremurande imi scot din geanta agenda
2012. Deschid la 14 Octombrie si citesc uimit cu glas tare: "Liceul Roman
Voda, ora cinci, despre Constiinta si Evolutie".
Apoi, cu o
voce care nu-i vocea mea obisnuita, ingan; "Doamna..."
"Milescu"
completeaza ea.
"Doamna
Milescu, eu pina nu demult am fost altul, un alt om, de altundeva si chiar daca
poetul Ans Elm imi este oarecum cunoscut, nu pot tine un seminar in numele lui.
Nu e drept nici fata de el si nici fata de mine!
Uitati-va
bine la mine, nu sunt eu cel pe care-l asteptati. Este, vedeti bine, vorba
despre o confuzie, despre ceva ce eu nu pot sa explic. Singurul lucru pe care,
oarecum il inteleg, este acela ca eu nu sunt pregatit pentru aventura asta si
mai ales nu sunt pregatit pentru vreun seminar filozofico-literar!"
"Domnule
Ans Elm, se vede ca sunteti poet! Cata imaginatie! Ce introducere deosebita la
un subiect asa de controvers! Ce teatru magnific! Nu am stiut ca sunteti si
actor. Mistic! Formidabil!!
Nu doresc sa
fiu indiscreta, dar propun sa va conduc eu prin Roman pina la ora prezentarii
si de asemenea va invit sa fiti oaspetele meu pentru masa de prinz.
"Accept!
raspund eu intr-o suflare. Sunteti, in fond singura fiinta umana, care in ultimul
timp mi-a acordat atentie si care poate ca, pina la urma, ma va ajuta sa ma
descurc in acesta realitate, pentru mine noua, confuza".
Pentru prima
data de cand ne-am intalnit, o privesc cu atentie. Nu pot sa-i dau o varsta,
doar constat ca-i destul de inalta, zvelta, dar cu forme bine implinite si
picioare lungi de alergatoare. Are un par saten taiat scurt, frunte inalta si
inteligenta, ochi verzi-caprui.
Ma gindesc
ca in alte imprejurari, mai relaxate, mai obisnuite, as fi fost atras de
aceasta femeie. Poate ca m-as fi si indragostit de ea, dar acum in circumstanta
de ne-ajutorat, vai de capul meu!
Mergem
agale, unul linga altul si, ca in surdina, aud ca-mi vorbeste despre istoria
Romanului, despre arta si cultura, despre sperante de viitor.
Din cand in
cand, spun si eu cate un "da" sau "nu" si atunci ea ma
priveste mirata. Probabil ca le spun la intamplare si atunci cand nu trebuie
sau cand nu se nimeresc, dar nu-mi pasa. Ma simt mult mai bine, ma simt, cumva,
in siguranta, alaturi de d-na Milescu, pe care o cheama Ana, pe numele mic.
Insista sa-i spun Ana si ea imi spune Ans.
Trecem prin
piata, care-i chiar linga gara, si nu pot sa ma abtin sa nu iau in mina si sa
miros fructele si legumele expuse de taranii moldoveni. Mirosul asta ma readuce
in alta era, in tinutul copilariei, tinutul basmelor si a placerilor simple,
curate si binefacatoare.
Un mos imi
da sa gust cas proaspat si gras si pina la urma îi cumpar un bulgar de cas, pe
care i-l dau Anei, nestiind ce altceva sa fac eu cu el.
Ana vorbeste
si mie imi place din ce in ce mai mult sa o ascult. Vocea ei ma linisteste, ma
face sa cred ca totul este bine si ca lucrurile se vor aranja, chiar daca par
complicate si de ne-inteles acum. Ma simt de parc-as fi cu un prieten vechi de
care m-am despartit odata, dar pe care l-am regasit.
TABLOURI BLESTEMATE
- Se spune
ca exista tablouri care exercita asupra privitorilor o influenta malefica:
starnesc incendii, sunt aducatoare de moarte si suferinte, sunt salasluite de
spirite sau poarta peste veacuri blesteme grele. Aceasta faima nefasta au
capatat-o chiar si unele capodopere de arta ale lumii -
Blestemul portretelor
Vladimir Borovikovski "Maria
Lopuhina"
Blestemul portretelor
Portretul
frumoasei printese rusoaice Maria Lopuhina, realizat de pictorul Vladimir
Borovikovski, a starnit in Moscova, la finele veacului al XVIII-lea, o
adevarata groaza in randul tinerelor femei. La scurt timp dupa ce i-a pozat
artistului, tanara printesa s-a imbolnavit si a murit fulgerator. Despre tatal
ei, Ivan Tolstoi, se soptea in taina demult, prin saloanele luxoase in care se
intalnea nobilimea rusa, ca era pasionat de fenomenul paranormal, un adept al
misticismului si, totodata, membru important al unei loji francmasonice. De
altfel, dupa moartea unicei fiice, se vorbea ca indureratul tata, prin
intermediul unor forte oculte, ar fi reusit sa transfere spiritul Mariei in
portretul pictat de Borovikovski, de unde, din dorinta de razbunare, sufletul
nelinistit al printesei ar fi "furat" vietile mai multor tinere de
varsta maritisului. Peste zece fete ar fi murit subit, dupa ce privisera
imaginea. Lantul nenorocirilor s-a sfarsit cand colectionarul de arta Pavel
Mihailovici Tretiakov a cumparat portretul si l-a expus in celebra sa galerie
din Moscova.
Exista
credinta ca orice opera de arta are o energie a sa proprie, o energie mostenita
de la autorul ei, care sporeste odata cu trecerea timpului. Fiecare privitor
traieste in momentul admirarii unui tablou, sau a unei sculpturi, o anumita
stare. Aceasta dispozitie sufleteasca este captata de operele de arta,
inmagazinata si apoi retransmisa celorlalti spectatori. Desi pare fantezista,
teoria a fost emisa si vehiculata atat de criticii de arta, cat si de
psihologii moderni. Expertii sunt de parere ca un artist, in momentul crearii
unei opere, o poate inzestra cu forte nebanuite, misterioase.
In vremuri
biblice, pe cand oamenii erau poate mai neprihaniti, ascultand cu smerenie de
Cuvantul lui Dumnezeu, ei s-au ferit sa-si faureasca chipuri cioplite sau
pictate. Una dintre primele porunci ale lui Dumnezeu, dictata profetului Moise,
spune: "Sa nu-ti faci chip cioplit, nici vreo infatisare a lucrurilor care
sunt sus in ceruri, sau jos pe pamant, sau in apele mai de jos decat
pamantul." Timp de veacuri, poporul iudeu a respectat cu sfintenie acest
precept, facand exceptie de la el doar pentru a reprezenta animale. Poate de
aici a aparut la popoarele crestine presupunerea ca intre un portret si
persoana care serveste drept model exista o legatura extrem de puternica. Multi
oameni sunt incredintati, chiar si in zilele noastre, ca daca un portret este
distrus, atunci si personajul din viata reala are de suferit.
Rembrandt - "Flora"
Unul dintre
pictorii in jurul carora plutesc o multime de legende este celebrul maestru al
pensulei Rembrandt. Personajele portretelor sale, femeile din viata artistului
si copiii lui, au avut parte de morti subite, dupa ce au fost imortalizate pe
panza. Prima femeie cu care artistul si-a unit destinul, Saskia, cea care a
ramas nemuritoare prin tabloul "Flora", a murit neasteptat, in
frageda tinerete, dupa opt ani de la casatorie, timp in care a fost
reprezentata in nenumarate tablouri. Primii lor trei copii au pierit la cativa
ani de la nastere, iar cel de-al patrulea, Titus, a trait doar pana la varsta
de 27 de ani. A doua femeie din viata maestrului olandez, Hendrickje Stoffels,
cea care i-a fost amanta si model, a murit, de asemenea, foarte tanara, la
scurt timp dupa ce a fost infatisata intr-unul din tablouri. Blestemul
portretelor l-a urmarit pe artist intreaga viata, rand pe rand, pictorul
pierzandu-i pe toti cei dragi. De parca sangele din vinele lor ar fi suferit o
transfuzie totala, prin penelul artistului, catre tonurile stinse, intunecate,
din tablourile sale.
Igor Vaghin,
un renumit expert rus in tanatologie (studiul asupra mortii), considera ca
portretul artistic contine spectrul bio-energetic al omului. "De ce dupa
un divort oamenii distrug fotografiile partenerului? Aparent pentru a-l uita,
insa in subconstient, ei doresc sa ii faca rau, sa se razbune, provocandu-i
suferinta. Portretul pictat, si nu fotografiat, are o structura mult mai
puternica. La vernisajele marilor pictori vin sute de oameni. Printre ei sunt
si multi colegi de breasla invidiosi, rauvoitori. Catre cine credeti ca se
transfera toate energiile lor intunecate, toate sentimentele lor negative,
ostile? Desigur catre portretele pe care artistul le-a pictat cu dragoste si
pasiune. Si cu cat mai uimitor, mai splendid este un portret, cu atat mai vulnerabil
devine originalul sau, omul din viata reala".
Chipurile ascunse ale mortii
Ilia Repin - "Atamanul Sirko sub
chipul generalului Dragomirov" (detaliu)
O alta
enigma il priveste si pe pictorul rus Ilia Repin, a carui celebritate artistica
a fost dublata, in viata obisnuita, de blestemul propriilor sale capodopere.
Una dintre operele sale cele mai apreciate, "Raspunsul cazacilor
zaporojeni catre sultanul Mehmed al IV-lea al Imperiului Otoman",
finalizata in 1891, a starnit admiratia si incantarea tuturor criticilor,
colectionarilor si pasionatilor de arta. Insusi tarul Rusiei, Alexandru al
III-lea, a fost teribil de impresionat de grandoarea si complexitatea
tabloului, achizitionandu-l imediat, contra unei sume exorbitante. Dar la scurt
timp dupa acest succes rasunator, a inceput un sir de nenorociri, toate
atribuite nefericitului tablou. Poate nu intamplator, maestrul a lucrat la
aceasta capodopera timp de 13 ani, un numar considerat aducator de ghinion.
Prototipurile
personajelor principale ale picturii sunt prieteni ai artistului. Daca ar fi
stiut ce rasucire cumplita a vietii lor va produce aceasta creatie superba!
Atamanul Ivan Sirko, figura centrala, a fost intruchipat sub infatisarea
amicului sau, Mihail Dragomirov, general, erou al Razboiului Ruso-Turc. Repin
cautase o lunga perioada de timp un chip care sa il reprezinte pe vestitul
ataman. Generalul Dragomirov, un om bland, glumet si foarte popular in Kiev, i
s-a parut artistului cel mai potrivit pentru a "juca" acest rol. Dar
iata ca la numai cateva luni dupa ce figura sa a fost imortalizata pe panza,
Mihail Dragomirov s-a transformat, peste noapte, intr-un alt om. A cazut in
patima betiei, iar viata lui pasnica, de familist, a devenit un iad. Se purta
tiranic cu propriii fii, ii teroriza si ii chinuia. Pana cand doi dintre ei
si-au pus capat zilelor, iar singura fiica si-a pierdut mintile.
Ilia Repin
-"Raspunsul cazacilor zaporojeni catre sultanul Mehmed al IV-lea al
Imperiului Otoman"
Vasili
Tarnovski, un vestit colectionar de antichitati, un mecena al artei ruse, a
fost cel care a servit drept model pentru cazacul cu cusma neagra, un personaj
ursuz, printre putinii eroi din tablou care nu zambeste. La scurt timp, desi
foarte bogat, Tarnovski si-a pierdut dintr-o data intreaga avere si a sfarsit
cumplit, intr-un azil de saraci.
Un alt
personaj - cel care scrie documentul catre sultan, l-a avut drept model pe unul
dintre cei mai de seama cercetatori ai istoriei cazacilor zaporojeni. Destinul
sau s-a incheiat la fel de zguduitor: a fost arestat pe motive politice, exilat
in Taskent, unde a murit de pneumonie, din cauza conditiilor mizere.
Toate aceste
evenimente tragice l-au determinat pe artist sa creada ca tabloul sau este
blestemat, iar personajele reprezentate in el, printr-o forta tainica,
diabolica, au schimbat destinul celor ce s-au oferit drept modele. Ingrozit,
Repin a sters de pe panza figura unui micut cazac, infatisat sub fizionomia
propriului sau fiu, Iuri.
Insa seria
tablourilor negre ale lui Repin nu s-a incheiat aici. Artistul l-a rugat pe
renumitul chirurg si anatomist rus Nikolai Ivanovici Pirogov sa ii pozeze
pentru un portret. Medicul a consimtit, curand tabloul a fost finalizat, dar,
chiar a doua zi, Nikolai Pirogov a murit. Aceeasi soarta a avut-o si celebrul
compozitor Modest Musorgski. Portretul lui a fost desavarsit pe 5 martie 1881,
iar pe data de 28 martie a aceluiasi an, viata lui se sfarsea.
Tabloul
injunghiat
Seria
"picturilor negre" continua insa si in alte parti ale Europei, unde
de-a lungul istoriei s-au semnalat "victime". In Tarile de Jos a fost
cazul celebrului tablou "Adoratia magilor", realizat de Bruegel cel
Batran.
Personajul
central al picturii, Fecioara Maria, a fost reprezentata de artistul flamand
sub chipul verisoarei sale. Se spune ca dupa finalizarea picturii, aceasta a
incercat in zadar, ani in sir, sa ramana insarcinata. Se soptea ca femeia
fusese condamnata pentru totdeauna la infertilitate. Tabloul a trecut rand pe
rand de la un colectionar la altul si, de fiecare data, in familia celui care
achizitiona pictura, incetau sa se mai nasca copii. Desi reprezenta o scena
biblica, imaginea capatase o faima cumplita, nici un pasionat de arta nedorind
macar sa o priveasca. In cele din urma, panza a fost cumparata de un
colectionar olandez, care, ignorand reputatia neagra a tabloului, i-a ironizat
pe cei care se lasasera convinsi de o asemenea superstitie, lipsita de orice
logica, si a donat tabloul Galeriei Nationale din Londra.
Diego Velasquez - "Venus la
oglinda"
"Venus
la oglinda", capodopera artistului spaniol Diego Velasquez, a purtat, si
ea, peste timp, un renume nefast, datorat faptului ca toti posesorii tabloului,
dupa achizitionarea lui, isi pierdeau averile. Sirul de ghinioane a fost pus pe
seama faptului ca pictorul nesocotise interdictiile inchizitiei, infatisand nud
de femeie, o tema cu desavarsire interzisa in pictura spaniola a secolului al
XVII-lea. Trupul zvelt al zeitei este vazut din spate, iar in oglinda i se vede
doar chipul. Impresia este ca Venus nu isi admira propriul trup, ci il
urmareste neclintit pe cel care o priveste.
Primul ei
proprietar a fost un negustor din Madrid. La foarte scurt timp dupa ce a
cumparat aceasta frumusete mult ravnita, a ajuns in stare de faliment.
Corabiile cu care facea negot pe mare au fost pradate de pirati si comerciantul
a fost nevoit sa isi vanda toate posesiunile pentru a-si plati datoriile.
Tabloul a trecut apoi la un nou proprietar, de asemenea negustor. Nici acestuia
nu i s-a permis pentru mult timp sa se bucure de senzualitatea picturii, caci
cladirea in care isi depozita marfurile a fost lovita de un fulger, intreaga
avere fiind distrusa de flacari. Pictura a fost din nou scoasa la licitatie,
fiind de asta data achizitionata de un camatar bogat. O saptamana mai tarziu,
casa i-a fost calcata de hoti, camatarul a fost ucis si tot aurul furat. Ani de
zile, mostenitorii camatarului au incercat in zadar sa vanda tabloul, renumele
lui era deja nefast. In final, dorind sa scape de el cu orice pret, l-au donat
unui muzeu. In 1813, pictura a ajuns in Anglia, fiind expusa in Galeria
Nationala din Londra. O suta de ani mai tarziu, tabloul a fost lovit de o
napasta, de parca toate vietile ruinate ar fi incercat sa se razbune. O
fanatica a intrat in muzeu si, cu mai multe lovituri de cutit, a deteriorat
valoroasa panza. Din fericire, tabloul a fost restaurat.
Baiatul in lacrimi
Bruno Amadio - "Baiatul in
lacrimi"
Tabloul pe
care nici macar un pompier nu l-ar accepta in casa lui, numit "Baiatul in
lacrimi", a produs o adevarata isterie in Marea Britanie, in anii '90.
Despre acest portret se spune nu doar ca nu poate fi mistuit de incendii, dar
ca le si provoaca. Povestea lui este aceea a unei obsesii pentru arta impinse
pana la nebunie. Se spune ca autorul tabloului, pictorul Bruno Amadio, era
stapanit asa de nebuneste de pasiunea pentru pictura, incat a fost capabil
sa-si sacrifice propriul copil. Mare specialist in portrete, subiectul lui
predilect erau chipurile de copii plangand. Intr-unul din acestea si l-a ales
ca model pe fiul sau, un baietel vesel si zburdalnic, ca orice copil de
patru-cinci ani. Tatal, un barbat dur, l-a asezat in fata sa si i-a poruncit sa
planga. Dar cum baiatul nu putea nicicum sa-i faca pe voie, pictorul, smintit
in pasiunea lui, l-a ars la mana cu un chibrit. Atunci copilasul a izbucnit in
lacrimi si a strigat: "Tu sa arzi!". Nu au trecut decat doua
saptamani si cuvintele aruncate de baietel s-au materializat. Atelierul
pictorului a luat foc si insusi artistul a pierit in flacari, alaturi de pretioasele
sale picturi. Spre surprinderea tuturor, singurul tablou care a supravietuit
incendiului a fost cel al fiului sau. La o scurta perioada de timp, a murit si
baietelul, rapus de tuberculoza.
In 1985,
cotidianul britanic "The Sun" publica o serie de articole sub titlul
"Blestemul arzator al baiatului in lacrimi". In paginile ziarului
erau relatate marturiile mai multor pompieri care declarau ca, in urma unor
incendii devastatoare, un singur obiect ramanea neatins de flacari: un tablou
semnat de Amadio (a realizat in total 60 de asemenea portrete) reprezentand un
copil plangand. O stire de ultima ora, care informa ca dupa tabloul original se
realizasera peste 50 de mii de copii, a creat panica in randul populatiei. La
redactia ziarului soseau tot mai multe scrisori in care oamenii povesteau ca
suferisera astfel de catastrofe, dupa ce atarnasera pe peretele casei
portretul. Singurul mereu ocolit de foc era portretul original. Pentru a
linisti populatia, pompierii au facut o declaratie publica, explicand fenomenul
simplu. "Nu este vorba despre nici un blestem, despre nici o forta
demonica. Intr-un incendiu, sfoara de care este atarnat un tablou arde prima,
tabloul cade de pe perete cu fata in jos, ramanand astfel neatins de foc".
Dupa un an
de panica, dupa zeci de articole pe marginea subiectului, "The Sun" a
organizat o actiune prin care s-au ars cateva zeci de copii ale
inspaimantatorului tablou, toate expediate de proprietarii lor la adresa
cotidianului. Se spune ca unul din birourile sediului cotidianului era ticsit
cu astfel de reproduceri si ca pana si redactorul sef ajunsese sa fie convins
de veridicitatea blestemului. Dupa actiunea de incendiere voita a tablourilor,
oamenii s-au incredintat ca totul fusese doar un sir de coincidente nefericite.
Un alt "tablou
al focului" este renumita capodopera a pictorului francez Claude Monet,
"Nuferi". Primul care a avut de suferit de pe urma peisajului a fost
insusi autorul.
Finalizand
tabloul, Monet a organizat in atelierul sau o mica petrecere in cinstea evenimentului.
In acea seara, din motive necunoscute, a izbucnit un mic incendiu, care a fost
stins rapid. Si probabil nu s-ar fi acordat nici un fel de importanta acestui
eveniment, daca la nici o luna distanta, focul nu ar fi aparut din nou, intr-un
mic restaurant parizian, pe peretele caruia fusese atarnat tabloul. Rand pe
rand apoi, de parca flacarile ar fi urmarit peisajul, au luat foc toate
cladirile in care era expusa imaginea. Nu a scapat acestui blestem nici chiar
Muzeul de Arta Moderna din New York. In 1958, cladirea muzeului a fost cuprinsa
de flacari, cateva galerii de arta au ars aproape complet, si zeci de tablouri
au fost grav deteriorate. Printre ele, si "Nuferii" lui Monet. In
prezent, tabloul se afla la Muzeul Marmottan Monet din Paris, care adaposteste
o colectie fabuloasa a artistului impresionist. Aici flacarile nu au indraznit
sa se arate. Inca.
Patologia artei
Atelierul incendiat
"Sindromul
Stendhal" denumeste in psihiatrie o boala psihosomatica, manifestata prin
palpitatii ale inimii, ameteala, lesin si chiar halucinatii, ce se manifesta la
unele persoane care se afla in fata unei capodopere de arta. Afectiunea poarta
numele scriitorului francez Stendhal care, in 1817, in timpul calatoriei sale
la Florenta, s-a simtit coplesit de frumusetea artei renascentiste. Dupa ce a
admirat minute intregi un tablou, prozatorul a lesinat. "Absorbit de
contemplarea frumusetii sublime, o vedeam de aproape, aproape ca o atingeam. Am
ajuns la un nivel foarte inalt de emotie, unde s-au intalnit senzatiile
celeste, date de Artele Frumoase, si sentimentele patimase... Inima mi-a batut
mai repede, am avut "nervi", cum li se spune la Berlin. Viata s-a
scurs din mine. Mergeam cu teama de a nu ma prabusi", scria Stendhal in
cartea sa "Napoli si Florenta: O calatorie de la Milano la Reggio".
Sindromul a
fost denumit astfel abia in 1979, de catre psihiatrul italian Graziella
Magherini, care a descris sute de asemenea cazuri, petrecute nu numai in
Italia, ci si in alte capitale europene. Si la Muzeul Luvru s-au intamplat mai
multe incidente similare, indeosebi in fata celebrului tablou "Mona
Lisa" al lui Leonardo Da Vinci. Muzeografii de la Luvru au remarcat faptul
ca in momentele in care muzeul este inchis portretul capata nuante obscure.
Panza se intuneca, se umbreste. Dar cand galeriile de arta se redeschid
publicului si "Gioconda" este iarasi admirata, parca reinvie,
culorile sunt mai stralucitoare, fundalul se lumineaza, iar surasul ei capata o
claritate mai pronuntata. Capodopera pare un vampir energetic.
Sunt multi
cei care au incercat sa descopere care ar putea fi legatura tainica intre toate
aceste tablouri si modelele lor sau proprietarii al caror destin a fost
pecetluit pe veci. S-ar putea afirma ca este doar o coincidenta sau, pur si
simplu, o inlantuire de evenimente nefaste. Desi ideea tablourilor blestemate
pare doar o plasmuire a fanteziei, in realitate, sutele de marturii stau drept
dovada, sfidand legile logicii si ale ratiunii.
http://www.formula-as.ro/2012/1012/enigme-16/tablourile-blestemate-14893
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu